nummer 864, 15 maart 2020
Dit nummer wordt gestuurd naar ongeveer 4850 adressen.
|
De WiskundE-brief is een digitale nieuwsbrief, gericht op wiskundedocenten in het voortgezet onderwijs,
met als doel om een snelle onderlinge uitwisseling van informatie en
meningen mogelijk te maken. De brief verschijnt buiten de schoolvakanties ongeveer
één keer per week. Het abonnement is gratis.
Uw bijdragen aan de WiskundE-brief zijn welkom op het e-mailadres
van de redactie. Op de website van de WiskundE-brief
kunt u zich abonneren, vindt u alle voorwaarden en advertentietarieven en kunt u oude nummers nalezen.
|
Artikelen en bijdragen | | |
Vacatures in het onderwijs | | |
Advertenties | | |
Afgelastingen
Een flink aantal evenementen is afgelast of uitgesteld in verband
met de verspreiding van het COVID-19 virus. Daaronder zijn ook
bijeenkomsten die eerder in de WiskundE-brief zijn
aangekondigd. Hieronder treft u een overzicht van die bijeenkomsten
aan.
Deze lijst is bijgewerkt tot 13 maart 2020 19:00 uur. Het is uiteraard
mogelijk dat ook enkele van de in deze Wiskund E-brief genoemde
activiteiten achteraf toch niet blijken door te gaan. Actuele gegevens
hierover vindt u via de bij die activiteiten genoemde links.
|
Wiskunde en/met COVID-19
Zeker nu besloten is alle scholen voor drie weken te sluiten, vragen leraren
zich af hoe ze leerlingen, en met name de examenkandidaten, online kunnen
ondersteunen. De huidige pandemie geeft onderwijskundig veel problemen maar
ook aanknopingspunten voor wiskunde- en statistiekonderwijs
Sommige docenten willen proberen zelf een of andere vorm van afstandsonderwijs
op te zetten, anderen zien meer in het gebruik van het bestaande aanbod.
Er zijn heel veel vrij toegankelijke websites met materiaal dat goed bruikbaar
is in wiskundelessen. Een kleine greep:
Ontwikkeling epidemie
Bij de vraag hoe zich het aantal besmettingen zal gaan ontwikkelen,
vallen al snel de begrippen exponentiële groei en logistische
groei. Diverse filmpjes op YouTube koppelen deze begrippen aan min
of meer actuele ontwikkelingen. Neem bijvoorbeeld het veel bekeken
Exponential
growth and epidemics van 9 maart 2020 of het iets recentere
Coronaviruses
cases continue to grow exponentially. Statisticus Casper
Albers van de Rijksuniversiteit Groningen
gaat
in een blog in op de problemen bij het vinden van een passend
model bij de schaarse gegevens, die ook nog eens beïnvloed worden
door verschillen in meetmethodes.
Bronnen
De
meest actuele gegevens over de ontwikkeling van de pandemie staan
op de site van worldometer. De
officiële
website van de WHO loopt iets achter maar is betrouwbaarder. Op
Twitter zijn
de grafieken
van Datagraver zeer de moeite waard maar soms wat overweldigend
door de grote hoeveelheid data.
|
Maartaanvulling centrale eindexamens
Recent is, zoals gebruikelijk, weer de bijgewerkte versie van de
Mededelingen
over de eindexamens 2020 voor vwo, havo en vmbo verschenen.
Hieronder volgen de belangrijkste punten uit deze 'maartaanvulling'.
Voor de digitale examens vmbo BB en KB is de mededeling van
belang dat in Facet nog geen gebruik kan worden gemaakt
van de "mathematische" weergave bij de uitgebreide rekenmachine. Omdat
deze weergave nog niet optimaal werkt, zouden leerlingen daar namelijk
hinder van kunnen ondervinden. Er kan dus alleen gewerkt worden met de
zogenaamde lineaire weergave, waarbij bijvoorbeeld 5 3
als 5^3 wordt getoond.
wiskunde C
In het examen van 2020 kunnen bij wiskunde C voor het eerst vragen
gesteld worden over subdomein B2 (Telproblemen). In de syllabus staat
echter per abuis nog steeds een sterretje bij dit onderwerp.
Het is te hopen dat dit niet tot misverstanden heeft geleid.
Grafische rekenmachines
In de maartaanvulling is een lijst met toegestane grafische rekenmachines
opgenomen. Zie ook WiskundE-brief 853. Het is van belang om te weten dat in de
vakspecifieke informatie vaak een strengere eis met betrekking tot
het op de grafische rekenmachine geïnstalleerde operating system wordt
gesteld. In die vakspecifieke informatie staat:
"Op elke machine dient tijdens het examen de meest recente Nederlandse
examenstand en het meest recente operating system te zijn
geïnstalleerd." |
Zie ook WiskundE-brief 854.
|
Nieuwe grafische rekenmachine toegestaan
Met ingang van 2022 heeft het College voor Toetsen en Examens
(CvTE) bij de centrale examens wiskunde havo en vwo een nieuwe
grafische rekenmachine toegestaan. Het lijkt erop dat het tijdperk
van de grafische rekenmachine nog lang niet ten einde is.
Vorige maand heeft het CvTE de
Mededeling
vooruitblik hulpmiddelen CE 2022 en 2023 gepubliceerd. Daarin
staat de volgende lijst van grafische rekenmachines die in 2022
op havo en 2023 op vwo in elk geval zijn toegestaan:
- Casio fx-9860GII(SD), vanaf OS 2.07.
- Casio fx-CG20, vanaf OS 2.01 (t/m 2022).
- Casio fx-CG50.
- HP Prime, mits voorzien van de meest recente Nederlandse
examenstand (wat op de machine aan/uit gevinkt dient te zijn) en
voorzien van het meest recente OS.
- TI-84 Plus T vanaf versie OS 5.1, de basisversie met LED-lampje
(t/m 2022).
- TI-84 Plus CE-T vanaf versie OS 5.1.5.
- TI-Nspire CX vanaf versie OS 4.5.2 (alleen de versie zonder CAS).
- TI-Nspire CX II-T vanaf versie OS 5.1.3 (zowel versie met als zonder CAS).
- De grafische rekenmachine van NumWorks, mits voorzien van de meest recente Nederlandse examenstand.
Over de laatste genoemde rekenmachine wordt gemeld dat deze in
2022 op zowel havo als vwo is toegestaan.
Wie meer over
dit apparaat wil weten, kan terecht op de website van NumWorks.
Actueel
In de vakspecifieke mededelingen, die elk jaar door het CvTE in
september en maart worden gepubliceerd, staat uitdrukkelijk dat op
elke machine tijdens het examen het meest recente operating system
dient te zijn geïnstalleerd. De versies van de operating systems
die in de lijst voor 2022 en 2023 genoemd worden, zijn echter nu
al vaak niet meer de meest recente versies.
Voor de Casio fx-CG20 en de TI-84 Plus T geldt dat ze in 2022
voor het laatst bij de centrale examens havo en vwo zijn toegestaan.
Leerlingen die in september 2020 in de vierde klas van het vwo instromen,
moeten hier bij de aanschaf dus al rekening mee houden.
|
Rekentoetscijfer mag dit jaar nog op de cijferlijst
Examenkandidaten die in 2020 eindexamen doen, kunnen ervoor
kiezen om een in schooljaar 2018-2019 behaald rekentoetscijfer
alsnog op de cijferlijst te laten zetten. Dit schooljaar is het
namelijk een overgangsjaar wat betreft de beoordeling van de
rekenvaardigheid van de leerlingen in het voortgezet onderwijs.
Zie ook WiskundE-brief 860.
Het wetsvoorstel dat de afschaffing van de rekentoets regelt en een
grondslag bevat voor een schoolexamen rekenen voor examenkandidaten
zonder wiskunde is reeds ingediend in de Tweede Kamer. Dit wetsvoorstel
krijgt een terugwerkende kracht tot 1 augustus 2019. In het onderliggende
besluit wordt geregeld dat het cijfer voor de rekentoets niet meetelt
voor het examen.
Officiële bekendmaking
Ook wordt in dit besluit geregeld dat het rekentoetscijfer niet meer
op de cijferlijst of de bijlage bij de cijferlijst van vmbo-bb wordt
vermeld. Collega Wouter van der Knaap van het Christelijk Lyceum
Veenendaal attendeerde ons er echter op dat examenkandidaten die in 2020
eindexamen doen, ervoor mogen kiezen om een in schooljaar 2018-2019
behaald cijfer voor de rekentoets alsnog op de gebruikelijke wijze
te laten vermelden.
Het een en ander staat vermeld
als
officiële bekendmaking in de Staatscourant.
|
Nederlands team Benelux Wiskunde Olympiade
Onlangs is het Nederlandse team voor de Benelux Mathematical
Olympiad (BxMO) geselecteerd. De twaalfde BxMO wordt van 1 tot
en met 3 mei 2020 in België georganiseerd.
Het team bestaat uit:
- Jelle Bloemendaal, 4 vwo, Corlaer college Nijkerk.
- Merijn van Delft, 5 vwo, Pius X College Almelo.
- Kevin van Dijk, 5 vwo, Stedelijk Gymnasium Nijmegen.
- Hylke Hoogeveen, 3 vwo, Openbaar Lyceum Zeist.
- Rafaël Houkes, 6 vwo, Stedelijk Gymnasium Leiden, locatie Socrates.
- Casper Madlener, 4 vwo, Leo Kanner College Leiden.
- Tjeerd Morsch, 6 vwo, Corderius College Amersfoort.
- Charlie Tang, 6 vwo, Frits Philips lyceum-mavo Eindhoven.
- Kees den Tex, 4 vwo, Gemeentelijk Gymnasium Hilversum.
- Thian Tromp, 5 vwo, Christelijk Gymnasium Beyers Naudé Leeuwarden.
Het team zal worden begeleid door Jeroen Huijben (Universiteit
van Amsterdam), Ward van der Schoot (University of Cambridge)
en Wietze Koops (Rijksuniversiteit Groningen). Jelle, Rafaël,
Tjeerd en Charlie namen in 2019 ook al deel aan de BxMO. Jelle en
Tjeerd haalden daar toen een bronzen medaille en Charlie een eervolle
vermelding. We vertrouwen erop dat Nederland ook dit jaar weer fantastische
resultaten zal weten neer te zetten.
Birgit van Dalen
|
Internationale dag van de wiskunde
|
Grafiekvaardigheden en eye-tracking
Voor mijn master Onderwijswetenschappen ben ik op zoek
naar middelbare scholieren van 16 jaar of ouder die
mee zouden willen werken aan mijn onderzoek. Ik doe een
onderzoek naar de grafiekvaardigheden van leerlingen met
behulp van eye-tracking.
In het onderzoek moeten de scholieren in 20 minuten 20
opdrachten op een computer uitvoeren. Terwijl zij dit
doen, analyseer ik dan hun vaardigheden.
Ik heb voor mijn onderzoek tussen 16 maart en 16 april 2020
nog 14 leerlingen nodig, bij voorkeur op een school in of
rondom Utrecht. Omdat ik de eye-tracking onderzoek, heb
ik op school een ruimte nodig met goed lichtafsluitende
gordijnen of geheel zonder ramen.
Bent u bereid om aan mijn onderzoek mee te werken? Stuur mij
dan een e-mail. Ik ben u bij voorbaat zeer dankbaar.
Jasper Welling ( j.f.welling@students.uu.nl)
Masterstudent onderwijswetenschappen
|
2 april: Puzzeltocht door Nijmegen
Het Radboud Pre-University College (PUC) of Science
organiseert op donderdag 2 april 2020 een puzzeltocht door Nijmegen,
bestemd voor leerlingen uit de bovenbouw van het vwo.
De tocht gaat door de mooie oude binnenstad van Nijmegen. De meeste
vragen zijn te beantwoorden met weinig wiskundige voorkennis. De duur
van de tocht is drie uur en de lengte van de tocht is ongeveer 4 kilometer.
Volg
deze link voor meer informatie of om u in te schrijven.
|
|
|
6 april: Johann Bernoulli Lezing 2020
Op maandagavond 6 april 2020 vindt de eenendertigste Johann
Bernoulli Lezing plaats. De lezing wordt dit jaar verzorgd door
Teun Koetsier van de Vrije Universiteit Amsterdam en heeft als
titel "The Ascent of the Global Intelligent Machine".
De lezing vindt vanaf 19:30 uur plaats in de aula van het
Academiegebouw van de Rijksuniversiteit Groningen aan de Broerstraat 5.
De toegang is gratis.
Volg
deze link voor nadere informatie met betrekking tot deze lezing.
|
|
|
7 april: U-Talent conferentie 2020
Op dinsdag 7 april 2020 vindt de jaarlijkse U-Talent conferentie
voor alfa-, bèta- en gammadocenten plaats. Het thema is "Artificial
Intelligence en de toekomst van het onderwijs".
De openingslezing wordt verzorgd door Rianne van Lambalgen van
de Universiteit van Utrecht en gaat over de verschillende mogelijkheden
die Artificial Intelligence biedt in de onderwijsondersteuning.
Rianne van Lambalgen gaat onder andere in op het voorspellen
van leergedrag met behulp van beschikbare data maar ook over het geven
van automatische feedback aan de leerling.
Na deze lezing volgen er twee workshoprondes. De volgende twee workshops
zijn in het bijzonder interessant voor wiskundedocenten:
- "Hulp helpt", door Rogier Bos van het Freudenthal Instituut.
Deze workshop gaat over hoe je leerlingen digitaal hulp kunt bieden bij
probleemaanpak.
- "Bouw zelf een Turing Machine", door Rik Boss van de Hogeschool
Utrecht. De Turing Machine is de basis voor het maken van computersimulaties
en is verrassend gemakkelijk zelf te maken.
De U-Talent conferentie wordt op dinsdag 7 april 2020 van 13:00
tot 18:00 uur gehouden. Plaats van handeling is
Science
Park de Uithof in Utrecht. De toegangsprijs bedraagt € 195,=.
U kunt zich tot en met 31 maart 2020 voor deze conferentie inschrijven.
Uiterlijk op 20 maart valt de beslissing of de conferentie doorgaat.
Volg
deze link voor meer informatie of om u in te schrijven.
|
9 april: Bijeenkomst spreadsheets
De vaksteunpunten Wiskunde en Informatica organiseren op 9 april
2020 een vakoverstijgende bijeenkomst over het gebruik van
spreadsheets in de vakken wiskunde, informatica, natuurkunde,
biologie, scheikunde en economie.
In deze bijeenkomst worden eerst de basisprincipes van spreadsheets
behandeld. Voorkennis is daarom niet nodig. Na deze behandeling gaat
u zelf aan de slag. U kunt dan bijvoorbeeld gaan experimenteren met:
- Het verwerken van experimentele gegevens.
- Het tekenen van grafieken.
- Het simuleren aan de hand van een eenvoudig model.
- Het statistisch verwerken van data.
- Het toepassen van eenvoudige algoritmes, bijvoorbeeld binair zoeken.
- Het gebruik van een spreadsheet als eenvoudige database en het selecteren en samenvatten van gegevens.
- Het toepassen van lineaire cellulaire automaten.
|
|
Het ligt in de bedoeling dat Bètapartners voor volgend schooljaar
een spreadsheet-cursus voor leerlingen gaat samenstellen en aanbieden.
Tijdens de bijeenkomst worden hiertoe wensen en suggesties van de
deelnemers geïnventariseerd.
De bijeenkomst vindt op donderdag 9 april 2020 van 16:00 tot 20:00 uur
plaats. De locatie is Metis
Montessori, Mauritskade 54 in Amsterdam. De toegang bedraagt
€ 75,= maar is voor Bètapartnerleden uiteraard gratis.
Volg
deze link voor meer informatie of om u in te schrijven.
|
14 april: Studiedag wiskundige denkactiviteiten
Het Radboud Pre-University College of Science organiseert
op dinsdag 14 april 2020 in Nijmegen een Studiemiddag/avond over
wiskundige denkactiviteiten.
In het huidige examenprogramma havo/vwo wordt onder wiskundige
denkactiviteiten verstaan: "Modelleren en algebraïseren,
ordenen en structureren, analytisch denken en probleemoplossen,
formules manipuleren, abstraheren en logisch redeneren en bewijzen."
In de plannen voor de toekomst, bijeengebracht in curriculum.nu,
wordt gesproken over verschillende typen leerdoelen, te weten
doelen die gaan over kennisdomeinen en doelen die gaan over
domeinonafhankelijke denk- en werkwijzen.
De toegang bedraagt € 50,= inclusief maaltijd.
Volg
deze link voor meer informatie of om u in te schrijven.
|
17 april: Masterclass knopentheorie
Het Radboud Pre-University College (PUC) of Science organiseert op
vrijdag 17 april in Nijmegen een masterclass over knopentheorie,
bestemd voor vwo bovenbouwleerlingen die het vak wiskunde B/D volgen.
In een inleidend verhaal wordt eerst verteld hoe de knopentheorie vanaf
1850 is ontstaan en inmiddels tot een eigen gebied in de wiskunde
geworden is. Daarna is er tijd om zelfstandig aan elementaire vragen
uit de knopentheorie te werken, onder begeleiding van studentassistenten.
Er zijn maximaal 40 plaatsen beschikbaar.
Volg
deze link voor meer informatie of om u in te schrijven.
|
Vacatures in het onderwijs
Het plaatsen van vacaturemeldingen voor docenten wiskunde en rekenen is
gratis voor niet particuliere instellingen voor middelbaar en hoger onderwijs.
Voor de voorwaarden: zie www.wiskundebrief.nl.
Eerstegraads vacature te Groesbeek
|
Advertenties
De Rekenwinkel
De Rekenwinkel heeft het grootste assortiment, de beste prijzen en
service, ook voor úw leerlingen.
Bekijk
ons nieuwe magazine met onze schoolprijzen hier.
Bent u nieuwsgierig geworden? Neem dan contact op om te horen hoe
wij ook u kunnen ontzorgen bij de levering van rekenmachines.
|
Leve de Wiskunde!
Op vrijdag 3 april 2020 is er weer een editie van Leve de Wiskunde!
Onderzoekers uit Amsterdam vertellen u dan weer spannende en
inspirerende verhalen over hun onderzoek.
Op het programma staan:
- 'Computersimulaties bij onderzoek aan dynamische systemen', een lezing door Jaap de Jonge.
- 'Games met quantumbits', een Engelstalige lezing door Michael Walter.
- Een wiskunde speurtocht.
- 'Playing with knowledge: from Amazon Island to the surprise exam puzzle', een Engelstalige lezing door Alexandru Baltag.
- 'De wereld als groot netwerk', een lezing door Niki Levering.
Deze editie van Leve de Wiskunde! wordt gehouden
aan
het Sciencepark 904, zaal C1.110, Amsterdam. Docenten mogen
desgewenst een aantal gemotiveerde leerlingen meenemen naar deze dag.
Deelname is kosteloos en voor een lunch wordt gezorgd.
Volg
deze link voor meer informatie of om u in te schrijven.
|
Gratis docentenbijeenkomst KERN Wiskunde
Op woensdag 8 april 2020 van 15:00 tot 17:00 uur organiseert
Boom voortgezet onderwijs een gratis docentenbijeenkomst
voor KERN Wiskunde op het Marnix College in Ede.
Uitgevers Wilfred Frieswijk en Inge Lever vertellen u
over de nieuwe lesmethode KERN Wiskunde, het digitale materiaal
en de samenwerking met Learnbeat en AlgebraKit. Zij tonen
u de laatste ontwikkelingen van KERN Wiskunde gymnasium/vwo+,
havo/vwo, vmbo en de Engelstalige editie voor havo/vwo. Gebruikers van
KERN Wiskunde delen hun ervaringen met de methode. U krijgt
uitgebreid de gelegenheid om met de uitgevers en de gebruikers in
gesprek te gaan.
Volg
deze link voor nadere informatie of om u in te schrijven.
|
|
|
Aan de slag met kant-en-klare wiskundelessen?
Op een duidelijke manier leren leerlingen hoe de meest complexe
wiskundevraagstukken in elkaar zitten. De lessen bestaan uit uitleg,
oefeningen en een diagnostische toets.
Deze Prowiskunde-lessen zijn gratis te gebruiken en methodeonafhankelijk.
Bekijk
alle lessenseries op MyProwise. Typ in de zoekbalk: 'Leerlijn
wiskunde'. Open de lessen vervolgens direct in Presenter. De lessen
zijn geschikt voor ieder digibord of leerlingdevice.
Wilt u meer informatie? Stuur een e-mail naar Hub Kusters
via prowiskunde@prowise.com.
|
|
|
Een passende oplossing voor rekenonderwijs bij u op school
Wij vinden een goede rekenvaardigheid van groot maatschappelijk
belang. Studyflow blijft daarom investeren in rekenmethodes om goed
rekenonderwijs duurzaam te ondersteunen. Het rekenonderwijs is met de
afschaffing van de centrale rekentoets immers niet ineens op orde.
Focus op en aandacht voor rekenen is niet altijd vanzelfsprekend in een
overvol wiskundecurriculum. Daarom bieden wij aan iedere school een
geschikte oplossing:
|
Nieuwe grafische rekenmachine: TI-84 Plus CE-T Python Edition
Bij de start van het komende schooljaar is de nieuwste grafische
rekenmachine in de TI-84 serie beschikbaar: de TI-84 Plus CE-T
Python Edition.
Naast de vertrouwde functies heeft de TI-84 CE-T Python Edition
een speciale Python App zodat leerlingen ermee kunnen programmeren. De
Python App is simpelweg uit te schakelen door de Nederlandse Examenstand
aan te zetten. Met de mogelijkheid tot het programmeren in Python bent
u klaar voor de toekomst.
Meer weten?
Bezoek
onze website.
|
|
|
Laat uw leerlingen π ontdekken
Afgelopen zaterdag, 14 maart 2020, was het wereldwijd π-dag.
Voor u een uitgelezen kans om deze week in de les eens extra
aandacht te besteden aan het getal π.
Bettermarks heeft een aantal leuke opgaven uit onze wiskundemethode
voor u samengevoegd. U kunt deze opgaven gratis inzetten.
Klik
hier om onze unieke π-opgavenserie te openen. Mail voor
meer informatie naar support@bettermarks.nl.
|
|
|
|
|