nummer 963, 12-01-2025
Dit nummer wordt gestuurd naar circa 4500 adressen.
|
De WiskundE-brief is een digitale nieuwsbrief, gericht op wiskundedocenten in het voortgezet onderwijs,
met als doel om een snelle onderlinge uitwisseling van informatie en
meningen mogelijk te maken. De brief verschijnt buiten de schoolvakanties minstens
één keer per twee weken. Het abonnement is gratis.
Uw bijdragen aan de WiskundE-brief zijn welkom op het e-mailadres
van de redactie. Op de website van de WiskundE-brief
kunt u zich abonneren, vindt u alle voorwaarden en advertentietarieven en kunt u oude nummers nalezen.
|
Artikelen en bijdragen | | |
Advertenties | | |
Rekenen-wiskunde in onderbouw vo
In het vorige nummer (WiskundE-brief 962) hebben we aandacht besteed aan de prestaties op het gebied van rekenen-wiskunde in het primair onderwijs.
In dit stukje kijken we naar de ontwikkelingen in (de onderbouw van) het voortgezet onderwijs.
Bron is de jongste publicatie van het Cito over Leervertraging, door corona, in het voortgezet onderwijs.
In dit rapport wordt vooral gebruik gemaakt van gegevens uit het leerlingenvolgsysteem van het Cito, dat een deel van de scholen voor voortgezet onderwijs gebruikt.
Aan de vraag in hoeverre de gegevens representatief zijn voor alle Nederlandse scholen besteden de onderzoeker telkens weer veel aandacht, om daarna tot een positieve conclusie te komen.
Leerjaar 1 en 2
Tijdens het eerste leerjaar worden twee metingen gedaan, in de herfst als de leerlingen net zijn begonnen, en in het voorjaar wanneer de overgang naar klas 2 in beeld komt.
Voor beide toetsen geldt dat de scores vrij stabiel zijn, met hier en daar een licht dalende trend.
Ook zien we dat met name op havo en mavo (vmbo gt) de scores nog steeds lager liggen dan voor corona.
Hieronder staan de scores van de voorjaarstoets in leerjaar 1, waarin de gegevens van 2020 ontbreken vanwege corona.
De cijfers van de voorjaarstoets in klas 2 lijken hierop.
Ze liggen een punt of 5 hoger dan een jaar eerder, maar de ontwikkeling door de jaren heen lijkt erg op die in klas 2.
Wel is het verschil tussen 2019 en 2024 hier wat groter.
leerjaar 3
Het beeld aan het eind van de onderbouw is wat meer divers.
Op het vwo lijkt sprake te zijn van stabilisatie, na een sterke daling .
Op de havo lijkt de daling nog door te gaan.
Op het vmbo, waar leerjaar 3 niet meer tot de onderbouw wordt gerekend, zien we dat, na een aanvankelijk sterke daling, sprake is van herstel.
Dit herstel zet het laatste jaar echter niet door.
Hoe moeten we bovenstaande interpreteren?
De onderzoekers kijken vooral naar de scoredaling tussen 2019 en 2024.
Die bedroeg in leerjaar 3 een punt of 6-7 en op vmbo b/k wat minder.
Dat komt neer op een effectgrootte van 0,3-0,4, wat volgens de onderzoekers op een groot effect wijst.
Zoals bekend wordt bij de effectgrootte de vergelijking gemaakt met de betreffende standaardafwijking,
We kunnen ook kijken naar het scoreverschil tussen de verschillende opleidingen, zoals havo en vmbo-gt.
Die bedroeg in 2019 circa 20 punten.
De scoredaling is dan ruim 30% van dit verschil.
Het lijkt onwaarschijnlijk dat op korte termijn de scores weer op het niveau van 2019 zijn.
gk
|
Rekenvaardigheid Nederlanders
Met de rekenvaardigheid van de Nederlanders (16 jaar of ouder) zit het wel goed, zo lijkt internationaal onderzoek aan te tonen.
Nederland hoort bij de vijf best scorende landen; slechts twee landen scoorden significant beter.
De scores liggen ook nog eens hoger dan ruim tien jaar eerder.
Dit alles lijkt slecht te rijmen met de berichten over de steeds slechter wordende rekenvaardigheid van de Nederlandse jeugd.
Alle reden om de resultaten eens wat nader te bekijken.
Begin december 2024 werden de resultaten gepubliceerd van het jongste onderzoek van het Programme for the international Assessment of Adult Competencies (PIAAC).
Onderzocht worden de taal- en rekenvaardigheden en het probleemoplossend vermogen van volwassenen, vanaf 16 jaar, wereldwijd.
Het laatste onderzoek is uitgevoerd in 2022/23 en het voorlaatste werd gehouden in 2012.
Het aantal deelnemers is wat lager dan bij PISA en TIMSS.
Het ging de laatste keer om ruim dertig landen.
Onder 'rekenvaardigheid' wordt verstaan wat in het Engels wordt aangeduid wordt met 'numeracy', en in het Nederlands vaak met 'gecijferdheid' of 'wiskundige geletterdheid'.
Getoetst wordt vooral in hoeverre de deelnemers om kunnen gaan met 'praktische' problemen, zoals het bepalen hoeveel muurverf nodig is of wanneer een bepaalde waarde binnen de tolerantiegrenzen ligt.
Meer voorbeelden zijn hier te vinden.
De maximum-score bedraagt 500 en er worden vijf (eigenlijk zes) niveaus onderscheiden.
376 punten zijn nodig voor het hoogste niveau en 176 voor niveau 1.
De gemiddelde score voor 'rekenvaardigheid' van alle deelnemers die lid zijn van de OESO (OECD) was bij het laatste onderzoek 263.
Internationale top
De Nederlandse deelnemers scoorden gemiddeld 284 punten.
Dat is ruim 21 punten hoger dan het gemiddelde.
Alleen Finland (294) en Japan (291) scoorden echt hoger.
Landen als Estland, België (Vlaanderen), Singapore, Duitsland, Engeland (VK) en Korea behaalden (vaak aanzienlijk) lagere scores.
In 2012 hoorde Nederland ook al bij de beste presteerders, maar toen lag de score wat lager (280).
Als we kijken naar de Nederlanders die het slechtst scoorden (niveau 1 en lager) is het beeld iets minder florissant.
In Nederland scoorde 15,5 % op het laagste niveau, dat is aanzienlijk beter dan gemiddeld (24,8%), maar slechter dan Zweden, Noorwegen, Finland en vooral Japan (10%).
Generaties
In tegenstelling tot wat sommigen wellicht hadden verwacht scoren de jongste twee leeftijdsgroepen (16 t/m 24 en 35 t/m 34) het hoogst en nemen de scores daarna met de leeftijd af.
De gemiddelde score van 25 t/m 34 jarigen is 297.
Bij de groep 70-75 ligt de score een stuk lager: 240.
De afnemende vaardigheid bij hogere leeftijd is een internationaal verschijnsel.
Voor een goed beeld zou je de score van leeftijdsgroepen internationaal moeten vergelijken.
De jongste groep (16 t/m 24 jaar) blijkt het goed te doen.
De ranglijst in deze groep wordt aangevoerd door Japan en Singapore.
De scores van Nederland, en onder andere Estland en Finland, zijn niet significant lager.
De score van deze groep (293) ligt 23 punten boven het gemiddelde in die leeftijdsklasse.
Bij de leeftijdsgroep daar vlak boven is het verschil zelfs nog iets groter.
De generaties die nog niet zo lang geleden onderwijs hebben genoten doen het internationaal gezien goed.
Misschien is het aardig om een vergelijking te maken tussen verschillende geboortejaren.
De groep die bij het laatste onderzoek (in 2022/23) in de leeftijdsgroep 35 t/m 44 zat is geboren tussen 1978 en 1988.
We noemen dit gemakshalve de generatie 1983.
Deze mensen gingen in het laatste decennium van de vorige eeuw van het primair naar het voortgezet onderwijs.
Op deze manier kunnen we van 5-6 generaties de scores en de ontwikkeling daarvan in beeld brengen.
Uiteraard ontbreken de gegevens van "generatie 2003" voor 2012.
Zij waren toen nog te jong.
Bijna alle generaties scoorden bij het laatste onderzoek lager dan tien jaar eerder.
Een duidelijke aanwijzing voor het teruglopen van de rekenvaardigheid met de leeftijd, althans boven de 30.
De generatie van 1983, met een leeftijd van 35 t/m 44 tijdens de laatste meting, springt er wat uit in negatieve zin.
De gemiddelde score lag in 2022/23 lager dan die van de 35 t/m 44 jarigen bij het onderzoek tien jaar eerder: 281 tegen 285.
Bij de andere generaties zien we juist het omgekeerde, ze scoorden vergeleken met hun leeftijdsgenoten juist wat hoger.
Hieronder is dat in beeld gebracht.
Verschillen
Zoals te verwachten hangt het niveau van de 'rekenvaardigheid' samen met het opleidingsniveau.
De grafiek hieronder brengt dat in beeld.
Opmerkelijk is dat mensen met een havo/vwo (of vergelijkbaar) en met een universitaire opleiding het bij het laatste onderzoek beter hebben gedaan dan tien jaar daarvoor.
Bij mensen met een vmbo-opleiding (of daarmee gelijkgesteld) lagen de recente scores juist lager.
Mannen scoren beter dan vrouwen.
Het verschil bedroeg bij het laatste onderzoek 14 punten.
Tien jaar eerder was dat nog wat groter, 17 punten.
Voor bijna alle landen geldt dat de mannen hoger scoren, maar het verschil is doorgaans kleiner, gemiddeld nog geen 10 punten.
gk
-------
Bron: PIAAC 2023 Kernvaardigheden van volwassenen Resultaten van de Nederlandse survey 2023
|
Onenigheid over basisvaardigheden
In WiskundE-brief 958 hebben we aandacht besteed aan een literatuurstudie van het Expertisepunt Rekenen-wiskunde over wat verstaan moet worden onder basisvaardigheden.
Recentelijk verscheen er een reactie op dit rapport van het RED-team onderwijs in de vorm van een 'rode kaart'.
Het RED-Team Onderwijs analyseert de problemen in het onderwijs en beoordeelt plannen, maatregelen en wetgeving voor het onderwijs met een groene, gele of rode kaart.
In het team zitten onder andere Anna Bosman (hoogleraar pedagogiek en lerarenopleider), Sezgin Cihangir (directeur Nederlands Mathematisch Instituut), Jan Drentje (Schoolleider, docent geschiedenis/filosofie), Ton van Haperen (economiedocent, vo, lerarenopleider), Paul Kirschner (emeritus-hoogleraar onderwijspsychologie) en Piet van der Ploeg (onderwijsfilosoof).
Expertisecentrum
De conclusie van het Expertisecentrum luidde kort geformuleerd dat basis vaardigheden een "subtiel en gebalanceerd samenspel vormen tussen procedurele vlotheid, basisvaardigheden van hogere orde en conceptueel inzicht", en dat 'gecijferdheid' internationaal gezien wordt als de dominante invulling.
De kritiek van het RED-team richt zich niet alleen op het rapport, maar ook op het expertisecentrum zelf, en vooral op het Freudenthal Instituut, dat een dominante rol gespeeld zou hebben bij de samenstelling van het expertisepunt.
De uitgesproken visie op het rekenonderwijs van dit instituut, vaak gekoppeld aan de term 'realistisch rekenen', is volgens het team al tientallen jaren omstreden onder meer vanwege het gebrek aan een stevige wetenschappelijke onderbouwing.
Dat gebrek aan onderbouwing, en de onduidelijke selectie van bronnen is ook een belangrijk onderdeel van de kritiek op het rapport.
"Het heeft er daardoor de schijn van dat hier de facto niet alleen de zienswijze van het Freudenthal Instituut als uitgangspunt is genomen, maar deze zienswijze ook bepalend is geweest voor de aanbevelingen. Het rapport zou gebaat zijn bij een wetenschappelijk onderbouwde evidence-informed benadering, waarin ook alternatieve verklaringen van de achteruitgang in rekenresultaten in de analyse zouden zijn betrokken.
De argumentatielijn van het rapport is eenzijdig toegesneden op de uitgangspunten van realistisch rekenen en daarmee voldoet het niet aan basisnormen van de wetenschap." |
De basis
In het rapport van het expertise-punt spelen termen als 'procedurele kennis', 'hogere cognitieve vaardigheden', 'conceptuele kennis', en 'gecijferdheid' een belangrijke rol, maar deze begrippen worden - zo is de kritiek - onvoldoende scherp gedefinieerd.
Verder is er in het rapport geen aandacht voor de logische opbouw van leerlijnen, als het gaat om basisvaardigheden een opmerkelijke visie is, volgens het RED-team.
Juist bij het vak rekenen is duidelijk aan te geven wat de basis is: dat zijn de bewerkingen die zijn uitgespeld in de kerndoelen en in het referentiekader rekenen-wiskunde.
Mistig gepraat over gecijferdheid zou decennia na de uitvinding van het taxonomie-denken niet nodig moeten zijn.
Gecijferdheid, het kunnen toepassen van rekenvaardigheden kunnen toepassen in realistische en praktische situaties, is van belang aan het einde van basisschool, en in het voortgezet onderwijs, maar moet voortbouwen op aanleren van basisbewerkingen en de geleidelijke opbouw naar meer complexe kennis en vaardigheid, aldus de reactie van het RED-team.
U kunt de volledige reactie hier lezen.
|
Ervaringen met nieuwe vmbo-programma's
Dit schooljaar is een begin gemaakt met het 'beproeven' van de conceptexamenprogrammas wiskunde op het vmbo.
Vlak voor de kerstvakantie kwamen negen vmbo-scholen bij elkaar bij SLO in Amersfoort.
Hieronder volgen, op basis van door SLO gepubliceerd materiaal wat indrukken.
Op het vmbo, vooral het beroepsgeoriënteerde, is behoefte aan concreet, visueel en praktisch wiskundeonderwijs.
Het branden van een kaars biedt daarvoor een mooie context.
We maken er een formule en grafiek bij en denken vervolgens na over hoe de grafiek eruit ziet van een even dikke, maar kortere kaars.
Begrip ontstaat!
Inderdaad: hetzelfde hellingsgetal.
En met een dikkere kaars?
Kijk, daar hebben we de begrippen omslagpunt en snijpunt.
En een op batterijen?
Daar is de rechte lijn.
En dat noemen we... de constante.
Tip: gebruik bijenwas.
Dan kun je zelf de dikte van de kaars bepalen.
En het brandt sneller.
Volgens de eindtermen moeten leerlingen vakbegrippen kennen en kunnen gebruiken, zoals lineair verband, hellingsgetal, startgetal en coördinaat.
In de discussie kwam naar voren of leerlingen van vmbo-bb ook al deze vakbegrippen moeten kennen en kunnen gebruiken.
Dendron college
Een van de negen deelnemende scholen is het Dendron College in Horst.
Kim Brandligt en Astrid Classens geven met veel enthousiasme wiskunde op het vmbo.
"Lesgeven op het vmbo is waar ik de meeste energie uit haal. Je bent veel pedagogisch bezig en op zoek naar de meest passende manier van lesgeven per leerling", aldus Kim.
Astrid en Kim ervaren het beproeven tot nu toe informatief, inspirerend en motiverend: "We hebben veel nieuwe inzichten gekregen over het vak en de nieuwe domeinen en inhouden."
De nieuwe inzichten die zij opdoen door hun deelname, delen zij ook met hun collegas in de parallelklassen.
Overigens valt het Kim op dat de nieuwe inhouden van het programma vmbo-bb aansluiten op wat haar leerlingen in eerdere jaren hebben geleerd, maar dat het nu ook concreet in de conceptsyllabus staat.
Goese Lyceum
Een andere 'proefschool' is het Goese Lyceum.
Als enige school in Zeeland heeft dit Lyceum alle opleidingsvormen voor het voortgezet onderwijs in huis, van vmbo basis tot en met gymnasium.
Linda de Smet en Mike Weijmans dragen met veel plezier hun steentje bij als het gaat om onderwijsvernieuwingen.
De eerste indrukken van de conceptexamenprogrammas wiskunde voor het vmbo?
"Er is sprake van een duidelijke uiteenzetting van de bedoeling achter een eindterm, via de Te denken valt aan.
Hierdoor is zo'n eindterm eenvoudiger in te passen in de lessen.
Daarnaast zijn de onderdelen waar wij nu al mee werken, meer op praktische toepassing gericht", aldus Linda en Mike.
Een belangrijke vernieuwing is volgens Linda dat de niveaus beter op elkaar aansluiten: "Als je eerst vmbo-basis hebt gedaan en je wilt overstappen naar vmbo-kader, dan zit er zoveel overlap in de stof dat je maar een klein stukje kader hoeft in te halen.
Hetzelfde geldt voor de overstap van kader naar gemengd en voor gemengd/theoretisch naar havo."
Januari, februari en maart 2025 staan in het teken van de schoolbezoeken.
Op 18 maart organiseert SLO een bijeenkomst voor leermiddelenmakers wiskunde vmbo.
--------------
bronnen:
|
Minder kerndoelen?
In het hoofdlijnenakkoord staat dat de huidige curriculumherziening moet worden
doorgezet, maar dat het aantal kerndoelen wel fors moet worden verminderd.
Daarom heeft het Ministerie van Onderwijs een aanvullende opdracht aan SLO gegeven.
De onlangs opgeleverde concept-kerndoelen vormen de basis voor deze vervolgopdracht.
De opdracht is om het aantal kerndoelen fors te verminderen door ze meer in samenhang te presenteren en door de doelen en uitwerkingen kritisch te bekijken.
Daarbij moet de door het onderwijsveld gewenste concrete formulering van de doelzinnen en uitwerkingen behouden worden.
Zowel bij rekenen-wiskunde als bij andere vakken moet de focus liggen op lezen, schrijven en rekenen.
Komend voorjaar moeten de aangescherpte concept-kerndoelen voor rekenen-wiskunde worden opgeleverd.
bron: Brief staatssecretaris Paul aan SLO, dd 25 nov. 2024.
|
Eigen didactiek met BTC
De eerste ronde van de cursus BTC was zeer succesvol. Het aantal aanmeldingen was groot en naderhand waren er positieve reacties op de inhoud. Wegens dit grote succes wordt de cursus nogmaals aangeboden.
Steeds meer docenten in Nederland omarmen het onderwijsformat BTC ( Building Thinking Classrooms) van Peter Liljedahl, waarbij whiteboardlokalen worden ingericht en lesmateriaal wordt ontwikkeld.
Ook ondergetekenden passen BTC toe als didactische methode voor het wiskundeonderwijs.
We merken echter dat het ontwerpen van lesmateriaal soms een uitdaging is en hebben geprobeerd daarop een passend antwoord te vinden.
Vanaf 10 februari delen we graag onze inzichten met docenten die al met BTC werken of willen beginnen.
We delen voorbeelden van het werken met BTC, zowel op docent- als op leerlingniveau.
Met deze ervaringen gaan we vervolgens aan de slag om lesmateriaal te ontwerpen dat direct te gebruiken is.
Onderwerpen
In de loop van de cursus, bestaande uit vier middag-bijeenkomsten van 3 uur, komen onder andere de volgende onderwerpen aan bod:
- Productief oefenen (Barton): Hoe ontwerp je oefeningen die écht bijdragen aan het leren?
- Inductief en deductief leren: Hoe geef je beide leervormen een plek in je les?
- Formatief handelen: Hoe gebruik je BTC om formatieve evaluatie toe te passen?
- Differentiëren: Hoe speel je in op de verschillende leerbehoeften van je leerlingen?
- Game-didactiek: Welke rol kunnen spellen in BTC spelen?
Gedurende de cursus gebruiken we de methodiek van Lessonstudy om samen op systematische wijze zinvol materiaal te ontwikkelen en de resultaten hiervan te evalueren.
Waar nodig sturen we bij om u te ondersteunen bij de effectieve implementatie van BTC in uw onderwijs.
Praktische zaken
De cursus wordt gehouden op maandagmiddagen van 13:30 tot 16:30 uur: 10 februari, 3 maart, 24 maart en 14 april op hogeschool Windesheim in Zwolle.
De gevraagde bijdrage is € 425,-.
U kunt zich aanmelden via deze link.
Matthias Kaat ( m.kaat@windesheim.nl) en Marjolijn Bosma
Hogeschool Windesheim
|
Meet-up: Nakijken van digitale examens
De Nederlandse Vereniging van Wiskundeleraren organiseert in maart een online meet-up over het nakijken van de digitale examens vmbo-basis en vmbo-kader.
- Datum: dinsdag 4 maart 2025
- Tijd: 19:00 - 20:30 uur
- Waar: online
De bijeenkomsten zijn ook toegankelijk voor niet-leden.
U kunt zich opgeven via deze link.
|
Inschrijving Kangoeroe is weer geopend
Via onze website kunt u zich inschrijven voor de 32e W4Kangoeroewedstrijd.
Dit jaar is het mogelijk om de wedstrijd te organiseren in de periode van 20 tot en met 31 maart.
Iedereen die in die periode meedoet, doet mee met de officiële wedstrijd en maakt dus kans op de beschikbaar gestelde prijzen!
Tot en met 28 februari is het mogelijk om de deelnemersaantallen te wijzigen.
Vanaf 1 maart kunt u alleen nog extra deelnemers toevoegen.
Materiaal
In de week van 9 december hebben we de posters verstuurd.
Controleer eventueel bij uw collegas of op school of deze zijn aangekomen.
Mocht u geen posters of informatie hebben ontvangen, dan kunt u deze downloaden van onze website.
Opnieuw opsturen is erg kostbaar voor ons, dus we hopen op uw begrip.
Wij kijken ernaar uit u weer te mogen begroeten bij de leukste en grootste reken- en wiskundewedstrijd van Nederland!
Martin Winkel
Kangoeroe Nederland
|
Profielwerkstukprijs
Heeft een van uw leerlingen een profielwerkstuk gemaakt over wiskunde?
Stuur het werkstuk dan op naar de redactie van Pythagoras!
Pythagoras looft drie prijzen uit voor de beste wiskundeprofielwerkstukken van dit schooljaar.
De prijzen zijn 250, 125 en 75 euro en bij voldoende kwaliteit een artikel in Pythagoras.
Benieuwd naar een voorbeeld?
Iris Penninga, winnares in 2023, schreef een mooi artikel voor Pythagoras over het onderwerp van haar winnende profielwerkstuk: derdegraadsvergelijkingen oplossen met origami.
De wedstrijd is als volgt georganiseerd: universitaire wiskundigen uit verschillende vakgebieden selecteren maximaal drie profielwerkstukken voor de finale.
De auteurs van deze profielwerkstukken houden een presentatie van tien minuten op het Nederlands Mathematisch Congres 2025, dat op woensdagmiddag 23 april in conferentie-hotel Kontakt der Kontinenten (Soesterberg) zal plaatsvinden.
De eerste, tweede en derde prijs worden daar door middel van een stemming onder jury en het publiek bepaald.
Er is altijd veel belangstelling voor het eindresultaat, dus wij plaatsen de profielwerkstukken in elk geval op onze website (deelname = toestemming).
We ontvangen profielwerkstukken graag in pdf.
Zorg dat het werkstuk, inclusief naam van de leerling, adres en school, wordt gestuurd naar profielwerkstuk@pyth.eu.
Inzendingen moeten uiterlijk 10 maart 2025 bij ons binnen zijn.
We zoeken voor dit jaar ook nog een (oud-)docent die het leuk zou vinden om mee te helpen jureren. Informeren of aanmelden kan door een mailtje te sturen naar hoofdredacteur@pyth.eu.
Roosmarij Vanhommerig
hoofdredactrice Pythagoras
|
KNAW Onderwijsprijs
De KNAW Onderwijsprijs is dé prijs voor de beste vwo-profielwerkstukken.
De KNAW wil met deze prijs wetenschappelijke prestaties in het voortgezet onderwijs in het Koninkrijk der Nederlanden stimuleren en belonen.
Nominaties indienen kan tot en met 10 maart 2025.
Sinds 2008 beloont de KNAW wetenschappelijk getalenteerde leerlingen, hun begeleidend docenten en scholen met de KNAW Onderwijsprijs.
Deze prijs gaat jaarlijks naar de twaalf beste vwo-profielwerkstukken uit het Koninkrijk der Nederlanden.
Vakdidactici, lerarenopleiders en wetenschappers kiezen per profiel drie prijswinnende werkstukken uit de inzendingen.
Zij beoordelen:
- De originaliteit van het onderwerp
- De (vak-)inhoudelijke opzet van het onderzoek
- De informatieverwerking en conclusie in relatie tot de onderzoeksvraag
- De verslaglegging en presentatie
Hiermee zet de KNAW buitengewone prestaties in het voortgezet onderwijs in de schijnwerpers.
Meedoen?
De KNAW Onderwijsprijs is bedoeld voor vwo-profielwerkstukken met een wetenschappelijke opzet, gebaseerd op zelfstandig onderzoek.
Alle vwo-afdelingen van het voortgezet onderwijs in het Koninkrijk der Nederlanden kunnen meedoen.
Per school mogen maximaal vier werkstukken worden ingezonden.
U kunt hier de voorwaarden voor deelname bekijken. Bent u een docent en wilt u een prijswaardig profielwerkstuk van uw leerling(en) inzenden, neem dan contact op met de teamleider vwo van uw school of de contactpersoon van de KNAW Onderwijsprijs van uw school.
Diversiteit
Met de KNAW Onderwijsprijs wil de KNAW alle vwo-leerlingen inspireren tot een carrière in de wetenschap.
Het streven is dat leerlingen van alle achtergronden zich kunnen herkennen in het doen van wetenschappelijk onderzoek.
De KNAW wil dan ook dat de prijswinnaars de diversiteit van schoolgaand Nederland vertegenwoordigen.
Het gaat daarbij niet alleen om diversiteit in ideeën en projecten, maar ook in sociaaleconomische achtergrond, opleiding van de ouders, culturele achtergrond, gender, gezondheid, seksuele oriëntatie, religieuze achtergrond en neurodiversiteit.
Want het is juist die diversiteit die zorgt voor nieuwe inzichten.
Leerlingen maken kans op een studiebeurs, bestemd voor het eerste jaar van een vervolgopleiding aan een Nederlandse universiteit of hogeschool, of aan een buitenlandse onderwijsinstelling van vergelijkbaar niveau.
Dit jaar gaat het per profiel om drie eerste prijzen van 2000 euro per leerling.
De prijsuitreiking vindt plaats op 26 juni 2025 in Amsterdam.
|
Advertenties
Begin het nieuwe jaar met de handige NumWorks-rekenmachine!
We wensen iedereen een fantastisch 2025 toe!
Vlieg uit de startblokken dit jaar met een verlaat kerstcadeautje aan uzelf en vraag een
gratis testexemplaar aan via onze website.
Maak zo kennis met de intuïtieve functionaliteiten die wiskundige berekeningen een stuk eenvoudiger maken.
Heeft u vragen, suggesties of opmerkingen? Jessica helpt u graag verder via contact@numworks.nl
|
|
.
|
Rekenen op je examen: Eén rekenbasis voor alle vakken
Uw leerlingen rekenvaardigheden echt laten begrijpen en effectief laten toepassen in zes examenvakken?
Met Rekenen op je examen van StudyFlow leren ze verbanden tussen vakken ontdekken en hoe dezelfde rekenvaardigheid in verschillende contexten wordt toegepast. De digitale methode is flexibel inzetbaar, zowel in de les als voor examentrainingen. Door recente examenvragen te oefenen met heldere uitwerkingen, zijn leerlingen goed voorbereid op het centraal examen.
8 rekenvaardigheden voor 6 schoolvakken binnen 1 licentie
Geschikt voor vmbo BB, KB en GL/TL
Rust en zelfvertrouwen bij leerlingen voor betere examenresultaten
Flexibel en schoolbreed inzetbaar
Meer weten over de digitale methode Rekenen op je examen van StudyFlow? Lees verder
op onze website en vraag vandaag nog een gratis inkijkexemplaar aan!
|
Ontdek de fx-CG50 met een gratis workshop!
De fx-CG50 is al 7 jaar een snelle, gebruikersvriendelijke en betrouwbare grafische rekenmachine in het onderwijs.
We helpen de wiskundesectie graag op weg om kennis te maken met de fx-CG50!
Vraag de gratis workshop aan waarin we laten zien hoe u deze rekenmachine optimaal kunt gebruiken.
Onze fx-Trainer geeft tips en trucs waarmee u (en uw leerlingen) meteen aan de slag kunnen.
Meer weten?
Neem contact op via educatie@casio.nl!
|
|
|
Nieuwe kerndoelen in KERN Wiskunde
De nieuwe kerndoelen komen eraan!
Geen zorgen: KERN Wiskunde sluit naadloos aan op de vernieuwde uitgangspunten.
Wilt u meer weten over de nieuwe kerndoelen en hoe deze naar voren komen in KERN Wiskunde?
Bekijk dan hier onze brochure over de definitieve conceptkerndoelen met daarbij concrete voorbeelden uit KERN Wiskunde.
Meer informatie over KERN Wiskunde vindt u op onze website.
|
|
|
Klaar voor de beste GR voor het middelbaar onderwijs?
Ook úw leerlingen aan de slag met de meest intuïtieve, snelste en modernste grafische rekenmachine op de markt?
Neem contact op met Klaas Kuperus (klaas.kuperus@moravia-consulting.com) voor meer informatie en ontvang een HP Prime docentenmodel voor u en/of de sectie.
- Zeer snelle nieuwe processor, niet meer lang wachten op uitkomsten
- Een touchscreen in kleur en zeer hoge resolutie, voor snel en duidelijk plotten van grafieken
- Door het CvTE goedgekeurde examenmode
- Compleet Nederlandse software en ondersteuning
- Beschikbaar vanaf € 99 voor uw leerlingen
- Volledige support van Noordhoff voor G&R en MW online beschikbaar
Neem ook eens een kijkje op www.hp-prime.nl voor veel meer informatie over de HP Prime rekenmachine en Nederlands lesmateriaal.
|
|
|