nummer 864, 15 maart 2020

Dit nummer wordt ge­stuurd naar onge­veer 4850 adres­sen.

De Wiskun­dE-brief is een digita­le nieuws­brief, gericht op wiskun­dedocen­ten in het voortge­zet onder­wijs, met als doel om een snelle onder­linge uitwis­seling van informa­tie en menin­gen moge­lijk te maken. De brief ver­schijnt buiten de school­vakan­ties onge­veer één keer per week. Het abonne­ment is gratis.
Uw bijdra­gen aan de Wiskun­dE-brief zijn welkom op het e-maila­dres van de redac­tie. Op de website van de Wiskun­dE-brief kunt u zich abonne­ren, vindt u alle voor­waarden en adver­tentie­tarie­ven en kunt u oude nummers nalezen.
Artikelen en bijdragen
Vacatures in het onderwijs
Advertenties

 

Afgelastingen

Een flink aantal evene­menten is afge­last of uitge­steld in verband met de ver­sprei­ding van het COVID-19 virus. Daaron­der zijn ook bijeen­komsten die eerder in de WiskundE-brief zijn aange­kondigd. Hieron­der treft u een over­zicht van die bijeen­komsten aan.
Deze lijst is bijge­werkt tot 13 maart 2020 19:00 uur. Het is uiter­aard moge­lijk dat ook enkele van de in deze WiskundE-brief genoem­de activi­teiten achter­af toch niet blijken door te gaan. Actuele gege­vens hier­over vindt u via de bij die activi­teiten genoem­de links.

 

Wiskunde en/met COVID-19

Zeker nu beslo­ten is alle scholen voor drie weken te sluiten, vragen leraren zich af hoe ze leerlin­gen, en met name de examen­kandida­ten, online kunnen onder­steunen. De huidige pande­mie geeft onder­wijskun­dig veel proble­men maar ook aankno­pings­punten voor wiskun­de- en statis­tiekon­derwijs
Sommige docen­ten willen probe­ren zelf een of andere vorm van af­stands­onder­wijs op te zetten, anderen zien meer in het gebruik van het bestaan­de aanbod. Er zijn heel veel vrij toegan­kelijke web­sites met materi­aal dat goed bruik­baar is in wiskun­deles­sen. Een kleine greep:
 
Ontwik­keling epide­mie
Bij de vraag hoe zich het aantal besmet­tingen zal gaan ontwik­kelen, vallen al snel de begrip­pen exponen­tiële groei en logisti­sche groei. Diverse film­pjes op YouTube koppe­len deze begrip­pen aan min of meer actuele ontwik­kelin­gen. Neem bijvoor­beeld het veel bekeken Exponen­tial growth and epide­mics van 9 maart 2020 of het iets recente­re Corona­viruses cases conti­nue to grow exponen­tially. Statis­ticus Casper Albers van de Rijks­univer­siteit Gronin­gen gaat in een blog in op de proble­men bij het vinden van een passend model bij de schaar­se gege­vens, die ook nog eens beïn­vloed worden door ver­schil­len in meetme­thodes.
Bronnen
De meest actuele gege­vens over de ontwik­keling van de pande­mie staan op de site van worldo­meter. De officië­le website van de WHO loopt iets achter maar is betrouw­baarder. Op Twitter zijn de grafie­ken van Datagra­ver zeer de moeite waard maar soms wat overwel­digend door de grote hoeveel­heid data.

 

Maartaanvulling centrale eindexamens

Recent is, zoals gebrui­kelijk, weer de bijge­werkte versie van de Medede­lingen over de eindexa­mens 2020 voor vwo, havo en vmbo versche­nen. Hieron­der volgen de belang­rijkste punten uit deze 'maart­aanvul­ling'.
Voor de digita­le examens vmbo BB en KB is de medede­ling van belang dat in Facet nog geen gebruik kan worden gemaakt van de "mathema­tische" weerga­ve bij de uitge­breide rekenma­chine. Omdat deze weerga­ve nog niet opti­maal werkt, zouden leerlin­gen daar name­lijk hinder van kunnen onder­vinden. Er kan dus alleen gewerkt worden met de zoge­naamde lineai­re weerga­ve, waarbij bijvoor­beeld 53 als 5^3 wordt getoond.
wiskun­de C
In het examen van 2020 kunnen bij wiskun­de C voor het eerst vragen gesteld worden over subdo­mein B2 (Telpro­blemen). In de sylla­bus staat echter per abuis nog steeds een sterre­tje bij dit onder­werp. Het is te hopen dat dit niet tot misver­standen heeft geleid.
Grafi­sche rekenma­chines
In de maart­aanvul­ling is een lijst met toege­stane grafi­sche rekenma­chines opgeno­men. Zie ook WiskundE-brief 853. Het is van belang om te weten dat in de vakspe­cifieke informa­tie vaak een strenge­re eis met betrek­king tot het op de grafi­sche rekenma­chine geïn­stal­leerde opera­ting system wordt gesteld. In die vakspe­cifieke informa­tie staat:
"Op elke machine dient tijdens het examen de meest recente Neder­landse examen­stand en het meest recente opera­ting system te zijn geïn­stal­leerd."
Zie ook WiskundE-brief 854.

 

Nieuwe grafische rekenmachine toegestaan

 
Met ingang van 2022 heeft het College voor Toetsen en Examens (CvTE) bij de centra­le examens wiskun­de havo en vwo een nieuwe grafi­sche rekenma­chine toege­staan. Het lijkt erop dat het tijd­perk van de grafi­sche rekenma­chine nog lang niet ten einde is.
Vorige maand heeft het CvTE de Medede­ling vooruit­blik hulpmid­delen CE 2022 en 2023 gepubli­ceerd. Daarin staat de volgen­de lijst van grafi­sche rekenma­chines die in 2022 op havo en 2023 op vwo in elk geval zijn toege­staan:
  • Casio fx-9860GII(SD), vanaf OS 2.07.
  • Casio fx-CG20, vanaf OS 2.01 (t/m 2022).
  • Casio fx-CG50.
  • HP Prime, mits voor­zien van de meest recente Neder­landse examen­stand (wat op de machine aan/uit gevinkt dient te zijn) en voor­zien van het meest recente OS.
  • TI-84 Plus T vanaf versie OS 5.1, de basis­versie met LED-lampje (t/m 2022).
  • TI-84 Plus CE-T vanaf versie OS 5.1.5.
  • TI-Nspire CX vanaf versie OS 4.5.2 (alleen de versie zonder CAS).
  • TI-Nspire CX II-T vanaf versie OS 5.1.3 (zowel versie met als zonder CAS).
  • De grafi­sche rekenma­chine van Num­Works, mits voor­zien van de meest recente Neder­landse examen­stand.
Over de laatste genoem­de rekenma­chine wordt gemeld dat deze in 2022 op zowel havo als vwo is toege­staan. Wie meer over dit appa­raat wil weten, kan terecht op de website van Num­Works.
Actueel
In de vakspe­cifieke medede­lingen, die elk jaar door het CvTE in septem­ber en maart worden gepubli­ceerd, staat uitdruk­kelijk dat op elke machine tijdens het examen het meest recente opera­ting system dient te zijn geïn­stal­leerd. De versies van de opera­ting systems die in de lijst voor 2022 en 2023 genoemd worden, zijn echter nu al vaak niet meer de meest recente versies.
Voor de Casio fx-CG20 en de TI-84 Plus T geldt dat ze in 2022 voor het laatst bij de centra­le examens havo en vwo zijn toege­staan. Leerlin­gen die in septem­ber 2020 in de vierde klas van het vwo instro­men, moeten hier bij de aan­schaf dus al reke­ning mee houden.

 

Rekentoetscijfer mag dit jaar nog op de cijferlijst

Examen­kandida­ten die in 2020 eindexa­men doen, kunnen ervoor kiezen om een in school­jaar 2018-2019 behaald reken­toets­cijfer alsnog op de cijfer­lijst te laten zetten. Dit school­jaar is het name­lijk een over­gangs­jaar wat betreft de beoorde­ling van de reken­vaardig­heid van de leerlin­gen in het voortge­zet onder­wijs. Zie ook WiskundE-brief 860.
Het wets­voor­stel dat de afschaf­fing van de reken­toets regelt en een grond­slag bevat voor een school­examen rekenen voor examen­kandida­ten zonder wiskun­de is reeds inge­diend in de Tweede Kamer. Dit wets­voor­stel krijgt een terug­werken­de kracht tot 1 augus­tus 2019. In het onder­liggen­de besluit wordt gere­geld dat het cijfer voor de reken­toets niet meetelt voor het examen.
Officië­le bekend­making
Ook wordt in dit besluit gere­geld dat het reken­toets­cijfer niet meer op de cijfer­lijst of de bijlage bij de cijfer­lijst van vmbo-bb wordt vermeld. Collega Wouter van der Knaap van het Christe­lijk Lyceum Veenen­daal atten­deerde ons er echter op dat examen­kandida­ten die in 2020 eindexa­men doen, ervoor mogen kiezen om een in school­jaar 2018-2019 behaald cijfer voor de reken­toets alsnog op de gebrui­kelijke wijze te laten vermel­den.
Het een en ander staat vermeld als officië­le bekend­making in de Staats­courant.

 

Nederlands team Benelux Wiskunde Olympiade

 
Onlangs is het Neder­landse team voor de Benelux Mathema­tical Olympi­ad (BxMO) geselec­teerd. De twaalf­de BxMO wordt van 1 tot en met 3 mei 2020 in België georga­niseerd.
Het team bestaat uit:
  • Jelle Bloemen­daal, 4 vwo, Corlaer college Nijkerk.
  • Merijn van Delft, 5 vwo, Pius X College Almelo.
  • Kevin van Dijk, 5 vwo, Stede­lijk Gymnasi­um Nijme­gen.
  • Hylke Hooge­veen, 3 vwo, Open­baar Lyceum Zeist.
  • Rafaël Houkes, 6 vwo, Stede­lijk Gymnasi­um Leiden, locatie Socra­tes.
  • Casper Madle­ner, 4 vwo, Leo Kanner College Leiden.
  • Tjeerd Morsch, 6 vwo, Corderi­us College Amers­foort.
  • Charlie Tang, 6 vwo, Frits Philips lyceum-mavo Eindho­ven.
  • Kees den Tex, 4 vwo, Gemeen­telijk Gymnasi­um Hilver­sum.
  • Thian Tromp, 5 vwo, Christe­lijk Gymnasi­um Beyers Naudé Leeuwar­den.
Het team zal worden bege­leid door Jeroen Huijben (Univer­siteit van Amster­dam), Ward van der Schoot (Univer­sity of Cambrid­ge) en Wietze Koops (Rijks­univer­siteit Gronin­gen). Jelle, Rafaël, Tjeerd en Charlie namen in 2019 ook al deel aan de BxMO. Jelle en Tjeerd haalden daar toen een bronzen medail­le en Charlie een eervol­le vermel­ding. We vertrou­wen erop dat Neder­land ook dit jaar weer fantas­tische resulta­ten zal weten neer te zetten.
Birgit van Dalen

 

Internationale dag van de wiskunde

 
Op zater­dag 14 maart 2020 was het π-dag. Deze dag werd in novem­ber 2019 door UNESCO tot Interna­tional Day of Mathema­tics (IMD) uitge­roepen. Plat­form Wiskun­de Neder­land heeft kort geleden een specia­le webpagi­na gemaakt rond het thema "Wiskun­de is overal" van de IMD 2020.
Op die webpagi­na stipt Plat­form Wiskun­de Neder­land naar aanlei­ding van de Interna­tionale dag van de wiskun­de van 14 maart 2020 het belang van wiskun­de voor onze samenle­ving op aller­lei manie­ren nog eens aan. Zo staan er op die webpagi­na interes­sante links naar film­pjes en rappor­ten die het belang van wiskun­de voor onze maat­schap­pij aange­ven.
Volg deze link naar de interna­tionale website van IDM. De webpagi­na van Plat­form Wiskun­de Neder­land vindt u via deze link.

 

Grafiekvaardigheden en eye-tracking

 
Voor mijn master Onder­wijswe­ten­schap­pen ben ik op zoek naar middel­bare scholie­ren van 16 jaar of ouder die mee zouden willen werken aan mijn onder­zoek. Ik doe een onder­zoek naar de grafiek­vaardig­heden van leerlin­gen met behulp van eye-track­ing.
In het onder­zoek moeten de scholie­ren in 20 minuten 20 opdrach­ten op een compu­ter uitvoe­ren. Terwijl zij dit doen, analy­seer ik dan hun vaardig­heden.
Ik heb voor mijn onder­zoek tussen 16 maart en 16 april 2020 nog 14 leerlin­gen nodig, bij voor­keur op een school in of rondom Utrecht. Omdat ik de eye-track­ing onder­zoek, heb ik op school een ruimte nodig met goed lichtaf­sluiten­de gordij­nen of geheel zonder ramen.
Bent u bereid om aan mijn onder­zoek mee te werken? Stuur mij dan een e-mail. Ik ben u bij voor­baat zeer dank­baar.
Jasper Welling (j.f.welling@stu­dents.uu.nl)
Master­student onder­wijswe­ten­schap­pen

 

2 april: Puzzeltocht door Nijmegen

Het Radboud Pre-Univer­sity College (PUC) of Science organi­seert op donder­dag 2 april 2020 een puzzel­tocht door Nijme­gen, bestemd voor leerlin­gen uit de boven­bouw van het vwo.
De tocht gaat door de mooie oude binnen­stad van Nijme­gen. De meeste vragen zijn te beant­woorden met weinig wiskun­dige voorken­nis. De duur van de tocht is drie uur en de lengte van de tocht is onge­veer 4 kilome­ter.
Volg deze link voor meer informa­tie of om u in te schrij­ven.
 

 

6 april: Johann Bernoulli Lezing 2020

Op maandag­avond 6 april 2020 vindt de eenen­dertig­ste Johann Bernoul­li Lezing plaats. De lezing wordt dit jaar ver­zorgd door Teun Koet­sier van de Vrije Univer­siteit Amster­dam en heeft als titel "The Ascent of the Global Intelli­gent Machine".
De lezing vindt vanaf 19:30 uur plaats in de aula van het Acade­miege­bouw van de Rijks­univer­siteit Gronin­gen aan de Broer­straat 5. De toegang is gratis.
Volg deze link voor nadere informa­tie met betrek­king tot deze lezing.
 

 

7 april: U-Talent conferentie 2020

 
Op dinsdag 7 april 2020 vindt de jaar­lijkse U-Talent confe­rentie voor alfa-, bèta- en gammado­centen plaats. Het thema is "Artifi­cial Intelli­gence en de toe­komst van het onder­wijs".
De ope­ningsle­zing wordt ver­zorgd door Rianne van Lambal­gen van de Univer­siteit van Utrecht en gaat over de ver­schil­lende moge­lijkhe­den die Artifi­cial Intelli­gence biedt in de onder­wijson­dersteu­ning. Rianne van Lambal­gen gaat onder andere in op het voor­spellen van leerge­drag met behulp van beschik­bare data maar ook over het geven van automa­tische feed­back aan de leer­ling. Na deze lezing volgen er twee work­shopron­des. De volgen­de twee work­shops zijn in het bijzon­der interes­sant voor wiskun­dedocen­ten:
  • "Hulp helpt", door Rogier Bos van het Freuden­thal Insti­tuut. Deze work­shop gaat over hoe je leerlin­gen digi­taal hulp kunt bieden bij pro­bleem­aanpak.
  • "Bouw zelf een Turing Machine", door Rik Boss van de Hoge­school Utrecht. De Turing Machine is de basis voor het maken van compu­tersimu­laties en is verras­send gemakke­lijk zelf te maken.
De U-Talent confe­rentie wordt op dinsdag 7 april 2020 van 13:00 tot 18:00 uur gehou­den. Plaats van hande­ling is Science Park de Uithof in Utrecht. De toe­gangs­prijs be­draagt € 195,=. U kunt zich tot en met 31 maart 2020 voor deze confe­rentie in­schrij­ven. Uiter­lijk op 20 maart valt de beslis­sing of de confe­rentie door­gaat.
Volg deze link voor meer informa­tie of om u in te schrij­ven.

 

9 april: Bijeenkomst spreadsheets

De vak­steun­punten Wiskun­de en Informa­tica organi­seren op 9 april 2020 een vakover­stijgen­de bijeen­komst over het gebruik van spread­sheets in de vakken wiskun­de, informa­tica, natuur­kunde, biolo­gie, schei­kunde en econo­mie.
In deze bijeen­komst worden eerst de basis­princi­pes van spread­sheets behan­deld. Voorken­nis is daarom niet nodig. Na deze behande­ling gaat u zelf aan de slag. U kunt dan bijvoor­beeld gaan experi­mente­ren met:
  • Het verwer­ken van experi­mentele gege­vens.
  • Het tekenen van grafie­ken.
  • Het simule­ren aan de hand van een eenvou­dig model.
  • Het statis­tisch verwer­ken van data.
  • Het toepas­sen van eenvou­dige algorit­mes, bijvoor­beeld binair zoeken.
  • Het gebruik van een spread­sheet als eenvou­dige databa­se en het selecte­ren en samen­vatten van gege­vens.
  • Het toepas­sen van lineai­re cellu­laire automa­ten.
 
Het ligt in de bedoe­ling dat Bèta­part­ners voor volgend school­jaar een spread­sheet-cursus voor leerlin­gen gaat samen­stellen en aanbie­den. Tijdens de bijeen­komst worden hiertoe wensen en sugges­ties van de deelne­mers geïnven­tari­seerd.
De bijeen­komst vindt op donder­dag 9 april 2020 van 16:00 tot 20:00 uur plaats. De locatie is Metis Montes­sori, Maurits­kade 54 in Amster­dam. De toegang be­draagt € 75,= maar is voor Bèta­partner­leden uiter­aard gratis. Volg deze link voor meer informa­tie of om u in te schrij­ven.

 

14 april: Studiedag wiskundige denkactiviteiten

Het Radboud Pre-Univer­sity College of Science organi­seert op dinsdag 14 april 2020 in Nijme­gen een Studie­middag/avond over wiskun­dige denkac­tivitei­ten.
In het huidige examen­program­ma havo/vwo wordt onder wiskun­dige denkac­tivitei­ten ver­staan: "Modelle­ren en alge­braïse­ren, ordenen en structu­reren, analy­tisch denken en pro­bleemop­lossen, formu­les manipu­leren, abstra­heren en logisch redene­ren en bewij­zen." In de plannen voor de toe­komst, bijeen­ge­bracht in curricu­lum.nu, wordt gespro­ken over ver­schil­lende typen leerdoe­len, te weten doelen die gaan over kennis­domei­nen en doelen die gaan over domein­onafhan­kelijke denk- en werkwij­zen.
De toegang be­draagt € 50,= inclu­sief maal­tijd. Volg deze link voor meer informa­tie of om u in te schrij­ven.

 

17 april: Masterclass knopentheorie

 
Het Radboud Pre-Univer­sity College (PUC) of Science organi­seert op vrijdag 17 april in Nijme­gen een master­class over knopen­theorie, bestemd voor vwo boven­bouw­leerlin­gen die het vak wiskun­de B/D volgen.
In een inlei­dend verhaal wordt eerst verteld hoe de knopen­theorie vanaf 1850 is ont­staan en inmid­dels tot een eigen gebied in de wiskun­de gewor­den is. Daarna is er tijd om zelf­standig aan elemen­taire vragen uit de knopen­theorie te werken, onder begelei­ding van student­assis­tenten. Er zijn maxi­maal 40 plaat­sen beschik­baar.
Volg deze link voor meer informa­tie of om u in te schrij­ven.

Vacatu­res in het onder­wijs

Het plaat­sen van vacatu­remel­dingen voor docen­ten wiskun­de en rekenen is gratis voor niet particu­liere instel­lingen voor middel­baar en hoger onder­wijs. Voor de voor­waarden: zie www.wiskun­debrief.nl.


 

Eerstegraads vacature te Groesbeek

Met ingang van het school­jaar 2020-2021 heeft het Montes­sori College Nijme­gen-Groes­beek, locatie de Beuk, Kwakken­bergweg 27, een vacatu­re voor een enthou­siaste docent wiskun­de voor 0,8 tot 1,0 fte.
Het gaat om lessen in het eerste­graads­gebied. Stuur uw brief met curricu­lum vitae via e-mail naar a.vande­wiel@montes­soricol­lege.nl. De sollici­tatiege­sprek­ken zijn gepland op woens­dagoch­tend 1 april 2020. Uiter­lijk op 9 april wordt na het arbeids­voor­waarden­gesprek het defini­tieve benoe­mingsbe­sluit genomen.
 

Adver­tenties

Voor voor­waarden en tarie­ven: zie www.wiskun­debrief.nl.


 

De Rekenwinkel

De Reken­winkel heeft het groot­ste assorti­ment, de beste prijzen en service, ook voor úw leerlin­gen.
Bekijk ons nieuwe magazi­ne met onze school­prijzen hier.
Bent u nieuws­gierig gewor­den? Neem dan contact op om te horen hoe wij ook u kunnen ontzor­gen bij de leve­ring van rekenma­chines.

 

Leve de Wiskunde!

 
Op vrijdag 3 april 2020 is er weer een editie van Leve de Wiskun­de! Onder­zoekers uit Amster­dam vertel­len u dan weer spannen­de en inspire­rende verha­len over hun onder­zoek.
Op het program­ma staan:
  • 'Compu­tersimu­laties bij onder­zoek aan dynami­sche syste­men', een lezing door Jaap de Jonge.
  • 'Games met quantum­bits', een Engels­talige lezing door Michael Walter.
  • Een wiskun­de speur­tocht.
  • 'Playing with knowled­ge: from Amazon Island to the surpri­se exam puzzle', een Engels­talige lezing door Alexan­dru Baltag.
  • 'De wereld als groot netwerk', een lezing door Niki Leve­ring.
Deze editie van Leve de Wiskun­de! wordt gehou­den aan het Science­park 904, zaal C1.110, Amster­dam. Docen­ten mogen desge­wenst een aantal gemoti­veerde leerlin­gen meene­men naar deze dag. Deelna­me is koste­loos en voor een lunch wordt gezorgd.
Volg deze link voor meer informa­tie of om u in te schrij­ven.

 

Gratis docentenbijeenkomst KERN Wiskunde

Op woens­dag 8 april 2020 van 15:00 tot 17:00 uur organi­seert Boom voortge­zet onder­wijs een gratis docen­tenbij­een­komst voor KERN Wiskun­de op het Marnix College in Ede.
Uitge­vers Wilfred Fries­wijk en Inge Lever vertel­len u over de nieuwe lesme­thode KERN Wiskun­de, het digita­le materi­aal en de samen­werking met Learn­beat en Algebra­Kit. Zij tonen u de laatste ontwik­kelin­gen van KERN Wiskun­de gymnasi­um/vwo+, havo/vwo, vmbo en de Engels­talige editie voor havo/vwo. Gebrui­kers van KERN Wiskun­de delen hun ervarin­gen met de methode. U krijgt uitge­breid de gelegen­heid om met de uitge­vers en de gebrui­kers in gesprek te gaan.
Volg deze link voor nadere informa­tie of om u in te schrij­ven.
 

 

Aan de slag met kant-en-klare wiskundelessen?

Op een duide­lijke manier leren leerlin­gen hoe de meest com­plexe wiskun­devraag­stukken in elkaar zitten. De lessen bestaan uit uitleg, oefenin­gen en een diagnos­tische toets.
Deze Prowis­kunde-lessen zijn gratis te gebrui­ken en methode­onafhan­kelijk. Bekijk alle lessen­series op MyPro­wise. Typ in de zoek­balk: 'Leer­lijn wiskun­de'. Open de lessen vervol­gens direct in Presen­ter. De lessen zijn ge­schikt voor ieder digi­bord of leer­lingde­vice.
Wilt u meer informa­tie? Stuur een e-mail naar Hub Kusters via prowis­kunde@prowise.com.
 

 

Een passende oplossing voor rekenonderwijs bij u op school

 
Wij vinden een goede reken­vaardig­heid van groot maat­schappe­lijk belang. Study­flow blijft daarom investe­ren in rekenme­thodes om goed rekenon­derwijs duur­zaam te onder­steunen. Het rekenon­derwijs is met de afschaf­fing van de centra­le reken­toets immers niet ineens op orde.
Focus op en aan­dacht voor rekenen is niet altijd vanzelf­spre­kend in een overvol wiskun­decurri­culum. Daarom bieden wij aan iedere school een geschik­te oplos­sing:

 

Nieuwe grafische rekenmachine: TI-84 Plus CE-T Python Edition

Bij de start van het komende school­jaar is de nieuw­ste grafi­sche rekenma­chine in de TI-84 serie beschik­baar: de TI-84 Plus CE-T Python Edition.
Naast de ver­trouwde func­ties heeft de TI-84 CE-T Python Edition een specia­le Python App zodat leerlin­gen ermee kunnen program­meren. De Python App is simpel­weg uit te schake­len door de Neder­landse Examen­stand aan te zetten. Met de moge­lijk­heid tot het program­meren in Python bent u klaar voor de toe­komst.
Meer weten? Bezoek onze website.
 

 

Laat uw leerlingen π ontdekken

Afgelo­pen zater­dag, 14 maart 2020, was het wereld­wijd π-dag. Voor u een uitgele­zen kans om deze week in de les eens extra aan­dacht te beste­den aan het getal π.
Better­marks heeft een aantal leuke opgaven uit onze wiskun­demetho­de voor u samenge­voegd. U kunt deze opgaven gratis inzet­ten.
Klik hier om onze unieke π-opgaven­serie te openen. Mail voor meer informa­tie naar support@better­marks.nl.
 

 
redactie:Gerard Koolstra, Tineke van den Berg en Ton Groeneveld
e-mail:redactie@wiskundebrief.nl
website:www.wiskundebrief.nl