nummer 749, 18 septem­ber 2016

Dit nummer wordt ge­stuurd naar ruim 4400 adres­sen.

De Wiskun­dE-brief is een digita­le nieuws­brief, gericht op wiskun­dedocen­ten in het voortge­zet onder­wijs, met als doel om een snelle onder­linge uitwis­seling van informa­tie en menin­gen moge­lijk te maken. De brief ver­schijnt buiten de school­vakan­ties onge­veer één keer per week. Het abonne­ment is gratis.
Uw bijdra­gen aan de Wiskun­dE-brief zijn welkom op het e-maila­dres van de redac­tie. Op de website van de Wiskun­dE-brief kunt u zich abonne­ren, vindt u alle voor­waarden en adver­tentie­tarie­ven en kunt u oude nummers nalezen.
Artikelen en bijdragen
Vacatures in het onderwijs
Advertenties

 

Schaakspel rond rekenen

 
Het alge­meen overleg van de Vaste commis­sie voor Onder­wijs, Cultuur en Weten­schap van de Tweede Kamer over de Stand van zaken rekenen en taal in het voortge­zet onder­wijs, dat in de afgelo­pen week zou plaats vinden, is uitge­steld totdat alle cijfers van de afname van de reken­toets van dit jaar bekend zijn.
Eén dag voor het geplan­de overleg kwam PVV kamer­lid Beerte­ma met het voor­stel tot uitstel. Na instem­ming van onder andere de VVD en de PvdA is het overleg nu uitge­steld tot eind oktober/begin novem­ber.
Zonder ingrij­pen van de Tweede Kamer telt de reken­toets op het VWO het komende examen­jaar mee in de kernvak­kenrege­ling. Dat bete­kent dat een leer­ling daar niet meer kan slagen met bijvoor­beeld een 5 voor wiskun­de én een 5 voor de reken­toets. Moge­lijk willen sommige commis­siele­den eerst een over­zicht van wat deze rege­ling had kunnen beteke­nen voor de resulta­ten van het afgelo­pen eindexa­men.
Gege­vens laat beschik­baar
Vorig jaar werden de de resulta­ten van de reken­toets voor het toen net afgelo­pen school­jaar eind septem­ber/begin oktober gepubli­ceerd en werd rond 7 oktober duide­lijk dat de reken­toets voorlo­pig niet zou gaan meetel­len op havo/vmbo en mbo (zie Wiskun­dE-brief 715). Nu zullen de gege­vens naar verwach­ting pas eind oktober beschik­baar zijn. Het lijkt haast wel of het het werken met 'big data' voor de over­heid steeds lasti­ger wordt.
Overleg met de NVvW
Een ander onder­werp dat nog steeds speelt en in de commis­siever­gade­ring aan de orde zou zijn gekomen, is het moeiza­me overleg tussen het ministe­rie en de Neder­landse Vereni­ging van Wiskun­delera­ren (NVvW). Zie hier­voor ook Wiskun­dE-brief 740. Ruim een week geleden heeft staats­secreta­ris Dekker een brief over deze kwestie ge­stuurd aan de Tweede Kamer. In deze brief wordt melding gemaakt van inmid­dels gevoer­de con­struc­tieve gesprek­ken tussen de NVvW en medewer­kers van het ministe­rie en worden enkele voor­stellen van de NVvW genoemd. Aan het eind van die brief wordt een opmerke­lijk verband gelegd met Onder­wijs2032:
"Ik waar­deer de con­struc­tieve opstel­ling van de NVvW en ik heb de NVvW dan ook van harte uitgeno­digd om een bijdra­ge te (blijven) leveren aan de verster­king van het rekenon­derwijs. Dat zou bijvoor­beeld kunnen via de band van de curricu­lumont­wikke­ling van Onder­wijs2032, waar de hierbo­ven genoem­de sugges­ties van de NVvW benut kunnen worden. De NVvW heeft deze uitnodi­ging aangeno­men. Ik ben ervan over­tuigd dat op deze wijze een positie­ve en succes­volle invul­ling wordt gegeven aan onze gezamen­lijke ambitie gericht op goed en toe­komstbe­stendig rekenon­derwijs in Neder­land."
Eerder werd vanuit OCW gepro­beerd de aanpak van het rekenen via de Rekena­genda af te stemmen met diverse organi­saties. De rekena­genda is echter niet onderte­kend door de NVvW omdat daarin de reken­toets een rol speelt. De link naar Onder­wijs2032 lijkt mij de zoveel­ste zet in een merk­waardig schaak­spel.
Voor een iets uitge­breide­re be­schrij­ving van zetten en tegen­zetten rond de reken­toets verwijs ik naar deze notitie van Jan Jimkes.
gk

 

Opleiding wiskundeleraren

In Wiskun­dE-brief 748 besteed­de ik aan­dacht aan de ontwik­keling van de aantal­len wiskun­destu­denten. Nu wil ik met u kijken naar de studen­tenaan­tallen op de diverse oplei­dingen tot wiskun­dele­raar. En laat ik maar met het goede nieuws begin­nen: het aantal studen­ten is de afgelo­pen jaren ge­groeid.
Slech­ter nieuws is dat die groei zich voorna­melijk in het tweede­graads­gebied bevindt. Het aantal studen­ten was daar op 1 oktober 2015 maar liefst 35% hoger dan op 1 oktober 2011. Kijk je echter naar het eerste­graads­gebied, dan zie je dat het aantal studen­ten aan het hoger beroeps­onder­wijs stag­neert terwijl de univer­sitaire leraren­oplei­dingen nauwe­lijks nog studen­ten trekken.
Hoop of zorg
Op het eerste gezicht lijkt de verge­lijking van de cijfers van de laatste twee jaar nog enige hoop te bieden. Maar de cijfers over de in­stroom van nieuwe studen­ten laten de laatste paar jaar echter juist een daling zien van het aantal aspi­rant eerste­graders.
Kijk je aan de andere kant van de oplei­ding, dus naar het aantal gediplo­meerden aan de leraren­oplei­dingen, dan is het beeld niet opwek­kender. In de laatste jaren (de gege­vens gaan t/m 2014) zien we in het tweede­graads­gebied welis­waar wat groei optre­den maar het eerste­graads­gebied laat een duide­lijke achter­uitgang zien.
Een licht­puntje is mis­schien dat binnen de aantal­len de verde­ling tussen mannen en vrouwen heel aardig in even­wicht is. Maar de aantal­len (aspi­rant) eerste­graders zijn de laatste jaren dus ronduit teleur­stel­lend. En dan is het nog maar de vraag of alle afgestu­deerden later ook echt voor een baan in het onder­wijs gaan kiezen.
Enige zorg lijkt mij hier op zijn plaats.
gk

 

Docenten vo ook bevoegd voor basisonderwijs

Vanaf school­jaar 2016-2017 zijn wiskun­dedocen­ten met een eerste- of tweede­graads bevoegd­heid ook bevoegd om op basis­scholen rekenen/wiskun­de te geven. Voor een aantal vakken, zoals moderne vreemde talen, muziek en hand­vaardig­heid, was dat al eerder het geval.
Gastles­sen wiskun­de waren uiter­aard altijd al moge­lijk maar die moesten tot voor kort plaats­vinden onder toe­zicht van een basis­chooldo­cent. In decem­ber 2015 werd een wetswij­ziging aangeno­men die maakt dat een bevoegd­heid voor het voortge­zet onder­wijs ook geldt voor het basison­derwijs. Die wijzi­ging is per 1 augus­tus 2016 van kracht gewor­den.
Betere aanslui­ting
Door wiskun­dedocen­ten te bewegen om ook op basis­scholen les te geven, denkt men een betere over­stap naar het voortge­zet onder­wijs te kunnen realise­ren. Ook wil men met deze maatre­gel talent­volle leerlin­gen de kans geven om al op de basis­school hun wiskun­dige talen­ten verder te ontwik­kelen.
Meer informa­tie over dit onder­werp vindt u via deze link.

 

Wijziging regeling toegestane hulpmiddelen Examen 2018

Afgelo­pen woens­dag, 14 septem­ber 2016, is in de staats­courant de Rege­ling van het College voor Toetsen en Examens van 7 septem­ber 2016, nummer CvTE-16.01686, houden­de wijzi­ging van de Rege­ling toege­stane hulpmid­delen voor de centra­le examens vo 2018 gepubli­ceerd.
Feite­lijk gaat het in deze publica­tie om een officië­le bevesti­ging van de lijst toege­stane grafi­sche rekenma­chines, zoals deze eerder in Wiskun­dE-brief 747 werd gepubli­ceerd. Daar­naast wordt er uitdruk­kelijk vermeld dat bij de bezem­examens wiskun­de A/B/C vwo in 2018 de rege­ling voor 2017 van toepas­sing is. Dat bete­kent con­creet dat bij de bezem­examens vwo in 2018 nog oudere types grafi­sche rekenma­chines zijn toege­staan.
bron: zoek.officie­lebe­kendma­kingen.nl/stcrt-2016-48037.html

 

De IMPACT! app

 
De Univer­siteit Twente heeft nieuwe 'app' ontwik­keld: de IMPACT! app. Met deze app kunnen leerlin­gen binnen enkele minuten feed­back geven aan hun docent over de les. Op die manier kunnen docen­ten zien wat de sterke en zwakke kanten van hun lessen zijn.
De gevraag­de feed­back betreft alleen die zaken die volgens weten­schappe­lijk onder­zoek van belang zijn voor effec­tieve lessen. Voor onder­zoek naar de werking van de app in de klas zijn we op zoek naar wiskun­dedocen­ten die lesge­ven in HAVO 3.
Wat wordt er van u als docent ver­wacht?
Het onder­zoek loopt over de komende maanden novem­ber, decem­ber, januari en februa­ri. Doet u mee aan het onder­zoek, dan wordt u door middel van loting inge­deeld in de contro­legroep of in de experi­mentele groep. De experi­mentele groep ge­bruikt de app tijdens de onder­zoekspe­riode. Vóór en na deze periode wordt een vragen­lijst afgeno­men bij deze docen­ten en hun leerlin­gen. Daar­naast zullen er voor onder­zoeks­doelein­den enkele opnames van de lessen worden gemaakt.
De docen­ten in de contro­legroep gebrui­ken de app niet maar vullen vóór en na de onder­zoekspe­riode wel een vragen­lijst in. Ze nemen daarbij ook een vragen­lijst af bij hun leerlin­gen.
Ex­traatje voor u
Als dank voor de deelna­me aan het onder­zoek mogen zowel de docen­ten uit de experi­mentele groep als uit de contro­legroep de app gratis gebrui­ken tot aan het einde van het school­jaar.
Meer informa­tie of aanmel­den
Wilt u meer informa­tie over het onder­zoek of de IMPACT! app of wilt u zich aanmel­den voor het onder­zoek? Neem dan telefo­nisch of via email contact met mij op.
Hannah Bijlsma (h.j.e.bijlsma@utwente.nl, 053−4894491)

 

Onderwijs als getijdenproces

Onder­wijs is een getij­denpro­ces, net als proces­sen in een organi­satie. Het ene moment 'moet' er van alles maar na een tijdje is alles steeds weer als vanouds. Organi­saties moeten groter worden en fuseren totdat blijkt dat dit ten koste gaat van de effici­ency en er weer wordt overge­gaan tot afslan­ken en afsto­ten.
In het voortge­zet onder­wijs voorzie ik iets derge­lijks. Alles moet in open ruimten, leerlin­gen moeten met twaalf jaar al zelf­standig zijn en docen­ten moeten coachen en vooral pedago­gische bezig gaan. Ik voor­spel dat er over een aantal jaren weer een kente­ring naar het min of meer klassi­kale onder­wijs zal gaan plaats­vinden.
Wie wat bewaart...
En mis­schien dat ook oude boeken dan weer op de een of andere manier ge­bruikt gaan worden. Ik heb de boeken van mijn studie Weten­schappe­lijk Rekenen en Informa­tica aan de TU Delft ook altijd bewaard.
Huub Bours (voorma­lig wiskun­dedo­cent)

 

Cursus Analytische Meetkunde in Delft

De cursus Analyti­sche Meetkun­de van Bèta­steun­punt Zuid-Holland en Regio­naal Steun­punt Leiden gaat de komende week in Delft van start.
In de cursus Analyti­sche Meetkun­de frissen we uw kennis van de analyti­sche meetkun­de op. Denk daarbij aan kegel­sneden (ellip­sen, parabo­len en hyperbo­len), ruimte­meetkun­de, vecto­ren en com­plexe getal­len. Ook beste­den we aan­dacht aan de relatie van analyti­sche met synthe­tische meetkun­de, didac­tiek, ICT en toepas­singen.
De cursus wordt in Delft gegeven op de donder­dagen van 29 septem­ber, 3 novem­ber en 24 novem­ber 2016 en duurt steeds van 16:00 tot 20:00 uur. De cursus­leiders zijn Jeroen Spandaw en Wim Caspers.
Docen­ten van scholen die lid zijn van één van de steun­punten kunnen gratis deelne­men aan deze cursus. Aan anderen wordt een bijdra­ge ge­vraagd van € 375,=. De cursus is aange­meld bij Regis­terle­raar.
Meer informa­tie vindt u op de website. En als u zich voor de cursus wilt aanmel­den, vul dan dit formu­lier in.

Vacatu­res in het onder­wijs

Het plaat­sen van vacatu­remel­dingen voor docen­ten wiskun­de en rekenen is gratis voor niet particu­liere instel­lingen voor middel­baar en hoger onder­wijs. Voor de voor­waarden: zie www.wiskun­debrief.nl.


 

Eerstegraads vacature te Zeist

Wij zijn per 19 decem­ber 2016 op zoek naar een eerste­graads docent wiskun­de voor 0,8 fte voor vervan­ging wegens zwanger­schap. Onze school groeit sterk waar­door er naar verwach­ting volgend jaar ook onge­veer 0,8 fte aan regulie­re uren beschik­baar zullen zijn.
Wie heeft er zin in een nieuwe uitda­ging op een dynami­sche school met een enthou­siast jong team?
Meer informa­tie over deze vacatu­re vindt u via Meester­baan. U kunt ook een mail sturen naar Maureen 't Lam, m.tlam@osgs.nl.
 

 

Tweedegraads vacature te Breda

Het Onze Lieve Vrouwe­lyceum te Breda zoekt zo spoedig moge­lijk een tweede­graads docent wiskun­de voor onge­veer 20 eigen uren. Bel voor inlich­tingen onze rector dhr. G.P.M. van Wijlen (076-5224707) of mail ons via info@olvbre­da.nl.
 

Adver­tenties

Voor voor­waarden en tarie­ven: zie www.wiskun­debrief.nl.


 

Schrijf u in voor het WiskundeCongres 2016

Op woens­dag 16 novem­ber 2016 organi­seert Noord­hoff Uitge­vers het Wiskun­deCon­gres.
Op deze dag lance­ren onze beide wiskun­demetho­des Getal & Ruimte en Moderne Wiskun­de hun nieuwe 12e editie voor de havo/vwo onder­bouw respec­tieve­lijk havo/vwo onder­bouw en vmbo-gt/havo.
Mis dit niet en meld u aan via www.nuwis­kunde­congres.nl.

 

Getal & Ruimte: training statistiek met Excel

 
Noord­hoff Uitge­vers geeft voor docen­ten die werken met Getal & Ruimte een opfris­cursus statis­tiek, aan de hand van het gebruik van statis­tiek met Excel. Lesmate­riaal van de 11e editie van Getal & Ruimte staat cen­traal.
De trainin­gen vinden op 13 oktober en 22 novem­ber 2016 plaats. Enkele plekken zijn nog beschik­baar. Bij voldoen­de animo bieden wij de trai­ning in het voor­jaar opnieuw aan.
Meer informa­tie over inhoud, kosten en in­schrij­ving vindt u hier.

 
redactie:Gerard Koolstra en Ton Groeneveld
e-mail:redactie@wiskundebrief.nl
website:www.wiskundebrief.nl