nummer 973, 15-06-2025
Dit nummer wordt gestuurd naar ruim 4400 adressen.
|
De WiskundE-brief is een digitale nieuwsbrief, gericht op wiskundedocenten in het voortgezet onderwijs,
met als doel om een snelle onderlinge uitwisseling van informatie en
meningen mogelijk te maken. De brief verschijnt buiten de schoolvakanties minstens
één keer per twee weken. Het abonnement is gratis.
Uw bijdragen aan de WiskundE-brief zijn welkom op het e-mailadres
van de redactie. Op de website van de WiskundE-brief
kunt u zich abonneren, vindt u alle voorwaarden en advertentietarieven en kunt u oude nummers nalezen.
|
Artikelen en bijdragen | | |
Advertenties | | |
Wat valt op bij de N-termen?
Afgelopen donderdag zijn de N-termen voor de centrale examens bekend gemaakt. Voor het vwo vielen ze opvallend hoog uit, zelfs bij wiskunde C. Tegelijk werden de voorlopige N-termen van het tweede tijdvak gepubliceerd. Deze zijn dit jaar vaak wat lager dan die van het eerste tijdvak.
De normeringsterm, ook wel de N-term genoemd zijn op Examenblad.nl bekendgemaakt.
De regeling volgens welke deze zijn vastgesteld is toegelicht in WiskundE-brief 953. Deze regeling beoogt om na het afschaffen van de examenmaatregelen vanwege corona terug te gaan naar een normering waarmee de prestatie-eis weer vergelijkbaar wordt met die voor corona.
De N-termen voor 2025 zijn als volgt.
niveau |
vak |
tijdvak 1 |
tijdvak 2 (voorlopig) |
vmbo bb |
wiskunde |
0,6-1,3 |
|
vmbo kb |
wiskunde |
1,1-1,4 |
|
vmbo gl en tl |
wiskunde |
1,1 |
1,1 |
havo |
wiskunde A |
1,0 |
0,9 |
havo |
wiskunde B |
1,3 |
1,2 |
vwo |
wiskunde A |
1,8 |
1,7 |
vwo |
wiskunde B |
1,6 |
1,6 |
vwo |
wiskunde C |
1,4 |
1,2 |
De voorlopige N-termen voor het tweede tijdvak moeten gezien worden als ondergrens. De definitieve kunnen ook hoger uitvallen, maar niet lager. Vaak zijn de voorlopige N-termen voor het tweede tijdvak gelijk aan die van het eerste tijdvak. Dit jaar is dat echter bij de wiskundevakken meestal niet het geval. Dat heeft te maken met het inzetten van het instrument van de N-term ter compensatie van geconstateerde onvolkomenheden in de examenopgaven. De definitieve N-termen voor het tweede tijdvak worden 1 juli aanstaande bekendgemaakt.
Ontwikkeling in beeld
De N-termen bij de digitale examens lopen op vmbo basis beroeps (bb) sterk uiteen, namelijk van 0,6 tot 1,3. Het maakt dus nogal uit welke variant van de negen digitale wiskunde-examens een leerling moet maken. Bij kader beroeps (kb) zijn dit jaar de verschillen wat kleiner. De N-term voor het schriftelijk examen voor de gemengde en theoretische leerweg van het vmbo (mavo) is opvallend stabiel, zoals hieronder te zien is.
Hierin zijn voor havo en vwo de N-termen vanaf invoering van het huidige examenprogramma opgenomen, dus vanaf 2017 voor havo en vanaf 2018 voor vwo.
De N-termen voor wiskunde A en B op het vwo zijn duidelijk lager dan de extremen van vorig jaar, maar nog steeds hoog vergeleken met de periode vóór corona. Bij wiskunde C lag de N-term doorgaans rond de 1,0. De 1,4 van dit jaar is dan ook opvallend.
jk
|
Online examenoverleg (tijdvak 2)
Komende woensdag en donderdag staan de diverse wiskunde-examens van het tweede tijdvak gepland.
De vrijdag daarna organiseert de NVvW een online 'inloopspreekuur' zodat docenten collega's kunnen raadplegen over de correctie.
Wanneer u tijdens het nakijken van examens in het tweede tijdvak op vragen stuit, dan kunt u hier terecht om uw dilemma's aan een collega voor te leggen.
Het inloopspreekuur wordt gehouden op vrijdag 20 juni van 16.00-17.00 uur.
U kunt zich hier aanmelden.
|
Maak wiskundelessen levendiger!
Herkenbaar?
"Jullie kunnen nu zelf aan de slag met opgave 11 en 12
"
En in no time is de focus verdwenen en zijn leerlingen drukker met hun buurman of -vrouw dan met de wiskunde.
In de loop der jaren heb ik als docent veel geëxperimenteerd met verschillende werkvormen.
Sommige bleken verrassend effectief, andere minder.
Maar juist door dat experimenteren heb ik een schat aan ervaring én materiaal opgebouwd en dat deel ik graag met collegas.
Samen met collega Enteke Assink, die aan een aantal ideeën en opdrachten heeft bijgedragen, heb ik een selectie activerende werkvormen verzameld.
Deze zijn gericht op meer betrokkenheid én hogere productiviteit in de klas.
Op mijn website www.activerendewiskunde.nl kunt u op een laagdrempelige manier kennismaken met deze aanpak.
Geen ingewikkelde theorieën, maar praktische werkvormen die u morgen al kunt inzetten.
U zult merken: met de juiste aanpak zijn leerlingen veel actiever bezig met de stof én wordt lesgeven nóg leuker!
Nieuwsgierig? Neem vooral een kijkje!
Suggesties en ideeën zijn altijd welkom en als u meer wilt weten is een workshop misschien een idee.
Frederieke van Perlo, f.vanperlo@ooz.nl,
Gymnasium Celeanum, Zwolle
|
Islamitische meetkundige patronen
Goossen Karssenberg is de schrijver van Zebra 66, getiteld 'Islamitische meetkundige patronen'. Na zo'n 30 jaar werken als docent wiskunde, richt hij zich sinds zes jaar volledig op dit onderwerp.
Hij exposeert, houdt voordrachten en geeft workshops, onder meer eind juni op Texel.
Zo exposeert hij op de kunstmanifestatie Klifhanger met een tijdelijk mozaïek voor in het portaal van de toren van het Witte Kerkje van Den Hoorn. Op vrijdagavond 27 juni houdt hij een, gratis toegankelijke, voordracht over de achtergronden van dit werk. Het programma start met een inloop met koffie en thee om 19.00 uur. Daarna volgt om 19:30 uur de presentatie, bestaande uit een introductie van het idee, een analyse van het gebruikte patroon uit de Topkapirol. Na het puzzelen met het patroon volgt nog een toelichting op het ontwerp.
Vanaf 21:00 is er nog gelegenheid voor vragen en discussie. Na afloop krijgen alle toehoorders iets leuks mee.
De voordracht vind plaats in De Vermaning, Diek 7, Den Hoorn.
Meer informatie via www.goossenkarssenberg.nl.
Workshop
Op zaterdag 28 juni geeft Karssenberg een workshop met als thema: Patronen tekenen met sjablonen.
Sjablonen lenen zich uitstekend om patronen te kopiëren en uit te breiden. Maar ze zijn ook heel geschikt om patronen te ontwerpen, door verschillende sjablonen te combineren. In het Midden-Oosten werd deze methode ontdekt, verfijnd en toegepast op vooral tienvoudige patroonontwerpen. We gaan hiermee experimenteren. Daarna wordt een ontwerp gekozen en met waterverf uitgewerkt tot een kleurrijk eigen mozaïekpaneel op stevig papier om mee naar huis te nemen. Hieraan kan eventueel ook nog in de middag gewerkt worden. Na afloop krijgt u enkele sjablonen mee.
De workshop is van 10:30 tot 13:00 uur, met een mogelijke uitloop tot 17.00 uur, in De Vermaning, Diek 7, Den Hoorn.
Deelname kost € 40,-. Dat is inclusief materiaal en een lichte lunch.
Er zijn nog enkele plekken beschikbaar voor personen vanaf 12 jaar.
U kunt zich via gkarssenberg@live.nl aanmelden vóór 28 juni.
Meer informatie kunt u vinden op www.goossenkarssenberg.nl.
De locatie is in Den Hoorn, Texel. Dat klinkt voor velen ver weg, maar het is goed bereikbaar, ook voor een dagtocht. De overtocht vanuit Den Helder duurt slechts een kwartier.
|
Wiskundige attitude en wiskundeangst
Op vrijdagmiddag 19 september organiseert de NVvW met SLO, het Freudenthal Instituut en het Expertisepunt Rekenen-Wiskunde voor de zevende keer de conferentie Onderwijs meets Onderzoek.
Het thema is dit keer "Wiskundige attitude en wiskundeangst".
Na de plenaire lezing over de stand van zaken rondom onderzoek naar wiskundeangst volgen, zoals gebruikelijk, de posterpresentaties van recent onderzoek.
Daarna kan gekozen worden uit drie werkgroepen waar gediscussieerd kan worden over hoe we kunnen werken aan de wiskundige attitude van leerlingen.
De bijeenkomst wordt afgesloten met een broodmaaltijd.
Praktische zaken
De bijeenkomst is in Utrecht op vrijdag 19 september 2015 van 15:00 tot 19:00 uur.
De kosten bedragen € 50,=, NVvW-leden betalen € 30,= en studenten € 15,=.
Dit is inclusief de maaltijd.
Opgave is mogelijk via deze pagina.
|
Workshop verzorgen op studiedag NVvW
Verenigingsjaar 101 van de NVvW, opgericht op 15 december 1925, staat voor de deur.
Zaterdag 1 november 2025 sluiten we een jubileumjaar af dat we met zoveel mogelijk leden hebben gevierd, en kijken we uit naar het volgende jaar. Het thema van de studiedag is dan ook 101.
101 markeert niet alleen de afsluiting van het 100 e verenigingsjaar van de NVvW, maar roept ook het binaire stelsel in gedachten.
Tijdens deze studiedag verkennen we wiskunde in een digitale wereld. We denken dan onder ander aan quantumcomputing, gebruik van generatieve AI, datascience en digitale geletterdheid. Een boeiende afsluiter van ons feestjaar, boordevol inspiratie voor de toekomst! Genoeg om een studiedag mee te vullen!
Het zou leuk zijn als u een workshop wilt verzorgen waarin heden of toekomst van het wiskundeonderwijs een rol spelen.
Heeft u een leuk idee, stuur dan een mail naar studiedag@nvvw.nl.
Seviç Göksen, Filip Moons en Sharon Calor
|
KNAW onderwijsprijzen
Eerder deze maand werd bekend gemaakt welke leerlingen de KNAW Onderwijsprijs 2025 hebben gewonnen.
De KNAW Onderwijsprijs is bedoeld voor vwo-profielwerkstukken met een wetenschappelijke opzet, gebaseerd op zelfstandig onderzoek.
Elk jaar worden 12 werkstukken bekroond, gelijk verdeeld over de vier profielen: Cultuur en Maatschappij, Economie en Maatschappij, Natuur en Gezondheid, en Natuur en Techniek.
In de laatste twee categorieën viel een werkstuk in de prijzen waarbij wiskunde een belangrijke rol speelt.
Model voor verspreiding wolven
"Populatiedynamica van de wolven in Europa" is de titel van het werkstuk van Sam van Ginhoven, leerling van Scholen voor Persoonlijk VO, Deventer.
Hij ontwikkelde een voorspellend wiskundig model voor de verspreiding en groei van de wolf in Europa.
Bestaande modellen zoals van Malthus, het logistische model en het model van Von Foerster zijn onderzocht en uitgebreid, onder meer met een ruimtelijke component.
In het jury-rapport wordt Sam van Ginhoven geprezen om de wijze waarop hij de complexe materie begrijpelijk, boeiend en helder weet uit te leggen.
Uitvouwen in n-dimensies
Bram Leisink en Johnathan Yazvin van het Mondial College Leuvensbroek (Nijmegen) presenteerden in hun werkstuk een methode waarbij je een n-dimensionale polytoop kan uitvouwen naar een (n-1)-dimensionaal netwerk.
Het maken van een uitslag van een kubus is hier een eenvoudig voorbeeld van.
Een belangrijk streven was om hoger-dimensionale wiskunde toegankelijker te maken via visualisaties.
De resultaten van dat werk zijn te zien op de bijbehorende website.
De jury noemde de wiskundige abstractie van dit werkstuk, getiteld "Unfolding the infinite", uitzonderlijk indrukwekkend en was ook gecharmeerd van het didactisch materiaal op de website dat het werk toegankelijk maakt voor niet-ingewijden.
Meer informatie over de winnende onderzoeken kunt u hier bekijken.
|
Nederlands team Internationale Wiskunde Olympiade bekend
Twee weken geleden zijn de zes leerlingen geselecteerd die door Nederland afgevaardigd zullen worden naar de 66ste Internationale Wiskunde Olympiade.
Na anderhalf jaar toetsen en training hebben zij meer dan 6600 anderen achter zich gelaten.
Aan de andere kant van de wereld, in Sunshine Coast, Australië, nemen zij het deze zomer op tegen meer dan 100 andere landen.
Eind vorige maand vond op landhoeve De Nieuwe Erf in Diessen (Noord-Brabant) de laatste trainings- en selectieweek van de Nederlandse Wiskunde Olympiade plaats.
Bij deze laatste en grootste toetsronde, die een trainingsperiode van zeven maanden afsloot, namen de dertien laatst overgebleven leerlingen het nog één keer tegen elkaar op.
Zij kregen op drie opeenvolgende dagen steeds vier uur de tijd om vier zeer moeilijke opgaven op te lossen.
De volgende zes leerlingen scoorden daarbij de meeste punten en hebben zich gekwalificeerd voor de Internationale Wiskunde Olympiade.
 | V.l.n.r.: Roel, Tobias, Naïm, Casper, Lucas en Josiah | |
naam |
leeftijd |
plaats |
klas |
school |
Roel Alkemade |
17 jaar |
Breda |
5 vwo |
Stedelijk Gymnasium Breda |
Josiah 't Hart |
17 jaar |
Groningen |
5 vwo |
Willem Lodewijk Gymnasium, Groningen |
Casper Heimel |
17 jaar |
Utrecht |
6 vwo |
Utrechts Stedelijk Gymnasium |
Naïm Hofstede |
16 jaar |
Makkum |
4 vwo |
Thuisonderwijs, Makkum |
Tobias Kristiansen |
18 jaar |
Leiden |
6 vwo |
Stedelijk Gymnasium Socrates, Leiden |
Lucas van de Sande |
18 jaar |
Nieuwerkerk aan den IJssel |
6 vwo |
Driestar College, Gouda |
De Internationale Wiskunde Olympiade is de meest prestigieuze wiskundewedstrijd ter wereld.
De wedstrijd bestaat uit opgaven die zelfs voor professionele wiskundigen zeer uitdagend kunnen zijn.
Alle teamleden hebben al ervaring opgedaan met internationale wiskundewedstrijden: Tobias en Naïm deden vorig jaar al mee aan de Internationale Wiskunde Olympiade en behaalden daar beiden een bronzen medaille.
Casper en Josiah behaalden bij de afgelopen Benelux Wiskunde Olympiade (BxMO) een gouden medaille, terwijl Lucas daar zilver behaalde en Roel een eervolle vermelding.
Het Nederlandse team vertrekt op 4 juli naar Auckland, Nieuw-Zeeland voor nog een teamtrainingsweek samen met de teams van Colombia, Nieuw-Zeeland en Portugal.
Op 14 juli wordt de olympiade geopend met de officiële openingsceremonie, gevolgd door de wedstrijddagen op 15 en 16 juli.
De leerlingen krijgen op beide dagen vierenhalf uur de tijd om drie opgaven van zeer hoog niveau op te lossen.
Het Nederlandse team wordt begeleid door Quintijn Puite (Technische Universiteit Eindhoven en Alberdingk Thijm College Hilversum), Johan Konter (Universiteit Leiden en Optiply) en Kevin van Dijk (masterstudent wiskunde aan de Universiteit Utrecht).
|
Advertenties
Aan de slag met Math4all
De vakantie nadert.
Doe eens wat anders in uw les.
Maak een keuze uit een van de vele Fragmenten op de Math4all website en neem die door met uw leerlingen.
Of beter nog.
Laat ze zelf (in tweetallen) een fragment kiezen en dat doorwerken.
Heeft u zelf een leuk 'fragment' geschreven.
Deel dat dan met ons en neem contact op met Frits Spijkers (f.spijkers@math4all.nl).
|
|
Math4all omvat de wiskunde voor alle leerjaren havo/vwo, de eerste leerjaren van het vmbo en het technisch mbo.
Om oude uitgeefpatronen te doorbreken biedt Math4all alles gratis aan voor wie dat wil.
Het materiaal is open source en wordt aangeboden via de website en de Math4all Foliostraat voor het genereren van maatwerkreaders.
|
|
Klaar voor de beste GR voor het middelbaar onderwijs?
Ook úw leerlingen aan de slag met de meest intuïtieve, snelste en modernste grafische rekenmachine op de markt?
Neem contact op met Klaas Kuperus (klaas.kuperus@moravia-consulting.com) voor meer informatie en ontvang een HP Prime docentenmodel voor u en/of de sectie.
- Zeer snelle nieuwe processor, niet meer lang wachten op uitkomsten
- Een touchscreen in kleur en zeer hoge resolutie, voor snel en duidelijk plotten van grafieken
- Door het CvTE goedgekeurde examenmode
- Compleet Nederlandse software en ondersteuning
- Beschikbaar vanaf € 99 voor uw leerlingen
- Volledige support van Noordhoff voor G&R en MW online beschikbaar
Neem ook eens een kijkje op www.hp-prime.nl voor veel meer informatie over de HP Prime rekenmachine en Nederlands lesmateriaal.
|
TI-84 Plus CE-T Python Edition met 10 euro korting!
Profiteer van € 10 korting op de meest populaire grafische rekenmachine voor middelbare scholieren!
De TI-84 Plus CE-T Python Edition is nu tijdelijk voordeliger verkrijgbaar bij de bekende (online) winkels, tot en met 30 september.
Zo heeft iedereen toegang tot betrouwbare technologie voor in de klas en tijdens het examen.
Nog meer geld en tijd besparen?
Doe een groepsbestelling!
|
|
|
Goed van start met KERN Wiskunde
Start u komend schooljaar met
KERN Wiskunde
en heeft u nog vragen of behoefte aan informatie, neem dan contact op met ons team: kernwiskunde@boom.nl.
Wij helpen u graag goed op weg met KERN Wiskunde op alle niveaus.
|
|
|
Ontdek de mogelijkheden van groepsbestellingen bij NumWorks
Het plaatsen van een groepsbestelling is eenvoudig en biedt veel voordelen:
Voor docenten en de school
- Eén gratis rekenmachine per 30 bestellingen
- Gratis levering direct op school
- Niet nodig om geld terug te vragen van ouders/leerlingen
Voor leerlingen en ouders
- € 10 korting per apparaat: € 79,99 in plaats van € 89,99
- Individuele, veilige online betaling
- Onze klantenservice is beschikbaar voor alle vragen
Creëer een groepsbestelling via uw account
of stuur een berichtje naar Jessica.
|
|
|
Zorg ervoor dat u compleet bent in de klas!
Heeft u nog docentenmateriaal nodig, zoals Casio-rekenmachines, posters of onze exclusieve oranje hoesjes voor de Casio fx-82NL?
Vraag ze dan eenvoudig aan via
ons docentenplatform: fx-Sensei!
Gebruik ook onze emulator om de rekenmachine digitaal voor de klas te presenteren.
Zo kan elke leerling eenvoudig volgen wat u op uw rekenmachine laat zien.
Wilt u meer weten? Neem dan contact met ons op via de mail!
www.casio-educatie.nl
|
|
|
|
|