nummer 789, 15 oktober 2017

Dit nummer wordt ge­stuurd naar onge­veer 4700 adres­sen.

De Wiskun­dE-brief is een digita­le nieuws­brief, gericht op wiskun­dedocen­ten in het voortge­zet onder­wijs, met als doel om een snelle onder­linge uitwis­seling van informa­tie en menin­gen moge­lijk te maken. De brief ver­schijnt buiten de school­vakan­ties onge­veer één keer per week. Het abonne­ment is gratis.
Uw bijdra­gen aan de Wiskun­dE-brief zijn welkom op het e-maila­dres van de redac­tie. Op de website van de Wiskun­dE-brief kunt u zich abonne­ren, vindt u alle voor­waarden en adver­tentie­tarie­ven en kunt u oude nummers nalezen.
Artikelen en bijdragen
Vacatures in het onderwijs
Advertenties

 

Rekentoets telt voorlopig niet (meer) mee

 
In het afgelo­pen dinsdag gepubli­ceerde regeer­akkoord "Vertrou­wen in de toe­komst" van CDA, CU, D66 en VVD is ook ruim aan­dacht besteed aan het onder­wijsbe­leid van het nieuwe kabinet. Er zijn onder andere enkele afspra­ken met betrek­king tot de reken­toets in het regeer­akkoord opgeno­men.
Het gaat om de volgen­de afspra­ken:
  1. In het voortge­zet onder­wijs komt er uiter­lijk in het school­jaar 2019/20 een alterna­tief voor de reken­toets.
  2. Dit alterna­tief wordt een "voor alle leerlin­gen op alle niveaus geïnte­greerd onder­deel van het examen".
  3. Tot die tijd telt de reken­toets niet (meer) mee in het voortge­zet onder­wijs.
  4. De reken­toets wordt wel afgeno­men, ook op het mbo, tot het alterna­tief er is.
  5. Het rekenon­derwijs op het mbo wordt beroeps­gericht zodra het alterna­tief voor de reken­toets op het vmbo is inge­voerd.
Vooral nieuws voor het vwo
De reken­toets wordt dus in ieder geval geduren­de dit school­jaar nog op de gebrui­kelijke manier afgeno­men. Hij telt nu echter niet meer mee voor het examen. Voor het vmbo en havo is er voor examen­jaar 2018 niets nieuws onder de zon; het was al bekend dat de reken­toets voor 2018 nog niet zou gaan meetel­len. Voor het vwo bete­kent het echter dat de reken­toets, in tegen­stel­ling tot wat in eerdere regelin­gen werd bepaald, per onmid­dellijk geen enkele rol meer speelt voor het eindexa­men van 2018.
Slag om de arm
Formeel houdt men op het Ministe­rie van Onder­wijs, Cultuur en Weten­schap nog een slag om de arm, getuige de volgen­de bericht­geving:
"Op dit moment blijft de situa­tie onveran­derd tot een nieuw bewinds­persoon een besluit heeft genomen over de verdere inkleu­ring van dit beleid. Uiter­aard wordt u zo snel moge­lijk op de hoogte ge­bracht van deze aanpas­singen."
Maar het regeer­akkoord spreekt duide­lijke taal. Volgens Michel Rog (CDA) en andere ingewij­den gaat de rege­ling wel dege­lijk al het lopende school­jaar in. Men zal hoog­stens wat tijd nodig hebben om de zaak wette­lijk goed af te kaarten.

 

Wantrouwen nekte de rekentoets

Ameling Algra was ruim veertig jaar betrok­ken bij het onder­wijs, als docent wiskun­de, school­leider en tot voor kort bij het College voor Toetsen en Examens.
 
Het nieuwe kabinet trekt de stekker uit de zielto­gende reken­toets. Op de inhoud en de uitvoe­ring was veel kritiek. De doods­oorzaak van de reken­toets is echter de grond­houding van beleids­makers: wantrou­wen.
Niet ieder­een is gechar­meerd van context­rijke rekenop­gaven. Over het gebruik van de rekenma­chine wordt ver­schil­lend gedacht. Dat in een digita­le toets een ant­woord alleen maar goed of fout kan zijn, roept vragen op. Maar ging het alleen om dat soort zaken, dan zou er met het veld onder­tussen zeker een aan­vaard­baar compro­mis zijn gevon­den. Verge­lijk het maar met het vak wiskun­de. Daar wordt onder­tussen niet meer betwist dat een opgave ook over de werke­lijk­heid kan gaan. Hoog­stens wordt daar een enkele keer, in goed overleg en zonder opschud­ding, het even­wicht tussen toepas­sing en abstrac­te vaardig­heid opnieuw geijkt.
Het begon bij rekenen ooit met een aardige lijst van noodza­kelijk geachte vaardig­heden. Dat globale kader werd vervol­gens omgezet in een absolu­te norm: er staat exact vast hoeveel opgaven van een stan­daard­toets je goed moet maken voor een voldoen­de resul­taat. En die eis werd over alle toetsen gelegd, via een uitge­kiend systeem dat oor­spronke­lijk alleen bedoeld was voor de onder­linge verge­lijking. Op die manier ontston­den er droevi­ge resulta­ten bij bijvoor­beeld havo­leerlin­gen in het profiel Cultuur & Maat­schap­pij.
Die absolu­te norm kwam voort uit wantrou­wen. Men dacht dat lakse scholen zouden worden beloond als je ook naar de onder­linge resulta­ten kijkt. In feite was dat de redene­ring van Ionica Smeets in haar Volks­krantco­lumn van 18 mei 2013. Geksche­rend riep zij alle eindexa­menkan­didaten op om in plaats van hun uitwer­kingen een leeg blaadje in te leveren om uit te probe­ren of ieder­een dan gewoon een 6 krijgt. Ach, zij weet natuur­lijk ook wel dat zo niet werkt. Het wantrou­wen is mis­plaatst; leerlin­gen willen laten zien wat ze kunnen en scholen willen hun werk goed doen.
Onder­wijssen­sitivi­teit
De reken­toets werd eigen­lijk al in septem­ber 2015 afge­schaft, toen minis­ter Bussema­ker zag aanko­men dat zij poli­tiek en moreel verant­woorde­lijk zou gaan worden gehou­den voor de uitval van meer dan de helft van de studen­ten MBO Zorg & Welzijn. Daar had Bussema­ker geen zin in en het verla­gen van de eisen was geen optie. Daarom besloot zij dat de reken­toets op het mbo voorlo­pig niet mee zou gaan tellen. De Tweede Kamer schrap­te toen meteen ook maar het meetel­len van de reken­toets op vmbo en havo en sinds­dien bungelt de toets in het luchtle­dige.
Ik vraag me af hoe het met de reken­toets zou zijn afgelo­pen wanneer de beleids­makers met enige onder­wijssen­sitivi­teit onze minis­ter en staats­secreta­ris zouden hebben geadvi­seerd? Als zij niet domweg mantra’s als "3F is 3F" hadden geci­teerd? Als zij hadden inge­zien dat haalba­re doelen essenti­eel zijn voor het draag­vlak en juist leiden tot betere resulta­ten.
Er wordt weer naar u geluis­terd
We zullen het nooit weten. Maar mijn inschat­ting is dat een eenvou­diger reken­toets met billij­ker norme­ring in een nette uitslag­rege­ling binnen het onder­wijs een rede­lijk onthaal zou hebben gekre­gen, waarna in goed overleg de andere zorgen aange­pakt hadden kunnen worden.
Zo te zien wordt er nu einde­lijk nage­dacht in de door de Neder­landse Vereni­ging van Wiskun­delera­ren gesugge­reerde rich­ting. Rekenen moet netjes worden geïnte­greerd in de wiskun­de en in nog wat andere vakken. Dat vergt heel wat uitwer­king want de princi­piële rekenma­chine­discus­sies blijven naast andere dilemma's gewoon bestaan. Maar in ieder geval stapt men door het volgen van een volhar­dende leraren­club af van wantrou­wen als uit­gangs­punt. Men kiest weer voor het polder­model dat in het verle­den onder­wijsaan­passin­gen succes­vol maakte.
Vertrou­wen in de toe­komst
Dat is het motto van het nieuwe kabinet. Ik hoop dat dat motto breder zal worden getrok­ken. Vertrou­wen in elkaar. Vertrou­wen in het veld en in de scholen en dus reele, haalba­re eisen. Alleen dan ont­staat het draag­vlak dat voor verdere ontwik­keling nodig is.
Vertrou­wen is een pedago­gische voor­waarde voor succes.
Ameling Algra

 

Oude grafische rekenmachines mogen op havo niet meer

Tijdens de Centra­le Examens wiskun­de A en B van 2018 mogen er door havokan­didaten nog maar een beperkt aantal types van grafi­sche rekenma­chines worden ge­bruikt. Dat is zuur voor leerlin­gen die gedou­bleerd zijn en nu ineens een nieuw appa­raat moeten kopen. In Wiskun­dE-brief 776 en Wiskun­dE-brief 777 besteed­den we hier al aan­dacht aan.
 
Naar aanlei­ding van de vele nieuwe verzoe­ken tot 'clemen­tie' die het CvTE heeft ontvan­gen, heeft het CvTE onlangs een toelich­ting gepubli­ceerd op de genomen maatre­gelen. In die toelich­ting is één ding duide­lijk: clemen­tie wordt niet ver­leend.
Fraude­gevoe­ligheid
In de Toelich­ting op toege­stane grafi­sche rekenma­chines in 2018 wordt nog eens duide­lijk vermeld dat de reden om de 'oude' TI-84 plus niet meer toe te staan het ontbre­ken van een zichtba­re examen­stand is. Met deze appara­ten is het volgens het CvTE een stuk gemakke­lijker om te fraude­ren dan met appara­ten met een 'echte' examen­stand.
In de Medede­ling hulpmid­delen CE 2018 en 2019 van eind februa­ri 2016 werd hier ook reeds aan­dacht aan besteed, evenals in de Rege­ling toege­stane hulpmid­delen 2018 die in juni 2016 is gepubli­ceerd, aldus de toelich­ting.
Verwar­ring
Opge­merkt zij daarbij wel dat er in het voor­jaar van 2016 mede door toedoen van het CvTE de nodige verwar­ring is ont­staan over de situa­tie voor havo in het examen­jaar 2017 en voor vwo in het examen­jaar 2018. Zie bijvoor­beeld Wiskun­dE-brief 732. De aan­dacht richtte zich toen wat minder op het examen­jaar havo 2018. De redac­tie van de Wiskun­dE-brief heeft in Wiskun­dE-brief 747 nog gepoogd, met een uitge­breid over­zicht duide­lijk­heid te geven over de periode t/m 2018.
Leen maar een rekenma­chine
Het CvTE reali­seert zich dat zitten­blij­vers of gezakte leerlin­gen nog beschik­ken over een oude machine. Deze leerlin­gen zouden van leerlin­gen uit niet-examen­klassen eventu­eel een rekenma­chine kunnen lenen, oppert het CvTE. Het CvTE bena­drukt dat het uitslui­tend de verant­woorde­lijk­heid van de school en de leerlin­gen is om ervoor te zorgen dat elke leer­ling tijdens het examen over een juiste machine be­schikt.
gk

 

Zwaailicht verplicht

 
Op mijn school is de Texas Instru­ments TI-84 voorge­schre­ven. Het is een dure machine die binnen het vervolg­onder­wijs eigen­lijk nooit meer wordt ge­bruikt. Daarom worden deze grafi­sche rekenma­chines binnen de familie vaak aan jongere broers of zussen doorge­geven. Ook sparen ouders vaak flink wat geld uit door overbo­dig gewor­den TI-84 grafi­sche rekenma­chines voor een prikkie via www.markt­plaats.nl aan te schaf­fen.
Maar dat feest is afgelo­pen. Het College voor Toetsen en Examens (CvTE) heeft reso­luut beslo­ten dat de TI-84 grafi­sche rekenma­chines zonder examen-knipper­lichtje vanaf examen­jaar 2018 verbo­den zijn. Alleen de examen­kandida­ten van het vwo krijgen nog één jaar respijt.
Boze docen­ten en boze ouders
Op de redac­tie krijgen wij bijna dage­lijks verbol­gen reac­ties van wiskun­dedocen­ten binnen. Zij zijn, en ik geloof dat onmid­dellijk, prima in staat om een water­dichte contro­le uit te voeren op illega­le inhoud van het rekenma­chinege­heugen. Deze collega's vinden het verbod op de grafi­sche rekenma­chines uit de oude TI-84 Plus-lijn een blijk van wantrou­wen aan hun adres en vinden het onzin­nig dat leerlin­gen en hun ouders op kosten worden gejaagd.
Als wiskun­dedo­cent voel ik met deze collega's mee. Net als mijn collega's heb ik bijna dage­lijks te maken met leerlin­gen en ouders die zich kwaad maken vanwege het feit dat zij een nieuwe grafi­sche rekenma­chine moeten aan­schaf­fen. En ik kan deze leerlin­gen en ouders de ratio achter het verbod op de oudere machi­nes niet uitleg­gen.
Wij zijn te dom
"Het CvTE vindt dat wiskun­dedocen­ten niet in staat zijn om rekenma­chines te contro­leren. Daarom moet u voor meer dan honderd euro een grafi­sche rekenma­chine met zwaai­licht kopen". Het is een lastig verhaal dat ik steeds weer moet afdraai­en. Maar ik kan het niet mooier maken dan het is.
Als pleis­ter op de wonde vertel ik er nog wel bij dat de oude machine van mij op school­examens gewoon mag worden ge­bruikt. Want dat mag ik geluk­kig zelf uitma­ken en op die manier kan ik die zinloze investe­ring voor veel mensen nog even uitstel­len.
Beter ten hele ge­dwaald?
Het verbie­den van de TI-84 Plus-lijn is onnodig en vol­strekt zinloos. Deze machi­nes voldoen perfect en zijn met de via inter­net gemakke­lijk te instal­leren nieuw­ste systeem­softwa­re ook prima in examen­stand te zetten. Het enige pro­bleem is dat er geen knipper­lichtje op zit. Maar surveil­lanten zijn, wij hebben dat al enige keren bewezen, met een minieme instruc­tie perfect in staat om een water­dichte contro­le uit te voeren. Het is volgens mij dan ook een dwaling van het CvTE om deze machi­nes te verbie­den. Er is vol­strekt niets aan de hand wanneer deze machi­nes gewoon worden toegela­ten.
Onlangs deed het CvTE in een publica­tie weer een poging om de regelge­ving rond de grafi­sche rekenma­chines te verdedi­gen. Uit deze publica­tie blijkt dat het CvTE onver­bidde­lijk persis­teert in de regelge­ving. "Beter ten hele ge­dwaald dan ten halve gekeerd" was de wrange gedach­te die bij mij opkwam. Het is mij onder­tussen echter wel duide­lijk dat het CvTE niet te vermur­wen is om tot enige verrui­ming van de regelge­ving over te gaan.
Na gebruik weggooi­en
Laat dus alle hoop maar varen, ouders, leerlin­gen en collega's. Hou maar op met moppe­ren; het heeft geen zin. Die dure rekenma­chine met zwaai­licht zal voor eenma­lig examen­gebruik gewoon moeten worden aange­schaft.
Meteen na gebruik op het examen kan dat ding dan weer worden wegge­gooid. Het is niet anders.
Ton Groene­veld

 

Wie regisseert eigenlijk het Lerarenregister?

En het was zo mooi gepland! Op het Leraren­congres van 6 oktober 2017 zouden de afge­vaardig­den van de deelne­mersver­gade­ring van het Leraren­regis­ter in aanwe­zigheid van konin­gin Maxima gepre­sen­teerd worden. Op het laatste moment werd deze presen­tatie afge­zegd en werd er in aller ijl een ander program­ma voor onze konin­gin gere­geld. Wat ging er mis?
Zoals beschre­ven in Wiskun­dE-brief 774 bevindt zich het leraren­regis­ter dit jaar in een over­gangsfa­se. Per 1 augus­tus 2017 is de zaak in zekere zin bevro­ren. Alle leraren die zich voor 1 augus­tus 2017 in het vrijwil­lige regis­ter hebben aange­meld, hebben automa­tisch zitting in de deelne­mersver­gade­ring, die op haar beurt 24 afge­vaardig­den kiest. Deze verkie­zing heeft in septem­ber plaats­gevon­den en leidde tot hooglo­pende onenig­heid.
Een ruime defini­tie
 
Een van de kwes­ties betreft de vraag wanneer iemand geregis­treerd is in het leraren­regis­ter. Het bestuur van de Onder­wijs Coöpera­tie (OC), bestaan­de uit bestuur­ders van Aob, CNV Onder­wijs, FvOV en plat­form VVVO, hanteer­de een zeer ruime defini­tie: ieder­een die een keer is begon­nen aan een regi­stratie doet mee. Er werden derhal­ve onge­veer 83.000 stemco­des ver­stuurd terwijl via de website regis­terle­raar.nl kan worden nage­gaan dat het werke­lijk aantal regi­stra­ties in de buurt van de 51.000 ligt. Als gevolg van deze hande­lings­wijze werden er veel berich­ten ontvan­gen van mensen die ten onrech­te een code of zelfs meerder codes hadden ontvan­gen. Ook werden er kamer­vragen gesteld en werden er formele protes­ten inge­diend tegen deze gang van zaken.
Zo heeft de advo­caat van de vakbond Leraren in Aktie op 20 septem­ber 2017 stopzet­ting en ongel­dig verkla­ring van de verkie­zing geëist. Het bestuur van de Onder­wijs Coöpera­tie heeft hierop om uitstel ge­vraagd en formeel geen uitslag vastge­steld. De uitslag van de verkie­zings­commis­sie is echter wel al gepubli­ceerd. Aan de verkie­zingen hebben uitein­delijk slechts ruim 2000 mensen, dus onge­veer 1% van de doel­groep, meege­daan. Sommige afge­vaardig­den hebben nog geen twintig stemmen gekre­gen.
Voor en door de leraar?
Tegen de achter­grond van dit gebeu­ren speelt de vraag van wie het leraren­regis­ter nu eigen­lijk is. De beheer­der, de Onder­wijs Coöpera­tie, bena­drukt steeds weer dat het leraren­regis­ter "voor en door de leraar" is. Critici wijzen echter voortdu­rend op de grote invloed van beroeps­bestuur­ders en consta­teren een uiterst mager draag­vlak.
Recente­lijk zijn enkele interne documen­ten onthuld waaruit een wel heel nauwe samen­werking blijkt tussen het bestuur van de OC en het ministe­rie van OCW. De deelne­mersver­gade­ring was bedoeld om de indivi­duele docent ook direct invloed te geven, buiten de bestaan­de organi­saties om. "Werk aan de winkel voor de nieuwe bewinds­perso­nen" twitter­de Paul van Meenen, onder­wijsspe­cialist D'66 en oud wiskun­dele­raar, recente­lijk.
In het op dinsdag 10 oktober 2017 gepubli­ceerde regeer­akkoord van VVD, CDA, D66 en CU staat de volgen­de passage te lezen:
"Om het leraren­regis­ter tot een succes te maken, moet het straks van, voor en door de docent zijn. Dit zal voor het kabinet een harde voor­waarde zijn in de verdere uitwer­king. Dit biedt een kans om de beroeps­groep te verster­ken en bekwaam­heid mee te laten tellen. Lesont­wikke­ling, intervi­sie en evalua­tie van lessen krijgen ook erken­ning in het leraren­regis­ter. Dat draagt bij aan de kwali­teit van onder­wijs."
Afgelo­pen woens­dag bracht de Onder­wijs­raad opnieuw een advies uit over het wets­voor­stel Leraren­regis­ter. Een van de kritiek­punten is dat de basis voor het regis­ter nog niet op orde is. Er zou beter moeten worden aange­sloten bij de wette­lijke bekwaam­heidsei­sen en de bestaan­de prak­tijk van "bekwaam­heidson­derhoud". Op donder­dag 12 oktober 2017 stelde kamer­lid Peter Kwint (SP) vragen aan staats­secreta­ris Dekker over het leraren­regis­ter. Ruim een maand geleden had Michel Rog (CDA) al kriti­sche vragen gesteld over de verkie­zing van de afvaar­diging door de deelne­mersver­gade­ring.
Wordt ver­volgd...
gk
enkele bronnen zijn onder­wijzer­blog.word­press.com, www.leraren­inactie.nl, www.onder­wijs­raad.nl, regis­terle­raar.onder­wijscoo­peratie.nl, www.regis­terle­raar.nl en www.deelne­mersver­gade­ring.nl.

 

Geen toestemming voor pilot 2A/2A-ER/3S meer nodig

Vanwege het vuur­werk rond het nieuwe regeer­akkoord en de afspra­ken in dat akkoord met betrek­king tot de reken­toets raken andere zaken met betrek­king tot de reken­toets wel­licht wat onderge­sneeuwd.
Maar afgelo­pen week werd het voor een aantal scholen belang­rijke besluit van de staats­secreta­ris van Onder­wijs, Cultuur en Weten­schap gepubli­ceerd dat er, kort gezegd, op neer komt dat scholen voor het meedoen aan de pilotreken­toets 2A, 2A-ER of 3S geen toestem­ming meer hoeven te vragen aan de Minis­ter van Onder­wijs, Cultuur en Weten­schap.

 

Ervaringen invoering examenprogramma wiskunde C

Twee jaar na invoe­ring van de nieuwe examen­program­ma's wiskun­de blijkt dat de invoe­ring van wiskun­de C, uiter­aard op het vwo, niet zo goed ver­loopt als ver­wacht. De positie van wiskun­de C is al langere tijd zorge­lijk, zoals blijkt uit onder­staande tabel­len. Het gaat in die tabel­len om de eindexa­mengroe­pen wiskun­de C oude stijl.
Tabel 1: verde­ling over de wiskun­devak­ken
2011/12 2012/13 2013/14 2014/15 2015/16
wiskun­de A 47,2% 48,7% 49,6% 49,4% 48,2%
wiskun­de B 46,9% 45,6% 45,2% 46,6% 48,3%
wiskun­de C 5,9% 5,6% 5,1% 4,0% 3,7%
wiskun­de D 7,3% 7,1% 7,4% 7,7% 8,3%
Tabel 2: verhou­dingen tussen de wiskun­devak­ken
2011/12 2012/13 2013/14 2014/15 2015/16
wis C van wis A+C 11,1% 10,3% 9,3% 7,5% 7,0%
wis D van wis B 15,6% 15,7% 16,4% 16,5% 17,1%
Volgens voorlo­pige cijfers is het aandeel wiskun­de C op het Cen­traal Examen 2017 verder gezakt tot 3,3%.
Uw mening is noodza­kelijk
SLO wil de contou­ren van dit pro­bleem duide­lijk maken. Daar­voor heeft SLO de mening nodig van docen­ten die wiskun­de C geven. SLO ver­zoekt u daarom vriende­lijk om vóór donder­dag 19 oktober 2017 een korte vragen­lijst in te vullen. Het invul­len kost u hoog­stens 10 minuten.

 

Rekenconferentie Avans: Weet jij het nog?

 
Ook dit jaar organi­seert de Acade­mie voor Pedago­gisch Onder­wijs van Avans Hoge­school Breda een reken-wiskun­de-confe­rentie voor belang­stellen­den uit het basis-, voortge­zet en hoger onder­wijs. De rekenen-wiskun­de-confe­renties zijn afgelo­pen jaren met veel enthou­siasme ontvan­gen en hebben ons de inspira­tie opgele­verd om een zesde confe­rentie te organi­seren.
Het motto van de confe­rentie is dit jaar "Weet jij het nog?". Het accent ligt tijdens de confe­rentie op het toepas­sen van de leerpsy­cholo­gie bij het automa­tiseren en oefenen van reken­vaardig­heden. Peter Ver­koeijen, Lector Brein en Leren aan Avans Hoge­school en univer­sitair hoofddo­cent aan de Erasmus Univer­siteit Rotter­dam, ver­zorgt de ope­ningsle­zing waarin hij toont hoe inzich­ten uit de geheu­genpsy­cholo­gie ingezet kunnen worden voor het automa­tiseren bij rekenen en wiskun­de. Na deze lezing kunt u een keuze maken uit twee work­shops.
Program­ma
tijd­stip onder­deel
15:30−16:00 Ont­vangst met koffie en thee in Serre B.
16:00−16:10 Opening door dagvoor­zitter Dr. Theo Pullens.
16:10−17:30 Keynote: Oefen­strate­gieën voor in de klas: Tips vanuit de geheu­genpsy­cholo­gie door Dr. Peter Ver­koeijen.
17:30−18:30 Pauze met warme maal­tijd.
18:30−20:00 Work­shop 1: Het proto­col ERWD-VO, door Mieke van Groene­stijn.
18:30−20:00 Work­shop 2: Een Toolbox voor (reken)onder­wijs, Nicole Goos­sens.
20:00−20:15 Gezamen­lijke afslui­ting door de dagvoor­zitter: Dr. Theo Pullens.
20:15−21:00 netwerk­borrel in Grand Café.
Volg deze link voor meer details over deze confe­rentie.
Gemeng­de doel­groep
Voor deze confe­rentie worden uitdruk­kelijk zowel leer­krach­ten basison­derwijs als docen­ten wiskun­de, econo­mie en andere exacte vakken in het voortge­zet en hoger onder­wijs uitgeno­digd. Hun uitwis­seling van inzich­ten op het gebied van reken- en wiskun­deonder­wijs zal zeker inspire­rend werken.
U kunt zich via dit formu­lier aanmel­den voor deze confe­rentie. Voor deze confe­rentie vragen wij u geen tege­moetko­ming in de kosten. Maar om te voorko­men dat wij node­loos kosten maken, verzoe­ken wij u vriende­lijk om bij verhin­dering te zorgen voor een vervan­ger of om u des­noods uiter­lijk voor 25 oktober 2017 af te melden.
Hans van 't Zelfde

 

Jaarvergadering/studiedag NVvW

Het is al half oktober. De studie­dag van de Neder­landse Vereni­ging van Wiskun­delera­ren (NVvW) komt snel nader­bij. Zater­dag 4 novem­ber 2017 is het zover. Zoals gewoon­lijk is de plaats van hande­ling het Ichtus­College in Veenen­daal.
Dit jaar is het thema van de studie­dag 'wiskun­de uit de kunst'. De kunst is tijdens de studie­dag in de breed­ste zin des woords de inspira­tiebron. Ook onder­werpen als wiskun­de met kunst­jes en de kunst van het onder­wijzen van wiskun­de horen bij dit thema.
Aanmel­den is nog steeds moge­lijk. In verband met de work­shops is het prettig wanneer u zich zo snel moge­lijk in­schrijft.
Klik hier voor meer informa­tie.

Vacatu­res in het onder­wijs

Het plaat­sen van vacatu­remel­dingen voor docen­ten wiskun­de en rekenen is gratis voor niet particu­liere instel­lingen voor middel­baar en hoger onder­wijs. Voor de voor­waarden: zie www.wiskun­debrief.nl.


 

Eerstegraads vacature te Bemmel

Het Over Betuwe College in Bemmel zoekt met ingang van 1 januari 2018 een eerste­graads bevoeg­de docent Wiskun­de voor 0,8-1,0 fte.
Meer informa­tie over de school en de vacatu­re vindt u via deze link.
 

Adver­tenties

Voor voor­waarden en tarie­ven: zie www.wiskun­debrief.nl.


 

 
   Het kan! Gediffe­renti­eerd en dyna­misch onder­wijs voor de hele klas
Voor een trial, pilot of demon­stratie ga naar vo.snap­pet.org/meer-weten/
   
 
Met behulp van uw huidige methode
 
 
Alle opgaven via Snappet (on-line)
 
Directe feed­back voor leer­ling en docent

 

Moeten uw doubleurs een nieuwe grafische rekenmachine kopen?

De nieuwe rege­ling voor grafi­sche rekenma­chines van het CvTE ver­plicht dou­bleurs met een niet meer toege­stane machine om een nieuwe grafi­sche rekenma­chine te kopen.
Om deze leerlin­gen, en hun ouders, niet nóg meer op kosten te jagen, kunnen zij een nieuwe HP Prime aan­schaf­fen tegen een zeer aantrek­kelijk tarief, name­lijk slechts € 69,= per stuk.
Heeft u leerlin­gen die hier­voor in aanmer­king komen? Neem dan voor de voor­waarden contact met ons op via info@hp-prime.nl.

 

Nascholingscursussen GeoGebra

 
Bent u op zoek naar onmid­dellijk bruik­baar interac­tief lesmate­riaal voor uw wiskun­deles­sen? Ontdek dan de talrij­ke vakdi­dac­tische moge­lijkhe­den van GeoGe­bra en neem deel aan één van de webcur­sussen voor begin­nende of gevor­derde GeoGe­bra gebrui­kers.
De online cursus­sen gaan dit najaar van start. Meer informa­tie hebben wij op www.mathelo.net voor u klaarge­zet.
Onder­tussen werd de collec­tie (gratis) GeoGe­bra bestan­den voor deze nascho­lingen al uitge­breid tot meer dan 1.300 stuks. U kunt ze vinden via deze link.
Ivan De Winne, ivan@mathelo.net

 

Honderd jaar wiskunde op het Noordhoff Uitgevers Wiskundecongres

Wilt u meer weten over bijvoor­beeld wiskun­dige denkac­tivitei­ten, dyscal­culie, geperso­nali­seerd leren of toetsen? Kom dan op 23 novem­ber 2017 naar het Noord­hoff Uitge­vers Wiskun­decon­gres in Nieuwe­gein.
Het belooft een feeste­lijke dag te worden. Getal & Ruimte en Moderne Wiskun­de vieren name­lijk allebei hun vijftig­jarig jubile­um. Dat is samen dus honderd jaar!
U bent er toch ook bij? Aanmel­den kan via nuwis­kunde­congres.nl.

 
redactie:Gerard Koolstra, Tineke van den Berg en Ton Groeneveld
e-mail:redactie@wiskundebrief.nl
website:www.wiskundebrief.nl