nummer 964, 26-01-2025
Dit nummer wordt gestuurd naar circa 4500 adressen.
|
De WiskundE-brief is een digitale nieuwsbrief, gericht op wiskundedocenten in het voortgezet onderwijs,
met als doel om een snelle onderlinge uitwisseling van informatie en
meningen mogelijk te maken. De brief verschijnt buiten de schoolvakanties minstens
één keer per twee weken. Het abonnement is gratis.
Uw bijdragen aan de WiskundE-brief zijn welkom op het e-mailadres
van de redactie. Op de website van de WiskundE-brief
kunt u zich abonneren, vindt u alle voorwaarden en advertentietarieven en kunt u oude nummers nalezen.
|
Artikelen en bijdragen | | |
Verschenen | | |
Advertenties | | |
Examenresultaten vmbo
De afgelopen jaren zien we op het vmbo een flinke daling van de examencijfers, gecombineerd met een gestage afname van het percentage leerlingen met wiskunde in het pakket.
Corona lijkt een belangrijke factor, maar ook vóór 2020 was de daling al te zien.
Gelukkig lijken de meest recente cijfers te wijzen op een verbetering.
Het vmbo bestaat intussen 25 jaar, en het vmbo bestaat niet.
Zo bestaan er grote verschillen tussen de theoretische (en gemengde) leerweg, de (opvolger van de) mavo enerzijds, en de (basis en kader) beroeps georiënteerde leerwegen anderzijds.
Dat is de laatste jaren ook terug te zien in de wijze waarop de eindexamens bij wiskunde worden afgenomen.
De centrale examens in het beroepsgeoriënteerde vmbo (Basis Beroeps en Kader Beroeps) worden de laatste 10 jaar hoofdzakelijk, en de laatste paar jaar bijna uitsluitend, digitaal afgenomen.
Bij de Gemengde en Theoretische leerweg wordt alleen schriftelijk getoetst, net als bij havo en vwo.
Mede door deze verschillen is het voor de niet-ingewijden wat lastig om een goed beeld te krijgen van wat er op examengebied op het vmbo aan de hand is.
Hieronder laat ik wat ontwikkelingen zien, gebaseerd op overzichten die het ministerie (DUO) elk jaar rond kerst publiceert.
Schoolexamens
Over de kwaliteit van schoolexamens, en met name op het vmbo, is in het verleden het een en ander te doen geweest.
Dat neemt niet weg dat de ontwikkeling van gemiddelde schoolexamencijfers niet zonder belang is.
Sinds een jaar of negen is er voor alle vmbo-richtingen sprake van een gestage daling, die versneld lijkt door de gevolgen van Corona.
De laatste twee jaren zien we herstel, maar de cijfers liggen nog zon 0,2 punt lager dan in de hoogtijdagen.
Centrale examens
De gemiddelde cijfers bij het centraal examen worden behalve door de behaalde scores ook bepaald door de N-termen.
Bij de digitale examens is sprake van een tiental verschillende versies, met elk hun eigen N-term.
Het resultaat van dit alles is een verloop dat wat grilliger oogt dan dat van de schoolexamens, maar in grote lijnen het beeld van de schoolexamens bevestigt. De schaalverdeling, is aangepast aan deze grilligheid, en is anders dan bij de schoolexamens
Wel valt op dat daling bij de theoretische (en gemengde) leerweg net wat anders verloopt dan in het beroepsgeoriënteerde vmbo.
Ook opvallend is hoe laag de cijfers bij kader-leerlingen uitpakken.
In 2021 was het gemiddelde slechts een 5,5 wat wijst op een dramatische aantal onvoldoendes.
Wiskunde is op het vmbo in tegenstelling tot havo en vwo geen kernvak.
Anders was er wellicht harder ingegrepen.
Ook hier zien we dat cijfers de laatste jaren weer omhoog gaan, maar lang niet op het niveau van tien jaar geleden zitten.
Wiskunde meer gemeden
Een zorgelijke ontwikkeling is dat, mogelijk mede als reactie op de dalende examencijfers, de belangstelling voor wiskunde als examenvak sinds 2018 terugloopt.
Over een paar jaar lijkt dat probleem opgelost te worden, omdat dan wiskunde, in een of andere vorm, verplicht wordt.
Het lijkt me toch goed om meer te weten te komen over de achtergrond van het animo om wiskunde als examenvak te kiezen.
Het afgelopen jaar is de belangstelling althans op het beroepsgeoriënteerde vmbo weer iets groter, maar het verschil met zes jaar geleden is aanzienlijk.
gk
|
Mobieltje slecht voor wiskundeprestaties?
Het gebruik van mobieltjes door jongeren, in de klas, op school, en ook thuis, ligt onder vuur.
Recentelijk wordt ook expliciet de relatie gelegd met de leerprestaties.
Zo meldde de EO begin januari dat uit onderzoek zou blijken dat "Hoe langer kind op smartphone zit, hoe slechter de wiskundescores" 1).
Bij nadere beschouwing blijkt het net iets anders te liggen.
In het kader van de PISA-onderzoeken (zie onder andere WiskundE-brief 941) wordt een enorme hoeveelheid materiaal verzameld.
Dat wordt gebruikt in de rapporten die eens in de vier jaar worden gepubliceerd, maar ook in kleinere publicaties. Een daarvan, gepubliceerd in mei 2024 en gebaseerd op onderzoek in 2022, heeft als onderwerp het verband tussen schermtijd en de scores voor 'wiskundige geletterdheid' van vijftienjarigen.
Het gaat dus niet alleen om mobieltjes, maar ook om apparaten zoals tablets en laptops.
Voorzichtigheid geboden
In dit soort onderzoeken worden doorgaans alle gegevens, uit zeer verschillende landen, van zeer uiteenlopende schooltypen, en leerlingen met diverse achtergronden op een hoop gegooid.
Dat betekent dat er extra voorzichtigheid geboden is bij het interpreteren van verbanden.
Ter illustratie een simpel voorbeeld.
Wanneer je als leraar het verband zou onderzoeken tussen de resultaten van het laatste schoolonderzoek en de voorbereidingstijd, zou dat wel eens een negatieve correlatie kunnen opleveren.
Als de leerlingen een redelijke inschatting kunnen maken van hun sterke en zwakke punten is het zeer wel mogelijk dat sterke leerlingen over het algemeen minder tijd aan de voorbereiding zullen besteden dan minder sterke. Hieruit de conclusie trekken dat meer tijd besteden aan de voorbereiding leidt tot lagere cijfers is uiteraard niet juist.
Zoals eigenlijk iedereen weet, of hoort te weten, betekent correlatie nog geen causatie (oorzakelijk verband).
Echter, als een correlatie overeenkomt met het eigen (voor)oordeel wordt dat vaak even vergeten.
De verbanden die hieronder aan de orde komen moeten dus met voorzichtigheid en verstand worden geïnterpreteerd.
Op school
Op school worden allerlei schermapparaten gebruikt als hulpmiddel bij het onderwijs (learning), maar ook, al dan niet stiekem, voor ontspanning (leisure).
Bij langdurig gebruik van apparaten voor ontspanning, meer dan 3 uur per dag, zien we lagere scores dan bij leerlingen die zich beperken tot maximaal 2 uur.
Als de apparaten voor leren worden gebruik zien we pas een teruggang bij meer dan 5 uur schermtijd per dag.
Het gaat hier uitsluitend om wat op school plaatst vindt.
In de publicatie staat de volgende grafiek:
Thuis
Buiten school is het beeld dat, zowel als het gaat om leren als om ontspanning, de beste prestaties gepaard gaan met wat het rapport noemt een matig gebruik', zo'n 1 tot 5 uur per dag.
Conclusies
Je zou bovenstaande gegevens kunnen zien als ondersteuning van de stelling dat langdurig gebruik van apparaten met een scherm, meer dan 7 uur per dag, niet zo goed is voor de prestaties op het gebied van rekenen-wiskunde, maar zelfs dan is de vraag wat oorzaak en wat gevolg is.
De belangrijkste conclusie is misschien dat de claim dat "uit onderzoek blijkt" niet altijd goed weergeeft wat blijkt uit het onderzoek.
gk
-------------------------------
1) Met dank aan Marcel Pott voor de tip.
bron: PISA in Focus, Managing screen time: how to protect and equip students against distraction
|
Workshop medische machine learning
Hoe maakt een algoritme automatisch onderscheid tussen scans van gezonde en ongezonde bloedvaten? Kunnen algoritmes artsen vervangen?
Deze en andere vragen komen aan bod in onze workshop, specifiek ontworpen voor docenten wiskunde en informatica in het voortgezet onderwijs.
In deze sessie leert u hoe wiskunde een cruciale rol speelt in medische beeldanalyse en ontdekt u de fascinerende wereld van machine learning in de geneeskunde.
Zoals altijd vormt de posterpresentatie het bruisende hart van de conferentie.
Daarna kunt u een van de drie werkgroepen bezoeken en kan er gediscussieerd worden over hoe AI het onderwijs zal beïnvloeden.
Waarom meedoen?
- U gaat zelf aan de slag met de algoritmes en wiskundige principes achter beeldanalyse.
- U krijgt materiaal om met leerlingen te werken aan de toepassing van wiskunde in medische beeldanalyse.
- U krijgt inzicht in hoe algoritmes kunnen bijdragen aan de gezondheidszorg, en hoe medische professionals in de toekomst mogelijk zullen werken.
De workshop is op vrijdag 7 maart van 13:00 16:30 uur.
De locatie is de Universiteit van Twente.
Deelname is gratis en inschrijving kan via deze pagina.
Meer informatie vindt u hier.
|
Quantumcomputing in de klas
Maak kennis met quantumcomputing tijdens een exclusieve excursie en workshop bij IBM Nederland.
Ontdek hoe quantumtechnologie natuurkunde, wiskunde en informatica verrijkt en hoe deze direct inzetbaar is in het onderwijs.
Laat u inspireren door innovatieve toepassingen en praktische voorbeelden die uw lessen vernieuwen.
Armand Stekelenburg, IBM Quantum Ambassador, geeft een korte uitleg over quantumcomputing.
Hij brengt de theorie direct in de praktijk met behulp van een simulator van een quantumcomputer , waarbij hij ingaat op begrippen zoals qubits, superpositie, verstrengeling, interferentie, observabelen en complexiteitsgraad. Aan de hand van eenvoudige proefjes die je met de simulator kunt doen geeft hij uitleg.
GHZ-experiment
Een hoogtepunt is een beroemd experiment, genoemd naar Greenberger, Horne, en Zeilinger, waarmee kan worden bewezen dat de lokale variabelentheorie van Einstein geen stand houdt en quantummechanica wel. Daarnaast demonstreert Stekelenburg dat een quantumcomputer minder stappen nodig heeft om een getal in een database te vinden dan een klassieke computer.
Tot slot gaat hij in op hoe quantumcomputers een bedreiging vormen voor versleuteling van gegevens en wat tegen die bedreiging gedaan kan worden. De moeilijkheidsgraad wordt gaandeweg hoger, zodat u zelf kunt inschatten wat haalbaar is voor welke groep leerlingen.
Tijdens de pauzes kunt u een model van een quantumcomputer van dichtbij bekijken.
Interactief en praktisch
De workshop is vooral interactief en praktisch.
Met uw laptop kunt u zelf de proefjes uitvoeren en als u raakvlakken ziet, kunt u die direct delen.
Na de uitleg is er tijdens het nuttigen van een pizza tijd om met collega's idee n uit te wisselen over hoe u quantumcomputing in zou kunnen zetten.
Na het eten wordt u uitgenodigd om uw idee n te presenteren aan de groep.
Armand helpt, indien nodig, om een vertaling naar de quantumcomputing praktijk te maken.
Voor Vierkant voor Wiskunde schreef Guido Linssen het boek 'Quantumcomputing', gericht op leerlingen vanaf 15 jaar met wiskunde D in hun pakket.
De schrijver en Karel Scharrekop van Vierkant van Wiskunde zijn waarschijnlijk bij de workshop aanwezig.
Bijzonderheden
Bètapartners en IBM organiseren deze workshop op woensdag 12 februari 2025 van 16.00 - 19.45 uur.
De ontvangst is vanaf 15.45 uur met koffie en thee.
Voor meer informatie en aanmelding kunt u hier terecht. Daar kunt u ook lezen hoe u vooraf met quantumcomputing kunt kennis maken
De locatie is het hoofdkantoor van IBM Nederland, Johan Huizingalaan 765, 1066 VH Amsterdam.
Voor het bezoek aan het hoofdkantoor is legitimatie verplicht.
De doelgroep bestaat uit docenten natuurkunde, wiskunde, NLT en informatica.
De kosten voor leden van Bètapartners zijn nihil en de kosten voor niet-Bètapartners bedragen € 50,=
|
Docentennetwerk Wiskunde
De bijeenkomsten van het docentennetwerk wiskunde bieden verdieping door middel van lezingen, vakdidactische en vakinhoudelijke workshops en de uitwisseling van kennis, ervaringen en best practices.
Er zijn steevast levendige uitwisselingen over de voors en tegens van de verschillende ideeën voor in de klas. Onderwerpen variëren van ideeën uit het boek 'Volgens Barton' tot een spel over de Elementen van Euclides of de aansluiting van PO op VO, en meer.
De organisatie is een samenwerking van de lerarenopleiding van de Hogeschool Utrecht, U-Talent/Freudenthal Instituut en het Mathematisch Instituut van de Universiteit Utrecht. In schooljaar 2024/2025 zijn er drie bijeenkomsten, namelijk op 11 november, 27 januari en 14 april. De eerste bijeenkomst heeft ondertussen al plaatsgevonden. Het is nog mogelijk om (een van) de komende bijeenkomsten bij te wonen.
Programma 27 januari 2025
Op 27 januari geeft Marieke Gelderblom een lezing. Zij is promovendus in de geschiedenis van de statistiek aan het Freudenthal Instituut aan de Universiteit in Utrecht. Haar voordracht zal gaan over: De 'grafische methode' in de statistiek. Ook verzorgt Gerrit Roorda een workshop. Hij is vakdidacticus wiskunde aan de Rijksuniversiteit te Groningen. Deze workshop gaat over Wiskunde onderwijzen door probleemoplossen ofwel Teaching through Problem solving (TTP).
De locatie is de Universiteit Utrecht en de doelgroep bestaat uit docenten en alumni van de lerarenopleidingen wiskunde HU/UU. De bijeenkomsten zijn gratis voor docenten van U-Talent partnerscholen.
Andere deelnemers betalen € 75,= per bijeenkomst.
Voor details kunt u op deze pagina terecht.
Om u in te schrijven voor een bijeenkomst kunt u mailen naar u-talent@uu.nl.
|
Wiskunde en politiek
Ruim twee weken geleden vond het KWG Wintersymposium plaats met als thema Wiskunde en politiek.
Van de vier voordrachten die daar gehouden werden zijn de 'sheets' beschikbaar.
Wellicht bruikbaar als achtergrondinformatie en/of lesmateriaal.
Het gaat om de volgende presentaties:
- Economische modellen spelen in Nederland een belangrijke rol, onder andere bij het doorrekenen van verkiezingsprogramma's en kabinetsplannen.
U kunt hier meer over lezen in de presentatie van Debby Lanser (Centraal Plan Bureau).
- Jelke Bethlehem, jarenlang nauw betrokken bij de afname van enquêtes door het CBS, gaf onder andere een aantal sprekende voorbeelden van wat er mis kan gaan bij niet goed opgezette enquêtes.
- De Duitse onderzoekster Ulrike Schmidt-Kraepelin gaf een
wiskundige analyse van de problemen die een 'eerlijke' zetelverdeling op basis van een verkiezingsuitslag oplevert.
Het gaat in de praktijk met name om de vraag hoe de 'restzetels' moeten worden verdeeld.
Geen enkele oplossing lijkt helemaal bevredigend, maar recent onderzoek biedt misschien een uitweg.
- Het pleidooi van Luc Stultiens (Tweede Kamerlid voor GroenLinks-PvdA) biedt onthullende voorbeelden van het ondergeschikte belang van feiten en cijfers in het 'politieke debat'.
|
Escaperoom oplossen voor gratis zomerkamp
Lukt het uw onderbouwleerlingen om de Escape Room voor 13 juni 2025 op te lossen?
Dan winnen ze mogelijk een gratis plek voor een Vierkant voor Wiskunde zomerkamp!
Begin januari stuurde Vierkant voor Wiskunde aan 1622 VO-scholen een envelop met flyers over onze online wiskundige Escape Room
'De verlaten school'.
Ze zijn primair bedoeld om uit te delen aan leerlingen in de onderbouw.
Zij kunnen daarmee een gratis plaats op het Vierkant voor Wiskunde zomerkamp en andere leuke wiskundige prijzen winnen.
De Escape Room is gericht op onderbouwleerlingen die wel houden van raadsels, getallen en een beetje uitdaging.
Het oplossen kost naar verwachting zo'n 5−10 uur, verspreid over meerdere dagen.
De raadsels zijn best pittig, dus mogelijk kunnen leerlingen elkaar helpen. Als elke deelnemer de Escape Room op een eigen device doet, kan iedereen hints zoeken, om vervolgens samen de raadsels op te lossen.
Dat is wel zo leuk!
De twintig gratis kampplaatsen ter waarde van € 355,= worden uitgeloofd door de bèta-vicedecanen van de Nederlandse universiteiten. De kampen voor de onderbouwleerlingen zijn van 21 juli tot en met 25 juli en van 11 tot en met 15 augustus 2025.
De voorwaarden voor deelname zijn hier te lezen.
Uiteraard mag iedereen proberen te ontsnappen uit de Escape Room, maar de loting vindt dus plaats onder de deelnemende onderbouwleerlingen.
|
Opruiming
Na 15 jaar lesgeven verlaat ik mijn school en mijn kast moet leeg.
Daarin staan een aantal interessante wiskundemethoden en jaargangen van tijdschriften die ik te koop aanbied. De opbrengst gaat naar het Wereldwiskunde Fonds (WWF).
Het gaat om de volgende materialen:
-
Moderne Wiskunde:
- een Engelstalige versie waarmee het begon
- een Nederlandstalige experimentele editie uit de jaren zeventig
- 30+ deeltjes van de eerste druk
- editie 8, 9, 10 en 11
- diverse edities van Getal en Ruimte
- van A tot Z (Van Hiele en anderen)
- Wiskunde Lijn (Van Streun en anderen)
- Sigma
- Netwerk
- Wageningse Methode
- tientallen jaren Euclides
- tientallen jaren Nieuwe Wiskrant
- tientallen jaren Nieuw Archief voor Wiskunde
Ik ben vooral op zoek naar mensen die belangstelling hebben voor een serie boeken of tijdschriften.
Omdat het om (bijna) volledige series gaat, vind ik een wat hogere prijs dan op de veiling van het WWF gebruikelijk is voor een enkel boek redelijk. Ik gun de materialen aan de hoogste bieders. De betaling loopt via het WWF. Verzending, uiteraard in overleg, wordt door mij geregeld.
Als u belangstelling heeft kunt u me mailen op hietbrink.h@planet.nl.
Henk Hietbrink
|
Verschenen
In deze rubriek besteden we aandacht aan nieuwe publicaties en software op het gebied van wiskunde en wiskundeonderwijs.
Uw inzendingen zijn welkom maar de redactie beslist uiteindelijk of en hoe een bijdrage geplaatst wordt.
Schitterende Symmetrieën
Auteur: | Roel Andringa-Boxum |
Uitgeverij: | Epsilon Uitgaven |
Aantal pagina's: | 206 |
ISBN: | 9789050412087 |
Prijs: | € 27,00 |
Als je een symmetrisch gezicht hebt, is de kans groter dat je op Tinder naar de goede kant wordt geswipet.
Op dezelfde manier swipen natuurkundigen theorieën met symmetrie naar de goede kant.
Schitterende Symmetrieën is een introductie tot de groepentheorie, inclusief de geschiedenis en relatie met de Galois-theorie, en richt zich ook op toepassingen in de natuurkunde.
Symmetrieën zijn namelijk erg belangrijk: zoals natuurwetten gebeurtenissen om ons heen ordenen, zo ordenen symmetrieën op hun beurt natuurwetten.
De zogenaamde groepentheorie, waarmee we deze symmetrieën beschrijven, had oorspronkelijk echter een ander doel.
Deze geschiedenis brengt ons onder andere langs duels (met en zonder pistolen), tragische genieën, het geheim achter de Rubiks kubus, Einsteins relativiteitstheorie, Emmy Noether, unificatie, de zoektocht naar donkere materie en de hitserie Breaking Bad.
Dit boek gaat uit van een basiskennis algebra op havo/vwo bovenbouwniveau.
|
Advertenties
Aan de slag met Math4all
Hoe is het om met Math4all in de klas te werken?
Nodig ons eens uit.
We komen dan wat vertellen over de uitgangspunten van Math4all en de gehanteerde didactiek.
Bovendien demonstreren we de mogelijkheden van de Math4all Foliostraat.
Neem voor meer informatie contact op met Ton Otten (a.f.otten@math4all.nl).
|
|
Math4all omvat de wiskunde voor alle leerjaren havo/vwo, de eerste leerjaren van het vmbo en het technisch mbo.
Om oude uitgeefpatronen te doorbreken biedt Math4all alles gratis aan voor wie dat wil.
Het materiaal is open source en wordt aangeboden via de website en de Math4all Foliostraat voor het genereren van maatwerkreaders.
|
|
Gebruikersbijeenkomst Math4MBO 21 maart 2025
Wiskundedocenten in het MBO opgelet!
In het kader van het project Math4MBO organiseert Math4all op 21 maart een gebruikersbijeenkomst.
We zijn te gast bij mboRijnland in Gouda.
Ook docenten die Math4MBO niet gebruiken zijn uiteraard van harte uitgenodigd.
Opgave voor de bijeenkomst kan bij Ton Otten ( a.f.otten@math4all.nl).
|
Gezocht: enthousiaste wiskundeliefhebbers
Voor de tweede editie van KERN Wiskunde zoeken wij auteurs die willen bijdragen aan de ontwikkeling van ons lesmateriaal.
Pak de kans om:
- Uw kennis en creativiteit in te zetten om leerlingen te inspireren.
- Onder leiding van ervaren professionals bij te dragen aan een vernieuwende methode.
Wat wij vragen:
- Enthousiasme, creativiteit en oog voor detail.
- Ervaring met het schrijven van educatief materiaal is een pre.
Bent u geïnteresseerd? Voor meer informatie neem contact met ons op!
|
Ontdek hoe NumWorks de wiskundeles verandert
Wat als een grafische rekenmachine niet als een obstakel voelt, maar als een hulpmiddel dat leerlingen echt begrijpen?
NumWorks is ontworpen met eenvoud in gedachten: een frisse interface en duidelijke functionaliteiten.
Ontdek alle mogelijkheden tijdens een interactieve demonstratie van NumWorks op locatie (60-90 minuten) en ervaar hoe deze rekenmachine een verschil maakt in de klas.
Stuur gerust een mail naar contact@numworks.nl als u interesse of vragen heeft!
|
|
.
|
Getal & Ruimte 13e editie voor bovenbouw h/v
Nieuw vanaf 2025/2026: Getal & Ruimte 13e editie havo/vwo bovenbouw
Vanaf komend schooljaar zetten we de doorlopende leerlijn van de 13e editie door in havo/vwo bovenbouw. De kenmerken uit de 13e editie worden dus doorgetrokken naar de bovenbouw, wat zorgt voor een soepele overgang. Wilt u meer weten of alvast zelf een exemplaar inzien?
|
|
|
Ontdek de fx-CG50 met een gratis workshop!
De fx-CG50 is al 7 jaar een snelle, gebruikersvriendelijke en betrouwbare grafische rekenmachine in het onderwijs.
We helpen de wiskundesectie graag op weg om kennis te maken met de fx-CG50!
Vraag de gratis workshop aan waarin we laten zien hoe u deze rekenmachine optimaal kunt gebruiken.
Onze fx-Trainer geeft tips en trucs waarmee u (en uw leerlingen) meteen aan de slag kunnen.
Meer weten?
Neem contact op via educatie@casio.nl!
|
|
|
Voorbereidingsmateriaal voor wiskunde A
Eindexamens voorbereiden met BES Examenhulp.
Met het nieuwe theorie- en oefenboek van BES Examenhulp kunnen alle leerlingen zich uitermate goed voorbereiden op het wiskunde A eindexamen.
Perfect voor de (laatste) naslag op alle wiskunde A lessen.
Ideaal in te zetten op school in de laatste weken in de aanloop van het eindexamen of zelfstandig door de leerling buiten school.
Ontvang uw gratis inzagepakket en kom meer te weten over onze samenwerkingsmogelijkheden door ons te mailen op info@besexamenhulp.nl.
|
|
|
TI-groepsbestelling
Ga dit jaar voor een TI-groepsbestelling!
Wilt u het bestelproces van grafische rekenmachines makkelijker maken? Bij de schooldistributeurs van Texas Instruments-producten kunt u een groepsbestelling doen en zo tijd en geld besparen. U vraagt via 1 formulier offertes bij verschillende aanbieders. Na uw keuze krijgt u een code en kunnen leerlingen zelf bestellen en betalen. U ontvangt de rekenmachines op school, dus iedereen kan vanaf dag 1 van start!
Bekijk hier hoe dit werkt.
|
|
|
Klaar voor de beste GR voor het middelbaar onderwijs?
Ook úw leerlingen aan de slag met de meest intuïtieve, snelste en modernste grafische rekenmachine op de markt?
Neem contact op met Klaas Kuperus (klaas.kuperus@moravia-consulting.com) voor meer informatie en ontvang een HP Prime docentenmodel voor u en/of de sectie.
- Zeer snelle nieuwe processor, niet meer lang wachten op uitkomsten
- Een touchscreen in kleur en zeer hoge resolutie, voor snel en duidelijk plotten van grafieken
- Door het CvTE goedgekeurde examenmode
- Compleet Nederlandse software en ondersteuning
- Beschikbaar vanaf € 99 voor uw leerlingen
- Volledige support van Noordhoff voor G&R en MW online beschikbaar
Neem ook eens een kijkje op www.hp-prime.nl voor veel meer informatie over de HP Prime rekenmachine en Nederlands lesmateriaal.
|
|
|