nummer 967, 23-03-2025
Dit nummer wordt gestuurd naar circa 4500 adressen.
|
De WiskundE-brief is een digitale nieuwsbrief, gericht op wiskundedocenten in het voortgezet onderwijs,
met als doel om een snelle onderlinge uitwisseling van informatie en
meningen mogelijk te maken. De brief verschijnt buiten de schoolvakanties minstens
één keer per twee weken. Het abonnement is gratis.
Uw bijdragen aan de WiskundE-brief zijn welkom op het e-mailadres
van de redactie. Op de website van de WiskundE-brief
kunt u zich abonneren, vindt u alle voorwaarden en advertentietarieven en kunt u oude nummers nalezen.
|
Artikelen en bijdragen | | |
Advertenties | | |
Onrustige (wiskunde)lessen
Eerder deze maand trok een drietal onderzoekers1) de aandacht2) met een alarmerend rapport over de onrust tijdens lessen in Nederland.
Het genoemde rapport baseert zich met name op recent PISA onderzoek.
Bij dit internationale onderzoek onder 15-jarigen spelen de vakken wiskunde en natuurkunde een belangrijke rol.
Reden genoeg om er eens dieper in te duiken.
Dat de lessen in Nederland vaak rommeliger verlopen dan elders is niet nieuw.
In opeenvolgende PISA-rapporten viel dit te lezen en ook in de Nederlandse pers was er af en toe aandacht voor.
Zo schreef het onderwijsblad van de Algemene onderwijs bond in 2013:
"In Zuid-Korea en Thailand bijvoorbeeld rapporteerde minder dan één op de tien leerlingen ordeproblemen. (..) Ter vergelijking: (
) bijna de helft van de leerlingen uit Argentinië, Finland, Griekenland en Nederland zegt dat er geluidsoverlast en wanorde is in hun klaslokalen. (..) In Nederlandse klassen heerst meer onrust dan in bijvoorbeeld Belgische, Amerikaanse, Deense en Italiaanse klassen." |
Gezien het meest recente PISA-onderzoek (2022) lijkt het alleen maar erger te zijn geworden:
Van de 81 onderzochte landen staat Nederland op plek 65 als het gaat om rust in de klas.
In West-Europa scoort alleen Frankrijk slechter.
Daarbij moet worden aangetekend dat het vergelijken van oordelen van leerlingen uit verschillende landen niet altijd even makkelijk is.
In sommige gebieden is de druk om sociaal wenselijke antwoorden te geven wat groter dan elders.
De cijfers van PISA worden wel ondersteund door de ervaringen bij lesbezoeken.
Problemen
Laten we eens wat nader kijken naar een paar items die bij het laatste PISA-onderzoek aan de orde kwamen: (niet) luisteren, "lawaaiig en rommelig" en lang moeten wachten door de leerkracht voordat het stil werd.
Het volgende diagram geeft een overzicht van de indrukken van de Nederlandse 15-jarigen.
Zo'n dertig procent van de leerlingen gaf aan dat er meestal of zelfs altijd lang gewacht moest worden door de leerkracht (31%), de lessen lawaaiig en rommelig verliepen (32%) en er niet geluisterd werd naar de leerkracht (27%).
Slechts ongeveer een vijfde van de leerlingen meldde dat dit (bijna) nooit het geval was.
Ook in basisonderwijs
Bij het laatste TIMSS-onderzoek over rekenen-wiskunde in groep 6 (9-10 jarigen) werden ook vragen gesteld over de (on)rust in de klas.
De vraagstelling was net even anders dan bij PISA, maar de uitkomsten komen aardig overeen.
Slechts ongeveer een tiende van de leerlingen meldt dat de (reken)lessen (bijna) altijd goed verlopen.
Lang moeten wachten tot het stil is lijkt eerder regel dan uitzondering en meer dan 40% van de leerlingen meldt dat het in de helft van de lessen of vaker te onrustig is om goed te kunnen werken.
Ook het (niet) luisteren naar de leerkracht lijkt al op de basisschool een groot probleem 3).
In het Nederlandse rapport worden wat relativerende opmerkingen geplaatst:
"Hoewel de Nederlandse rekenlessen enigszins onrustig leken te zijn op basis van de individuele stellingen, valt dit vergeleken met de omringende landen mee.
Met een gemiddelde schaalscore van 10,0 zijn de Nederlandse rekenlessen even ordelijk als de rekenlessen in Zweden en Denemarken.
Het percentage leerlingen dat aangeeft dat er tijdens de meeste lessen sprake is van onordelijk gedrag ligt in deze landen iets onder het internationaal gemiddelde (19%, Von Davier et al., 2024).
Leerlingen in Engeland, het hoogst scorende vergelijkingsland met betrekking tot rekenprestaties, rapporteren relatief het vaakst onordelijke rekenlessen." |
Gevolgen?
In de aan het begin van dit artikel genoemde publicatie wordt uitdrukkelijk de relatie gelegd tussen orde in de klas en prestaties, maar ook met pesten, spijbelen en het veilig voelen op school.
Het lijkt voor de hand te liggen dat rustiger lessen leiden tot hogere prestaties, maar de relatie met sociale veiligheid en met schoolverzuim is misschien wat ingewikkelder.
Als je heel globaal kijkt is er wel een positieve correlatie.
In landen met meer rust in de lessen wordt ook wat minder gerapporteerd over pesten, het missen van lessen en sociale onveiligheid.
Maar correlatie, zeker op deze schaal, zegt weinig over oorzakelijke verbanden.
Los van mogelijke gevolgen van de gerapporteerde onrust lijken mij de signalen duidelijk en ernstig genoeg om serieus te nemen.
gk
-----
noten:
1) Orhan Agirdag, Tom Bennett & Laurence Guérin: Gedrag in Crisis De omvang van het probleem en de effecten op leerlingen en docenten
2) Zie onder andere Nederlandse klassen zijn rumoerig, terwijl rust leidt tot betere leerprestaties
3) Trends in leerlingprestaties in de exacte vakken in groep 6 van het basisonderwijs, Trends in leerlingprestaties in de exacte vakken in groep 6 van het basisonderwijs. Resultaten TIMSS-2023
|
Methodekeuze in de bovenbouw
Bij mij op school (Deltion Sprint Lyceum) is de methodekeuze een jaarlijks terugkerend onderwerp en mogelijk ook bij u.
Welke boeken gaan we op de lijst zetten voor volgend schooljaar?
Het liefst gebruiken wij jaren dezelfde boeken.
Dit heeft voor ons als docenten veel voordelen: studiewijzers kunnen hergebruikt worden en de lesstof per periode blijft gelijk en dat geeft weer voordelen met (oefen)toetsen en meer.
Toch denkt de grootste uitgever daar duidelijk anders over, terwijl deze doet alsof de docent kiest.
Na een lang uitgestelde overstap naar de 12e editie, konden wij er 4 jaar geleden niet meer omheen. We moesten over naar de 12 e editie, hoewel het examenprogramma nog hetzelfde is.
Deze keuze ging gepaard met een keuze voor koopboeken met flex, waartegen onder meer duurzaamheidsbezwaren bestaan (zie bijvoorbeeld WiskundE-brief 935, WiskundE-brief 954 en WiskundE-brief 959).
Hoewel geen leerling inlogt, betalen ze op onze eenjarige school 3 of 4 keer voor de flexmodule (havo/vwo).
Nu, nog maar 4 jaar later is deze 'nieuwe' editie niet meer leverbaar en zijn wij genoodzaakt over te stappen naar de 13 e editie.
Een spannende stap, want als eenjarige school hebben wij in december van komend schooljaar het laatste deel al nodig.
Dit deel is momenteel nog niet beschikbaar.
Kan dat nou niet anders?
Er lijkt een optie om de 12 e editie te gaan huren.
Die bestond voorheen niet.
Echter, de leverbaarheid hiervan kan nog niet gegarandeerd worden, begreep ik.
Alternatieven voor de twee grootste methodes, die bij dezelfde uitgever zitten, zijn er weinig op de markt. De meeste methodes hebben nog niet alle delen af.
Is dat dan de oplossing?
Wat is het risico? Na december geen lesboek meer om uit te werken.
Als we bereid zijn dat risico te nemen zijn er goede alternatieven.
Blijft de optie open om boeken van een oude editie op te kopen.
Dit lijkt in mijn netwerk een opkomende trend. Steeds meer scholen zijn bereid oude boeken op te kopen en in eigen beheer te verhuren.
Het lijkt wel of we teruggaan in de tijd.
Een laatste optie is te werken met zelf gemaakt (of zelf verzameld) lesmateriaal.
Om hiermee aan de slag te gaan valt ons als kleine sectie tegen.
En de initiatieven die er zijn, hebben een grote focus op het digitale onderwijs.
Wij als zeer beperkte digitale school hebben daar dan weer last van, want wij gaan er niet van uit dat alle leerlingen een laptop/pc tot hun beschikking hebben.
ch
|
Jan de Lange overleden
Op 13 maart jongstleden is Jan de Lange overleden.
Hij was jarenlang hoogleraar-directeur van het Freudenthal Instituut en heeft een vooraanstaande rol gespeeld bij de invoering van het vak wiskunde A.
Na een aantal jaren als wiskundeleraar in het voortgezet onderwijs te hebben gewerkt kwam hij in 1976 in dienst van het IOWO, de voorloper van het Freudenthal Instituut.
In 1989 werd hij daar directeur.
Baanbrekend
De visie van Jan de Lange op reken-wiskundeonderwijs was baanbrekend en heeft grote invloed gehad, zowel in Nederland als in de rest van de wereld.
In Nederland heeft hij een vooraanstaande rol gespeeld bij de invoering van het vak wiskunde A op vwo en havo, onder andere door het ontwikkelen van lesmateriaal.
Zijn missie was het vernieuwen van het wiskundeonderwijs door het verbinden van onderzoek en praktijk via ontwikkelingsonderzoek.
Internationaal was hij vooral bekend als voorzitter van de Mathematics Expert Group voor PISA vanaf het begin tot 2009.
Hij was bovendien initiator bij tal van onderwijsvernieuwingsprojecten, onder meer in de VS, Colombia, Zuid Afrika en Indonesië.
Via deze pagina kunt u wat meer lezen over de visie van Jan der Lange op wiskundeonderwijs.
|
Notatiefouten bij wiskunde B
Bij de centrale examens wiskunde B dienen notatiefouten voortaan minder hard te worden afgestraft dan voorheen.
In tegenstelling tot de regeling bij wiskunde A vindt er nog wel puntenaftrek plaats, maar slechts één keer per opgave.
Volgens de oude regeling gold voor notatiefouten dezelfde regeling als voor rekenfouten, ze moesten bij elke vraag, en zelfs deel van een vraag waarvoor scorepunten konden worden verdiend, worden verrekend.
In hoeverre dat in de praktijk ook altijd gebeurde is de vraag, maar met ingang van het komende eindexamen is de regeling anders.
De formulering is nu als volgt.
"Voor eenzelfde notatiefout die in de beantwoording van verschillende vragen binnen één opgave meerdere keren voorkomt, wordt slechts één keer 1 scorepunt in mindering gebracht.
Dit geldt niet indien dit de vragen aanzienlijk vereenvoudigt en/of als in het beoordelingsmodel anders is vermeld." |
Voor de duidelijkheid wordt eraan toegevoegd dat een opgave start met een titel en bestaat uit één of meerdere vragen.
Bovenstaande formulering is een uitdrukkelijke 'nuancering' van algemene regel 6:
"Een zelfde fout in de beantwoording van verschillende vragen moet steeds opnieuw worden aangerekend, tenzij in het beoordelingsmodel anders is vermeld." |
Notatiefout?
Overigens is mijn indruk dat er onder de examinatoren lang niet altijd overeenstemming is over wat een notatiefout is.
Sommigen neigen ertoe om elke notatie die afwijkt van die in het correctievoorschrift zeer kritisch te bekijken.
Gangbare notaties zoals worden dan snel als notatiefout aangemerkt, vanwege het ontbreken van haakjes.
Dit terwijl notaties nogal eens conventies zijn, die in een vrij beperkte kring gelden.
Zo is de notatie van logaritmen met een bepaald grondtal die in het Nederlands voortgezet onderwijs gebruikelijk is, afwijkend van die in de rest van de wereld.
Misschien dat het begrip 'notatiefout' zelf wat meer toelichting verdient.
gk
|
Vooruitblik toegestane grafische rekenmachines
De grafische rekenmachines die momenteel zijn toegestaan blijven dat nog even.
Voor alle zekerheid hieronder een overzicht.
De volgende machines zijn in 2027 op havo en 2028 op vwo in elk geval toegestaan:
- Casio fx-CG50
- HP Prime (G2)
- NumWorks (modelnummers N0110 of hoger)
- TI-84 Plus CE-T (ook Python edition)
- TI-Nspire CX II-T (ook de versie met CAS)
- TI-Nspire CX (alleen de versie zonder CAS)
bron: Mededeling vooruitblik hulpmiddelen ce 2027 en 2028
|
Meer over de nieuwe kerndoelen onderbouw
De nieuwe kerndoelen zijn opgeleverd, maar wat betekent dat voor u als docent in het vmbo of de onderbouw van havo/vwo?
Wat gaat er veranderen en hoe kunt u daar nu al op inspelen?
Op woensdagavond 2 april organiseert de NVvW een meet-up waarin deze vragen aan de orde komen.
In samenwerking met experts van SLO en leden van het ontwikkelteam kerndoelen Rekenen-Wiskunde organiseert de werkgroep PO-VO een interactieve online bijeenkomst waarin de wiskundige attitude centraal staat.
Tijdens deze bijeenkomst kunt u niet alleen inzicht krijgen in de veranderingen en de gevolgen voor de lessen, maar kunt ook praktisch aan de slag met lesmateriaal.
U kunt zich hier aanmelden voor deze on-line bijeenkomst.
Er zijn geen kosten aan verbonden en lidmaatschap van de NVvW is geen vereiste.
|
Bernoulli-lezing
Op dinsdag 1 april vindt er in Groningen voor de 34e keer en Johann Bernoulli lezing plaats.
De titel van de lezing is "Kromming: hoe een eenvoudig geometrisch concept fundamenteel werd voor theoretische natuurkunde en machine learning inspireert".
Kromming werd oorspronkelijk opgevat als een maat voor krommen in het vlak en oppervlakken in ruimtes. Door de inbreng van Gauss en Riemann werd het een intrinsieke invariant van een Riemann-metriek, met diepgaande toepassingen de algemene relativiteitstheorie van Einstein, in de kwantumveldentheorie en natuurlijk in veel takken van de wiskunde. Vervolgens werd ontdekt dat kromming kan worden gekarakteriseerd door metrische relaties in driehoeken en daarom kan worden gedefinieerd voor ruimtes die algemener zijn dan Riemann-variëteiten. In ons recente onderzoek werden links met concepten uit topologische data-analyse ontdekt, wat leidde tot een nieuwe conceptualisering van kromming met potentiële toepassingen in machine learning.
Praktische informatie
De lezing, in het Engels, wordt gehouden in de aula van het Academiegebouw van de Rijksuniversiteit Groningen en begint om 20:00 uur. U kunt hier gratis een plekje reserveren.
De lezing is ook online te volgen via deze link.
|
Bijeenkomst wiskunde docentennetwerk
Op maandag 14 april vindt de derde bijeenkomst plaats van het Utrechtse docentennetwerk wiskunde. De bijeenkomst bestaat uit twee workshops.
Universitair docent Robbin Bastiaansen neemt u mee in een workshop over "Kantelpunten in het klimaat".
Na de workshop vertelt professor Paul Drijvers het een en ander over de geheel vernieuwde editie van het Handboek Vakdidactiek Wiskunde.
Hij presenteert onderdelen daarvan en is erg nieuwsgierig naar feedback en suggesties.
De bijeenkomst op de Universiteit Utrecht start om 16:00 uur en duurt tot ongeveer 20:00 uur.
Doorgaans duren lezing en workshop ieder circa 90 minuten.
Daarna is er een uur de tijd voor een gezellige uitwisseling tijdens het eten van een broodje en een kopje soep.
Iedereen is welkom, inclusief voormalig studenten van de lerarenopleidingen wiskunde aan de Hogeschool Utrecht en de Universiteit Utrecht.
Voor docenten van partnerscholen is de bijeenkomst gratis, anderen betalen € 75,=.
Meer informatie leest u op de site van U-Talent .
Wilt u aanwezig zijn bij deze bijeenkomst?
Mail dan naar u-talent@uu.nl
|
Mathfest 2025: een wiskundefestival voor jong en oud
Het Platform Wiskunde Nederland organiseert op Moederdag, zondag 11 mei, het wiskunde festival Mathfest.
Op deze feestelijke dag staat op een creatieve, speelse en toegankelijke manier de wiskunde centraal.
Het programma richt zich op een breed publiek: van basisschoolleerlingen tot studenten en van docenten tot iedereen die enthousiast is om iets nieuws te leren of om met puzzels bezig te zijn.
Er zijn lezingen, maar ook activiteiten met mooie prijzen, spelletjes en puzzels, en de vermaarde performance 'Lehmers Dance'.
Programma
De lezingen zijn van enthousiaste wetenschappers.
Zo vertelt Raf Bocklandt over zijn passie voor meetkunde.
Clara Stegehuis laat zien hoe je met behulp van netwerken kunt zien wie de populairste artiest is en Marieke Kranenburg vertelt over weven met wiskundige patronen.
Hiernaast zijn er ook twee lezingen over het werk van Maryam Mirzhakhani en Maryna Viazovska, die allebei de Fieldsmedaille hebben gewonnen.
Lehmer s Dance is een twintig minuten durende liveperformance van choreografe Roos van Berkel.
Met vijf performers laat ze dans en wiskunde samenkomen in een exacte choreografie die is gebaseerd op het werk van wiskundige Tom Verhoeff, die een vermoeden van Derrick Henry Lehmer probeert te bewijzen.
Creatieve spelletjes en activiteiten om de hele dag mee bezig te zijn, zijn mede mogelijk gemaakt door Bollebus.
Jessie Goldman van de WiskundeWinkel organiseert twee activiteiten met mooie prijzen.
Paul Reuvers en Marc Simons van het Cryptomuseum zijn er ook om het publiek mee te nemen in de wereld van codes en geheime berichten.
Praktische informatie
Het festival zal plaatsvinden op zondag 11 mei in Utrecht, bij Fort aan de Klop van 13:00 tot 19:00 uur.
De toegang is gratis, maar er zijn ook kaarten verkrijgbaar waarmee u verzekerd bent van het nodige drinken en/of eten.
Interessant zijn wellicht ook de kaarten voor een groep leerlingen met docenten.
Voor meer informatie hierover kunt u hier terecht.
Hier staat ook een poster die u wellicht wilt afdrukken of verspreiden.
Voor alle updates kunt u het festival ook via Instagram volgen op @mathfestpwn.
|
Bijdragen aan digitaal wiskundemuseum?
De NVvW is eigenaar van een heel mooi digitaal wiskundemuseum.
Heeft u daar al eens een kijkje genomen?
Het museum is alleen via een computer of laptop te bekijken, maar is zeker de moeite waard.
Misschien wilt u bijdragen aan de toegankelijkheid voor leerlingen?
De navigatie is misschien even wennen, maar als u het onder de knie hebt, dan wandelt u door dit museum vol wiskundekunst als door een gewoon museum.
Overal is wat te zien, van werk van Kees Verhoef en Rinus Roelofs tot 3D-kunst over Abba en de Beatles.
Het museum bestaat uit verschillende delen:
Neem de tijd en wandel digitaal door deze kunstlandschappen.
U hebt aan een middag niet voldoende, sla de links op en kom hier regelmatig terug om u te verbazen en om te genieten.
Meer nieuws over het museum vindt u op de NVvW-website.
De NVvW is nog op zoek naar collega's of studenten die bij dit museum een opdracht voor leerlingen willen maken.
Wilt u helpen, stuur dan een mailtje naar hoofdbureau@nvvw.nl.
|
Viering 50 jaar VVWL: een jubileum vol wiskunde
De Vlaamse Vereniging Wiskundeleraars (VVWL) bestaat 50 jaar, en dat willen we samen met u vieren!
Op zaterdag 26 april 2025 nodigen we u uit voor een feestelijke en verrijkende dag, gevuld met boeiende lezingen, interactieve workshops en natuurlijk een gezellig netwerkmoment.
Laat u verrassen door nieuwe inzichten, ontdek innovatieve tools en wissel ideeën uit met collegas.
Wat staat er op het programma?
tijd |
onderdeel |
09:00 09:30 |
Onthaal met koffie |
09:30 10:30 |
Plenaire openingslezing
"Wiskundeonderwijs in Vlaanderen sinds WO II Een bewogen geschiedenis!"
Prof. dr. Dirk De Bock neemt u mee op een fascinerende reis door de evolutie van het wiskundeonderwijs. |
10:30 11:40 |
Sessie 1 Kies uit volgende lezingen
- Statistiek in actie: Ontdek de wereld van statistiek met Stabel Junior (Kelly Sabbe)
- AI in de klas: ChatGPT en co AI-tools voor wiskunde (Ivan De Winne)
- Dieper in algebra: Algebraïsche lettervormen & vergelijkingen (Filip Moons)
- Wiskundige mythes ontkracht: Golden Maths & Myths met GeoGebra (Chris Cambré)
- Statistiek in humane wetenschappen: Hoe maak je het relevant? (Marc Van Eijmeren)
|
11:50 13:00 |
Sessie 2 Kies uit volgende lezingen
- De Vlaamse toets wiskunde: Wat brengt deze toets in kaart? (Ria Van Huffel)
- AI: Krachtig hulpmiddel of valkuil? Een kritische lezing over AI in de wiskunde (Ann Dooms)
- Logica en bewijzen: Het verband ontrafeld (Alexander Holvoet)
- AI in de zorg: AI-systemen op basis van beslissingsbomen (Natacha Gesquière)
- Processing: Een tool voor creativiteit en computationeel denken (Bollebus)
|
13:00 |
Feestlunch en receptie
Geniet van een smakelijke lunch en klink samen met het VVWL-bestuur op 50 jaar passie voor wiskunde.
Magische afsluiter! |
14:00 |
Statutaire jaarvergadering voor de leden van de VVWL |
Locatie: Evenementensite Zebra te Gent
Kosten (voor niet leden): € 50,=
Meer info en inschrijven via www.vvwl.be
Ivan De Winne
voorzitter VVWL
|
Zebraredactie zoekt redacteur
Sinds ruim 25 jaar zijn de Zebraboekjes een begrip in de wiskundewereld.
De boekjes zijn geschreven voor leerlingen in de bovenbouw van het voortgezet onderwijs.
De boekjes worden uitgegeven door Epsilon Uitgaven in samenwerking met de Nederlandse Vereniging van Wiskundeleraren.
De boekjes kunnen door docenten worden gebruikt bij de zogenaamde keuzeruimte en bij profielwerkstukken.
Leerlingen dienen ze zelfstandig door te kunnen werken.
Hiernaast hebben de boekjes ook een populairwetenschappelijk karakter en moeten ze toegankelijk zijn voor liefhebbers van en geïnteresseerden in de wiskunde.
De redactie bestaat uit een tiental docenten en wetenschappers die met veel plezier werken aan nieuwe Zebraboekjes.
Dit houdt in het beoordelen van plannen en conceptboekjes en deze, indien nodig en mogelijk, bij te sturen.
Wij zoeken een enthousiaste wiskundedocent of wetenschapper die bereid is om actief mee te denken in ons team en om af en toe een conceptboekje uit te pluizen.
Wij vergaderen drie keer per jaar fysiek in Utrecht.
De redacteuren werken op vrijwillige basis; er staat geen vergoeding tegenover.
Als u geïnteresseerd bent kunt u zich voor 25 mei 2025 aanmelden voor een oriënterend gesprek bij Peter Kop, voorzitter van de Zebraredactie ( koppmgm@iclon.leidenuniv.nl).
Mocht u meer informatie willen dan kunt u via de mail een afspraak maken.
|
Nederlandse internationale teams EGMO en BxMO geselecteerd
Onlangs zijn de Nederlandse teams voor EGMO2025 en BxMO2025 geselecteerd.
De teams gaan in april naar respectievelijk Kosovo en Luik.
Uit de 9 kanshebbers hebben de volgende vier meiden zich op grond van twee selectietoetsen geplaatst voor het team dat van 11 tot en met 17 april gaat deelnemen aan de 14 e editie van de European Girls' Mathematical Olympiad (EGMO) in Pristina, Kosovo:
naam |
klas |
school |
plaats |
Wendy Huang |
6 vwo |
Huygens Lyceum |
Eindhoven |
Alina Ju |
4 vwo |
Stedelijk Gymnasium |
Leiden |
Floortje Lusthof |
6 vwo |
ISW Hoogeland |
Naaldwijk |
Lisa Meij |
5 vwo |
Frits Philips |
Eindhoven |
Wendy nam vorig jaar ook al deel aan de EGMO.
Het team zal worden begeleid door Gabriëlle Zwaneveld (PhD-student Universiteit van Amsterdam) en Johan Konter (Universiteit Leiden, Optiply).
De 17 e editie van de Benelux Mathematical Olympiad (BxMO) vindt plaats van 25 tot en met 27 april in Luik, België.
Het team bestaat uit:
naam |
klas |
school |
plaats |
Roel Alkemade |
5 vwo |
Stedelijk Gymnasium |
Breda |
Boas Bakker |
6 vwo |
Willem Lodewijk Gymnasium |
Groningen |
Josiah 't Hart |
5 vwo |
Willem Lodewijk Gymnasium |
Groningen |
Casper Heimel |
6 vwo |
Utrechts Stedelijk Gymnasium |
Utrecht |
Leonard Jonasse |
5 vwo |
Utrechts Stedelijk Gymnasium |
Utrecht |
Yorick Nap |
5 |
Thuisonderwijs |
|
Tobias Piet |
5 vwo |
Cygnus Gymnasium |
Amsterdam |
Lucas van de Sande |
6 vwo |
Driestar College |
Gouda |
Colin Smeets |
4 vwo |
Stanislascollege Westplantsoen |
Delft |
Dennis Zhang |
4 vwo |
Lorentz Casimir Lyceum |
Eindhoven |
Van bovenstaand team namen Josiah, Casper, Yorick, Tobias en Lucas al eerder deel aan de wedstrijd. Josiah en Casper behaalden vorig jaar een bronzen medaille en Yorick een eervolle vermelding.
Het team wordt begeleid door Ward van der Schoot (TNO), Lars Pos (master-student Universiteit Leiden) en Daan de Groot (student Radboud Universiteit Nijmegen).
De opgaven van de selectietoets zijn hier te vinden.
Overigens wordt op dit moment de tweede ronde van de Nederlandse Wiskunde Olympiade nagekeken op alle universiteiten.
Half april worden de cesuren op de website bekendgemaakt en de uitslagbrieven naar alle deelnemers verstuurd.
|
Internationaal perspectief op reken- en wiskundeonderwijs
De internationale vakdidactische literatuur op het gebied van het reken- en wiskundeonderwijs laat zien dat dit vak heel specifieke eisen stelt aan het onderwijs.
Om dit internationale perspectief voor het voetlicht te brengen, publiceert de werkgroep 'Wiskunde voor Morgen' een serie notities.
Onlangs is de zevende notitie beschikbaar gekomen.
De nieuwe notitie in deze reeks heeft als titel The Inquiry-Oriented Instructional Measure en gaat over het werk van Kuster en anderen uit 2019.
Klik hier voor de pdf versie.
Probleem-georiënteerd onderwijs
Deze notitie gaat over interactief, probleem-georiënteerd reken-wiskundeonderwijs, waarin de leerlingen, via het oplossen van goed gekozen problemen en discussie over oplossingen, zelf reken-wiskundige kennis en inzichten ontwikkelen.
De rol van de docent is binnen dit onderwijs cruciaal, want hij of zij moet het leerproces op een indirecte manier sturen.
Hoe de docent dit zou moeten doen, is door Kuster cum suis uitgewerkt in een observatie-instrument.
Daarmee geven ze ook concreet aan van wat er in Inquiry-Oriented Instruction van de docent wordt verwacht.
In de notities van 'Wiskunde voor Morgen' worden toonaangevende internationale artikelen op het gebied van reken- en wiskundedidactiek besproken.
Deze notities worden gepubliceerd op de
website van de werkgroep 'Wiskunde voor Morgen', een gezamenlijke werkgroep van de Nederlandse Vereniging van Wiskundeleraren (NVvW) en de Nederlandse Vereniging voor de Ontwikkeling van Reken-WiskundeOnderwijs (NVORWO).
Koeno Gravemeijer
Voorzitter van de werkgroep Wiskunde voor Morgen
|
Advertenties
Schrijf mee aan hét wiskundeonderwijs!
Schrijf mee: Noordhoff zoekt auteurs! Wilt u naast uw werk als docent meer bijdragen aan het Nederlands wiskundeonderwijs? Voor zowel Getal & Ruimte als Moderne Wiskunde zoekt Noordhoff enthousiaste auteurs.
Heeft u geen ervaring als auteur? Geen probleem. We helpen u op weg!
|
Drie webinars over leerlingmotivatie
Hoe houdt u uw leerlingen gemotiveerd, zelfs bij lastige stof of een mindere dag?
In een webinardrieluik, georganiseerd door Noordhoff, delen drie verschillende experts hun visie en praktische strategieën om leerplezier te vergroten en betrokkenheid van leerlingen te stimuleren.
Een inspirerende reeks die u helpt motivatie te begrijpen en u ook tips geeft om direct in de praktijk toe te passen.
Klik hier voor meer informatie en gratis aanmelden.
|
|
|
WisAdapt op de Nationale Wiskunde Dagen
Op vrijdag 4 en zaterdag 5 april staat WisAdapt voor het eerst op de Nationale Wiskunde Dagen!
We laten u een demo zien van deze adaptieve en blended wiskundemethode, die u ook zelf kunt proberen!
Ook alle boeken zijn bij onze stand in te zien.
Stel al uw vragen en begin het nieuwe schooljaar met WisAdapt.
Kijk voor meer informatie op www.wisadapt.nl.
Afspraak maken?
Mail naar info@wisadapt.nl.
|
|
|
Klaar voor de beste GR voor het middelbaar onderwijs?
Ook úw leerlingen aan de slag met de meest intuïtieve, snelste en modernste grafische rekenmachine op de markt?
Neem contact op met Klaas Kuperus (klaas.kuperus@moravia-consulting.com) voor meer informatie en ontvang een HP Prime docentenmodel voor u en/of de sectie.
- Zeer snelle nieuwe processor, niet meer lang wachten op uitkomsten
- Een touchscreen in kleur en zeer hoge resolutie, voor snel en duidelijk plotten van grafieken
- Door het CvTE goedgekeurde examenmode
- Compleet Nederlandse software en ondersteuning
- Beschikbaar vanaf € 99 voor uw leerlingen
- Volledige support van Noordhoff voor G&R en MW online beschikbaar
Neem ook eens een kijkje op www.hp-prime.nl voor veel meer informatie over de HP Prime rekenmachine en Nederlands lesmateriaal.
|
Winactie bij NWD-stand Texas Instruments
Vind de code en open de schatkist!
Dit is de opdracht van een spannende cybersecurity-activiteit voor in de klas.
Bij de NWD kunnen docenten 5 cybersecurity prijspakketten winnen, inclusief grafische rekenmachine en BBC micro:bit.
Daarnaast laten wij leuke lesactiviteiten zien én is er aandacht voor de toekomst.
Want er staat een hoop te veranderen in het wiskundevak.
Kom dus langs en doe ook zeker mee met onze loterij!
Meer over de NWD leest u hier.
|
|
|
KERN Wiskunde op de NWD
Komt u ook naar de Nationale Wiskunde Dagen op 4 en 5 april?
We zien u graag bij onze stand.
Neem gratis de kerndoelenbrochure van KERN Wiskunde mee.
Bekijk gelijk de nieuwste bovenbouw titels.
Bestel een boek en krijg een sleutelhanger of onderzetter cadeau!
Op = op...
Wilt u nu al meer weten over KERN Wiskunde?
Neem contact op via kernwiskunde@boom.nl.
|
|
|
Aan de slag met Math4all
Beter gezegd: "In de slag met Math4all!"
Misschien een leuk idee voor een sectiedag.
Math4all biedt workshops aan waarin u leert omgaan met het auteurssysteem dat Math4all gebruikt voor de ontwikkeling van haar lesmateriaal.
Na de workshop heeft u de beschikking over duizenden opgaven, kunt u de inhoud naar believen aanpassen en kunt u uw eigen readers maken.
Neem voor meer informatie contact op met Ton Otten (a.f.otten@math4all.nl).
|
|
Math4all omvat de wiskunde voor alle leerjaren havo/vwo, de eerste leerjaren van het vmbo en het technisch mbo.
Om oude uitgeefpatronen te doorbreken biedt Math4all alles gratis aan voor wie dat wil.
Het materiaal is open source en wordt aangeboden via de website en de Math4all Foliostraat voor het genereren van maatwerkreaders.
|
|
Zorg ervoor dat u compleet bent in de klas!
Heeft u nog docentenmateriaal nodig, zoals Casio-rekenmachines, posters of onze exclusieve oranje hoesjes voor de Casio fx-82NL?
Vraag ze dan eenvoudig aan via ons docentenplatform: fx-Sensei!
Gebruik ook onze emulator om de rekenmachine digitaal voor de klas te presenteren zo kan elke leerling eenvoudig volgen wat u op uw rekenmachine laat zien.
Wilt u meer weten?
Neem dan contact met ons op via de mail!
www.casio-educatie.nl
|
|
|
NumWorks op de Nationale Wiskunde Dagen
Dit jaar zijn we weer aanwezig op de Nationale Wiskunde Dagen!
We kijken ernaar uit om u te ontmoeten en verwelkomen u graag op onze stand.
Kom gerust met ons kletsen en maak kans op een speciale NumDeksel.
We hopen u op 5 en/of 6 april te zien!
Niet aanwezig maar wel een vraag?
Stuur ons gerust een mailtje via contact@numworks.nl.
|
|
|
|
|