nummer 740, 22 mei 2016

Dit nummer wordt ge­stuurd naar ca. 4400 adres­sen.

De Wiskun­dE-brief is een digita­le nieuws­brief, gericht op wiskun­dedocen­ten in het voortge­zet onder­wijs, met als doel om een snelle onder­linge uitwis­seling van informa­tie en menin­gen moge­lijk te maken. De brief ver­schijnt buiten de school­vakan­ties onge­veer één keer per week. Het abonne­ment is gratis.
Uw bijdra­gen aan de Wiskun­dE-brief zijn welkom op het e-maila­dres van de redac­tie. Op de website van de Wiskun­dE-brief kunt u zich abonne­ren, vindt u alle voor­waarden en adver­tentie­tarie­ven en kunt u oude nummers nalezen.
Artikelen en bijdragen
Vacatures in het onderwijs
Advertenties

 

Moeizaam rekenoverleg tussen OCW en NVvW

 
Moet je nu inzet­ten op verbete­ring van de rekenvaardig­heid of op verbete­ring van de rekentoets? De contro­verse rond deze vraag tussen de Neder­landse Vereni­ging van Wiskun­delera­ren (NVvW) en het ministe­rie van Onder­wijs, Cultuur en Weten­schap (OCW) lijkt steeds pregnan­ter te worden.
In oktober 2015 werd in de Tweede Kamer een breed onder­steunde motie aangeno­men waarin staats­secreta­ris Sander Dekker ver­zocht werd om in overleg met het onder­wijs­veld, en in het bijzon­der met de NVvW, per sector een aanpak te ontwik­kelen ter verbete­ring en borging van de reken­vaardig­heid (Wiskun­dE-brief 716). Al snel bleek dat er door de staats­secreta­ris aan deze motie een andere draai werd gegeven (Wiskun­dE-brief 717). Dat leidde natuur­lijk weer tot kriti­sche vragen in de Tweede Kamer (Wiskun­dE-brief 722).
Af­scheid van de reken­toets
In februa­ri 2016 heeft het bestuur van de NvvW in een uitge­breide brief gepleit voor het afschaf­fen van de huidige digita­le reken­toets. In plaats hiervan pleit de NVvW voor de inzet op het rekenonder­wijs, met aan­dacht voor de ver­schil­len tussen havo/vwo, vmbo en mbo (Wiskun­dE-brief 730). Kort daarop heeft er een gesprek tussen verte­genwoor­digers van de NvvW en de staats­secreta­ris plaats­gevon­den dat door de NVvW als posi­tief en con­struc­tief werd ervaren. Maar in de vervolg­gesprek­ken bleek echter steeds meer dat het ministe­rie toch liever de rekentoets cen­traal stelt.
In zijn brief van 12 mei 2016 schrijft voorzit­ter Swier Garst van de NVvW:
"Wij hadden ver­wacht dat alterna­tieven voor de reken­toets ook onder­werp van deze gesprek­ken zouden zijn en wij betreu­ren het [dat] dit overleg tot op heden nog niet heeft plaats­gevon­den."
Op het ministe­rie ziet men dat anders: In een vorige week gepubli­ceerde brief aan de Tweede Kamer schrijft het ministe­rie:
"Wat we willen berei­ken is dat leerlin­gen beter leren rekenen. Daar­voor is verbete­ring van het rekenon­derwijs nodig. We hebben gemerkt dat het vooruit­zicht van een reken­toets die meetelt voor het behalen van het diploma een belang­rijke bijdra­ge levert aan die verbete­ring. (...) Nu is beslo­ten de reken­toets voorlo­pig niet te laten meetel­len voor het behalen van het vmbo-, havo- en mbo-diploma, krijgen we signa­len dat de motiva­tie bij ver­schil­lende betrok­kenen is afgeno­men. We stellen momen­teel een actie­plan op om die motiva­tie weer op peil te krijgen."
De NVvW maakt echter wat betreft het voortge­zet onder­wijs liever korte metten met de reken­toets:
"Voor het voortge­zet onder­wijs is het zinloos om nog langer geld, tijd en energie te steken in het werken met de huidige digita­le reken­toets. Niet alleen is het een ver­keerd middel om de reken­vaardig­heid op peil te brengen, maar boven­dien blijven er klach­ten over de inhoud, de beoorde­ling, het geheime karak­ter, de digita­le afname en de positie van de toets in de slaag­zakrege­ling.
Om verder tijdver­lies te voorko­men verzoe­ken wij u op de kortst mogelij­ke termijn ons alterna­tieve voor­stel voor het voortge­zet onder­wijs verder uit te werken en te imple­mente­ren, waarbij u uiter­aard op onze steun kunt rekenen."
gk

 

Bespreking rekentoetsopgaven geannuleerd

Op woens­dag 8 juni 2016 zou er in de Tweede Kamer een bijeen­komst plaats­vinden waarin de reken­toetsop­gaven van 2015 (3F) zouden worden bespro­ken, voor een deel in een beslo­ten en voor een deel in een openba­re zitting. Zie ook Wiskun­dE-brief 735 en Wiskun­dE-brief 738. Afgelo­pen week is deze bijeen­komst geannu­leerd.
Afgelo­pen donder­dag is er in een procedu­reverga­dering van de commis­sie OCW gespro­ken over het aantal afmel­dingen voor de bijeen­komst van 8 juni en over de aard van de afmel­dingen. Zoals in Wiskun­dE-brief 738 gemeld, hadden een aantal genodig­den princi­piële bezwa­ren tegen de opzet van de bijeen­komst.
Op voor­stel van de initia­tiefne­mer, Michel Rog (CDA), is beslo­ten om de bijeen­komst te annule­ren.

 

Discussie rond de ER-rekentoets

 
Leerlin­gen met ernsti­ge reken­proble­men kunnen onder bepaal­de voor­waarden een aange­paste toets maken. Deze toets, de zoge­naamde ER-variant, is de afgelo­pen maanden onder­werp gewor­den van een politie­ke discus­sie.
De Raad van State heeft in haar advies kritiek geuit op het ontbre­ken van een wette­lijke basis voor een aparte toets voor leerlin­gen met ernsti­ge reken­proble­men. Het ministe­rie verde­digde zich door te stellen dat de ER-varian­ten op de 2F-toets en de 3F-toets van hetzelf­de niveau zijn als de regulie­re toetsen.
De kamer reageer­de hierop met de vraag wat dan eigen­lijk de zin is van een aparte ER-variant. De kritiek op de ER-varian­ten werd gevoed door ener­zijds de scherpe kritiek van dyscal­culie­deskun­digen als profes­sor van Luit en ander­zijds door berich­ten vanuit scholen dat de ER-variant in de prak­tijk niet of nauwe­lijks een beter resul­taat ople­vert.
Aanpas­singen
Het ant­woord vanuit het ministe­rie is dat de ER-varian­ten dezelf­de moei­lijk­heids­graad hebben maar er sprake is van enkele aanpas­singen. In een recente brief aan de Tweede kamer wordt het een en ander zo ver­woord:
"De aanpas­sing in de reken­toets ER zit zoals gezegd in het beroep op geauto­mati­seerde regels en referen­tiewaar­den, in onder­steu­ning door hulpmid­delen en in de opgaven zelf. De opgave is dus net zo complex, maar op de voor hem blokke­rende delen wordt de leer­ling gehol­pen. Als hij daar­naast belem­merd wordt door extreme reken­angst, of door een andere beper­king zoals ADHD of ASS, dan kan daar in de wijze van examine­ring bij een monde­linge afname reke­ning mee worden gehou­den."
Opval­lende norme­ringen
Intus­sen zijn de eerste afname­perio­des voor de reken­toetsen achter de rug. Er zijn lande­lijke gezien nog geen resulta­ten bekend, althans niet op de redac­tie, maar de norme­ring is al wel gepubli­ceerd. Hieron­der is de lezen welke "cesuur" (minima­le procen­tuele score voor een 6) er is gehan­teerd en welk percen­tage opgaven werd "geneu­trali­seerd". Geneu­trali­seerde opgaven zijn opgaven die zijn afge­keurd en daarom bij alle leerlin­gen worden goed gere­kend.
Zoals bekend is, kennen de digita­le reken­toetsen van het zelfde type diverse varian­ten. Daarom staan in de onder­staande tabel steeds het sprei­dingsin­terval en, tussen vierkan­te haken, de mediaan vermeld.
januari 2016 maart 2016
toets cesuur (%) geneu­trali­seerd (%) cesuur (%) geneu­trali­seerd (%)
2F 69-73 [71] 0-7 [3] 58-67 [64] 0-2 [0]
2ER 47-53 [50] 3-7 [5] 30-43 [37] 0-3 [3]
3F 62-69 [64] 4-7 [4] 60-73 [66] 0-4 [2]
3ER 53 7-10 [8] 47-57 [52] 0-7 [3]
Opmerke­lijk is dat de cesuur bij de ER varian­ten veel lager ligt dan bij de regulie­re varian­ten. Dit lijkt toch weer een wat ander licht te werpen op de vraag naar de moei­lijk­heids­graad van de ER-variant. Verder valt op dat dat bij 2F (en 2ER) de cesuur in maart een stuk lager lag dan in januari. In januari lag de lat bij 2F behoor­lijk hoog; toen moest onge­veer 70% van de antwoor­den goed zijn voor een voldoen­de.
Reken­toets 2A
De ER-toetsen moeten niet verward worden met de speci­aal voor VMBO Basis (en sommige MBO oplei­dingen) ontwik­kelde reken­toets 2A. Deze is uitdruk­kelijk bedoeld als een toets die eenvou­diger is dan de 2F-toets. Afgelo­pen week is het adden­dum rekenen 2A bij de sylla­bus rekenen vo en mbo 2F en 3F gepubli­ceerd. De reken­toets 2A wordt in 2017 als pilot afgeno­men. Er zijn voor­beeld­toetsen beschik­baar.

 

De grafische rekenmachine op het Centrale Examen (reactie 1)

Het blijft gedoe! Het was volgens mij alle­maal veel eenvou­diger geweest wanneer rekenma­chine­produ­centen een rekenma­chine zouden hebben ontwor­pen zoals die door het onder­wijs gewenst wordt. Waarom verkoop je een appa­raat waarvan je een aantal opties niet mag gebrui­ken?
Maak toch gewoon een appa­raat zonder extra geheu­gen en zonder de moge­lijk­heid om applica­ties te laden of program­ma's te schrij­ven. Dan is een examen­stand of een reset overbo­dig. En op de vrijge­komen knopjes kun je dan bijvoor­beeld de breukbe­werkin­gen onder­brengen.
Kan het CvTE een derge­lijke ontwik­keling niet bevorde­ren?
Henk van Tilburg

 

De grafische rekenmachine op het Centrale Examen (reactie 2)

Ik begrijp niet goed hoe het CVTE kan advise­ren om rekenma­chines door leerlin­gen in te laten leveren en dan weer wille­keurig uit te delen. Die rekenma­chine is persoon­lijk eigen­dom van de leer­ling. Ik vind dat je zoiets als school uit princi­pe daarom al niet mag doen.
Maar ook bestaan er zo links en rechts nogal wat ver­schil­len in types rekenma­chines. De één heeft bijvoor­beeld een kleuren­scherm en de ander juist niet. Sommige rekenma­chines hebben een optie als Math­print en andere machi­nes weer niet. Het wille­keurig uitde­len kan ook daar­door flinke proble­men opleve­ren.
Jeroen Ver­berkt

 

Studiemiddag wiskundedocenten op Universiteit Twente

 
Graag nodigen wij u uit voor de jaar­lijkse studie­middag voor wiskun­dedocen­ten. Het thema van de studie­middag is deze keer 'Profiel­werk­stukken'. Hoofd­spreker is Sven Aerts, wiskun­dedo­cent te Amster­dam. Sven heeft veel erva­ring met het begelei­den van profiel­werk­stukken en heeft daar in maart 2016 tijdens het Mathema­tisch Congres een voor­dracht over gehou­den.
De studie­dag vindt plaats op woens­dagmid­dag 15 juni 2016. Deelna­me is gratis.
Het program­ma ziet er als volgt uit:
tijd onder­deel
13:30 uur Ont­vangst met koffie/thee bij zaal Rave­lijn 2502.
13:45 uur Opening door Jan Willem Polder­man, oplei­dingsdi­recteur Toege­paste Wiskun­de.
13:50 uur Ervarin­gen met profiel­werk­stukken, Sven Aerts, docent wiskun­de op het Vierde Gymnasi­um in Amster­dam.
14:35 uur Work­shop 'Bouwste­nen van Signa­len: een rijke bron van onder­werpen voor profiel­werk­stukken', Prof. Anton Stoorvo­gel, Toege­paste Wiskun­de.
15:35 uur Pauze.
15:50 uur Profiel­werk­stukken bege­leid door Fokke Hoekse­ma, docent wiskun­de op het Montes­sori Lyceum, Hengelo.
16:00 uur Onder­steu­ning bij profiel­werk­stukken door Twente Academy.
16:10 uur Erva­ring met de bache­lor Toege­paste Wiskun­de op TOM leest ge­schoeid. Vier studen­ten doen verslag.
16:30 uur Wine and Cheese.
U kunt zich tot 8 juni 2016 via deze link opgeven. We hopen u op 15 juni te kunnen begroe­ten.
Jan Willem Polder­man, oplei­dingsdi­recteur Toege­paste Wiskun­de
Gerard Jeur­nink, vakdi­dacti­cus wiskun­de

 

Bijeenkomst Wiskunde D Online,

Op Woens­dagmid­dag 15 juni 2016 is er in het studie­centrum van de Open Univer­siteit in Utrecht een informa­tie-uitwis­selings­bijeen­komst over Wiskun­de D Online. Tijdens die bijeen­komst kijken we terug op hoe het het afgelo­pen jaar met Wiskun­de D Online (www.wiskun­dedon­line.nl) is gegaan.
Maar natuur­lijk presen­teren we ook hoe we Wiskun­de D Online volgend school­jaar willen voort­zetten. Deze bijeen­komst is bij uitstek een gelegen­heid om elkaar, na veel digi­taal contact, einde­lijk eens live te ontmoe­ten. Maar kunt u niet ter plekke komen? Geen nood. Er wordt ook een moge­lijk­heid gecre­ëerd om online deel te nemen.
U bent uitgeno­digd
Voor de bijeen­komst nodigen we ieder­een uit die bij Wiskun­de D Online betrok­ken is of in Wiskun­de D Online geïnte­res­seerd is. We verwach­ten dus bijvoor­beeld leer­krach­ten, school­leiders, univer­siteits­docen­ten en student-assis­tenten van de vak­steun­punten maar ook de verte­genwoor­digers van de partij­en die Wiskun­de D Online onder­steunen.
De bijeen­komst duurt van 16:00 tot 18:00 uur. Er zijn drie voor­drach­ten en een discus­sieron­de gepro­gram­meerd. Na afloop gaan we eventu­eel gezamen­lijk uit eten in Utrecht.
Meer informa­tie en het aanmel­dings­formu­lier vindt u via deze link.
Tot 15 juni in Utrecht.
Jos Tolboom, Johan Gademan, Sieb Kemme, Evert van de Vrie

 

Handboek Lesson Study gepresenteerd

 
Op 10 mei 2016 is op de VU in Amster­dam op de eerste Lesson Study confe­rentie het hand­boek 'Een prakti­sche gids voor het onder­wijs' gepre­sen­teerd aan Peter Dudley (UK). De belang­stel­ling was groot; Lesson Study zit ook in Neder­land duide­lijk in de lift.
Lesson Study is in Japan en de Verenig­de Staten al langer bekend. Het is een metho­diek waarmee leraren gezamen­lijk een les ontwer­pen, deze les geven en vervol­gens gezamen­lijk nabe­spreken. Doel van deze werkwij­ze is om steeds in de prak­tijk te toetsen in hoever­re de lesin­houd en de gebruik­te werkvor­men het leren van de leerlin­gen bevor­dert. Lesson Study richt zich dus op samen­werking en op het leerpro­ces van de leerlin­gen en niet op de docent of het lesmate­riaal.
Lesson Study in Neder­land
In Eucli­des ver­scheen onlangs een serie artike­len over de Twentse ervarin­gen met Lesson Study. Zo hield dit Lesson Study-team, bestaan­de uit acht docen­ten van ver­schil­lende vo-scholen en de afdelin­gen TW en ELAN, zich bezig met de afgelei­de en de inte­graal, bewij­zen in de meetkun­de, de over­gang van het begrip sinus (en cosinus) als verhou­ding naar een perio­dieke bewe­ging in vwo 3, telpro­blemen in havo 4 en het nieuwe examen­onder­deel Analyti­sche Meetkun­de op het vwo.
Klik hier voor meer informa­tie over het hand­boek 'Een prakti­sche gids voor het onder­wijs'.
Nellie Verhoef, Univer­siteit Twente

 

Laatste kans op de meiveiling van het Wereldwiskunde Fonds

Nog ruim een week en dan is de meivei­ling van het Wereld­wiskun­de Fonds weer voorbij. Er wordt nog steeds enthou­siast geboden op het boeken­aanbod van dit voor­jaar. Voor zachte prijs­jes zijn er nog veel mooie wiskun­de school- en studie­boeken op de veiling­site te vinden.
Wacht niet te lang met het bieden op de boeken die u graag zou willen hebben. Voor je het weet, is het in deze drukke tijden ineens 1 juni en dan bent u te laat.
Automa­tisch bieden
U kunt de stress en drukte op de site op de laatste bie­dings­dag vermij­den door nu alvast uw 'maximum­bod' uit te brengen. Als voor een bepaald boek bijvoor­beeld € 2,50 het minimum­bod is en u wilt voor dit boek maxi­maal € 6,00 uitge­ven, dan kunt u meteen die € 6,00 bieden. U wordt dan de hoogste bieder met € 2,50. Als iemand anders vervol­gens € 3,00 biedt, wordt uw bod automa­tisch ver­hoogd zodat u de hoogste bieder blijft. Dat mecha­nisme stopt natuur­lijk bij het door u opgege­ven maximum.
Voor het goede doel
De totale op­brengst van de veiling gaat, u weet dat inmid­dels wel, naar projec­ten rondom wiskun­deonder­wijs in de derde wereld.
Veel plezier op de meivei­ling.
Jos Remijn, veiling­meester WwF, wereld­wiskun­deboe­ken@nvvw.nl

 

'Reeksen' in Wikipedia (2): er kan gestemd worden

In Wiskun­dE-brief 724 werd aan­dacht besteed aan een discus­sie op Wikipe­dia over de vraag 'Wat is een reeks?'. Er kan nu, tot 3 juni 2016, door ieder­een gestemd worden over de ver­schil­lende onderde­len van de huidige lemma-tekst
U kunt stemmen via een minipei­ling in de onder­ste sectie van de Wikipe­dia overleg­pagina. Een door mij geformu­leerd alterna­tief vindt u hier.
Hessel Pot, h.n.pot@hetnet.nl

Vacatu­res in het onder­wijs

Het plaat­sen van vacatu­remel­dingen voor docen­ten wiskun­de en rekenen is gratis voor niet particu­liere instel­lingen voor middel­baar en hoger onder­wijs. Voor de voor­waarden: zie www.wiskun­debrief.nl.


 

Eerstegraads vacature te Tilburg

Het Beatrix College is een scholen­gemeen­schap voor vmbo-t, havo en vwo. Voor komend jaar zijn wij op zoek naar eerste­graads wiskun­decolle­ga’s. Het betreft onge­veer 1,5 fte met tevens enkele uren in het tweede­graads­gebied.
Klik hier voor meer informa­tie.
 

 

Tweedegraads vacature te Huizen

Het Erfgooi­ers College Huizen is voor het nieuwe school­jaar op zoek naar een tweede­graads docent wiskun­de die wil meebou­wen aan een sterke wiskun­desec­tie. De vacatu­re betreft 15 tot 25 lesuren.
Uw sollici­tatie kunt u richten aan de rector, de heer Y. Jacobi, via sollici­teren@erfgooi­erscol­lege.nl. Meer informa­tie vindt u via www.erfgooi­ers.nl.
 

 

Tweedegraads vacature te Breda

Het Onze Lieve Vrouwe­lyceum te Breda zoekt met ingang van het nieuwe school­jaar een tweede­graads docent wiskun­de voor onge­veer 0,5 fte.
Voor inlich­tingen kunt u terecht bij dhr. G.P.M. van Wijlen, rector, Paul Windhau­senweg 11, 4818 TA Breda (076-5224707) of via de e-mail: info@olvbre­da.nl.
 

 

Vacature lerarenopleider wiskunde Hogeschool Utrecht

Bent u de leraren­oplei­der die aanko­mende wiskun­dedocen­ten onder­steunt bij de verdie­ping van wiskun­dig inzicht, de ontwik­keling van pedago­gisch didacti­sche kwali­teiten, het prak­tijkle­ren, onder­zoek doen en hun studie­loop­baan? Bent u de leraren­oplei­der die studen­ten inspi­reert om te leren?
Klik dan hier voor meer informa­tie.
 

Adver­tenties

Voor voor­waarden en tarie­ven: zie www.wiskun­debrief.nl.


 

Klaar voor de krachtigste GR voor het middelbaar onderwijs?

Verande­ringen in de examen­eisen beteke­nen verande­ring van (grafi­sche) rekenma­chine. Waarom dan niet meteen voor de beste machine kiezen? Als docent kunt u de nieuwe grafi­sche rekenma­chine van HP nu koste­loos testen. Neem contact op met p.scha­dron@hp-prime.nl voor meer informa­tie en ontvang een HP Prime voor u en/of de sectie.
  • Zeer snelle, nieuwe proces­sor.
  • Een touch­screen met kleur en hoge resolu­tie. Het is tenslot­te 2016.
  • Door het CvTE goedge­keurde examen­modus.
  • Volledi­ge support van Noord­hoff voor G&R en MW online beschik­baar.
Neem ook eens een kijkje op www.hp-prime.nl voor veel meer informa­tie over de HP Prime rekenma­chine en voor Neder­lands lesmate­riaal.
 

 

Schrijf nu in: Wiskunde van vandaag én morgen

Op maandag 13 juni 2016 organi­seert Onder­wijsvan­morgen.nl haar eerste Live Event voor docen­ten wiskun­de havo/vwo onder­bouw en boven­bouw en vmbo-t onder­bouw.
Cen­traal staat deze middag het thema: wiskun­de van vandaag én morgen. Er veran­dert veel in het wiskun­deonder­wijs: nieuwe examen­program­ma's, digita­lise­ring, innova­tieve toepas­singen en verande­rende wiskun­dedidac­tiek.
Het comple­te program­ma inclu­sief voor­waarden kunt u opvra­gen via vo-bijeen­komsten@malm­berg.nl.
Schrijf u nu in!
 

 
redactie:Gerard Koolstra en Ton Groeneveld
e-mail:redactie@wiskundebrief.nl
website:www.wiskundebrief.nl