nummer 958, 13 oktober 2024
Dit nummer wordt gestuurd naar circa 4600 adressen.
|
De WiskundE-brief is een digitale nieuwsbrief, gericht op wiskundedocenten in het voortgezet onderwijs,
met als doel om een snelle onderlinge uitwisseling van informatie en
meningen mogelijk te maken. De brief verschijnt buiten de schoolvakanties minstens
één keer per twee weken. Het abonnement is gratis.
Uw bijdragen aan de WiskundE-brief zijn welkom op het e-mailadres
van de redactie. Op de website van de WiskundE-brief
kunt u zich abonneren, vindt u alle voorwaarden en advertentietarieven en kunt u oude nummers nalezen.
|
Artikelen en bijdragen | | |
Advertenties | | |
SE en CE
We hebben al eerder aandacht besteed aan het feit dat de cijfers bij het centraal examen wiskunde de afgelopen jaren meevielen en dat dit vooral te danken was aan de genereuze N-termen.
De behaalde scores liepen vaak juist terug. Recentelijk zijn de in de examenmonitor nieuwe schoolexamencijfers voor de wiskundevakken op havo en vwo bekendgemaakt.
Misschien goed om (weer) eens het CE en SE qua resultaten te vergelijken.
Zoals we in eerdere vergelijkingen zagen is de ontwikkeling van de gemiddelde schoolexamencijfers wat 'rustiger' dan bij het centraal examen.
In tegenstelling tot wat misschien verwacht mocht worden, is de ontwikkeling bij het CE soms behoorlijk 'onstuimig'.
Wiskunde B op de havo is daar een duidelijk voorbeeld van.
Het goede nieuws is dat ook de schoolexamencijfers recentelijk weer wat omhoog gaan, maar de verschillen met het CE zijn soms frappant.
Havo
Hieronder ziet u de ontwikkeling van de gemiddelde cijfers voor wiskunde A en B op de havo.
Twee zaken vallen op:
- De cijfers voor het centraal examen liggen doorgaans (flink) hoger dan die bij het schoolexamen.
- Bij het CE wiskunde B was er een zeer sterke achteruitgang die nu weer teniet gedaan lijkt.
Bij de schoolexamens zijn ook wel schommelingen en ontwikkeling te zien maar daar gaat het veel rustiger aan toe.
In een brief aan de Tweede Kamer besteedt staatssecretaris Paul veel aandacht aan de kwaliteit van de schoolexamens. Cijfermatig zijn de schoolexamencijfers wiskunde echter - in tegenstelling tot die van het centraal examen - een baken in zee.
De schoolexamencijfers voor wiskunde D (zonder centraal examen) schommelen op de havo al een tijdje rond de 6,5.
Vwo
Ook op het vwo zien we een sterke daling van de CE-cijfers bij wiskunde B, gevolgd door een herstel, echter minder krachtig dan op de havo.
De gemiddelden voor wiskunde A bij het centraal examen vertonen een stijgende tendens, en lagen bij het laatste examen zelfs boven de 7.
In tegenstelling tot wat bij sommige andere vakken gebruikelijk was op het vwo, liggen de cijfers voor het centraal examen bij wiskunde A en B doorgaans hoger dan die van het schoolexamen.
Vooral bij wiskunde A gaat het om een aanzienlijk verschil.
Bij wiskunde C, zoals bekend een examenvak dat maar door weinig leerlingen wordt gekozen, liggen de cijfers bij het schoolexamen juist hoger dan die van het centraal examen.
De laatste jaren liggen die dichtbij de 6,0.
De schoolexamencijfers liggen meestal zo'n 0,3 - 0,4 punt hoger.
De cijfers voor Wiskunde D (alleen schoolexamen) liggen al jaren hoog, rond de 7,4, en zijn opvallend constant.
Cijfers over het vmbo ontbreken in de examenmonitor, omdat daar wiskunde geen kernvak is.
gk
---------
bron: Examenmonitor Voortgezet Onderwijs 2024
|
Lesuren wiskunde (3)
In de vorige twee nummers kwamen achtereenvolgens het vmbo en de havo aan de orde.
Het is nu de beurt aan het vwo.
Onderstaande is gebaseerd op de vwo gegevens van zo'n 150-170 scholen.
De bovenbouw was iets beter vertegenwoordigd dan de onderbouw.
Sommige scholen leiden ook alleen op voor de eindexamens.
Zoals eerder gezegd, de resultaten moeten voorzichtig geïnterpreteerd worden, het is de vraag in hoeverre deze steekproef representatief is.
Dat neemt niet weg dat het zinnig is de uitkomsten goed te bestuderen.
Onderbouw vwo
De havo/vwo brugklassen hebben we meegenomen in ons verhaal over de havo-onderbouw.
Nu beperken we ons tot de vwo-klassen.
Daar is gemiddeld iets minder lestijd voor wiskunde beschikbaar dan op de havo: 154 tegen 160 minuten.
Op de categoriale gymnasia is dat nog wat minder, namelijk 142 minuten.
De concurrentie tussen de vakken is daar wat groter en mogelijk speelt ook de overtuiging dat deze leerlingen minder lestijd nodig hebben mee.
Bijna alle scholen hebben per week (omgerekend) 2 tot 3 klokuren ter beschikking.
Vijf procent zit daarboven, vaak gaat het dan om 4 lesuren van 50 minuten.
Hieronder is de spreiding in beeld gebracht.
Wiskunde A
De gemiddelde lestijd per week die uitgetrokken wordt voor wiskunde A ligt dichtbij die voor de havo, ongeveer 145 minuten.
Ook de verdeling van de lestijd lijkt erg op die we bij de havo aantroffen (zie WiskundE-brief 957).
Wiskunde B
Ook op het vwo wordt voor wiskunde B gemiddeld aanzienlijk meer lestijd uitgetrokken dan voor wiskunde A. Volgens onze gegevens zo'n 20 minuten meer.
De verschillen tussen de scholen zijn ook hier niet onbelangrijk.
Meer dan 25% moet het doen met hoogstens 150 minuten (3 lesuren van 50 minuten), terwijl een kwart de beschikking heeft over meer dan 180 minuten (3 lesuren van 60 minuten).
Hieronder is een en ander in beeld gebracht:
Wiskunde C
We kregen de gegevens van circa 120 scholen die lesuren wiskunde C op het rooster hebben staan.
Het lijkt erop dat die scholen oververtegenwoordigd zijn in onze steekproef.
Landelijk gezien heeft ongeveer de helft van de scholen leerlingen die eindexamen wiskunde C doen en die hebben niet altijd apart les.
De beschikbare lestijd voor wiskunde C ligt gemiddeld ongeveer een kwartier per week lager dan die voor wiskunde A.
In de meeste gevallen gaat het om 120 à 150 minuten, maar de spreiding is erg groot.
In onderstaand diagram zijn daarom bredere klassen gebruikt dan in eerdere diagrammen.
Wiskunde D
Landelijk gezien heeft 70% van de scholen leerlingen die op een of andere manier wiskunde D volgen. In onze steekproef had ruim 60% daarvoor lestijd gereserveerd. De gemiddelde lestijd ligt nog weer een kwartier lager dan bij wiskunde C: iets minder dan 2 klokuren per week. Bij circa een op de zes scholen gaat het zelfs om maximaal 1 klokuur. Daarentegen zijn er ook scholen waar er 3 klokuren of meer beschikbaar zijn. Het diagram hieronder, met de zelfde klassenindeling als bij wiskunde C, geeft een indruk:
Vooruitblik
Naast cijfers heeft de enquête ook veel waardevolle opmerkingen opgeleverd. Het is de bedoeling om daar in het komende nummer op in te gaan. Maar nog steeds geldt dat uw wensen over aandachtspunten van harte welkom zijn.
ch en gk
|
Studiedag Nederlandse Vereniging van Wiskundeleraren
De studiedag van de Nederlandse Vereniging van Wiskundeleraren (NVvW) staat dit jaar in het teken van het 100-jarige bestaan.
De bijeenkomst is zoals gebruikelijk in Veenendaal op de eerste zaterdag van november.
Programma
Het programma van de jaarvergadering/studiedag van de NVvW ziet er als volgt uit:
tijd |
onderwerp |
10:00−10:50 uur |
Jaarvergadering |
11:00−11:15 uur |
Inleiding studiedag |
11:15−12:00 uur |
Plenaire lezing |
12:00−12:15 uur |
Pauze |
12:15−13:05 uur |
Workshopronde 1A, lunch en markt |
13:15−14:05 uur |
Workshopronde 1B, lunch en markt |
14:15−15:05 uur |
Workshopronde 2 |
15:25−16:15 uur |
Plenaire voordracht |
Workshops
U kunt kiezen uit ruim 30 workshops.
Sommige gaan over het wiskunde onderwijs van 100 jaar of zelfs 1000 jaar geleden. Andere gaan over oude technieken in een nieuw jasje.
Hier staat een volledige lijst van workshops.
Toegang
De jaarvergadering/studiedag van de NVvW wordt op 2 november 2024 op het
Ichthus College in Veenendaal georganiseerd.
De jaarvergadering (van 10:00 tot 10:50) is alleen voor leden van de NVvW.
De studiedag (vanaf 11:00) is voor leden en voor studenten aan een Nederlandse lerarenopleiding wiskunde gratis toegankelijk. Anderen kunnen voor € 87,50 deelnemen aan de studiedag.
Ze zijn dan dit schooljaar meteen ook lid van de NVvW.
Via deze link kunt u zich aanmelden voor de studiedag.
|
Statistiek in het voortgezet onderwijs
Statistiek in het voortgezet onderwijs is onderwerp van discussie.
Het belang wordt door velen onderkend.
Anderzijds worden er - met name vanuit het wetenschappelijk onderwijs - vraagtekens geplaatst bij de ambitie om diverse geavanceerde, en soms controversiële, onderwerpen al in het voortgezet onderwijs aan de orde te laten komen.
Tegen deze achtergrond is de recente publicatie van de werkgroep statistiek van de NVvW extra interessant.
De werkgroep statistiek van de Nederlandse Vereniging van Wiskundeleraren heeft een "position paper" gepubliceerd waarin het landschap van de statistiek geschetst wordt en aanbevelingen gedaan worden over het statistiekonderwijs in de bovenbouw van het voortgezet onderwijs.
De twaalf auteurs, allen leden van de werkgroep, zijn of waren tot voor kort verbonden aan diverse universiteiten, hogescholen, instituten en scholen voor voortgezet onderwijs.
Het stuk is beknopt gehouden, het telt slechts 10 pagina's.
Na een inleidend hoofdstuk wordt achtereenvolgens aandacht besteed aan de empirische onderzoekscyclus, beschrijvende statistiek met respectievelijk één en meer variabelen, toeval en kans en inferentiële statistiek, waarbij wordt nagegaan in hoeverre op basis van een steekproef meer algemene conclusies kunnen worden getrokken. Tenslotte wordt uitdrukkelijk ingegaan op het statistiekonderwijs in de bovenbouw van havo en vwo.
Gevaren
Een van de grote gevaren van onderwijs in statistiek is dat het verwordt tot sommetjes maken, of misschien nog erger, het handig hanteren van een softwarepakket en dan op de automaat regels toepassen over significantie en dergelijke.
Begrip en gezond verstand worden vaak en ook hier als remedie aangevoerd.
In het stuk wordt ervoor gepleit om het onderwijs te laten beginnen met beschrijvende statistiek van één variabele (verdeling, gemiddelde, percentielen en spreiding), in de context van aansprekende voorbeelden die bij voorkeur zijn gekoppeld aan de inhoud van andere vakken en de leefomgeving van de leerling. Vervolgens zou dan de samenhang tussen twee variabelen aan de orde moeten komen, met aandacht voor diverse maten voor correlatie. Daarbij is het zaak rekening te houden met andere (verborgen) variabelen. Het is wenselijk om niet alleen naar samenhang te kijken, maar ook naar mogelijke oorzakelijke relaties. Dat laatste is echter zelden eenvoudig.
Toevallig?
De 'onlosmakelijke' band tussen statistiek enerzijds en toeval en kans anderzijds wordt benadrukt. Voldoende begrip van toeval en kans is noodzakelijk om statistische gegevens goed te kunnen interpreteren.
Bij het behandelen van de inferentiële statistiek, waarbij op basis van een steekproef al dan niet conclusies worden getrokken over de hele populatie, is kansrekening van groot belang.
Daarnaast zien de auteurs een belangrijke rol voor simulatiesoftware.
Uitdrukkelijk wordt aandacht gevraagd voor de systematische aanpak bij onderzoek, en de empirische onderzoekscyclus. Tenslotte wordt een lans gebroken voor het onderwerp 'machine learning', maar ook hier geldt de waarschuwing: het is belangrijk dat leerlingen weten wat ze precies aan het doen zijn.
Het rapport is beschikbaar via
de website van de NVvW.
|
Vaksteunpunt wiskunde
Het vaksteunpunt wiskunde van Bètapartners heeft een nieuwe coördinator: Desiree Agterberg. Ze is het aanspreekpunt voor vragen of ideeën over netwerkbijeenkomsten en nascholingen. Voor de komende maanden staan diverse activiteiten op het programma, specifiek gericht op wiskunde, maar ook vakoverstijgende.
Verhalen vertellen
Verhalen vertellen is niet alleen voorbehouden aan andere schoolvakken, maar het kan ook prima in de wiskundeles. Het kan een grappige anekdote zijn of iets serieus uit het dagelijks leven waar een toepassing van wiskunde in zit. Het kan een stukje geschiedenis van de wiskunde zijn, maar ook een recente (her)ontdekking van een stukje wiskunde. Ook aan wiskundige raadsels zit vaak een verhaal vast.
Sommige docenten zijn 'geboren vertellers', anderen kunnen wellicht wat tips gebruiken.
Op 7 november laat Paul Groos zien hoe het kan.
Hij bespreekt diverse technieken.
Daarna is het oefenen geblazen.
Oud-Nederlandse wiskunde
Hoe gebruik je de geschiedenis van de wiskunde in het onderwijs?
We starten met een lezing over Claes Pietersz van Deventer en krijgen vervolgens een presentatie over het gebruik van geschiedenis van de wiskunde in het onderwijs.
Na het diner is er een workshop waarin de vertaalslag van 16 e en 17 e-eeuwse oud-Nederlandse teksten over meetkunde en algebra naar de eigen wiskundelessen centraal staat.
Praktische informatie
De bijeenkomst over verhalen vertellen is op donderdag 7 november aanstaande van 15:00 tot 18:00 uur.
De locatie is het PC Hoofthuis van de Universiteit van Amsterdam.
De toegang is gratis.
De bijeenkomst over Oud-Nederlandse wiskunde wordt gehouden op donderdag 16 januari 2025 van 14:45 tot 20:00 uur op de Hogeschool van Amsterdam .
De toegang is gratis voor leden van Bètapartners.
Anderen betalen een bedrag van € 200,=.
Meer informatie vindt u op de webpagina's van het vaksteunpunt wiskunde.
Daar kunt u zich ook aanmelden.
|
Basisvaardigheden
In Nederland leven er zorgen over de beheersing van basisvaardigheden, zoals rekenen-wiskunde.
De resultaten van onze leerlingen in internationale vergelijkende studies en nationale peilingsonderzoeken laten te wensen over en lijken een dalende trend te vertonen.
Daarom heeft het ministerie van OCW het masterplan basisvaardigheden in gang gezet.
Voor rekenen-wiskunde bestaan verschillende interpretaties over wat die basisvaardigheden inhouden.
Het Expertisepunt Rekenen-Wiskunde heeft daarom een literatuurstudie uitgevoerd met als centrale vraag: Welke verschillende interpretaties van basisvaardigheden rekenen -wiskunde komen naar voren in de internationale onderzoeksliteratuur?
Vier perspectieven
Voor deze studie onderscheidt het Expertisepunt vier perspectieven:
- basisvaardigheden als procedurele operaties
Hierbij gaat het vooral om automatisering van basisbewerkingen.
Dit lijkt niet centraal te staan in het huidige onderzoek naar basisvaardigheden.
- basisvaardigheden van hogere orde
Hierbij wordt gedacht aan probleemoplossen, modelleren, interpreteren en redeneren.
Deze vaardigheden worden belangrijker naarmate meer procedurele operaties worden uitgevoerd met digitale technologie n.
- basisvaardigheden als combinatie van procedurele en conceptuele kennis
In de literatuur worden procedurele en conceptuele kennis en vaardigheden als twee kanten van dezelfde medaille beschouwd. Over de beste didactische aanpak wat betreft de volgorde, skills-first of concepts-first, is geen consensus in de literatuur.
Gepleit wordt voor een iteratieve aanpak.
- basisvaardigheden als gecijferdheid
In het Engels wordt dit wel numeracy of mathematical literacy genoemd.
In Nederland wordt ook wel de term wiskundige geletterdheid gebruikt.
Dit betreft de wiskundige vaardigheden die voorwaardelijk zijn voor burgers om te functioneren in vervolgonderwijs, beroep en maatschappij.
Het gaat dan om zowel procedurele en conceptuele kennis.
Het Expertisepunt ziet in de literatuur consensus over het feit dat basisvaardigheden een subtiel en gebalanceerd samenspel vormen tussen procedurele vlotheid, basisvaardigheden van hogere orde en conceptueel inzicht.
Gecijferdheid blijkt de dominante invulling te zijn van het begrip basisvaardigheid bij rekenen-wiskunde.
Aanbevelingen
Daarom doet het Expertisepunt de volgende beleidsaanbevelingen:
- Beperk de interpretatie van basisvaardigheden rekenen-wiskunde niet tot procedurele
vaardigheden, maar stel de ontwikkeling van gecijferdheid centraal.
- Verbind basisvaardigheden rekenen-wiskunde met andere basisvaardigheden, zoals burgerschap en digitale geletterdheid.
- Overweeg meer gedetailleerde invulling van curricula per jaarlaag en schooltype.
- Borg de onderwijstijd voor basisvaardigheden rekenen-wiskunde.
|
Vierdeklasser wint finale Wiskunde Olympiade met perfecte score
Vierdeklasser Naïm Hofstede (15) uit Makkum heeft bij de finale van de Nederlandse Wiskunde Olympiade alle vijf opgaven perfect opgelost, waarvan de vijfde opgave als enige.
In categorie klas 5 won Josiah t Hart uit Groningen en in categorie klas 6 Lucas van de Sande uit Nieuwerkerk aan den IJssel de eerste prijs.
Op vrijdag 8 november worden zij, samen met de twaalf andere prijswinnaars, feestelijk gehuldigd tijdens de prijsuitreiking in Eindhoven.
De drie winnaars hebben veel ervaring met wiskundewedstrijden.
Alle drie namen zij al ten minste twee jaar deel aan het nationale trainingsprogramma dat leerlingen voorbereidt op deelname aan de nog veel lastigere internationale wiskundewedstrijden.
Dit jaar zijn weer 31 talentvolle leerlingen geselecteerd voor dit trainingsprogramma.
Uit deze groep worden de deelnemers gekozen die Nederland mogen vertegenwoordigen in het buitenland. In april 2025 reist een vierkoppig team af naar Kosovo voor de European Girls Mathematical Olympiad. In mei proberen tien leerlingen de Nederlandse eer hoog te houden bij de Benelux Wiskunde Olympiade in België.
Tot slot wacht voor zes scholieren het allerhoogste podium in Australië, waar dit jaar de Internationale Wiskunde Olympiade georganiseerd wordt.
Finale
In januari deden 6624 leerlingen van 310 scholen uit het hele land mee aan de eerste ronde.
Van elke categorie werden de hoogst scorende deelnemers uitgenodigd voor de tweede ronde op 10 maart, waaraan 905 leerlingen meededen.
De finale vond op 13 september plaats aan de Technische Universiteit Eindhoven voor 153 leerlingen.
De leerlingen kregen in totaal drie uur de tijd om vijf open opgaven op te lossen.
Een correct bewijs leverde steeds 10 punten op, maar ook voor goede observaties en deelbewijzen konden punten worden verdiend.
Als twee deelnemers dezelfde totaalscore behaalden, bepaalde de score bij de tweede (en eventueel eerste) ronde de eindstand.
De prijzen bestaan uit een geldbedrag en een extra cadeau.
Naast de leerlingen mogen zeker ook hun wiskundedocenten trots zijn op deze prestaties!
Einduitslag Nederlandse Wiskunde Olympiade 2024
klas 6
nr |
€ |
fin |
2e |
1e |
Naam |
Woonplaats |
School |
1 |
250 |
42 |
27 |
29 |
Lucas van de Sande |
Nieuwerkerk aan den IJssel |
Driestar Gouda |
2 |
200 |
40 |
37 |
34 |
Wendy Huang |
Eindhoven |
Christiaan Huygens College Eindhoven |
3 |
150 |
39 |
40 |
34 |
Chenyu Lin |
Oegstgeest |
Rijnlands Lyceum Oegstgeest |
4 |
100 |
39 |
33 |
29 |
Nick Mcpherson |
Moordrecht |
Coornhert Gymnasium Gouda |
5 |
50 |
36 |
38 |
34 |
Robert Stepanyan |
Sittard |
Trevianium Sittard |
klas 5
nr |
€ |
fin |
2e |
1e |
Naam |
Woonplaats |
School |
1 |
250 |
48 |
38 |
36 |
Josiah t Hart |
Groningen |
Willem Lodewijk Gymnasium Groningen |
2 |
200 |
36 |
36 |
32 |
Leonard Jonasse |
Nieuwegein |
Utrechts Stedelijk Gymnasium |
3 |
150 |
36 |
27 |
25 |
Lisa Meij |
Eindhoven |
Christiaan Huygens College Eindhoven |
4 |
100 |
36 |
26 |
21 |
William Yang |
Maastricht |
Porta Mosana College Maastricht |
5 |
50 |
35 |
27 |
32 |
Roel Alkemade |
Breda |
Stedelijk Gymnasium Breda |
klas 4 en lager
nr |
€ |
fin |
2e |
1e |
Naam |
Woonplaats |
Klas |
School |
1 |
250 |
50 |
32 |
34 |
Naïm Hofstede |
Makkum |
4 |
Thuisonderwijs Makkum |
2 |
200 |
36 |
21 |
19 |
Sofie Steenbergen |
Peize |
4 |
Praedinius Gymnasium Groningen |
3 |
150 |
34 |
25 |
31 |
Dennis Zhang |
Eindhoven |
4 |
Lorentz Casimir Lyceum Eindhoven |
4 |
100 |
34 |
25 |
15 |
Alina Ju |
Oegstgeest |
4 |
Stedelijk Gymnasium Leiden |
5 |
50 |
27 |
24 |
20 |
Boaz Brouwer |
Zaandijk |
3 |
Sint Michaelcollege Zaandam |
Voor leerlingen die de trainingsgroep net niet hebben gehaald, maar die wel een kans maken om volgend jaar geselecteerd te worden, wordt het belofteprogramma georganiseerd.
Dit programma, waarvoor 31 leerlingen zijn uitgenodigd, is qua opzet vergelijkbaar met het trainingsprogramma, maar is minder intensief en concentreert zich op stof die vooral nuttig is voor finaleopgaven.
Ook dit programma start in november.
Opvallend aan deze 63e finale van de Nederlandse Wiskunde Olympiade was dat vier van de vijf opgaven waren bedacht door één persoon: oud-deelnemer en belofteprogrammatrainer Mike Daas, die inmiddels als postdoc aan het Max Planck Instituut voor Wiskunde in Bonn verbonden is.
Ook de lastige opgave 5 was door hem bedacht.
Zoals vaker was deze opgave, die draaide om getallen waarvan het kwadraat een bijzondere eigenschap had, geïnspireerd op een probleem uit de hogere wiskunde, namelijk over de nulpunten van het polynoom x 2 x, modulo 10 n.
Er bleek echter nog heel wat werk nodig te zijn om dit probleem om te schrijven tot een begrijpelijke en behapbare versie voor middelbare scholieren.
|
Wereldwiskunde Fonds op NVVW-studiedag
Het WwF is weer present op de markt van de NVvW-studiedag op 2 november in Veenendaal, met boeken, en nu ook met spelletjes. We verkopen veel mooie gebruikte binnen- en buitenlandse studieboeken, boeken voor didactiek en geschiedenis van de wiskunde en populair wetenschappelijke boeken voor lage prijzen. En de oktoberveiling is nog gaande...
Dit najaar hebben we een extra groot aanbod aan populair wetenschappelijke boeken.
En ook heel speciaal: we nemen een groot assortiment wiskundige spelletjes en puzzels mee.
Met het oog op de komende feestdagen dus een mooie gelegenheid om voor een zachte prijsje cadeaus te kiezen uit dit mooie aanbod. U kunt bij de kraam betalen met PIN.
En zoals altijd: als u deze herfst opruimt in uw boekenkast, neem dan de boeken die u wilt afstaan mee naar de studiedag. Wij verkopen ze dan graag!
Veiling loopt nog
Er wordt weer enthousiast tegen elkaar op geboden op de oktoberveiling van het Wereldwiskunde Fonds.
We hopen op een mooie opbrengst.
Naast alle binnen- en buitenlandse studieboeken valt het dit jaar op dat er veel oude boeken worden aangeboden, de zogenoemde 100-plussers.
Daar zitten erg fraaie exemplaren tussen!
Ook bij de tijdschriften zijn er vele erg oude uitgaven te vinden.
Op zondag 27 oktober eindigt de veiling op verschillende tijdstippen.
Let daar dus op als u een bod hebt uitgebracht, zodat u nog tijdig kunt bijbieden.
Met al uw aankopen steunt u projecten rondom wiskundeonderwijs in ontwikkelingslanden.
Veel plezier met het bieden op de veiling.
Jos Remijn ( wereldwiskundeboeken@nvvw.nl)
veilingmeester WwF
|
Advertenties
Aan de slag met Math4all
Sinds jaar en dag is het mogelijk om uit het Math4all materiaal zelf maatwerkreaders te genereren.
We hebben het maatwerk-aanbod uitgebreid, zodat u nu PGA-readers kunt genereren.
Met die readers kunt u een probleem gestuurde aanpak in uw wiskundelessen inzetten.
Voor 1,2-havo/vwo staat een complete set klaar en we zijn bezig met 1,2-vmbo.
Op de studiedag van de NVvW op 2 november 2024 verzorgen we een workshop over het PGA materiaal en hoe we dat hebben vormgegeven.
Als u wilt weten of u ons PGA-materiaal kunt inzetten in uw lessen, schrijf u dan in voor deze workshop.
Anderszins geïnteresseerd: neem contact op met f.spijkers@math4all.nl of a.f.otten@math4all.nl.
|
|
|
Ontwikkel in uw vak en bezoek Texas Instruments!
Het seizoen van onderwijsevenementen is weer van start! Gaat u bijvoorbeeld naar de NvVW-jaardag? Bij onze stand beantwoorden we graag al uw vragen.
Kom eens kijken wat er mogelijk is met onze producten, of haal een gratis goodie op. Wilt u zelf iets gaan doen met programmeren in de les? Doe dan op 2 november bij de jaardag mee aan onze workshop computationeel denken in de wiskundeles.
Lees hier meer over het evenement.
|
|
|
KERN Wiskunde: Duurzaam, Up-to-date, Eerlijk en Voordelig
- Duurzaam: Geen LiFo-wegwerpboeken, maar boeken van hoge kwaliteit die gedrukt worden in Nederland.
- Up-to-date: KERN Wiskunde sluit naadloos aan op de nieuwe kerndoelen en is beschikbaar voor alle leerjaren en niveaus.
- Eerlijk en Voordelig: Geen boek-licentiekoppelverkoop of langjarige contracten. KERN Wiskunde is bovendien aanzienlijk voordeliger dan de andere wiskundemethoden.
Wilt u meer weten?
Bezoek ons op www.boomvoortgezetonderwijs.nl.
|
|
|
Havo en vwo wiskunde A (school)examens voorbereiden met BES Examenhulp
BES Examenhulp biedt alle wiskunde A leerlingen het ultieme hulpmiddel bij de voorbereiding op de havo- en vwo-(school)examens.
- Theoriesamenvatting: overzicht, diepgang en samenhang, rijkelijk aangevuld met voorbeeldopgaven.
- Oefenboeken: bundel van relevante examenvragen, waarbij de correctievoorschriften plaats hebben gemaakt voor toereikende uitwerkingen waarin denk- en rekenstappen zijn uitgelicht.
Mail en ontvang gratis en vrijblijvend inkijkexemplaren: info@besexamenhulp.nl.
David Soet en Jelmer Dekker - BES Examenhulp
|
|
|
Kom langs bij NumWorks op de NVvW-studiedag
Op 2 november zijn we op de NVvW-studiedag.
Bezoek onze stand en ontvang een unieke NumDeksel.
Wacht niet te lang, want we hebben maar een beperkt aantal bij ons.
Ontdek hoe onze innovatieve hulpmiddelen uw lesmethoden kunnen verbeteren en leerlingen kunnen inspireren.
We kijken er naar uit om met u te spreken!
Niet aanwezig maar wel een vraag?
Stuur ons dan een berichtje via contact@numworks.nl.
|
|
.
|
|
|