nummer 939, 12 novem­ber 2023

Dit nummer wordt ge­stuurd naar onge­veer 4800 adres­sen.

De Wiskun­dE-brief is een digita­le nieuws­brief, gericht op wiskun­dedocen­ten in het voortge­zet onder­wijs, met als doel om een snelle onder­lin­ge uitwis­se­ling van informa­tie en menin­gen moge­lijk te maken. De brief ver­schijnt buiten de school­vakan­ties min­stens één keer per twee weken. Het abonne­ment is gratis.
Uw bijdra­gen aan de Wiskun­dE-brief zijn welkom op het e-maila­dres van de redac­tie. Op de website van de Wiskun­dE-brief kunt u zich abonne­ren, vindt u alle voor­waar­den en adver­tentie­tarie­ven en kunt u oude nummers nalezen.
Artikelen en bijdragen
Verschenen
Vacatures in het onderwijs
Advertenties

 

Wiskunde op het vavo

 
In het alge­meen is er onder wiskun­dedocen­ten een beperk­te kennis over het volwas­sen alge­meen voortge­zet onder­wijs (vavo). Inciden­teel wordt het overwo­gen als een moge­lijk­heid voor leerlin­gen die zijn afgewe­zen tijdens de examen­bespre­king. In het vavo kunnen leerlin­gen, onge­acht hun voorop­lei­ding, een diploma of deelcer­tifica­ten voor vmbo-t, havo of vwo behalen. Niette­min is het vavo niet uitslui­tend bedoeld voor afgewe­zen leerlin­gen. Het biedt een uit­komst voor een bredere doel­groep.
Op alle vavo-instel­lin­gen wordt dagon­der­wijs aangebo­den, sommige daarvan geven ook avondon­der­wijs. Overdag ver­toont het onder­wijs grote gelijke­nis­sen met dat van regulie­re vo-scholen, met het opval­len­de ver­schil dat de gehele boven­bouw­stof binnen één school­jaar wordt behan­deld. Dit ge­schiedt in drie perio­den van zeven leswe­ken, gevolgd door een afslui­ten­de periode met examen­trai­ning. Het avondon­der­wijs is echt heel anders. Leerlin­gen krijgen weke­lijks één avond les in een speci­fiek vak. Het volledi­ge boven­bouwpro­gram­ma wordt in drie perio­den van zeven avond­les­sen doorlo­pen, gevolgd door een periode met één avond­les per week examen­trai­ning.
Naar mijn overtui­ging voegt het vavo daadwer­ke­lijk waarde toe aan het wiskun­deonder­wijs in het regulie­re voortge­zet onder­wijs. Dit illu­streer ik aan de hand van de volgen­de voor­beel­den.
Wiskun­de C leer­ling
Bij in­schrij­vin­gen voor het nieuwe school­jaar hoor ik vaak van leerlin­gen dat op hun huidige school wiskun­de C niet wordt aangebo­den of wordt gecombi­neerd met wiskun­de A. Dit is niet alleen een gemis voor zwakke­re wiskun­deleer­lin­gen, maar ook voor leerlin­gen die bewust een cultuur­pro­fiel hebben gekozen. Hoewel de combina­tie met wiskun­de A geduren­de de eerste twee boeken haal­baar is met de gebruik­te methode, behan­delt wiskun­de C daarna daadwer­ke­lijk andere onder­wer­pen. Voor­deel bij mij op school is dat er meer leerlin­gen met wiskun­de C zijn, waar­door ze apart uitleg kunnen krijgen. De verwer­kings­uren kunnen ze dan, indien nodig, bij een wiskun­de A groep volgen.
Profiel­wisse­laar
In mijn klas krijg ik regelma­tig leerlin­gen die reeds in het bezit zijn van een diploma, maar tijdens hun studie­keu­ze besef­fen dat zij niet het juiste vakken­pak­ket hebben gekozen. Deze gemoti­veer­de leerlin­gen gaan vastbe­ra­den aan de slag, vaak met wiskun­de B, al dan niet in combina­tie met natuur­kun­de.
Door­stro­men naar de univer­si­teit
Met name op de avond­school zie ik leerlin­gen met een prope­deu­se die willen door­stro­men naar de univer­si­teit. Voor bepaal­de studies is een vwo-certifi­caat wiskun­de vereist. Het is een aanzien­lij­ke uitda­ging om te bepalen of wiskun­de C, A of B voldoen­de is, aange­zien elke univer­si­teit haar eigen toela­tingsei­sen lijkt te hante­ren. Voor deze leerlin­gen kan het behalen van een wiskun­decerti­fi­caat een com­plexe taak zijn. Stelt u zich voor dat een leer­ling die vmbo-T afrondt zonder wiskun­de, vervol­gens de havo zonder wiskun­de vol­tooit en door­stroomt naar het hbo. Het inhalen van drie jaar wiskun­de met de bijbeho­ren­de basis­ken­nis binnen één jaar kan een uitda­ging vormen.
Uiter­aard zitten er ook gezakte leerlin­gen op het vavo. Ik ben ervan over­tuigd dat ieder­een een tweede kans ver­dient, ook de jonge­ren die niet altijd de juiste keuzes hebben gemaakt. Het vavo biedt de moge­lijk­heid om zich te concen­tre­ren op speci­fie­ke vakken waarin onvol­doen­des zijn behaald, zonder opnieuw examen te hoeven doen voor alle vakken.
Voor al deze situa­ties geldt dat het regulie­re vo wel­licht niet de meest geschik­te omge­ving is en het vavo iets extra's kan bieden.
ch

 

Even aandacht voor het nut van wiskunde

 
Onge­veer drie jaar geleden hebben Fréderi­que Kool en Jason Zijl­stra (beiden wiskun­dele­raar) de website Math­ness.nl in het leven geroe­pen om con­creet ant­woord te geven op vragen over het nut en gebruik van wiskun­de. Op de site staan nu ook korte video's (circa 3 - 4 minuten), waarin steeds een stukje leer­stof wordt gekop­peld aan het gebruik in de prak­tijk.
Zo gaat een van de film­pjes over het ontdek­ken van exopla­ne­ten met behulp van blok­func­ties, waarbij de afgelei­de een belang­rij­ke rol speelt. Elders op de website wordt wat verder inge­gaan op wat in het filmpje aan de orde komt. Andere video's gaan over het dalen van vlieg­tui­gen in relatie tot de tangens of over het verband tussen muziek en de sinus­func­tie. Verras­sen­der zijn mis­schien de film­pjes over groene energie in relatie tot het oplos­sen van verge­lijkin­gen en het verband tussen het vrijma­ken van variabe­len en de lance­ring van satel­lie­ten.
Over sommige onder­wer­pen zijn op dit moment nog geen video's beschik­baar, maar wel lesmate­ri­aal. Daarin komt bijvoor­beeld de relatie tussen radia­len en de modulus functie ener­zijds en zelfrij­den­de auto's ander­zijds aan de orde. Aan de video's wordt trou­wens gewerkt.
Ook de video’s van Succes­formu­les in Beeld (Plat­form Wiskun­de Neder­land) zijn op Math­ness.nl te vinden.
Met de video’s op Math­ness kun je snel en makke­lijk een paar minuten van de les beste­den aan wiskun­de in “de echte wereld”. Er zijn ook video’s over banen waarin wskunde veel ge­bruikt wordt.
Contact opnemen met Fréderi­que en Jason kan via info@math­ness.nl

 

Ars et Mathesisdag

Komende zater­dag, 18 novem­ber, is de jaar­lijk­se Ars et Mathe­sis­dag, dit jaar in Leiden. Er zijn vier lezin­gen lezin­gen, exposi­ties, en aan het eind van de dag worden de prijzen van de lustrum­prijs­vraag uitge­reikt.
Het program­ma ziet er als volgt uit:
tijd onder­werp toelich­ting
9:45 Ont­vangst moge­lijk­heid bezoek exposi­ties
10:30 Welkom met medede­lin­gen bestuur
10:45 De cosma­ten­vloer van Westmin­ster Abbey lezing Bart Heuke­lom
11:30 Binaire en andere wiskun­di­ge patro­nen lezing Arjan van der Meij
12:15 Intro­duc­tie nieuwe exposan­ten
12:30 Pauze moge­lijk­heid lunch en bezoek exposi­ties
13:30 Jaar­boek 2023 en jubile­umuitga­ve Klaas Lakeman
13:45 Vouwend wiskun­de verken­nen lezing Jacolie­ne van Wijk
14:30 Theepau­ze moge­lijk­heid bezoek exposi­ties
15:00 De veel­vlak­ken van Al­brecht Dürer lezing Rinus Roelofs
15:45 Prijs­uitrei­king lustrum­prijs­vraag
16:10 Afslui­ting tot 16:45
 
 Binair patroon (Arjan van der Meij)
Meer informa­tie is te lezen in de ArsetMa­the­sis Nieuws­brief van oktober 2023.
Prakti­sche informa­tie
Datum: zater­dag 18 novem­ber 2023
Plaats: Cleve­ring­zaal in het Kamer­ling Onnesge­bouw van de Univer­si­teit Leiden.
Kosten: € 15,= (inclu­sief koffie en thee, lunch wordt niet ver­zorgd) voor niet-dona­teurs
Aanmel­ding: via dit formu­lier
Beta­ling: bij voor­keur vooraf op reke­ning NL70 ABNA 0552 7118 96 t.n.v. Stich­ting Ars et Mathe­sis, o.v.v. "Bijdra­ge A&M-dag 2023”.

 

KWG Wintersymposium

Op zater­dag 13 januari is het jaar­lijk­se evene­ment voor wiskun­delera­ren en andere wiskun­de-enthou­siaste­lin­gen. Dit jaar is het thema 'inzich­te­lijk ab­stract', met verras­sen­de resulta­ten uit de albebraïsche meetkun­de en algebraïsche topolo­gie.
Het program­ma is als volgt:
tijd naam spreker
10:30−11:00 Ont­vangst met thee en koffie
11:00−12:00 Een touw heeft een even aantal uitein­den
Een stuk touw heeft twee uitein­den, behalve als het touw een lus vormt, dan heeft het geen uitein­den. In beide geval­len is het aantal uitein­den even. Deze simpele observa­tie heeft ver­strek­ken­de gevol­gen in de wiskun­de en daarbui­ten.
Dr. Thomas Rot
12:00−13:00 Moduli­ruim­ten - een familie­geschie­de­nis
Algebra­ï­sche meetkun­de bestu­deert meetkun­di­ge objec­ten die worden beschre­ven door (poly­noom)verge­lijkin­gen. Zulke objec­ten worden varië­tei­ten genoemd. Ze hebben een dimen­sie en te be­schrij­ven is hoe ingewik­keld ze zijn. De vraag 'hoe verande­ren varië­tei­ten in fami­lies?' wordt beant­woord.
Dr. Valen­tijn Karema­ker
13:00−13:40 Lunch
13:40−14:40 Knippen en plakken in de 21ste eeuw
Twee veelhoe­ken worden schaar­congru­ent genoemd als we, door met een schaar langs rechte lijnen te knippen en vervol­gens de stukken weer aan elkaar te lijmen, de ene vorm uit de andere kunnen maken. Schaar­congru­en­tie was het onder­werp van één van de 23 vragen van Hilbert in 1900. In de jaren zeven­tig werd een zelfde soort vraag gesteld voor gladde varië­tei­ten. In deze lezing worden klassie­ke invari­an­ten geïntrodu­ceerd en geüpgraded naar de moderne wiskun­de.
Dr. Renee Hoekze­ma
14:40−15:00 Pauze met koffie en thee
15:00−16:00 Een onder­werp uit de algebra­ï­sche meetkun­de
De experti­se van de spreker ligt op het gebied van getal­theo­rie en algebra­ische meetkun­de.
Prof. dr. Jaap Top
Daar­naast is er een markt.
 
Prak­tisch
Het Winter­symposi­um vindt plaats op zater­dag 13 januari 2024 in het Acade­miege­bouw van de Univer­si­teit Utrecht (Dom­plein) van 10:30 – 16:00 uur. Het symposi­um is in de eerste plaats bestemd voor docen­ten wiskun­de. Ook voor leerlin­gen en collega’s van andere vakge­bie­den kan het symposi­um interes­sant zijn. Alle belang­stellen­den zijn van harte welkom.
Het volledi­ge program­ma is hier te vinden, en aanmel­den kan hier. De kosten voor deelna­me aan het symposi­um bedra­gen is € 40 voor KWG-leden, € 45 voor niet-leden en € 25 voor leerlin­gen, studen­ten en stand­hou­ders. De bijdra­ge is inclu­sief lunch en consump­ties geduren­de de dag. Bij beta­ling na 31 decem­ber 2023 worden de deelna­mekos­ten met € 5 ver­hoogd. Voor nadere inlich­tin­gen kunt u terecht bij Rogier Bos, r.d.bos@uu.nl.

 

Internationale wiskundewedstrijd rond kerst

 
4TU.AMI, het samen­wer­kings­ver­band van de Techni­sche univer­sitei­ten van Delft, Eindho­ven, Twente en Wagenin­gen, organi­seert ook dit jaar in decem­ber weer een wiskun­dewed­strijd voor scholie­ren uit 5 en 6 vwo. De vier techni­sche univer­sitei­ten werken hierbij samen met het Duitse wiskun­deinsti­tuut Math+ in Berlijn.
De wed­strijd vindt plaats in de advents­perio­de en wordt ge­speeld met behulp van een digita­le advents­kalen­der, de zoge­naam­de Matheka­len­der. Van 1 tot en met 24 decem­ber 2023 kunnen de deelne­mers elke dag een in het Engels gestel­de wiskun­di­ge opgave oplos­sen. Dat kan via een app (Android en Apple) of via de website. Er vallen mooie prijzen te verdie­nen, zoals bijvoor­beeld een laptop.
Pittige uitda­gin­gen in kerst­sfeer
De opgaven zijn uitda­gend en soms van het niveau van de finale van de Neder­land­se Wiskun­de Olympia­de. De oplos­sin­gen vergen in princi­pe geen geavan­ceer­de wiskun­de. Het gaat om meerkeu­zevraag­stuk­ken en dus worden er geen toelich­tin­gen of bewij­zen ge­vraagd. De sprook­jesach­ti­ge contex­ten van de opgaven zijn geïnspireerd op de kerst­sfeer.
In­schrij­ven
Vanaf 1 novem­ber 2023 kan er op de Matheka­len­der worden inge­schre­ven. Volg deze link voor de spelre­gels, voor oefenop­ga­ven en voor meer informa­tie.

 

Inschrijving eerste ronde Wiskunde Olympiade geopend

 
U kunt uw school weer in­schrij­ven voor de eerste ronde van de Wiskun­de Olympia­de. De informa­tiepak­ket­ten over de bèta-olympia­des, waaron­der de Wiskun­de Olympia­de, zijn naar de scholen verzon­den. Het informa­tiepak­ket bestaat uit een poster en een beknop­te brochu­re met informa­tie voor de docent.
Als uw school nog nooit heeft meege­daan, neem dan eens een kijkje op www.wiskun­deolym­pia­de.nl. Daar vindt u opgaven en trai­ningsma­teri­aal. Hiermee kunt u uw leerlin­gen voorbe­rei­den op de wed­strijd. Of gebruik het puzzel­spel dat afgelo­pen jaar is verzon­den naar scholen om uw leerlin­gen te enthou­siasme­ren!
De afname van de eerste ronde is flexi­bel: u kunt zelf een ge­schikt tijd­stip zoeken in de periode van 22 januari t/m 2 februa­ri 2024. Doe dit jaar (weer) mee! U kunt zich in­schrij­ven via de wed­strijd­site. Als u voor het eerst wed­strijd­lei­der bent, kunt u inlog­gen door bij zowel de gebrui­kers­naam als bij het wacht­woord op de wed­strijd­site de brinco­de van uw school in te voeren. De rest wijst zich dan vanzelf.
Namens de Stich­ting Neder­land­se Wiskun­de Olympia­de,
Melanie Steen­tjes (melanie@wiskun­deolym­pia­de.nl)

 

Expertisepunt Rekenen-wiskunde

 
Sinds septem­ber bestaat het Experti­se­punt Rekenen-Wiskun­de (ExpRW), mede moge­lijk gemaakt door onder­steu­ning vanuit het ministe­rie van OCW. Het voortbe­staan is in ieder geval t/m 2027 gegaran­deerd.
Het doel van het Experti­se­punt Rekenen-Wiskun­de (ExpRW) is om de kwali­teit van het reken-wiskun­deonder­wijs in Neder­land te bevorde­ren. Het experti­se­punt onder­steunt het onder­wijs­veld bij het imple­mente­ren van nieuwe ontwik­kelin­gen in reken-wiskun­deonder­wijs rond basis­vaardig­he­den, kerndoe­len en curricu­lumver­nieuwin­gen.
Er zijn vier speer­pun­ten:
  • Een make­laars­func­tie in het koppe­len van advies- en kennis­vra­gen uit het onder­wijs­veld aan beschik­ba­re experti­se in het land.
  • Lande­lij­ke onder­zoeksin­fra­struc­tuur voor het actuali­se­ren, ontwer­pen en in gang zetten van een lande­lij­ke infra­struc­tuur voor vakdi­dac­tisch onder­zoek,
  • Deskun­dig­heidsbe­vorde­ring van oplei­ders, nascho­lers, methode­schrij­vers, inspec­teurs en andere direct betrok­ke­nen en
  • Ontwer­pen en beproe­ven van leerac­tivitei­ten in en met de prak­tijk
Het kern­team van het ExpRW bestaat uit het Freuden­thal-insti­tuut, de NVvW en de NVORWO. Meer informa­tie vindt u hier.

 

Finale Nederlandse Wiskunde Olympiade

 
Afgelo­pen vrijdag was de feeste­lij­ke prijs­uitrei­king, het sluit­stuk van de Neder­land­se Wiskun­de Olympia­de 2023. Aan de eerste ronde deden 6471 leerlin­gen mee. De tweede ronde telde 875 deelne­mers. 150 hiervan drongen door tot de finale en 15 daarvan mochten uitein­de­lijk hun (geld)prijs in ont­vangst nemen.
De finale was op 15 septem­ber aan de TU Eindho­ven. Hier kregen de deelne­mers 5 opgaven voorge­legd, die ieder maxi­maal 10 punten konden opleve­ren. Bij drie daarvan zijn er (licht) afwij­ken­de versies voor de ver­schil­len­de catego­rieën: klas vier en lager, klas 5 en klas 6. De resulta­ten zijn daarom alleen binnen dezelf­de catego­rie goed te verge­lij­ken.
In de catego­rie klas 4 en lager behaal­den maar liefst twee leerlin­gen de maxima­le score van 50 punten, de 15-jarige Josiah 't Hart uit Gronin­gen en de 14-jarige Naïm Hofste­de uit Makkum (Fries­land). Laatst­genoem­de scoorde tijdens de tweede ronde precies één punt meer en werd zodoen­de winnaar in deze catego­rie. Bij de zesde­klas­sers eindig­den drie leerlin­gen boven­aan, met 48 punten: Felix Hamoen, Bas Capel en Ryan Staal. De minieme score­ver­schil­len in de tweede ronde gaven ook hier de door­slag. Bij klas 5 scoorde Casper Heimel uit Utrecht, met 49 punten, het hoogst.
Prijs­win­naars
klas 4 en lager
prijs naam school score
1e Naïm Hofste­de      thuison­der­wijs 50
2e Josiah 't Hart Willem Lode­wijk Gymnasi­um Gronin­gen     50
3e Alina Ju Stede­lijk Gymnasi­um Leiden 49
4e Fenne Meijer Bataafs Lyceum Hengelo 47
5e William Yang Porta Mosana College Maas­tricht 42
klas 5
prijs naam school score
1e Casper Heimel U­trechts Stede­lijk Gymnasi­um 49
2e Tobias Kristi­an­sen Stede­lijk Gymnasi­um Leiden 48
3e Robert Stepany­an Trevia­ni­um Sittard 47
4e Wendy Huang Huygens Lyceum Eindho­ven 45
5e Jorik van der Stouwe Veluws College Walter­bosch Apel­doorn 40
klas 6
prijs naam school score
1e Ryan Staal Erasmi­aans Gymnasi­um Rotter­dam     48
2e Bas Capel Gymnasi­um Apel­doorn 48
3e Felix Hamoen Leid­sche Rijn College Utrecht 48
4e Mirte Nauta Cals College Nieuwe­gein 47
5e Yanniek Nitescu         Huygens Lyceum Eindho­ven 45

 

Winterverkoop Wereldwiskundefonds

 
De oktober­vei­ling van het Wereld­wiskun­de Fonds heeft het mooie bedrag van € 3887,61 opgele­verd. Dank aan alle collega’s die hebben geboden.
Tot 31 maart zijn alle boeken en tijd­schrif­ten op onze website te koop voor een vaste (lage) vraag­prijs. Deze keer onder andere met een groot aantal boekjes van het OW&OC, de voorlo­per van het Freuden­thal Insti­tuut, voor het HEWET- en het HAWEX-project uit de jaren 80 van de vorige eeuw. Kijk af en toe eens op de site, soms worden er boeken toege­voegd.
Jos Remijn (wereld­wiskun­deboe­ken@nvvw.nl),
veiling­mees­ter WwF

 

Niet vergeten

Tijd­stip Evene­ment (Volg de link voor details) Organi­sa­tie
17 novem­ber Dag van de vakdi­dac­tiek. leraren­­oplei­­ding wiskun­­de van NHL Stenden
18 novem­ber Ars et Mathe­sis­dag. Ars et Mathe­sis
24 novem­ber Naboj junior (teamwed­strijd). Naboj
28 novem­ber Master­class Rubiks kubus. Radboud Univer­si­teit
1 t/m 24 decem­ber Matheka­lender­wed­strijd. 4TU.AMI
13 januari 2024 KWG Winter­symposi­um. Konink­lijk Wiskun­dig Genoot­schap
22 januari t/m 2 februa­ri 2024 Eerste ronde wiskun­deolym­pia­de. Neder­land­se Wiskun­de Olympia­de
5 en 6 april 2024 Nationa­le Wiskun­de Dagen (NWD). Freuden­thal Insti­tuut

Versche­nen

In deze rubriek beste­den we aan­dacht aan nieuwe publica­ties en softwa­re op het gebied van wiskun­de en wiskun­deonder­wijs. Uw inzen­din­gen zijn welkom maar de redac­tie beslist uitein­de­lijk of en hoe een bijdra­ge ge­plaatst wordt.


 

Plusminus

 
Auteur:Paul Duren­kamp
Uitgeve­rij:Epsilon Uitga­ven
Aantal pagina's:48 kaarten
ISBN:6011432650682
Prijs:€ 7,-
Lukt het jou om als eerste op nul uit te komen? Spiek jij bij de juiste kaarten of pak jij juist de goede kaarten weg bij jouw tegen­stan­ders? In dit kaart­spel ga je spelen­der­wijs met positie­ve en negatie­ve getal­len aan de slag en wordt er een beroep gedaan op je geheu­gen!
Plusmi­nus is een kaart­spel dat als doel heeft om leerlin­gen meer begrip van negatie­ve getal­len bij te brengen. Het kaart­spel kan worden ingezet als spel, waarbij leerlin­gen tegen elkaar spelen. Daarna kan het ook bij de verwer­king worden ingezet met behulp van werkbla­den. De werkbla­den zijn hier gratis te downloa­den.

 

Zebra 69: De wiskunde van de Dambusters

 
Auteur:Ad Meskens
Uitgeve­rij:Epsilon Uitga­ven
Aantal pagina's:64
ISBN:978-9-05-041200-1
Prijs:€ 10,=
Op 16 mei 1943 vertrok­ken vanaf vliegba­sis Scramp­ton 19 bommen­wer­pers om Duitse dammen aan te vallen. Ze deden dat met een nieuw soort wapen: de stuiter­bom. Voor dit preci­siebom­barde­ment was eenvou­di­ge wiskun­de nodig.
Wiskun­de is in de geschie­de­nis regelma­tig in oorlo­gen ge­bruikt. Dit boekje legt de nadruk op hoe deze aanval wiskun­dig werd voorbe­reid, maar stelt ook de vraag of die moreel verant­woord was. De wiskun­di­ge stof betreft vooral meetkun­de, zoals ballis­ti­sche banen, lood­rech­te projec­tie en ellip­sen. Verder leert een leer­ling met dit boekje hoe hij ruimte­licha­men tekent met behulp van Geoge­bra 3D.
Elk hoofd­stuk is voor­zien van opdrach­ten, voor een belang­rijk deel met oplos­sin­gen. Het boekje richt zich op leerlin­gen die wiskun­de B volgen in de boven­bouw van havo en vwo.

Vacatu­res in het onder­wijs

In deze rubriek staan vacatu­res die we rele­vant achten voor wiskun­delera­ren. Voor de voor­waar­den: zie www.wiskun­de­brief.nl.


 

Vacature SOWISO

SOWISO is een online toets- en leerom­ge­ving voor exacte vakken. SOWISO wordt wereld­wijd ge­bruikt. SOWISO ontwik­kelt ook eigen cursus­sen, vooral gericht op het hoger onder­wijs.
We zoeken verster­king voor ons auteurs­team in Amster­dam. Bent u iemand met een passie voor STEM-onder­wijs en interes­se in e-lear­ning en materi­aalont­wik­keling, een teamspe­ler die ook zelf­stan­dig kan werken, die Engels be­heerst, en mis­schien enige program­meerer­va­ring of erva­ring met een CAS heeft?
Bekijk dan de vacatu­re en sollici­teer.

Adver­ten­ties

Voor voor­waar­den en tarie­ven: zie www.wiskun­de­brief.nl.


 

Gratis de HP Prime zelf testen?

Einde­lijk werken met een grafi­sche rekenma­chi­ne die met z'n tijd is meege­gaan? Leerlin­gen minder willen laten betalen dan nu voor hun huidige machine? Dan is de HP Prime G2 voor u de juiste keus! Samen met HP biedt Eduwin­kel de moge­lijk­heid voor docen­ten om de HP Prime zonder kosten aan te vragen en te testen.
Ga meteen naar de website en vraag uw gratis docen­tenexem­plaar aan. Wij sturen u er meteen eentje op en nemen op een later moment graag contact op over een mogelij­ke demon­stra­tie of work­shop.
 

 

Wiskundelokaal.nl

Meer dan duizend hoog­waardi­ge opgaven in Wiskun­delo­kaal.nl.
Wiskun­delo­kaal.nl: honder­den docen­ten en duizen­den leerlin­gen maken er dage­lijks gebruik van.
Lees hier wat uw collega’s er van vinden.

 

UvA: Online cursus wiskundedeficiënties met toelatingsexamen

Leerlin­gen die in septem­ber aan de univer­si­teit willen gaan stude­ren, maar niet aan de wiskun­detoela­tings­eis van de door hun beoogde studie voldoen, kunnen in februa­ri en maart aan de UvA een online cursus wiskun­de A of B volgen en een toela­tings­exa­men doen. Het is niet nodig dat de te volgen studie in septem­ber aan de UvA is.
Volg deze link voor meer informa­tie.
 

 

Download gratis lesmateriaal voor in de klas

Speci­aal voor docen­ten is er gratis lesmate­ri­aal voor Texas Instru­ments techno­lo­gie.
De lesmate­ria­len zijn gemaakt door docen­ten en zijn in de klas te gebrui­ken. Zoals opdrach­ten waarmee leerlin­gen stap voor stap met hun grafi­sche rekenma­chi­ne leren program­me­ren. Bekijk bijvoor­beeld de nieuw­ste opdrach­ten waarbij ze een spiraal of zeven­segmen­ten-display maken!
Bekijk het content portal hier.
 

 

Pak uw kans op een gratis NumWorks testexemplaar

Met de Kansre­ke­nen applica­tie van de Num­Works zijn formu­les zoals normcdf() verle­den tijd. De super eenvou­di­ge interfa­ce maakt het moge­lijk om meteen de waarden uit de opgave in te voeren. Daar­naast wordt er meteen een visuele weerga­ve bij de uit­komst gegeven. Een kind kan de was doen!
Vraag een gratis test­exem­plaar aan om de Kansre­ke­nen applica­tie zelf uit te probe­ren!
Vragen? Stuur Martijn een bericht­­je via contact@num­­works.nl.
 

 

KERN Wiskunde vmbo-kader 3

Be­nieuwd naar de boven­bouw van KERN Wiskun­de voor vmbo?
Vanaf leer­jaar 3 biedt KERN Wiskun­de specia­le lessen ‘Wiskun­dig lezen’. Hierin maken leerlin­gen kennis met de opbouw van examen­opdrach­ten. Ze leren stapsge­wijs hoe ze een op­dracht met veel context moeten aanpak­ken en de antwoor­den op de vragen kunnen uitwer­ken. Binnen­kort is KERN Wiskun­de vmbo-kader 3 deel B beschik­baar.
U kunt dit deel nu al bestel­len met 50% docen­tenkor­ting.
 

 

Elke maand een nieuw wiskunde webinar

 
Dinsdag 21 novem­ber krijgt onze wiskun­dewebi­nar-reeks een vervolg. In twee methode speci­fie­ke sessies gaan we in op de ICT van wiskun­de. Bent u er weer bij?
In deze master­class laten onze auteurs zien hoe de ICT van wiskun­de u onder­steunt bij uw lessen. Dit doen we aan de hand van de wiskun­de­tool Algebra­Kit.
Voor de sessie met Getal & Ruimte-auteur Marleen Vos klikt u hier.
En de sessie Moderne Wiskun­de-auteur Esther Harbers vindt u hier.
Tip! Het comple­te webinar­over­zicht en terug­kijk­webi­nars vindt u op noord­hoff.nl/wiskun­dewebi­nars.

 

Alle liedteksten van Jan Beuving verzameld in Ruitjesblues

Nu te koop: Ruitjes­blues. Alle liedtek­sten die Jan Beuving de afgelo­pen 10 jaar in het theater zong, plus toelich­tin­gen!
De teksten van al zijn wiskun­delied­jes (onder andere Sinus en Cosinus, Tangens, Reken­lied, Algebra, Staart­de­ling) staan erin, maar ook het verha­len­de werk. Ideaal Sinter­klaasca­deau: de inhoud rijmt al!
Klik hier om het te bestel­len bij de boekhan­del
, of koop het na afloop van zijn voor­stel­ling. Voor de speel­lijst zie www.janbeu­ving.nl
 

 
redactie:Chantal Hulst-Neijenhuis, Jeanne Kok, Gerard Koolstra en Marja van der Wind
e-mail:redactie@wiskundebrief.nl
website:www.wiskundebrief.nl