nummer 756, 13 novem­ber 2016

Dit nummer wordt ge­stuurd naar bijna 4500 adres­sen.

De Wiskun­dE-brief is een digita­le nieuws­brief, gericht op wiskun­dedocen­ten in het voortge­zet onder­wijs, met als doel om een snelle onder­linge uitwis­seling van informa­tie en menin­gen moge­lijk te maken. De brief ver­schijnt buiten de school­vakan­ties onge­veer één keer per week. Het abonne­ment is gratis.
Uw bijdra­gen aan de Wiskun­dE-brief zijn welkom op het e-maila­dres van de redac­tie. Op de website van de Wiskun­dE-brief kunt u zich abonne­ren, vindt u alle voor­waarden en adver­tentie­tarie­ven en kunt u oude nummers nalezen.
Artikelen en bijdragen
Vacatures in het onderwijs
Advertenties

 

Twintig jaar WiskundE-brief

Wanneer de eerste Wiskun­dE-brief precies ver­scheen, is een beetje onduide­lijk. Wanneer u in het archief (www.wiskun­debrief.nl) duikt, dan zult u merken dat de eerste Wiskun­dE-brieven niet zijn geda­teerd. Vast staat wel dat we rond deze tijd twintig jaar bestaan.
In die twintig jaar kende de Wiskun­dE-brief een aantal stand­vastige redac­tiele­den. Aan de basis van de Wiskun­dE-brief stonden Jos Andries­sen en Gerard Kool­stra. Deze twee mannen zijn ook meteen het langst verbon­den geweest aan de Wiskun­dE-brief. Jos was geduren­de zo'n vierhon­derd­vijftig Wiskun­dE-brieven een zeer gewaar­deerd redac­tielid en maakte na het terug­treden uit de redac­tie nog een hele tijd deel uit van het bestuur. Gerard is binnen de redac­tie na twintig jaar nog steeds de drijven­de kracht en is onder­tussen medever­antwoor­delijk voor niet minder dan zeven­honderd­zesen­vijftig Wiskun­dE-brieven!
Op naar de duizend
Het aantal abon­nees van de Wiskun­dE-brief groeit nog steeds. Geen ander medium heeft zo'n grote dekking over de doel­groep van wiskun­dedocen­ten binnen het voortge­zet onder­wijs. Het weke­lijks bedie­nen van bijna 4.500 collega wiskun­dedocen­ten is geen sinecu­re maar de reac­ties die dage­lijks op de redac­tie binnen­komen, geven ons de kracht om onver­minderd door te gaan. Mis­schien zelfs wel tot 2023, het jaar waarin, als we in het huidige tempo door­gaan, de duizend­ste Wiskun­dE-brief naar mis­schien wel 6.000 abon­nees zal worden ver­stuurd.
Maar genoeg ge­droomd! Terug naar de reali­teit. Voor u ligt Wiskun­dE-brief 756. Voor dit nummer hebben we enkele organi­saties rond wiskun­de en wiskun­deonder­wijs die, net als wij, al wat langer bestaan, uitgeno­digd om een bijdra­ge te leveren. Vier organi­saties, te weten Pythago­ras (1961), Ars et Mathe­sis (1983), WisFaq (2001) en WisBase (2001) zijn op die uitnodi­ging inge­gaan; hun bijdra­gen staan direct onder deze redacti­onele bijdra­ge.
De laatste Wiskun­dE-brief
Welk nummer zal ooit de laatste Wiskun­dE-brief krijgen? Wij willen dat voorals­nog niet weten. Zolang u dat op prijs stelt, blijven wij met veel plezier en energie ons best doen om u iedere week weer een nieuwe Wiskun­dE-brief te bezor­gen. Wat ons betreft min­stens nóg eens twintig jaar!
redac­tie

 

Pythagoras (1961)

De redac­tie van Pythago­ras felici­teert de Wiskun­dE-brief met het twintig­jarig bestaan. De wiskun­dE-brief is al twintig jaar lang een succes­vol communi­catieka­naal dat altijd con­stant is geble­ven in een snel verande­rende ICT-wereld.
 
Op de foto rechts, gemaakt tijdens een redac­tiever­gade­ring in het Escher­museum in Den Haag, staan vijf van de acht redac­tiele­den van het wiskun­detijd­schrift Pythago­ras, te weten Jeanine Daems, K.P. Hart, Mat­thijs Coster, Derk Pik en Jan Guiche­laar. Helaas staan de redac­tiele­den Paul Levrie, Alex van den Brand­hof en Christi­an Egger­mont niet op de foto.
We hebben erg veel bewonde­ring voor het werk van de redac­tiele­den Jos Andries­sen, Marja Bos, Gerard Kool­stra, Tineke van den Berg en Ton Groene­veld. Wat een doorzet­tings­vermo­gen om de Wiskun­dE-brief zo lang te handha­ven. En met wat voor kwali­teit! Het is boven­dien een plezier om het archief te lezen.
Jaarpuz­zel
 
Wij maken graag van deze gelegen­heid gebruik om de Pythago­ras jaarpuz­zel onder uw aan­dacht te brengen. Welke vormen kun je alle­maal maken met de zeven basis-pytha­gons? Doe alle­maal mee met deze wed­strijd, die ge­schikt is voor leerlin­gen vanaf de brug­klas. De puzzel daagt leerlin­gen uit om op aller­lei manie­ren onder­zoekend bezig te zijn.
Derk Pik

 

Ars et Mathesis (1983)

Ars et Mathe­sis is al 33 jaar een plat­form voor mensen met belang­stel­ling voor kunst in relatie tot wiskun­de. Is dat een vreemde combina­tie? Ars et Mathe­sis denkt van niet.
De combina­tie wordt ineens heel vanzelf­spre­kend wanneer je uitlegt dat elke teke­naar die perspec­tief in zijn schets ge­bruikt, in feite op een intuï­tieve manier wiskun­de be­drijft. Zoals een honkbal­ler vooraf ook geen kogelba­nen bere­kent bij het werpen van een bal. Dan valt het kwartje.
Echte wiskun­de
De eerlijk­heid gebiedt te erken­nen dat er voor het maken van Escher-achtige vlakver­delin­gen, Vasare­ly-achtige opbol­lingen, DaVinci-achtige stervor­men of Origami-achtige vouwpa­tronen toch wel wat echte wiskun­de komt kijken. Maar je kunt het jezelf bij het maken van 'wis­kunst' natuur­lijk precies zo moei­lijk maken als je nog aankunt.
Het netwerk van Ars et Mathe­sis is divers. Het bestaat uit kunste­naars, archi­tecten, ingeni­eurs, wiskun­digen, leraren en andere belang­stellen­den. We organi­seren elk jaar, steeds op de derde zater­dag van novem­ber, een symposi­um over kunst en wiskun­de. De laatste jaren gebeurt dat bijna altijd bij een onder­wijsin­stel­ling. Zo ook dit jaar.
Een dag vol WOW!
Dit jaar valt de Ars et Mathe­sisdag op 19 novem­ber 2016. De dag begint om 9:30 uur en duurt tot 16:00 uur. Het wordt ook dit jaar weer een inspire­rende dag waar naar verwach­ting meer dan honderd belang­stellen­den op af zullen komen. Rekent u op een dag met gegaran­deerd enige WOW!-momen­ten. Op de Ars et Mathe­sisdag wordt ook het jaar­boek aan onze dona­teurs uitge­reikt. Geduren­de de dag zijn er enkele lezin­gen maar er is natuur­lijk ook volop gelegen­heid om elkaar te ontmoe­ten rond de tafels van exposan­ten, die hun kunst­werken met trots laten zien en er graag met u over discus­siëren.
Dit jaar wordt de Ars et Mathe­sisdag op de Univer­siteit van Amster­dam, op het Science Park 904 in Water­graafs­meer, gehou­den. Ieder­een is welkom. Voor leden is de toegang gratis; niet-leden betalen € 10,=. Op onze website kunt u het program­ma vinden en de bijbeho­rende nieuws­brief lezen.
Hans Kuiper, secreta­ris Ars et Mathe­sis

 

WisFaq (2001)

 
De Wiskun­dE-brief bestaat 20 jaar? De tijd vliegt. Ik herin­ner me de eerste Wiskun­dE-brief nog wel. Ik heb toen zelfs nog een tijdje het archief bijge­houden!
Blade­ren door de oude Wiskun­dE-brieven is altijd aardig. Dan weet je meteen waar de tijd geble­ven is. Je zult zien dat sommige dingen verande­ren maar dat er ook veel dingen hetzelf­de blijven. Dat was altijd al zo...
Later hebben de webmas­ters van wiskun­de-sites via Wiskun­deweb­masters ook nog van alles gedaan en uitge­dacht. Eén van die dingen was WisFaq, de digita­le vraag­baak voor wiskun­de(-onder­wijs). WisFaq bestaat nog steeds. Volgens sommige mensen is het een archeo­logi­sche vondst. Maar voor anderen is het nog steeds een bron van inspira­tie en plezier. Met meer dan 42.000 vragen en antwoor­den is het een vind­plaats van wiskun­de, mooie momen­ten en plezier!
Gefeli­citeerd met het 20-jarig bestaan, Wiskun­dE-brief. Waar zouden we zonder je zijn? ☺
Willem van Raven­stein

 

WisBase (2001)

 
Op diverse web­sites vind je wiskun­dig lesmate­riaal en soms ook wiskun­deproef­werken. Een initia­tief dat sinds het begin van dit millen­nium bestaat, is WisBase.nl. WisBase heeft als doel om de uitwis­seling van toetsen tussen wiskun­dedocen­ten te bevorde­ren.
Op dit moment bevat WisBase een kleine 700 volledi­ge toetsen en zo'n 80 losse toetsop­gaven. Daar­naast staat op WisBase een archief van ruim 300 MULO examens, waarvan een groot deel met uitwer­kingen.
Rechten­vrij
De proef­werken worden vrij van auteurs­rechten op WisBase gedeeld. Dat geldt ook voor het overige op WisBase gedeel­de materi­aal. Er staan dus geen opgaven uit toets­bundels of metho­des in. Nu bestaan veel toetsen natuur­lijk uit een combina­tie van zelf geschre­ven toetsop­gaven en opgaven uit de methode. Daarom heeft WisBase het ook moge­lijk gemaakt om losse toetsop­gaven in de databa­se te zetten.
Heeft u zelf een mooie toetsop­gave ontwik­keld? Deel die mooie opgave dan met uw collega's op WisBase.nl! Al het materi­aal op WisBase.nl is vrijge­geven onder een Creati­ve Commons licen­tie.
Regi­stratie
Ieder­een kan veel van het materi­aal op WisBase.nl bekij­ken of downloa­den. Maar toetsen en toetsop­gaven zijn uitslui­tend beschik­baar voor geregi­streer­de wiskun­delera­ren. U kunt zich via deze link als docent laten regi­streren.
WisBase.nl wordt moge­lijk gemaakt door de Neder­landse Vereni­ging van Wiskun­delera­ren (NVvW).
Erik van den Hout

 

Resultaten rekentoets 2015-2016

Afgelo­pen vrijdag­avond is - met ruim een maand vertra­ging - de Rappor­tage referen­tieni­veaus 2015-16 gepubli­ceerd. Op basis daarvan is een beeld te schet­sen van de resulta­ten van de reken­toets in het afgelo­pen school­jaar.
Opval­lend is dat de percen­tages onvol­doende bij de reken­toetsaf­names wat hoger liggen dan vorig jaar, behalve bij het vmbo-GT. Daar lagen de cijfers door verande­ringen in de norme­ring dit jaar een stuk hoger dan het jaar daar­voor. Wanneer we de percen­tages daar­voor corrige­ren, is ook bij het vmbo-GT sprake van een toename van het percen­tage onvol­doende.
Onvol­doende eindcij­fers
De eindcij­fers, in veel geval­len het hoogste cijfer na een aantal herkan­singen, geven een heel ander beeld. Daar zien we de de afgelo­pen jaren een gestage afname van de percen­tages onvol­doende. Bij het vmbo-GT is in het onder­staande over­zicht voor de verge­lijk­baar­heid steeds de norme­ring van 2015-16 toege­past.
2013-14 2014-15 2015-16
BB 58% 49% 34%
KB 57% 41% 34%
GT 18%* 12%* 11%
havo 53% 46% 40%
vwo 10% 8% 5%
De ver­schil­len tussen beide over­zichten hebben alles te maken met de verrui­ming van de herkan­singsmo­gelijk­heden. Het afgelo­pen jaar had iedere kandi­daat recht op vier pogin­gen en voor die tijd was dat minder. Dat heeft vanzelf­spre­kend een posi­tief effect op de eindcij­fers. Moge­lijk worden de gemid­delden van de toetsaf­names door deze rege­ling wat nega­tief beïn­vloed omdat juist de 'zwakke' leerlin­gen gebruik zullen hebben gemaakt van de extra herkan­singen. Een andere mogelij­ke verkla­ring is dat leerlin­gen vanwege het aantal herkan­singsmo­gelijk­heden hun eerste poging wat minder serieus namen dan voor­heen.
De cijfers voor de vmbo-leerlin­gen hebben betrek­king op de 2F-versie van de toets; de cijfers voor havo en vwo betref­fen de 3F-versie. Bij het verge­lijken van de resulta­ten voor vmbo-BB en vmbo-KB moet in het achter­hoofd gehou­den worden dat bij vmbo-BB een gunsti­ger norme­ring gehan­teerd wordt. Deze komt er in de prak­tijk op neer dat de BB-leerlin­gen er een punt bij krijgen.
Risico­groepen
Helaas worden er geen gede­tail­leerde gege­vens per profiel/afde­ling ver­strekt. Wel kunnen we zien dat sommige groepen, afgaand op het gemid­delde eindcij­fer, in de proble­men (kunnen) komen. Voor­beelden daarvan zijn de CM-leerlin­gen op havo (5,0) en de leerlin­gen van de sector Zorg en Welzijn op vmbo BB en KB (5,5 en 5,6).
Op korte termijn lopen vooral de CM-leerlin­gen op het vwo het risico om (mede) op de reken­toets te zakken. Een gemid­delde van 6,3 wijst op een aanzien­lijk aantal, ik schat min­stens 25%, onvol­doendes. Een onvol­doende voor de reken­toets in combina­tie met een onvol­doende voor een ander kernvak heeft in 2017 tot resul­taat dat de leer­ling zakt. Het ministe­rie heeft laten bereke­nen dat indien de uitge­breide kernvak­kenrege­ling al in 2015-2016 had gegol­den, minder dan 1% van de leerlin­gen het diploma vanwege de reken­toets niet zou hebben behaald. Men acht dit zo te zien accepta­bel.
gk

 

Schaakspel rond rekenen (vervolg)

 
In het schaak­spel rond rekenen (zie Wiskun­dE-brief 749) is weer een nieuwe zet gedaan. Staats­secreta­ris Dekker gaat in een recente brief in op vragen over het overleg tussen zijn ministe­rie de Neder­landse Vereni­ging van Wiskun­delera­ren (NVvW) over de uitwer­king van hun plannen met rekenen in het voortge­zet onder­wijs. Zie ook Wiskun­dE-brief 740.
In zijn brief van 4 novem­ber 2016 geeft Sander Dekker ant­woord op vragen van de PvdA en het CDA. Deze vragen werden door deze partij­en gesteld naar aanlei­ding van de brief van de NVvW van 12 mei 2016. De vragen van de PvdA luidden:
"Is de staats­secreta­ris bereid om op de kortst mogelij­ke termijn met de Neder­landse Vereni­ging van Wiskun­delera­ren in overleg te treden om haar alterna­tieve voor­stel voor het voortge­zet onder­wijs verder uit te werken en te imple­mente­ren? Zo ja, wil de staats­secreta­ris de Kamer dan daar­over informe­ren? Zo neen, waarom niet?"
Geen con­creet ant­woord
Dekker geeft geen ant­woord op deze concre­te vragen. Hij memo­reert slechts "de con­struc­tieve gesprek­ken die plaats­vinden tussen de NVvW en medewer­kers van het ministe­rie" onder verwij­zing naar zijn brief aan de Kamer van 9 septem­ber 2016. Op een soortge­lijke vraag van het CDA geeft hij ook geen con­creet ant­woord maar ver­wijst hij opnieuw naar dezelf­de brief en de gesprek­ken met de NVvW.
Wel praten maar niet over het voor­stel
Hij eindigt zijn brief van 4 novem­ber 2016 met de volgen­de zin:
"Ik be­schouw de NVvW als een waarde­volle partner in het verbete­ren van rekenon­derwijs, zoals ik in de brief van 9 septem­ber 2016 heb vermeld. De gesprek­ken over het verbete­ren van het rekenon­derwijs tussen de NVvW en het ministe­rie van OCW zullen, als het aan mij ligt, ook in de toe­komst worden voortge­zet."
De strate­gie van Dekker is duide­lijk. Hij wil wel met de NVvW praten maar niet over hun voor­stel. Dat voor­stel wil hij graag door­schui­ven naar 'Onder­wijs 2032' zoals in zijn brief van 9 septem­ber 2016 valt te lezen.
Komende donder­dag verga­dert de commis­sie voor OCW van de Tweede Kamer onder meer over de voort­gang van het overleg tussen de NVvW en het ministe­rie.
Jan Jimkes

 

Handreiking rekentoetsen, aanvulling

In Wiskun­dE-brief 755 werd gemeld dat afron­dings­fouten en notatie­fouten bij de reken­toets nog steeds veel voorko­men. Daarbij werd ook genoemd het niet noteren van de 0 als tweede deci­maal bij geldbe­dragen.
Om misver­standen te voorko­men: Het noteren van (€) 92,50 als (€) 92,5 wordt wel gesigna­leerd bij het nakij­ken van de reken­toetsen maar niet fout gere­kend. Het niet voldoen aan uitdruk­kelijk afrond­voor­schrif­ten, zoals Rond af op duizend­tallen, of Rond af op een heel getal wordt uiter­aard wel fout gere­kend.
In de nieuw­ste versie van de handrei­kingen wordt uitdruk­kelijk aan­dacht besteed aan de moge­lijk­heid dat meerde­re antwoor­den, dus niet alleen het boven­ste ant­woord, goed worden gere­kend.
gk

 

Petitie beroepsprocedure Centraal Examen (reactie)

In Wiskun­dE-brief 755 werden enige toezeg­gingen van staats­secreta­ris Sander Dekker gepubli­ceerd naar aanlei­ding van de petitie van initia­tiefne­mers Grada Fokkens en Harry Schut­jes tot invoe­ring van een fatsoen­lijke beroeps­procedu­re met betrek­king tot het Cen­traal Examen. In 2014 had ik een bijzon­dere erva­ring met het CvTE. Met die erva­ring in het achter­hoofd twijfel ik aan de waarde van de toezeg­gingen van de staats­secreta­ris.
Toen ik in 2014 het CvTE op de hoogte stelde van mijn kritiek over opgave 13 uit het havo wiskun­de B examen, weiger­de het CvTE tot drie maal toe om inhoude­lijk op mijn kritiek in te gaan. Zie ook Wiskun­dE-brief 673. Dat ik niet de enige was met kritiek op deze opgave bleek uit de examen­bespre­king van Cito­toets­deskun­dige Ruud Stol­wijk in de Eucli­des van septem­ber 2014. Hij merkte daar op:
"Criti­casters van deze vraag leken deze essenti­ële toevoe­ging niet altijd te hebben gelezen."
Met deze opmer­king toonde hij aan dat de essen­tie van mijn kritiek ondanks mijn aandrin­gen nog steeds niet was doorge­drongen tot het CvTE.
Uitein­delijk gaf Ruud Stol­wijk in de Eucli­des van decem­ber 2014 na inter­ventie van Jan van de Craats met moeite bijna, maar nog net niet hele­maal, toe dat de opgave niet in orde was. Hij schreef:
"Zuiver wiskun­dig gezien is het eerste deel van deze vraag niet te beant­woorden (...) Naar de mening van de examen­makers (...) was deze vraag voor de doel­groep begrij­pelijk en doen­lijk geformu­leerd. De wiskun­dige onzui­verheid had wel­licht voorko­men kunnen worden."
 
De aard van het beestje
Het is helaas een bekend ver­schijn­sel bij de examen­makers dat men het onder­wijs­veld niet wil 'horen' en dat fouten slechts met de aller­groot­ste moeite worden toegege­ven. Daarom heb ik ook niet veel vertrou­wen in de in Wiskun­dE-brief 755 gepubli­ceerde toezeg­gingen van staats­secreta­ris Sander Dekker. Hij kan wel bepalen dat het CvTE docen­ten en vakvere­nigin­gen meer bij de examens moet betrek­ken maar daar veran­dert hij de aard van het beestje niet mee.
Ook zijn toezeg­ging dat bij breed gedra­gen onvrede over een examen­onder­deel de betref­fende vakvere­niging in het vervolg bij het overleg zal worden betrok­ken, zal mijns inziens niet leiden tot een enigs­zins adequa­te beroeps­moge­lijk­heid. Ik wil daarbij opmer­ken dat het niet duide­lijk is wat er onder 'onvrede' wordt ver­staan. Ook heb ik moeite met de zinsne­de 'breed gedra­gen'. Ook wanneer slechts één persoon, en dat kan ook een leer­ling zijn, opmerkt dat een examen­opgave moge­lijk niet correct is, dient er mijns inziens een goede beroeps­procedu­re in werking te treden.
Gekisse­bis
Ik wens het bestuur van de NVvW veel geduld toe bij het onder­houden van de contac­ten met CvTE en Cito. Veel sterkte ook bij het vinden van een weg om als vakvere­niging niet betrok­ken te raken bij het gekisse­bis dat ont­staat als een examen­commis­sie niet ade­quaat handelt.
Riet Bosman

 

Stop dit lerarenregister

 
De vakbond Leraren In Actie (LIA) is een petitie begon­nen tegen het huidige leraren­regis­ter. De petitie is succes­vol; zondag­middag was de petitie al ruim 9.500 keer gete­kend.
LIA is een bond van leraren in het voortge­zet onder­wijs. De LIA erkent dat een leraren­regis­ter van nut kan zijn. Een leraren­regis­ter dat wordt georga­niseerd door de beroeps­groep zelf is het onder­zoeken waard. LIA is wel tegen het onlangs door de Tweede Kamer goedge­keurde ("dit") leraren­regis­ter omdat dat regis­ter van bovenaf wordt opge­legd en onvol­doende draag­vlak onder leraren geniet.
Eerste Kamer
Het leraren­regis­ter is inmid­dels de Tweede Kamer gepas­seerd en staat nu op de rol van de Eerste Kamer. Met de petitie "Stop dit leraren­regis­ter" wil Leraren in Aktie de leden van de Eerste Kamer bewegen tot het stemmen tegen het huidige wets­voor­stel.
Volg voor meer informa­tie deze link. Via deze link kan de petitie eventu­eel ook worden gete­kend.

 

Uitslag Finale Wiskunde Olympiade 2016

 
De win­naars van de Neder­landse Wiskun­de Olympia­de 2016 zijn bekend. Het zijn Levi van de Pol (catego­rie klas 4 en lager), Thomas Chen (catego­rie klas 5) en Wietze Koops (catego­rie klas 6), alle­drie vijf­tien jaar oud. Bijzon­der is dat zowel Levi als Thomas en Wietze de maxima­le score behaal­den.
Levi van de Pol is leer­ling van het Ichtus College in Veenen­daal, Thomas Chen is leer­ling van het Gymnasi­um Haganum in Den Haag) en Wietze Koops is leer­ling van RSG Stad & Esch & Lyceum in Meppel.
Tijdens de prijs­uitrei­king op vrijdag­middag 11 novem­ber 2016 namen de win­naars hun prijs van € 250,= in ont­vangst. In elke catego­rie ontvin­gen ook de nummers 2 tot en met 5 een prijs, varië­rend van € 50,= tot € 250,=. Op www.wiskun­deolym­piade.nl vindt u een over­zicht van alle 15 prijs­win­naars van 2016.
Groot deelne­mers­veld
De Neder­landse Wiskun­de Olympia­de is een wed­strijd voor middel­bare scholie­ren met belang­stel­ling voor wiskun­de. In januari 2016 deden aan de eerste ronde van de Olympia­de maar liefst 11.101 leerlin­gen van 347 ver­schil­lende scholen uit het hele land mee. De beste deelne­mers per catego­rie, in totaal 971 leerlin­gen, werden op 11 maart 2016 uitgeno­digd voor de tweede ronde, die op twaalf univer­sitei­ten werd georga­niseerd. Aan de finale, die op 16 septem­ber 2016 op de Techni­sche Univer­siteit Eindho­ven plaats vond, namen uitein­delijk nog 148 leerlin­gen deel.
Nationa­le selec­tie
Samen met nog acht­tien andere veelbe­lovende finalis­ten krijgen deze vijf­tien prijs­win­naars een uitnodi­ging voor een inten­sief trai­nings­program­ma in de periode novem­ber 2016 t/m juni 2017. Uit deze nationa­le selec­tie zullen uitein­delijk zes leerlin­gen worden geselec­teerd voor het team dat Neder­land in de zomer van 2017 zal verte­genwoor­digen op de Interna­tionale Olympia­de in Brazi­lië. Ook worden er vier meisjes geselec­teerd voor de Europe­an Girls’ Mathema­tical Olympi­ad in Zwitser­land en tien leerlin­gen geselec­teerd voor de Benelux Mathema­tical Olympi­ad in België.

 

Uitwerkingen voorbeeldtoets 3F nu ook op Rekentube

 
In de oefenom­geving van Facet zijn in oktober 2016 nieuwe voor­beeld­toetsen ge­plaatst voor de reken­toetsen VO.
In Wiskun­dE-brief 754 vermeld­de ik dat ik de uitwer­kingen van de 2F voor­beeld­toets op www.rekentu­be.nl al had gepubli­ceerd. Vanaf heden staan nu ook de uitwer­kingen van de 3F voor­beeld­toets online.
Klik hier om direct naar de uitwer­kingen te gaan.
Henk Vegter
Rekentu­be.nl

Vacatu­res in het onder­wijs

Het plaat­sen van vacatu­remel­dingen voor docen­ten wiskun­de en rekenen is gratis voor niet particu­liere instel­lingen voor middel­baar en hoger onder­wijs. Voor de voor­waarden: zie www.wiskun­debrief.nl.


 

Eerstegraads vacature te Purmerend

 
Op het Da Vinci College te Purme­rend zijn wij op zoek naar een eerste­graads collega ter vervan­ging van een zwange­re collega op de dinsdag, de woens­dag en de vrijdag. Het betreft een aanstel­ling voor 0,6 fte met ingang van 9 januari 2017.
Volg deze link voor meer informa­tie.

Adver­tenties

Voor voor­waarden en tarie­ven: zie www.wiskun­debrief.nl.


 

Hoofdauteur wiskunde gevraagd

Educa­tieve Uitgeve­rij EduHint, de uitge­ver van onder andere SmartRe­kenen, is vanwege verdere ambitie in het voortge­zet onder­wijs op zoek naar een
Hoofdau­teur Wiskun­de
EduHint biedt u een unieke kans om gedre­ven en met passie aan het roer te staan van de ontwik­keling van een nieuwe wiskun­demetho­de.
Klik hier voor meer informa­tie.
Stuur uw sollici­tatie­brief met CV naar Watze Winsemi­us, CTO van EduHint, watze­winsemi­us@eduhint.nl. Voor vragen kunt u telefo­nisch contact opnemen via 0513-657192 of 06-21566705.

 

Training 'Effectief leren met ICT in de wiskundeles'

 
Hoe kun je ICT inzet­ten als krach­tig leerge­reed­schap om leerlin­gen te onder­steunen bij het leren van wiskun­de?
Kom naar de trai­ning op 23 novem­ber 2016. Kijk voor meer informa­tie op www.math­plus.nl/effec­tiefle­renmet­ict of lees eerst onze whitepa­per.

 

Laat wiskunde u verblijden

Dit jaar helaas niet op de NVvW-jaarver­gade­ring. Maar wel weer in mijn web­winkel:
Choco-pi en andere wiskun­dearti­kelen.

 

Tijd voor vernieuwing?

Het nieuwe jaar staat voor de deur. Waarom dan niet voor een grafi­sche rekenma­chine kiezen die op 2017 is voorbe­reid? Neem contact op met p.scha­dron@hp-prime.nl voor de docen­tenaan­biedin­gen van de nieuwe HP Prime grafi­sche rekenma­chine. Waarom de HP Prime klaar voor 2017 is?
  • Zeer snelle nieuwe proces­sor.
  • Stan­daard gele­verd inclu­sief gratis emula­tor-softwa­re, ook voor uw leerlin­gen.
  • Een touch screen met kleur en hoogste resolu­tie.
  • Door het CvTE goedge­keurde examen­stand.
  • Stan­daard voor­zien van krachti­ge applica­ties voor functie­onder­zoek, dynami­sche meetkun­de, statis­tiek, spread­sheet, plotten van impli­ciete func­ties en meer.
  • Volledi­ge support van Malm­berg en Noord­hoff (G&R en MW) online beschik­baar.
  • Neder­landse onder­steu­ning door onze educa­tief consul­tant Pieter Scha­dron (p.scha­dron@hp-prime.nl)
Neem ook eens een kijkje op www.hp-prime.nl voor veel meer informa­tie over de HP Prime rekenma­chine en voor Neder­lands lesmate­riaal.
 

 
redactie:Gerard Koolstra, Tineke van den Berg en Ton Groeneveld
e-mail:redactie@wiskundebrief.nl
website:www.wiskundebrief.nl