Voor de komende Centrale Examens gelden uiteraard de syllabi voor
2020, die ruim een jaar geleden zijn vastgesteld en te vinden zijn
op www.examenblad.nl. Zie ook WiskundE-brief 819. Het is wellicht verstandig
om nog eens wat aandacht te besteden aan de veranderingen in deze
syllabi ten opzichte van de syllabi van 2019 en eerder. Daarbij zij
vermeld dat minstens één syllabus recentelijk nog nader is
vastgesteld.
Dit zijn de meest actuele syllabi voor de wiskunde-examens van 2020:
De actualiteit zit officiële documenten soms een beetje in de weg.
Zo vermeldt de syllabus voor het vmbo uitdrukkelijke de eis dat de
kandidaten moeten beschikken over enige algemene kennis, zoals de gemiddelde
lengte van een volwassene en het aantal inwoners van Nederland.
Alhoewel ons land in 2017 al ruim 17 miljoen inwoners telde, vermeldde
de syllabus voor het examenjaar 2019 nog het getal van ongeveer 16
miljoen inwoners. Dit getal is in de syllabus 2020 eindelijk
geactualiseerd.
In de wiskunde syllabi zijn als bijlage twee artikelen toegevoegd die
al eerder in het blad
Euclides en op
www.examenblad.nl zijn
gepubliceerd. Het zijn de artikelen
"Gelijke monniken, gelijke
kappen" uit 2014 en
"Nieuwe vakspecifieke regel over afronden
voor wiskunde A, B en C havo en vwo" uit 2016. Ook de mogelijkheid
om op havo/vwo zowel in wiskunde A/C als wiskunde B examen te doen,
wordt nu in de syllabus genoemd.
Voor havo/vwo is er bij de wiskunde B-vakken inhoudelijk niets
veranderd. Voor de overige wiskundevakken vat ik hieronder een aantal
sterk vakspecifieke wijzigingen nog even voor u samen.
Havo wiskunde A
Bij subdomein C2 (Grafieken, vergelijkingen en ongelijkheden) wordt
nu uitdrukkelijk genoemd dat de kandidaten ook het
asymptotisch
gedrag van met name het exponentiële en het omgekeerd evenredig
verband moeten kennen. Het gaat niet zo zeer om de term maar wel om
de
"bijbehorende activiteiten". De termen
'verticale
asymptoot' en
'horizontale asymptoot' worden bij wiskunde A
niet als bekend verondersteld.
Vwo wiskunde A
De syllabuscommissie heeft er bij wiskunde A voor gekozen om bij
transformaties met minder abstracte termen te werken. Gesproken wordt
over
"verschuiven" en
"herschalen" in plaats van
"translatie" en
"vermenigvuldiging" ten opzichte van
de x-as of y-as. De betekenis is uiteraard hetzelfde.
Vwo wiskunde C
Tijdens het komende examen kunnen er voor het eerst vragen gesteld
worden over subdomein B2 (Telproblemen). Hiermee is de tijdelijke
afwijking van het examenprogramma beëindigd. Bij domein G (Vorm en
Ruimte) is toegevoegd:
"een éénpuntsperspectieftekening en een
tweepuntsperspectieftekening maken van een veelhoek".
Dit is geen verrassing; uit de voorbeeldopgaven bleek reeds dat
leerlingen deze vaardigheid moesten bezitten en in het examen van
2019 moesten de kandidaten al een perspectieftekening van een
regelmatige zeshoek maken. Op dat onderdeel werd toen slecht
gescoord; er werd gemiddeld slechts 30% van het maximale aantal
punten behaald.
gk