nummer 869, 7 juni 2020

Dit nummer wordt ge­stuurd naar circa 4900 adres­sen.

De Wiskun­dE-brief is een digita­le nieuws­brief, gericht op wiskun­dedocen­ten in het voortge­zet onder­wijs, met als doel om een snelle onder­linge uitwis­seling van informa­tie en menin­gen moge­lijk te maken. De brief ver­schijnt buiten de school­vakan­ties onge­veer één keer per week. Het abonne­ment is gratis.
Uw bijdra­gen aan de Wiskun­dE-brief zijn welkom op het e-maila­dres van de redac­tie. Op de website van de Wiskun­dE-brief kunt u zich abonne­ren, vindt u alle voor­waarden en adver­tentie­tarie­ven en kunt u oude nummers nalezen.
Artikelen en bijdragen
Advertenties

 

Stroevere doorstroming op havo en vwo

Het lijkt erop dat er dit jaar op veel scholen soepel zal worden omge­gaan met de over­gangs­crite­ria. Zonder corona zou dat waar­schijn­lijk heel anders zijn uitge­pakt want de statis­tieken laten zien dat de trend de andere kant uitgaat. In de afgelo­pen paar jaar zijn er juist steeds weer meer leerlin­gen niet bevor­derd. Zonder de corona­maatre­gelen zou dit jaar mis­schien zelfs wel onge­veer 10% van de leerlin­gen zijn gedou­bleerd of zijn afge­stroomd naar een lager onder­wijsni­veau.
Eind mei 2020, drie maanden later dan gewoon­lijk, zijn de nieuw­ste gege­vens over het 'zitten­blijven' in het voortge­zet onder­wijs gepubli­ceerd. Uit die gege­vens blijkt dat het percen­tage dou­bleurs, na een aanvan­kelijke daling in het begin van dit decenni­um, de laatste jaren weer behoor­lijk toe­neemt. Ook het percen­tage leerlin­gen dat af­stroomt naar een lager onder­wijsni­veau neemt sinds kort weer wat toe. Het lijkt mij daarom interes­sant om de groepen dou­bleurs en afstro­mers bijeen te voegen en tezamen te bekij­ken. Gemaks­halve noem ik de leerlin­gen waar­over ik het hier heb 'niet bevor­derd' maar het is belang­rijk om te besef­fen dat ik het dan bijvoor­beeld ook heb over leerlin­gen die van 3 vwo naar 4 havo zijn afge­stroomd.
Totaal­over­zicht
In 2015, aan het eind van het school­jaar 2014-2015, werd 8,3% van de leerlin­gen in het voortge­zet onder­wijs 'niet bevor­derd'. Vorig jaar was die groep ge­groeid tot 9,6%. Bekend is dat jongens het slech­ter doen dan de meisjes, alhoe­wel recente cijfers suggere­ren dat dit ver­schil wel­licht wat kleiner aan het worden is. Zie de grafiek hieron­der voor de details.
Het is interes­sant om deze gege­vens eens voor de ver­schil­lende oplei­dingen apart te bekij­ken.
Vwo
Opmerke­lijk is dat de groei van de groep van niet bevor­derden binnen het vwo zich vooral voor­doet in de klassen 2, 3 en 4.
Het percen­tage gezak­ten blijft op het vwo vrij con­stant. De examen­klas is ook in een ander opzicht een uitzon­dering; er zakken meer meisjes dan jongens. Vorig jaar zakte ruim 6% van de jongens en ruim 8% van de meisjes voor het eindexa­men vwo.
Havo
Klas 4 van het havo wordt vaak geken­merkt als een 'lastige' klas met veel afval­lers. De cijfers van vorig jaar laten echter weinig ver­schil met andere klassen zien. Voor de duide­lijk­heid heb ik de vertica­le as in de onder­staande grafiek iets inge­kort.
Opmerke­lijk in deze grafiek zijn de sterke stij­ging in het laatste school­jaar in de eerste klas en de stabie­le situa­tie in de eindexa­menklas. In de lagere klassen van het havo doen jongens het bedui­dend slech­ter dan meisjes. In de examen­klas is dat anders; de jongens doen het daar meestal juist weer net iets beter.
Gemeng­de groepen havo/vwo
Vorig jaar start­ten onge­veer 37.000 leerlin­gen hun school­carriè­re in een gemeng­de havo/vwo-klas. Deze groep is drie keer zo groot als de groep die in de brug­klas meteen op havoni­veau starten. In de tweede leer­laag is het aandeel van de gemeng­de havo/vwo-klassen een stuk kleiner. Daar vinden we voor het vorige school­jaar onge­veer 16.000 leerlin­gen in een gemeng­de klas tegen­over onge­veer 31.000 leerlin­gen in een echte havo­klas. In de derde leer­laag zaten er vorig school­jaar nog slechts een paar honderd leerlin­gen in een gemeng­de klas
Is het beeld in de gemeng­de klassen anders dan in de 'zuivere' havo of vwo klassen? Oor­deelt u zelf aan de hand van de onder­staande grafiek.
In een volgend artikel zal ik nader ingaan op de ontwik­kelin­gen op het vmbo en in de brede brug­klassen.
gk

 

Aanmelding Wiskunde D online 2020-2021

In deze tijd zijn de scholen weer druk bezig met de forma­tie voor het komende school­jaar. En dan komt soms, zonder dat de wiskun­desec­tie dat wil, het voortbe­staan van wiskun­de D als vak weer in gevaar. Stich­ting Wiskun­de D online wil scholen met een klein aantal leerlin­gen voor wiskun­de D helpen om het toch moge­lijk te maken om wiskun­de D aan deze leerlin­gen aan te bieden.
Heeft u een kleine groep leerlin­gen, op havo of vwo, die u de kans wil geven om wiskun­de D te volgen? Meld u zich dan aan op onze website of stuur een mail naar stich­tingwis­kunded­online@gmail.com.
Onder­steund door NVvW en PWN
Stich­ting wiskun­de D online wordt ge­steund door de Neder­landse Vereni­ging van Wiskun­dedocen­ten (NVvW) en door Plat­form Wiskun­de Neder­land (PWN). We maken gebruik van het digita­le plat­form van de Open Univer­siteit en van open lesmate­riaal van Math4­All en de Wage­ningse Methode. Het Freuden­thal Insti­tuut maakt film­pjes bij dit open lesmate­riaal. Medewer­kers van de vak­steun­punten wiskun­de geven hun feed­back op de weekta­ken van de leerlin­gen.
Johan Gademan
Stich­ting Wiskun­de D online

 

Zomerkampen Vierkant voor Wiskunde

 
Vier­kant voor Wiskun­de is via het Steun­punt Kinder­vakan­ties in gesprek met de over­heid over de moge­lijk­heid om ook dit jaar weer zomer­kampen te organi­seren. Voorals­nog gaat Vier­kant voor Wiskun­de er vanuit dat deze zomer­kampen door­gang kunnen vinden.
Vier­kant voor Wiskun­de heeft voor de zomer­kampen een proto­col ontwor­pen dat op dit moment bestu­deerd wordt door het Out­break Manage­ment Team. De over­heid neemt medio juni een besluit of deze zomer­kampen aan de hand van dit proto­col door­gang mogen vinden.
Terugbe­taling
Mocht een of meer van de zomer­kampen van Vier­kant voor Wiskun­de onver­hoopt geen door­gang kunnen vinden, dan worden reeds gedane betalin­gen volle­dig terugge­stort. Moge­lijk zullen de kamplei­dingen in dat geval vrij­blij­vend een alterna­tief aanbie­den, bijvoor­beeld een virtu­eel kamp of een bijeen­komst later in dit jaar, op een moment dat dit weer is toege­staan.
Ga voor meer informa­tie naar www.vier­kant­voorwis­kunde.nl.

Adver­tenties

Voor voor­waarden en tarie­ven: zie www.wiskun­debrief.nl.


 

TI: Programmeren in Python, klaar voor de toekomst

Vanaf de start van het nieuwe school­jaar kunnen u en uw leerlin­gen met uw Texas Instru­ments hand­helds zelf Python­program­ma's schrij­ven, opslaan en uitvoe­ren.
Na een upgrade is deze populai­re program­meer­taal met de eigen TI-Nspire™ CX II-T en TI-Nspire™ CX II-T CAS hand­helds te gebrui­ken. Ook de nieuwe TI-84 Plus CE-T Python Edition heeft de moge­lijk­heid om in Python te program­meren. Dat is bijvoor­beeld bij STEM-projec­ten perfect toe te passen.
Ga naar https://educati­on.ti.com/nl voor alle informa­tie.
 

 

De Rekenwinkel

De Reken­winkel heeft het groot­ste assorti­ment en de beste prijzen en service, ook voor úw leerlin­gen.
Bekijk ons nieuwe magazi­ne met onze school­prijzen hier.
Bent u nieuws­gierig gewor­den? Neem dan contact op om te horen hoe wij ook u kunnen ontzor­gen bij de leve­ring van rekenma­chines.

 

Wiskunde C-onderwijs op afstand

Heeft u ook zoveel moeite om uw leerlin­gen te voor­zien van goed wiskun­de C-onder­wijs? Dan vindt u bij mij de oplos­sing.
Ik ben een eerste­graads docent wiskun­de met veel erva­ring in het regulie­re onder­wijs. Ik geef sinds kort met veel succes wiskun­de C-onder­wijs op afstand.
Bent u geïnte­res­seerd? Stuur een mail naar soraya­kamps@wiskun­decon­derwijs.nl.

 
redactie:Gerard Koolstra, Tineke van den Berg en Ton Groeneveld
e-mail:redactie@wiskundebrief.nl
website:www.wiskundebrief.nl