nummer 970, 04-05-2025
Dit nummer wordt gestuurd naar ruim 4400 adressen.
|
De WiskundE-brief is een digitale nieuwsbrief, gericht op wiskundedocenten in het voortgezet onderwijs,
met als doel om een snelle onderlinge uitwisseling van informatie en
meningen mogelijk te maken. De brief verschijnt buiten de schoolvakanties minstens
één keer per twee weken. Het abonnement is gratis.
Uw bijdragen aan de WiskundE-brief zijn welkom op het e-mailadres
van de redactie. Op de website van de WiskundE-brief
kunt u zich abonneren, vindt u alle voorwaarden en advertentietarieven en kunt u oude nummers nalezen.
|
Artikelen en bijdragen | | |
Verschenen | | |
Advertenties | | |
Nieuwe wiskundeleraren
In de periode 2016 tot en met 2020 leverden de lerarenopleidingen* elk jaar meer dan 400 gediplomeerde wiskundeleraren af.
De laatste jaren was dat aanzienlijk minder.
De instroom op de lerarenopleidingen wiskunde loopt al langer terug, tenminste bij de tweedegraads opleidingen.
Zo'n tien jaar geleden was er goed nieuws te melden over de instroom van nieuwe wiskundeleraren.
Zowel het aantal studenten dat de opleiding met goed gevolg afsloot als het aantal nieuwe aanmeldingen vertoonde een stijgende lijn.
In 2016 kregen 434 studenten hun diploma en begonnen er 469 aan de opleiding.
Voor het overgrote deel ging het om de opleiding tot tweedegraadsleraar.
Bij de eerstegraadsopleiding ging het om slechts 73 gediplomeerden en 124 starters.
In de loop der jaren zijn de aantallen behoorlijk teruggelopen.
De sterkste daling is bij het begin van de tweedegraads opleiding te zien.
De laatste jaren ligt de instroom rond de 200, zo'n 45% lager dan in de topjaren.
Tot rond 2020 steeg de instroom bij de masteropleiding juist, maar deze loopt nu ook terug.
De grafiek hieronder geeft een wat gedetailleerder beeld.
Gediplomeerden
Sinds een jaar of vijf loopt het aantal studenten dat de tweedegraads opleiding heeft afgerond behoorlijk terug.
Het aantal net-afgestudeerde eerstegraders ligt de laatste jaren juist wat hoger dan een jaar of tien geleden, wel met sterke schommelingen.
Resultaat is dat na vijf 'vette jaren' (2016 tot en met 2020), waarin jaarlijks meer dan 400 studenten hun diploma kregen, de cijfers weer onderuit gaan.
In onderstaande grafiek is dat te zien.
Genderneutraal?
Zo'n acht jaar geleden leek de tweedegraads lerarenopleiding wiskunde vooral vrouwen te trekken.
In de periode 2016-2018 was bijna 60% van de nieuwe studenten vrouw.
Dat is daarna weer wat afgenomen; de laatste paar jaar gaat het om iets meer dan 50%.
Bij de gediplomeerden schommelt het aandeel vrouwen de laatste jaren zo tussen de 55 en 60%.
Bij de eerstegraadsopleidingen schommelt het aandeel vrouwen rond de 50%, met af en toe een uitschieter naar beneden.
Hieronder is de ontwikkeling te zien bij de net afgestudeerden.
Zoals in WiskundE-brief 968 is uiteengezet, blijft het aandeel vrouwen bij de wiskundeleraren de laatste jaren hangen op bijna 47%.
Op basis van bovenstaande grafiek zou je mogen verwachten dat dit de komende jaren toch wat zal groeien.
gk
-------------
* Alleen de hbo-opleidingen. Ik beschik niet over voldoende cijfers over de universitaire routes naar het wiskundedocentschap. Als iemand die wel heeft hou ik me aanbevolen.
|
Meer masterstudenten dan gedacht
Het aantal masterstudenten wiskunde blijkt (gelukkig) een stuk groter dan een maand geleden gesuggereerd.
Hieronder een poging tot correctie en aanvulling.
In WiskundE-brief 968 werd aandacht besteed aan de toestroom van nieuwe wiskundestudenten.
Het aantal eerstejaars masterstudenten bij wiskunde leek in dat overzicht erg klein, minder dan honderd.
Dankzij de reactie van een oplettende lezer, Gabriëlle Zwaneveld, werd duidelijk dat deze cijfers geen goed beeld geven van de instroom.
Ze blijken alleen betrekking te hebben op studenten die nog niet eerder bij een Nederlandse Universiteit waren ingeschreven.
Helaas is het niet zo eenvoudig om betrouwbare cijfers te vinden van het aantal studenten dat jaarlijks aan een masterstudie wiskunde begint.
Wel zijn er cijfers over het totaal aantal studenten dat is ingeschreven voor een masterstudie wiskunde 1).
Hieruit blijkt dat het aantal studenten de laatste jaren van het vorige decennium behoorlijk is gegroeid, vooral op de Technische Universiteiten, en de laatste jaren vrij stabiel is.
Het aandeel vrouwen is vrij laag, het schommelt de laatste jaren tussen de 27 en 30%.
gk
-----------------
Het gaat om 'Mathematics','Mathematische Wetenschappen', 'Applied Mathematics' en 'Industrial and Applied Mathematics'. De laatste twee opleidingen kunnen worden gevolgd op een Technische Universiteit.
|
Meet-up voor rekencoördinatoren
Donderdagavond 12 juni organiseert de NVvW een digitale ontmoeting van rekencoördinatoren in het voortgezet onderwijs
Een rekencoördinator kan een belangrijke rol spelen in het versterken van de basisvaardigheid rekenen/wiskunde.
Welke taken een rekencoördinator VO heeft, is nog niet duidelijk omschreven.
Ondertussen hebben er op veel VO-scholen mensen de taak van rekencoördinator gekregen, ieder met een eigen taakomschrijving.
Met deze mensen wil de Nederlandse Vereniging van Wiskundeleraren in gesprek om van elkaar te leren, om elkaar tips te geven en om te kijken hoe de rekencoördinatoren vanuit de vereniging kunnen worden geholpen.
Voor de hand liggende onderwerpen zijn onder andere schoolexamens voor leerlingen die geen wiskunde-examen gaan doen, de zorg voor leerlingen met ernstige reken-wiskundeproblemen en rekenen/wiskunde in andere vakgebieden of in de beroepsgerichte vakken.
De meet-up begint op donderdag 12 juni 2025 om 19:30 uur.
U kunt zich, ook als u geen lid bent, opgeven via deze link.
|
Symposium wiskundige bewijzen en AI
In 2024 werd bekend gemaakt dat een AI-systeem (AlphaProof) een zilveren medaille had behaald op de Internationale Wiskunde Olympiade. Hoewel wetenschappers al sinds de opkomst van de eerste computers dromen van computers die stellingen bewijzen, lijkt dit vooruitzicht nu steeds realistischer te worden.
De KNAW (Koninklijke Nederlandse Academie van Wetenschappen) nodigt u graag uit voor een symposium over de geschiedenis en toekomst van het wiskundig bewijs. Hoe kunnen computers stellingen bewijzen? Hoe kunnen we zeker weten dat die bewijzen correct zijn, en niet het resultaat van een hallucinatie? Zien we binnenkort AI een van de grote open problemen in de wiskunde oplossen?
Programma
Het symposium wordt gehouden op donderdag 22 mei van 18:30 tot ca. 21:30 in het Trippenhuis (Kloveniersburgwal 29) te Amsterdam. Het programma ziet er als volgt uit:
begintijd |
onderwerp |
18:30 |
Registratie, koffie en thee |
19:00 |
The Dialogical Roots of Mathematical Proof door Catarina Dutilh Novaes (VU) |
19:30 |
Can we trust computers doing maths?, Johan Commelin (UU) |
20:00 |
DeepMind's AlphaProof and AI-generated mathematics, Oliver Nash (Un. Dublin en voorheen DeepMind) |
20:30 |
Discussie |
21:00 |
Afsluiting en borrel |
U kunt zich
via dit formulier aanmelden. Er zijn geen kosten aan verbonden.
|
Bridges Eindhoven
Komende zomer wordt de internationale conferentie van Bridges gehouden in Eindhoven.
In deze conferentie staan verbanden tussen wiskunde en kunst, en meer algemeen cultuur, centraal. Er zijn ook activiteiten voor een breed publiek.
De conferentie wordt gehouden van 14 tot 18 juli 2025 op de TU Eindhoven.
Het officiële programma bestaat uit tal van lezingen, werkgroepen en presentaties.
Op donderdagmiddag 17 juli wordt de zogenaamde familiedag georganiseerd.
Deze is gratis toegankelijk en is geschikt voor alle leeftijden.
Hoe die er precies uit gaat zien is op dit moment nog niet bekend, maar de familiedag van vorig jaar geeft wellicht een indruk.
Ook de tentoonstelling, van 14 tot en met 17 juli te bezoeken, is voor een breed publiek interessant.
Meer informatie over de conferentie
is hier te bekijken.
|
Prijsvraag: Straattekenen in perspectief
Vul de laatste lessen van het schooljaar met een leuke outdoor activiteit!
Om met uw leerlingen mee te doen aan de Pythagoras Perspectief Prijsvraag, heeft u hooguit één lesuur wiskunde-uitleg nodig voordat uw klas een anamorfe tekening kan gaan maken.
Het maken van een straattekening kunt u doen in alle klassen en niveaus.
Daag uw hogere klassen uit met een ingewikkeldere tekening!
In totaal is er € 500 aan prijzengeld beschikbaar om te verdelen onder de beste inzendingen.
Daarnaast maakt u met uw school kans op een schoolabonnement op Pythagoras.
Praktische informatie
Op deze webpagina vindt u nog wat meer informatie over de prijsvraag.
Meedoen?
Vraag het gratis lesmateriaal met instructies aan via roosmarij@pyth.eu.
De uiterste inzenddatum is 19 juli 2025
|
Geactualiseerde examenprogramma's vmbo
In de week voor Pasen was er bij SLO een bijeenkomst met de leraren wiskunde en de schoolleiders van negen vmbo scholen.
Sinds het begin dit schooljaar zijn zij intensief aan de slag gegaan met de drie conceptexamenprogrammas en syllabi wiskunde voor vmbo-bb, -kb en gl/tl.
Tijdens deze bijeenkomst werd de balans opgemaakt.
Hoe begrijpelijk en bruikbaar zijn de conceptexamenprogramma's en -syllabi?
Verwachten we dat ze uitvoerbaar zijn?
En: welke adviezen geven we het ministerie mee voor implementatie?
Tijdens de slotdag waren daarom ook de collega's van College voor Toetsen en Examens, stichting Cito en het ministerie van OCW aanwezig.
Verbeterpunten
De afgelopen maanden ontwikkelden leraren lessen en toetsen vanuit de nieuwe programma's en kregen leerlingen les in de nieuwe inhouden.
Op de bijeenkomst gingen de deelnemers in verschillende gespreksrondes met elkaar in gesprek om te reflecteren op de sterke punten van de programma's en syllabi en om verbeterpunten in kaart te brengen.
Deze leverden veel feedback op die de komende weken zal worden verwerkt.
Op 24 juni komen de deelnemende scholen met de collega's van College voor Toetsen en Examens, stichting Cito en het ministerie van OCW nog één keer samen om het schooljaar feestelijk met elkaar af te sluiten.
|
Meiveiling van start
Op 1 mei is onze jaarlijkse voorjaarsveiling gestart.
Gedurende de hele maand mei kan worden geboden op meer dan 800 mooie wiskundeboeken.
De veiling sluit op 3 juni.
Ten eerste een woord van dank aan allen die boeken hebben gedoneerd aan het WWF.
Sommigen hebben vanwege persoonlijke omstandigheden afstand moeten nemen van hun waardevolle boeken, in enkele gevallen boeken die al generaties bij dezelfde familie in bezit waren.
Naast oude en waardevolle school- en studieboeken uit Nederland en het buitenland, bieden we mooie boeken aan over didactiek en geschiedenis van de wiskunde.
Ook weer veel populair wetenschappelijke boeken en recreatieve boeken, onder andere over Rubik kubus en wiskundige puzzels. Daarnaast veel boeken uit de Epsilon-reeks, zowel studieboeken als zebraboekjes.
En we hebben een nieuwe rubriek: Telecommunicatie.
De totale opbrengst van de veiling gaat weer naar projecten rondom wiskundeonderwijs in ontwikkelingslanden.
Kijk rustig rond en bied mee!
De veiling sluit op dinsdag 3 juni 2025.
Het tijdstip van sluiting verschilt per aangeboden boek.
Houd dit in de gaten als u op het laatste moment nog wilt meebieden.
Veel plezier met deze veiling!
De winterverkoop van het Wereldwiskunde Fonds is al afgelopen.
Na de veiling zal de verkoop van boeken voor vaste lage prijzen weer plaatsvinden.
De opbrengsten zullen te zijner tijd gepubliceerd worden.
Nico Maduro ( wereldwiskundeboeken@nvvw.nl),
veilingmeester WwF
|
Benelux Wiskunde Olympiade
In de laatste week van april vond in Luik de 17e editie plaats van de Benelux Wiskunde Olympiade. Het team van België scoorde gemiddeld net iets beter dan dat van ons land, maar de (gedeelde) eerste plaats was een Nederlandse aangelegenheid
Casper Heimel (Utrechts Stedelijk Gymnasium) en Josiah t Hart (Willem Lodewijk Gymnasium) hebben dit weekend de Benelux Wiskunde Olympiade in België gewonnen. Zij scoorden beiden 21 van de 28 punten en mochten bij de feestelijke uitreiking een gouden medaille in ontvangst nemen. Naast tweemaal goud, sleepte de Nederlandse afvaardiging ook nog één zilveren en drie bronzen medailles binnen.
De Benelux Wiskunde Olympiade wordt sinds 2009 jaarlijks georganiseerd door België, Nederland en Luxemburg. Uit elk land worden tien leerlingen afgevaardigd, die op de wedstrijddag vierenhalf uur de tijd krijgen om vier opgaven op te lossen. Voor elke opgave kunnen maximaal zeven punten worden verdiend.
Resultaten
De resultaten van de leden van het Nederlandse team zijn als volgt:
naam |
school |
klas |
medaille |
punten |
Casper Heimel |
Utrechts Stedelijk Gymnasium |
6 vwo |
goud |
21 |
Josiah t Hart |
Willem Lodewijk Gymnasium, Groningen |
5 vwo |
goud |
21 |
Lucas van de Sande |
Driestar College, Gouda |
6 vwo |
zilver |
14 |
Leonard Jonasse |
Utrechts Stedelijk Gymnasium |
5 vwo |
brons |
12 |
Tobias Piet |
Cygnus Gymnasium, Amsterdam |
5 vwo |
brons |
11 |
Yorick Nap |
Thuisonderwijs, Vinkel |
5 vwo |
brons |
10 |
Roel Alkemade |
Stedelijk Gymnasium Breda |
5 vwo |
(e.v.) |
9 |
Boas Bakker |
Willem Lodewijk Gymnasium, Groningen |
6 vwo |
|
5 |
Colin Smeets |
Stanislascollege Westplantsoen, Delft |
4 vwo |
|
5 |
Dennis Zhang |
Lorentz Casimir Lyceum, Eindhoven |
4 vwo |
|
4 |
Zoals gebruikelijk bij internationale olympiades, wint bij de Benelux Wiskunde Olympiade de beste helft van de leerlingen een medaille. Dit jaar werden 3 gouden, 6 zilveren en 6 bronzen medailles uitgereikt, waarvan er dus zes naar Nederland gingen, twee naar Luxemburg en zeven naar België. Daarnaast ontvingen vier leerlingen die net buiten de medailles vielen maar wel een opgave foutloos oplosten, een eervolle vermelding. Met een totaalscore van 112 punten blijft Nederland 6 punten achter op België, dat met 118 punten het officieuze landenklassement aanvoert. Naast de wedstrijd was er ook een recreatief programma en stonden er twee lezingen op het programma, waaronder over hoe je met wiskunde en AI schaak en go kunt spelen.
Het Nederlandse team werd begeleid door Ward van der Schoot (TNO), Lars Pos (masterstudent Universiteit Leiden) en Daan de Groot (student Radboud Universiteit Nijmegen).
|
Verschenen
In deze rubriek besteden we aandacht aan nieuwe publicaties en software op het gebied van wiskunde en wiskundeonderwijs.
Uw inzendingen zijn welkom maar de redactie beslist uiteindelijk of en hoe een bijdrage geplaatst wordt.
Forensische Statistiek
Auteurs: | Martine Jansen |
Uitgeverij: | Epsilon Uitgaven |
Aantal pagina's: | 68 |
ISBN: | 9789050412117 |
Prijs: | € 13,50 |
Dit boekje is een inleiding in de forensische statistiek.
Forensische statistiek helpt bij het interpreteren en op waarde schatten van bewijsmateriaal dat aangetroffen wordt tijdens een strafrechtelijk onderzoek.
Vaak moet bewijsmateriaal gecombineerd worden, om een indruk te krijgen van de totale bewijskracht.
Bewijskracht wordt uitgedrukt in een zogenaamde likelihood ratio, een begrip uit de Bayesiaanse statistiek.
Deze ratio geeft de mate aan waarin het bewijsmateriaal past bij de ene hypothese in vergelijking met een andere hypothese.
Met deze input van de forensische statistiek kan vervolgens de rechter een oorspronkelijke ingeschatte opvatting van de kansverhouding bijstellen.
Als voorbeeld wordt ingegaan op bloedgroepenvergelijking en DNA-onderzoek, de waarde van een bekentenis en leugendetector.
Dit is deel 75 in de Zebra-reeks.
Onderwerpen die aan de orde komen zijn kansrekening en statistiek, bewijzen en redeneren en toepassingen van de wiskunde. De boekjes zijn geschreven voor leerlingen in de bovenbouw van havo en vwo alsmede algemeen geïnteresseerden. Het boek is te gebruiken bij wiskunde A, B, C, en D.
P.S. Alle boeken in de Zebra-reeks zijn in prijs verhoogd. Ze kosten nu € 13,50.
|
Advertenties
Offline werken met de Casio fx-82NL emulator
Vraag de offline Casio fx-82NL emulator kosteloos aan!
Naast de online Classpad-emulator van de fx-82NL hebben we nu ook een eenvoudige en snelle offline emulator die direct te openen is op een USB-stick.
Interesse? Mail naar educatie@casio.nl en ontvang de USB-emulator!
www.casio-educatie.nl
|
|
|
KERN Wiskunde B vwo 5 deel 1 beschikbaar
|
Aanbieding TI-84 Plus CE-T Python Edition!
Maak gebruik van 10 euro korting op de meest gebruikte grafische rekenmachine op middelbare scholen!
De kortingsactie op de TI-84 Plus CE-T Python Edition loopt bij de bekende (online) winkels en duurt tot en met 30 september.
Zo kan iedereen rekenen op goede technologie voor in de klas en bij het examen.
Nog meer geld en tijd besparen? Doe een groepsbestelling! Bekijk hier alle voordelen.
|
|
|
Klaar voor de beste GR voor het middelbaar onderwijs?
Ook úw leerlingen aan de slag met de meest intuïtieve, snelste en modernste grafische rekenmachine op de markt?
Neem contact op met Klaas Kuperus (klaas.kuperus@moravia-consulting.com) voor meer informatie en ontvang een HP Prime docentenmodel voor u en/of de sectie.
- Zeer snelle nieuwe processor, niet meer lang wachten op uitkomsten
- Een touchscreen in kleur en zeer hoge resolutie, voor snel en duidelijk plotten van grafieken
- Door het CvTE goedgekeurde examenmode
- Compleet Nederlandse software en ondersteuning
- Beschikbaar vanaf € 99 voor uw leerlingen
- Volledige support van Noordhoff voor G&R en MW online beschikbaar
Neem ook eens een kijkje op www.hp-prime.nl voor veel meer informatie over de HP Prime rekenmachine en Nederlands lesmateriaal.
|
|
|