nummer 959, 3-11-2024
Dit nummer wordt gestuurd naar circa 4600 adressen.
|
De WiskundE-brief is een digitale nieuwsbrief, gericht op wiskundedocenten in het voortgezet onderwijs,
met als doel om een snelle onderlinge uitwisseling van informatie en
meningen mogelijk te maken. De brief verschijnt buiten de schoolvakanties minstens
één keer per twee weken. Het abonnement is gratis.
Uw bijdragen aan de WiskundE-brief zijn welkom op het e-mailadres
van de redactie. Op de website van de WiskundE-brief
kunt u zich abonneren, vindt u alle voorwaarden en advertentietarieven en kunt u oude nummers nalezen.
|
Artikelen en bijdragen | | |
Advertenties | | |
Kerndoelen onderbouw vo definitief?
Ruim een jaar geleden werden de conceptdoelen rekenen en wiskunde voor het primair onderwijs en de onderbouw van het voortgezet onderwijs gepubliceerd.
Vorige maand werden met enig tromgeroffel de 'definitieve' conceptkerndoelen aangeboden aan de Tweede Kamer.
Ze zouden een aanscherping zijn van de oude, en veel concreter.
In hoeverre deze kerndoelen echt definitief zijn is nog maar de vraag.
In de begeleidende brief schrijft staatssecretaris Paul onder meer:
" Volgens de ambitie uit het hoofdlijnenakkoord wordt het aantal kerndoelen verminderd.
Hiervoor zullen de nu opgeleverde kerndoelen deels opnieuw worden geredigeerd.
Er wordt een scherpe selectie gemaakt van de belangrijkste kerndoelen, waarbij de nadruk wordt gelegd op lezen, schrijven en rekenen.
Bovendien krijgen lezen, schrijven en rekenen een solide plek bij vakken als geschiedenis, techniek en biologie.
De door het onderwijsveld en de wetenschap gewenste concrete uitwerking blijft behouden.
Dit leidt tot minder kerndoelen, gaat overladenheid tegen en legt de focus in het curriculum op lezen, schrijven en rekenen."
Helder?
Het aantal kerndoelen valt op het eerste gezicht erg mee, het zijn er 15.
In hoeverre ze altijd helder en concreet zijn mag worden betwijfeld:
Kerndoel 1 luidt: De leerling redeneert en rekent met getallen en grootheden.
In de toelichting blijkt dat het gaat om
- optellen, aftrekken, vermenigvuldigen, delen, machtsverheffen en worteltrekken
- wendbaar en met inzicht gebruiken van getallen en hun eigenschappen, en enkelvoudige en samengestelde grootheden en eenheden
- wendbaar en met inzicht gebruiken van en rekenen met verhoudingen
- relaties leggen tussen grootheden en eenheden, tussen grootheden onderling en tussen eenheden onderling
- bepalen van afmetingen en inhoud van meetkundige figuren
Het geeft wellicht een indruk, maar erg concreet is het niet.
Om toch wat houvast te bieden heeft elk kerndoel ook een lijstje suggesties.
In dit geval:
- onderhouden van de opgedane wiskundige kennis, vaardigheden en inzichten uit het primair onderwijs
- gehele en decimale getallen, breuken en irrationale getallen
- eigenschappen van en rekenen met negatieve getallen, ook in concrete situaties
- rekenen met andere getallenstelsels, zoals binair, en rekenen met de kalender
- rekenen met lengte en afstand, oppervlakte, inhoud en massa
- bij rekengetallen kunnen nullen worden toegevoegd (0,5 = 0,50), maar bij meetgetallen niet (0,5 meter heeft een meetinterval van ± 5 centimeter)
Slordigheden
Met "meetgetal" wordt doorgaans bedoeld het maatgetal, het getal dat samen met de gekozen eenheid bepaalde grootheid vormt, zoals het getal 10,3 in combinatie met m/s een snelheid is, en in combinatie met m(eter) een afstand.
In de begrippenlijst wordt het niet gedefinieerd, maar daar is wel sprake van 'het meetgetal 3 meter'.
Er zitten meer slordigheden in de 'definitieve' tekst .
Zo worden kwadrateren en worteltrekken zonder enige beperking elkaars inverse genoemd en in de naar de Tweede Kamer gestuurde versie wordt zelfs beweerd dat vermenigvuldigen niet commutatief is.
Ook de begrippenlijst blijft mijns inziens vaak steken in goede bedoelingen en soms zeer gekunstelde formuleringen.
Zo is er sprake van een 'standaardverband', een uitdrukking die me eerder aan EHBO dan aan wiskunde doet denken. Dit wordt omschreven als "Een lid uit een familie van verbanden, die zich van de verbanden uit andere families onderscheiden op een of meer specifieke kenmerken.
In het voortgezet onderwijs zijn dat bijvoorbeeld: lineair verband, exponentieel verband, kwadratisch verband." |
Aangescherpt?
Bij onderwerpen 'getallen' of 'vergelijking' is met wat goede wil nog wel te achterhalen wat er bedoeld wordt.
Lastiger wordt het bij meer algemene doelen zoals kerndoel 7: Wiskundig probleemoplossen.
De algemene omschrijving is: De leerling lost wiskundige problemen en toepassingsproblemen op.
Het gaat hierbij om:
- analyseren hoe een probleem met wiskunde kan worden opgelost
- bedenken en uitvoeren van een aanpak voor een niet-routinematig oplosbaar probleem
- gebruiken van heuristieken
- bewerken van de uitkomsten van berekeningen tot een oplossing van een probleem
- reflecteren op aanpak, uitvoering en oplossing
Daarbij wordt onder andere gedacht aan:
- problemen verhelderen door relevante gegevens te selecteren
- getalreferenties en meetreferenties gebruiken om ontbrekende gegevens in te schatten
- vooraf een inschatting geven van de oplossing
- probleemsituaties structureren met schema's en abstracte modellen
- heuristieken zoals guess and check, vereenvoudigen van het probleem, terugredeneren en het opdelen van het probleem in deelproblemen
Inhoudelijk valt er veel te zeggen over dit onderwerp, maar ook voor de discussie zou het prettig zijn als duidelijk is wat dit precies betekent voor bijvoorbeeld een leerling in 2 vmbo of 3 vwo.
Daarbij is van groot belang dat nader uitgewerkt wordt wat de relatie is tussen de (vaak hooggestemde) algemene kerndoelen en de (vaak zeer bescheiden) kerndoelen die makkelijker te concretiseren zijn.
Bij de laatstgenoemde kan gedacht worden aan doelen die betrekking hebben op het oplossen van vergelijkingen of het opstellen van formules (zie ook WiskundE-brief 938).
gk
--------
versies kerndoelen:
Definitieve conceptkerndoelen
rekenen en wiskunde inclusief toelichtingsdocument (SLO)
Definitieve conceptkerndoelen Nederlands en rekenen en wiskunde (Ministerie)
|
Conceptexamenprogramma's havo/vwo gepubliceerd
Half oktober zijn, eindelijk, de conceptexamenprogramma's wiskunde havo/vwo vrijgegeven.
Ze waren eerder al in kleinere kring bekend en besproken, en zijn nu voor iedereen beschikbaar.
Hopelijk zal dit leiden tot een wat bredere discussie.
In de bovenbouw havo/vwo hebben we te maken met 7 verschillende wiskundeprogramma's.
Dat worden er 8, voor elk havo-profiel en voor elk vwo-profiel één (zie ook WiskundE-brief 906) .
Dit betekent dat voortaan ook op de havo wiskunde een verplicht eindexamenvak is.
Daar moet aan worden toegevoegd dat de omvang van de programma's voor het profiel Cultuur en Maatschappij erg bescheiden is.
Deze vakken worden afgesloten met een schoolexamen en hebben dus geen centraal examen.
De bedoeling is wel dat leerlingen een 'zwaarder' programma kunnen kiezen dan dat van hun eigen profiel.
SLO heeft een uitgebreid Toelichtingsdocument geproduceerd.
Hierin is een bijlage opgenomen met een poging tot een vergelijking tussen het huidige en nieuwe programma.
Voor wie benieuwd is naar een bepaald examenprogramma, is het volgende overzicht wellicht handig.
|
Enquête lesuren (slot)
In de vorige drie artikelen stonden achtereenvolgens vmbo, havo en vwo centraal.
In deze laatste aflevering aandacht voor wat algemene indrukken, vooral op basis van gemaakte opmerkingen.
De enquête was mede bedoeld om zicht te krijgen op ontwikkelingen.
Bij ongeveer 1 op de 7 scholen in onze steekproef was er sprake van verandering van lestijd in het recente verleden of de nabije toekomst.
Meestal ging het om een achteruitgang, waarbij als oorzaak/motief naast lerarentekort ook vaak bezuiniging werd genoemd.
Ook teruglopende aantallen leerlingen, voor wiskunde C en D, werden genoemd als aanleiding.
In een kwart van de gevallen ging de lestijd omhoog, waarbij vaak de door het ministerie van onderwijs beschikbare NPO-gelden werden ingezet.
Lesuitval vermijden
Hoewel lesuitval, door lerarentekort en vaker door ziekte, wel genoemd werd, krijgen we uit de opmerkingen het beeld dat alles op alles wordt gezet om lesuitval te vermijden.
Lessen worden overgenomen, en kleine groepen, bij wiskunde C en D, worden vaak gecombineerd.
Genoemde combinaties zijn zowel van jaargroepen, bijvoorbeeld 4, 5, 6, als van vakken, met name wiskunde C en wiskunde A.
Een enkele keer is er sprake van 'zelfstudie', waarbij niet duidelijk is of dat als lestijd wordt meegeteld. Met name op het vmbo (basis en kader) worden er soms minder lessen gegeven dan op de tabel staan, maar het is lastig om de omvang van de lesuitval goed in beeld te krijgen
Verschillen
In de voorgaande artikelen hebben we gezien dat er aanzienlijke verschillen zijn tussen de scholen. Dat zien we ook terug in de opmerkingen.
Sommigen stellen tevreden vast dat bij hun op school de situatie redelijk goed is, anderen geven duidelijk aan dat het aantal uren te weinig is voor verantwoord wiskundeonderwijs.
Naast de scholen bij wie er uren wiskunde zijn wegbezuinigd, zijn er ook gevallen waar de uren met veel strijd behouden konden worden.
De lestijd voor wiskunde lijkt wel onder druk te staan.
Bij de scholen waarvan we een reactie kregen zitten er ook een paar die bewust hebben gekozen voor een opzet waarbij in de onderbouw geen of nauwelijks aparte wiskunde-uren worden gegeven, maar gekozen is voor een meer projectmatige aanpak.
Bij andere scholen spelen de 'flexuren' een belangrijke rol.
Dit maakt het allemaal lastig om algemeen geldende conclusies te trekken.
Tenslotte
Al met al zijn er veel verschillende situaties met uiteenlopende problemen en oplossingen. Hierdoor is het niet goed mogelijk in het algemeen wat te zeggen over lestijd en waar de grens ligt. Hoe effectief is een (blok)uur aan het begin, midden of eind van de dag of week? Zo blijven er na het uitvoeren van een enquête altijd vragen.
Dit was het laatste artikel in de reeks over de uitkomsten van de enquête. Heeft u nog opmerkingen of vragen? Stuur gerust een bericht naar de redactie. U krijgt altijd een antwoord en wie weet vinden wij het toch nog een vervolgartikel waard!
ch en gk
|
Flexboeken
Vlak voor de zomervakantie schreven we over de opkomst van de invul- en flexboeken die maar één jaar meegaan.
Ook de bijbehorende verplichte afname van digitale leeromgevingen valt slecht.
We kregen veel reacties, niet alleen van (wiskunde-)docenten, maar ook van een paar schoolleiders.
Er werd duidelijk dat het geen wiskundeprobleem is, maar dat ook bij bijvoorbeeld geschiedenis, Engels en Frans vraagtekens worden gezet bij deze invulboeken.
De kritiek betreft niet alleen de papierverspilling, maar invullen in plaats van het (leren) formuleren is onderwijskundig een slecht idee. Wat kosten betreft: één boek voor vier à vijf jaar huren is goedkoper dan elk jaar een nieuwe bestellen. Opvoedkundig is het een slecht signaal als het weggooien van studieboeken de norm gaat worden.
Natuurlijk zijn er ook voordelen, zo werd er opgemerkt.
Leerlingen krijgen schone, frisse boeken, en kunnen deze als naslag bewaren. Wanneer de scholen mogen kiezen tussen deze en de oorspronkelijke hardcover editie is er eigenlijk geen probleem.
Maar dat is, doordat er vaak ook nog een tussenhandel of boekhuis bij betrokken is, niet altijd het geval.
Hoe nu verder?
Ons eerste idee was om een petitie te starten, maar we verwachten niet dat uitgeverijen en de tussenhandel hun 'verdienmodel' gaan opgeven omdat een paar wiskundedocenten handtekeningen verzamelt.
Inmiddels proberen we bredere steun te krijgen. We hebben contact gelegd met twee politieke partijen en onze directie gaat via de VO-raad vragen stellen.
Het probleem wordt inmiddels ook aangekaart in de media, zoals:
- Volkskrant (4 september 2023) Hoe krijgen we het duurzame, hergebruikte schoolboek terug?
- 1Vandaag (30 augustus 2023) Terug naar herbruikbare schoolboeken? Steeds meer kritiek op wegwerpboeken: 'We gooien jaarlijks 60.000 kilo papier weg'
- Nederlands Dagblad (26 augustus 2024) Wegwerpboeken op scholen onder vuur. Elk jaar worden ongeveer negen miljoen boeken weggegooid
- Trouw (18 augustus 2024) Van schooltas naar de kliko, schoolboeken gaan nu één jaar mee
Wellicht kunt u met uw collega's van andere vakken en met uw eigen directie, dit probleem op uw school bespreken. We hebben het plan om per school te gaan inventariseren hoe er over wordt gedacht.
Als deze kwestie van steeds meer kanten wordt aangekaart bij bijvoorbeeld de politiek, de VO-raad enzovoort, hebben we wellicht meer kans op succes.
Laten we elkaar via de Wiskund E-brief op de hoogte houden.
Michiel van Saagsvelt, Paul van Dijk
Nehalennia SSG Middelburg
|
Dag van de vakdidactiek
Op vrijdag 15 november van 13.00 17.30 uur organiseert de tweedegraads lerarenopleiding wiskunde van de NHL Stenden hogeschool voor de derde keer de dag van de vakdidactiek in Leeuwarden.
Er is een breed programma samengesteld met verschillende onderwerpen uit de wiskundedidactiek van het tweedegraads gebied, met onder andere een inspirerende openingslezing van Roel Andringa-Boxum.
Het programma bestaat uit een lezing en twee workshops naar keuze.
De lezing is van Roel Andringa-Boxum en heeft als titel 'Kansen bestaan niet
?'
De titels van de workshops zijn:
- De wiskundesuk6test
- Historische kansen
- Vakmaatje: iets voor jou?
- Doe eens een WiTje
- Nieuwe kerndoelen in de praktijk
- Op de tafels durven staan
- Het moment van verwondering in de analyse
- Basisvaardigheden rekenen/wiskunde in andere vakken
Het volledige programma is hier te vinden.
Deelname aan de dag van de vakdidactiek is gratis, maar vanwege de indeling van de ruimtes is opgave wel verplicht.
Aanmelden kan via deze link.
Het adres is Rengerslaan 10, 8917 DD Leeuwarden.
|
VVWL symposium "Wiskunde rond 1600"
Op zaterdag 9 november organiseert de Vlaamse Vereniging van Wiskundeleraars in Antwerpen in de prestigieuze Nottebohmzaal van de Erfgoedbibliotheek een symposium met als thema "Wiskunde rond 1600".
Het programma start om 09.30 uur met een lezing van Ad Meskens over "De betekenis van de Antwerpse wiskundige Michiel Coignet".
Michiel Coignet is een nu, helaas, wat vergeten zestiende-eeuwse Antwerpse wiskundige.
Hij is een typische 'wiskundige' van die tijd: tegelijkertijd wiskundige, natuurkundige, astronoom, ingenieur en instrumentenbouwer.
Hij werd de hofwiskundige van de aartshertogen Albrecht en Isabella.
Hij publiceerde verschillende werken, zoals 'De Zeevaert', waarin hij alle wiskundige technieken en instrumenten uitlegt om te navigeren.
Aan de hand van de collectie van de Erfgoedbibliotheek zal Ad Meskens een deel van het werk van Coignet belichten, waaronder ook de voorganger van de rekenliniaal.
Daarnaast wordt ook aandacht besteed aan het voor leerlingen begrijpbaar maken van oude astronomische instrumenten door gebruik te maken van de 3D-versie van GeoGebra.
Erfgoedbibliotheek
Daarna is er een bezoek aan de Erfgoedbibliotheek onder begeleiding van
Steven Van Impe, conservator oude drukken & handschriften van de Erfgoedbibliotheek. Hij zal in de leeszaal een unieke inkijk en een woordje uitleg geven bij een paar boeken uit de collectie.
Van Simon Stevin hebben we onder andere de Castramentatio en de Sterctebou door spilsluysen. Van Michiel Coignet kan de conservator een handschrift over de proportionaalpasser en een aantal wiskundeleerboeken tonen.
Vestingbouw
Tot slot volgt een lezing van Henk Hietbrink getiteld "Vestingbouw rond 1600", die tot 13 uur duurt.
In 1572 krijgt Antwerpen een moderne vesting om de stad in bedwang te houden.
Het is een vijfhoekig werk met bastions volgens het Italiaanse systeem.
Kort daarna, in 1594, verschijnt van Simon Stevin het boek "Sterctenbouwing".
Daarin beklemtoont hij de voordelen van de regelmatige zeshoek als grondplan voor een vesting met zes bolwerken.
Uniek is dat Simon Stevin de afmetingen nauwgezet beschrijft.
In de lezing rekenen we daaraan om te onderzoeken waarom zijn ontwerp in de opstandige noordelijke Nederlanden geen navolging vond.
De auteurs van die tijd verwachten van hun lezers enige wiskundige kennis, bijvoorbeeld, werken met goniometrie, een tabellenboek, de sinusregel en soms zelfs de tangensregel.
In de lezing maakt u kennis met verschillende rekenschema s en ontdekt u het verschil in militaire uitgangspunten.
Deelnemers krijgen een opdrachtenboekje mee voor hun leerlingen met concrete wiskundige opdrachten over vestingbouw rond 1600.
Praktisch
Het symposium is op zaterdag 9 november 2024 van 9.30 tot 13 uur en onthaal is vanaf 9 uur.
De Nottebohmzaal van de Erfgoedbibliotheek Hendrik Conscience bereikt u via de ingang op Hendrik Conscienceplein 4, 2000 Antwerpen.
Deelname is gratis.
Inschrijven is verplicht via de VVWL-website.
|
Wiskunde en politiek
Het Wintersymposium heeft dit schooljaar als thema wiskunde en politiek.
Daarom dit keer niet alleen bijdragen vanuit de wetenschap, maar ook vanuit beleidsorganen en de politiek.
Het symposium richt zich met name op wiskundeleraren die zich wat meer willen verdiepen in aspecten van (het gebruik van) wiskunde, maar ook anderen - met name leerlingen - zijn welkom.
Zoals gebruikelijk zijn er vier lezingen en is er veel ruimte voor informele contacten tijdens de pauzes.
Sprekers zijn Debby Lanser van het Centraal Planbureau, Jelke Bethlehem (emeritus universiteit Leiden, eerder verbonden aan het Centraal Bureau voor de Statistiek), Ulrike Schmidt-Kraepelin (TU Eindhoven) en Luc Stultiens (lid Tweede Kamer voor GL/PvdA).
Peilingen
Professor Jelke Bethlehem gaat in op selectieproblemen bij peilingen.
Hij legt uit hoe je een correcte steekproef trekt, en hoe het mis kan gaan als je een verkeerde steekproef trekt.
Er komen leerzame voorbeelden aan bod, zoals een peiling over de koopzondag in Alphen aan de Rijn en de Britse parlementsverkiezingen in 2015 en 2024.
Verkiezingen
Dr. Ulrike Schmidt-Kraepelin gaat in op een van de fundamentele uitdagingen in democratische samenlevingen.
Hoe een verkiezingsuitslag te vertalen is in zetels, in het bijzonder het bekende probleem van de toekenning van 'restzetels'.
Traditioneel kan elke kiezer slechts kiezen voor n partij.
Hoe ziet het probleem eruit wanneer de kiezer meer mogelijkheden heeft?
B ta's in de politiek
Luc Stultiens heeft een master Mathematics & Foundations of Computer Science van de University of Oxford en een master Applicable Mathematics van de London School of Economics and Political Science.
Hij gaat in gesprek over het belang van b ta's in de politiek.
Meer feiten, minder framing.
Of het nou gaat over de belastingdruk van de rijkste 1%, het aantal mensen in armoede of de klimaatdoelen van Parijs.
Partijprogramma's doorrekenen
De lezing van Debby Lanser (Sectorhoofd bij het Centraal Planbureau) heeft een onderwerp dat vooral in verkiezingstijd erg in de belangstelling staat: het doorrekenen van partijprogramma's.
Praktische gegevens
Het wintersymposium vindt plaats op zaterdag 11 januari 2023, van 10:30 tot 16:00 uur, in het Academiegebouw, vlakbij de Dom van Utrecht.
De toegangsprijs bedraagt € 45,=; dat is inclusief lunch.
Leden van het KWG betalen € 40,= en leerlingen slechts € 25,=.
Bij aanmelding na 31 december worden de bedragen met 5 euro verhoogd.
Meer informatie en aanmelding kan via deze website.
|
Wiskunde voor toekomstige ingenieurs
Op donderdag 28 november 2024 om 20:00 uur verzorgt Tim Idzenga een online themabijeenkomst over de vraag welke wiskundige vaardigheden van belang zijn voor een jonge ingenieur van deze tijd.
De wereld van de ingenieur verandert in een razend tempo door technologische innovaties en de snelle digitalisering. Dit vraagt om nieuwe technomathematische vaardigheden, in het kort TmL, van de jonge ingenieur. Er is een toenemende vraag naar toepasbare kennis en vaardigheden, visuele en inzichtelijke communicatie in wiskundige symbolen en grafieken, modelleringsvaardigheden en interdisciplinair denken en werken. Helaas sluit het huidige onderwijs nog niet voldoende aan op deze veranderende behoeften.
Hoe kunnen we dit veranderen?
Op de Hogeschool Utrecht heeft Tim Idzenga met de hulp van het Comenius netwerk een wiskunde-lesmethode uitgeprobeerd waarin de nadruk ligt op deze technomathematische vaardigheden. Hierbij werd de wiskundige kennis van de studenten toegepast in een praktische uitdaging en waar nodig uitgebreid. Het resultaat was een zichtbare groei in TmL bij studenten.
In de themabijeenkomst, georganiseerd door de werkgroep mbo-hbo, wil hij zijn ervaringen graag met u delen en u meenemen in een van de lessen. De bijeenkomst is bestemd voor docenten in het hbo, mbo en vo.
Geinteresseerd?
De online bijeenkomst is op donderdag 28 november aanstaande van 20:00 uur tot 21:00 uur.
U kunt zich aanmelden door te mailen naar christiaan.boudri@han.nl, zodat we u uiterlijk 27 november de link naar de online bijeenkomst kunnen mailen.
Christiaan Boudri
|
Wiskunde en geloof
Op 20 november is er een symposium van wiskunde en geloof.
Het onderwerp is "getallen en rekenen".
Omdat bij de invoering van de nieuwe kerndoelen scholen veel vrijheid hebben, denken we na hoe dat in kunnen vullen met ethische onderwerpen.
Het symposium is in het Ichthus College te Veenendaal en is van 15.00 tot 20.30 uur.
Toegangskosten bedragen € 65,= , vooraf te voldoen.
Voor meer informatie en aanmelden zie de website.
|
Inschrijving eerste ronde Wiskundeolympiade geopend
U kunt uw school weer inschrijven voor de eerste ronde van de Wiskunde Olympiade!
De informatiepakketten over de bèta-olympiades, waaronder de Wiskunde Olympiade, zijn naar de scholen verzonden.
Het informatiepakket bestaat uit een poster en een beknopte brochure met informatie voor de docent.
Als uw school nog nooit heeft meegedaan, neem dan eens een kijkje op onze site.
Daar vindt u opgaven en trainingsmateriaal.
Hiermee kunt u uw leerlingen voorbereiden op de wedstrijd.
En als u al jaren meedoet met een klein en select groepje leerlingen, bedenk dan dat de eerste ronde leuk kan zijn voor meer leerlingen.
Wellicht stromen er meer door naar de tweede ronde dan u voor mogelijk had gehouden!
De afname van de eerste ronde is flexibel: u kunt zelf een geschikt tijdstip zoeken in de periode van 20 tot en met 31 januari 2024.
Doe dit jaar (weer) mee!
U kunt zich inschrijven via de wedstrijdsite.
Prijsuitreiking
In de vorige Wiskund E-brief is bekendgemaakt wie de finale van vorig jaar hebben gewonnen.
De feestelijke prijsuitreiking is op vrijdag 8 november 2024 om 15.00 uur in Atlas 0.820 van de Technische Universiteit Eindhoven.
Namens de Stichting Nederlandse Wiskunde Olympiade,
Melanie Steentjes ( melanie@wiskundeolympiade.nl)
|
Nieuw grootste priemgetal ontdekt
De nieuwe recordhouder is 2136279841 − 1 en bestaat uit meer dan 41 miljoen cijfers. Dat is een enorme verbetering ten opzichte van het vorige, zes jaar oude, record dat bijna 25 miljoen cijfers telde.
Maandag 21 oktober 2024 is bekend gemaakt dat het 52 e Mersenne-priemgetal is gevonden, dat daarmee het grootste ontdekte priemgetal tot nu toe is.
Het vorige grootste priemgetal was al bijna 6 jaar geleden ontdekt; het 51 e Mersenne-priemgetal werd op 21 december 2018 gevonden. De nummering is voorlopig, het is niet uitgesloten dat er nog kleinere Mersenne-priemgetallen zijn dan de al ontdekte. Alleen van de eerste 48 is de nummering definitief.
Het nieuwe priemgetal is gevonden dankzij een al jaren lopend project:
Great Internet Mersenne Prime Search (GIMPS). Door middel van de gratis GIMPS-software wordt momenteel vooral gebruik gemaakt van GPU's (Graphics Processing Units), die vanwege hun prestaties ook bij AI veel worden gebruikt.
Eerder werd vooral gebruik gemaakt van CPU's (Central Processing Units) op PC's.
Luke Durant kwam op het idee om de zeer krachtige GPU's te bundelen tot een "Cloud supercomputer". Na bijna een jaar was het raak. Naast Durant hadden M. Preda, G. Woltman, A. Blosser een belangrijke rol bij deze ontdekking, evenals, zo wordt benadrukt, de duizenden vrijwilligers die lieten zien dat allerlei andere kandidaten geen priem waren.
|
Advertenties
Gezocht: Getal & Ruimte 11e editie
Boeken gezocht: Getal & Ruimte editie 11 bovenbouw havo en vwo.
Wij hebben de boeken van Getal & Ruimte editie 11 voor de bovenbouw van havo en vwo wiskunde A en B in eigen beheer genomen en willen dat eigenlijk nog wel een paar jaar volhouden.
Maar aan het eind van ieder schooljaar worden niet alle boeken ingeleverd en sommige boeken raken onherstelbaar beschadigd.
Heeft u inmiddels de overstap gemaakt naar een nieuwere editie en nog oude (docent)exemplaren liggen? Met name van deel 1 en 2?
Stuur mij dan even een mailtje, wij willen ze graag overnemen.
Bert Kraai, Vrijeschool Zutphen VO, bkraai@vszutphen.nl.
|
|
|
Klaar voor de beste GR voor het middelbaar onderwijs?
Ook úw leerlingen aan de slag met de meest intuïtieve, snelste en modernste grafische rekenmachine op de markt?
Neem contact op met Klaas Kuperus (klaas.kuperus@moravia-consulting.com) voor meer informatie en ontvang een HP Prime docentenmodel voor u en/of de sectie.
- Zeer snelle nieuwe processor, niet meer lang wachten op uitkomsten
- Een touchscreen in kleur en zeer hoge resolutie, voor snel en duidelijk plotten van grafieken
- Door het CvTE goedgekeurde examenmode
- Compleet Nederlandse software en ondersteuning
- Beschikbaar vanaf € 99 voor uw leerlingen
- Volledige support van Noordhoff voor G&R en MW online beschikbaar
Neem ook eens een kijkje op www.hp-prime.nl voor veel meer informatie over de HP Prime rekenmachine en Nederlands lesmateriaal.
|
|
|
Examenstand aan bij TI-84 Plus CE-T grafische rekenmachines
Handig voor de eerste toetsweken: hoe zet ik mijn TI-84 Plus CE-T (Python Edition) grafische rekenmachine in de examenstand?
Laat uw leerlingen zich goed voorbereiden! Op onze speciale webpagina vinden ze filmpjes en uitleg voor de verschillende grafische rekenmachines. Een zorg minder!
Naar informatie over de examenstand
|
|
|
Test de 2e editie vmbo van bettermarks!
Komend jaar zal bettermarks een nieuw platform uitbrengen, met een nieuw uiterlijk en nieuwe functionaliteiten!
De eerste hoofdstukken zijn na de herfstvakantie te testen met uw leerlingen.
Wilt u (opnieuw) kennismaken met bettermarks en zien welke mooie ontwikkelingen eraan komen?
Neem contact op met support@bettermarks.nl voor een proefaccount en toelichting.
|
WisAdapt: Nu ook de adaptieve wiskundemethode voor HAVO
WisAdapt is de nieuwe blended wiskundemethode voor de onderbouw van HAVO én VWO.
Na de aankondiging van WisAdapt VWO kregen we vaak de vraag of WisAdapt er ook voor de HAVO is.
Dat is nu het geval!
WisAdapt heeft nog altijd dezelfde voordelen, maar nu inclusief een leerlijn die helemaal is afgestemd op HAVO.
Daarnaast is onze website volledig vernieuwd, waardoor alle informatie nog makkelijker te vinden is.
Meerwaarde WisAdapt:
- Adaptief
- Directe feedback
- Als leerling eenvoudig inzicht in je voortgang en niveau
- Als docent eenvoudig inzicht in de voortgang van de leerlingen
- Theorie in een boek
- Digitaal toetsen afnemen
- Beloningssysteem voor de leerlingen
Geïnteresseerd?
Kijk op www.wisadapt.nl of vraag een demoaccount aan door te mailen naar info@WisAdapt.nl.
|
KERN Wiskunde: Duurzaam, Up-to-date, Eerlijk en Voordelig
- Duurzaam: Geen LiFo-wegwerpboeken, maar boeken van hoge kwaliteit die gedrukt worden in Nederland.
- Up-to-date: KERN Wiskunde sluit naadloos aan op de nieuwe kerndoelen en is beschikbaar voor alle leerjaren en niveaus.
- Eerlijk en Voordelig: Geen boek-licentiekoppelverkoop of langjarige contracten. KERN Wiskunde is bovendien aanzienlijk voordeliger dan de andere wiskundemethoden.
Wilt u meer weten?
Bezoek ons dan hier.
|
|
|
Het is nog nooit zo eenvoudig geweest!
De leerlingen begrijpen de NumWorks even snel als hun mobieltje en we weten allemaal hoe snel dat gaat! Door het vermijden van ingewikkelde Engelse afkortingen ervaren leerlingen de NumWorks als heel eenvoudig en herkenbaar.
Bent u benieuwd? We komen graag bij op locatie langs
voor een demonstratie van een uur tot een anderhalf uur. Stuur gerust een mail naar contact@numworks.nl als u interesse of vragen heeft!
|
|
.
|
|
|