nummer 732, 20 maart 2016
Dit nummer wordt gestuurd naar ruim 4400 adressen.
|
De WiskundE-brief is een digitale nieuwsbrief, gericht op wiskundedocenten in het voortgezet onderwijs,
met als doel om een snelle onderlinge uitwisseling van informatie en
meningen mogelijk te maken. De brief verschijnt buiten de schoolvakanties ongeveer
één keer per week. Het abonnement is gratis.
Uw bijdragen aan de WiskundE-brief zijn welkom op het e-mailadres
van de redactie. Op de website van de WiskundE-brief
kunt u zich abonneren, vindt u alle voorwaarden en advertentietarieven en kunt u oude nummers nalezen.
|
Artikelen en bijdragen | | |
Vacatures in het onderwijs | | |
Advertenties | | |
Verwarring rond toegestane grafische rekenmachines
In WiskundE-brief 731 werd vermeld dat met ingang van het Centraal Examen
2017 (havo) of 2018 (vwo) uitsluitend bepaalde, recente types
grafische rekenmachines zijn toegestaan. De lijst die daar staat,
is door een zeer recent aanpassing van de regeling niet meer correct.
Volgens
een
afgelopen woensdag verschenen overzicht ('2e nadere vaststelling') geldt
nu de volgende lijst :
- Casio fx-9860GII (SD) met examenstand en OS 2.07 en hoger.
- Casio fx-CG20 met examenstand en OS 2.01 en hoger.
- Hewlett Packard Prime (CAS moet in de examenstand uitgeschakeld zijn).
- TI-84 Plus T vanaf versie OS 5.1, de basisversie met LED lampje.
- TI-84 Plus CE-T vanaf versie OS 5.1.
- TI-Nspire CX (alleen de versie zonder CAS).
Opvallend is dat nu ook de minimale versies van het Operating System (OS)
voorgeschreven zijn.
Ontbrekende machines
In de vorige lijst stonden onder andere ook de Texas Instruments
84 plus, 84 plus C, 84 plus SE en 84 plus CE vermeld. Die machines
ontbreken in de nieuwe lijst en lijken nu dus uitdrukkelijk
niet meer te zijn toegestaan. Volgens Mark de Hiep
van Texas Instruments berust dit echter op een misverstand dat
binnenkort door het CvTE uit de weg zal worden geruimd en mogen
deze machines ook in 2017 en 2018 gewoon gebruikt worden.
Alleen uit de lijst
Voor examenjaar 2016 (havo) en 2017 (vwo) zijn ook oudere types nog
toegestaan, alhoewel het gebruik van die machines wordt afgeraden.
Maar voor de huidige vierdeklassers geldt dat ze het Centraal Examen
alleen mogen maken met een rekenmachine die in lijst is opgenomen.
Vanaf 2017 is tijdens het wiskunde examen ook het gebruik van een
'gewone' rekenmachine verboden. Daarom is het van groot belang dat er
geen misverstanden bestaan met betrekking tot de vraag, welke grafische
rekenmachines wel en niet zijn toegestaan.
Nog geen duidelijkheid
Tegelijk met de publicatie van de nieuwe lijst verscheen in de
Staatscourant
de officiële wijzigingsregeling. Hierin staat dat oude types nog wel
zijn toegestaan in 2017. Zo is de verwarring dus compleet!
Navraag bij het CvTE leerde dat het hier een fout betreft die snel
zal worden gecorrigeerd. Met een beetje geluk wordt het overzicht van
toegestane rekenmachines dan ook meteen aangepast en hoeven leerlingen
niet massaal naar de winkel te lopen om een nieuwe grafische rekenmachine te kopen.
Wordt vervolgd ...
|
Grafische rekenmachine: overgangsregeling of toch niet?
In alle publicaties over toegelaten grafische rekenmachines werd steeds vermeld dat het er een overgangsregeling gold voor de examenjaren 2016/2017 havo en 2016/2017/2018 vwo.
Tot mijn grote verbazing en ontsteltenis las ik afgelopen week op examenblad.nl dat er op 2 maart 2016 een wijziging is doorgevoerd in de toegestane hulpmiddelen voor het examenjaar 2017, met als gevolg dat de TI-84 plus niet meer gebruikt mag worden tijdens het examen havo in 2017 en vwo in 2018. Dit is in strijd met de eerdere berichtgeving en heeft tot gevolg dat er een aantal leerlingen in havo 4 en vwo 4 nu ineens met de verkeerde rekenmachine blijken te werken.
Naar mijn mening kan het niet dat zo'n wijziging in een lopend schooljaar wordt doorgevoerd.
Trudy Kloos,Huygens college Heerhugowaard
Noot redactie: Zoals in artikel hierboven gemeld gaat het mogelijk om een misverstand.
|
Examenstand of reset? Geen vrije keuze!
Voor het Centraal Examen 2016 gelden nieuwe regels wat betreft de grafische
rekenmachine. Die regels schrijven onder andere voor dat de grafische rekenmachine
aan het begin van het examen moet worden 'gereset' of in de examenstand moet
worden gezet. Het woordje 'of' mag hier echter niet als een keuzemogelijkheid
worden opgevat.
De regelgeving dient zo te worden geïnterpreteerd dat de examenstand verplicht is
tenzij de grafische rekenmachine niet over een examenstand beschikt. Alleen als er
op de grafische rekenmachine geen examenstand beschikbaar is, mag een 'reset'
worden toegepast.
Overzicht
In deze
(en andere) bijlage(n) bij de maartmededeling voor het komende CE staat voor
2016 het volgende overzicht:
merk |
type |
reset/examenstand |
opmerking |
Casio |
fx-9750GII |
reset |
|
|
fx-9860GII (SD) |
examenstand |
OS 2.07 en hoger. |
|
fx-CG20 |
examenstand |
OS 2.01 en hoger. |
HP |
39GII |
reset |
|
TI |
TI-84 Plus CE-T |
examenstand |
vanaf versie OS 5.1.5. |
|
TI-84 Plus T |
examenstand |
vanaf versie OS 5.1, de basisversie met LED lampje. |
|
Nspire CX |
Examenstand |
alleen versie zonder CAS (Computeralgebrasysteem). |
Verder schrijft men voor:
"Bij het vaststellen van een procedure voor het instellen van de examenstand of
het uitvoeren van een reset én de controle daarvan, zal de school rekening moeten
houden met de werking van de machine(s) die op school gebruikt wordt/worden. Voor
een handleiding voor het instellen van de examenstand of het uitvoeren van een
reset op bovenstaande machines verwijzen wij u naar de website van de betreffende
fabrikant. Voor alle oudere machines die nog zijn toegestaan maar niet expliciet
in de Regeling toegestane hulpmiddelen voor 2016 zijn opgenomen, geldt dat het
geheugen geleegd moet worden middels (sic) een reset." |
Upgrade verplicht?
Opmerkelijk is dat er minimale versies van de Operating Systems (OS) worden
voorgeschreven maar dat er tegelijkertijd ook oudere machines worden toegestaan.
Onduidelijk is of er onder 'oudere machines' ook machines met verouderde
Operating Systems worden verstaan of dat het verplicht is om, wanneer dat
mogelijk is, het Operating Systems te 'upgraden'.
Hieronder staan links naar merkspecifieke informatie over de examenstand/reset:
|
Leve de wiskunde! 2016
Op vrijdag 8 april 2016 organiseert de UvA voor de veertiende keer
het congres 'Leve de Wiskunde!'. Gedurende dit congres, dat
een gehele dag duurt, worden er door wetenschappers die verbonden
zijn (geweest) aan één van de Amsterdamse universiteiten een aantal
korte lezingen gehouden. In al die lezingen speelt wiskunde
uiteraard een grote rol.
Natuurlijk wordt de dag afgesloten met een gezellige borrel. Tijdens
die borrel kunt u uw collega's en de aanwezige wetenschappers nog
informeel even spreken.
Onderwerpen
Tijdens het congres worden er vijf lezingen van elk drie kwartier gegeven.
Sindo Nunez Queija vertelt u om te beginnen hoe lang je moet wachten
tot een aap 'ABRACADABRA' heeft getypt. Arno Kret legt daarna uit hoe
een rekenmachine de trigonometrische functies evalueert. Na de lunch spreekt
Harry Buhrman over kwantumcomputers waarna Rob Stevenson u
laat zien dat het concept van orthogonaliteit ook toepasbaar is op polynomen,
welk gegeven weer gebruikt kan worden om integralen te benaderen. Tenslotte
gaat Nan van Geloven vertellen welke statistische methoden in
het ziekenhuis worden gebruikt om te schatten hoe groot de kans is
dat een stel zwanger zal worden.
Leve de Wiskunde! is toegankelijk voor alle belangstellenden. In het
bijzonder zijn wiskundedocenten en leerlingen uit vwo 5 en 6 van harte
welkom.
Inschrijven
Deelname is kosteloos. Docenten mogen maximaal vijf leerlingen meenemen.
In totaal worden er per school maximaal tien leerlingen toegelaten. Docenten
ontvangen op aanvraag een nascholingscertificaat. Zie ook het aanmeldingsformulier.
Via deze link
kunt u meer informatie opvragen en u voor het congres inschrijven.
|
Johann Bernoulli Lezing 2016
De komende
Johann Bernoulli Lezing" zal worden gehouden door Frits Beukers (Universiteit
Utrecht) en heeft als titel Een oneindige boekhouding.
In de geschiedenis van de wiskunde blijkt steeds weer dat een groot deel
ervan bestaat uit een voortdurende worsteling met het oneindige. Denk aan
de paradoxen van Zeno, zoals Achilles en de schildpad. Denk ook aan de
worsteling om transcendente functies te temmen in de tijd van Bernoulli.
Een cruciale rol werd daarin gespeeld door de oneindige reeksen ofwel de
vraag hoe je oneindig veel getallen bij elkaar optelt.
Uitdagingen en paradoxen
Nu zijn we daar min of meer uit. Het begrip 'oneindige reeks' is echter
nog steeds een bron van paradoxen, resultaten met grote schoonheid en
nog onopgeloste uitdagingen. In de voordracht van Frits Beukers komen
alledrie de aspecten naar voren. Uiteindelijk zal hij u ervan
proberen te overtuigen dat
1 + 2 + 3 + 4 + ... = − 1/12.
De Johann Bernoulli Lezing vindt plaats op maandag 11 april 2016 om 19:30 uur in de Aula van het Academiegebouw, Broerplein 5 te Groningen.
De toegang is gratis. Meer informatie vindt u op bernoulli.math.rug.nl.
|
Netwerkbijeenkomst Priem en Jerk
Woensdag 13 april 2016 organiseert het steunpunt wiskunde regio
Noord-Holland een bijeenkomst over de derde afgeleide en de
priemgetalstelling. Op het programma staan niet alleen lezingen, maar ook het maken van opgaven en een quiz (met Socrative).
Fred Lauwers brengt ons naar de snelste lift in de grootste
wolkenkrabber van Shanghai en laat ons rekenen en tekenen aan de
bijbehorende derde afgeleide, de zogeheten Jerk. Neem voor
dit onderdeel beslist uw tekengerei mee!
De priemgetalstelling zegt, ruwweg gesproken, dat de kans dat
een groot getal N een priemgetal is, ongeveer gelijk is aan
1/ln( N). Gabriel Molinari en Bart Zevenhek doen
verslag van hun speurtocht naar een nieuw bewijs voor deze stelling.
Programma
tijd |
onderdeel |
16:15−16:30 |
Ontvangst met koffie en thee. |
16:30−17:45 |
Fred Lauwers: De Jerk. |
17:45−18:30 |
Maaltijd. |
18:30−20:15 |
Gabriel Molinari en Bart Zevenhek: De priemgetalstelling. |
20:15−20:30 |
Afsluiting. |
De bijeenkomst wordt gehouden op het Barlaeus Gymnasium,
Weteringschans 29-31, Amsterdam. De kosten bedragen € 35,= voor
niet-Bètapartnerscholen. Deelnemers ontvangen een nascholingscertificaat.
Aanmelden kan via deze link.
Kees Temme
|
Webklas Informatica
Wij zoeken op korte termijn nog deelnemers voor de UvA-Webklas
Informatica (4 weken) met als titel "Wat is een programma?".
Ervaring met programmeren is niet nodig en een centraal thema in
deze webklas is het onderscheid tussen syntax en semantiek.
Deelnemers leren tijdens de Webklas een heel eenvoudige programmeertaal
en leveren de uitwerkingen van hun opgaven in per email. De webklas is
wiskundig georiënteerd en bevat bijvoorbeeld een hoofdstuk " Rekenen
zonder getallen" (week 4, hoofdstuk 13). Na succesvolle afronding
van de webklas krijgt de deelnemer een certificaat.
De webklas vindt plaats in de periode van 4 april tot en met 1 mei
2016. De doelgroep is vwo klas 5 en 6.
U kunt
hier klikken voor een indruk van het cursusmateriaal.
En
via deze link kunt u zich aanmelden.
Alban Ponse
|
Abelprijs 2016 voor Andrew Wiles
De Abelprijs 2016 is afgelopen dinsdag toegekend aan sir Andrew J. Wiles.
Wiles werd wereldberoemd door het 'laatste vermoeden van Fermat' te bewijzen:
Voor n > 2 zijn er geen positieve gehele getallen x, y, z waarvoor
geldt: xn + yn = zn.
De Abelprijs wordt sinds 2003 jaarlijks toegekend en wordt beschouwd als
de 'Nobelprijs' voor de wiskunde. Het prijsbedrag en de ceremonies rond de
uitreiking lijken sterk op die van de Nobelprijs.
Op YouTube
is de aankondiging te bekijken, evenals twee bijdragen waarin kort wordt
ingegaan op het bewijs van Wiles en de rol van elliptische krommen en
modulaire vormen daarin.
Op de website
van de Abelprijs is wat achtergrondmateriaal beschikbaar.
|
Finale Wiskunde A-lympiade
Op vrijdag 11 en zaterdag 12 maart jl. vond de internationale finale van de Wiskunde A-lympiade plaats.
De teams waren geselecteerd op basis van de voorronde die in november in verschillende landen een dag lang op de scholen plaatsvond.
64 jongeren uit verschillende landen (Denemarken, Duitsland, Iran, Sint Maarten, Aruba en Nederland) werkten twee dagen lang aan een opdracht over De beste school kiezen. Op basis van een grote hoeveelheid statistische gegevens moest onderzocht worden welke van zes (fictieve) scholen de beste was. Tijdens de slotpresentaties moest op grond van dezelfde gegevens geprobeerd worden de conclusies van de concurrentie te weerleggen, en dat gebeurde vaak op levendige wijze.
Fantastische dagen
Een ouder mailde ons achteraf: Onze dochter heeft twee fantastische dagen achter de rug in Garderen met de finale van de A-lympiade. Wij willen u en uw medewerkers bijzonder bedanken voor deze kans om met jongeren uit diverse landen bezig te zijn met het vak wiskunde."
De finaleopdracht is hier te vinden.
Meer informatie en een archief van alle oude Wiskunde A-lympiade opdrachten via deze link.
Dédé de Haan
|
Prijsuitreiking Wiskunde B-dag
Afgelopen vrijdag zijn in het Academiegebouw in Utrecht de 10 landelijk best presterende teams bij de Wiskunde B-dag 2015 in het zonnetje gezet. De Wiskunde B-dag is een 1-daagse opdracht voor op school voor teams uit 5-HAVO en 5/6-VWO met wiskunde B in hun profiel.
Leerlingen werken in teams van 3 of 4 de hele dag aan een open wiskundig probleem. Aan het eind van de dag presenteert elk team zijn oplossing in de vorm van een werkstuk. Optioneel kunnen de teams meedoen aan de landelijke wedstrijd.
De opgave van 2015 ging over of bepaalde objecten door een 1 meter brede gang met een rechte hoek er in verplaatst kunnen worden. Het gaat om het probleem in het platte vlak: welke tweedimensionale meetkundige vormen (lijnstuk, rechthoek, cirkel, ...) kunnen door de gang verplaatst worden?
Uitslag
Tijdens de feestelijke bijeenkomst is de volgorde van de top 10 bekend gemaakt. De top drie:
- Lorentz Casimir Lyceum, Eindhoven
- Stedelijk College Eindhoven
- Gymnasium Novum, Voorburg
Ook mee doen?
De volgende editie van de de Wiskunde B-dag vindt plaats op 18 november 2016.
Klik hier voor meer informatie en een archief van alle oude Wiskunde B-dag opdrachten.
Susanne Tak
|
Vacatures in het onderwijs
Het plaatsen van vacaturemeldingen voor docenten wiskunde en rekenen is
gratis voor niet particuliere instellingen voor middelbaar en hoger onderwijs.
Voor de voorwaarden: zie www.wiskundebrief.nl.
Eerstegraads vacature op Aruba
Met ingang van het nieuwe schooljaar zijn wij op zoek naar enthousiaste
eerstegraads wiskundedocenten met een moderne kijk op het onderwijs die
zij met collegas durven te delen. De nieuwe collegas leveren een
bijdrage aan de onderwijs- en vormingsdoelen van onze school.
Meer informatie vindt u via www.colegioarubano.aw.
|
Eerstegraads vacature te Haarlem
|
Eerstegraads vacature te Bergen op Zoom
|
Voor het Mollerlyceum in Bergen op Zoom zijn wij op zoek naar:
Een eerstegraads docent wiskunde voor 0,8 fte.
Inschaling: LD, conform functieboek OMO.
Ingangsdatum: aanvang schooljaar 2016-2017.
Meer
informatie staat hier. Daar kunt u ook solliciteren door middel van
het uploaden van uw motivatiebrief en curriculum vitae.
|
|
Vacature Hogeschool van Amsterdam
Per 1 april 2016 zoeken wij voor de Aviation Academy van de Hogeschool
van Amsterdam een:
Docent Aviation (0,8 - 1,0 fte) met affiniteit voor onderwijsvernieuwing
Het gaat om een brugfunctie tussen Wiskunde, Engineering en Operations,
waarin het geven van onder andere colleges, practica en contacten met het
bedrijfsleven elkaar afwisselen.
Meer
informatie vindt u via deze link.
|
Vacature Hogeschool Windesheim
|
De lerarenopleiding wiskunde van de Hogeschool Windesheim zoekt
voor een nieuwe schooljaar een fulltime collega.
Inlichtingen? Mail w.van.der.vegt@windesheim.nl.
|
|
Vacature Volwassenonderwijs te Haarlem
| |
Het Nova College in Haarlem zoekt per 1 augustus docenten wiskunde A en B (1,2 fte). Vindt u het lesgeven aan examenkandidaten een uitdaging, dan is wellicht het VAVO (Voortgezet Algemeen VolwassenenOnderwijs) van het Nova College iets voor u. Wij bieden een uitdagende baan in een aantrekkelijke werkomgeving.
Solliciteren kan tot 27 maart. Meer weten:
klik op deze link. |
|
Advertenties
Klaar voor de krachtigste GR voor het middelbaar onderwijs?
Veranderingen in de exameneisen betekenen verandering van
(grafische) rekenmachine. Waarom dan niet meteen voor de beste
machine kiezen? Als docent kunt u de nieuwe grafische rekenmachine
van HP nu kosteloos testen. Neem contact op met p.schadron@hp-prime.nl
voor meer informatie en ontvang een HP Prime voor u en/of de sectie.
- Zeer snelle, nieuwe processor.
- Een touchscreen met kleur en hoge resolutie. Het is tenslotte 2016.
- Door het CvTE goedgekeurde examenmodus.
- Volledige support van Noordhoff voor G&R en MW online beschikbaar.
Neem ook eens een kijkje op www.hp-prime.nl voor veel meer informatie over
de HP Prime rekenmachine en voor Nederlands lesmateriaal.
| |
|
|
|