nummer 971, 18-05-2025

Dit nummer wordt ge­stuurd naar ruim 4400 adres­sen.

De Wiskun­dE-brief is een digita­le nieuws­brief, gericht op wiskun­dedocen­ten in het voortge­zet onder­wijs, met als doel om een snelle onder­lin­ge uitwis­se­ling van informa­tie en menin­gen moge­lijk te maken. De brief ver­schijnt buiten de school­vakan­ties min­stens één keer per twee weken. Het abonne­ment is gratis.
Uw bijdra­gen aan de Wiskun­dE-brief zijn welkom op het e-maila­dres van de redac­tie. Op de website van de Wiskun­dE-brief kunt u zich abonne­ren, vindt u alle voor­waar­den en adver­tentie­tarie­ven en kunt u oude nummers nalezen.
Artikelen en bijdragen
Vacatures in het onderwijs
Advertenties

 

Gendergap schoolsucces kleiner

Meisjes doen het in het voortge­zet onder­wijs over het alge­meen beter dan jongens. Ze blijven minder zitten en worden minder vaak naar een lager niveau verwe­zen. Het lijkt erop dat sinds corona de voor­sprong van de meisjes wat aan het wegeb­ben is. Verder lijkt het bevorde­ren naar een hoger leer­jaar van een lager onder­wijsni­veau in opmars.
Vlak voor de corona-epide­mie bleek de door­stro­ming van leerlin­gen naar het volgen­de leer­jaar moeiza­mer te verlo­pen (zie WiskundE-brief 869 en WiskundE-brief 870). In het eerste coro­najaar (2020) werd er zeer coulant bevor­derd, maar in de jaren daarop leken de touw­tjes weer aange­trok­ken te zijn. Recente­lijk zijn de cijfers voor 2024 gepubli­ceerd. Een goed moment om te kijken naar de ontwik­kelin­gen van de afgelo­pen tien (elf) jaar.
Dou­bleurs
Hieron­der is de ontwik­ke­ling te zien van het percen­ta­ge leerlin­gen dat dou­bleert1). De examen­klas­sen zijn buiten beschou­wing gelaten.
Het lijkt erop dat er sprake is van een stabili­sa­tie. De trend van de jaren 2015-2019 is in ieder geval doorbro­ken. Opval­lend is dat de ver­schil­len tussen jongens en meisjes kleiner zijn gewor­den. Meisjes double­ren vaker dan voor corona en voor jongens geldt dat niet.
De voor-eindexa­menklas­sen (3 vmbo GT, 4 havo, 5 vwo) hebben rela­tief veel dou­bleurs, evenals 4 vwo. In 4 havo en 5 vwo laten de cijfers duide­lijk zien dat het aantal dou­bleurs na de dip in 2020 omhoog schiet om daarna weer te dalen. In 3 havo en 3 mavo (vmbo gt) lijkt het de laatste jaren juist om een geleide­lij­ke stij­ging te gaan.
Af­stroom
Hoewel de uitspra­ken van de vorige minis­ter van onder­wijs mis­schien anders doen vermoe­den, zit het denken in termen lagere en hogere oplei­din­gen diep veran­kerd in het ministe­rie. In sommige leerja­ren, zoals 1 en 2 havo, 3 vwo en 2 mavo wordt weinig gedou­bleerd maar stromen veel leerlin­gen af2). In 4 havo en 5 vwo vindt volgens de gehan­teer­de defini­tie geen af­stroom plaats. Hieron­der is de af­stroom voor een vijftal leerja­ren in beeld ge­bracht.
Vooral bij 2 havo en 3 vwo is de laatste jaren een behoor­lijk stij­ging te zien van het aantal leerlin­gen dat af­stroomt. Ook bij de af­stroom zijn de ver­schil­len tussen jongens en meisjes kleiner gewor­den.
Vergele­ken met een jaar of tien geleden zijn er meer leerlin­gen die double­ren of afstro­men. Recente­lijk gaat het om ruim 10,5% van de leerlin­gen, tegen circa 9% zo'n tien jaar eerder. Opmerke­lijk is dat meisjes, die het traditi­o­neel beter doen dan jongens, hun voor­sprong lijken kwijt te raken.
gk
----------
bron: Zitten­blij­vers, op- en af­stroom
1) Het ministe­rie spreekt over zitten­blij­ven. De defini­tie van zitten­blij­ver is: Een leer­ling die in hetzelf­de leer­jaar is geble­ven in hetzelf­de of een lager onder­wijs­type.
2) Het gaat om leerlin­gen die naar een lager onder­wijs­type zijn gegaan, maar wel naar het volgen­de leer­jaar. Bij de rang­schik­king van de onder­wijsty­pen wordt de volgen­de volgor­de gehan­teerd: brug vmbo, Vmbo b, Vmbo k, Vmbo g/t, brug havo/vwo, Havo, Vwo

 

Nazomercursus 2025 over Complexe Getallen

 
De nazomer­cu­rsus heeft dit jaar als thema 'com­plexe getal­len'. Com­plexe getal­len vormen een essenti­eel onder­deel van de wiskun­de: ze bieden niet alleen oplos­sin­gen voor verge­lijkin­gen die geen reële oplos­sin­gen hebben, maar openen ook een geheel nieuw perspec­tief op meetkun­de, analyse en toepas­sin­gen in natuur­kun­de en tech­niek.
De nazomer­cu­rsus, voor­heen de vakan­tiecur­sus, voor wiskun­delera­ren is al sinds 1946 een begrip in Neder­land. Sedert 2023 vindt de cursus plaats in Amster­dam en Antwer­pen. De organi­sa­tie is in handen van de plat­forms wiskun­de Neder­land en Vlaande­ren. De naams­verande­ring heeft te maken met de ver­schui­ving van de cursus naar eind septem­ber.
Inhoud
De twee­daag­se cursus biedt een uitgeba­lanceer­de mix van theorie, geschie­de­nis en prakti­sche voor­beel­den, die leraren direct kunnen benut­ten in hun onder­wijs. Ook de diepere structu­ren, zoals de Hoofd­stel­ling van de Algebra en toepas­sin­gen in het com­plexe vlak, komen aan bod. De cursus sluit uitste­kend aan bij de toene­men­de aan­dacht voor verdie­ping in het wiskun­deonder­wijs, zowel in Neder­land als Vlaande­ren. Com­plexe getal­len zijn in veel eindter­men en curricu­la opgeno­men als essenti­eel onder­deel van de wiskun­di­ge vorming. De nazomer­cu­rsus 2025 biedt niet alleen inspire­ren­de inhoud, maar ook handvat­ten om com­plexe getal­len op een toegan­kelij­ke en aantrek­kelij­ke manier over te brengen op leerlin­gen.
Program­ma
vrijdag
15:00−15:30 Ont­vangst, koffie
15:35−16:20 K.P. Hart: Ont­staans­geschie­de­nis van de com­plexe getal­len
16:45−17:30 K.P. Hart: Gonio­formu­les en het Baseler pro­bleem
17:30−18:30 Diner
18:30−19:15 Jona­than Man­naert: Com­plexe getal­len en elektri­ci­teit
19:45−20:30 Paul Levrie: π in het com­plexe vlak
zater­dag
09:30−10:00 Ont­vangst, koffie
10:00−10:45 K.P. Hart: Com­plexe integra­tie
11:15−12:00 K.P. Hart: Hoofd­stel­ling van de Algebra en macht­reek­sen
12:00−13:00 Lunch
13:00−13:45 Daan Huy­brechs: Veelter­men in het com­plexe vlak
13:45−14:30 Daan Huy­brechs: Ratione­le func­ties in het com­plexe vlak
Prakti­sche informa­tie
Op vrijdag 19 en zater­dag 20 septem­ber kunt u terecht op de Univer­si­teit Antwer­pen, Campus Groenen­bor­ger. Een week later, op vrijdag 26 en zater­dag 27 septem­ber, bent u welkom bij het Centrum voor Wiskun­de en Informa­ti­ca (CWI) op het Science­park Amster­dam. Het cursus­geld be­draagt € 99,= inclu­sief de sylla­bus en de maaltij­den. Voor studen­ten en leerlin­gen be­draagt het cursus­geld € 39,=. Voor gepensi­oneer­den geldt een geredu­ceerd tarief van € 55,=.
Meer informa­tie is te lezen in de brochu­re. Aanmel­den is tot 1 septem­ber aan­staan­de moge­lijk via deze link.

 

Ta-daaa, Data!

 
De werk­groep Geschie­de­nis organi­seert op zater­dag 27 septem­ber in Utrecht symposi­um nummer XXXI over geschie­de­nis van de statis­tiek in de 19e en 20e eeuw. De titel van het symposi­um is 'Ta-daaa, Data!'
Een van de spre­kers is Emma Mojet (Univer­si­teit Utrecht) over de ontwik­ke­ling van de statis­tiek als vakge­bied in relatie tot andere vakge­bie­den. Hierbij speelde Adolphe Quete­let (1796-1874) een interes­san­te rol. Marieke Gelder­blom (Univer­si­teit Utrecht) spreekt over de opkomst van de grafi­sche methode in de statis­tiek in de tweede helft van de negen­tien­de eeuw. Verder vertelt Elske de Waal (Univer­si­teit Utrecht) over haar onder­zoek naar het IOWO-project Kijk op Kans uit de jaren zeven­tig van de vorige eeuw. We zijn ook bijzon­der trots dat we een spreker van de Univer­si­ty of Green­wich bereid hebben gevon­den om te komen spreken. Noel-Ann Brad­shaw zal een Engels­tali­ge lezing geven over hoe Floren­ce Nightin­gale (1820-1910) gege­vens gebruik­te, beheer­de en uitleg­de om levens te redden.
Reser­veer de datum alvast. Alle aanvul­len­de informa­tie over het symposi­um, zoals de locatie, begin- en eind­tijd, deelne­mers­kosten enzo­voort staat binnen­kort op deze website.

 

Stroomschema examencorrectie

 
Het CvTE heeft ruim een week geleden een stroom­sche­ma gepubli­ceerd over het nakij­ken van open vragen bij de algeme­ne vakken van het Cen­traal Examen.
Het stroom­sche­ma is onder­deel van een pagina over de correc­tie van centra­le examens. Op deze pagina wordt onder meer aan­dacht besteed aan de rol van de eerste en tweede correc­tor en aan de moge­lijkhe­den tot overleg met vakgeno­ten. Specia­le aan­dacht is er voor het beoorde­len van antwoor­den/uitwer­kin­gen van leerlin­gen die niet in het correc­tievoor­schrift voorko­men. Het stroom­sche­ma is ook daar­voor ontwor­pen.

 

Toegang tot examenforum NVvW

 
Om mee te kunnen doen met de discus­sies op de website van de Neder­land­se Vereni­ging van Wiskun­delera­ren moet u lid zijn. In deze periode zijn vooral de discus­sies over de eindexa­mens van belang. Wanneer u geen lid bent en wel betrok­ken bent bij eindexa­mens wiskun­de, is onder­staand aanbod van de NVvW mis­schien voor u interes­sant.
Voor een bedrag van € 10,= krijgt u toegang tot het examen­fo­rum én bent u de rest van het school­jaar lid. Indien u het bij die periode wilt laten moet u dat vóór 1 juli aan­staan­de laten weten. Anders wordt het lidmaat­schap automa­ti­sche ver­lengd. Voor meer informa­tie of voor aanmel­ding kunt u terecht op de website van de NVvW.

 

Niet vergeten

Tijd­stip Evene­ment (Volg de link voor details) Organi­sa­tie
19 mei 2025 Examen­bespre­kin­gen (online) vwo. NVvW
19 mei 2025 Examen­bespre­king (online) vmbo g/t. NVvW
22 mei 2025 Symposi­um bewij­zen en AI. KNAW
23 mei 2025 Examen­bespre­king (online) havo. NVvW
12 juni 2025 Meet-up rekenco­ördina­tor­en. NVvW
19 juli 2025 Uiter­ste inzend­da­tum Pythago­ras­prijs­vraag. Pythago­ras
14 t/m 17 juli 2025 Confe­ren­tie Bridges. TU Eindho­ven
21 t/m 25 juli Zomer­cur­sus AI en wiskun­de. Hoge­school Utrecht
19 t/m 30 jan. 2026 Eerste ronde wiskun­de olympia­de. St. Neder­land­se Wiskun­de Olympia­de

Vacatu­res in het onder­wijs

In deze rubriek staan vacatu­res die we rele­vant achten voor wiskun­delera­ren. Voor de voor­waar­den: zie www.wiskun­de­brief.nl.


 

Docent wiskunde (bovenbouw) gezocht in Bussum

 
Bent u een enthou­sias­te eerste­graads wiskun­dedo­cent met hart voor uw vak én uw leerlin­gen? Kom werken op het Vitus­colle­ge, een havo-vwo school in Bussum!
U wordt onder­deel van een hecht, betrok­ken team op een groene campus met een modern bètage­bouw. We zoeken een boven­bouwdo­cent die graag samen­werkt, struc­tuur biedt en ruimte laat voor de groei van elke leer­ling. Mentor­schap ziet u als onder­deel van het docent­schap. Uiter­aard krijgt u goede begelei­ding, volop ontwik­kelkan­sen en een fijne werk­sfeer.
Interes­se? Neem contact op met Ed Lucas­sen (e.lucas­sen@vitus­colle­ge.nl of 035 693 1153).We kijken uit naar uw reactie!

Adver­ten­ties

Voor voor­waar­den en tarie­ven: zie www.wiskun­de­brief.nl.


 

Hier koopt u Texas Instruments rekenmachines met korting!

Nog midden in de examen­tijd is het toch ook al goed om u voor te berei­den op het aanko­men­de school­jaar!
Wist u dat docen­ten in onze specia­le web­winkel korting krijgen op diverse Texas Instru­ments produc­ten? En daar­naast loopt ook nog de kor­tingsac­tie van 10 euro voor leerlin­gen op de TI-84 Plus CE-T Python Edition. Dan is de keuze snel gemaakt!
De web­winkel en verko­pers van TI produc­ten vindt u hier.
 

 

KERN Wiskunde en de wereld

Kern­doel 16: De school stimu­leert de ontwik­ke­ling van een wiskun­di­ge attitu­de bij leerlin­gen.
Met de Prakti­sche Wiskun­de lessen uit KERN Wiskun­de ontdek­ken leerlin­gen het nut en de kracht van wiskun­de in alle­daag­se en beroeps­situa­ties. Ze leren proble­men oplos­sen en beslis­sin­gen nemen, bijvoor­beeld bij de kassa, in de zorg of op de bouw­plaats.
Meer weten over de nieuwe kerndoe­len? Bekijk hier onze kerndoe­lenbro­chu­re.
 
.

 

Aan de slag met Math4all

De examens zijn achter de rug, dus verras uw andere leerlin­gen eens. Laat ze zien dat je ook op een andere manier les kunt krijgen.
Bijvoor­beeld met een Pro­bleem Gestuur­de Aanpak. Kies bijvoor­beeld Exponen­tie­le verban­den. Mis­schien ook voor uzelf een leuke erva­ring. Kijk op de website onder Readers welke hoofd­stuk­ken met een pro­bleemge­stuur­de aanpak beschik­baar zijn.
Vraag een inlog aan voor de Math4­all Folio­straat bij Ton Otten (a.f.otten@math4­all.nl) om de PGA hoofd­stuk­ken zelf te kunnen genere­ren.
 
Math4­all omvat de wiskun­de voor alle leerja­ren havo/vwo, de eerste leerja­ren van het vmbo en het tech­nisch mbo. Om oude uitgeef­patro­nen te doorbre­ken biedt Math4­all alles gratis aan voor wie dat wil. Het materi­aal is open source en wordt aangebo­den via de website en de Math4­all Folio­straat voor het genere­ren van maat­werkrea­ders.

 

Klaar voor de beste GR voor het middelbaar onderwijs?

 
Ook úw leerlin­gen aan de slag met de meest intuï­tie­ve, snelste en modern­ste grafi­sche rekenma­chi­ne op de markt?
Neem contact op met Klaas Kuperus (klaas.kuperus@moravia-consul­ting.com) voor meer informa­tie en ontvang een HP Prime docen­tenmo­del voor u en/of de sectie.
  • Zeer snelle nieuwe proces­sor, niet meer lang wachten op uitkom­sten
  • Een touch­screen in kleur en zeer hoge resolu­tie, voor snel en duide­lijk plotten van grafie­ken
  • Door het CvTE goedge­keur­de examen­mo­de
  • Com­pleet Neder­land­se softwa­re en onder­steu­ning
  • Beschik­baar vanaf € 99 voor uw leerlin­gen
  • Volledi­ge support van Noord­hoff voor G&R en MW online beschik­baar
Neem ook eens een kijkje op www.hp-prime.nl voor veel meer informa­tie over de HP Prime rekenma­chi­ne en Neder­lands lesmate­ri­aal.

 

Waarom kiezen voor NumWorks?

Vier redenen waarom Num­Works een favo­riet is bij docen­ten:
  • ✅ Elegant en ge­bruiks­vriende­lijk design
  • ✅ Oplaad­ba­re batte­rij voor langdu­rig gebruik
  • ✅ Examen­stand simpel te active­ren en deacti­ve­ren
  • ✅ Gratis updates voor de nieuw­ste functio­nalitei­ten
Probeer alle functio­nalitei­ten direct uit met de gratis online emula­tor. Dit is ook ideaal om klassi­kaal de Num­Works te demon­stre­ren, zonder ingewik­kel­de procedu­res met licen­ties.
Voor meer informa­tie over waarom u voor Num­Works kunt kiezen, gaat u naar num­works.nl.
 

 

Offline werken met de Casio fx-82NL emulator

Vraag de offline Casio fx-82NL emula­tor koste­loos aan!
Naast de online Class­pad-emula­tor van de fx-82NL hebben we nu ook een eenvou­di­ge en snelle offline emula­tor die direct te openen is op een USB-stick.
Interes­se? Mail naar educa­tie@casio.nl en ontvang de USB-emula­tor!
www.casio-educa­tie.nl
 

 
redactie:Chantal Hulst-Neijenhuis, Jeanne Kok en Gerard Koolstra
e-mail:redactie@wiskundebrief.nl
website:www.wiskundebrief.nl