nummer 860, 5 januari 2020

Dit nummer wordt ge­stuurd naar circa 4850 adres­sen.

De Wiskun­dE-brief is een digita­le nieuws­brief, gericht op wiskun­dedocen­ten in het voortge­zet onder­wijs, met als doel om een snelle onder­linge uitwis­seling van informa­tie en menin­gen moge­lijk te maken. De brief ver­schijnt buiten de school­vakan­ties onge­veer één keer per week. Het abonne­ment is gratis.
Uw bijdra­gen aan de Wiskun­dE-brief zijn welkom op het e-maila­dres van de redac­tie. Op de website van de Wiskun­dE-brief kunt u zich abonne­ren, vindt u alle voor­waarden en adver­tentie­tarie­ven en kunt u oude nummers nalezen.
Artikelen en bijdragen
Vacatures in het onderwijs
Advertenties

 

Lerarentekort

 
 Minis­ter van Engels­hoven
Op 16 decem­ber 2019 infor­meerde minis­ter van Engels­hoven de tweede kamer met een Kamer­brief over de arbeids­markt voor leraren. In die brief geeft zij een over­zicht van de verwach­te leraren­tekor­ten voor de komende 10 jaar. De ver­strekte gege­vens komen van het insti­tuut "CentER­data".
De brief van minis­ter van Engels­hoven wordt verge­zeld door een zestal artike­len die progno­ses bevat­ten voor het primair onder­wijs, het voortge­zet onder­wijs en het middel­baar beroeps­onder­wijs. De progno­ses zijn gemaakt met behulp van zeer actuele gege­vens, waaron­der de referen­tiera­ming 2019 van OCW en de forma­tiegege­vens tot en met 1 oktober 2018.
Wisse­lende progno­ses
De gepre­senteer­de cijfers gaan uit van een neu­traal conjunc­tuursce­nario. Hier­door voor­spelt de huidig arbeids­markt­rappor­tage iets lagere tekor­ten dan de vorige rappor­tage, die nog uitging van een een optimis­tisch conjunc­tuursce­nario. Het blijkt name­lijk dat mensen zich bij een pessi­misti­scher conjunc­tuursce­nario meer aange­trokken voelen tot het onder­wijs.
De ten opzich­te van 2018 voor­spelde extra onver­vulde vraag naar wiskun­delera­ren in het voortge­zet onder­wijs, bij neu­traal conjunc­tuurver­loop, heb ik weerge­geven in de grafiek hieron­der.
De grafiek laat de toene­mende krapte zien. De getal­len uit de grafiek moeten dus nog bij de reeds bestaan­de tekor­ten worden opge­teld.
Krapte per vak
vak 2024 2029
Informa­tica 26,0% 37,6%
Klassie­ke talen 9,6% 16,9%
Natuur­kunde 9,1% 12,5%
Duits 8,7% 12,8%
Schei­kunde 8,5% 12,0%
Frans 7,7% 14,4%
Wiskun­de 5,2% 6,5%
Neder­lands 2,2% 0,3%
Levens­beschou­wing 1,2% 1,6%
Maat­schap­pijleer 0,7% 0,6%
Tech­niek 0,7% 0,6%
Aard­rijks­kunde 0,6% 0,6%
Gezond­heids­zorg en welzijn 0,6% 0,7%
Biolo­gie 0,4% 0,4%
Econo­mie 0,4% 0,5%
Geschie­denis 0,4% 0,5%
Engels 0,3% 0,3%
Prak­tijkon­derwijs 0,3% 0,3%
CKV, kunst­vakken 0,2% 0,3%
Lichame­lijke opvoe­ding 0,2% 0,3%
Overige vakken 0,1% 0,1%
Totaal 2,2% 3,0%
Vanzelf­spre­kend ver­schil­len de tekor­ten aan leraren per vak. Percen­tueel staat het vak informa­tica boven­aan, gevolgd door de klassie­ke talen. Maar omdat dit 'kleine' vakken zijn, staan zij in absolu­te zin uiter­aard niet aan de top. Natuur­kunde, schei­kunde, Duits, Frans en wiskun­de zijn ook in absolu­te zin duide­lijke tekort­vakken, zowel in 2024 als in 2029.
Binnen het voortge­zet onder­wijs blijft het beeld rede­lijk stabiel, in die zin dat de tekort­vakken ieder jaar weer bijna hetzelf­de beeld geven. Opval­lend is echter de opkomst van Neder­lands als tekort­vak. De tabel rechts laat duide­lijk zien bij welke vakken de tekor­ten binnen het voortge­zet onder­wijs in relatie­ve zin het hardst aanko­men.
Verte­kend beeld
Binnen het voortge­zet onder­wijs worden tekor­ten vaak opgevan­gen door leraren die onbe­voegd of onderbe­voegd zijn. Hiedoor ont­staat er een verte­kend beeld en is de werke­lijke situa­tie vaak ernsti­ger. Uit de IPTO-bevoegd­heidsme­ting [Vloet et al, 2019] blijkt dat er op het meet­punt van 1 oktober 2018 onge­veer 12,5% van alle lessen niet door bevoeg­de docen­ten werden gegeven. Voor sommige vakken ligt dat percen­tage flink boven dit gemid­delde; voor wiskun­de gold in oktober 2018 dat onge­veer 18% van de lessen onbe­voegd werden gegeven.
Voor­spellen is lastig
Een kantte­kening van minis­ter van Engels­hoven bij de Kamer­brief luidt: "De raming gaat uit van gelijk­blijven­de omstan­dighe­den, uitgaan­de van de startsi­tuatie van oktober 2018". De gelijk­blijven­de omstan­dighe­den die van Engels­hoven aan­haalt, zijn volgens mij vol­strekt niet aan de orde. Neem bijvoor­beeld de verwach­te daling in leerlin­genaan­tallen voor de komende jaren. Of denk eens aan de verho­ging van de pensi­oenge­rechtig­de leef­tijd. Verder laten de recente in­stroom­cijfers zien dat de animo voor een oplei­ding tot docent daalt. De voorlo­pige aanmel­dings­cijfers doen vermoe­den dat de daling van het aantal aanmel­dingen voor leraren­oplei­dingen zich zal doorzet­ten.
Het verle­den laat steeds weer zien dat de toe­komst erg lastig te voor­spellen is. Laten we hopen dat het alle­maal wat mee zal vallen.
tvdb

 

Toekomst van rekenen binnen het voortgezet onderwijs

 
 Minis­ter Slob
In decem­ber 2019 heeft minis­ter Slob een brief gepubli­ceerd waarin iets meer duide­lijk­heid wordt gegeven over de toe­komst van het vak rekenen binnen het voortge­zet onder­wijs. Leerlin­gen zonder wiskun­de moeten een school­examen afleg­gen. Voor leerlin­gen met wiskun­de in hun pakket wordt er weinig gere­geld.
Op 6 decem­ber 2019 is de noodza­kelijke wetswij­ziging met betrek­king tot de afschaf­fing van de reken­toets met ingang van het lopende school­jaar als voor­stel bij de Tweede Kamer inge­diend. Het wets­voor­stel biedt ook een grond­slag voor het school­examen rekenen leerlin­gen die geen eindexa­men wiskun­de afleg­gen. Het gaat hierbij om 5% tot 6% van de havo­leerlin­gen, onge­veer 10% van de leerlin­gen vmbo gemeng­de leerweg en onge­veer 19% van de leerlin­gen vmbo basis en kader. Dit school­examen is vanaf school­jaar 2020-2021 ver­plicht maar telt niet mee in de bepa­ling van de examen­uitslag. Het behaal­de cijfer voor het school­examen rekenen moet wel worden vermeld op een bijlage bij de cijfer­lijst. Nadere voor­schrif­ten zullen door middel van algeme­ne maatre­gelen van bestuur later verder uitge­werkt worden.
Invul­ling van het vak
Over de wijze waarop scholen het rekenon­derwijs vorm moeten gaan geven, wordt wette­lijk niets gere­geld. Scholen zijn daarin dus vrij. De Raad van State heeft in zijn advies van 6 decem­ber 2019 hier­over enkele kriti­sche opmer­kingen gemaakt:
"De Afde­ling plaatst vraagte­kens bij het afschaf­fen van de reken­toets zonder dat het alterna­tief dat daar­voor thans wordt ontwik­keld gereed is. Zij legt daaraan het volgen­de ten grond­slag.
In het regeer­akkoord is uitdruk­king gegeven aan de wens om het rekenon­derwijs te verster­ken en te verbete­ren. De Afde­ling heeft er eerder op gewezen dat daar­voor vooral verdere investe­ringen in goed rekenon­derwijs rele­vant zijn. Daarbij moeten ook de referen­tieni­veaus worden bezien. Om voorts te kunnen vast­stellen of in de reken­vaardig­heden van leerlin­gen daadwer­kelijk verbete­ringen optre­den, is van belang dat hun presta­ties worden gemoni­tord. Wanneer dit alles niet gebeurt, bestaat het risico dat de aan­dacht en inzet voor het rekenon­derwijs zullen verslap­pen. Dat is onwense­lijk, te meer omdat het percen­tage leerlin­gen dat een voldoen­de voor de reken­toets haalt na een gestage stij­ging in de periode 2014/2017 in 2018 over de gehele linie is gedaald."
Via een inter­netcon­sulta­tie kunnen scholen, leraren, leerlin­gen en ouders nog tot en met 13 januari 2020 op het besluit 'afschaf­fen reken­toets' reage­ren.
gk
bronnen: Reactie op verzoek commis­sie inzake stand van zaken rekenen in het voortge­zet onder­wijs d.d. 17-12-2019
Wijzi­ging van onder andere de Wet op het voortge­zet onder­wijs in verband met de afschaf­fing van de reken­toets in het voortge­zet onder­wijs.
Toelich­ting in het kader van het Inte­graal Afwe­gingska­der voor beleid en regelge­ving

 

Zorgen over rekenniveau groep 8

Volgens in decem­ber 2019 vrijge­geven cijfers blijft het rekenni­veau aan het eind van het basison­derwijs achter bij de verwach­tingen. Daarbij komt dat, mede door de diversi­teit in toetsen, er eigen­lijk geen goed beeld van het rekenni­veau aan het eind van het primair onder­wijs bestaat.
De centra­le reken­toets in het voortge­zet onder­wijs is welis­waar afge­schaft maar bijna alle leerlin­gen van het basison­derwijs maken in groep 8 een eind­toets waarin ook het rekenni­veau wordt bepaald. Dat niveau kan 1S, 1F of 'onder 1F' zijn. Niveau 1F (funda­menteel niveau) wordt voor onge­veer 90% leerlin­gen haal­baar geacht terwijl niveau 1S (streef­niveau) bij de formule­ring van de Referen­tieka­ders Taal en Rekenen voor 65% van de leerlin­gen haal­baar werd geacht. De nieuw­ste gege­vens bevesti­gen het beeld dat die 65% bij lange na niet wordt gehaald.
Wie op basis van de ontwik­keling in voor­gaande jaren mis­schien dacht dat dit jaar in ieder geval min­stens de 50% zou worden gehaald, komt bedro­gen uit; het percen­tage is afgelo­pen jaar zelfs weer wat gedaald:
Een licht­puntje is wel­licht dat het percen­tage leerlin­gen dat niveau 1F niet haalt, ruim onder de 10% blijft.
Grote ver­schil­len tussen toetsen
De cijfers hierbo­ven hebben betrek­king op leerlin­gen van het basison­derwijs met uitzon­dering van het speci­aal basison­derwijs. Ze zijn geba­seerd op de diverse eind­toetsen die de leerlin­gen in groep 8 maken. Nog niet zo lang geleden maakten bijna alle leerlin­gen uit groep 8 de bekende Cito­toets. Nu maakt nog maar onge­veer 50% van de leerlin­gen de "Centra­le Eind­toets" van CvTE/Cito. Belang­rijke concur­renten zijn IEP (van bureau ICE, onge­veer 30% markt­aandeel) en Route-8 (van A-Vision, onge­veer 15% markt­aandeel).
De grafiek hieron­der laat een keerzij­de zien van de vrij­heid die school­bestu­ren tegen­woordig hebben bij de keuze voor de eind­toets in groep 8. De resulta­ten zijn name­lijk niet goed te verge­lijken:
De resulta­ten met betrek­king tot de door de leerlin­gen behaal­de referen­tieni­veaus lopen bij de drie belang­rijkste aanbie­ders van eind­toetsen behoor­lijk uiteen. Dat was in 2018 ook al het geval. Zie bijvoor­beeld WiskundE-brief 831.
Signifi­cante ver­schil­len
Ook wat betreft het school­advies dat uit de toetsen rolt, zijn er signifi­cante ver­schil­len. Dat is een onwense­lijke situa­tie die al enige tijd door het ministe­rie wordt onder­kend. Er wordt gewerkt aan een oplos­sing om door middel van ankerop­gaven, gelijke opgaven die in alle toetsen moeten worden opgeno­men, de resulta­ten beter verge­lijk­baar te maken.
Opmerke­lijk is dat de resulta­ten van de eind­toetsen dit keer niet naar buiten zijn ge­bracht met een begelei­dende brief maar 'stille­tjes' door de dienst DUO zijn gepubli­ceerd.
Er is in ieder geval ook wat het toetsen van het rekenen in het basison­derwijs nog heel wat werk te doen.
gk

 

Schrijf u snel in voor de Wiskunde Olympiade

 
De eerste ronde van de Wiskun­de Olympia­de staat weer voor de deur. U kunt zelf een ge­schikt tijd­stip bepalen in de periode van 20 tot en met 30 januari 2020 om de Wiskun­de Olympia­de op uw school te organi­seren.
Heeft u nog nooit eerder meege­daan? Hak de knoop door en organi­seer de Wiskun­de Olympia­de op uw school. Het organi­seren kost u weinig tijd en moeite. Dit is wat u moet doen:
  1. Meld u aan op de wed­strijd­site door bij gebrui­kers­naam en wacht­woord de brinco­de van uw school in te vullen. De rest wijst zich dan vanzelf.
  2. Enthou­sias­meer uw leerlin­gen om mee te doen.
  3. Druk zodra u een mail van ons heeft gekre­gen de opgaven voor uw leerlin­gen af.
  4. Laat de leerlin­gen de opgaven binnen twee uur onder uw toe­zicht maken.
  5. Kijk of de antwoor­den van de vier B-opgaven goed of fout zijn.
  6. Geef de resulta­ten via de wed­strijd­site door.
Er zijn aan de deelna­me aan de Wiskun­de Olympia­de geen kosten verbon­den.
In­schrij­ven
De in­schrij­ving via de wed­strijd­site wordt donder­dag 9 januari 2020 geslo­ten. Daarna kunt u zich nog wel in­schrij­ven met uw oude account of met een mail naar info@wiskun­deolym­piade.nl.
Wij zijn ervan over­tuigd dat het weer een mooie eerste ronde van de Wiskun­de Olympia­de zal worden. Wij wensen u veel succes en plezier met de organi­satie.
Melanie Steen­tjes (melanie@wiskun­deolym­piade.nl)
Stich­ting Neder­landse Wiskun­de Olympia­de

 

Interviews met wetenschappers

 
Judith Leng­keek inter­viewde een serie weten­schap­pers over de rol die nieuws­gierig­heid en fascina­tie in hun werk speelt. Thema's zijn onder andere het ver­schil tussen natuur­kundi­gen en wiskun­digen, het Lang­lands­program­ma, quantum­compu­ting, com­plexi­teit en getal­theorie.
De inter­views zijn in de vorm van een Podcast­reeks beschik­baar via de website van Mero­morf Press. Voor wiskun­delera­ren zijn wel­licht vooral de volgen­de inter­views met begelei­dend materi­aal interes­sant:

 

SmartPool zoekt een deskundige

 
Smart­Pool is een project van de Konink­lijke Neder­landse Biljart Bond (KNBB). Zie ook WiskundE-brief 834. De KNBB vindt dat poolen voor jonge­ren enorm belang­rijk kan zijn. Deze sport ver­hoogt wiskun­dige en natuur­kundige vaardig­heden en is goed voor de concen­tratie en de moto­riek.
Het succes van Smart­Pool is voor een belang­rijk deel te danken aan de ontwik­keling van het lesmate­riaal voor in de wiskun­deles­sen. Inmid­dels wordt er binnen het voortge­zet onder­wijs al op 41 scholen met Smart­Pool gewerkt.
Wiskun­dedo­cent gezocht
Voor de verdere ontwik­keling van ons lesmate­riaal gaan wij een project­team met vrijwil­ligers inrich­ten. Dat project­team moet het materi­aal verder gaan uitden­ken. Het doel is om wiskun­dig lesmate­riaal op ver­schil­lende niveaus, van vmbo tot vwo, samen te stellen en aan te vullen. Voor dat project­team zoeken wij een wiskun­dedo­cent, liefst met enige erva­ring in het ontwik­kelen van lesmate­riaal, die met ons mee kan denken en ons kan advise­ren zodat wij ons lesmate­riaal en onze aanpak goed kunnen laten aanslui­ten op het niveau en de leerdoe­len van de ver­schil­lende brug­klassen.
Heeft u interes­se? Mail dan naar Willem La Riviere via info@knbb.nl onder vermel­ding van 'Ontwik­keling lesmate­riaal Smart­project'.
Ga naar www.smart­pool.nl voor meer informa­tie over Smart­Pool.

 

Hoe denkt u over wiskunde C?

Op dit moment ben ik bezig met mijn afstu­deeron­derzoek voor de leraren­oplei­ding wiskun­de aan de Univer­siteit Twente. Als onder­deel van mijn onder­zoek neem ik een digita­le enquête af bij wiskun­dedocen­ten die lesge­ven of hebben gegeven in de boven­bouw van het vwo. Het onder­zoek gaat over het beeld dat men heeft van wiskun­de C en in hoever­re dit overeen­komt met de reali­teit.
U zou mij enorm helpen wanneer u mijn enquête in zou willen vullen. Het kost u 10 tot 15 minuten. Ik verneem via die enquête graag hoe uw school het vak wiskun­de C organi­seert en hoe u over wiskun­de C denkt. Ook als u op dit moment geen wiskun­de C geeft, zijn uw antwoor­den voor mij waarde­vol. Het onder­zoek loopt tot en met vrijdag 17 januari 2020.
Mijn enquête is te berei­ken via deze link. Ik zou het enorm op prijs stellen wanneer u deze link ook aan collega's zou willen doorge­ven.
Lies­beth Klein Kranen­barg (l.m.klein­kranen­barg@student.utwente.nl)

 

Formatief toetsen en handelen

Iedere twee maanden komen de deelne­mers van Scholen­netwerk Wiskun­de bijeen om over speci­fieke wiskun­dige thema's te overleg­gen. Die thema's worden door de deelne­mers bepaald en door enkele docen­ten in samen­werking met vakdi­dactici voorbe­reid. Het uitnodi­gen van gast­spre­kers behoort hierbij ook tot de moge­lijkhe­den.
Het thema van de derde bijeen­komst is 'Forma­tief toetsen en hande­len'. Het lijkt wel of iedere school het forma­tief toetsen momen­teel zelf pro­beert uit te vinden. Bent u op uw school ook bezig met forma­tief toetsen? Dan is deze bijeen­komst zeker iets voor u.
Vragen
Waarom is forma­tief toetsen en hande­len belang­rijk? Wat zijn wat dat betreft de meest succes­volle strate­gieën? Wat is er op het gebied van forma­tief toetsen en hande­len al ontwik­keld? Dat zijn de vragen die we tijdens de bijeen­komst zullen probe­ren te beant­woorden.
In deze derde bijeen­komst van het Scholen­netwerk Wiskun­de wisse­len we weer ervarin­gen en ideeën uit. Als voorbe­reiding op deze bijeen­komst vragen wij u om uw eerste ervarin­gen en ideeën, en mis­schien zelfs materia­len, naar de bijeen­komst mee te nemen.
De bijeen­komst vindt plaats op woens­dag 15 januari 2020 om 17:00 uur in Delft. Volg deze link voor meer informa­tie of om u aan te melden.

 

Seminars voor docenten en leerlingen in Nijmegen

 
Het Radboud Pre-Univer­sity College of Science organi­seert cursus­sen voor docen­ten en leerlin­gen. Voor docen­ten is er het seminar 'Active­rende Werkvor­men' en voor leerlin­gen zijn er de semi­nars 'Problem Solving' en 'FUN Math'.
Hieron­der vindt u meer informa­tie over de semi­nars van het Radboud Pre-Univer­sity College of Science.
Seminar Active­rende Werkvor­men (docen­ten, 2 bijeen­komsten)
Na het succes van vorig jaar biedt de Radboud Univer­siteit op woens­dag 15 januari en donder­dag 6 februa­ri 2020 van 13:30 uur tot 16:30 uur nog­maals een twee­daags 'Seminar Active­rende Werkvor­men' aan. Het seminar wordt ver­zorgd door Martin Brug­gink en is bedoeld voor docen­ten van bètavak­ken binnen het voortge­zet onder­wijs en voor studen­ten van leraren­oplei­dingen.
Het active­ren van leerlin­gen is een belang­rijk onder­deel van het onder­wijs. Er bestaan veel ver­schil­lende active­rende werkvor­men. Tijdens de 'Master­class Active­rende Werkvor­men' krijgt u werkvor­men aange­reikt die u meteen in uw lesprak­tijk kunt inzet­ten. Martin Brug­gink is vakdi­dacti­cus informa­tica bij de leraren­oplei­ding van de TU Delft en auteur van het boek 'Active­rende Werkvor­men voor Bètado­centen'.
De kosten bedra­gen € 80,= voor twee bijeen­komsten. Studen­ten van leraren­oplei­dingen betalen € 50,=. Wanneer u alleen de eerste bijeen­komst bij­woont, betaalt u de helft. Volg deze link voor meer informa­tie.
Seminar Problem Solving (boven­bouw­leerlin­gen, 3 bijeen­komsten)
Tijdens het vak wiskun­de moeten leerlin­gen wiskun­dige proble­men oplos­sen. De proble­men in lesboe­ken zijn vaak niet zo lastig omdat het duide­lijk is welke wiskun­dige vaardig­heden er moeten worden ge­bruikt. Dat wordt later, tijdens de vervolg­oplei­ding of de beroeps­uitoefe­ning, wel anders. Tijdens deze bijeen­komsten leren leerlin­gen om uitda­gende wiskun­dige proble­men aan te pakken en op te lossen zonder dat de benodig­de vaardig­heden zijn voorge­kauwd. Zo worden zij wat meer voorbe­reid op alle moeilij­ke wiskun­dige proble­men die nog op hun pad liggen.
De drie bijeen­komsten worden op de donder­dagmid­dagen van 30 januari, 12 maart en 16 april 2020 gehou­den. Er zijn aan deelna­me geen kosten verbon­den. Volg deze link voor meer informa­tie.
Seminar FUN Math (boven­bouw­leerlin­gen, 3 bijeen­komsten)
Vinden uw leerlin­gen het leuk om lastige wiskun­dige puzzels en raad­sels op te lossen? Het Radboud PUC of Science organi­seert op de donder­dagmid­dagen van 13 februa­ri, 19 maart en 23 april 2020 drie leuke en leerza­me bijeen­komsten waar boven­bouw­leerlin­gen bij elkaar komen om hun herse­nen eens goed te laten kraken.
Er zijn geen kosten verbon­den aan dit seminar. Volg deze link voor meer informa­tie.
Tim van Lier, coördi­nator Mathema­tics
Radboud Pre-Univer­sity College of Science

Vacatu­res in het onder­wijs

Het plaat­sen van vacatu­remel­dingen voor docen­ten wiskun­de en rekenen is gratis voor niet particu­liere instel­lingen voor middel­baar en hoger onder­wijs. Voor de voor­waarden: zie www.wiskun­debrief.nl.


 

Eerstegraads vacature te Assen

Het Dr Nassau College te Assen zoekt een eerste­graads docent wiskun­de (m/v) voor haar locatie Quintus. De aanstel­lingsom­vang is 0,7 tot 0,8 fte.
De volledi­ge vacatu­retekst met meer informa­tie over de functie en de sollici­tatie­procedu­re is te vinden op www.dr.nassau­college.nl.

 

Tweedegraads vacature te Sassenheim

Het Rijn­lands Lyceum Sassen­heim (RLS) zoekt een enthou­siaste en gedre­ven tweede­graads docent wiskun­de voor 0,5 toto 0,6 fte.
Zoekt u een inspire­rende en lerende omge­ving waarbin­nen u op creatie­ve wijze inhoud kunt geven aan uw lessen? Dan komen wij graag met u in contact.
Volg deze link voor meer informa­tie.
 

Adver­tenties

Voor voor­waarden en tarie­ven: zie www.wiskun­debrief.nl.


 

Examenvoorbereiding vmbo met bettermarks

Wilt u uw leerlin­gen klaar­stomen voor de examens met de ver­trouwde functio­nalitei­ten van better­marks? Dat kan; met ingang van januari 2020 heeft better­marks een doorlo­pende leer­lijn wiskun­de vmbo inclu­sief proef­examens.
In totaal komen er zes examens beschik­baar, ver­deeld over de leerja­ren 4B, 4K en 4KGT en com­pleet met inge­bouwde hiatena­nalyse, gerich­te feed­back, ver­schil­lende varian­ten en theorie bij elke opgave.
Wilt u meer weten over de vmbo examen­voorbe­reiding? Wilt u de examens mis­schien zelf uitpro­beren? Bezoek dan onze stand bij de Panama­confe­rentie of de Nationa­le Wiskun­de Dagen. Of vraag via deze link een demo-account aan.

 

Online bijscholingen GeoGebra

 
Tijdens de laag­drempe­lige webcur­sus "GeoGe­bra van A tot Z" kunnen wiskun­dedocen­ten, maar ook hun leerlin­gen, uitge­breid kennis maken met de vakdi­dac­tische moge­lijkhe­den van de vijf ver­schil­lende apps van GeoGe­bra.
Onze jaren­lange erva­ring in het gebruik van GeoGe­bra hebben we gebun­deld in een uitge­breide sylla­bus met onmid­dellijk bruik­baar lesmate­riaal en bijho­rende interac­tieve applets. Deelne­mers kunnen deze bijscho­lingen op eigen tempo, indivi­dueel of in een team, via het inter­net op een tijd­stip naar keuze volgen.
Ga voor meer informa­tie of om u in te schrij­ven naar het leer­plat­form voor wiskun­de op www.mathelo.net.

 
redactie:Gerard Koolstra, Tineke van den Berg en Ton Groeneveld
e-mail:redactie@wiskundebrief.nl
website:www.wiskundebrief.nl