nummer 969, 20-04-2025
Dit nummer wordt gestuurd naar ruim 4400 adressen.
|
De WiskundE-brief is een digitale nieuwsbrief, gericht op wiskundedocenten in het voortgezet onderwijs,
met als doel om een snelle onderlinge uitwisseling van informatie en
meningen mogelijk te maken. De brief verschijnt buiten de schoolvakanties minstens
één keer per twee weken. Het abonnement is gratis.
Uw bijdragen aan de WiskundE-brief zijn welkom op het e-mailadres
van de redactie. Op de website van de WiskundE-brief
kunt u zich abonneren, vindt u alle voorwaarden en advertentietarieven en kunt u oude nummers nalezen.
|
Artikelen en bijdragen | | |
Verschenen | | |
Advertenties | | |
Schoolexamens rekenen
De rekentoets stond een aantal jaren geleden volop in de belangstelling.
Na het afschaffen daarvan is het vrij stil geworden rond het thema rekenen aan het eind van het voortgezet onderwijs.
Echter, alle leerlingen die geen eindexamen wiskunde doen komen in het schoolexamen een vervanger tegen.
Recentelijk publiceerde de onderwijsinspectie wat cijfers over dit schoolexamen rekenen.
De groep leerlingen die eindexamen doet zonder wiskunde is de laatste jaren weer wat gegroeid (zie onder andere WiskundE-brief 964).
Op het vwo is wiskunde in een of andere smaak verplicht, maar
op het vmbo doet circa een kwart van de leerlingen examen zonder wiskunde. Op de havo is dit bijna 10%. Vorig schooljaar ging het in totaal om (bijna) 30.000 kandidaten.
Deze leerlingen leggen sinds schooljaar 2020-2021 in het (voor)laatste leerjaar een verplicht schoolexamen rekenen af.
Voor vmbo gaat het om referentieniveau 2F voor de havo is dat 3F.
Hieronder is de samenstelling van deze groep tijdens de afgelopen 3 schooljaren in beeld gebracht.
Zoals u ziet lag het aantal deelnemers in het afgelopen schooljaar aanzienlijk (circa 10%) hoger dan de jaren daarvoor.
Het betrof dit jaar 19% van alle examenkandidaten op vmbo en havo.
Hoe bracht deze groep het eraf?
Resultaten
De laatste jaren scoort bij de schoolexamens vmbo en havo wiskunde tussen ongeveer 17 en 30% van de leerlingen een onvoldoende. Bij het rekengedeelte lag het percentage onvoldoendes het laatste schooljaar grofweg tussen de 30 en 60%.
Het lijkt erop dat rekenen in deze vorm een stuk lastiger wordt gevonden dan de 'andere wiskunde'.
Dit is opmerkelijk omdat, zeker op het vmbo, de centrale examens in de praktijk veel rekenopgaven bevatten.
Deze worden over het algemeen niet slechter gemaakt dan de ander opgaven.
Hieronder is de ontwikkeling van het percentage onvoldoendes bij de schoolexamens rekenen te zien.
Op het vmbo lijkt het percentage onvoldoendes alleen maar toe te nemen.
Evenals in de periode van de centrale rekentoets zijn er bij vmbo basis erg veel onvoldoendes en bij vmbo gt veel minder.
Omdat de opgaven aan het zelfde referentieniveau moeten voldoen, is dat niet zo verwonderlijk.
Het gemiddelde cijfer bij vmbo basis ligt rond de 5.
Bij vmbo gt is dat een punt hoger.
Vmbo kb en havo zitten rond de 5,5.
gk
-------
bron: Inspectie van het Onderwijs: Technisch rapport Voortgezet onderwijs; de Staat van het Onderwijs 2015
|
Herziene kerndoelen rekenen-wiskunde
Op 17 april zijn de herziene kerndoelen Nederlands en rekenen en wiskunde gepubliceerd.
Na een aanvullende opdracht vanuit de politiek zijn door SLO de kerndoelen meer in samenhang gebracht. De minister wil ze over ruim een jaar laten ingaan.
Het gaat om de definitieve conceptkerndoelen (herziene versie 2025) voor het primair onderwijs, de onderbouw van het voortgezet onderwijs en het (voortgezet) speciaal onderwijs.
Ook de herziene functionele kerndoelen Nederlands en rekenen en wiskunde zijn nu openbaar.
Deze kerndoelen zijn voor leerlingen die zeer moeilijk leren of meervoudig beperkt zijn.
Aanvullende opdracht
Na een eerdere oplevering in oktober 2024 kreeg SLO de aanvullende werkopdracht van het ministerie van OCW om het aantal kerndoelen te verminderen, de concrete beschrijvingen vast te houden en het geheel meer in samenhang te presenteren.
Doel hiervan is een goede focus op het versterken van lezen, schrijven en rekenen.
In de herziene versie 2025 is deze aanvullende opdracht verwerkt.
Hoe verder?
Het ministerie van OCW start het traject om de (functionele) kerndoelen vast te leggen in wet- en regelgeving.
In een brief aan de Tweede Kamer meldt minister Paul het voornemen om de kerndoelen Nederlands en rekenen en wiskunde vanaf schooljaar 2026-2027 in te laten gaan.
Het ministerie zal dan ook aangeven hoeveel tijd scholen krijgen voor een goede implementatie van de nieuwe kerndoelen.
De herziene kerndoelen zijn via deze pagina te bekijken.
|
Adviestabel examencorrectie 2025
Zoals de laatste jaren gebruikelijk, is er na overleg tussen de VO-raad en onderwijsbonden weer een adviestabel gemaakt voor het opsturen van examenwerk naar en door de tweede corrector. Scholen wordt dringend geadviseerd deze tabel te gebruiken bij de eigen planning.
Hieronder de data voor de wiskundevakken.
vak |
examen |
WOLF |
bij 2e corr. |
terug bij 1e corr. |
dagen 1e corr. |
dagen 2e corr. |
vwo (A, B en C) |
14 mei |
23 mei |
26 mei |
10 juni |
11 |
15 |
vmbo GL/TL |
15 mei |
23 mei |
26 mei |
10 juni |
10 |
15 |
havo (A en B) |
20 mei |
30 mei |
3 juni |
10 juni |
13 |
7 |
Met WOLF wordt bedoeld de uiterste datum voor het invoeren van de scores van tenminste de eerste vijf leerlingen via WOLF.
De genoemde data in de kolommen 'bij 2e corr.' en 'terug bij 1e corr.' zijn echt de uiterste data.
Zoals u ziet is de planning voor de tweede correctie van de havo-examens dit keer vrij krap.
|
Online Examenbesprekingen
Na de examens en na de examenbespreking in Utrecht, zijn er ook nog online examenbesprekingen. Deze meet-ups helpen u met de vragen die u nog heeft bij het nakijken.
Of u nu veel of weinig ervaring hebt met nakijken, het is altijd prettig om met collegas te overleggen over die ene uitwerking of die ene opgave. Bij de meet-ups kunt u vragen stellen en lopen we de opgaven en de antwoorden door. Het correctievoorschrift is altijd leidend, het verslag van de examenbespreking in Utrecht kan verhelderend werken.
Het schema is als volgt:
Vak |
Examendatum |
Meet-up |
Vwo wiskunde A |
woensdag 14 mei |
maandag 19 mei om 16.00 uur |
Vwo wiskunde B |
woensdag 14 mei |
maandag 19 mei om 19.30 uur |
Vwo wiskunde C |
woensdag 14 mei |
maandag 19 mei om 15.00 uur |
Vmbo GL en TL |
donderdag 15 mei |
maandag 19 mei om 14.00 uur |
Havo wiskunde A |
dinsdag 20 mei |
vrijdag 23 mei om 16.00 uur |
Havo wiskunde B |
dinsdag 20 mei |
vrijdag 23 mei om 19.30 uur |
U kunt zich opgeven voor een meet-up op de site van NVvW.
Wilt u meerdere meet-ups bijwonen, dan moet u het formulier meerdere keren invullen.
|
AI en wiskunde: innovatie in de Klas
Van 21 tot en met 25 juli 2025 organiseert de Hogeschool Utrecht in samenwerking met Platform Wiskunde Nederland en diverse technische universiteiten een zomercursus voor docenten in het voortgezet onderwijs.
Tijdens deze vijfdaagse summerschool verkennen deelnemers hoe AI werkt.
Behalve naar hoe AI werkt, wordt bekeken welke rol het kan spelen in het onderwijs en hoe AI-tools het wiskundig denkvermogen van leerlingen kunnen ondersteunen en uitdagen.
Naast de toepassingen gaan we ook in op de onderliggende werking van AI: hoe leert een algoritme, wat zijn de beperkingen, en waarom is ethiek onmisbaar bij de inzet van deze technologie?
Elke dag staat in het teken van een specifiek thema, met aandacht voor zowel generatieve als analytische AI.
Naast hands-on sessies is er ruimte voor ethische reflectie en gezamenlijke verdieping.
Halverwege de week vindt een excursie plaats naar een locatie waar AI actief wordt toegepast.
Praktische informatie
De cursusprijs bedraagt € 100,=. Dit is inclusief lunch, materiaal en de excursie.
Docenten in het voortgezet onderwijs kunnen deze kosten doorgaans declareren via hun professionaliseringsbudget.
Aanmelden kan individueel of samen met collega's
via deze link tot en met 4 juli.
Overnachting in een studentenkamer is bij te boeken.
Deze kamers zijn volledig gemeubileerd en beschikken over gedeelde voorzieningen, maar bieden geen hotelkwaliteit.
Voor meer comfort kunnen alternatieve accommodaties, zoals hotels of hostels in en rond Utrecht, worden overwogen.
Hugo Mulder
Hogeschool Utrecht
|
Toepassingen in de wiskundeles
Met genoegen kondig ik aan dat de volgende fysieke bijeenkomst van het vaknetwerk wiskunde zal plaatsvinden op dinsdag 6 mei. De bijeenkomst gaat over toepassingen van wiskunde, PWN en samenwerking tussen het voortgezet en hoger onderwijs.
We hebben dit keer twee fantastische presentaties.
Voor de pauze zullen Fréderique Kool en Jason Zijlstra van Mathness.nl vertellen over "Toepassingen van wiskunde integreren in de lessen".
Na de pauze zal Nicos Starreveld van Platform Wiskunde Nederland (PWN) vertellen over wat PWN momenteel precies doet en gaan we discussiëren over Hoe zorgen we voor een goede samenwerking tussen het VO en het HO?
De bijeenkomst is van 17:00-20:00 uur in lokaal HG-01A32 op de Vrije Universiteit (VU), Hoofdgebouw aan de Boelelaan 1105, 1081 HV Amsterdam.
U bent van harte welkom!
Graag wel even een een e-mail naar calor@xs4all.nl
Overigens was de laatste online bijeenkomst over MathGPT met 40 deelnemers een groot succes!
We hadden bijna het record aantal deelnemers gebroken.
Veel dank aan Sjuup Rekko voor het geven van de presentatie.
Sharon Calor
|
Gecijferdheid in het MBO
Op donderdag 15 mei 2025 om 20:00 uur verzorgt de werkgroep mbo-hbo van de NVvW een online themabijeenkomst over de vraag hoe we in het mbo kunnen opleiden tot zelfredzaam gecijferde professionals.
Hans Voskamp, docent gecijferdheid aan de Hogeschool Utrecht, neemt ons mee in wat hierover in de rekeneisen mbo is vastgelegd.
Het mbo kent sinds enkele jaren een zak-slaagbesluit voor het generieke rekenen.
Naast de generieke rekeneisen worden ook uiteenlopende specifieke reken- en/of wiskundige vaardigheden gevraagd binnen de context van het beroep.
Drieledige kwalificatie
Het rekenonderwijs in het mbo is gebaseerd op een drieledige kwalificatie:
- Vervolgstudie (opstromen binnen mbo en doorstroom naar HBO)
- Beroepsvaardigheden
- Maatschappelijk zelfredzaam.
Belangrijk is hierbij de balans binnen die drieledige kwalificatie.
Voor iedere opleiding/sector liggen de uitdagingen net weer anders.
Het mixen van beroepsgerichte contexten en maatschappelijke contexten motiveert studenten en ook is er specifiek aanbod nodig voor doorstroom naar het HBO.
Praktische informatie
De bijeenkomst is bestemd voor docenten in het mbo en hbo en duurt 60 minuten, dus van 20:00 uur tot 21:00 uur.
U kunt zich aanmelden door te mailen naar christiaan.boudri@han.nl.
Uiterlijk een dag van te voren ontvangt u de link naar de online bijeenkomst.
|
NWD 2025: handouts beschikbaar
De 31e editie van de Nationale Wiskunde Dagen (NWD) bracht 800 wiskundedocenten uit Nederland en België samen voor twee dagen van inspiratie, de laatste inzichten en professionele uitwisseling.
Aan bod kwamen een rijkdom aan wiskundige activiteiten, wiskunde in onverwachte vormen, serieuze uitdagingen in de wiskunde en meer.
Het programma van dit jaar omvatte een indrukwekkende reeks sessies.
Van de urgente uitdagingen van duurzaamheid en klimaatverandering tot de schoonheid van Islamitische geometrische patronen.
Onder de meest besproken onderdelen van het programma dit jaar waren activiteiten die wiskunde in onverwachte vormen presenteerden.
Hoogtepunten
De 'Virtual Reality Room', ontwikkeld door het Mathematisch Instituut van de Universiteit Utrecht, stelde bezoekers in staat om door verschillende wiskundige objecten te wandelen.
Ook gingen deelnemers aan de slag met stoepkrijt op het hotelterras om anamorfosen te tekenen.
Bij de sessie 'Figuren drijven in het water' leerden deelnemers over de wiskundige elementen in synchroonzwemmen voordat ze geometrische figuren creëerden in het zwembad van het hotel.
Kunstenaar Samira Mian begeleidde deelnemers bij het maken van complexe Islamitische geometrische patronen met behulp van passers en linialen, terwijl de workshop van Henk Hietbrink de wiskundige principes achter Muqarnas, de honingraatgewelven in Islamitische architectuur, verkende door gebruik te maken van 3D-geprinte 'muqarnas Lego' om deze complexe structuren te bouwen.
Interdisciplinair
Thematische sessies verkenden hoe wiskundige hulpmiddelen en denkwijzen helpen bij het aanpakken van vraagstukken op het gebied van duurzaamheid, datavisualisatie en stromen van menselijk verkeer. De conferentie benadrukte het interdisciplinaire karakter van wiskunde.
De Nationale Wiskunde Dagen blijven aantonen dat wiskundeonderwijs gedijt op het snijvlak van rigoureus denken en creatieve verkenning, waarbij leerlingen worden voorbereid om wiskundig denken toe te passen op de complexe uitdagingen van onze tijd.
Nieuwsgierig? De handouts zijn nu beschikbaar.
De 32e editie van NWD staat gepland voor 27 en 28 maart 2026.
Op de hoogte te blijven?
Hou de NWD-website in de gaten.
|
Vier keer brons bij Europese wiskundewedstrijd
Wendy Huang (16), Floortje Lusthof (18), Lisa Meij (16) en Alina Ju (16) hebben deze week alle vier een bronzen medaille gewonnen bij de European Girls Mathematical Olympiad.
Zij zijn daarmee in veertien edities pas het tweede Nederlandse team ooit waarvan alle deelneemsters met een medaille thuiskomen.
De European Girls Mathematical Olympiad (EGMO), die dit jaar plaatsvond van 11 tot 17 april in de Kosovaarse hoofdstad Pristina, is een van de meest prestigieuze wiskundewedstrijden van Europa.
Dit jaar deden 219 leerlingen uit 55 verschillende landen mee aan de wedstrijd.
Deze bestond uit twee toetsen van elk vierenhalf uur, met op elke dag drie zeer lastige opgaven van oplopende moeilijkheid.
Voor elke opgave konden de leerlingen zeven punten verdienen, waarbij ook met goede deeloplossingen punten gehaald konden worden.
De Nederlandse deelneemsters hebben de volgende resultaten behaald:
punten |
medaille |
naam |
leeftijd |
klas |
school |
plaats |
18 |
brons |
Wendy Huang |
16 |
6 vwo |
Huygens Lyceum, Eindhoven |
Eindhoven |
17 |
brons |
Floortje Lusthof |
18 |
6 vwo |
ISW Hoogeland, Naaldwijk |
Den Haag |
17 |
brons |
Lisa Meij |
16 |
5 vwo |
Frits Philips, Eindhoven |
Eindhoven |
16 |
brons |
Alina Ju |
16 |
4 vwo |
Stedelijk Gymnasium Leiden |
Oegstgeest |
 | V.l.n.r. Wendy, Lisa, Alina en Floortje | |
Hoewel de goede resultaten misschien anders doen vermoeden, had het Nederlandse team nog nauwelijks ervaring met internationale wedstrijden.
Alleen Wendy nam vorig jaar al deel aan de EGMO.
En waar het gebruikelijk is dat deelnemers eerst meerdere jaren klaargestoomd zijn voor een grote wedstrijd, was het voor medaillewinnares Lisa zelfs haar eerste jaar in de nationale trainingsgroep: Ik kwam met de kleinst mogelijke marges door de tweede ronde en de EGMO-selectietoets. En dan een medaille, daar ben ik wel trots op.
Naast de twee zware wedstrijddagen was er gelukkig ook nog tijd voor ontspanning met andere EGMO-deelneemsters, ook uit niet-Europese landen zoals Mexico, Nepal en Nieuw-Zeeland.
Medaillewinnares Alina: Om eerlijk te zijn vond ik de feestjes nog het leukste.
Het fancy diner op de eerste wedstrijddag, en het dansen na de sluitingsceremonie. Extra leuk omdat het allemaal mensen zijn die hetzelfde leuk vinden.
In totaal ontvingen 53 van de 219 deelneemsters een bronzen medaille, 38 zilver en 27 een gouden medaille.
In het officieuze landenklassement eindigde de Nederlandse afvaardiging op de 17e plaats van de 35 officieel deelnemende teams en op plek 26 van alle 56 teams.
|
Finale van de Alympiade 2025
Op 14 en 15 maart vond de internationale finale van de Alympiade plaats, zoals altijd in het Gelderse Garderen.
In totaal gingen elf teams aan de slag met een opdracht die gebaseerd was op het boek De juiste maat van Hans Freudenthal, de naamgever van het instituut dat de Alympiade organiseert.
In dit boek uit 1951 wordt een onderzoek beschreven naar maatvoering van confectiekleding en dat onderzoek hebben de deelnemers tijdens de finale in feite herhaald.
Op basis van metingen door de deelnemers zelf, zoals bijvoorbeeld lichaamslengte, rugbreedte en polsomtrek, moest een bij de Alympiadefinalisten passend maatsysteem worden ontworpen.
De afsluiting was praktisch: door elk team werd een (papieren) Alympiadeblouse gepresenteerd, op basis van hun eigen maatsysteem.
Hieronder de uitslag - met de opmerking dat deelname aan de finale op zichzelf al een prima prestatie is!
plaats |
school |
land |
1 |
KvG-Gymnasium Hiltrup |
Duitsland |
2 |
Gymnasium Steinheim |
Duitsland |
3 |
Saitama team 2 |
Japan |
4 |
Birkerød Gymnasium |
Denemarken |
5 |
Campus Bornholm |
Denemarken |
6 |
XV. Gimnazija Zagreb |
Kroatië |
7 |
Maris College Den Haag |
Nederland |
8 |
RSG Wieringherlant Wieringerwerf |
Nederland |
8 |
Greijdanus Zwolle |
Nederland |
10 |
Saitama team 1 |
Japan |
11 |
Rythoviuscollege Eersel |
Nederland |
Overigens zal vanaf komend schooljaar de Alympiade door het leven gaan als (wiskunde) A-dag, in lijn met de B-dag.
Voor meer informatie, verdere vragen en aanmelden voor de voorronde: mail naar wit@uu.nl.
Ruud Stolwijk,
voorzitter Alympiadecommissie
|
Extra nummer 4 mei
Vanwege de overvloed aan kopij brengen we op 4 mei een extra nummer uit.
De volgende Wiskunde E-brief was namelijk gepland voor 18 mei aanstaande en dat is pas over vier weken.
redactie
|
Verschenen
In deze rubriek besteden we aandacht aan nieuwe publicaties en software op het gebied van wiskunde en wiskundeonderwijs.
Uw inzendingen zijn welkom maar de redactie beslist uiteindelijk of en hoe een bijdrage geplaatst wordt.
Op de helling
Een doeboek over trappen, bergen en halfpipes
Auteurs: | Rob van Oord, Els Franken, Monica Wijers |
Uitgeverij: | Epsilon Uitgaven |
Aantal pagina's: | 28 |
ISBN: | 9789050412100 |
Prijs: | € 10,00 |
Ga je graag een steile glijbaan af?
Lukt het je om een steile helling op te fietsen?
Of kun je stunten op de steilste stukken van de halfpipe?
In dit doeboek ga je meten en rekenen aan de steilheid van trappen, bergen en halfpipes.
Ook meet je hoogtes van bomen, torens en gebouwen met een geodriehoek.
Ja, dat kan echt!
Voordat er geodriehoeken bestonden gebruikten ze daarvoor meer dan 600 jaar geleden een Jakobsstaf.
Je gaat zelf zo n Jakobsstaf maken en ermee meten.
Dit is deel 6 in de Giraf-reeks en gaat over rekenen voor vmbo en onderbouw havo/vwo.
|
Advertenties
Op naar het examen: instructiefilmpjes Texas Instruments
Laat uw leerlingen voor het eindexamen nog even checken hoe ze de examenstand van hun Texas Instruments grafische rekenmachine aan- en uitzetten.
Met onze instructiefilmpjes is dat snel gedaan. Ook kunnen leerlingen nog even videos doornemen met tips voor de opgaven. Een zorg minder in aanloop naar het examen!
Bekijk deze filmpjes.
Of ga naar de website met meer informatie
|
|
|
Ontdek de NumWorks Grafische Rekenmachine!
Tijdens de Nationale Wiskunde Dagen hebben we van velen gehoord over hun interesse in een demonstratie.
Heeft u de NumWorks al een tijd in bezit, maar nog niet de kans gehad om deze volledig te ontdekken? Wij komen graag naar uw school voor een persoonlijke demonstratie van ongeveer een uur, waarin we de belangrijkste functies doorlopen.
Bekijk de mogelijkheden op
onze website. We horen graag van u!
|
|
.
|
Houten draadmodellen voor in les
Mooie houten draadmodellen als hulpmiddel in de les?
Kijk op
www.duocadeau.nl
Set van 6, groot model 75,- of klein model € 50,-
|
|
|
KERN Wiskunde: Duurzaam, Up-to-date, Eerlijk en Voordelig
- Duurzaam: Geen LiFo-wegwerpboeken, maar boeken van hoge kwaliteit die gedrukt worden in Nederland.
- Up-to-date: KERN Wiskunde sluit naadloos aan op de nieuwe kerndoelen en is beschikbaar voor alle leerjaren en niveaus.
- Eerlijk en Voordelig: Geen boek-licentiekoppelverkoop of langjarige contracten. KERN Wiskunde is bovendien aanzienlijk voordeliger dan de andere wiskundemethoden.
Wilt u meer weten?
Bezoek ons hier.
|
|
.
|
Evolutie, geen revolutie
Werkt u met de 13e editie van Getal & Ruimte of Moderne Wiskunde? Dan bent u al grotendeels kerndoelproof. De nieuwe kerndoelen zetten het vak wiskunde namelijk niet op zn kop. Het gaat om
een evolutie, geen revolutie.
Toch is het belangrijk dat leermiddelen opnieuw worden ontwikkeld vanuit de nieuwe wettelijke kaders. Alleen zo ontstaat lesmateriaal van hoge kwaliteit, waarin de verschuivende accenten in het vak goed tot hun recht komen.
Bekijk de kerndoelenflyer.
|
|
.
|
Klaar voor de beste GR voor het middelbaar onderwijs?
Ook úw leerlingen aan de slag met de meest intuïtieve, snelste en modernste grafische rekenmachine op de markt?
Neem contact op met Klaas Kuperus (klaas.kuperus@moravia-consulting.com) voor meer informatie en ontvang een HP Prime docentenmodel voor u en/of de sectie.
- Zeer snelle nieuwe processor, niet meer lang wachten op uitkomsten
- Een touchscreen in kleur en zeer hoge resolutie, voor snel en duidelijk plotten van grafieken
- Door het CvTE goedgekeurde examenmode
- Compleet Nederlandse software en ondersteuning
- Beschikbaar vanaf € 99 voor uw leerlingen
- Volledige support van Noordhoff voor G&R en MW online beschikbaar
Neem ook eens een kijkje op www.hp-prime.nl voor veel meer informatie over de HP Prime rekenmachine en Nederlands lesmateriaal.
|
Aan de slag met Math4all
Verras uw leerlingen eens.
Laat ze eens zien dat er ook andere lesmaterialen voor wiskunde zijn.
Kies een onderwerp dat voor uw leerlingen van toepassing is uit het ruime Math4all aanbod.
Genereer een reader en behandel dat eens op een andere manier.
Vraag een inlog aan voor de Math4all Foliostraat bij Ton Otten (a.f.otten@math4all.nl).
|
|
Math4all omvat de wiskunde voor alle leerjaren havo/vwo, de eerste leerjaren van het vmbo en het technisch mbo.
Om oude uitgeefpatronen te doorbreken biedt Math4all alles gratis aan voor wie dat wil.
Het materiaal is open source en wordt aangeboden via de website en de Math4all Foliostraat voor het genereren van maatwerkreaders.
|
|
Offline werken met de Casio fx-82NL emulator
Vraag de offline Casio fx-82NL emulator kosteloos aan!
Naast de online Classpad-emulator van de fx-82NL hebben we nu ook een eenvoudige en snelle offline emulator die direct te openen is op een USB-stick.
Interesse? Mail naar casio@educatie.nl en ontvang de USB-emulator!
www.casio-educatie.nl
|
|
|
|
|