nummer 966, 09-03-2025
Dit nummer wordt gestuurd naar circa 4500 adressen.
|
De WiskundE-brief is een digitale nieuwsbrief, gericht op wiskundedocenten in het voortgezet onderwijs,
met als doel om een snelle onderlinge uitwisseling van informatie en
meningen mogelijk te maken. De brief verschijnt buiten de schoolvakanties minstens
één keer per twee weken. Het abonnement is gratis.
Uw bijdragen aan de WiskundE-brief zijn welkom op het e-mailadres
van de redactie. Op de website van de WiskundE-brief
kunt u zich abonneren, vindt u alle voorwaarden en advertentietarieven en kunt u oude nummers nalezen.
|
Artikelen en bijdragen | | |
Vacatures in het onderwijs | | |
Advertenties | | |
Geen CSE meer op vmbo (bb&kb)
Het zal menigeen ontgaan zijn, maar op het beroepsgeoriënteerde vmbo worden met ingang van dit schooljaar geen centrale schriftelijke eindexamens wiskunde afgenomen.
Hetzelfde geldt voor bijna alle andere vakken.
Daarmee lijkt daar de digitale toetsing het definitief te hebben gewonnen van de traditionele schriftelijke.
Op vmbo basis en kader worden de laatste jaren verreweg de meeste eindexamens digitaal afgenomen.
De afname op papier werd steeds meer een marginale gebeurtenis en met ingang van het huidige schooljaar zijn er alleen voor een paar vakken (Frans, Spaans, Arabische en Turks) nog schriftelijke afnames 1).
Dat betekent onder meer dat het voor niet direct betrokkenen lastig wordt om een beeld te krijgen van (onder andere) de wiskunde-eindexamens op het beroepsgeoriënteerde vmbo.
Het inkijken van recente examenopgaven (en correctievoorschriften) is niet meer mogelijk.
Geschiedenis
In het in 2019 gepubliceerde rapport Digitale centrale examens in vmbo-bb en -kb werd geconcludeerd dat inmiddels op grote schaal digitale examens gebruikt worden en dat de afname daarvan over het algemeen goed verliep.
In het algemeen hadden examensecretarissen en docenten ook een voorkeur voor digitale afname.
Maar er waren ook kritische geluiden, met name van wiskundedocenten:
"Docenten voor het vak wiskunde zijn het meest kritisch, ongeveer twintig procent van hen heeft een voorkeur voor de papieren afnamevorm.
Kritiek die zij naar voren brengen is dat er bij het digitale examen niet gewerkt wordt met fysiek tastbare materialen zoals pen, papier, liniaal en passer, terwijl dat in de opleiding nog wel gedaan wordt." |
Daarnaast werden de tweede correctie en de verschillen in moeilijkheid tussen examenvarianten als aandachtspunt naar voren geschoven.
Bekend is ook dat veel wiskundedocenten meer waarde hechten aan de uitwerking van een vraagstuk dan aan het eindantwoord, en dat is bij schriftelijke afname net wat makkelijker te regelen.
Bij de afweging van kosten en baten vermeldt het rapport uitdrukkelijk dat overgang op één systeem kostenbesparend zou werken.
Hoewel die besparing groter is wanneer alle examens op papier zouden worden afgenomen pleit men gezien de status quo voor een digitale afname.
In december 2022 wordt in een Verzamelbrief moties en toezeggingen primair en voortgezet onderwijs en maatschappelijke diensttijd aangekondigd dat digitale afname van de examens vmbo-bb en -kb voor de algemene vakken in principe vanaf examenjaar 2024-2025 "regulier" zullen zijn.
Kandidaten met een ondersteuningsbehoefte krijgen een alternatieve mogelijkheid om examen af te leggen, zo wordt toegezegd.
In de Vakspecifieke informatie 2025 voor vmbo bb en kb wordt uitdrukkelijk vermeld dat dit betekent dat er geen papieren centrale examens meer worden afgenomen.
Papier versus scherm
De beslissing om te stoppen met de schriftelijke eindexamens op het beroepsgericht vmbo is gezien de overheersende positie van de digitale afname begrijpelijk, maar roept ook vragen op.
De laatste tijd zijn er diverse (samenvattingen van) onderzoeken verschenen waarin wordt nagegaan of het lezen van scherm even effectief is als het lezen van papier.
Effectief heeft dan met name te maken met het begrijpen en onthouden van de tekst.
De resultaten van de onderzoeken lopen wat uiteen, maar het lijkt erop dat het lezen van informatieve teksten van scherm toch vaak wat minder intensief en effectief is dan het lezen van papier.
Opvallende uitkomst van deze onderzoeken is vaak ook dat de lezers zelf geen verschil zien 2).
Bij het nemen van een zo ingrijpende beslissing zou je toch enige reflectie op dit soort onderzoeksresultaten verwachten.
Ik heb daar weinig van gezien.
Opmerkelijk is dat de kwestie digitaal of op papier wel speelt bij de veelbesproken doorstroomtoets po-vo.
Dat heeft te maken met signalen dat de papieren toetsen het afgelopen jaar beter werden gemaakt dan de digitale.
Al met al is het te betreuren dat de afschaffing van de schriftelijke eindexamens op het beroepsgeoriënteerde vmbo zo geruisloos is verlopen.
gk
-----------
1) Zie onder andere het examenrooster 2025
2) Zie bijvoorbeeld: deze samenvatting
|
Een nieuw inzicht?
Het valt me al jaren op dat veel leerlingen in de bovenbouw van het vwo bij wiskunde B de associatieve en distributieve eigenschap door elkaar halen.
Bij het herleiden van een wiskundige expressie van de vorm A(BC) krijg ik ieder jaar wel de vraag: "Moet C niet ook nog keer A?".
Met een getallenvoorbeeld is de leerling dan snel overtuigd, maar het misverstand blijkt in sommige gevallen hardnekkig.
Is daar een reden voor aan te wijzen?
Waar komt de verwarring tussen uitdrukkingen van de vorm A(B+C) en uitdrukkingen als A(BC) vandaan?
Bij A(B+C) moet A met zowel B als C vermenigvuldigd worden en bij A(BC) moet A met B óf met C vermenigvuldigd worden, maar niet met beide
Als er getallen staan, gaat het eigenlijk nooit mis.
Echter, zodra er variabelen staan, maakt een aantal leerlingen hardnekkig een denkfout.
Waarom?
Chemisch rekenen
Toen ik mijn dochter laatst hielp met het oplossen van een reactievergelijking, kreeg ik ineens een ingeving.
Bij scheikunde geldt namelijk een andere conventie.
Als er bijvoorbeeld H 2O staat en er komt een coëfficiënt 3 voor te staan, dan betekent dit dat er drie H 2O-moleculen zijn.
Dat wil zeggen: drie maal twee waterstofatomen en drie zuurstofatomen.
Bij scheikunde geldt dus dat als er niets tussen twee letters staat, dit als een soort optelling kan worden gezien.
3 H 2O wordt dus opgevat als 3(2H + O).
Mogelijk wordt deze interpretatie door sommige leerlingen onbewust ook bij wiskunde toegepast.
Ik weet niet of dit dé verklaring is voor de misconceptie, maar het benoemen in de les kan misschien helpen om leerlingen beter inzicht te geven.
Het viel me trouwens op dat er naar deze problematiek nauwelijks onderzoek is gedaan.
Ik zou zeggen: doe er uw voordeel mee!
Olivier Boas
Sint-Janslyceum s-Hertogenbosch
o.boas@sjl.nl
|
Schema invoering nieuwe examenprogramma's
De afgelopen tijd zijn voor zowel havo als vwo vier wiskundevakken, aansluitend bij de vier profielen, uitgewerkt.
Volgend schooljaar wordt gestart met de beproeving van de nieuwe programma's.
Bij de beproeving staan bruikbaarheid en effectiviteit centraal.
Is de formulering van het programma voldoende concreet, begrijpelijk en gespecificeerd?
Ervaren de leerlingen de programma's als relevant, zijn de programma's haalbaar en passend voor de leerlingen en uitvoerbaar binnen de op scholen beschikbare onderwijstijd?
De centrale vraag bij de beproeving is: Wat hebben leraren en schoolleiders nodig om de bedoeling en inhouden van de conceptexamenprogrammas en -syllabi te implementeren in de onderwijspraktijk?
Het hele traject van ontwikkelen tot en met invoering, kent vier fasen:
- 2022-2024: ontwikkelen programma's door vakvernieuwingscommissie
- 2024-2025: Syllabuscommissie bereidt beproeving voor en peilt de interesse om te beproeven.
Heeft u interesse, dan kunt u mailen naar beproevenexamenprogramma@slo.nl.
De subsidieaanvraag is onlangs gesloten.
- 2025-2026: Fase van beproeven
- 2026-2028: Methoden en onderwijsmateriaal ontwikkelen
Daarna starten in 2028 de eerste cohorten havo en vwo in de vierde klassen met het nieuwe programma.
Het eerste nieuw havo-examen is dan in 2030 en het eerste nieuw vwo-examen in 2031.
Nu is fase 2 gaande. De voorlopige planning hiervoor is als volgt:
Wanneer |
Wat |
feb 2025 |
Samenstellen van een ontwikkelteam |
mrt apr 2025 |
Voorwerk, Raadplegen experts, Begin van plan voor try-out |
mei 2025 |
Bijeenkomst ontwikkelteam, Focusgroep |
jun 2025 |
Afspraken met van deelnemende scholen, Eerste versie van plan voor try-out |
sep okt 2025 |
Startdag; Vaststellen PTA en lesplannen periode 1, Begeleiding en onderzoek |
okt dec 2025 |
Eerste onderwijsblok, Schoolexamens |
dec 2025 |
Tussenstand van zaken, Bijeenkomst ontwikkelteam & focusgroep en scholen |
jan mrt 2026 |
Tweede onderwijsblok, Schoolexamens |
apr mei 2026 |
Bijeenkomst scholen, Afronding try-out met SE in plaats van CE |
jun 2026 |
Bijeenkomst ontwikkelteam & focusgroep |
Dan zijn er nog onderwerpen waarover al wel wordt nagedacht, maar waarover nog niet veel bekend is.
Daarbij gaat het bijvoorbeeld om nascholing, beschikbaarheid van lesmaterialen, voorbeeldexamens en urenverdeling.
Meer informatie is samengevat in een SLO-presentatie.
Ook is via deze link meer informatie te vinden.
|
Vier Pi-dag bij de TU Delft
Bij π denkt u al snel aan iets ronds. Maar wist u dat π ook op allerlei plekken binnen en buiten de wiskunde opduikt waar op het eerste gezicht niets ronds te ontdekken valt? Tijdens de π-middag behandelen we weer enkele spectaculaire voorbeelden van onverwachte verschijningen van ons favoriete getal.
Sommige voorbeelden kunt u in uw wiskundelessen gebruiken en bij andere voorbeelden kunt u lekker achterover leunen en genieten van het grote raadsel π.
We verzamelen op 14 maart om 15 uur buiten, voor het EWI gebouw.
Om 15:14 uur heten we u graag welkom bij de feestelijke aftrap door prof. Kees Vuik, afdelingshoofd van het Delft Institute of Applied Mathematics (DIAM).
Daarna neemt onze bevlogen π-specialist dr. Jeroen Spandaw u ook dit jaar weer mee in een interactieve presentatie waarin π de hoofdrol heeft.
Na afloop is er een door π geïnspireerde netwerkborrel.
De π-dag 2025 is in het gebouw van Electrotechniek, Wiskunde en Informatica (gebouw 36) van de TU Delft.
Meer informatie vindt u op de site.
Daar vindt u ook een knop om u aan te melden.
|
Pi-dag 2025 over de Top 2000
Op vrijdag 14 maart is het weer tijd voor de jaarlijkse pi-dag-lezing.
Dit jaar gaat deze lezing over een andere jaarlijkse traditie: de Top 2000.
Over deze muzikale afsluiting van het jaar valt statistisch gezien veel te zeggen.
Welke nummers uit de Top 2000 staan er sinds het begin in?
Zegt de lengte van een lied iets over de populariteit?
Wat zeggen teksten als: 27% van de stemmers op dit nummer komt uit Drenthe of 19 % van de stemmers op dit nummer heeft een goudvis. De statisticus van de Top 2000 vertelt ons daar alles over.
Daniel Lippens, DJ op radio 2, is er ook en vertelt over de Top 2000, met onder andere mooie verhalen over de liedjes die de Sancta Sound Machine voor jullie zal spelen.
Want een avond over de Top 2000 is natuurlijk niet compleet zonder muziek!
Inschrijven kan via deze link.
De inloop op vrijdag 14 maart is om 19:15 uur.
We starten om 19:30 uur en de avond zal uiterlijk om 21:30 uur afgelopen zijn.
De toegang is gratis.
Sectie wiskunde Lyceum Sancta Maria
|
Wiskundesymposium in Sittard
Op vrijdag 28 maart 2025 vindt het achtste FLOS Wiskundesymposium plaats.
Fontys Educatie in Sittard nodigt u van harte uit om op deze dag de liefde voor het vak wiskunde met de opleiding te vieren.
De keynote wordt verzorgd door de heer H. van Helden, die u meeneemt in de wereld van kunst en wiskunde.
Daarna zijn er twee parallelsessies.
In de eerste ronde kunt u een workshop volgen over (meetkundige) inversie en een presentatie over ervaringen van een wiskundesectie met leerstrategieën zoals het ophalen van kennis en het regelmatig laten terugkomen van onderwerpen.
In de tweede ronde kunt u kiezen tussen twee workshops, de ene over kunst als inspiratiebron en de andere over denkklassen.
Kijk op onze website voor meer informatie.
De dag wordt afgesloten met een lezing van de heer Evan Winsen, die vertelt over zijn ervaringen met muzikale ondersteuning van wiskundelessen.
Het FLOS Wiskundesymposium wordt gehouden op vrijdag 28 maart 2025 van 12:00 − 17:00 uur op de Fontys Lerarenopleiding te Sittard.
Aanmelden kan via deze link tot en met dinsdag 25 maart.
Er zijn geen kosten verbonden aan deelname en na afloop ontvangt u een certificaat van deelname.
|
Leve de wiskunde!
Op woensdag 16 april organiseren Universiteit van Amsterdam en Bètapartners op het Amsterdam Science Park de conferentie Leve de wiskunde!. Docenten (havo/vwo) krijgen tijdens deze dag boeiende contexten voor in de les aangereikt, kunnen collega's ontmoeten en zijn aan het eind weer up-to-date binnen hun vakgebied. Leerlingen (5 en 6 vwo) maken kennis met het Amsterdam Science Park, volgen lezingen in collegezalen en ontmoeten wetenschappers.
De conferentie begint om half elf 's ochtends, en wordt vanaf kwart voor vier afgesloten met een drankje.
Er zijn vier lezingen in de Turingzaal van het CWI en een workshop.
Tussen de middag krijgt u een lunch aangeboden. Aan het bijwonen zijn geen kosten verbonden.
Vermenigvuldigen 2.0
De eerste lezing, door Jan Brandts (Universitair hoofddocent, UvA), gaat over efficiënte manieren om te vermenigvuldigen.
Binnen de wiskunde wordt behoorlijk wat vermenigvuldigd. Getallen: geheel, reëel en zelfs complex; polynomen, en ook matrices. Doorgaans is het helemaal niet zo moeilijk om zon vermenigvuldiging uit te voeren, maar het kan wel behoorlijk tijdrovend zijn. Ook hier bemoeit de wiskundige zich mee:
als je bijvoorbeeld twee getallen van tien cijfers met elkaar wil vermenigvuldigen, moet
je dan echt elk cijfer van het ene met elk cijfer van het andere getal vermenigvuldigen?
Zucht! Als je ze optelt hoeft dat toch ook niet? Bekende en wat minder bekende wiskundigen bogen zich over zulke vragen, wat door de jaren heen resulteerde in diverse "vermenigvuldigingen twee-punt-nul", met niet te onderschatten consequenties.
Wiskunde zonder fouten
Kun je er 100% zeker van zijn dat een wiskundig bewijs klopt? In de geschiedenis van de wiskunde zijn er veel voorbeelden van fouten die pas jaren later werden ontdekt. Maar wat als we computers konden gebruiken om bewijzen stap voor stap te controleren?
In deze lezing door Sander Dahmen (Universitair hoofddocent, VU) maakt u kennis met formele bewijzen en met
Lean, een computerprogramma dat helpt om wiskunde foutloos op te schrijven en te verifiëren. Moeten wiskundigen zich zorgen maken, of opent dit juist nieuwe mogelijkheden? Ontdek hoe computers kunnen helpen om wiskunde nóg preciezer te maken!
Optimalisatie en strategie
Stel je voor dat we moeten beslissen waar een nieuwe publieke voorziening gebouwd wordt,
en ons doel is de totale afstand die gebruikers van de voorziening moeten afleggen te
minimaliseren. Als we de locaties van de gebruikers weten, dan kunnen we dit probleem
optimaal oplossen. Maar wat als de locaties van de gebruikers niet bekend zijn en zij er zelf
belang bij hebben om hun afstand tot de voorziening te minimaliseren? Kunnen we dit
probleem dan nog steeds optimaal oplossen? Sophie Klumper doet aan het CWI promotieonderzoek aan de afdeling Networks and Optimization en vertelt er meer over.
Langste stijgende deelrij
Māris Ozols (Universitair hoofddocent, UvA) bespreekt een ogenschijnlijk eenvoudig probleem:
Iemand geeft je een rij getallen, zeg: 3, 2, 6, 4, 5, 1. Wat is de langste deelrij waarin de
getallen steeds groter worden? De deelrij 3, 6 is een stijgende deelrij, maar niet de langste,
de deelrij 2, 4, 5 is namelijk langer. Hoe kun je zon deelrij efficiënt vinden? Dit lijkt misschien
een simpel probleem, maar het blijkt te leiden tot verrassend diepe wiskunde en speelt een
belangrijke rol in onderzoek naar patronen en symmetrieën, met toepassingen van
combinatoriek tot quantumcomputing.
Voor meer informatie en (gratis) aanmelding kunt u terecht
op deze pagina.
|
Girls @ Informaticaolympiade
In Europa wordt er sinds 2021 een Internationale informatica olympiade georganiseerd speciaal voor meiden in het voortgezet onderwijs. De afgelopen jaren werd deze olympiade gehouden in Zwitserland, Turkije, Zweden en vorig jaar in Nederland.
Deelnemen is een bijzondere ervaring omdat deelneemsters uit heel Europa (en daarbuiten) samenkomen om uitdagende logische problemen op te lossen en te programmeren, en vooral ook vanwege de sociale activiteiten met deelneemsters uit alle deelnemende landen.
Wij zijn op zoek naar meiden in het voortgezet onderwijs die programmeren en algoritmes leuk vinden. Gedurende het jaar organiseren we verschillende cursusdagen, gevuld met programmeren en gezelligheid. Meiden met en zonder programmeerervaring zijn van harte welkom en er zijn geen kosten verbonden aan de cursus.
Omdat niet alle scholen informatica aanbieden, denken wij dat wiskundedocenten ook zicht hebben op de vraag welke leerlingen hiervoor interesse zouden hebben. Dus wellicht wilt u deze informatie delen.
Om een idee te krijgen van de cursus:
hier is meer informatie te vinden. Daar kunnen leerlingen zich ook aanmelden.
Aniek, Eva, Fieke, Laura, Judith, Marjo en Martine
Coaches team NL
|
Geslaagde eerste ronde van de Wiskunde Olympiade
De uitslag van de eerste ronde van de Wiskunde Olympiade is bekend.
Er hebben 321 scholen meegedaan met in totaal 6341 leerlingen.
De volgende leerlingen gaan door naar de tweede ronde: 360 leerlingen uit 5 vwo en 5 havo met 18 punten of meer, 334 leerlingen uit 4 vwo en 4 havo met 15 punten of meer en 250 leerlingen uit de onderbouw met 14 punten of meer.
De tweede ronde wordt op 14 maart gehouden op twaalf universiteiten.
Na de tweede ronde worden de beste leerlingen uit elke categorie, zon 130 in totaal, uitgenodigd voor de finale aan de TU Eindhoven op 12 september.
De scholenprijs voor de beste school overall gaat wederom naar het Lorentz Casimir Lyceum uit Eindhoven.
De school met de beste onderbouwdeelnemers was dit jaar het Praedinius Gymnasium uit Groningen.
De scholenprijs meisjes is gewonnen door het Stedelijk Gymnasium Leiden.
Tenslotte is er ook een scholenprijs voor de beste school die in de afgelopen drie jaar voor het eerst (weer) mee is gaan doen aan de Wiskunde Olympiade.
Deze scholenprijs gaat naar de International School of Amsterdam.
U vindt de opgaven, de uitwerkingen en het verslag van de eerste ronde op www.wiskundeolympiade.nl.
Alle docenten die het mogelijk hebben gemaakt voor hun leerlingen om mee te doen aan de eerste ronde: van harte bedankt!
Namens de Stichting Nederlandse Wiskunde Olympiade,
Melanie Steentjes ( melanie@wiskundeolympiade.nl).
|
Vacatures in het onderwijs
In deze rubriek staan vacatures die we relevant achten voor wiskundeleraren.
Voor de voorwaarden: zie www.wiskundebrief.nl.
Vacature eerstegraads docent Almere college
Van de symmetrie in een sneakerontwerp tot de kansberekening achter een penalty als docent wiskunde laat u zien dat wiskunde óveral is.
Bouwstenen van de baan
- U geeft les én coacht!
- Eerstegraads bevoegdheid wiskunde en goede kennis van Wiskunde A, B, C en eventueel D.
- Een contract van 0,6 1 fte (startdatum in overleg)
- Een salaris tussen € 3.484,00 en € 6.992,00 afhankelijk van uw ervaring en bevoegdheid
- Een rol waarin u het voortouw neemt in de sectie
Bekijk de volledige vacature hier!
Meer informatie?
Neem contact op met Christel Wets (interim afdelingsleider) via c.wets@almerecollege.nl
|
Vacatures Willem van Oranje College
Eerste- en tweedegraadsdocent wiskunde: teamspelers gevraagd.
De sectie wiskunde van het Willem van Oranje College in Waalwijk zoekt in verband met pensionering van een collega en de groei van de school nieuwe collegas.
Kijk op werkenbij.willemvanoranjeonderwijsgroep.nl voor de vacatures en op willemvanoranjecollege.nl voor onze school.
|
Advertenties
Aan de slag met Math4all
Wilt u uw lesmaterialen voor wiskunde op tijd ontvangen?
Ruim voordat het nieuwe schooljaar begint?
Maak uw maatwerkreaders dan zelf met de Math4all Foliostraat.
Vraag een inlog aan voor de Math4all Foliostraat bij Ton Otten (a.f.otten@math4all.nl).
|
|
Math4all omvat de wiskunde voor alle leerjaren havo/vwo, de eerste leerjaren van het vmbo en het technisch mbo.
Om oude uitgeefpatronen te doorbreken biedt Math4all alles gratis aan voor wie dat wil.
Het materiaal is open source en wordt aangeboden via de website en de Math4all Foliostraat voor het genereren van maatwerkreaders.
|
|
Studiedag met TI
Studiedag programmeren met Texas Instruments
Zoekt u ideeën voor een studiedag?
Wat dacht u van leren programmeren in Python én tips om dat in de klas toe te passen?
Met de gratis webinars van WIL-de Python heeft u genoeg inhoud voor een studiedag!
De webinars en lesmaterialen zijn gratis te downloaden.
Wilt u liever les van een ervaren docent?
Onze medewerkers Frank van den Berg (f-vandenberg@ti.com) en Ludovic Wallaart verzorgen graag een workshop op maat!
Bekijk de webinars en lesmaterialen hier.
|
|
|
Gebruikersbijeenkomst Math4MBO 21 maart 2025
Wiskundedocenten in het MBO opgelet!
In het kader van het project Math4MBO organiseert Math4all op 21 maart een gebruikersbijeenkomst.
We zijn te gast bij mboRijnland in Gouda.
Ook docenten die Math4MBO niet gebruiken zijn uiteraard van harte uitgenodigd.
Opgave voor de bijeenkomst kan bij Ton Otten ( a.f.otten@math4all.nl).
|
Zorg ervoor dat u compleet bent in de klas!
Heeft u nog docentenmateriaal nodig, zoals Casio-rekenmachines, posters of onze exclusieve oranje hoesjes voor de Casio fx-82NL?
Vraag ze dan eenvoudig aan via ons docentenplatform: fx-Sensei!
Gebruik ook onze emulator om de rekenmachine digitaal voor de klas te presenteren zo kan elke leerling eenvoudig volgen wat u op uw rekenmachine laat zien.
Wilt u meer weten?
Neem dan contact met ons op via de mail!
www.casio-educatie.nl
|
|
|
Ervaar WisAdapt nu zelf (met uw klas)
WisAdapt is de blended wiskundemethode, die de meerwaarde van het boek combineert met de digitale mogelijkheden van nu.
- adaptief, zodat de oefeningen worden afgestemd op de leerling
- directie feedback, zodat leerlingen snel verbeteren en de stof echt begrijpen
- duidelijk dashboard, inzicht voor leerlingen en docenten in de voortgang
Inmiddels is er een HAVO en VWO-leerlijn!
Volg ons op social media of kijk op www.wisadapt.nl.
|
|
|
Klaar voor de beste GR voor het middelbaar onderwijs?
Ook úw leerlingen aan de slag met de meest intuïtieve, snelste en modernste grafische rekenmachine op de markt?
Neem contact op met Klaas Kuperus (klaas.kuperus@moravia-consulting.com) voor meer informatie en ontvang een HP Prime docentenmodel voor u en/of de sectie.
- Zeer snelle nieuwe processor, niet meer lang wachten op uitkomsten
- Een touchscreen in kleur en zeer hoge resolutie, voor snel en duidelijk plotten van grafieken
- Door het CvTE goedgekeurde examenmode
- Compleet Nederlandse software en ondersteuning
- Beschikbaar vanaf € 99 voor uw leerlingen
- Volledige support van Noordhoff voor G&R en MW online beschikbaar
Neem ook eens een kijkje op www.hp-prime.nl voor veel meer informatie over de HP Prime rekenmachine en Nederlands lesmateriaal.
|
Nieuwe kerndoelen in KERN Wiskunde
De nieuwe kerndoelen komen eraan! Geen zorgen: KERN Wiskunde sluit naadloos aan op de vernieuwde uitgangspunten.
Wilt u meer weten over de nieuwe kerndoelen en hoe deze naar voren komen in KERN Wiskunde? Bekijk dan hier onze brochure over de definitieve conceptkerndoelen met daarbij concrete voorbeelden uit KERN Wiskunde.
Gaat u naar de NWD? Kom langs bij onze stand een neem een gratis exemplaar van deze kerndoelenbrochure mee.'
|
|
|
De NumWorks avonturen van een wiskundedocent
Cynthia Peters deelt haar ervaring met NumWorks als wiskundedocent aan het Kandinsky College in Nijmegen:
"De rekenmachine is zeer intuïtief en helpt leerlingen bij wiskunde, zonder hen te verrassen, of de GR als extra hindernis te laten ervaren."
Ontdek NumWorks zelf en bekijk alle voordelen die NumWorks met zich meebrengt.
Sluit u aan bij duizenden tevreden docenten, zoals Cynthia, en ervaar het zelf!
|
|
|
Gratis: bettermarks Examentrainer voor alle vmbo-leerlingen!
Bereid uw leerlingen optimaal voor op het eindexamen met de Examentrainer van bettermarks!
Deze slimme tool analyseert per leerling welke onderdelen extra aandacht nodig hebben en stelt automatisch een persoonlijke leerroute op.
Zo leren ze efficiënt en gericht voor het examen.
Lees hier een korte beschrijving van de werkwijze.
Tot het eindexamen bieden we scholen in Nederland gratis toegang!
Mis deze kans niet en geef uw leerlingen het beste steuntje in de rug.
Direct starten?
Neem contact op via support@bettermarks.nl.
|
Getal & Ruimte 13e editie voor bovenbouw h/v
Nieuw vanaf 2025/2026: Getal & Ruimte 13e editie havo/vwo bovenbouw
Vanaf komend schooljaar zetten we de doorlopende leerlijn van de 13e editie door in havo/vwo bovenbouw. De kenmerken uit de 13e editie worden dus doorgetrokken naar de bovenbouw, wat zorgt voor een soepele overgang. Wilt u meer weten of alvast zelf een exemplaar inzien?
|
|
|
|
|