nummer 954, 30 juni 2024
Dit nummer wordt gestuurd naar ruim 4500 adressen.
|
De WiskundE-brief is een digitale nieuwsbrief, gericht op wiskundedocenten in het voortgezet onderwijs,
met als doel om een snelle onderlinge uitwisseling van informatie en
meningen mogelijk te maken. De brief verschijnt buiten de schoolvakanties minstens
één keer per twee weken. Het abonnement is gratis.
Uw bijdragen aan de WiskundE-brief zijn welkom op het e-mailadres
van de redactie. Op de website van de WiskundE-brief
kunt u zich abonneren, vindt u alle voorwaarden en advertentietarieven en kunt u oude nummers nalezen.
|
Artikelen en bijdragen | | |
Advertenties | | |
Mislukt herexamen?
Er lijkt een en ander te zijn misgegaan bij het havo wiskunde A examen voor het tweede tijdvak.
Een paar keer stond er in het opgavenboekje wat anders dan de bedoeling was.
Vermoedelijk zal geprobeerd worden via de N-term de schade te beperken, maar het is de vraag of dit instrument voldoende effectief is.
Voor aanvang van het havo-examen wiskunde A in tijdvak 2 was er al een erratum dat moest worden "aangekondigd en uitgereikt".
Op een kritieke plaats was de lettervariabele p weggevallen, zodat in de aanloop naar vraag 19 de zinsnede 'waarbij p minstens 100 is' wat lastig te lezen werd.
Na afloop bleek dat dit niet de enige fout in de opgaven was.
Aantallen schatten
De vragen 6 t/m 9 ging over methodes om het aantal vissen in een meer te schatten op basis van steekproeven.
Eerst worden er vissen gevangen, gemerkt en weer teruggezet.
Na enige tijd worden er opnieuw vissen gevangen en gelet op het aantal dat gemerkt is.
Het gaat dus, zoals in de opgave uitdrukkelijk vermeld wordt, om twee steekproeven uit een populatie waarvan de grootte onbekend is.
Bij de gestelde vragen spelen formules met vier variabelen een belangrijke rol.
De eerste twee variabelen worden als volgt toegelicht:
R het aantal gemerkte vissen in de tweede steekproef;
C het aantal gevangen vissen dat in de tweede steekproef;
Uit de context valt te destilleren dat met C de omvang van de tweede steekproef wordt bedoeld.
Maar mag deze interpretatie verwacht worden van een kandidaat die een herkansing maakt en wellicht bij het niet begrijpen van de tweede omschrijving de fout bij zichzelf zoekt?
Volgens sommige examinatoren waren de betreffende vragen in feite niet te maken, omdat een correcte omschrijving van een essentiële variabele ontbrak.
Een enkele kandidaat is hier, zo blijkt uit de forumdiscussie 1), volledig de mist ingegaan.
Het gaat in het totaal om vier vragen waarbij maar liefst 13 punten op het spel staan.
Tegen deze achtergrond was wellicht te verwachten dat de reactie vanuit het CvTE niet erg doortastend zou zijn.
De kern van het antwoord op een klacht van een docent is als volgt:
" Het is inderdaad zoals u aangeeft heel erg jammer dat in de stam van deze opgave bij de variabele C het woord 'dat' staat, wat daar niet hadden moeten staan.
Wiskundig gezien, en in lijn met de omschrijving van de andere variabelen, ligt er geen andere betekenis voor de hand dan 'het aantal gevangen vissen in de tweede steekproef'.
We nemen uw zorgen hierover mee naar de normering, waar er zorgvuldig naar gekeken zal worden." |
Vergrijzing
In de laatste vraag, de 'onderzoeksopgave', waarmee maar liefst 9 punten te verdienen waren, ontbrak een essentiële groep woorden.
Bij deze vraag ging het om een vergelijking van het aantal 65-plussers (in Nederland) en de totale bevolking. Voor beide zijn gegevens bekend per 31 december 2000 en 2030 (prognose).
Ook is gegeven dat de totale bevolking lineair, en het aantal 65-plussers exponentieel groeit en in het zelfde tempo blijft groeien.
Gevraagd wordt te onderzoeken in welk jaar er (op 31 december) meer dan een kwart van de bevolking 65-plusser is.
Zoals uit het beoordelingsmodel blijkt is hier de zinsnede 'voor het eerst' weggevallen.
Daardoor wordt voor de nauwkeurige lezer de vraag niet onbegrijpelijk maar juist een stukje eenvoudiger.
Een van de vele goede antwoorden is 2060, en het is relatief makkelijk om dat na te rekenen.
Hoewel ook deze aanpak een paar stappen uit het antwoordmodel vereist, is de besparing behoorlijk.
Aan de uitdrukking 'voor het eerst' wordt bij wiskunde A examens doorgaans veel belang gehecht.
Bij een aanpak met een tabel moet dan ook duidelijk aangeven worden dat het jaar
j−1 niet voldoet, en het jaar j wel.
Dit is ook terug te vinden in het beoordelingsmodel.
Betekent deze omissie in de vraagstelling dat het beoordelingsmodel moet worden aangepast?
In een reactie vanuit CvTE-zijde lijkt het alsof het probleem op het bordje van de corrector wordt geschoven:
"In de vraag staat inderdaad niet (in welk jaar) voor het eerst.
De kandidaat wordt gevraagd te onderzoeken in welk jaar de bewering geldt en moet daarbij in de uitwerking laten blijken welke stappen zijn gezet.
Daarbij kan worden nagegaan of algemene regel 3.3 van toepassing is." |
Afdrukkosten
Vragen waarbij de kosten met en zonder abonnement worden vergeleken zijn al jaren populair bij wiskunde in de onderbouw en bij wiskunde A.
In het besproken examen staat ook een opgave over dit thema.
Opvallend, en volgens sommige docenten niet acceptabel, is dat er in dit examen ook gewerkt werd met verbanden die door een combinatie van formules worden weergegeven (zie hiernaast).
Volgens het CvTE mag dit geen probleem zijn, mede omdat er ook grafieken waren gegeven.
Sommige docenten denken hier, gezien de groep examenkandidaten, heel anders over.
Wat te doen?
Over het laatste punt lijkt wat discussie mogelijk, maar tenminste twee keer gaat het over fouten die ook vanuit het CvTE worden erkend.
In veel gevallen worden vragen die achteraf niet helemaal duidelijk zijn geneutraliseerd.
Alle leerlingen krijgen dan het maximale aantal punten en, om te voorkomen dat de cijfers 'te hoog' uitvallen, wordt de N-term naar beneden bijgesteld.
Dat laatste is echter problematisch bij het tweede tijdvak, omdat de N-term gegarandeerd tenminste even hoog is als de voorlopige N-term. Deze is doorgaans gelijk aan de N-term van het eerste tijdvak en soms een ietsje lager.
Daarbij komt dat het in de twee genoemde gevallen gaat om heel veel punten.
Het is dan ook niet verwonderlijk dat vanuit het CvTE wat sussend wordt gereageerd, maar dat wil niet zeggen dat dit terecht is.
Wat de gevolgen zijn voor de kandidaten is lastig in te schatten.
De groep leerlingen die aan het tweede tijdvak havo deelneemt telt vermoedelijk vrij veel kandidaten voor wie het 'erop of eronder' is.
Dan is elke onvolkomenheid in de examenopgaven er een te veel.
In hoeverre docenten van de mogelijkheid gebruik maken om de laatste vraag naar eigen inzicht te beoordelen is zeer ongewis, zeker gezien het gebrek aan initiatief vanuit het CvTE om helderheid te verschaffen over deze kwestie.
Geen beste beurt dus.
gk
----------------
1) op het examenforum van de NVvW
|
N-term tweede tijdvak
Dinsdagochtend 2 juli worden de N-termen voor het tweede tijdvak bekend.
Vaak, maar niet altijd, zullen ze gelijk zijn aan de voorlopige N-term die een paar weken geleden al bekendgemaakt is. Hoe wordt dit jaar de N-term voor het tweede tijdvak bepaald?
In WiskundE-brief 948 heeft u kunnen lezen hoe dit examenjaar de technische N-termen worden berekend.
Er wordt naar (maximaal) vijf zaken gekeken:
- Gelijkwaardigheid
- Historische N-termen
- Docentenoordeel
- Oordeel vaststellingscommissie
- Cito-standaardbepaling
Voor het tweede tijdvak zijn niet al deze gegevens beschikbaar.
Daar staat tegenover dat geprobeerd wordt na te gaan of het tweede tijdvak moeilijker was dan het eerste.
Daarvoor wordt uitsluitend gekeken naar de prestaties van de groep leerlingen met een onvoldoende in het eerste tijdvak.
Daarbij wordt rekening gehouden met het regressie-effect.
Mensen die laag scoren op een toets scoren een volgende toets over het algemeen wat beter, ook zonder extra voorbereiding.
Dit regressie-effect kan berekend worden met behulp van de correlatie tussen de scores in het eerste en tweede tijdvak.
Daarnaast is sprake van 'leerwinst': herkansers zullen nog eens extra aan de bak gaan.
Deze leerwinst wordt geschat door de resultaten van veel jaren te middelen.
Uit alle berekeningen volgt weer een curve die aangeeft waar de N-term ongeveer moet liggen.
Samen met andere curves levert dit een resultaatcurve op.
In het fictieve voorbeeld hiernaast, ontleend aan een toelichting door het CvTE, heeft de gestippelde curve met de hoogste top betrekking op de vergelijking van de moeilijkheidsgraad van tijdvak 2 met tijdvak 1.
De groene curve hoort bij het oordeel van de leden van de vaststellingscommissie.
De doorgetrokken zwarte curve geeft het resultaat weer.
De top ligt in dit geval bij 0,7 en dat is lager dan de voorlopige N-term die 1,3 was, aangegeven door de verticale stippellijn.
Compensatie
Daarnaast is het ook bij het tweede tijdvak mogelijk dat de N-term wordt verhoogd als compensatie voor fouten in het examen. De definitieve technische N-term wordt het maximum van de uitkomst van bovenstaande en de eerder gepubliceerde voorlopige N-term. De N-term van het tweede tijdvak mag immers nooit lager uitvallen dan de voorlopige N-term.
Bij de uiteindelijke vaststelling door het CvTE worden nog allerlei zaken, zoals klachten over het examen en geconstateerde tijdnood, meegenomen.
Dan pas is de N-term definitief vastgesteld.
gk
|
Enquête over aantal lesuren
Er is een groot tekort aan wiskundeleraren.
Dat lijkt soms gevolgen te hebben voor de aantallen lesuren die wekelijks worden gegeven.
Om meer zicht te krijgen op deze problematiek vragen we u om onze enquête in te vullen.
Het lerarentekort in het voortgezet onderwijs laat zich steeds meer voelen.
Wiskunde is - in absolute aantallen gemeten - een van de grootste probleemvakken.
Op schoolniveau wordt vaak met allerlei noodmaatregelen geprobeerd de voortgang van de lessen te waarborgen.
Die noodmaatregelen lijken soms ook betrekking te hebben op het aantal uren wiskunde op de lessentabel.
Daarnaast zijn er ook berichten over lessen die wel op de tabel staan, maar in de praktijk maar gedeeltelijk worden gegeven.
Het lijkt ons daarom hoog tijd om weer eens een inventarisatie te doen.
Dat kunnen we niet zonder uw hulp.
Het invullen van de enquête vraagt wat tijd, en mogelijk enige voorbereiding van uw kant.
We hebben ons best gedaan om de hoeveelheid werk te beperken.
Zo nemen we het omrekenen van lesuren naar lesminuten voor onze rekening.
Ook is het mogelijk de enquête voor één afdeling/opleiding (bijvoorbeeld havo) in te vullen.
U kunt er ook voor kiezen dat één docent de gegevens voor de hele school invult.
Daarom vragen we eerst naar de naam van de school.
Die wordt uitsluitend gebruikt ter controle en verwijderd voordat de resultaten worden geanalyseerd.
Hier kunt u de enquête vinden.
We verzoeken u de enquête uiterlijk 8 september in te vullen.
Na de zomervakantie zullen we bij u terugkomen met een analyse van de resultaten.
Redactie
|
Weg met Flex?!
Bij het samenstellen van de boekenlijsten voor een nieuw schooljaar lopen we steeds vaker aan tegen problemen omtrent leverbaarheid en uitgeverijen die -uit commercieel oogpunt- overstappen op Flexboeken.
Misschien wel ouderwets, maar wij hechten zeer aan het gebruik van een echt boek met harde kaft, dat toch wel zo'n vijf jaar meegaat.
Ook als het examenprogramma niet verandert, worden scholen nu verplicht om over te stappen op een andere editie, waar onverwachte veranderingen in staan. Dat is erg irritant.
Daarnaast is het verre van duurzaam om jaarlijks met nieuwe Flexboeken te gaan werken.
Dit probleem is niet nieuw (zie ook WiskundE-brief 915 en WiskundE-brief 935), en zeker ook niet beperkt tot wiskunde.
Zo lijken er docenten te zijn die om die reden zelf materiaal gaan schrijven.
- Onze directie denkt dat hier weinig aan te doen is, omdat onze school maar klein is.
- Als alle directies zo denken, verandert er zeker niets!
Wij vermoeden dat genoemde ergernis bij veel meer collega s leeft.
Is het mogelijk om als grote groep, wellicht gesteund door de NVvW, bij de uitgeverijen van de meest gebruikte methodes aan de bel trekken?
Reacties zijn welkom.
Namens wiskundesectie Nehalennia Middelburg, locatie Breeweg,
Michiel van Saagsvelt, Paul van Dijk, p.vandijk@mondia.nl
|
Conferentie Onderwijs meets Onderzoek
Op donderdag 3 oktober 2024 organiseren de NVvW, SLO, het Freudenthal Instituut en het Expertisepunt Rekenen-Wiskunde voor de zesde keer de conferentie Onderwijs meets Onderzoek.
Het thema van de middag is: AI in het wiskundeonderwijs.
De conferentie begint met een presentatie van Oliver Strasen (Freiburg University of Education), die een inkijk geeft in de stand van zaken rondom onderzoek naar AI in het wiskundeonderwijs.
Zoals altijd vormt de posterpresentatie het bruisende hart van de conferentie.
Daarna kunt u een van de drie werkgroepen bezoeken en kan er gediscussieerd worden over hoe AI het onderwijs zal beïnvloeden.
Voor wiskundedocenten wordt met deze conferentie duidelijker welke wetenschappelijke kennis over wiskundeonderwijs zij in hun praktijk kunnen benutten.
Onderzoekers van wiskundeonderwijs krijgen een beter beeld van de problemen in de praktijk van het wiskundeonderwijs die om een onderzoeksmatige oplossing vragen.
Deelnemers aan de conferentie mogen zelf een probleem in het wiskundeonderwijs formuleren waarvoor een onderzoek gewenst lijkt.
Kortom: een middag om bij te zijn!
Programma
tijd |
onderdeel |
15:00 15:10 |
Opening |
15:10 16:00 |
AI in het wiskunde onderwijs door Oliver Strasen (Freiburg University of Education) |
16:10 17:10 |
Posterpresentaties, in twee delen van 30 min, onder het genot van een drankje |
17:20 18:00 |
Parallelle workshops |
18:00 19:00 |
Afsluitende maaltijd |
De conferentie is op donderdag 3 oktober van 15:00 19:00 uur en wordt afgesloten met een maaltijd. De locatie is cursus en vergadercentrum Domstad te Utrecht.
NVvW-leden betalen € 30,-, niet-leden betalen € 50,- en studenten aan een lerarenopleiding betalen € 15,-.
Aanmelden kan via deze pagina.
|
Basisvaardigheden rekenen-wiskunde in alle vakken
Een van de moeilijkste dingen voor leerlingen is om te herkennen dat wat ze bij het ene vak leren eigenlijk hetzelfde is als iets dat ze bij een ander vak leren.
Hoe krijgen we de leerlingen zo ver om bij economie of natuurkunde toe te passen wat ze bij wiskunde geleerd hebben?
NVvW, Platform Rekenbewust vakonderwijs en het Expertisepunt Rekenen-wiskunde organiseren op donderdag 26 september samen met KNAG, Vecon en NVON, voor de vierde keer de conferentie over de basisvaardigheden rekenen-wiskunde in alle vakken. De doelgroep wordt bestaat uit docenten die in de onderbouw van vmbo en havo/vwo les geven.
Wiskunde is geen op zichzelf staand vak: de dingen die leerlingen bij wiskunde leren worden toegepast in heel veel andere vakken.
Tijdens deze conferentie worden u handvatten geboden om hiermee om te gaan op een manier die bij u en uw collega's past.
Voor deze conferentie is het noodzakelijk dat u met minimaal 2 docenten van uw school komt -
een wiskundedocent en een docent van een ander vak, zoals bijvoorbeeld economie, natuurkunde, scheikunde, biologie of aardrijkskunde.
Samen gaat u, onder begeleiding, aan de slag met het leren van elkaars aanpak, u gaat kijken of u tot een gezamenlijke aanpak kunt komen die bij uw school en collega's past.
Doel is het onderwijs op uw school voor alle leerlingen herkenbaarder te maken.
Het resultaat van deze middag is een poster, speciaal voor uw school, die u in uw klassen kunt ophangen.
Programma |
onderdeel |
15:00 15:10 uur |
Opening |
15:10 15:40 uur |
Basisvaardigheden, wat zijn het eigenlijk? |
15:50 16:45 uur |
Onderwijscafé om van elkaar te leren |
16:45 18:00 uur |
Werken aan de posters |
18:00 18:30 uur |
Diner |
18:30 19:30 uur |
Afwerking en conclusies |
De conferentie wordt op donderdag 26 september gehouden in het cursus en vergadercentrum Domstad te Utrecht.
Leden van de NVvW, VECON, KNAG en NVON betalen € 70,- en niet-leden betalen € 130,-.
De vierde collega van dezelfde school komt gratis.
Meld u via deze link aan, met tenminste een collega van een ander vak dan wiskunde.
|
Building Thinking Classrooms in de praktijk brengen
In veel klassen werken docenten heel hard en kijken leerlingen hoe docenten een aanpak demonstreren, die vervolgens geïmiteerd en geoefend wordt.
Peter Liljedahl noemt dit studenting en mimicking.
Zonder denken geen leren gebruikt hij als slogan.
Na onderzoek in vele klassen, met als doel leerlingen aan het denken te krijgen, heeft hij het format voor Building Thinking Classrooms ontworpen.
Ook in Nederland zijn er diverse docenten die werken met de ideeën van Building Thinking Classrooms en daarmee successen boeken.
In deze nascholing maakt u kennis met deze docenten en met de methode.
U gaat als docent proberen uw eigen invulling voor uw klassen te maken, samen met andere docenten.
Vijf bijeenkomsten
In de eerste bijeenkomst gaat u ervaren hoe uw les eruit kan zien.
Daarnaast is er een online workshop van Peter Liljedahl zelf.
We sluiten af met inventariseren van mogelijkheden en wensen en maken afspraken over de werkwijze die we in de volgende bijeenkomsten gaan gebruiken.
De bijeenkomsten 2, 3, 4 hebben eenzelfde opzet: terugkijken op wat we in de klas gedaan hebben en de ervaringen daarmee.
Verder is er tijd om samen te werken aan nieuwe ideeën en ontwerpen van lessen (of les) voor de komende periode.
In deze bijeenkomsten is er ook begeleiding door docenten die zelf ervaring hebben met dit soort lessen.
In de laatste bijeenkomst zal Peter Liljedahl zelf weer online aanwezig zijn om vragen en issues te bespreken met de deelnemers.
Deze nascholing is een unieke kans om samen met collegas van uw eigen school en andere scholen uitdagend onderwijs te ontwerpen.
Praktische informatie
De startbijeenkomst is op woensdag 25 september om 16:00 uur.
De volgende bijeenkomsten zijn op 16 oktober, 20 november, 11 december en 20 januari.
De bijeenkomsten zijn in Delft (precieze locatie volgt nog) en duren steeds van 16:00 tot 20:00 uur, inclusief een maaltijd, tenzij we tijdens de eerste bijeenkomst anders besluiten.
De bijeenkomsten worden geleid door Wim Caspers, Maarten Muller, Margot Rijnierse, Tessa Landgraf, Jeroen Spandaw en Peter Kop.
Aanmelden kan via deze link
Peter Kop
|
Prijsuitreiking Onderbouw Wiskunde Dag 2024
Op maandag 17 juni en dinsdag 18 juni 2024 vond de prijsuitreiking plaats van de Onderbouw Wiskunde Dag, één van de activiteiten van Wiskunde in Teams.
Dit jaar ging de wedstrijd voor teams uit leerlaag 3 vmbo/havo/vwo over het ontwerpen van een verpakking voor een beschuitbus en een (recepten)boek.
De teams van 3 of 4 leerlingen werkten in februari gedurende een dag aan een probleem dat iedereen wel kent: je (online) bestelling van een klein pakje wordt in een veel te grote doos aangeleverd.
Het eerste deel van de dag waren de leerlingen bezig met het onderzoeken van de efficiëntie van bepaalde verpakkingen voor een beschuitbus en een boek, in termen van de hoeveelheid materiaal, de vorm en de vulgraad.
Het tweede deel van de dag mochten ze hun creativiteit ten toon spreiden en een efficiënte verpakking verzinnen waarin een boek verpakt kon worden, of een beschuitbus, maar ook allebei.
Het in te zenden product was een verslag en/of een filmpje.
Alleen havo-vwo inzendingen
Dit was de 14de keer dat we de wedstrijd organiseren.
Helaas waren er dit jaar bij de 21 scholen die deelnamen, geen vmbo-klassen.
De opdracht is echt ook voor 3 vmbo-t bedoeld!
We hopen van harte dat er volgend jaar meer vmbo-teams meedoen.
Prijsuitreiking
De jury koos dit jaar voor twee tweede prijzen en één eerste prijs.
Op maandag 17 juni vond een prijsuitreiking voor de tweede prijs plaats op X-tuur in Emmeloord.
Dat was een groot feest, met de hele school werd taart gegeten.
Het winnende team had een soort vouwdoos bedacht, waarin het boek en de beschuitbus verstuurd konden worden (zie ook dit krantenbericht).
Op dinsdag 18 juni vond een hybride (online en fysieke) prijsuitreiking plaats.
Er werd een tweede prijs uitgereikt aan het team van het St. Michaëlcollege te Zaandam (zie foto) en de eerste prijs aan het team van het Lorentz Casimir College te Eindhoven.
Het team uit Zaandam had een heel duidelijk filmpje gemaakt waarin ze alles uitlegden wat ze gedaan hadden. Uiteindelijk kwamen ze met een doos in de vorm van een driehoekig prisma.
Het team uit Eindhoven had een roldoos gemaakt van flexibel, stevig materiaal, waarin boek en beschuitbus verstuurd kon worden, los, of samen, en zelfs indien nodig meerdere bussen en boeken.
Ook deze prijsuitreiking was zeer feestelijk, met de online presentatie van de jury, de traktaties in school en toespraken van docenten en directie.
Volgend jaar
Volgend jaar vinden de Onderbouw Wiskunde Dag en de VMBO Wiskunde Dag plaats rond woensdag 5 februari 2025.
De officiële wedstrijddag is woensdag 5 februari 2025, onder verantwoording van de docent(e) die de teams heeft opgegeven.
De beschikbare tijd is 5 klokuren, bijvoorbeeld van 9:00 uur tot 14:00 uur.
Echter, u mag een voor uw school en leerlingen geschikte dag kiezen, binnen de tijdsperiode 3 21 februari 2025, waarop u de OWD-vmbo wiskunde dag organiseert.
Meer informatie vindt u hier.
Dédé de Haan
|
Eersteklasser wint Junior Wiskunde Olympiade 2024
Op zaterdag 22 juni vond de zestiende editie van de Junior Wiskunde Olympiade (JWO) plaats.
De JWO is het kleinere broertje van de Nederlandse Wiskunde Olympiade.
Hiervoor worden de 100+100 beste deelnemers bij de Kangoeroewedstrijd voor klas 1 en 2 uitgenodigd.
Zoals ieder jaar was de Vrije Universiteit Amsterdam de gastheer voor de JWO.
De dag begon met een interessante lezing van Bob Planqué over Fibonacci-getallen.
Daarna hadden de leerlingen 45 minuten om zich over het eerste deel van de wedstrijd te buigen.
Na een gezellige lunch stond direct de tweede helft van de wedstrijd op het programma.
De JWO bestaat uit acht meerkeuze-opgaven, vergelijkbaar met de A-opgaven van de eerste ronde van de Nederlandse Wiskunde Olympiade, en acht open vragen, vergelijkbaar met de B-opgaven uit die ronde. Het niveau ligt echter wat hoger.
In totaal zijn er 40 punten te behalen: 16 in deel 1 en 24 in deel 2.
Na de wedstrijd was er tijd voor ontspanning met een workshop verzorgd door Vierkant voor Wiskunde.
Daarna werden de prijzen uitgereikt.
In het klassement voor klas 2 is de eerste prijs gewonnen door Nishaaz Haque met 30 punten.
Op de tweede plaats is Zixiang Weng geëindigd met 24 punten.
De derde plaats ging naar Amos t Hart, vorig winnaar bij klas 1, en Willem van Drunen (beiden 23 punten).
De winnaar van het klassement voor klas 1 is Justys van der Beek.
Met 31 punten heeft hij de hoogste score van alle deelnemers behaald.
De tweede plaats is voor Lennox de Kok-Somviengxay met 27 punten.
Op de derde plaats is Pepijn Olthof geëindigd met 25 punten.
Naast mooie prijzen, beschikbaar gesteld door de VU, hebben Justys, Nishaaz en Lennox een wildcard ontvangen voor de finale van de Nederlandse Wiskunde Olympiade op 13 september 2024.
|
Laatste nummer
Dit is alweer het laatste nummer van dit schooljaar. We stoppen er als redactie even mee.
Vanaf 1 september zijn we weer zichtbaar aanwezig.
De verschijningsdata in het nieuwe schooljaar staan al op de website.
We wensen al onze lezers veel sterkte en wijsheid bij de laatste loodjes, en daarna een heel goede vakantie.
Redactie
|
Advertenties
Jan Beuving maakt Oudejaarsconference!
Cabaretier Jan Beuving gaat weer de theaters in, met een nieuwe voorstelling: 2025-1.
Een oudejaarsconference over het schrikkeljaar 2024.
Jan zal het nieuws vangen in liedjes en verhalen, waarin zijn wiskundige gevoel voor logica en zijn poëzie de handen ineen zullen slaan.
Maar dan met poedersuiker.
Slechts vier maanden (en alleen in de theaters) te zien - mis het niet!
Klik hier voor de speellijst.
|
|
|
Nieuwe docentenmiddagen KERN Wiskunde
Maak kennis met KERN Wiskunde en/of deel uw ervaringen met de methode tijdens de docentenmiddagen in Meppel of Amsterdam!
Kom op maandag 30 september naar de KERN Wiskunde docentenmiddag in Meppel of op woensdag 9 oktober naar Amsterdam.
Tijdens deze docentenmiddagen kunt u kennismaken met gebruikers, auteurs en het team van KERN Wiskunde.
In korte pitches delen gebruikers en auteurs hun ervaringen.
Bekijk daarnaast al het materiaal van KERN Wiskunde.
Meld u hier aan.
|
|
|
Rekenmachine extra voordelig via Eduwinkel
Laat uw leerlingen extra voordelig hun rekenmachine bestellen bij Eduwinkel!
Gebruik maken van centrale aankoop van wetenschappelijke en grafische rekenmachines en levering op school of thuis?
Bij Eduwinkel bieden we uw leerlingen de scherpste prijzen en voorwaarden voor alle merken.
Neem snel vrijblijvend contact op voor een offerte via info@eduwinkel.nl.
|
Uw oranje docentenhoesje in de sfeer van het EK!
Bestel kosteloos uw oranje hoesje voor de fx-82NL binnen
fx-Sensei.
Dit hoesje is speciaal voor docenten, zodat de klas meteen ziet dat de rekenmachine van u is.
Verder nog vragen?
Neem dan contact met ons op via de mail!
www.casio-educatie.nl
|
|
|
Reminder voor de vakantie
kortingsactie TI-84 Plus CE-T Python Edition!
Niet vergeten! Tot 30 september is de TI-84 Plus CE-T Python Edition te koop met € 10 korting.
Zo kan iedereen rekenen op goede technologie voor in de klas en bij het examen.
Extra handig is dat u kunt profiteren van de actie met een groepsbestelling.
Dat is snel gedaan, bekijk hiervoor onze webpagina!
Ga naar de pagina waar u een groepsbestelling kunt doen.
|
|
|
|
|