nummer 961, 1-12-2024
Dit nummer wordt gestuurd naar circa 4500 adressen.
|
De WiskundE-brief is een digitale nieuwsbrief, gericht op wiskundedocenten in het voortgezet onderwijs,
met als doel om een snelle onderlinge uitwisseling van informatie en
meningen mogelijk te maken. De brief verschijnt buiten de schoolvakanties minstens
één keer per twee weken. Het abonnement is gratis.
Uw bijdragen aan de WiskundE-brief zijn welkom op het e-mailadres
van de redactie. Op de website van de WiskundE-brief
kunt u zich abonneren, vindt u alle voorwaarden en advertentietarieven en kunt u oude nummers nalezen.
|
Artikelen en bijdragen | | |
Verschenen | | |
Advertenties | | |
Opmerkelijke verschuiving bij adviezen bao
De huidige lichting brugklassers is de eerste die een doorstroomtoets heeft gemaakt.
Eerder werd in groep 8 van het basisonderwijs een eindtoets gemaakt.
Veel belangrijker dan de naamswijziging was de druk vanuit het ministerie om, wanneer de uitkomst van deze toets hoger was dan het voorlopig schooladvies, dit laatste naar boven bij te stellen (zie WiskundE-brief 955).
In het verleden moest een bijstelling worden overwogen.
Het afgelopen schooljaar was deze, uitzonderingen daargelaten, verplicht.
Dit heeft geleid tot belangrijke verschuivingen.
Recentelijk zijn door het ministerie nieuwe cijfers gepubliceerd die aantonen wat de effecten zijn van de nieuwe regels over de totstandkoming van het advies aan het eind van de basisschool.
In onderstaande grafiek is te zien dat het aandeel van een aantal gemengde adviezen zoals havo-vwo, vmbo gt-havo en vmbo k-gt sterk gestegen is, terwijl vooral het advies vmbo b(asis) veel minder werd gegeven.
Als we meer globaal kijken zien we dit kalenderjaar dat 48,5% van de gegeven adviezen voor havo/vwo zijn.
Dat is ongeveer 1 procentpunt meer dan twee jaar geleden, maar nog altijd een procentpunt minder dan in 2018.
Als we kijken naar de adviezen voor vmbo kader en lager, dan zien we een grotere verschuiving.
In 2024 ging het nog om slechts 15%, maar liefst 4 procentpunt minder dan de drie jaar daarvoor en zelfs 8 procentpunt lager dan in 2015.
Toetsadvies vaak lager
Het jaar 2020 laat een afwijkend patroon zien.
In dat jaar werd geen eindtoets afgenomen (Corona) en was het advies alleen gebaseerd op het (voorlopige) schooladvies.
Dit kan de indruk wekken dat de gemaakte toetsen over het algemeen een hoger advies opleveren dan het schooladvies.
In dit verband wordt door sommigen gesproken over onderschatting van de mogelijkheden van leerlingen door hun leerkrachten.
De werkelijkheid is echter anders.
De schooladviezen en de adviezen die uit de diverse toetsen rollen zijn niet goed vergelijkbaar zijn, onder andere door het hanteren van verschillende indelingen.
Desondanks publiceert het ministerie elk jaar een overzicht, waarin het advies wat uit de toets volgt vergeleken wordt met het voorlopig schooladvies.
Soms ligt dat hoger, soms lager en vaak ongeveer gelijk.
Het opmerkelijke is echter dat de laatst twee jaar het toetsadvies vaker lager dan hoger uitkomt.
Het afgelopen schooljaar was het advies dat uit de toets rolde in 39% van de gevallen lager dan het voorlopig schooladvies, bij 29% van de leerlingen gelijk en in 34 % van de gevallen hoger.
In de jaren 2021 en 2022 lagen de adviezen die uit de toets rolden juist iets vaker hoger dan lager dan de voorlopige schooladviezen.
In 2023 lagen de toetsadviezen gemiddeld al wat lager en dit jaar is dat nog wat duidelijker.
De adviezen worden in de gepubliceerde overzichten behandeld als variabele op intervalniveau.
Zo is een vwoadvies 1 punt hoger dan een havoadvies, en dat weer 1 punt hoger dan een advies vmbo-t ('mavo').
Het advies havo/vwo ligt dan weer een half punt onder vwo en een half punt boven havo.
Wanneer we meegaan in deze werkwijze is het mogelijk het verschil tussen toetsadvies en voorlopig schooladvies in één getal uit te drukken.
Die getallen zijn uiteraard klein omdat een verschil van 1 in dit verband gigantisch zou zijn.
Wanneer we kijken naar de afgelopen 10 jaar zien we het volgende beeld, waarin 2020 uiteraard ontbreekt.
Paradoxaal
Je zou misschien verwachten dat de recente relatieve daling van toetsadviezen zou leiden tot gemiddeld wat lagere eindadviezen, maar dit jaar gebeurde precies het omgekeerde.
Door de druk vanuit ministerie en inspectie werd, in tegenstelling tot eerdere jaren, het advies in bijna alle gevallen verhoogd wanneer het toetsadvies hoger uitkwam.
In het omgekeerde geval, zo is ook wettelijk vastgelegd, volgden geen maatregelen.
Dus de paradoxale uitkomst was, kort door de bocht, lagere toetsadviezen, maar, door de grotere en eenzijdige nadruk daarop, juist hogere eindadviezen.
Daarbij moet wel worden aangetekend, dat door tal van oorzaken (zie ook WiskundE-brief 955) de toetsresultaten van het afgelopen schooljaar slecht te vergelijken zijn met die van voorgaande jaren.
gk
|
Rekenniveau eind bao blijft zorgelijk
Bij de vele doorstroomtoetsen worden de resultaten van de leerlingen onder meer beoordeeld met behulp van de roemruchte referentieniveaus voor rekenen/wiskunde.
Al jaren lang is het beeld dat de overgrote meerderheid van de leerlingen, meer dan 90%, aan het eind van de basisschool voldoet aan de eisen van 1F, het zogenaamde 'fundamentele' niveau.
Echter, minder dan de helft voldoet aan het 'streefniveau 1S'.
Niveau 1S bij rekenen/wiskunde is met name van belang voor leerlingen met een meer theoretische vervolgopleiding, zoals vwo, havo en de theoretische leerweg van het vmbo.
Bij het formuleren van de eisen voor het rekenniveau 1S, ruim 15 jaar geleden, schatten geraadpleegde deskundigen dat circa 65% van de leerlingen aan het eind van de basisschool aan deze eisen zou kunnen voldoen.
In de afgelopen jaren bleek dat steeds minder dan 50% te zijn.
Een jaar of zes geleden leek de 50% barrière geslecht te kunnen worden, maar in de jaren daarop zakten de percentages weer.
Hieronder is een en ander in beeld gebracht.
Niet goed vergelijkbaar
Belangrijke kanttekening is dat, mede door de diverse veranderingen de laatste jaren bij de eind- en doorstroomtoetsen, de gegevens niet altijd goed vergelijkbaar zijn.
Dat geldt zowel voor de resultaten uit opeenvolgende jaren als voor het combineren van de uitkomsten van de diverse toetsen waaruit de scholen kunnen kiezen.
Zo scoorde bij de toets Leerling in Beeld (Cito) 53% op niveau 1S, terwijl dat bij de IEP-toets van ICE slechts 40% en bij route 8 nog minder, namelijk 34%, was.
Het vermoeden is dat deze verschillen voor een (groot) deel verklaarbaar zijn door te kijken naar de deelnemende scholen en leerlingen, maar een echt goed beeld ontbreekt.
Desondanks blijft de indruk overeind dat het doel dat een (ruime) meerderheid van de leerlingen aan het eind van de basisschool op niveau 1S zit ver weg is.
De laatste jaren is als verklaring aangevoerd dat het onderwijs, en ook de gebruikte 'methodes', te veel gericht waren op het fundamentele niveau 1F.
Diverse instellingen, zoals SLO en de inspectie, hebben pogingen gedaan om het basisonderwijs wat dit betreft wat ambitieuzer te maken.
Dat lijkt nog niet erg veel te hebben opgeleverd.
gk
|
Winterse wiskunde
Inbraken vinden vaker in de winter plaats en bij kerst horen kerstpuzzels.
Betapartners combineert dit in een bijeenkomst onder de titel 'Winterse Wiskunde', met een heuse winterse wiskunde kerstmarkt.
Allereerst geeft Rob van der Mei, Centrum Wiskunde & Informatica (CWI), een lezing over de toepassing van wiskunde bij winterse problematiek: inbraakpreventie.
Hij brengt in beeld op welke plekken de kans op inbraken groter is.
Daarna maakt u tijdens een workshop kennis met de AIVD kerstpuzzel.
Er is een junior- en een senioreditie, dus iedereen kan meedoen en misschien is het wel leuk voor uw klas.
Het gaat niet alleen om getallenreeksen en logica, maar ook om taalgevoel, creativiteit, cryptografie en programmeren.
Met wiskunde en kerst kunt u natuurlijk alle kanten op, zoals de symmetrie in een sneeuwvlok, een coördinatentekening van een kerstman, telproblemen met kerstballen enzovoort.
Neem zelf uw favoriete laatste les(sen) voor de kerstvakantie mee, zodat u die met anderen kunt delen op een heuse winterse wiskunde kerstmarkt.
Er zullen ook materialen klaarliggen om mee te nemen.
Zo gaan we allemaal naar huis met een voorraad vol lesideeën om gelijk in de praktijk in te zetten.
Programma
De bijeenkomst vindt plaats op donderdag 12 december op de Vrije Universiteit te Amsterdam.
Het programma ziet er als volgt uit:
tijdstip |
onderdeel |
16:00 |
Inloop |
16:15 |
Start bijeenkomst |
16:30 |
Lezing over het gebruik van wiskunde bij inbraakpreventie in de donkere dagen, door Rob van der Mei (CWI) |
17:15 |
Kerstmarkt met didactische materialen |
17:45 |
Diner |
18:30 |
Workshop AIVD kerstpuzzelen |
19:45 |
Gezamenlijke nabespreking en afsluiting |
Via deze webpagina kunt u zich aanmelden.
|
Binnenkort aanmelding NWD mogelijk
Als wiskundeleraar wilt u van tijd tot tijd nieuwe ideeën opdoen om creatief en actief met uw vak bezig te kunnen blijven.
Dat kunt u doen door actief mee te doen in werkgroepen of deel te nemen in de professionele community door met collega's van gedachten te wisselen.
Tijdens de Nationale Wiskunde Dagen heeft u die gelegenheid volop om inspiratie op te doen.
De Nationale Wiskunde Dagen is een tweedaagse conferentie die deze gelegenheid biedt en is bedoeld voor alle wiskundeleraren die les geven aan leerlingen van 12 tot 18 jaar van ieder schooltype.
De 31 e editie van de NWD zal plaatsvinden op vrijdag 4 april en zaterdag 5 april 2025.
Aanmelden voor de NWD kan vanaf 9 december 2024 tot en met 6 januari 2025 via deze website.
|
Aanmelden fase van beproeven wiskunde bovenbouw vo
Wilt u samen met uw collega's de conceptexamenprogramma's wiskunde op havo/vwo of vmbo beproeven op uw school?
Actueel curriculum bovenbouw vo
Inmiddels zijn de conceptexamenprogrammas voor onder andere wiskunde havo-vwo gepubliceerd.
Nu is het tijd voor de volgende stap: het beproeven ervan in de klas en op de school.
Dit start volgend schooljaar.
Met leerlingen, leraren en schoolleiders wordt nagegaan in hoeverre de conceptexamenprogrammas bruikbaar en uitvoerbaar zijn en in hoeverre de gewenste opbrengsten kunnen worden gerealiseerd.
Het gaat om een zogenoemde try-out: een eenjarig traject waaraan de school meedoet met in elk geval twee leraren van een vak en een schoolleider.
Wanneer?
In de perioden tussen herfst- en kerstvakantie en tussen kerstvakantie en begin april van het schooljaar 2025-2026 worden met leerlingen nieuwe onderdelen beproefd.
Leraren en schoolleiders worden op het geheel van het conceptexamenprogramma, alsmede de syllabus voor vakken met een centraal examen, bevraagd en er wordt met hen gekeken naar de randvoorwaarden voor implementatie.
Het gaat op het vwo om alle (vier) nieuwe wiskundevakken, op havo om drie vakken (voor NT, NG en EM).
Op het vmbo gaat het om de leerlingen die nu geen examen in wiskunde doen.
Werving scholen
SLO zoekt voor het schooljaar 2025-2026 scholen die mee willen doen aan de fase van beproeven.
Vanaf 3 februari 2025 kunnen scholen gedurende een maand subsidie aanvragen.
Uiterlijk 30 mei wordt bekend gemaakt welke scholen geselecteerd zijn.
Hier vindt u meer informatie.
|
Verzoek over Wiskunde D
In WiskundE-brief 960 werd gesteld dat scholen die slechts 1 lesuur voor wiskunde D op het rooster hebben 'zeer waarschijnlijk' participeren in Wiskunde D Online.
Dat lijkt niet altijd het geval.
Wellicht kunnen we met uw hulp hierop beter zicht krijgen.
Slechts één lesuur wiskunde D per week blijkt niet altijd gekoppeld aan participatie in het wiskunde D online programma, zoals in het vorige nummer werd gesuggereerd.
Het is, mede gezien de nog wat ongewisse toekomst van dit vak, misschien goed om wat meer zicht te krijgen op de landelijke situatie.
Vandaar deze oproep.
Als er op uw school, vwo of havo, wiskunde D voor slechts één lesuur op het rooster staat, wilt u dan alstublieft aan de redactie aangeven of uw school, met eventuele bijzonderheden, wel of niet meedoet met wiskunde D online?
redactie
|
Bernoulli society award voor Rianne de Heide
Rianne de Heide ontvangt de Bernoulli Society New Researcher Award 2025 in de mathematische statistiek.
Voor het eerst in de geschiedenis wordt de prijs toegekend aan iemand uit Nederland
De Bernoulli Society New Researcher Award erkent uitzonderlijk werk van jonge onderzoekers in wiskundige statistiek en kansrekening.
De prijs eert innovatieve en impactvolle bijdragen aan deze vakgebieden.
Winnaars presenteren hun werk op het Bernoulli Society World Congress, waarmee de essentiële rol van opkomende onderzoekers in de vooruitgang van de wiskundige wetenschappen wordt benadrukt.
Rianne werkt sinds september als universitair docent in de statistiekgroep van de afdeling toegepaste wiskunde aan de Universiteit Twente.
Het onderzoek richt zich op de grondslagen van het leren van data.
Het centrale concept in haar onderzoek was de e-waarde.
E-waardes maken het mogelijk om data toe te voegen aan een lopend experiment, of om duizenden hypotheses tegelijk te toetsen.
Meer informatie over haar onderzoek en werkzaamheden vindt u hier.
|
Verschenen
In deze rubriek besteden we aandacht aan nieuwe publicaties en software op het gebied van wiskunde en wiskundeonderwijs.
Uw inzendingen zijn welkom maar de redactie beslist uiteindelijk of en hoe een bijdrage geplaatst wordt.
Reis om de wereld in 80 spelletjes
Waar kun u het best beginnen met vier op n rij?
Wat is de meest winstgevende straat in monopoly?
En hoe kan pi u helpen om steen, papier, schaar te winnen?
In Reis om de wereld in 80 spelletjes, dat duizenden jaren en vele oceanen, continenten, landen en culturen omspant, onderzoekt Marcus du Sautoy op een toegankelijke en levendige manier hoe wiskunde en spellen altijd sterk met elkaar verweven zijn geweest.
Al zolang als er mensen zijn, spelen we spelletjes met elkaar en al bijna net zo lang onderzoeken en ontdekken we de wiskunde.
Du Sautoy laat zien hoe we spelenderwijs onze eerste wiskundige inzichten kregen, hoe kennis van wiskunde ons kan helpen om beter te worden in spelletjes en hoe zowel wiskunde als spellen een wezenlijk onderdeel zijn van de menselijke psychologie en cultuur.
Tijdens deze avontuurlijke reis langs de 80 beste spelletjes ter wereld leer je niet alleen hoe ze gespeeld worden, maar ook hoe deze spellen en de wiskunde erachter ons hebben gevormd tot wie wij zijn.
Stephen Fry schrijft: 'Du Sautoy's geweldig heldere en betoverende proza brengt het drama van vele spelletjes tot leven.'
Het boek is vertaald door Ellen Hosmar.
|
Advertenties
Rekenen op je examen: Eén rekenbasis voor alle vakken
Uw leerlingen rekenvaardigheden echt laten begrijpen en effectief laten toepassen in zes examenvakken?
Met Rekenen op je examen van StudyFlow leren ze verbanden tussen vakken ontdekken en hoe dezelfde rekenvaardigheid in verschillende contexten wordt toegepast. De digitale methode is flexibel inzetbaar, zowel in de les als voor examentrainingen. Door recente examenvragen te oefenen met heldere uitwerkingen, zijn leerlingen goed voorbereid op het centraal examen.
8 rekenvaardigheden voor 6 schoolvakken binnen 1 licentie
Geschikt voor vmbo BB, KB en GL/TL
Rust en zelfvertrouwen bij leerlingen voor betere examenresultaten
Flexibel en schoolbreed inzetbaar
Meer weten over de digitale methode Rekenen op je examen van StudyFlow? Lees verder
op onze website en vraag vandaag nog een gratis inkijkexemplaar aan!
|
|
|
Klaar voor de beste GR voor het middelbaar onderwijs?
Ook úw leerlingen aan de slag met de meest intuïtieve, snelste en modernste grafische rekenmachine op de markt?
Neem contact op met Klaas Kuperus (klaas.kuperus@moravia-consulting.com) voor meer informatie en ontvang een HP Prime docentenmodel voor u en/of de sectie.
- Zeer snelle nieuwe processor, niet meer lang wachten op uitkomsten
- Een touchscreen in kleur en zeer hoge resolutie, voor snel en duidelijk plotten van grafieken
- Door het CvTE goedgekeurde examenmode
- Compleet Nederlandse software en ondersteuning
- Beschikbaar vanaf € 99 voor uw leerlingen
- Volledige support van Noordhoff voor G&R en MW online beschikbaar
Neem ook eens een kijkje op www.hp-prime.nl voor veel meer informatie over de HP Prime rekenmachine en Nederlands lesmateriaal.
|
|
|
Nieuwe instructievideos voor TI-84 Plus CE-T Python Edition
Hoe brengt u computationeel denken in de klas? Wiskundedocent Peter Vaandrager heeft er veel ervaring mee en draagt zijn kennis graag over aan andere docenten. Bekijk zijn tutorials over het programmeren van wiskundige vaardigheden in Python met de TI-84 Plus CE-T Python Edition. Die gaan bijvoorbeeld over breuken en de vergelijking van lijnen. Een prima manier om het wiskundig denken van leerlingen te stimuleren!
Bekijk alle filmpjes hier.
|
|
|
KERN Wiskunde vmbo nu helemaal compleet!
Met de komst van de B-delen van vmbo-basis 4 en vmbo-kader 4 is KERN Wiskunde voor vmbo nu helemaal compleet!
Benieuwd naar de nieuwste boeken? Bestel een beoordelingsexemplaar met 50% korting in onze
webshop.
|
|
|
|
|