nummer 853, 22 septem­ber 2019

Dit nummer wordt ge­stuurd naar circa 4850 adres­sen.

De Wiskun­dE-brief is een digita­le nieuws­brief, gericht op wiskun­dedocen­ten in het voortge­zet onder­wijs, met als doel om een snelle onder­linge uitwis­seling van informa­tie en menin­gen moge­lijk te maken. De brief ver­schijnt buiten de school­vakan­ties onge­veer één keer per week. Het abonne­ment is gratis.
Uw bijdra­gen aan de Wiskun­dE-brief zijn welkom op het e-maila­dres van de redac­tie. Op de website van de Wiskun­dE-brief kunt u zich abonne­ren, vindt u alle voor­waarden en adver­tentie­tarie­ven en kunt u oude nummers nalezen.
Artikelen en bijdragen
Vacatures in het onderwijs
Advertenties

 

NVvW plaatst forse kanttekeningen bij curriculum.nu

 
Op de website van de Neder­landse Vereni­ging van Wiskun­delera­ren (NVvW) zijn vorige maand twee reac­ties van het bestuur gepubli­ceerd op het vijfde en laatste tussen­product van het ontwik­kelteam Rekenen & Wiskun­de van curricu­lum.nu. De eerste reactie betreft de grote lijnen van het voor­stel en de tweede reactie gaat over het vervolg­traject.
In die tweede reactie be­steedt de NVvW veel aan­dacht aan de voorge­stelde herver­kave­ling van wiskun­de in de boven­bouw van havo en vwo. Op de website van curricu­lum.nu worden beide reac­ties niet gepubli­ceerd, evenals een aantal andere wat uitge­breide­re reac­ties die niet direct betrek­king hebben op de door curricu­lum.nu geformu­leerde vragen.
Geen details
De NVvW gaat in zijn reactie op het vijfde tussen­product uitdruk­kelijk niet in op de details van de voor­stellen. Die zijn name­lijk nog te weinig con­creet en nog niet uitge­werkt naar niveaus en diep­gang. Het bestuur van de NVvW gaat ervan uit dat het bij de ontwik­keling van kerndoe­len nog moge­lijk is om af te wijken van de door curricu­lum.nu voorge­stelde 'bouwste­nen'.
Geen grote opdrach­ten
In de voor­stellen van curricu­lum.nu speelt het formule­ren van zoge­naamde 'grote opdrach­ten', waarin de grote lijnen zouden worden ge­schetst, een belang­rijke rol. Volgens het bestuur van de NVvW heeft het ontwik­kelteam Rekenen & Wiskun­de deze fase in feite overge­slagen:
"Er is geen poging gedaan het vak thema­tisch af te bakenen en de sterk toene­mende vraag naar wiskun­de te relate­ren aan ontwik­kelin­gen in andere disci­plines en verande­ringen in de maat­schap­pij. Een derge­lijke exerci­tie had kunnen leiden tot een plei­dooi om het kerncur­riculum niet in te krimpen maar juist uit te breiden."
Statis­tiek
Het bestuur van de NVvW beoor­deelt de beoogde grotere rol van statis­tiek als posi­tief maar heeft wel behoef­te aan een nadere uitwer­king. Bij het statis­tiekon­derwijs is het name­lijk niet alleen van belang om leerlin­gen te leren om kri­tisch naar onder­zoeken en conclu­sies te kijken. Leerlin­gen moeten met het statis­tiekon­derwijs ook voorbe­reid worden op vervolg­studies. Er moet daarom vooral op havo en vwo worden gekeken naar de eisen die vervolg­oplei­dingen op het gebied van de statis­tiek stellen. Met die eisen moet al in de onder­bouw reke­ning gehou­den worden.
Vmbo
De plannen om de inhoud van het curricu­lum voor vmbo-gt (mavo) te laten samen­vallen met het curricu­lum van de havo onder­bouw worden door de NVvW reso­luut afgewe­zen:
"Dit is niet wense­lijk. Er moet een verbete­ring komen in de over­gang van vmbo-gt naar havo maar die over­gang moet niet verbe­terd worden door de inhoud van het wiskun­depro­gramma op vmbo-gt gelijk te maken aan de inhoud van de onder­bouw havo. Dit zou geen recht doen aan de eigen­heid van de vmbo-leerlin­gen. Een groot deel van de vmbo-gt-leerlin­gen stroomt niet door naar de havo maar stroomt door naar het mbo. De aanslui­ting naar het mbo is dus min­stens zo belang­rijk als de aanslui­ting naar de havo. Het vmbo moet een eigen program­ma houden, waarbij de over­stap naar de havo moge­lijk is."
Samen­hang met andere vakken
Het ontwik­kelteam Rekenen & Wiskun­de van curricu­lum.nu ziet de samen­hang van rekenen/wiskun­de met andere vakken met name in de contex­ten die andere leerge­bieden leveren. Dat is volgens de NVvW te beperkt:
"Het gaat er niet om dat een ander vak een toepas­sing van een wiskun­dig concept levert, het gaat wat ons betreft veel meer om een samen­werking. Bij andere vakken wordt gebruik gemaakt van wiskun­dige kennis en vaardig­heden, die in de wiskun­deles­sen aange­leerd kunnen worden. Door actief te overleg­gen met andere vakken zal blijken welke wiskun­dige kennis en vaardig­heden andere vakken gebrui­ken en wanneer deze aange­leerd moeten worden. Op die manier zullen de kennis en vaardig­heden beter veran­kerd worden."
Niet minder maar juist meer wiskun­de
 
Een van de doel­stellin­gen van curricu­lum.nu was, en is nog steeds, het terug­dringen van de overla­denheid van het curricu­lum. Het ontwik­kelteam Rekenen & Wiskun­de heeft daarom van de coördi­natie­groep de op­dracht gekre­gen om bouwste­nen te maken voor 70% van het curricu­lum, het zoge­naamde kerncur­riculum. Het bestuur van de NVvW verzet zich hier sterk tegen. Het bestuur vindt dan het juist noodza­kelijk is om het wiskun­decurri­culum uit te breiden. In plaats van reduc­tie tot 70% is een uitbrei­ding tot mis­schien zelfs wel 120% hard nodig. Dit vanwege het grote belang van wiskun­de voor de maat­schap­pij.
Ook is het bestuur van de NVvW niet enthou­siast over de ideeën van het ontwik­kelteam Rekenen & Wiskun­de om tijd­winst te halen uit het inzet­ten van digita­le hulpmid­delen en om nadruk te leggen op schat­tend rekenen. Daarbij vindt het bestuur het door­schui­ven van onder­werpen naar een latere fase niet wense­lijk.
Boven­bouw havo/vwo
De aanbeve­lingen voor de boven­bouw van het voortge­zet onder­wijs van curricu­lum.nu zijn volgens het bestuur te onrijp voor commen­taar. Voor het vmbo loopt er een apart vernieu­wings­project dat als zelf­standig traject zou moeten worden voortge­zet. Voor havo/vwo formu­leert het bestuur opnieuw voor­stellen die in 2017 al in een visie­stuk te lezen waren. Zie hier­voor ook WiskundE-brief 791.
In plaats van de huidige ABCD inde­ling van de wiskun­devak­ken zouden er drie clus­ters van eindter­men geformu­leerd moeten worden, te weten:
  1. Informa­tiever­werking en onzeker­heid (combina­toriek, kansre­kening, schat­ten en toetsen, be­schrij­vende statis­tiek), aange­vuld met onder­werpen uit de discre­te wiskun­de.
  2. Algebra, analyse en meetkun­de.
  3. Verdie­ping in algebra, analyse en meetkun­de en een compac­te module kansre­kening en statis­tiek.
X en Y berei­den leerlin­gen opti­maal voor op economi­sche en toege­paste bètastu­dies. Voor leerlin­gen die een funda­mentele bètastu­die of een techni­sche studie overwe­gen, zijn Y en Z rele­vant.
Verkeer­de uit­gangs­punten
De kritiek van de NVvW strekt voorbij het vijfde en laatste tussen­product van het ontwik­kelteam Rekenen & Wiskun­de. In de Aanbeve­lingen voor het boven­bouwtra­ject stelt de NVvW de uit­gangs­punten van curricu­lum.nu zélf aan de kaak:
"Bij de aanvang van Curricu­lum.nu zijn aanna­mes gedaan die wat ons betreft onder­zoek verdie­nen om te voorko­men dat een traject van diverse jaren achter­af verkeer­de uit­gangs­punten blijkt te hebben gehad. Zaken die volgens ons nader onder­zoek vergen zijn:
  • Is er werke­lijk een overla­denheid in de huidige program­ma's, zo ja, wat is aan overla­denheid aan te wijzen? Is het curricu­lum terug­brengen tot 70% van het huidige curricu­lum daar­voor een effec­tieve oplos­sing? Waar komt deze 70% vandaan, is dit een reëel percen­tage?
  • Wat zou een optima­le verde­ling van de tijd van leerlin­gen over de vakken zijn? Is het voor Neder­land verstan­dig om alle vakken even zwaar te maken of is het verstan­diger om sommige vakken meer en andere vakken minder aan­dacht in het curricu­lum te geven? In 2014 heeft Deloit­te de bijdra­ge van wiskun­de aan de Neder­landse econo­mie onder­zocht. Toen bleek dat wiskun­de jaar­lijks 160 miljard euro voor Neder­land ver­dient. Maar het rapport toont ook aan dat er geïnves­teerd moet worden in wiskun­de in het Neder­landse onder­wijs. Wel­licht bete­kent dit dat wiskun­de een groter aandeel in het curricu­lum moet krijgen.
  • Wiskun­de is een vak met veel raak­vlakken in andere vakken. Voordat begon­nen wordt met het maken van een nieuw curricu­lum voor wiskun­de moet onder­zocht worden welke wiskun­de bij andere vakken ge­bruikt wordt, tot welke diep­gang en op welk niveau."
Ook heeft de NVvW kritiek op het feit dat de ontwik­kel­teams uitslui­tend uit leraren zijn samenge­steld:
"Uiter­aard moeten leraren een belang­rijke rol in het traject hebben maar deze bezet­ting van de ontwik­kel­teams zorgt voor een te eenzij­dige blik. Pas in een later stadium werden vakin­houde­lijke experts geraad­pleegd maar raadple­gen levert een andere input dat deel uit maken van een ontwik­kelteam."
De NVvW pleit daarom voor het opzet­ten van breed opgezet­te ontwik­kel­teams waarin niet alleen leraren zitting nemen:
"Een samen­werking tussen wiskun­desec­ties van scholen, vakin­houde­lijke experts, vakdi­dactici en wiskun­dedocen­ten van vervolg­oplei­dingen die gezamen­lijk de bal oppak­ken lijkt ons een effec­tievere weg om te komen tot een goed door­dacht, nieuw curricu­lum."
gk

 

CE vmbo gt: teruglopende scores

Het Cen­traal Examen wiskun­de van de gemeng­de en theore­tische leerweg van het vmbo is met meer dan 50.000 deelne­mers verre­weg het groot­ste wiskun­de-examen. Het examen­program­ma is al jaren ongewij­zigd geble­ven en is volgens sommige belang­hebben­den hard aan verande­ring toe. Ondanks het constan­te karak­ter van het examen­program­ma lijkt er de laatste jaren sprake te zijn van een wat veront­rusten­de daling van de resulta­ten.
Hieron­der ziet u de ontwik­keling van de relatie­ve scores op de Centra­le Examens van de laatste vijf jaar:
In 2015, 2018 en 2019 was de N-term 1,0. De scores van 2016 en 2017 heb ik voor een goede verge­lijking naar een N-term van 1,0 omgere­kend. Voor de docen­tenwaar­dering ben ik uitge­gaan van de gemid­delde waarde­ring die de examina­toren in de WOLF-enquête voor de examens hebben aangege­ven.
Zowel de scores als de waarde­ringen verto­nen een duide­lijke, dalende tendens. Opval­lend laag is de docen­tenwaar­dering voor het laatste examen.
Te moei­lijk en te lang
 
Omdat de dalende scores niet werden gecom­pen­seerd door stijgen­de N-termen, nam het percen­tage onvol­doendes over de jaren toe. In 2015 haalde 17% van de kandida­ten een onvol­doende. In het afgelo­pen jaar is dat percen­tage tot 25% geste­gen. Dat was na vmbo kader het hoogste percen­tage onvol­doendes van alle wiskun­de-examens in 2019.
De examens worden door docen­ten in toene­mende mate te moei­lijk en te lang gevon­den. In 2015 vond slechts 17% van de leraren het examen moei­lijk. In 2018 steeg dat percen­tage naar 46% en het laatste examen werd door maar liefst 65% moei­lijk gevon­den. Onge­veer een zelfde percen­tage vond het examen te lang terwijl dat in 2015 nog maar 12% was.
Met de aanslui­ting van het examen op de lesstof lijkt er weinig mis te zijn. Het percen­tage docen­ten dat kritiek op die aanslui­ting heeft, schom­melt zo tussen 10% en 20%. Opmerke­lijk is wel dat rela­tief veel leerlin­gen dit examen fout­loos maakten. Volgens de WOLF-gege­vens kregen 16 leerlin­gen dit name­lijk voor elkaar. Dat zijn er mis­schien niet heel veel maar het zijn er veel meer dan op het havo, waar slechts één wiskun­de B-examen fout­loos werd gemaakt. Alleen het wiskun­de B-examen op het vwo werd nog vaker fout­loos gemaakt.
Verkla­ring?
De eerlijk­heid gebiedt op te merken dat 2015 voor het vmbo gt wiskun­de-examen een topjaar was terwijl de scores in bijvoor­beeld 2011 en 2012 juist iets onder de scores van 2019 lagen. Dat neemt niet weg dat de daling in mijn grafiek opmerke­lijk is en om een verkla­ring vraagt.
Een oorzaak is wel­licht de ver­schui­ving van de leerlin­genpopu­latie binnen het vmbo. Er gaan name­lijk al enige tijd minder leerlin­gen naar vmbo basis en kader en juist meer leerlin­gen naar de theore­tische leerweg van het vmbo. Maar of dat een afdoen­de verkla­ring is? Ik heb daar eerlijk gezegd geen goed zicht op.
Wel­licht geeft u les op het vmbo en kunt u hier wat meer over zeggen. Uw bijdra­ge is welkom!
gk

 

Aanvulling toegestane grafische rekenmachines

In WiskundE-brief 851 publi­ceerden we op basis van de officië­le rege­ling een lijst van toege­stane rekenma­chines. Die lijst is echter onvolle­dig omdat rekenma­chines die in latere regelin­gen worden opgeno­men, in eerdere jaren ook ge­bruikt mogen worden.
Volgens de Vooruit­blik 2021 havo en vwo en 2022 vwo zijn de volgen­de rekenma­chines óók toege­staan:
  1. TI-Nspire CX II-T.
  2. TI-Nspire CX II-T CAS.
Volledi­ge lijst
Voor de duide­lijk­heid vermel­den we hieron­der de lijst van grafi­sche rekenma­chines die in ieder geval bij de Centra­le Examens wiskun­de havo/vwo van 2020, 2021 en 2022 ge­bruikt mogen worden:
 
  • Casio fx-9860GII(SD) vanaf OS 2.07.
  • Casio fx-CG20 vanaf OS 2.01.
  • Casio fx-CG50.
  • HP Prime, mits voor­zien van de meest recente Neder­landse examen­stand en meest recente OS.
  • TI-84 Plus T, vanaf versie OS 5.1, de basis­versie met LED lampje.
  • TI-84 Plus CE-T vanaf versie OS 5.1.5.
  • TI-Nspire CX (alleen versie zonder CAS) met meest recente versie van OS, vanaf versie 4.5.2.
  • TI-Nspire CX II-T (zowel versie met als zonder CAS) met meest recente versie van OS, vanaf versie 5.1.3.
De Casio CG-20 en de TI-84 Plus T zijn vanaf 2023 niet meer toege­staan. Zie hier­voor ook WiskundE-brief 841 en WiskundE-brief 845.
red

 

Nationale Wiskunde Dagen (NWD) 2020

 
Als wiskun­dele­raar moet je van tijd tot tijd nieuwe ideeën opdoen om crea­tief en actief met je vak bezig te kunnen blijven. Dat kun je doen door te luiste­ren naar een goed verhaal, door actief mee te doen in werk­groepen of door met collega's van gedach­ten te wisse­len. Tijdens de Nationa­le Wiskun­de Dagen (NWD) heeft u die gelegen­heid twee dagen lang volop.
De 26e editie van de NWD zal plaats vinden op vrijdag 31 januari en zater­dag 1 februa­ri 2020 in de Leeuwen­horst in Noord­wijker­hout. De in­schrij­ving voor de NWD start op 26 septem­ber 2019 om 10:00 uur. Op 30 septem­ber 2019 wordt om 10:00 uur de in­schrij­ving geslo­ten. Als dat nodig is, vindt er daarna een loting plaats onder de aanmel­ders. Het tijd­stip van in­schrij­ving is daarbij geen criteri­um.
U kunt zich uitslui­tend via de website voor de NWD in­schrij­ven. Wordt u voor deelna­me inge­loot, dan ont­vangt u uiter­lijk op 6 oktober 2019 een link voor de beta­ling. Er kan uitslui­tend via iDeal worden betaald.
Deskun­dig­heidsbe­vorde­ring
De confe­rentie duurt twee dagen en u kunt zich alleen voor het gehele congres in­schrij­ven. U kunt de deelna­me aan de NWD door uw school uit uw persoon­lijk budget voor deskun­dig­heidsbe­vorde­ring laten betalen. De kosten voor de NWD zijn:
  • Deelna­me NWD met een éénper­soonska­mer: € 440,= per deel­nemer.
  • Deelna­me NWD met een tweeper­soonska­mer: € 395,= per deel­nemer.
U moet bij in­schrij­ving voor een tweeper­soonska­mer ook een kamerde­ler opgeven en deze kamerde­ler moet zich ook in­schrij­ven voor de NWD.
Gratis deelna­me
Er is een moge­lijk­heid om in aanmer­king te komen voor gratis deelna­me. Als u opmerke­lijk lesmate­riaal heeft ontwik­keld of een bijzon­dere lessen­serie heeft ontwor­pen, dan kan dat de basis zijn voor een eigen work­shop op de NWD. Stuur uw voor­stel zo volle­dig moge­lijk, liefst inclu­sief de tijdens de work­shop te gebrui­ken materia­len, vóór 20 oktober 2019 naar nwd@uu.nl onder vermel­ding van "Wiskun­dE-docen­ten­prijs". Een jury selec­teert na 15 oktober 2019 maxi­maal drie bijdra­gen. Bij de selec­tie wordt gelet op origina­liteit, wiskun­dige inhoud en bruik­baar­heid binnen het onder­wijs.
Joke Daemen

 

Wisk4all inleidende colleges

 
Wisk4­all is een reeks speci­aal voor aanko­mende docen­ten ontwik­kelde colle­ges. Deze colle­ges worden gegeven door docen­ten statis­tiek, getal­theorie, geschie­denis van de wiskun­de en meetkun­de. De cursus­sen, elk met een studie­last van 6 studie­punten (onge­veer 170 studie­lastu­ren), zijn ook ge­schikt voor nascho­ling van reeds bevoeg­de docen­ten.
Ter kennis­making organi­seert het vak­steun­punt Zuid-Holland geduren­de dit school­jaar een viertal inlei­dende colle­ges. Tijdens deze interes­sante colle­ges geven de docen­ten van Wisk4­all u een uitste­kende indruk van de volledi­ge cursus­sen.
Dit zijn de inlei­dende colle­ges van dit school­jaar:
datum onder­werp docent
Woens­dag 16 oktober 2019 Stochas­tiek. Cor Kraai­kamp.
Woens­dag 11 decem­ber 2019 Meetkun­de. Bas Edixho­ven.
Woens­dag 19 februa­ri 2020 Funda­menten van de wiskun­de. Bas Jansen.
Woens­dag 15 april 2020 Analyse. Derk Pik.
Alle colle­ges worden op een locatie in Leiden ver­zorgd, dicht bij het station Leiden Cen­traal. Voor leden van het Onder­wijsnet­werk Zuid-Holland (Bèta­steun­punt Zuid-Holland en het Regio­naal Steun­punt Leiden) zijn er geen kosten verbon­den aan deelna­me. Docen­ten van niet-lidscho­len betalen € 300,= per bijeen­komst.
Volg deze link voor meer informa­tie of om u aan te melden.

 

Jaarlijkse oktoberveiling van het WwF

De zomerva­kantie is voorbij. De oktober­veiling van het Wereld­wiskun­de Fonds staat dus weer voor de deur. De verkoop van boeken en tijd­schrif­ten voor vaste prijzen loopt tot en met 27 septem­ber 2019. Op zater­dag 28 septem­ber start daarna de oktober­veiling.
 
Geduren­de de hele maand oktober kan er weer worden geboden op een nieuw aanbod aan boeken. Op de veiling­website staan ruim 750 boeken en tijd­schrif­ten op u te wachten. Er is voor elk wat wils. Er zijn boeken over de didac­tiek van de wiskun­de, over logica, verzame­lingen­leer en topolo­gie, over de geschie­denis van de wiskun­de en ga zo maar door. Er zijn ook weer veel oude Neder­landse school­boekjes. Bijzon­der zijn dit keer de prachti­ge, vaak buiten­landse studie­boeken.
Stoelin­ga en van Tol
Als u heel slim biedt, dan sleept u wel­licht het bekende boek "Wiskun­de-Opgaven van de Toela­tings­examens tot de Univer­sitei­ten vanaf 1925 t/m 1956" van Stoelin­ga en Van Tol in de wacht. Aan dit boek, waarvan we slechts één exem­plaar hebben, ontleen­de Ton Lecluse jaren­lang bijzon­dere opgaven waarbij hij in Eucli­des heden­daagse oplos­singen publi­ceerde.
De start­prijzen van de veiling zijn altijd erg laag. ieder­een kan dus een kans wagen om voor weinig geld een prach­tig werk te bemach­tigen. De oktober­veiling eindigt dit jaar pas op 8 novem­ber. U heeft dus ruim de tijd om het aanbod goed te bekij­ken.
Automa­tisch bieden
Zoals u mis­schien al weet, kunt u bij het bieden op een boek een maximum­prijs opgeven. Die maximum­prijs blijft geheim maar als dat nodig is, ver­hoogt het veiling­systeem uw bod automa­tisch in kleine stapjes tot aan het door u opgege­ven maximum. Volg deze link voor meer uitleg over dit systeem van automa­tisch bieden.
Via deze link kunt u de veiling bezoe­ken. Ik ver­trouw erop dat de oktober­veiling mede door uw bieding­en weer een mooie op­brengst zal hebben. Die op­brengst wordt, u weet dat onder­tussen, geheel besteed aan projec­ten ten bate van het wiskun­deonder­wijs in ontwik­kelings­landen.
Jos Remijn (wereld­wiskun­deboe­ken@nvvw.nl)
Veiling­meester WwF

Vacatu­res in het onder­wijs

Het plaat­sen van vacatu­remel­dingen voor docen­ten wiskun­de en rekenen is gratis voor niet particu­liere instel­lingen voor middel­baar en hoger onder­wijs. Voor de voor­waarden: zie www.wiskun­debrief.nl.


 

Tweedegraads vacature te Den Haag

Wegens vertrek van een collega per 1 novem­ber 2019 zijn wij op zoek naar een tweede­graads docent wiskun­de voor onge­veer 0,88 fte. Een gedeel­te van de aanstel­ling betreft vervan­ging.
Affini­teit met mavo­leerlin­gen is een pré. Docen­ten die nog stude­ren voor een bevoegd­heid nodigen we ook uit om te sollici­teren. Voor aanvul­lende informa­tie kunt u terecht op de website van onze school.
Uw sollici­tatie­brief met motiva­tie en curricu­lum vitae ontvan­gen wij graag zo spoedig moge­lijk via vacatu­res@lyceumy­penburg.nl onder vermel­ding van "Vacatu­re docent wiskun­de".
 

Adver­tenties

Voor voor­waarden en tarie­ven: zie www.wiskun­debrief.nl.


 

Mathelo professionaliseringsaanbod

Moge­lijk ont­breekt het u als wiskun­dedo­cent aan voldoen­de erva­ring om GeoGe­bra nog vaker en effici­ënter in te zetten in de dage­lijkse lesprak­tijk.
Onze jaren­lange experti­se in het didac­tisch gebruik van GeoGe­bra hebben wij gebun­deld in de uitge­breide webcur­sussen "GeoGe­bra van A tot Z" en "Ruimte­meetkun­de".
Ga voor meer informa­tie of om u in te schrij­ven naar het leer­plat­form voor wiskun­de op www.mathelo.net.
 

 

Gratis methode-onafhankelijke wiskundelessen

Maak gratis gebruik van Prowis­kunde, de leer­doeldek­kende wiskun­deleer­lijn van Prowise. Elke lessen­serie bestaat uit instruc­tiemate­riaal, oefenma­teriaal, een diagnos­tische toets en is ge­schikt voor ieder digi­bord en leer­lingde­vice.
Er zijn lessen­series ontwik­keld voor havo/vwo over figuren, (negatie­ve) getal­len, machten, lijnen, het assen­stelsel, rekenen met letters, breuken en formu­les. Regelma­tig komen er nieuwe lessen­series bij.
Bekijk alle lessen­series op MyPro­wise. Typ in de zoek­balk 'leer­lijn wiskun­de' in. U kunt de lessen­series vanaf deze plek vervol­gens direct in Presen­ter openen.
Meer informa­tie? Mail naar prowis­kunde@prowise.com.
 

 

Het jaar meteen goed beginnen?

Het nieuwe school­jaar is nog maar net begon­nen. Wij geven u voor het nieuwe school­jaar daarom graag al meteen een prach­tig verbe­terpunt ter overwe­ging: over­stappen op de HP Prime grafi­sche rekenma­chine.
Graag komen we vrij­blij­vend bij u langs voor een demon­stratie, waarna we uiter­aard ook een HP Prime grafi­sche rekenma­chine bij u achter­laten.
Kijk alvast op ons YouTube kanaal voor meer informa­tie of neem contact met ons op via info@hp-prime.nl.
 

 
redactie:Gerard Koolstra, Tineke van den Berg en Ton Groeneveld
e-mail:redactie@wiskundebrief.nl
website:www.wiskundebrief.nl