nummer 971, 18-05-2025
Dit nummer wordt gestuurd naar ruim 4400 adressen.
|
De WiskundE-brief is een digitale nieuwsbrief, gericht op wiskundedocenten in het voortgezet onderwijs,
met als doel om een snelle onderlinge uitwisseling van informatie en
meningen mogelijk te maken. De brief verschijnt buiten de schoolvakanties minstens
één keer per twee weken. Het abonnement is gratis.
Uw bijdragen aan de WiskundE-brief zijn welkom op het e-mailadres
van de redactie. Op de website van de WiskundE-brief
kunt u zich abonneren, vindt u alle voorwaarden en advertentietarieven en kunt u oude nummers nalezen.
|
Artikelen en bijdragen | | |
Vacatures in het onderwijs | | |
Advertenties | | |
Gendergap schoolsucces kleiner
Meisjes doen het in het voortgezet onderwijs over het algemeen beter dan jongens.
Ze blijven minder zitten en worden minder vaak naar een lager niveau verwezen.
Het lijkt erop dat sinds corona de voorsprong van de meisjes wat aan het wegebben is.
Verder lijkt het bevorderen naar een hoger leerjaar van een lager onderwijsniveau in opmars.
Vlak voor de corona-epidemie bleek de doorstroming van leerlingen naar het volgende leerjaar moeizamer te verlopen (zie WiskundE-brief 869 en WiskundE-brief 870).
In het eerste coronajaar (2020) werd er zeer coulant bevorderd, maar in de jaren daarop leken de touwtjes weer aangetrokken te zijn.
Recentelijk zijn de cijfers voor 2024 gepubliceerd.
Een goed moment om te kijken naar de ontwikkelingen van de afgelopen tien (elf) jaar.
Doubleurs
Hieronder is de ontwikkeling te zien van het percentage leerlingen dat doubleert 1).
De examenklassen zijn buiten beschouwing gelaten.
Het lijkt erop dat er sprake is van een stabilisatie.
De trend van de jaren 2015-2019 is in ieder geval doorbroken.
Opvallend is dat de verschillen tussen jongens en meisjes kleiner zijn geworden.
Meisjes doubleren vaker dan voor corona en voor jongens geldt dat niet.
De voor-eindexamenklassen (3 vmbo GT, 4 havo, 5 vwo) hebben relatief veel doubleurs, evenals 4 vwo.
In 4 havo en 5 vwo laten de cijfers duidelijk zien dat het aantal doubleurs na de dip in 2020 omhoog schiet om daarna weer te dalen.
In 3 havo en 3 mavo (vmbo gt) lijkt het de laatste jaren juist om een geleidelijke stijging te gaan.
Afstroom
Hoewel de uitspraken van de vorige minister van onderwijs misschien anders doen vermoeden, zit het denken in termen lagere en hogere opleidingen diep verankerd in het ministerie.
In sommige leerjaren, zoals 1 en 2 havo, 3 vwo en 2 mavo wordt weinig gedoubleerd maar stromen veel leerlingen af 2).
In 4 havo en 5 vwo vindt volgens de gehanteerde definitie geen afstroom plaats.
Hieronder is de afstroom voor een vijftal leerjaren in beeld gebracht.
Vooral bij 2 havo en 3 vwo is de laatste jaren een behoorlijk stijging te zien van het aantal leerlingen dat afstroomt.
Ook bij de afstroom zijn de verschillen tussen jongens en meisjes kleiner geworden.
Vergeleken met een jaar of tien geleden zijn er meer leerlingen die doubleren of afstromen.
Recentelijk gaat het om ruim 10,5% van de leerlingen, tegen circa 9% zo'n tien jaar eerder.
Opmerkelijk is dat meisjes, die het traditioneel beter doen dan jongens, hun voorsprong lijken kwijt te raken.
gk
----------
bron:
Zittenblijvers, op- en afstroom
1) Het ministerie spreekt over zittenblijven. De definitie van zittenblijver is: Een leerling die in hetzelfde leerjaar is gebleven in hetzelfde of een lager onderwijstype.
2) Het gaat om leerlingen die naar een lager onderwijstype zijn gegaan, maar wel naar het volgende leerjaar. Bij de rangschikking van de onderwijstypen wordt de volgende volgorde gehanteerd: brug vmbo, Vmbo b, Vmbo k, Vmbo g/t, brug havo/vwo, Havo, Vwo
|
Nazomercursus 2025 over Complexe Getallen
De nazomercursus heeft dit jaar als thema 'complexe getallen'.
Complexe getallen vormen een essentieel onderdeel van de wiskunde: ze bieden niet alleen oplossingen voor vergelijkingen die geen reële oplossingen hebben, maar openen ook een geheel nieuw perspectief op meetkunde, analyse en toepassingen in natuurkunde en techniek.
De nazomercursus, voorheen de vakantiecursus, voor wiskundeleraren is al sinds 1946 een begrip in Nederland.
Sedert 2023 vindt de cursus plaats in Amsterdam en Antwerpen.
De organisatie is in handen van de platforms wiskunde Nederland en Vlaanderen.
De naamsverandering heeft te maken met de verschuiving van de cursus naar eind september.
Inhoud
De tweedaagse cursus biedt een uitgebalanceerde mix van theorie, geschiedenis en praktische voorbeelden, die leraren direct kunnen benutten in hun onderwijs.
Ook de diepere structuren, zoals de Hoofdstelling van de Algebra en toepassingen in het complexe vlak, komen aan bod.
De cursus sluit uitstekend aan bij de toenemende aandacht voor verdieping in het wiskundeonderwijs, zowel in Nederland als Vlaanderen.
Complexe getallen zijn in veel eindtermen en curricula opgenomen als essentieel onderdeel van de wiskundige vorming.
De nazomercursus 2025 biedt niet alleen inspirerende inhoud, maar ook handvatten om complexe getallen op een toegankelijke en aantrekkelijke manier over te brengen op leerlingen.
Programma
vrijdag |
|
15:00−15:30 |
Ontvangst, koffie |
15:35−16:20 |
K.P. Hart: Ontstaansgeschiedenis van de complexe getallen |
16:45−17:30 |
K.P. Hart: Gonioformules en het Baseler probleem |
17:30−18:30 |
Diner |
18:30−19:15 |
Jonathan Mannaert: Complexe getallen en elektriciteit |
19:45−20:30 |
Paul Levrie: π in het complexe vlak |
zaterdag |
|
09:30−10:00 |
Ontvangst, koffie |
10:00−10:45 |
K.P. Hart: Complexe integratie |
11:15−12:00 |
K.P. Hart: Hoofdstelling van de Algebra en machtreeksen |
12:00−13:00 |
Lunch |
13:00−13:45 |
Daan Huybrechs: Veeltermen in het complexe vlak |
13:45−14:30 |
Daan Huybrechs: Rationele functies in het complexe vlak |
Praktische informatie
Op vrijdag 19 en zaterdag 20 september kunt u terecht op de Universiteit Antwerpen, Campus Groenenborger.
Een week later, op vrijdag 26 en zaterdag 27 september, bent u welkom bij het Centrum voor Wiskunde en Informatica (CWI) op het Sciencepark Amsterdam.
Het cursusgeld bedraagt € 99,= inclusief de syllabus en de maaltijden.
Voor studenten en leerlingen bedraagt het cursusgeld € 39,=.
Voor gepensioneerden geldt een gereduceerd tarief van € 55,=.
Meer informatie is te lezen in de brochure.
Aanmelden is tot 1 september aanstaande mogelijk via deze link.
|
Ta-daaa, Data!
De werkgroep Geschiedenis organiseert op zaterdag 27 september in Utrecht symposium nummer XXXI over geschiedenis van de statistiek in de 19e en 20e eeuw.
De titel van het symposium is 'Ta-daaa, Data!'
Een van de sprekers is Emma Mojet (Universiteit Utrecht) over de ontwikkeling van de statistiek als vakgebied in relatie tot andere vakgebieden.
Hierbij speelde Adolphe Quetelet (1796-1874) een interessante rol.
Marieke Gelderblom (Universiteit Utrecht) spreekt over de opkomst van de grafische methode in de statistiek in de tweede helft van de negentiende eeuw.
Verder vertelt Elske de Waal (Universiteit Utrecht) over haar onderzoek naar het IOWO-project Kijk op Kans uit de jaren zeventig van de vorige eeuw.
We zijn ook bijzonder trots dat we een spreker van de University of Greenwich bereid hebben gevonden om te komen spreken.
Noel-Ann Bradshaw zal een Engelstalige lezing geven over hoe Florence Nightingale (1820-1910) gegevens gebruikte, beheerde en uitlegde om levens te redden.
Reserveer de datum alvast.
Alle aanvullende informatie over het symposium, zoals de locatie, begin- en eindtijd, deelnemerskosten enzovoort staat binnenkort op deze website.
|
Stroomschema examencorrectie
Het CvTE heeft ruim een week geleden een stroomschema gepubliceerd over het nakijken van open vragen bij de algemene vakken van het Centraal Examen.
Het stroomschema is onderdeel van een pagina over de correctie van centrale examens.
Op deze pagina wordt onder meer aandacht besteed aan de rol van de eerste en tweede corrector en aan de mogelijkheden tot overleg met vakgenoten.
Speciale aandacht is er voor het beoordelen van antwoorden/uitwerkingen van leerlingen die niet in het correctievoorschrift voorkomen.
Het stroomschema is ook daarvoor ontworpen.
|
Toegang tot examenforum NVvW
Om mee te kunnen doen met de discussies op de website van de Nederlandse Vereniging van Wiskundeleraren moet u lid zijn.
In deze periode zijn vooral de discussies over de eindexamens van belang.
Wanneer u geen lid bent en wel betrokken bent bij eindexamens wiskunde, is onderstaand aanbod van de NVvW misschien voor u interessant.
Voor een bedrag van € 10,= krijgt u toegang tot het examenforum én bent u de rest van het schooljaar lid.
Indien u het bij die periode wilt laten moet u dat vóór 1 juli aanstaande laten weten.
Anders wordt het lidmaatschap automatische verlengd.
Voor meer informatie of voor aanmelding kunt u terecht op de website van de NVvW.
|
Vacatures in het onderwijs
In deze rubriek staan vacatures die we relevant achten voor wiskundeleraren.
Voor de voorwaarden: zie www.wiskundebrief.nl.
Docent wiskunde (bovenbouw) gezocht in Bussum
Bent u een enthousiaste eerstegraads wiskundedocent met hart voor uw vak én uw leerlingen? Kom werken op het Vituscollege, een havo-vwo school in Bussum!
U wordt onderdeel van een hecht, betrokken team op een groene campus met een modern bètagebouw. We zoeken een bovenbouwdocent die graag samenwerkt, structuur biedt en ruimte laat voor de groei van elke leerling. Mentorschap ziet u als onderdeel van het docentschap. Uiteraard krijgt u goede begeleiding, volop ontwikkelkansen en een fijne werksfeer.
Interesse? Neem contact op met Ed Lucassen ( e.lucassen@vituscollege.nl of
035 693 1153).We kijken uit naar uw reactie!
|
Advertenties
Hier koopt u Texas Instruments rekenmachines met korting!
Nog midden in de examentijd is het toch ook al goed om u voor te bereiden op het aankomende schooljaar!
Wist u dat docenten in onze speciale webwinkel korting krijgen op diverse Texas Instruments producten?
En daarnaast loopt ook nog de kortingsactie van 10 euro voor leerlingen op de TI-84 Plus CE-T Python Edition.
Dan is de keuze snel gemaakt!
De webwinkel en verkopers van TI producten vindt u hier.
|
|
|
KERN Wiskunde en de wereld
Kerndoel 16: De school stimuleert de ontwikkeling van een wiskundige attitude bij leerlingen.
Met de Praktische Wiskunde lessen uit KERN Wiskunde ontdekken leerlingen het nut en de kracht van wiskunde in alledaagse en beroepssituaties. Ze leren problemen oplossen en beslissingen nemen, bijvoorbeeld bij de kassa, in de zorg of op de bouwplaats.
Meer weten over de nieuwe kerndoelen? Bekijk
hier onze kerndoelenbrochure.
|
|
.
|
Aan de slag met Math4all
De examens zijn achter de rug, dus verras uw andere leerlingen eens.
Laat ze zien dat je ook op een andere manier les kunt krijgen.
Bijvoorbeeld met een Probleem Gestuurde Aanpak.
Kies bijvoorbeeld Exponentiele verbanden.
Misschien ook voor uzelf een leuke ervaring.
Kijk op de website onder Readers welke hoofdstukken met een probleemgestuurde aanpak beschikbaar zijn.
Vraag een inlog aan voor de Math4all Foliostraat bij Ton Otten (a.f.otten@math4all.nl) om de PGA hoofdstukken zelf te kunnen genereren.
|
|
Math4all omvat de wiskunde voor alle leerjaren havo/vwo, de eerste leerjaren van het vmbo en het technisch mbo.
Om oude uitgeefpatronen te doorbreken biedt Math4all alles gratis aan voor wie dat wil.
Het materiaal is open source en wordt aangeboden via de website en de Math4all Foliostraat voor het genereren van maatwerkreaders.
|
|
Klaar voor de beste GR voor het middelbaar onderwijs?
Ook úw leerlingen aan de slag met de meest intuïtieve, snelste en modernste grafische rekenmachine op de markt?
Neem contact op met Klaas Kuperus (klaas.kuperus@moravia-consulting.com) voor meer informatie en ontvang een HP Prime docentenmodel voor u en/of de sectie.
- Zeer snelle nieuwe processor, niet meer lang wachten op uitkomsten
- Een touchscreen in kleur en zeer hoge resolutie, voor snel en duidelijk plotten van grafieken
- Door het CvTE goedgekeurde examenmode
- Compleet Nederlandse software en ondersteuning
- Beschikbaar vanaf € 99 voor uw leerlingen
- Volledige support van Noordhoff voor G&R en MW online beschikbaar
Neem ook eens een kijkje op www.hp-prime.nl voor veel meer informatie over de HP Prime rekenmachine en Nederlands lesmateriaal.
|
Waarom kiezen voor NumWorks?
Vier redenen waarom NumWorks een favoriet is bij docenten:
- ✅ Elegant en gebruiksvriendelijk design
- ✅ Oplaadbare batterij voor langdurig gebruik
- ✅ Examenstand simpel te activeren en deactiveren
- ✅ Gratis updates voor de nieuwste functionaliteiten
Probeer alle functionaliteiten direct uit met de
gratis online emulator.
Dit is ook ideaal om klassikaal de NumWorks te demonstreren, zonder ingewikkelde procedures met licenties.
Voor meer informatie over waarom u voor NumWorks kunt kiezen, gaat u naar
numworks.nl.
|
|
|
Offline werken met de Casio fx-82NL emulator
Vraag de offline Casio fx-82NL emulator kosteloos aan!
Naast de online Classpad-emulator van de fx-82NL hebben we nu ook een eenvoudige en snelle offline emulator die direct te openen is op een USB-stick.
Interesse? Mail naar educatie@casio.nl en ontvang de USB-emulator!
www.casio-educatie.nl
|
|
|
|
|