nummer 870, 21 juni 2020

Dit nummer wordt ge­stuurd naar circa 4900 adres­sen.

De Wiskun­dE-brief is een digita­le nieuws­brief, gericht op wiskun­dedocen­ten in het voortge­zet onder­wijs, met als doel om een snelle onder­linge uitwis­seling van informa­tie en menin­gen moge­lijk te maken. De brief ver­schijnt buiten de school­vakan­ties onge­veer één keer per week. Het abonne­ment is gratis.
Uw bijdra­gen aan de Wiskun­dE-brief zijn welkom op het e-maila­dres van de redac­tie. Op de website van de Wiskun­dE-brief kunt u zich abonne­ren, vindt u alle voor­waarden en adver­tentie­tarie­ven en kunt u oude nummers nalezen.
Artikelen en bijdragen
Advertenties

 

Overstap vmbo-havo en havo-vwo is een recht

 
Leerlin­gen die een diploma vmbo tl/gt met een extra examen­vak hebben, moeten worden toegela­ten tot havo 4. Alle leerlin­gen met een havodi­ploma hebben het recht om toegela­ten te worden tot vwo 5. Het is binnen­kort niet meer toege­staan om als school verder nog aanvul­lende eisen te stellen.
Afgelo­pen week is een Algeme­ne Maatre­gel van Bestuur (AMvB) gepubli­ceerd die kan worden gezien als een nadere invul­ling van de Wet gelijke kans op door­stroom naar havo en vwo. Zie ook WiskundE-brief 817. Het is een maatre­gel die al enige tijd 'in de pen' zat en paal en perk stelt aan de eisen die scholen bij door­stro­ming van vmbo haar havo en van havo naar vwo mogen stellen.
Afge­zien van het extra vak mogen er dus geen bijzon­dere eisen meer aan deze instro­mers worden gesteld. Zo mogen er voor deze leerlin­gen geen minimum­cijfers meer worden vastge­steld en mogen er voor deze leerlin­gen geen afwij­kende regels met betrek­king tot het double­ren worden gehan­teerd. Zelfs het volgen van een aanslui­tings­program­ma mag niet meer worden ver­plicht. Scholen krijgen wel de vrij­heid om leerlin­gen die vanuit het vmbo willen opstro­men naar het havo maar geen extra vak hebben gevolgd, toch toe te laten.
Geen aan­dacht voor perspec­tief
Zoals u ook in WiskundE-brief 792 kunt lezen, is de door­stro­ming van vmbo naar havo wat betreft de wiskun­de, en met name wat betreft wiskun­de B, verre van pro­bleem­loos. In het verle­den zijn er aller­lei initia­tieven ontwik­keld ter verbete­ring van dit aan­sluit­pro­bleem en sommi­gen hoopten dat de kwestie in het kader van de curricu­lumher­ziening einde­lijk eens structu­reel zou worden gere­geld. In de AMvB lijkt er helaas vooral aan­dacht te zijn voor de rechten van leerlin­gen. Aan­dacht voor het perspec­tief om de beoogde vervolg­oplei­ding ook echt met succes af te sluiten, ont­breekt. De onder­wijs­raad waar­schuwde twee jaar geleden al voor de gevaren hiervan:
"De verster­king van het toela­tings of door­stroom­recht kan echter leiden tot bepaal­de verwach­tingen bij ouders die moei­lijk waarge­maakt kunnen worden als ook het civiel effect van diploma's in stand gehou­den wordt. (...) Een belang­rijk vraag­stuk is waar de balans zou moeten liggen tussen vrij­heid van inrich­ting, indivi­duele leer­rechten en maat­schappe­lijke belan­gen. Een ver­schui­ving in deze balans mag niet sluipen­derwijs plaats­vinden maar vraagt om een funda­mentele beschou­wing door de wetge­ver."
gk

 

Ook op het vmbo stroevere doorstroming?

Het vmbo is een verzame­ling van oplei­dingen. De kaderbe­roepsge­richte en basisbe­roepsge­richte oplei­dingen zijn vooral prak­tisch terwijl de theore­tische leerweg en de gemeng­de leerweg theore­tisch van karak­ter zijn. Tussen de ver­schil­lende oplei­dingen en klassen bestaan op het vmbo aanzien­lijke ver­schil­len. In algeme­ne zin lijkt het erop dat er de afgelo­pen jaren sprake is van steeds meer double­rende en afstro­mende leerlin­gen.
Laat ik begin­nen met de gemeng­de en theore­tische leerwe­gen. De theore­tische leerweg is gelijk­waardig aan het mavo terwijl de gemeng­de leerweg, die signifi­cant kleiner is, een variant is waar wat meer aan­dacht wordt besteed aan de beroeps­matige voorbe­reiding van de leer­ling. Een diploma voor zowel de gemeng­de leerweg als de theore­tische leerweg geeft onder andere toegang, met een extra vak, tot havo 4.
Vmbo gemengd/theore­tisch
De ontwik­keling in de tweede klas 2 vmbo gl/tl wordt vooral bepaald door de af­stroom naar de beroeps­gerich­te varian­ten van het vmbo. Tussen 2014 en 2017 daalde deze af­stroom flink om vervol­gens weer omhoog te schie­ten.
Vooral de af­stroom van de jongens is hoog. Vorig jaar ging het daarbij om meer dan 10% van de jongens. Daar­naast bleef ook nog eens 5,5% van de jongens zitten in de tweede klas. In de derde klas is de ontwik­keling wat minder heftig; daar wordt nog nauwe­lijks afge­stroomd. De ontwik­keling in de examen­klas geeft, net als op het havo en vwo, een iets afwij­kend beeld De ver­schil­len tussen jongens en meisjes zijn hier ook kleiner.
Het beeld van de eerste klas is wat afwij­kend. Het voert te ver om binnen dit artikel in te gaan op mogelij­ke verkla­ringen voor dit beeld maar een verkla­ring zou mis­schien kunnen worden gevon­den in de recente verande­ringen in de methode van advise­ring in het basison­derwijs.
Vmbo kaderbe­roeps
In de eerste twee klassen van de kaderbe­roepsge­richte leerweg wordt er weinig gedou­bleerd. Wel vindt er vanuit de tweede klas een behoor­lijk af­stroom plaats naar de basisbe­roepsge­richte leerweg. In de derde klas wordt er meer gedou­bleerd maar is de af­stroom kleiner. De sla­gings­percen­tages liggen verder bedui­dend hoger dan bij de theore­tische leerweg.
Opval­lend is dat er eigen­lijk alleen in de derde klas na 2016 sprake is van een toename. In de andere leerja­ren is er vooral van een dalende trend sprake.
Vmbo basisbe­roeps
In de basisbe­roepsge­richte leerweg wordt er niet afge­stroomd. Het aantal zitten­blij­vers stijgt hier wel wat en is zeker in het eerste leer­jaar vanaf 2014 sterk toegeno­men.
Brug­klassen
Veel leerlin­gen zitten op het vmbo geduren­de de eerste twee leerja­ren nog bij elkaar. Daar­naast bestaan er ook 'brede brug­klassen' waar leerlin­gen van vmbo, havo en vwo min of meer bij elkaar worden opge­leid. Min of meer om dat er in een 'brede brug­klas' soms sprake is van een 'dakpan­nensys­teem' waarbij alleen leerlin­gen bij elkaar in de klas ziten die qua advies niet te veel van elkaar ver­schil­len. In derge­lijke gemeng­de klassen speelt de af­stroom geen rol maar wordt er uiter­aard wel gedou­bleerd. Hieron­der heb ik dat voor u in beeld ge­bracht. Let op het opmerke­lijke verloop in de eerste klas.
Sluipen­de ontwik­keling
De ontwik­kelin­gen hangen uiter­aard sterk af van de leerweg en het leer­jaar. Toch is er een overeen­komst waar te nemen; ook op het vmbo is er de laatste jaren, zeker na 2017, bijna overal een toename te zien van het percen­tage leerlin­gen dat dou­bleert of af­stroomt. Opval­lend is daarbij de ontwik­keling in sommige eerste klassen. De ontwik­kelin­gen zijn soms specta­culair maar vaker is er een vrij 'slui­pend' beeld waar te nemen.
Ik ga me binnen dit artikel niet wagen aan een analyse van dit ver­schijn­sel. Wel wil ik, zonder daar verder op in te gaan, twee punten noemen die bij de ontwik­keling van de door­stro­ming moge­lijk een rol kunnen hebben ge­speeld:
  • Verande­ringen in de advise­ring vanuit het basison­derwijs. Zie bijvoor­beeld WiskundE-brief 862.
  • De moge­lijk toegeno­men aan­dacht voor de sla­gings­percen­tages van scholen.
gk

 

Curriculum herziening anders opgezet

Een onafhan­kelijke weten­schappe­lijke commis­sie. Een centra­le rol voor de SLO. Het goed testen van concept kerndoe­len en eindter­men in de school­prak­tijk. Geen bouwste­nen voor de boven­bouw van het voortge­zet onder­wijs. Dat zijn enkele opmerke­lijke elemen­ten uit de brief aan de Tweede Kamer van minis­ter Slob van 10 juni 2020 waarin hij de lijnen uitzet voor de voor­stellen om het curricu­lum van het funde­rend onder­wijs "te actuali­seren".
Zoals u in WiskundE-brief 862 heeft kunnen lezen, heeft de vaste commis­sie van de Tweede Kamer voor Onder­wijs, Cultuur en Weten­schap begin maart 2020 verga­derd over de plannen van curricu­lum.nu. Mede op basis van de aan het begin van dit jaar gehou­den hoorzit­tingen was de roep om een andere aanpak sterk. Minis­ter Slob lijkt daar in zijn brief nu gehoor aan te geven.
Curricu­lum.nu is 'exit'
 
De minis­ter noemt curricu­lum.nu in zijn brief niet meer. Impli­ciet is dat mis­schien het groot­ste nieuws: curricu­lum.nu is waar­schijn­lijk 'exit'; voor de stuur­groep is geen rol meer wegge­legd. Het natio­naal experti­secen­trum leer­planont­wikke­ling SLO krijgt nu een centra­le rol. Deze organi­satie ontwik­kelt in op­dracht van het Ministe­rie van Onder­wijs, Cultuur en Weten­schap (OCW) de kerndoe­len en eindter­men. De zogehe­ten "curricu­lumex­perts" zijn al vanaf mei 2020 bezig met "tech­nisch voor­werk".
Primair onder­wijs en onder­bouw
Wat betreft het primair onder­wijs en de onder­bouw van het voortge­zet onder­wijs geldt dat er voor het begin van het school­jaar 2020/2021 een tijde­lijke weten­schappe­lijke curricu­lumcom­missie zal worden inge­steld. Deze commis­sie zal in het najaar een advies uitbren­gen over de curricu­lumvoor­stellen en de werkop­dracht aan de SLO. In dat advies komen ook de ontwerp­tijdver­deling en een beoorde­lingska­der voor kansen­gelijk­heid aan de orde.
In de loop van het school­jaar 2020/2021 zullen er concept­doelen door SLO worden ontwik­keld en ge­toetst. Tegelij­kertijd worden er pilot­scholen gewor­ven en voorbe­reid. Op die pilot­scholen zullen de concept­doelen in de school­jaren 2021/2022 en 2022/2023 worden "be­proefd". Over drie jaar wordt dan uitein­delijk het eindad­vies ver­wacht. De weten­schappe­lijke commis­sie zal aan het einde van 2021 en bij het eindad­vies haar oordeel geven over de concept­kerndoe­len.
Boven­bouw voortge­zet onder­wijs
Mede op verzoek van de Neder­landse Vereni­ging van Wiskun­delera­ren (NVvW) worden er voor de boven­bouw geen bouwste­nen ontwik­keld maar direct voorbe­reidin­gen getrof­fen voor noodza­kelijke vakver­nieuwin­gen, te begin­nen met de vakken Neder­lands, wiskun­de en de moderne vreemde talen. Met de herzie­ning van het examen­program­ma vmbo is men al begin 2020 begon­nen. Zie hier­voor ook WiskundE-brief 865.
De weten­schappe­lijke commis­sie speelt ook hier een belang­rijk rol, vooraf bij de werkop­dracht en later onder andere bij advise­ring over de wijze waarop de samen­hang tussen vakken en tussen ver­schil­lende school­soorten wordt gewaar­borgd. Het vervolg­onder­wijs wordt hierbij ook nauw betrok­ken. In 2020 vinden er wat voorbe­rei­dings­hande­lingen plaats en begin 2021 gaat het proces dan formeel van start. De examen­program­ma's zullen "enkele jaren" op pilot­scholen getest worden. De bedoe­ling is dat de zaak in de loop van 2023 wordt afge­rond.
Rol docent niet duide­lijk
Over de rol van docen­ten en hun organi­saties is de brief niet erg duide­lijk. Bij herha­ling wordt opge­merkt dat de rol van leraren belang­rijk is maar de uitwer­king van die rol blijft vaag. Ener­zijds wordt er gespro­ken over het "goed" betrek­ken van leraren bij het ontwik­kelwerk maar dan wel "op een schaal waarbij het onder­wijs niet extra wordt belast". Vakvere­nigin­gen zoals de NVvW worden in de brief niet genoemd.
De Federa­tie van Onder­wijsvak­organi­saties (FvOv) heeft intus­sen een brief naar het ministe­rie ge­stuurd waarin wordt aangete­kend dat "wij ervan uitgaan dat de vakvere­nigin­gen in dit proces een belang­rijke positie wordt toebe­dacht". Boven­dien wordt in de brief gepleit voor het opnemen van een verte­genwoor­diging vanuit de leraren in de curricu­lumcom­missie. Ook in de Tweede Kamer werd gepleit voor een duide­lijkere rol van leraren en vakvere­nigin­gen.
Voorals­nog lijkt het erop dat leraren vooral een rol zullen gaan spelen bij het testen en imple­mente­ren van de voorge­stelde wijzi­gingen. Om te onder­zoeken welke onder­steu­ning scholen en leraren­oplei­dingen nodig hebben, wordt via het Natio­naal Regieor­gaan Onder­wijson­derzoek (NRO) een onder­zoeks­program­ma opgezet.
gk

 

Nationale Wiskunde Dagen 2021: enquête

 
Het zijn bijzon­dere tijden. Tijden waarin we wel­licht meer dan ooit zoeken naar gelegen­heden om met elkaar in gesprek te kunnen gaan over mooie en uitda­gende wiskun­de. Wij willen u daarom ook in 2021 weer Nationa­le Wiskun­de Dagen (NWD) aanbie­den die bol staan van prachti­ge en prikke­lende wiskun­deonder­werpen.
De Nationa­le Wiskun­de Dagen van 2021 vinden plaats op 29 en 30 januari 2021. Wel­licht zal de vorm van de NWD anders worden dan u gewend bent. Maar hoe anders?
Moge­lijkhe­den
De organi­satie van de NWD is op dit moment alle moge­lijkhe­den aan het inventa­riseren. Gaan we hele­maal online? Kiezen we voor meerde­re loca­ties met kleine groepen door heel Neder­land? Gaan we het program­ma gedeel­telijk online en gedeel­telijk fysiek aanbie­den? Beper­ken we het program­ma tot een enkele lezing en een beperkt aantal work­shops?
Wij zijn heel erg be­nieuwd naar uw ideale NWD voor 2021. We hebben daarom een korte vragen­lijst opge­steld. Als u niet al via een ander kanaal dit verzoek heeft gekre­gen, dan verzoe­ken wij u nu via de WiskundE-brief vriende­lijk om twee minuten te beste­den aan het invul­len van de vragen­lijst die u via deze link kunt berei­ken.
Namens de organi­satie van de NWD.
Joke Daemen

 

Vakantiecursus 2020: aanmelden nu mogelijk

De bijeen­komsten van de vakan­tiecur­sus 2020 kunnen zowel in Amster­dam als in Eindho­ven in fysieke vorm door­gang vinden. Vanzelf­spre­kend zal dit gepaard gaan met inacht­neming van de maatre­gelen die door het RIVM zijn veror­don­neerd.
 
Er zijn per cursus maxi­maal 45 plaat­sen beschik­baar. Er geldt een minimum van 25 deelne­mers per locatie; bij minder deelne­mers zal de cursus geen door­gang vinden en zal het in­schrijf­geld worden terugge­stort. Het onder­werp van de vakan­tiecur­sus is dit jaar bijzon­der interes­sant: "Spelthe­orie: van strate­gisch beslis­sen tot 'eerlij­ke' oplos­singen". Hoofddo­cent is Prof. dr. Frank Thuijs­man van de Univer­siteit van Maas­tricht.
In Amster­dam en Eindho­ven
De vakan­tiecur­sus in Amster­dam zal plaats­vinden op het CWI, op 21 en 22 augus­tus 2020. In Eindho­ven zal de cursus plaats­vinden op 28 en 29 augus­tus 2020, echter op een gewij­zigde locatie, name­lijk in het gebouw van het Acade­misch Genoot­schap, Park­laan 93, Eindho­ven.
U kunt zich tot 1 augus­tus 2020 opgeven met het aanmel­dings­formu­lier op www.plat­formwis­kunde.nl/vakan­tiecur­sus/.

 

Vaardigheden oefenen met Stepwise

Step­wise Math is een nieuwe manier om met leerlin­gen wiskun­dige vaardig­heden te oefenen. In catego­rieën zoals breuken, letter­rekenen en verge­lijkin­gen kunnen leerlin­gen onbe­perkt oefenen op de niveaus B(eginner), G(evor­derd) of E(xpert). Elke tussen­stap wordt automa­tisch nageke­ken en na iedere fout volgt er een toelich­ting voor de leer­ling. Als een leer­ling er even niet uitkomt, kan hij of zij een hint vragen.
Step­wise Math heeft een leer­ling­volgsys­teem zonder dat het nodig is om ac­counts aan te maken. Na het opgeven van de gewens­te onder­werpen en niveaus wordt er een virtue­le klas aange­maakt met een link voor de docent en een link voor de leerlin­gen. Een docent heeft over­zicht van de klas met daarin per leer­ling en per onder­werp de gemaak­te opdrach­ten van één van de niveaus. Bij elke op­dracht is te zien hoe goed die op­dracht is gemaakt. De docent kan per vraag het werk van de leerlin­gen terug­zien, inclu­sief alle tussen­stappen.
Gratis voor ieder­een
Step­wise Math is gratis voor ieder­een. Met Step­wise Math wil ik u de moge­lijk­heid geven om uw leerlin­gen op een optima­le manier wiskun­dige vaardig­heden te laten verwer­ven, zowel op school als bij uw af­stands­onder­wijs. De eerste test­school was het Dr.-Knipper­bergcol­lege uit Helmond. Met hun feed­back is Step­wise Math verbe­terd. Het kan echter altijd nóg beter. Uw feed­back stel ik dan ook bijzon­der op prijs.
Volg deze link voor meer informa­tie over Step­wise.
Sybrand Jissink (sybrand.jissink@algebra­kit.nl)

 

Gratis Kangoeroespecial

115.000 kinde­ren die tegelij­kertijd wiskun­deple­zier beleven op 2.240 ver­schil­lende scholen? Dat gebeurt elk jaar weer tijdens de Kangoe­roewed­strijd. Zelf tijdens corona­crisis ging de wed­strijd, welis­waar in aange­paste vorm, toch door.
Inmid­dels hebben de eerste leerlin­gen hun prijzen in ont­vangst mogen nemen. Het aanden­ken van Kangoe­roe was dit jaar FoldFun: een pakket­je met 50 leuke, laag­drempe­lige vouwpuz­zels die steeds uitda­gender worden.
Lees meer over de kangoe­roewed­strijd in de Kangoe­roespe­cial die via deze link te berei­ken is. In die special staan hele leuke artike­len en prijs­vragen, informa­tie over zomer­wiskun­dekam­pen en enkele van mijn Origami­puzzels.
Erik van Haren (math­play.eu@gmail.com)

 

Nederlands IWO-team bekend

 
Het team dat Neder­land deze zomer zal verte­genwoor­digen bij twee interna­tionale wiskun­dewed­strij­den is dit weekend geselec­teerd. De 61e Interna­tionale Wiskun­de Olympia­de zal in septem­ber om bekende redenen helaas niet in St. Peters­burg plaats­vinden. De IWO zal dit jaar een wed­strijd-op-afstand zijn. Ook zal Neder­land in juli deelne­men aan de speci­aal in het leven geroe­pen Cyber­space Mathema­tical Competi­tion.
Twaalf win­naars van de Neder­landse Wiskun­de Olympia­de streden om een plek in het zeskop­pige Neder­landse team. Om zich te plaat­sen, moesten de teamle­den in een zware selec­tie zo'n 8.000 andere deelne­mers achter zich laten. De defini­tieve selec­tie werd bepaald door drie selec­tietoet­sen van elk vier uur. De volgen­de leerlin­gen kwamen daarbij als beste uit de bus:
  • Jesse Fitié, 18 jaar, Rijs­wijk, 6 vwo, Maer­lant-Lyceum Den Haag.
  • Jovan Gerb­scheid, 17 jaar, Amster­dam, 6 vwo, St. Ignati­usgymna­sium Amster­dam.
  • Jippe Hooge­veen, 17 jaar, Odijk, 6 vwo, Open­baar Lyceum Zeist.
  • Rafaël Houkes, 18 jaar, Leiden, 6 vwo, Stede­lijk Gymnasi­um Leiden.
  • Tjeerd Morsch, 18 jaar, Amers­foort, 6 vwo, Corderi­us College Amers­foort.
  • Hanne Snij­ders, 17 jaar, Rotter­dam, 6 vwo, Marnix Gymnasi­um Rotter­dam.
Deze teamle­den nemen het in juli en septem­ber op tegen wiskun­detalen­ten uit meer dan honderd andere landen.
Aanmoe­digings­prijzen
Tijdens de selec­tie werd er ook aanmoe­digings­prijzen voor jong aanstor­mend talent uitge­reikt. Deze prijzen worden beschik­baar gesteld door het Freuden­thal Insti­tuut van de Univer­siteit Utrecht. De win­naars van de aanmoe­digings­prijzen waren:
  • Jelle Bloemen­daal, 16 jaar, Hooglan­derveen, 4 vwo, Corlaer College Nijkerk.
  • Kevin van Dijk, 16 jaar, Oeffelt, 5 vwo, Stede­lijk Gymnasi­um Nijme­gen.
  • Casper Madle­ner, 15 jaar, Hoofd­dorp, 4 vwo, Leo Kanner­college VSO Leiden.
Presti­gieus
De Interna­tionale Wiskun­de Olympia­de is de meest presti­gieuze wiskun­dewed­strijd ter wereld en bestaat uit opgaven die ook door profes­sionele wiskun­digen nog behoor­lijk lastig gevon­den worden. De zes teamle­den zijn alle­maal al meerde­re jaren in trai­ning om tijdens wed­strij­den hoge ogen te kunnen gooien. Jesse, Jovan en Jippe behaal­den vorig jaar bij de Interna­tionale Wiskun­de Olympia­de al een bronzen medail­le, terwijl Tjeerd toen een aanmoe­digings­prijs in de wacht sleepte. Rafaël behaal­de eerder goud bij de Benelux Wiskun­de Olympia­de en Hanne haalde al eerder brons bij de Europe­se Meisjes Wiskun­de Olympia­de.
Trai­nings­kamp
Op 4 juli 2020 ver­trekt het team naar het trai­nings­kamp in Egmond aan Zee om in topvorm aan de wed­strijd te kunnen begin­nen. Op 13 en 14 juli 2020 vindt vervol­gens de eerste editie van de Cyber­space Mathema­tical Competi­tion plaats. Op de twee wed­strijd­dagen krijgen de leerlin­gen steeds vijf uur de tijd om vier wiskun­deopga­ven van hoog niveau op te lossen. Twee maanden later vindt op 21 en 22 septem­ber 2020 dan uitein­delijk de 61e editie van de Interna­tionale Wiskun­de Olympia­de plaats.
Het Neder­landse team wordt bege­leid door Birgit van Dalen (Univer­siteit Leiden en ISW Hooge­land Naald­wijk), Jeroen Huijben (Univer­siteit van Amster­dam) en Quin­tijn Puite (Techni­sche Univer­siteit Eindho­ven en Alber­dingk Thijm College Hilver­sum).

 

Zomerverkoop Wereldwiskunde Fonds

 
Geluk­kig kreeg de corona­crisis geen vat op de meivei­ling van het Wereld­wiskun­de Fonds. Er werd als vanouds weer fana­tiek geboden. Op 1 juni 2020 sloot de veiling dan ook met de mooie op­brengst van € 2491,50. Die op­brengst zal uiter­aard weer volle­dig worden besteed aan projec­ten voor wiskun­deonder­wijs in de derde wereld.
Er zijn na de meivei­ling nog heel veel mooie boeken blijven liggen. Buiten­landse studie­boeken, Neder­landse school­boekjes, boeken en proef­schrif­ten over didac­tiek en heel veel nieuwe, oude en stokou­de jaargan­gen van het tijd­schrift Pythago­ras. Dit alles wordt u tegen afbraak­prijzen aangebo­den. Zo kost een hele jaar­gang Pythago­ras u bijvoor­beeld maar één euro!
Ga snel naar de zomer­verkoop
Het is de hoogste tijd om snel te gaan winke­len bij de zomer­verkoop 2020 van het WwF. Op de website liggen onge­veer 400 boeken en tijd­schrif­ten op u te wachten. De zomer­verkoop eindigt op 25 septem­ber 2020.
Jos Remijn (wereld­wiskun­deboe­ken@nvvw.nl)
veiling­meester WwF

Adver­tenties

Voor voor­waarden en tarie­ven: zie www.wiskun­debrief.nl.


 

Wiskunde C-onderwijs op afstand

Heeft u ook zoveel moeite om uw leerlin­gen te voor­zien van goed wiskun­de C-onder­wijs? Dan vindt u bij mij de oplos­sing.
Ik ben een eerste­graads docent wiskun­de met veel erva­ring in het regulie­re onder­wijs en geef sinds kort met veel succes wiskun­de C-onder­wijs op afstand.
Bent u geïnte­res­seerd? Stuur dan een mail naar soraya­kamps@wiskun­decon­derwijs.nl en kijk eens op de website www.wiskun­decon­derwijs.nl.

 

Nieuw: bettermarks examentrainer vmbo

Laat uw leerlin­gen zich­zelf opti­maal voorbe­reiden op hun examen vmbo en begin hier bij aanvang van het komende school­jaar al mee.
Met de examen­trainer van better­marks berei­den leerlin­gen zich­zelf indivi­dueel voor op het examen. Begin met de kennisa­nalyse van de eindter­men, oefen met oude examens of val terug op leer­jaar 1-4.
Hoe werkt het?
Licen­ties kunnen op de LML-lijst bij VanDijk ge­plaatst worden of recht­streeks bij better­marks worden aange­schaft. De examen­trainer kost € 29,95.
Mail voor meer informa­tie of een demon­stratie naar support@better­marks.nl of kijk op nl.better­marks.com.

 

Robotauto stimuleert enthousiasme voor wiskunde

Naast de gewone wiskun­deles­sen krijgen leerlin­gen van CSG Liudger de kans om te leren program­meren tijdens specia­le STEM-projec­ten. De school ge­bruikt daarbij de robotau­to TI-Innova­tor Rover van Texas Instru­ments.
Wiskun­dele­raar Bert Wikke­rink zet graag techno­logie in. "Voor veel leerlin­gen is het een stimu­lans om te leren program­meren. De directe respons vinden ze leuk; het geeft een gevoel van belo­ning."
Volg deze link voor het gehele inter­view.
 

 

De Rekenwinkel

De Reken­winkel heeft het groot­ste assorti­ment en de beste prijzen en service, ook voor úw leerlin­gen.
Bekijk ons nieuwe magazi­ne met onze school­prijzen hier.
Bent u nieuws­gierig gewor­den? Neem dan contact op om te horen hoe wij ook u kunnen ontzor­gen bij de leve­ring van rekenma­chines.

 
redactie:Gerard Koolstra, Tineke van den Berg en Ton Groeneveld
e-mail:redactie@wiskundebrief.nl
website:www.wiskundebrief.nl