nummer 789, 15 oktober 2017
Dit nummer wordt gestuurd naar ongeveer 4700 adressen.
|
De WiskundE-brief is een digitale nieuwsbrief, gericht op wiskundedocenten in het voortgezet onderwijs,
met als doel om een snelle onderlinge uitwisseling van informatie en
meningen mogelijk te maken. De brief verschijnt buiten de schoolvakanties ongeveer
één keer per week. Het abonnement is gratis.
Uw bijdragen aan de WiskundE-brief zijn welkom op het e-mailadres
van de redactie. Op de website van de WiskundE-brief
kunt u zich abonneren, vindt u alle voorwaarden en advertentietarieven en kunt u oude nummers nalezen.
|
Artikelen en bijdragen | | |
Vacatures in het onderwijs | | |
Advertenties | | |
Rekentoets telt voorlopig niet (meer) mee
In het afgelopen dinsdag gepubliceerde regeerakkoord
"Vertrouwen
in de toekomst" van CDA, CU, D66 en VVD is ook ruim aandacht
besteed aan het onderwijsbeleid van het nieuwe kabinet. Er zijn
onder andere enkele afspraken met betrekking tot de rekentoets in
het regeerakkoord opgenomen.
Het gaat om de volgende afspraken:
- In het voortgezet onderwijs komt er uiterlijk in het schooljaar 2019/20 een alternatief voor de rekentoets.
- Dit alternatief wordt een "voor alle leerlingen op alle niveaus geïntegreerd onderdeel van het examen".
- Tot die tijd telt de rekentoets niet (meer) mee in het voortgezet onderwijs.
- De rekentoets wordt wel afgenomen, ook op het mbo, tot het alternatief er is.
- Het rekenonderwijs op het mbo wordt beroepsgericht zodra het alternatief voor de rekentoets op het vmbo is ingevoerd.
Vooral nieuws voor het vwo
De rekentoets wordt dus in ieder geval gedurende dit schooljaar nog
op de gebruikelijke manier afgenomen. Hij telt nu echter niet meer mee
voor het examen. Voor het vmbo en havo is er voor examenjaar 2018 niets
nieuws onder de zon; het was al bekend dat de rekentoets voor 2018
nog niet zou gaan meetellen. Voor het vwo betekent het echter dat
de rekentoets, in tegenstelling tot wat in eerdere regelingen werd
bepaald, per onmiddellijk geen enkele rol meer speelt voor het
eindexamen van 2018.
Slag om de arm
Formeel houdt men op het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
nog een slag om de arm, getuige de volgende berichtgeving:
"Op dit moment blijft de situatie onveranderd tot een nieuw bewindspersoon
een besluit heeft genomen over de verdere inkleuring van dit beleid.
Uiteraard wordt u zo snel mogelijk op de hoogte gebracht van deze aanpassingen." |
Maar het regeerakkoord spreekt duidelijke taal. Volgens Michel Rog (CDA)
en andere ingewijden gaat de regeling wel degelijk al het lopende
schooljaar in. Men zal hoogstens wat tijd nodig hebben om de zaak wettelijk
goed af te kaarten.
|
Wantrouwen nekte de rekentoets
Ameling Algra was ruim veertig jaar betrokken bij
het onderwijs, als docent wiskunde, schoolleider en tot voor kort
bij het College voor Toetsen en Examens.
Het nieuwe kabinet trekt de stekker uit de zieltogende rekentoets.
Op de inhoud en de uitvoering was veel kritiek. De doodsoorzaak van
de rekentoets is echter de grondhouding van beleidsmakers: wantrouwen.
Niet iedereen is gecharmeerd van contextrijke rekenopgaven. Over het
gebruik van de rekenmachine wordt verschillend gedacht. Dat in een
digitale toets een antwoord alleen maar goed of fout kan zijn, roept
vragen op. Maar ging het alleen om dat soort zaken, dan zou er met het
veld ondertussen zeker een aanvaardbaar compromis zijn gevonden.
Vergelijk het maar met het vak wiskunde. Daar wordt ondertussen niet
meer betwist dat een opgave ook over de werkelijkheid kan gaan.
Hoogstens wordt daar een enkele keer, in goed overleg en zonder
opschudding, het evenwicht tussen toepassing en abstracte vaardigheid
opnieuw geijkt.
Het begon bij rekenen ooit met een aardige lijst van noodzakelijk geachte
vaardigheden. Dat globale kader werd vervolgens omgezet in een absolute
norm: er staat exact vast hoeveel opgaven van een standaardtoets je goed
moet maken voor een voldoende resultaat. En die eis werd over alle toetsen
gelegd, via een uitgekiend systeem dat oorspronkelijk alleen bedoeld was
voor de onderlinge vergelijking. Op die manier ontstonden er droevige
resultaten bij bijvoorbeeld havoleerlingen in het profiel Cultuur &
Maatschappij.
Die absolute norm kwam voort uit wantrouwen. Men dacht dat lakse scholen
zouden worden beloond als je ook naar de onderlinge resultaten kijkt. In
feite was dat de redenering van Ionica Smeets
in
haar Volkskrantcolumn van 18 mei 2013. Gekscherend riep zij alle
eindexamenkandidaten op om in plaats van hun uitwerkingen een leeg blaadje
in te leveren om uit te proberen of iedereen dan gewoon een 6 krijgt. Ach,
zij weet natuurlijk ook wel dat zo niet werkt. Het wantrouwen is misplaatst;
leerlingen willen laten zien wat ze kunnen en scholen willen hun werk
goed doen.
Onderwijssensitiviteit
De rekentoets werd eigenlijk al in september 2015 afgeschaft, toen
minister Bussemaker zag aankomen dat zij politiek en moreel verantwoordelijk
zou gaan worden gehouden voor de uitval van meer dan de helft van de studenten
MBO Zorg & Welzijn. Daar had Bussemaker geen zin in en het verlagen
van de eisen was geen optie. Daarom besloot zij dat de rekentoets op het
mbo voorlopig niet mee zou gaan tellen. De Tweede Kamer schrapte toen
meteen ook maar het meetellen van de rekentoets op vmbo en havo en sindsdien
bungelt de toets in het luchtledige.
Ik vraag me af hoe het met de rekentoets zou zijn afgelopen wanneer
de beleidsmakers met enige onderwijssensitiviteit onze minister en
staatssecretaris zouden hebben geadviseerd? Als zij niet domweg
mantras als " 3F is 3F" hadden geciteerd? Als zij hadden ingezien
dat haalbare doelen essentieel zijn voor het draagvlak en juist leiden
tot betere resultaten.
Er wordt weer naar u geluisterd
We zullen het nooit weten. Maar mijn inschatting is dat een eenvoudiger
rekentoets met billijker normering in een nette uitslagregeling binnen
het onderwijs een redelijk onthaal zou hebben gekregen, waarna in goed
overleg de andere zorgen aangepakt hadden kunnen worden.
Zo te zien wordt er nu eindelijk nagedacht in de door de Nederlandse
Vereniging van Wiskundeleraren gesuggereerde richting. Rekenen moet
netjes worden geïntegreerd in de wiskunde en in nog wat andere vakken.
Dat vergt heel wat uitwerking want de principiële rekenmachinediscussies
blijven naast andere dilemma's gewoon bestaan. Maar in ieder geval stapt
men door het volgen van een volhardende lerarenclub af van wantrouwen
als uitgangspunt. Men kiest weer voor het poldermodel dat in het verleden
onderwijsaanpassingen succesvol maakte.
Vertrouwen in de toekomst
Dat is het motto van het nieuwe kabinet. Ik hoop dat dat motto breder
zal worden getrokken. Vertrouwen in elkaar. Vertrouwen in het veld en
in de scholen en dus reele, haalbare eisen. Alleen dan ontstaat het
draagvlak dat voor verdere ontwikkeling nodig is.
Vertrouwen is een pedagogische voorwaarde voor succes.
Ameling Algra
|
Oude grafische rekenmachines mogen op havo niet meer
Tijdens de Centrale Examens wiskunde A en B van 2018 mogen
er door havokandidaten nog maar een beperkt aantal types van
grafische rekenmachines worden gebruikt. Dat is zuur voor leerlingen
die gedoubleerd zijn en nu ineens een nieuw apparaat moeten kopen.
In WiskundE-brief 776 en WiskundE-brief 777 besteedden we hier al aandacht aan.
Naar aanleiding van de vele nieuwe verzoeken tot 'clementie'
die het CvTE heeft ontvangen, heeft het CvTE onlangs een
toelichting gepubliceerd op de genomen maatregelen. In die
toelichting is één ding duidelijk: clementie wordt niet verleend.
Fraudegevoeligheid
In de
Toelichting
op toegestane grafische rekenmachines in 2018 wordt nog eens
duidelijk vermeld dat de reden om de 'oude' TI-84 plus niet meer toe
te staan het ontbreken van een zichtbare examenstand is.
Met deze apparaten is het volgens het CvTE een stuk gemakkelijker
om te frauderen dan met apparaten met een 'echte' examenstand.
In de
Mededeling
hulpmiddelen CE 2018 en 2019 van eind februari 2016 werd hier
ook reeds aandacht aan besteed, evenals in de
Regeling
toegestane hulpmiddelen 2018 die in juni 2016 is gepubliceerd,
aldus de toelichting.
Verwarring
Opgemerkt zij daarbij wel dat er in het voorjaar van 2016 mede door
toedoen van het CvTE de nodige verwarring is ontstaan over de situatie
voor havo in het examenjaar 2017 en voor vwo in het examenjaar 2018.
Zie bijvoorbeeld WiskundE-brief 732. De aandacht richtte zich toen wat minder op het
examenjaar havo 2018. De redactie van de WiskundE-brief heeft in
WiskundE-brief 747 nog gepoogd, met een uitgebreid overzicht duidelijkheid te geven over de periode t/m 2018.
Leen maar een rekenmachine
Het CvTE realiseert zich dat zittenblijvers of gezakte leerlingen nog
beschikken over een oude machine. Deze leerlingen zouden van leerlingen
uit niet-examenklassen eventueel een rekenmachine kunnen lenen, oppert
het CvTE. Het CvTE benadrukt dat het uitsluitend de verantwoordelijkheid
van de school en de leerlingen is om ervoor te zorgen dat elke leerling
tijdens het examen over een juiste machine beschikt.
gk
|
Zwaailicht verplicht
Op mijn school is de Texas Instruments TI-84 voorgeschreven. Het
is een dure machine die binnen het vervolgonderwijs eigenlijk nooit
meer wordt gebruikt. Daarom worden deze grafische rekenmachines binnen
de familie vaak aan jongere broers of zussen doorgegeven. Ook sparen
ouders vaak flink wat geld uit door overbodig geworden TI-84
grafische rekenmachines voor een prikkie via www.marktplaats.nl aan
te schaffen.
Maar dat feest is afgelopen. Het College voor Toetsen en Examens (CvTE)
heeft resoluut besloten dat de TI-84 grafische rekenmachines zonder
examen-knipperlichtje vanaf examenjaar 2018 verboden zijn. Alleen de
examenkandidaten van het vwo krijgen nog één jaar respijt.
Boze docenten en boze ouders
Op de redactie krijgen wij bijna dagelijks verbolgen reacties van
wiskundedocenten binnen. Zij zijn, en ik geloof dat onmiddellijk,
prima in staat om een waterdichte controle uit te voeren op illegale
inhoud van het rekenmachinegeheugen. Deze collega's vinden het verbod
op de grafische rekenmachines uit de oude TI-84 Plus-lijn een blijk
van wantrouwen aan hun adres en vinden het onzinnig dat leerlingen en
hun ouders op kosten worden gejaagd.
Als wiskundedocent voel ik met deze collega's mee. Net als mijn
collega's heb ik bijna dagelijks te maken met leerlingen en ouders die
zich kwaad maken vanwege het feit dat zij een nieuwe grafische
rekenmachine moeten aanschaffen. En ik kan deze leerlingen en ouders
de ratio achter het verbod op de oudere machines niet uitleggen.
Wij zijn te dom
" Het CvTE vindt dat wiskundedocenten niet in staat zijn om
rekenmachines te controleren. Daarom moet u voor meer dan honderd
euro een grafische rekenmachine met zwaailicht kopen". Het is
een lastig verhaal dat ik steeds weer moet afdraaien. Maar ik kan
het niet mooier maken dan het is.
Als pleister op de wonde vertel ik er nog wel bij dat de oude
machine van mij op schoolexamens gewoon mag worden gebruikt.
Want dat mag ik gelukkig zelf uitmaken en op die manier kan ik
die zinloze investering voor veel mensen nog even uitstellen.
Beter ten hele gedwaald?
Het verbieden van de TI-84 Plus-lijn is onnodig en volstrekt
zinloos. Deze machines voldoen perfect en zijn met de via internet
gemakkelijk te installeren nieuwste systeemsoftware ook prima in
examenstand te zetten. Het enige probleem is dat er geen knipperlichtje
op zit. Maar surveillanten zijn, wij hebben dat al enige keren bewezen,
met een minieme instructie perfect in staat om een waterdichte controle
uit te voeren. Het is volgens mij dan ook een dwaling van het CvTE om
deze machines te verbieden. Er is volstrekt niets aan de hand wanneer
deze machines gewoon worden toegelaten.
Onlangs
deed het CvTE in een publicatie weer een poging om de regelgeving
rond de grafische rekenmachines te verdedigen. Uit deze publicatie
blijkt dat het CvTE onverbiddelijk persisteert in de regelgeving.
" Beter ten hele gedwaald dan ten halve gekeerd" was de wrange
gedachte die bij mij opkwam. Het is mij ondertussen echter wel duidelijk
dat het CvTE niet te vermurwen is om tot enige verruiming van de
regelgeving over te gaan.
Na gebruik weggooien
Laat dus alle hoop maar varen, ouders, leerlingen en collega's. Hou
maar op met mopperen; het heeft geen zin. Die dure rekenmachine met
zwaailicht zal voor eenmalig examengebruik gewoon moeten worden
aangeschaft.
Meteen na gebruik op het examen kan dat ding dan weer worden
weggegooid. Het is niet anders.
Ton Groeneveld
|
Wie regisseert eigenlijk het Lerarenregister?
En het was zo mooi gepland! Op het Lerarencongres van 6 oktober 2017
zouden de afgevaardigden van de deelnemersvergadering van het Lerarenregister
in aanwezigheid van koningin Maxima gepresenteerd worden. Op het laatste
moment werd deze presentatie afgezegd en werd er in aller ijl een ander programma
voor onze koningin geregeld. Wat ging er mis?
Zoals beschreven in WiskundE-brief 774 bevindt zich het lerarenregister dit jaar in
een overgangsfase. Per 1 augustus 2017 is de zaak in zekere zin bevroren.
Alle leraren die zich voor 1 augustus 2017 in het vrijwillige register
hebben aangemeld, hebben automatisch zitting in de deelnemersvergadering,
die op haar beurt 24 afgevaardigden kiest. Deze verkiezing heeft in
september plaatsgevonden en leidde tot hooglopende onenigheid.
Een ruime definitie
Een van de kwesties betreft de vraag wanneer iemand geregistreerd is
in het lerarenregister. Het bestuur van de Onderwijs Coöperatie (OC),
bestaande uit bestuurders van
Aob,
CNV Onderwijs,
FvOV en
platform VVVO,
hanteerde een zeer ruime definitie: iedereen die een keer is begonnen
aan een registratie doet mee. Er werden derhalve ongeveer 83.000 stemcodes
verstuurd terwijl via de website registerleraar.nl kan worden nagegaan dat het
werkelijk aantal registraties in de buurt van de 51.000 ligt.
Als gevolg van deze handelingswijze werden er veel berichten ontvangen
van mensen die ten onrechte een code of zelfs meerder codes hadden
ontvangen. Ook werden er kamervragen gesteld en werden er formele
protesten ingediend tegen deze gang van zaken.
Zo heeft de advocaat van de vakbond Leraren in Aktie op 20
september 2017 stopzetting en ongeldig verklaring van de verkiezing
geëist. Het bestuur van de Onderwijs Coöperatie heeft hierop om
uitstel gevraagd en formeel geen uitslag vastgesteld. De uitslag
van de verkiezingscommissie is echter wel al gepubliceerd. Aan de
verkiezingen hebben uiteindelijk slechts ruim 2000 mensen, dus ongeveer
1% van de doelgroep, meegedaan. Sommige afgevaardigden hebben nog
geen twintig stemmen gekregen.
Voor en door de leraar?
Tegen de achtergrond van dit gebeuren speelt de vraag van wie het
lerarenregister nu eigenlijk is. De beheerder, de Onderwijs Coöperatie,
benadrukt steeds weer dat het lerarenregister "voor en door de leraar"
is. Critici wijzen echter voortdurend op de grote invloed van
beroepsbestuurders en constateren een uiterst mager draagvlak.
Recentelijk zijn enkele interne documenten onthuld waaruit een wel
heel nauwe samenwerking blijkt tussen het bestuur van de OC en het
ministerie van OCW. De deelnemersvergadering was bedoeld om de
individuele docent ook direct invloed te geven, buiten de bestaande
organisaties om. "Werk aan de winkel voor de nieuwe bewindspersonen"
twitterde Paul van Meenen, onderwijsspecialist D'66 en oud
wiskundeleraar, recentelijk.
In het op dinsdag 10 oktober 2017 gepubliceerde regeerakkoord van
VVD, CDA, D66 en CU staat de volgende passage te lezen:
"Om het lerarenregister tot een succes te maken, moet het straks van,
voor en door de docent zijn. Dit zal voor het kabinet een harde
voorwaarde zijn in de verdere uitwerking. Dit biedt een kans om de
beroepsgroep te versterken en bekwaamheid mee te laten tellen.
Lesontwikkeling, intervisie en evaluatie van lessen krijgen ook
erkenning in het lerarenregister. Dat draagt bij aan de kwaliteit
van onderwijs." |
Afgelopen woensdag bracht de Onderwijsraad opnieuw een advies
uit over het wetsvoorstel Lerarenregister. Een van de kritiekpunten
is dat de basis voor het register nog niet op orde is. Er zou beter
moeten worden aangesloten bij de wettelijke bekwaamheidseisen en
de bestaande praktijk van "bekwaamheidsonderhoud". Op donderdag
12 oktober 2017 stelde kamerlid Peter Kwint (SP) vragen aan
staatssecretaris Dekker over het lerarenregister. Ruim een maand
geleden had Michel Rog (CDA) al kritische vragen gesteld over de
verkiezing van de afvaardiging door de deelnemersvergadering.
Wordt vervolgd...
gk
enkele bronnen zijn onderwijzerblog.wordpress.com,
www.lerareninactie.nl, www.onderwijsraad.nl,
registerleraar.onderwijscooperatie.nl,
www.registerleraar.nl en www.deelnemersvergadering.nl.
|
Geen toestemming voor pilot 2A/2A-ER/3S meer nodig
Vanwege het vuurwerk rond het nieuwe regeerakkoord
en de afspraken in dat akkoord met betrekking tot de
rekentoets raken andere zaken met betrekking tot de
rekentoets wellicht wat ondergesneeuwd.
Maar afgelopen week werd het voor een aantal scholen belangrijke
besluit
van de staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap gepubliceerd
dat er, kort gezegd, op neer komt dat scholen voor het meedoen aan de
pilotrekentoets 2A, 2A-ER of 3S geen toestemming meer hoeven te
vragen aan de Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.
|
Ervaringen invoering examenprogramma wiskunde C
Twee jaar na invoering van de nieuwe examenprogramma's wiskunde
blijkt dat de invoering van wiskunde C, uiteraard op het vwo, niet
zo goed verloopt als verwacht. De positie van wiskunde C is al
langere tijd zorgelijk, zoals blijkt uit onderstaande tabellen.
Het gaat in die tabellen om de eindexamengroepen wiskunde C oude
stijl.
Tabel 1: verdeling over de wiskundevakken
|
2011/12 |
2012/13 |
2013/14 |
2014/15 |
2015/16 |
wiskunde A |
47,2% |
48,7% |
49,6% |
49,4% |
48,2% |
wiskunde B |
46,9% |
45,6% |
45,2% |
46,6% |
48,3% |
wiskunde C |
5,9% |
5,6% |
5,1% |
4,0% |
3,7% |
wiskunde D |
7,3% |
7,1% |
7,4% |
7,7% |
8,3% |
Tabel 2: verhoudingen tussen de wiskundevakken
|
2011/12 |
2012/13 |
2013/14 |
2014/15 |
2015/16 |
wis C van wis A+C |
11,1% |
10,3% |
9,3% |
7,5% |
7,0% |
wis D van wis B |
15,6% |
15,7% |
16,4% |
16,5% |
17,1% |
Volgens voorlopige cijfers is het aandeel wiskunde C op het Centraal
Examen 2017 verder gezakt tot 3,3%.
Uw mening is noodzakelijk
SLO wil de contouren van dit probleem duidelijk maken. Daarvoor
heeft SLO de mening nodig van docenten die wiskunde C geven.
SLO verzoekt u daarom vriendelijk om vóór donderdag 19 oktober 2017
een
korte vragenlijst in te vullen. Het invullen kost u hoogstens
10 minuten.
|
Rekenconferentie Avans: Weet jij het nog?
Ook dit jaar organiseert de Academie voor Pedagogisch Onderwijs
van Avans Hogeschool Breda een reken-wiskunde-conferentie voor
belangstellenden uit het basis-, voortgezet en hoger onderwijs. De
rekenen-wiskunde-conferenties zijn afgelopen jaren met veel enthousiasme
ontvangen en hebben ons de inspiratie opgeleverd om een zesde conferentie
te organiseren.
Het motto van de conferentie is dit jaar " Weet jij het nog?". Het
accent ligt tijdens de conferentie op het toepassen van de leerpsychologie
bij het automatiseren en oefenen van rekenvaardigheden. Peter Verkoeijen,
Lector Brein en Leren aan Avans Hogeschool en universitair hoofddocent
aan de Erasmus Universiteit Rotterdam, verzorgt de openingslezing waarin
hij toont hoe inzichten uit de geheugenpsychologie ingezet kunnen worden
voor het automatiseren bij rekenen en wiskunde. Na deze lezing kunt u een
keuze maken uit twee workshops.
Programma
tijdstip |
onderdeel |
15:30−16:00 |
Ontvangst met koffie en thee in Serre B. |
16:00−16:10 |
Opening door dagvoorzitter Dr. Theo Pullens. |
16:10−17:30 |
Keynote: Oefenstrategieën voor in de klas: Tips vanuit de geheugenpsychologie door Dr. Peter Verkoeijen. |
17:30−18:30 |
Pauze met warme maaltijd. |
18:30−20:00 |
Workshop 1: Het protocol ERWD-VO, door Mieke van Groenestijn. |
18:30−20:00 |
Workshop 2: Een Toolbox voor (reken)onderwijs, Nicole Goossens. |
20:00−20:15 |
Gezamenlijke afsluiting door de dagvoorzitter: Dr. Theo Pullens. |
20:15−21:00 |
netwerkborrel in Grand Café. |
Volg
deze link voor meer details over deze conferentie.
Gemengde doelgroep
Voor deze conferentie worden uitdrukkelijk zowel leerkrachten basisonderwijs als
docenten wiskunde, economie en andere exacte vakken in het voortgezet en hoger
onderwijs uitgenodigd. Hun uitwisseling van inzichten op het gebied van reken-
en wiskundeonderwijs zal zeker inspirerend werken.
U
kunt zich via dit formulier aanmelden voor deze conferentie. Voor deze conferentie
vragen wij u geen tegemoetkoming in de kosten. Maar om te voorkomen dat wij
nodeloos kosten maken, verzoeken wij u vriendelijk om bij verhindering te zorgen
voor een vervanger of om u desnoods uiterlijk voor 25 oktober 2017 af te melden.
Hans van 't Zelfde
|
Jaarvergadering/studiedag NVvW
Het is al half oktober. De studiedag van de Nederlandse
Vereniging van Wiskundeleraren (NVvW) komt snel naderbij.
Zaterdag 4 november 2017 is het zover. Zoals gewoonlijk is
de plaats van handeling
het
IchtusCollege in Veenendaal.
Dit jaar is het thema van de studiedag ' wiskunde uit de kunst'.
De kunst is tijdens de studiedag in de breedste zin des woords de
inspiratiebron. Ook onderwerpen als wiskunde met kunstjes en de
kunst van het onderwijzen van wiskunde horen bij dit thema.
Aanmelden is nog steeds mogelijk. In verband met de workshops is
het prettig wanneer u zich zo snel mogelijk inschrijft.
Klik
hier voor meer informatie.
|
Vacatures in het onderwijs
Het plaatsen van vacaturemeldingen voor docenten wiskunde en rekenen is
gratis voor niet particuliere instellingen voor middelbaar en hoger onderwijs.
Voor de voorwaarden: zie www.wiskundebrief.nl.
Eerstegraads vacature te Bemmel
|
Advertenties
|
|
Het kan! Gedifferentieerd en dynamisch onderwijs voor de hele klas
Voor een trial, pilot of demonstratie ga naar
vo.snappet.org/meer-weten/
|
|
|
Met behulp van uw huidige methode |
|
|
Alle opgaven via Snappet (on-line) |
|
Directe feedback voor leerling en docent |
|
Moeten uw doubleurs een nieuwe grafische rekenmachine kopen?
De nieuwe regeling voor grafische rekenmachines van het CvTE
verplicht doubleurs met een niet meer toegestane machine om een
nieuwe grafische rekenmachine te kopen.
Om deze leerlingen, en hun ouders, niet nóg meer op kosten te jagen,
kunnen zij een nieuwe HP Prime aanschaffen tegen een zeer aantrekkelijk
tarief, namelijk slechts € 69,= per stuk.
Heeft u leerlingen die hiervoor in aanmerking komen? Neem dan
voor de voorwaarden contact met ons op via info@hp-prime.nl.
|
Nascholingscursussen GeoGebra
|
Bent u op zoek naar onmiddellijk bruikbaar interactief
lesmateriaal voor uw wiskundelessen? Ontdek dan de talrijke
vakdidactische mogelijkheden van GeoGebra en neem deel aan
één van de webcursussen voor beginnende of gevorderde
GeoGebra gebruikers.
De online cursussen gaan dit najaar van start. Meer informatie
hebben wij op www.mathelo.net voor u klaargezet.
Ondertussen werd de collectie (gratis) GeoGebra bestanden voor deze
nascholingen al uitgebreid tot meer dan 1.300 stuks.
U
kunt ze vinden via deze link.
Ivan De Winne, ivan@mathelo.net
|
|
Honderd jaar wiskunde op het Noordhoff Uitgevers Wiskundecongres
Wilt u meer weten over bijvoorbeeld wiskundige denkactiviteiten,
dyscalculie, gepersonaliseerd leren of toetsen? Kom dan op 23
november 2017 naar het Noordhoff Uitgevers Wiskundecongres in
Nieuwegein.
Het belooft een feestelijke dag te worden. Getal & Ruimte en
Moderne Wiskunde vieren namelijk allebei hun vijftigjarig jubileum.
Dat is samen dus honderd jaar!
U bent er toch ook bij? Aanmelden kan via nuwiskundecongres.nl.
|
|
|