nummer 774, 7 mei 2017
Dit nummer wordt gestuurd naar ca. 4600 adressen.
|
De WiskundE-brief is een digitale nieuwsbrief, gericht op wiskundedocenten in het voortgezet onderwijs,
met als doel om een snelle onderlinge uitwisseling van informatie en
meningen mogelijk te maken. De brief verschijnt buiten de schoolvakanties ongeveer
één keer per week. Het abonnement is gratis.
Uw bijdragen aan de WiskundE-brief zijn welkom op het e-mailadres
van de redactie. Op de website van de WiskundE-brief
kunt u zich abonneren, vindt u alle voorwaarden en advertentietarieven en kunt u oude nummers nalezen.
|
Artikelen en bijdragen | | |
Vacatures in het onderwijs | | |
Advertenties | | |
Lerarenregister van oud naar nieuw
Het bestuur van de Onderwijscoöperatie heeft besloten om het
huidige, vrijwillige lerarenregister per 1 augustus 2017 te
sluiten voor nieuwe aanmeldingen. Leraren die al geregistreerd staan,
kunnen hun portfolio na 1 augustus 2017 gewoon in het vrijwillige
register blijven bijhouden
In augustus 2018, dus een jaar na het sluiten van dit vrijwillige
lerarenregister, wordt het nieuwe lerarenregister operationeel en
kunnen bevoegde leraren zich aldaar registreren. Vanaf augustus 2019
is het wettelijk verplicht dat bevoegde leraren in dit nieuwe
lerarenregister geregistreerd staan.
Registerpunten niet meegenomen
Leraren die in het huidige register geregistreerd staan, kunnen hun
opgebouwde portfolio meenemen naar het nieuwe register en ontvangen
bij inschrijving in het nieuwe lerarenregister, afhankelijk van de
eenheid die in het nieuwe register gaat gelden, een aantal punten of
uren als waardering voor hun deelname in het vrijwillige register.
Die 'waarderingsbonus' lijkt niet gekoppeld aan de reeds verzamelde
registerpunten. De verzamelde registerpunten in het huidige register
worden dus niet meegenomen naar het nieuwe register.
Deelnemersvergadering
Alle leraren die zich voor 1 augustus 2017 in het vrijwillige register
hebben aangemeld, krijgen zitting in de DeelnemersVergadering (DV) die
vanaf 6 oktober 2017 operationeel is. De DV kiest uit haar midden een
vertegenwoordiging van vierentwintig afgevaardigden. Deze vertegenwoordiging
vormt voor de gehele beroepsgroep het aanspreekpunt voor de inrichting
en implementatie van het nieuwe lerarenregister. Iedereen in de DV heeft
stemrecht maar alleen bevoegde leraren kunnen als vertegenwoordiger
gekozen worden.
Bijna 40.000 leraren geregistreerd
Volgens een recente brief van de Onderwijscoöperatie staan er momenteel
ruim 39.000 leraren geregistreerd. Dat aantal is in overeenstemming met
het aantal dat door de redactie in WiskundE-brief 766 werden ingeschat en ligt
aanzienlijk lager dan de aantallen die in oktober 2016 vanuit de
Onderwijscoöperatie werden genoemd. Die veel hogere aantallen hadden
betrekking op het aantal aangemaakte accounts. Dat aantal ligt op
dit moment op ruim 77.000.
Internetconsultatie
De eerder aangenomen Wet Beroep Leraar en Lerarenregister is
op
een aantal punten verder uitgewerkt. Op deze uitwerking
kan
gereageerd worden via een internetconsultatie.
bronnen:
Nieuwsbrief Onderwijscoöperatie 3 mei 2017.
registerleraar.onderwijscooperatie.nl.
|
Meldpunt correctie centraal examen
|
Adviestabel opsturen examenwerk
Het is altijd belangrijk dat examenwerk tijdig bij de tweede corrector
terecht komt. En minstens zo belangrijk is natuurlijk dat dat werk ook
weer tijdig terug is bij de examinator. Maar ja, wat is 'tijdig'?
In het verleden is herhaaldelijk gebleken dat er tussen scholen nogal wat
interpretatieverschillen bestaan met betrekking tot het begrip 'tijdig'.
Daarom hebben de VO-raad, de AOb, de CNV en de FvOv in overleg met het
College voor Toetsen en Examens (CvTE) gezamenlijk een
adviestabel
opsturen examenwerk gepubliceerd.
Het CvTE, de VO-raad, de FvOv en de bonden verzoeken de scholen
nadrukkelijk om zich aan deze adviestabel te houden.
|
Boekpresentatie Marcus du Sautoy
Op dinsdagmiddag 30 mei 2017 geeft Marcus du Sautoy in Amsterdam
een inleiding op zijn nieuwe boek
'Dat
kunnen we niet weten'. In dat boek gaat hij op zoek naar
de grenzen van onze kennis op het gebied van neurowetenschappen,
quantumfysica, kosmologie en wiskunde.
Vervolgens gaat hij in gesprek met Ionica Smeets, hoogleraar
wetenschapscommunicatie aan de Universiteit Leiden, en Jim Jansen,
hoofdredacteur New Scientist, onder leiding van Rob van Hattum,
inhoudelijk directeur NEMO en wetenschapsredacteur bij de VPRO.
Marcus du Sautoy is hoogleraar wiskunde en hoogleraar in ' The Public
Understanding of Science' aan de universiteit van Oxford. Hij is onder
andere bekend als presentator van de BBC-series The Story of Maths
en The Code. Eerder verschenen zijn boeken De getalmysteries
en Het symmetrie-monster.
Bijwonen
Deze uitgebreide boekpresentatie vindt plaats in het Auditorium van
Science
Center Nemo, op 30 mei 2017 van 17:00−18:00 uur. U bent welkom
vanaf 16:30 uur. Wilt u de presentatie bijwonen, meld u dan uiterlijk
op 22 mei aan via post@nieuwezijds.nl.
|
Uitdagende opgaven
Af en toe trekken uitdagende wiskundeopgaven een wat breder publiek,
bijvoorbeeld via de sociale media. Niet zelden gaat het om een eenvoudig
te verwoorden of te verbeelden probleem dat toch niet zo eenvoudig op te
lossen blijkt te zijn.
Dergelijke opgaven zijn tegenwoordig in overvloed te vinden. Soms ligt een
bron echter zo voor de hand dat deze over het hoofd wordt gezien. Zo bezitten
bijvoorbeeld zowel de Vlaamse als de Nederlandse wiskundeolympiade een goed
toegankelijk archief, gevuld met een schat aan prachtige wiskundeopgaven.
Vlaanderen
De
Vlaamse Wiskunde Olympiade heeft op één pagina de vragen van alle
rondes van de 'gewone' en de 'junior' versie staan. Ook zijn daar de
opgaven van de Kangoeroewedstrijden te vinden. Verder biedt de website
van de Vlaamse Wiskunde Olympiade aan docenten de mogelijkheid om
vragen
te selecteren en te bundelen tot een oefenreeks.
Nederland
De website
van de Nederlandse Wiskunde Olympiade is iets anders van opzet, met
een wedstrijdarchief dat ook uitwerkingen bevat.
De
Nederlandse Kangoeroeopgaven zijn op een aparte website te vinden die
door een andere organisatie wordt onderhouden. Op die website is het ook
mogelijk om via
' Kangoeroe
digitaal' interactief te oefenen.
|
Cursus Kansrekening bij HOVO-VU Amsterdam
HOVO staat voor 'Hoger Onderwijs voor Ouderen'. De Vrije Universiteit
verzorgt onder deze noemer algemeen vormend onderwijs op allerlei gebieden voor
mensen die ouder zijn dan 50 jaar, de zogenaamde 'ouderen'. Deze zomer wordt
op de VU een HOVO-cursus kansrekening verzorgd door professor Henk Tijms.
De cursus van Henk Tijms is gebaseerd op zijn onlangs verschenen Epsilon
boekje ' Kansrekening van Alledag, een Wereld Vol Verrassingen'. In de cursus
ligt de nadruk op de theorie en methoden uit de kansrekening achter de toepassingen
in dit boekje. Veel aandacht zal worden besteed aan de volgende begrippen:
- Het begrip 'conditionele kansen'.
- Het Bayesiaanse gedachtegoed en het kansmodel van de Markov ketens.
- Computersimulatie voor het oplossen van kansproblemen.
De stof die in deze cursus wordt behandeld, is ook heel geschikt voor uw wiskunde D lessen.
Data en kosten
De cursus wordt gegeven op maandag 3 juli, donderdag 6 juli, maandag 10 juli en
donderdag 13 juli 2017, steeds van 10:30 tot 13:00 uur. Plaats van handeling is
de Vrije Universiteit, Amsterdam. Deelname kost € 112,= per persoon.
Volg
deze link voor meer informatie of om u in te schrijven.
|
Vakantiecursus 2017: De computer in de wiskunde
Ook dit jaar organiseert de Stichting Platform Wiskunde Nederland weer een
tweedaagse vakantiecursus. Dit jaar is het thema: 'De computer in de
wiskunde: breekijzer of oud schroot?' In deze cursus zullen vele aspecten
van de relatie tussen wiskunde, onderwijs en computer aan de orde komen.
Programma
Er is ook voor dit jaar weer een inspirerend programma samengesteld dat bestaat
uit zes voordrachten en twee practicum-uren. Dit is het programma van de vrijdag:
- Arjeh Cohen begint met een voordracht over hoe de computer gebruikt
kan worden voor het bepalen van decimale ontwikkelingen van getallen en voor het
automatisch primitiveren van functies, waarbij de computer ons ook vertelt als
een functie geen primitieve in bekende functies heeft.
- Sander Dahmen spreekt over 'het abc-vermoeden', waarvan recent
werd beweerd dat er een bewijs voor zou zijn.
- Joost Hulshof gaat vervolgens in op de vraag 'Wat kun je allemaal
zonder hulpmiddelen?'
Op zaterdagmorgen ziet het programma er als volgt uit:
- Han Peters neemt ons in sneltreinvaart mee langs de ontwikkelingen in
de complexe dynamica.
- Freek Wiedijk spreekt over het stapelen van bollen, zoals sinaasappelen
in een kistje bij een groenteboer.
- Wil Schilders gaat in op de belangrijke en vrij nieuwe interdisciplinaire
vakgebieden 'Computational Science and Engineering' en 'Mathematical
Modelling, Simulation and Optimisation'.
Ook dit jaar is er weer ruimte voor zelfwerkzaamheid. Er wordt één practicum op vrijdag
en één practicum op zaterdag georganiseerd. Tijdens die practica gaan de deelnemers
werken aan vraagstukken die in direct verband staan met de voordrachten van die dag.
Data en inschrijven
De cursus wordt op de volgende data gehouden:
- Eindhoven: vrijdag 25 augustus en zaterdag 26 augustus 2017, TU/e.
- Amsterdam: vrijdag 1 september en zaterdag 2 september 2017, CWI.
Op vrijdag duurt de cursus van 15:00 tot 20:30 uur en op zaterdag van 10:00
tot 15:00 uur. Een brochure met uitgebreide informatie over de lezingen en een
inschrijvingsformulier
kunt
u via deze link vinden.
De vakantiecursus is een professionaliseringsactiviteit die is aangemeld bij
Registerleraar.
|
Vacatures in het onderwijs
Het plaatsen van vacaturemeldingen voor docenten wiskunde en rekenen is
gratis voor niet particuliere instellingen voor middelbaar en hoger onderwijs.
Voor de voorwaarden: zie www.wiskundebrief.nl.
Tweedegraads vacature te Leiden
Het Marecollege te Leiden zoekt voor schooljaar 2017−2018
een tweedegraads docent wiskunde. Wij zijn een vrijeschool voor
vmbo-t, havo en vwo met een populatie van ongeveer 530 leerlingen.
Het betreft hier een betrekking van 0,4−0,6 fte met uitzicht op een
vaste aanstelling. De wiskundelessen zijn wellicht uit te breiden met
rekenlessen.
Kijk op onze site
voor meer informatie over onze school en
bekijk via
deze link de vacature.
| |
|
Advertenties
Meld uw invoering van Getal & Ruimte en ontvang uw eigen π-klok
Start u komend jaar met de 12e editie havo/vwo
onderbouw van Getal & Ruimte?
Laat ons dat dan vóór 1 juni 2017 weten.
U ontvangt dan per sectie een exemplaar van onze eigen Getal
& Ruimte π-klok cadeau.
| |
|
Betaal minder en krijg zoveel meer
Als vernieuwing en innovatie érgens thuishoren, dan is dat wel in het
onderwijs. Voor wiskundedocenten en leerlingen was er al de HP Prime
rekenmachine; de snelste en meest innovatieve grafische rekenmachine
op de markt met een uniek touchscreen. Nu kunt u dezelfde grafische
kracht ook op uw Windows, Android en Apple iOS devices installeren.
Alleen HP geeft u een CvTE-goedgekeurde grafische rekenmachine in combinatie
met een app (app zelf niet toegestaan bij CE) op het platform van
úw keuze. En dat voor een fractie van de kosten bij een concurrent!
Blijf niet achter in een veranderende (wiskunde)wereld en leer meer
over hoe HPs onderwijsoplossingen u nu en in de toekomst verder
kunnen helpen.
Mail voor meer informatie en demonstatiemogelijkheden naar info@hp-prime.nl.
|
Met de wiskundesectie aan het werk
Wilt u als sectie wiskunde werken aan betere resultaten, leren en ICT,
vakdidactiek, activerende didactiek, toetsen onder de loep of examentraining?
Vanuit onze verschillende expertises begeleiden wij secties wiskunde.
En als het werk in de sectie of in de klas belemmerd wordt, bieden we team-
of individuele coaching aan. In een gratis startgesprek bepalen we in
overleg een effectieve manier om het wiskundeonderwijs op uw school
te versterken.
Bel of mail voor meer informatie.
Lambrecht Spijkerboer, 06-25051956, STA@Lambrechtspijkerboer.nl
Willem Denijs, 06-48496944, info@willemdenijs.nl
|
T3 Nederland − Webinar 'Analytische meetkunde' − 17 mei 2017
Analytische meetkunde voor wiskunde B
In het nieuwe programma wiskunde B is analytische meetkunde (meetkunde met
coördinaten) een nieuw onderwerp. In dit webinar kijken we hoe we
TI-Nspire™ CX technologie kunnen gebruiken bij de lessen meetkunde.
U ontvangt een duidelijke instructie. U kunt de webinars volgen vanaf
uw PC, laptop of iPad, thuis of op school. U krijgt handige tips en kunt
vragen stellen. Inschrijven kan via info@t3nederland.nl.
| |
|
|
|