nummer 774, 7 mei 2017

Dit nummer wordt ge­stuurd naar ca. 4600 adres­sen.

De Wiskun­dE-brief is een digita­le nieuws­brief, gericht op wiskun­dedocen­ten in het voortge­zet onder­wijs, met als doel om een snelle onder­linge uitwis­seling van informa­tie en menin­gen moge­lijk te maken. De brief ver­schijnt buiten de school­vakan­ties onge­veer één keer per week. Het abonne­ment is gratis.
Uw bijdra­gen aan de Wiskun­dE-brief zijn welkom op het e-maila­dres van de redac­tie. Op de website van de Wiskun­dE-brief kunt u zich abonne­ren, vindt u alle voor­waarden en adver­tentie­tarie­ven en kunt u oude nummers nalezen.
Artikelen en bijdragen
Vacatures in het onderwijs
Advertenties

 

Lerarenregister van oud naar nieuw

 
Het bestuur van de Onder­wijscoö­peratie heeft beslo­ten om het huidige, vrijwil­lige leraren­regis­ter per 1 augus­tus 2017 te sluiten voor nieuwe aanmel­dingen. Leraren die al geregis­treerd staan, kunnen hun portfo­lio na 1 augus­tus 2017 gewoon in het vrijwil­lige regis­ter blijven bijhou­den
In augus­tus 2018, dus een jaar na het sluiten van dit vrijwil­lige leraren­regis­ter, wordt het nieuwe leraren­regis­ter operati­oneel en kunnen bevoeg­de leraren zich aldaar regi­streren. Vanaf augus­tus 2019 is het wette­lijk ver­plicht dat bevoeg­de leraren in dit nieuwe leraren­regis­ter geregis­treerd staan.
Regis­terpun­ten niet meegeno­men
Leraren die in het huidige regis­ter geregis­treerd staan, kunnen hun opge­bouwde portfo­lio meene­men naar het nieuwe regis­ter en ontvan­gen bij in­schrij­ving in het nieuwe leraren­regis­ter, afhanke­lijk van de eenheid die in het nieuwe regis­ter gaat gelden, een aantal punten of uren als waarde­ring voor hun deelna­me in het vrijwil­lige regis­ter.
Die 'waarde­ringsbo­nus' lijkt niet gekop­peld aan de reeds verza­melde regis­terpun­ten. De verza­melde regis­terpun­ten in het huidige regis­ter worden dus niet meegeno­men naar het nieuwe regis­ter.
Deelne­mersver­gade­ring
Alle leraren die zich voor 1 augus­tus 2017 in het vrijwil­lige regis­ter hebben aange­meld, krijgen zitting in de Deelne­mersVer­gade­ring (DV) die vanaf 6 oktober 2017 operati­oneel is. De DV kiest uit haar midden een verte­genwoor­diging van vieren­twintig afge­vaardig­den. Deze verte­genwoor­diging vormt voor de gehele beroeps­groep het aan­spreek­punt voor de inrich­ting en imple­menta­tie van het nieuwe leraren­regis­ter. Ieder­een in de DV heeft stem­recht maar alleen bevoeg­de leraren kunnen als verte­genwoor­diger gekozen worden.
Bijna 40.000 leraren geregis­treerd
Volgens een recente brief van de Onder­wijscoö­peratie staan er momen­teel ruim 39.000 leraren geregis­treerd. Dat aantal is in overeen­stem­ming met het aantal dat door de redac­tie in Wiskun­dE-brief 766 werden inge­schat en ligt aanzien­lijk lager dan de aantal­len die in oktober 2016 vanuit de Onder­wijscoö­peratie werden genoemd. Die veel hogere aantal­len hadden betrek­king op het aantal aange­maakte ac­counts. Dat aantal ligt op dit moment op ruim 77.000.
Inter­netcon­sulta­tie
De eerder aangeno­men Wet Beroep Leraar en Leraren­regis­ter is op een aantal punten verder uitge­werkt. Op deze uitwer­king kan gerea­geerd worden via een inter­netcon­sulta­tie.
bronnen:
Nieuws­brief Onder­wijscoö­peratie 3 mei 2017.
regis­terle­raar.onder­wijscoo­peratie.nl.

 

Meldpunt correctie centraal examen

Evenals vorig jaar hebben de bonden samen met de VO-raad een meld­punt inge­steld waar docen­ten en school­leiders terecht kunnen met vragen, klach­ten en sugges­ties met betrek­king tot het Cen­traal Examen.
Het meld­punt correc­tie cen­traal examen is via deze link bereik­baar.

 

Adviestabel opsturen examenwerk

Het is altijd belang­rijk dat examen­werk tijdig bij de tweede correc­tor terecht komt. En min­stens zo belang­rijk is natuur­lijk dat dat werk ook weer tijdig terug is bij de examina­tor. Maar ja, wat is 'tijdig'?
In het verle­den is herhaal­delijk geble­ken dat er tussen scholen nogal wat inter­preta­tiever­schil­len bestaan met betrek­king tot het begrip 'tijdig'. Daarom hebben de VO-raad, de AOb, de CNV en de FvOv in overleg met het College voor Toetsen en Examens (CvTE) gezamen­lijk een advies­tabel opstu­ren examen­werk gepubli­ceerd.
Het CvTE, de VO-raad, de FvOv en de bonden verzoe­ken de scholen nadruk­kelijk om zich aan deze advies­tabel te houden.

 

Boekpresentatie Marcus du Sautoy

 
Op dinsdag­middag 30 mei 2017 geeft Marcus du Sautoy in Amster­dam een inlei­ding op zijn nieuwe boek 'Dat kunnen we niet weten'. In dat boek gaat hij op zoek naar de grenzen van onze kennis op het gebied van neurowe­ten­schap­pen, quantum­fysica, kosmolo­gie en wiskun­de.
Vervol­gens gaat hij in gesprek met Ionica Smeets, hoogle­raar weten­schaps­communi­catie aan de Univer­siteit Leiden, en Jim Jansen, hoofdre­dacteur New Scien­tist, onder leiding van Rob van Hattum, inhoude­lijk direc­teur NEMO en weten­schaps­redac­teur bij de VPRO.
Marcus du Sautoy is hoogle­raar wiskun­de en hoogle­raar in 'The Public Under­stan­ding of Science' aan de univer­siteit van Oxford. Hij is onder andere bekend als presen­tator van de BBC-series The Story of Maths en The Code. Eerder versche­nen zijn boeken De getal­myste­ries en Het symme­trie-monster.
Bijwo­nen
Deze uitge­breide boekpre­senta­tie vindt plaats in het Audito­rium van Science Center Nemo, op 30 mei 2017 van 17:00−18:00 uur. U bent welkom vanaf 16:30 uur. Wilt u de presen­tatie bijwo­nen, meld u dan uiter­lijk op 22 mei aan via post@nieuwe­zijds.nl.

 

Uitdagende opgaven

 
Af en toe trekken uitda­gende wiskun­deopga­ven een wat breder publiek, bijvoor­beeld via de sociale media. Niet zelden gaat het om een eenvou­dig te verwoor­den of te verbeel­den pro­bleem dat toch niet zo eenvou­dig op te lossen blijkt te zijn.
Derge­lijke opgaven zijn tegen­woordig in over­vloed te vinden. Soms ligt een bron echter zo voor de hand dat deze over het hoofd wordt gezien. Zo bezit­ten bijvoor­beeld zowel de Vlaamse als de Neder­landse wiskun­deolym­piade een goed toegan­kelijk archief, gevuld met een schat aan prachti­ge wiskun­deopga­ven.
Vlaande­ren
De Vlaamse Wiskun­de Olympia­de heeft op één pagina de vragen van alle rondes van de 'gewone' en de 'junior' versie staan. Ook zijn daar de opgaven van de Kangoe­roewed­strij­den te vinden. Verder biedt de website van de Vlaamse Wiskun­de Olympia­de aan docen­ten de moge­lijk­heid om vragen te selecte­ren en te bunde­len tot een oefen­reeks.
Neder­land
De website van de Neder­landse Wiskun­de Olympia­de is iets anders van opzet, met een wed­strijd­archief dat ook uitwer­kingen bevat. De Neder­landse Kangoe­roeopga­ven zijn op een aparte website te vinden die door een andere organi­satie wordt onder­houden. Op die website is het ook moge­lijk om via 'Kangoe­roe digi­taal' interac­tief te oefenen.

 

Cursus Kansrekening bij HOVO-VU Amsterdam

HOVO staat voor 'Hoger Onder­wijs voor Ouderen'. De Vrije Univer­siteit ver­zorgt onder deze noemer alge­meen vormend onder­wijs op aller­lei gebie­den voor mensen die ouder zijn dan 50 jaar, de zoge­naamde 'ouderen'. Deze zomer wordt op de VU een HOVO-cursus kansre­kening ver­zorgd door profes­sor Henk Tijms.
De cursus van Henk Tijms is geba­seerd op zijn onlangs versche­nen Epsilon boekje 'Kansre­kening van Alledag, een Wereld Vol Verras­singen'. In de cursus ligt de nadruk op de theorie en metho­den uit de kansre­kening achter de toepas­singen in dit boekje. Veel aan­dacht zal worden besteed aan de volgen­de begrip­pen:
 
  • Het begrip 'conditi­onele kansen'.
  • Het Bayesi­aanse gedach­tegoed en het kansmo­del van de Markov ketens.
  • Compu­tersimu­latie voor het oplos­sen van kanspro­blemen.
De stof die in deze cursus wordt behan­deld, is ook heel ge­schikt voor uw wiskun­de D lessen.
Data en kosten
De cursus wordt gegeven op maandag 3 juli, donder­dag 6 juli, maandag 10 juli en donder­dag 13 juli 2017, steeds van 10:30 tot 13:00 uur. Plaats van hande­ling is de Vrije Univer­siteit, Amster­dam. Deelna­me kost € 112,= per persoon.
Volg deze link voor meer informa­tie of om u in te schrij­ven.

 

Vakantiecursus 2017: De computer in de wiskunde

 
Ook dit jaar organi­seert de Stich­ting Plat­form Wiskun­de Neder­land weer een twee­daagse vakan­tiecur­sus. Dit jaar is het thema: 'De compu­ter in de wiskun­de: breekij­zer of oud schroot?' In deze cursus zullen vele aspec­ten van de relatie tussen wiskun­de, onder­wijs en compu­ter aan de orde komen.
Program­ma
Er is ook voor dit jaar weer een inspire­rend program­ma samenge­steld dat bestaat uit zes voor­drach­ten en twee practi­cum-uren. Dit is het program­ma van de vrijdag:
  • Arjeh Cohen begint met een voor­dracht over hoe de compu­ter ge­bruikt kan worden voor het bepalen van decima­le ontwik­kelin­gen van getal­len en voor het automa­tisch primiti­veren van func­ties, waarbij de compu­ter ons ook vertelt als een functie geen primi­tieve in bekende func­ties heeft.
  • Sander Dahmen spreekt over 'het abc-vermoe­den', waarvan recent werd beweerd dat er een bewijs voor zou zijn.
  • Joost Hulshof gaat vervol­gens in op de vraag 'Wat kun je alle­maal zonder hulpmid­delen?'
Op zater­dagmor­gen ziet het program­ma er als volgt uit:
  • Han Peters neemt ons in snel­trein­vaart mee langs de ontwik­kelin­gen in de com­plexe dynami­ca.
  • Freek Wiedijk spreekt over het stape­len van bollen, zoals sinaas­appelen in een kistje bij een groente­boer.
  • Wil Schil­ders gaat in op de belang­rijke en vrij nieuwe inter­disci­plinai­re vakge­bieden 'Computa­tional Science and Enginee­ring' en 'Mathema­tical Model­ling, Simula­tion and Optimi­sation'.
Ook dit jaar is er weer ruimte voor zelf­werk­zaam­heid. Er wordt één practi­cum op vrijdag en één practi­cum op zater­dag georga­niseerd. Tijdens die practi­ca gaan de deelne­mers werken aan vraag­stukken die in direct verband staan met de voor­drach­ten van die dag.
Data en in­schrij­ven
De cursus wordt op de volgen­de data gehou­den:
  • Eindho­ven: vrijdag 25 augus­tus en zater­dag 26 augus­tus 2017, TU/e.
  • Amster­dam: vrijdag 1 septem­ber en zater­dag 2 septem­ber 2017, CWI.
Op vrijdag duurt de cursus van 15:00 tot 20:30 uur en op zater­dag van 10:00 tot 15:00 uur. Een brochu­re met uitge­breide informa­tie over de lezin­gen en een in­schrij­vings­formu­lier kunt u via deze link vinden.
De vakan­tiecur­sus is een profes­sionali­serings­activi­teit die is aange­meld bij Regis­terle­raar.

Vacatu­res in het onder­wijs

Het plaat­sen van vacatu­remel­dingen voor docen­ten wiskun­de en rekenen is gratis voor niet particu­liere instel­lingen voor middel­baar en hoger onder­wijs. Voor de voor­waarden: zie www.wiskun­debrief.nl.


 

Tweedegraads vacature te Leiden

Het Marecol­lege te Leiden zoekt voor school­jaar 2017−2018 een tweede­graads docent wiskun­de. Wij zijn een vrije­school voor vmbo-t, havo en vwo met een popula­tie van onge­veer 530 leerlin­gen.
Het betreft hier een betrek­king van 0,4−0,6 fte met uit­zicht op een vaste aanstel­ling. De wiskun­deles­sen zijn wel­licht uit te breiden met reken­lessen.
Kijk op onze site voor meer informa­tie over onze school en bekijk via deze link de vacatu­re.
 

Adver­tenties

Voor voor­waarden en tarie­ven: zie www.wiskun­debrief.nl.


 

Meld uw invoering van Getal & Ruimte en ontvang uw eigen π-klok

Start u komend jaar met de 12e editie havo/vwo onder­bouw van Getal & Ruimte? Laat ons dat dan vóór 1 juni 2017 weten.
U ont­vangt dan per sectie een exem­plaar van onze eigen Getal & Ruimte π-klok cadeau.
 

 

Betaal minder en krijg zoveel meer

Als vernieu­wing en innova­tie érgens thuisho­ren, dan is dat wel in het onder­wijs. Voor wiskun­dedocen­ten en leerlin­gen was er al de HP Prime rekenma­chine; de snelste en meest innova­tieve grafi­sche rekenma­chine op de markt met een uniek touch­screen. Nu kunt u dezelf­de grafi­sche kracht ook op uw Windows, Android en Apple iOS devices instal­leren.
Alleen HP geeft u een CvTE-goedge­keurde grafi­sche rekenma­chine in combina­tie met een app (app zelf niet toege­staan bij CE) op het plat­form van úw keuze. En dat voor een fractie van de kosten bij een concur­rent!
Blijf niet achter in een verande­rende (wiskun­de)wereld en leer meer over hoe HP’s onder­wijsop­lossin­gen u nu en in de toe­komst verder kunnen helpen.
Mail voor meer informa­tie en demon­statie­moge­lijkhe­den naar info@hp-prime.nl.

 

Met de wiskundesectie aan het werk

Wilt u als sectie wiskun­de werken aan betere resulta­ten, leren en ICT, vakdi­dactiek, active­rende didac­tiek, toetsen onder de loep of examen­trai­ning? Vanuit onze ver­schil­lende experti­ses begelei­den wij secties wiskun­de.
En als het werk in de sectie of in de klas belem­merd wordt, bieden we team- of indivi­duele coa­ching aan. In een gratis startge­sprek bepalen we in overleg een effec­tieve manier om het wiskun­deonder­wijs op uw school te verster­ken.
Bel of mail voor meer informa­tie.
Lam­brecht Spijker­boer, 06-25051956, STA@Lam­brecht­spijker­boer.nl
Willem Denijs, 06-48496944, info@willem­denijs.nl

 

T3 Nederland − Webinar 'Analytische meetkunde' − 17 mei 2017

Analyti­sche meetkun­de voor wiskun­de B
In het nieuwe program­ma wiskun­de B is analyti­sche meetkun­de (meetkun­de met coördi­naten) een nieuw onder­werp. In dit webinar kijken we hoe we TI-Nspire­™ CX techno­logie kunnen gebrui­ken bij de lessen meetkun­de.
U ont­vangt een duide­lijke instruc­tie. U kunt de webi­nars volgen vanaf uw PC, laptop of iPad, thuis of op school. U krijgt handige tips en kunt vragen stellen. In­schrij­ven kan via info@t3neder­land.nl.
 

 
redactie:Gerard Koolstra, Tineke van den Berg en Ton Groeneveld
e-mail:redactie@wiskundebrief.nl
website:www.wiskundebrief.nl