nummer 968, 06-04-2025
Dit nummer wordt gestuurd naar circa 4500 adressen.
|
De WiskundE-brief is een digitale nieuwsbrief, gericht op wiskundedocenten in het voortgezet onderwijs,
met als doel om een snelle onderlinge uitwisseling van informatie en
meningen mogelijk te maken. De brief verschijnt buiten de schoolvakanties minstens
één keer per twee weken. Het abonnement is gratis.
Uw bijdragen aan de WiskundE-brief zijn welkom op het e-mailadres
van de redactie. Op de website van de WiskundE-brief
kunt u zich abonneren, vindt u alle voorwaarden en advertentietarieven en kunt u oude nummers nalezen.
|
Artikelen en bijdragen | | |
Advertenties | | |
Wiskundestudie minder populair bij vrouwen?
Niet zo lang geleden leek het er op dat dat de man-vrouw verdeling bij de wiskundestudie wat evenwichtiger aan het worden was.
De cijfers van de laatste jaren wijzen echter eerder op een tegengestelde trend, zowel in het wetenschappelijk onderwijs als in het hbo.
Met alle nieuwe (benamingen voor) studies is het nog niet zo gemakkelijk te bepalen wie als wiskundestudent beschouwd kan worden.
Ik heb dit keer gekozen voor een vrij strikte definitie: als wiskundestudie gelden alleen de studies "wiskunde" en "toegepaste wiskunde", inclusief de Engelstalige benamingen daarvan.
Kijkend naar het aantal studenten dat aan een (bachelor) wiskundestudie op een universiteit begint, zien we dat dit aantal tamelijk constant is, ruim 500, hoewel de instroom aan het begin van het huidige collegejaar tegenviel.
Als we inzoomen op het aantal vrouwen, zien we sinds 2020 een dalende trend.
In 2019 begonnen bijna 200 vrouwen aan universitaire wiskundestudie.
Dat jaar was dat 38% van de nieuwe studenten.
In 2024 waren het er nog geen 150 en was het aandeel gezakt naar 32%.
De grafiek hieronder geeft wat meer informatie.
Master
Slechts een klein deel van de wiskundestudenten begint na de bachelor aan het vervolg, de master.
De aantallen schommelen nogal, maar er was tot voor kort wel een stijgende trend.
De verhouding man vrouw is ongeveer 2:1.
Dit studiejaar begonnen er opvallend weinig studenten aan een master wiskunde, nog geen 50 mannen en slechts 13 vrouwen.
In hoeverre het om een incident gaat is op dit moment lastig te beoordelen.
HBO
Het aantal studenten dat een hbo-opleiding (toegepaste) wiskunde start is na 2020 ingezakt en lijkt nu weer wat te groeien.
De aantallen van zo'n acht jaar geleden, ruim boven de 200, lijken echter verleden tijd.
In de toptijd kwam het aandeel vrouwen nog in de buurt van de 50%.
Zo ging het in 2017 om 116 mannen en 94 vrouwen.
In de jaren daarna daalde het aandeel echter.
De getallen fluctueren nogal.
In 2022 was 41% van de eerstejaars vrouw, het jaar daarop nog maar 29%.
Om de schommelingen wat te neutraliseren heb ik hieronder drie periodes (van ieder 3 jaar) vergeleken.
Duidelijk is te zien dat vooral de instroom van vrouwelijke studenten is gedaald.
Lerarenopleidingen
Hierboven heb ik de studenten aan een lerarenopleiding niet meegenomen.
Die komen wellicht aan de orde in een volgend nummer.
gk
|
Weer wat meer wiskundeleraren
Enkele jaren geleden leek het beeld duidelijk: het aantal mannelijke wiskundeleraren liep hard terug, terwijl het aantal vrouwen langzaam maar zeker toenam.
Zo rond deze tijd, zo leek het, zouden de vrouwen in de meerderheid komen, een situatie die bij veel andere vakken al veel langer bestaat.
De meest recente cijfers geven echter een ander beeld.
Enkele jaren geleden was het beeld dat het aantal wiskundeleraren in het vo behoorlijk daalde.
Dat ging gepaard met grote verschuivingen: terwijl het aantal vrouwen licht toenam, daalde het aantal mannelijk wiskundedocenten sterk (zie WiskundE-brief 865).
De laatste paar jaar zien we echter een kentering: het aantal wiskundedocenten groeit weer wat en de verhouding mannen/vrouwen lijkt te stabiliseren.
Zoals in onderstaande grafiek te zien is, is het aantal mannelijke docenten de laatste paar jaar niet verder gedaald terwijl het aantal vrouwen nog wat is gegroeid.
De laatste jaren is het aandeel vrouwen een kleine 47%.
Als we kijken naar het aantal gegeven lesuren is het aandeel wat kleiner, circa 44%.
Vrouwen geven, nog steeds, minder uren les dan hun mannelijke collega's.
Desondanks is het percentage wiskunde-uren dat door vrouwen wordt gegeven de laatste tien jaar spectaculair toegenomen.
Leeftijdsverdeling
In de afgelopen jaren is het lerarenbestand duidelijk verjongd.
Het aandeel van de groep tot 35 jaar is gegroeid en dat van de 55+-ers is afgenomen.
De huidige leeftijdsverdeling van de wiskundedocenten ziet er evenwichtig uit.
De gemiddelde leeftijd is 43 en de vier belangrijkste leeftijdsklassen zijn ongeveer even goed gevuld.
Het lijkt er ook op, kijkend naar de meest recente cijfers, dat de leeftijdsverdeling in de nabije toekomst weinig zal veranderen.
Landelijk gezien is er dus, naar het zich laat aanzien, sprake van een zeker status-quo wat betreft het aantal wiskundedocenten en de verdeling naar leeftijd en geslacht.
Uiteraard kan dat op schoolniveau heel anders liggen.
gk
|
Geen CSE meer op vmbo bb&kb, aanvulling
In WiskundE-brief 966 besteedde de redactie aandacht aan het eind van de papieren examens op vmbo (bb&kb).
Het is inderdaad zo dat na een jarenlange pilot de digitale examens op vmbo basis en kader regulier worden. Ik wil dit artikel aanvullen. Uiteindelijk zijn namelijk alle examenopgaven in te zien en te oefenen.
In het artikel wordt gesteld dat het voor niet direct betrokkenen lastig wordt om een beeld te krijgen van (onder andere) de wiskunde-examens op het beroepsgeoriënteerde vmbo.
Echter, het is onjuist dat recente examenopgaven (en correctievoorschriften) niet meer ingezien kunnen worden.
Op de vo-oefenomgeving van Facet staan alle examens van het afgelopen jaar en ook van de jaren ervoor.
Het is wel zo dat deze examens niet direct geheel gepubliceerd worden.
Dit komt doordat de afname van de digitale examens flexibel in de tijd is en doordat een klein deel deze opgaven als anker dienen voor de komende jaren.
Voor het digitale examen bestaan 9 varianten en die overlappen deels.
Elk jaar worden in september 2 varianten openbaar gemaakt en daarmee is het grootste deel van de examens in te zien.
Uiteindelijk worden ook de ankeropgaven openbaar.
Zo is op dit moment het grootste deel van het digitale examen 2024 dus in te zien en te maken.
Ik nodig iedereen uit om eens een kijkje te nemen op genoemde website.
Naast de examens wiskunde vindt u daar ook de andere examens van de algemene vakken en ook de examens van de beroepsgerichte vakken.
Het is de moeite waard om deze eens te bekijken.
Ook in de examens beroepsgerichte vakken wordt soms een behoorlijk beroep gedaan op de rekenvaardigheden van de leerlingen.
Ook op vmbo basis en kader hechten docenten meer waarde aan de uitwerking van een vraagstuk dan aan alleen het eindantwoord.
Het is verhelderend om zon examen wiskunde basis of kader niet alleen te bekijken, maar ook eens zelf te maken.
U zult merken dat leerlingen bij veel vragen gebruik kunnen maken van de zogenaamde 'toolbox.
Dit is een groot open veld waarin leerlingen een tabel kunnen zetten, een formule kunnen opschrijven of een berekening kunnen plakken die zij met de rekenmachine gemaakt hebben.
Dit laatste wordt door veel leerlingen als een groot voordeel gezien van de digitale examens.
Zij kunnen hun berekening direct in de toolbox plakken en hoeven deze niet vanuit de rekenmachine over te schrijven.
Omdat dit zo prettig werkt, wordt de toolbox inmiddels ook gebruikt bij andere vakken waarin gerekend wordt, zoals nask en economie.
Als u na het maken van een digitaal examen doorklikt en het examen inlevert, krijgt u een leerlingoverzicht met de opgaven.
Als u op een opgave klikt, kunt u uw antwoord bekijken en ook het correctievoorschrift.
Er staat geregeld score 0, omdat het programma alleen bij automatisch scoorbare vragen scoort.
Dat is voor leerlingen wel verwarrend en moet uitgelegd worden.
Anders kan het demotiverend zijn.
Mocht u vragen hebben over de (digitale) examens vmbo, dan kunt u mij altijd mailen: melanie.steentjes@cito.nl.
Melanie Steentjes
toetsdeskundige wiskunde vmbo kb/gt bij Cito
|
Reactie methodekeuze in de bovenbouw
Vlak voor het verschijnen van de vorige WiskundE-brief kregen we een kritische mail over lesmethoden van een van onze lezers. Hieronder zijn reactie op het artikel en de situatie rondom de nieuwe edities.
Ook hier kriebelt het bij mij als Noordhoff een nieuw voorstel doet voor de 13 e editie bovenbouw. Op de eerste plaats omdat de 12 e editie nog prima voldoet voor de huidige exameneisen. En op de tweede plaats omdat een nieuwe editie extra werk met zich meebrengt.
Dit alles terwijl Noordhoff vast en zeker een groot deel van de opgaven gaat recyclen, de volgorde wat aanpast en niet te vergeten, de opgaven voorziet van een leerroute.
Leerroute?
Als ik het woord leerroute hoor, dan denk ik ook aan het halve werk dat dat de uitgeverij levert.
Het ene niveau heeft wel documenten (studiewijzers) met de opgaven per leerroute en het andere niveau (vmbo-gt) heeft die documenten niet.
Navraag bij Noordhoff levert niet meer op dan 'die hebben wij niet'.
Ook op mijn vraag of docenten dan zelf maar door de boeken moesten spitten om studiewijzers te krijgen met opgaven per leerroute, kwam geen antwoord.
Dit jaar zijn wij ook al gedwongen om in de onderbouw de 13 e editie in te voeren, maar dat was ook door de keuze van de school voor een leverancier.
Echter, de derdeklasboeken zijn niet compleet.
Zo ontbreken nog toetsen in de docentenomgeving van de derde klas vwo.
De enige toevoeging - zoals het mij voorkomt - is dat er leerroutes voor de bovenbouw komen.
En welke docent gaat dat gebruiken? Welke bovenbouw leerling gaat dit effectief gebruiken?
Ik zie de toevoegingen van leerroutes als gimmick, net zoals de proteïne yoghurt in de supermarkt. Leuk voor de show, maar niet echt waardevol.
Het is in mijn ogen zeker niet al het extra werk van nieuwe studiewijzers, nieuwe toetsen samenstellen en de aanschaf van weer een nieuwe editie waard.
Wat te doen?
Terug naar het verhaal: zoeken naar stapels tweedehands boeken en dan hopen dat u genoeg kunt vinden voor alle leerlingen?
Het zal vast en zeker werken voor een paar scholen.
Ik zie het niet als structurele oplossing.
Gaat Noordhoff scholen de komende 4 jaar, totdat de nieuwe examenprogramma's worden ingevoerd, nog de 12 e editie aanbieden?
Patrick van Geenen
Rijnlands Lyceum Sassenheim
|
Aanvulling toegestane grafische rekenmachines
In de vorige WiskundE-brief ontbrak ten onrechte de rekenmachine van NumWorks. Voor alle zekerheid hieronder de volledige lijst
De volgende machines zijn in 2027 op havo en 2028 op vwo in elk geval toegestaan:
- Casio fx-CG50
- HP Prime (G2)
- NumWorks (modelnummers N0110 en hoger)
- TI-84 Plus CE-T (ook Python edition)
- TI-Nspire CX II-T (ook de versie met CAS)
- TI-Nspire CX (alleen de versie zonder CAS)
bron: Mededeling vooruitblik hulpmiddelen ce 2027 en 2028
|
Abelprijs voor Kashiwara
De Abelprijs is dit jaar toegekend aan Masaki Kashiwara.
Hij krijgt de prijs voor zijn "fundamentele bijdragen aan de algebraïsche analyse en de representatietheorie, in het bijzonder de ontwikkelingen van de theorie van de D-modules en ontdekking van de crystal bases".
Kashiwara (1947) is befaamd om zijn vermogen verbindingen te leggen tussen zeer uiteenlopende gebieden van wiskundig onderzoek. In het begin van zijn carrière ontwikkelde hij de basis van de theorie van de zogenoemde 'D-modules' om vat te krijgen op lineaire partiële differentiaalvergelijkingen. Het gaat daarbij niet zo zeer om het oplossen hiervan, maar om meer algemene vragen over het gedrag van oplossingen, en met name het bestaan van singulariteiten. Het 21 e probleem van de beroemde lijst van Hilbert gaat hierover, en bij het oplossen daarvan bouwde Kashiwara een nieuwe brug naar de topologie. Ook legde hij in samenwerking met Pierre Schapira zeer onverwachte verbanden met de representatietheorie, waarin symmetrieën centraal staan.
Uitreiking
Op 20 mei wordt de prijs uitgereikt. Voor het eerst in de geschiedenis zal een delegatie van vier leerlingen uit Nederland met twee begeleiders daarbij aanwezig zijn. Ze zullen naar Oslo gaan om naast de prijsuitreiking diverse bijeenkomsten en de festiviteiten rondom deze uitreiking bij te wonen. De leerlingen zijn Ingmar Guns, Anuraag Nayak, David Sierra en Zyan Jiang. Een van die bijeenkomsten is de uitreiking van een speciale prijs voor wiskundeleraren (De Bernt Michael Holmboe Memorial Prize).
De Abelprijs, genoemd naar de Noorse wiskundige Niels Hendrik Abel (1802-1829), wordt jaarlijks toegekend en kan worden beschouwd als de Nobelprijs voor de wiskunde.
Er is een bedrag aan verbonden van 7,5 miljoen Noorse Kronen, wat overeenkomt met ruim 650.000 euro. In tegenstelling tot de Fieldsmedaille wordt de prijs vaak toegekend aan wat oudere wetenschappers. Voor meer informatie kunt u terecht op abelprize.no.
gk
|
Aan de slag met conceptexamenprogrammas ?
De vaksteunpunten van de vo-ho netwerken willen in samenwerking met SLO en de NVvW het komende schooljaar informatie en onderwijsmateriaal uitwisselen rondom het 'beproeven' van de nieuwe conceptexamenprogrammas wiskunde.
Op 7 mei is er een online bijeenkomst om u hierover te informeren.
Graag nodigen we u hierbij uit voor een online bijeenkomst in mei om de activiteiten rondom het beproeven van de nieuwe conceptexamenprogrammas wiskunde te bespreken.
In het schooljaar 2025-26 worden zeven conceptexamenprogramma wiskunde voor havo en vwo op een aantal scholen beproefd.
De vaksteunpunten, SLO en de NVvW willen gedurende het schooljaar 2025-26 graag informatie en onderwijsmateriaal uitwisselen rondom activiteiten en vernieuwende ideeën bij de actualisatie.
We verkennen de voorgestelde vernieuwingen, zoals de andere insteek van wiskundige activiteiten bij modelleren, probleemaanpakken, statistisch onderzoek en redeneren met formules.
Ook verkennen we hoe je digitaal wiskundig gereedschap anders inzet bij toetsen, terwijl je ook oog houdt voor het onderhouden van algebraïsche vaardigheden.
Online bijeenkomst
In een online bijeenkomst op woensdag 7 mei van 19:30 tot 20:45 uur informeren we u graag over de plannen van de vaksteunpunten.
Hier wordt u bijgepraat over de actualisatie en bespreken we mogelijkheden om betrokken te worden bij de fase van beproeven.
We denken aan vier bijeenkomsten in 2025-26 waarin we:
- Aan de slag gaan met het onderwijsmateriaal dat ontwikkeld wordt door vakexperts, de docenten van de scholen die deelnemen aan de try-out onder coördinatie van SLO;
- De mogelijkheid onderzoeken om geactualiseerd onderwijsmateriaal uit te proberen in de eigen lessen, onderwijsmodules, of projecten;
Ook zullen experts wat meer vertellen over inhoudelijke, didactische en pedagogische achtergrond van de vernieuwingen.
In de online bijeenkomst van 7 mei peilen we of er voldoende belangstelling is voor een workshop in juni bij SLO in Amersfoort.
In deze workshop werken we praktisch aan wat je nodig hebt om het nieuwe schooljaar bepaalde dingen uit te proberen, zoals lesmateriaal of een planning van een practicum empirisch onderzoek.
Aanmelden voor de online bijeenkomst op 7 mei van 19:30 tot 20:45 uur kan via beproevenexamenprogramma@slo.nl.
Vermeld daarbij wiskunde online bijeenkomst 7 mei in het onderwerp.
Wim Caspers
namens de vaksteunpunten, SLO en NVvW
|
Hoe kijk je een examen na?
Ook dit jaar verzorgt de Nederlandse Vereniging van Wiskundeleraren online bijeenkomsten over het nakijken van eindexamens vmbo-GT, havo en vwo.
Aan de hand van examenopgaven, gecombineerd met leerlingenwerk, wordt besproken hoe deze nagekeken zouden kunnen worden.
Op deze wijze kunnen jonge collegas ondersteuning krijgen bij de ingewikkelde opdracht om het examen na te kijken en meer ervaren collegas kunnen onderling bespreken wat binnen de mogelijkheden van het correctievoorschrift mogelijk en wenselijk is.
Praktische gegevens
- vmbo-gt: maandag 14 april vanaf 19:30 uur
- havo-vwo (wisA en B) dinsdag 15 en 22 april vanaf 19:30 uur
Van niet-leden van de NVvW wordt een bijdrage gevraagd van € 10,-.
U kunt zich aanmelden via deze link.
|
Uitslag tweede ronde Wiskunde Olympiade bekend
Op vrijdag 14 maart was de tweede ronde van de Wiskunde Olympiade.
Er waren 942 leerlingen uitgenodigd op grond van hun score in de eerste ronde en er zijn een aantal wildcards uitgedeeld. Uiteindelijk deden er 855 leerlingen mee aan de tweede ronde en gaan 124 leerlingen door naar de finale.
De volgende leerlingen gaan door naar de finale, die op 12 september in Eindhoven zal plaatsvinden: de 42 onderbouwleerlingen met 13 punten of meer, de 42 vierdeklassers met 20 punten of meer en de 40 vijfdeklassers met 27 punten of meer.
Als u leerlingen heeft die meegedaan hebben aan de tweede ronde, kunt u via de wedstrijdsite de scores van uw leerlingen zien en tevens wie er door is naar de finale.
De opgaven en uitwerkingen van de tweede ronde vindt u in het archief.
De leerlingen die uitgenodigd zijn voor de finale, krijgen komende week een persoonlijke brief thuisgestuurd. In deze brief worden ze ook uitgenodigd om deel te nemen aan een aantal trainingsmiddagen georganiseerd door een universiteit, zodat ze zich optimaal kunnen voorbereiden op de finale.
De periode waarin volgend jaar de eerste ronde plaatsvindt is inmiddels bekend en kunt u alvast in uw agenda noteren: 19 tot en met 30 januari 2026.
Namens de Stichting Nederlandse Wiskunde Olympiade,
Melanie Steentjes ( melanie@wiskundeolympiade.nl)
|
Advertenties
Wiskunde via Noordhoff Wist u dat
of u nu werkt met Moderne Wiskunde of Getal & Ruimte, beide methodes blijven beschikbaar in hardcover én als LiFo/FLEX. U kiest!
de 13e editie van Getal & Ruimte havo/vwo bovenbouw eraan komt?
Met FLEX beschikt u automatisch over het nieuwste lesmateriaal.
Werkt u liever met hardcover?
Dan bepaalt u zelf het moment van overstappen de 12e editie blijft leverbaar.
Wiskunde D is vernieuwd in de 13e editie van Getal & Ruimte havo/vwo bovenbouw?
Bij Moderne Wiskunde verschijnt deel D3 in versie 12.1 voor vwo bovenbouw.
de duurzaamheid van LiFo/FLEX genuanceerder ligt dan u misschien denkt?
Bekijk voor meer informatie de FAQ.
u nu al aan de slag kunt met de nieuwe kerndoelen?
Bekijk de kerndoelenflyer.
|
|
|
De NumWorks is toegestaan tijdens examens
De NumWorks grafische rekenmachine is toegestaan voor de centrale examens voor HAVO en VWO.
Het activeren van de examenstand is heel eenvoudig:
- Ga naar de Instellingen applicatie
- Klik op 'Examenstand'
- Selecteer 'Activeer NL examenstand'
- Druk op OK om de examenstand te activeren
Meer informatie over het activeren en deactiveren van de examenstand vindt u op onze website.
Mochten er vragen zijn, stuur ons gerust een mailtje contact@numworks.nl.
|
|
.
|
Stap nu over op WisAdapt!
De afgelopen dagen hebben we veel mensen gesproken op de NWD. We hebben laten zien hoe goed en makkelijk WisAdapt werkt. Maak nu de keuze voor deze nieuwe adaptieve wiskundemethode en werk hier komend schooljaar mee!
Was u er niet bij of wilt u alles nog even rustig bekijken? Vraag dan de demo aan of sluit aan op 14 of 15 april bij de online webinar. Meer informatie op www.WisAdapt.nl.
|
|
|
Aan de slag met Math4all
Wilt u dat uw leerlingen goed voorbereid het examen ingaan?
Wijs ze dan op de Math4all Examentrainingen.
Baat het niet dan schaadt het niet...
Misschien ook leuk voor ouders, zodat ze zien hoe zwaar hun kinderen het krijgen op hun examen.
Klik op de link om ze te downloaden.
|
|
Math4all omvat de wiskunde voor alle leerjaren havo/vwo, de eerste leerjaren van het vmbo en het technisch mbo.
Om oude uitgeefpatronen te doorbreken biedt Math4all alles gratis aan voor wie dat wil.
Het materiaal is open source en wordt aangeboden via de website en de Math4all Foliostraat voor het genereren van maatwerkreaders.
|
|
Houten draadmodellen als lesmateriaal
Mooie houten draadmodellen als hulpmiddel in uw les?
Kijk op
www.duocadeau.nl.
Set van 6, groot model € 75,- of klein model € 50,-.
|
Korting op de TI-84 Plus CE-T Python Edition
10 euro korting op de TI-84 Plus CE-T Python Edition!
Zet de TI-84 Plus CE-T Python Edition op de lijst voor de bovenbouw voor komend jaar!
Dat is extra gunstig, want leerlingen kunnen deze meest gebruikte grafische rekenmachine met € 10 korting kopen!
De actie loopt van 15 april t/m 30 september.
Zo kan iedereen rekenen op goede technologie voor in de klas en bij het examen.
Nog meer geld en tijd besparen?
Doe een groepsbestelling!
Bekijk hier alle voordelen.
|
|
|
Nieuwste bovenbouwtitels KERN Wiskunde
Heeft u de NWD moeten missen of bent u niet bij onze stand geweest?
Bestel alsnog de gratis kerndoelenbrochure van KERN Wiskunde via kernwiskunde@boom.nl of bestel een beoordelingsexemplaar van de nieuwste bovenbouwtitels van havo en vwo met 50% docentenkorting in onze
webshop.
|
|
|
Klaar voor de beste GR voor het middelbaar onderwijs?
Ook úw leerlingen aan de slag met de meest intuïtieve, snelste en modernste grafische rekenmachine op de markt?
Neem contact op met Klaas Kuperus (klaas.kuperus@moravia-consulting.com) voor meer informatie en ontvang een HP Prime docentenmodel voor u en/of de sectie.
- Zeer snelle nieuwe processor, niet meer lang wachten op uitkomsten
- Een touchscreen in kleur en zeer hoge resolutie, voor snel en duidelijk plotten van grafieken
- Door het CvTE goedgekeurde examenmode
- Compleet Nederlandse software en ondersteuning
- Beschikbaar vanaf € 99 voor uw leerlingen
- Volledige support van Noordhoff voor G&R en MW online beschikbaar
Neem ook eens een kijkje op www.hp-prime.nl voor veel meer informatie over de HP Prime rekenmachine en Nederlands lesmateriaal.
|
Zorg ervoor dat u compleet bent in de klas!
Heeft u nog docentenmateriaal nodig, zoals Casio-rekenmachines, posters of onze exclusieve oranje hoesjes voor de Casio fx-82NL?
Vraag ze dan eenvoudig aan via ons docentenplatform: fx-Sensei!
Gebruik ook onze emulator om de rekenmachine digitaal voor de klas te presenteren zo kan elke leerling eenvoudig volgen wat u op uw rekenmachine laat zien.
Wilt u meer weten?
Neem dan contact met ons op via de mail!
www.casio-educatie.nl
|
|
|
|
|