nummer 936, 24 septem­ber 2023

Dit nummer wordt ge­stuurd naar ruim 4800 adres­sen.

De Wiskun­dE-brief is een digita­le nieuws­brief, gericht op wiskun­dedocen­ten in het voortge­zet onder­wijs, met als doel om een snelle onder­lin­ge uitwis­se­ling van informa­tie en menin­gen moge­lijk te maken. De brief ver­schijnt buiten de school­vakan­ties min­stens één keer per twee weken. Het abonne­ment is gratis.
Uw bijdra­gen aan de Wiskun­dE-brief zijn welkom op het e-maila­dres van de redac­tie. Op de website van de Wiskun­dE-brief kunt u zich abonne­ren, vindt u alle voor­waar­den en adver­tentie­tarie­ven en kunt u oude nummers nalezen.
Artikelen en bijdragen
Verschenen
Vacatures in het onderwijs
Advertenties

 

Cijfers bij CE wiskunde in de lift

De cijfers voor de centra­le examens bij wiskun­de vallen, in tegen­stel­ling tot die voor andere vakken, vaak hoger uit dan vorig jaar. Dat is een hoopge­vend resul­taat, hoewel er wel wat kantte­kenin­gen bij te plaat­sen zijn.
De sla­gings­percen­ta­ges lagen het afgelo­pen school­jaar een stuk lager dan de jaren daar­voor. De geruch­ten hier­over gingen al een tijdje rond en de cijfers van de recente examen­moni­tor bevesti­gen dit. Tegen deze achter­grond is het opval­lend dat de gemid­del­de cijfers bij de centra­le examens voor de wiskun­devak­ken vaak hoger zijn dan die van vorig jaar. Soms zijn ze zelfs weer op of boven het niveau van vóór corona.
Hierbo­ven is de ontwik­ke­ling sinds 2017 in beeld ge­bracht. In 2020 was er geen cen­traal examen en voor de over­zichte­lijk­heid zijn de gege­vens van het kleine wiskun­de-C vak niet weerge­ge­ven.
Kantte­kenin­gen
Een eerste kantte­ke­ning betreft de invloed van de N-termen. De afgelo­pen drie jaar konden die niet op de gewens­te wijze worden vastge­steld.1). De N-termen lagen dit jaar net als in 2022 en 2021 wat hoger dan in de jaren 2017-19. Het gaat om circa 0,3 punt en dat is voor een CE-gemid­del­de veel. Daarom is het goed om ook te kijken naar de ontwik­ke­ling van de procen­tue­le scores (zie WiskundE-brief 934). Een tweede kantte­ke­ning is dat waar dat moge­lijk was, vooral op het vmbo, de afgelo­pen jaren wiskun­de minder als examen­vak is gekozen. Op havo en vwo is boven­dien de belang­stel­ling voor wiskun­de wiskun­de B duide­lijk gedaald (zie elders in deze Wiskun­dE-brief). Een derde kantte­ke­ning is dat het gemid­del­de CE-cijfer dit jaar soms, met name bij wiskun­de-B en vmbo basis, nog behoor­lijk onder het niveau van 2019 lag. Voor de gemid­del­de school­exa­mencijfers gold trou­wens in alle geval­len dat ze ruim 0,1 punt lager lagen dan in 2019. Uitzon­de­ring is wiskun­de D op het vwo, maar dat vak kent geen cen­traal examen.
Al met al geen reden tot juichen, maar mis­schien wel voor enige opluch­ting.
gk
---------------------
1) Voor meer info, die helaas veel onduide­lijk laat, zie examen­blad

 

Wiskunde steeds vaker gemeden

Dit jaar deed op het beroeps­gerich­te vmbo een kwart van de leerlin­gen eindexa­men zonder wiskun­de. Vijf jaar geleden was dat nog minder dan een vijfde. Het past in een bredere trend dat wiskun­de de laatste jaren bedui­dend minder wordt gekozen.
We hebben vaker aan­dacht besteed aan de gedaal­de popula­ri­teit van wiskun­de als examen­vak (zie bijvoor­beeld WiskundE-brief 922). De laatste cijfers1) laten geen verbete­ring zien, integen­deel.
Vmbo
Bij 'basis' (basis beroeps georiën­teer­de leerweg) deed in 2018 81,1% eindexa­men met wiskun­de. Het afgelo­pen vorjaar was dat nog maar 74,7 %. Bij "kader' was de daling nog iets groter: van 81,9% naar 74,5%. Ook bij de gemeng­de en theore­ti­sche leerweg (mavo) was er een fikse daling in deze periode: van 88,1% naar 81,9 %. Hieron­der is in beeld ge­bracht hoe het aandeel examen zonder wiskun­de de laatste jaren is ge­groeid. Daar is ook te zien dat op de havo hetzelf­de speelt, hoewel dit jaar nog bijna 92% examen deed met wiskun­de.
Wiskun­de B
Op het vwo is wiskun­de een ver­plicht vak, dus 100% keuze gegaran­deerd. Daar zien we wel dat de keuze voor wiskun­de B de laatste jaren weer afneemt, ten gunste van wiskun­de A en zeer recente­lijk ook van wiskun­de C. In 2019 had bijna 51% van de vwo-examen­kandida­ten wiskun­de B in het pakket, vier jaar later was dat nog maar ruim 45%. Dat wijst op een ver­schui­ving van wat gezien wordt als 'moeilij­ke' wiskun­de naar meer toegan­kelij­ke varian­ten wiskun­de A en voorzo­ver dat wordt aangebo­den wiskun­de C. Op de havo was de daling bij wiskun­de B nog sterker. Een paar jaar geleden koos ruim 25% wiskun­de B, de laatste keer nog maar 20%. De eerste jaren profi­teer­de wiskun­de A van deze ver­schui­ving, recente­lijk zien we een forse stij­ging van het percen­ta­ge leerlin­gen dat geen examen wiskun­de doet.
Oorza­ken
De cijfers over vakken­keu­ze komen pas achter­af, na de eindexa­mens, beschik­baar. Er zijn, voor zover ik weet, geen lande­lij­ke cijfers bekend van de vakken­keu­ze aan het begin van de boven­bouw. Het zou fijn zijn als we wat eerder zicht zouden krijgen op dit soort ontwik­kelin­gen. Wel­licht is dat moge­lijk door gege­vens van scholen over de wiskun­dekeu­zes aan het begin van de boven­bouw te verzame­len en te combine­ren. Dan zouden we mis­schien ook wat meer zicht kunnen krijgen op de vraag naar achter­liggen­de oorza­ken. Uw reactie is in ieder geval welkom bij de redac­tie.
gk
--------------------------
1) Ont­leend aan de Examen­moni­tor Voortge­zet Onder­wijs 2023.

 

Discussie over mobieltjes

Mobiel­tjes zijn inmid­dels lang niet meer nieuw. Mijn dochter had er 10 jaar geleden ook al één en nam die mee naar school. Langza­mer­hand is de afgelo­pen jaren het gebruik én mis­bruik van de mobiel op school ge­groeid. De reac­ties daarop lopen sterk uiteen.
De kern van het advies van het Ministe­rie van OCW is als volgt:
Er is steeds meer bewijs dat mobiele tele­foons in de les schade­lijk zijn. Leerlin­gen kunnen zich minder concen­tre­ren en hun presta­ties lijden eronder. Daar moeten we leerlin­gen tegen bescher­men. Daarom mogen mobiele tele­foons en ook tablets of smart­watches vanaf 1 januari 2024 niet meer in de klas.
Als mobiele tele­foons noodza­ke­lijk zijn voor de inhoud van de les, zijn ze wel toege­staan. Leerlin­gen die afhanke­lijk zijn van hun tele­foon mogen deze wel gebrui­ken. Bijvoor­beeld om medi­sche redenen of door een beper­king. Scholen moeten hier­voor zelf regels afspre­ken met leraren, ouders en leerlin­gen.
Naar aanlei­ding van het artikel van Ton Groene­veld in de vorige WiskundE-brief 935 kwamen diverse reac­ties binnen. Ze staan hieron­der.
 
Wietse Veen­stra: onvermo­gen
Ton Groene­veld is warm voor­stan­der van het toe­staan van mobiele tele­foons in de klas en van het incorpo­re­ren van die appara­ten in het onder­wijs. Een verbod vormt in zijn ogen een 'oliedom­me verstar­ring van het onder­wijs' en drijft een wig in de aanslui­ting van het onder­wijs op de maat­schap­pij. Collega’s die het mis­bruik van tele­foons niet voldoen­de weten te voorko­men, kunnen mis­schien beter reflec­te­ren op hun onvermo­gen. Als u als docent het mis­bruik van mobiel­tjes in uw klas niet weet te voorko­men, schrijft Groene­veld, 'man­keert er wel­licht iets aan uw lesprak­tijk'. Er is niets mis met het poneren van een wat prikke­len­de stel­ling, maar derge­lij­ke woorden gaan mij toch te ver. Ik hoop dat Groene­veld zijn bijdra­ge in een opwel­ling heeft geschre­ven zonder er verder goed over na te denken, want anders heeft hij bewust collega’s willen schoffe­ren. Het verbaas­de mij dan ook zeer dat de redac­tie deze bijdra­ge in deze vorm heeft ge­plaatst.
Inmid­dels is meer dan duide­lijk dat de smart­phone en het overgro­te deel van de apps die leerlin­gen gebrui­ken, ontzet­tend versla­vend kunnen zijn. Het geeft wel­licht te denken dat steeds meer app-ontwik­ke­laars open­lijk verkla­ren dat ze hun eigen kinde­ren zo ver moge­lijk van de smart­phone houden. Ligt het dan echt aan uw lesprak­tijk als u mis­bruik van mobiel­tjes niet weet te voorko­men? Of was dat al vanaf minuut één sowieso een ongelij­ke strijd?
Geluk­kig kiest mijn school sinds het begin van dit jaar voor 'mobiel thuis of in de kluis'. De strijd tegen mis­bruik van de tele­foons heb ik afgelo­pen jaren echt wel steeds weten te winnen, maar de tijd en energie die dat kost steek ik liever in het begelei­den van mijn leerlin­gen. Ook voor het welzijn van de leerlin­gen is dit zoveel beter. Ze raken niet steeds afge­leid door elk geluid­je of tril­ling in hun broek­zak, tas of soms zelfs in de tele­foon­tas. Sinds de mobiel­tjes op mijn school ook uit de gangen en de kantine zijn verdwe­nen, zijn leerlin­gen onder­ling veel leuker en socia­ler. Er worden veel meer (kaart)spelle­tjes ge­speeld en de pauzes worden nu ook ge­bruikt om bij te kletsen – en alleen dat al geeft in de lessen merk­baar meer rust.
Terecht ziet Groene­veld de voorde­len van het gebruik van de tele­foon in de les. Ik vraag me echter af of hij ook oog heeft voor de nadelen. Net zoals we onze leerlin­gen op school niet bloot­stel­len aan nicoti­ne, alcohol en drugs, vind ik dat er ook alle reden is om hen op school niet bloot te stellen aan de versla­ven­de smart­phone. De discus­sie daar­over wil ik best voeren, mits we dat op een fatsoen­lij­ke manier doen en collega’s niet uit het wilde weg betich­ten van onvermo­gen of een manke­ren­de lesprak­tijk. Dat is weinig con­struc­tief en als u het van derge­lij­ke bewoor­din­gen moet hebben, man­keert er wel­licht iets aan uw argumen­te­rend vermo­gen.
Ellen Leniger: Mobiel­tjes UIT de klas (en de school)
Groene­veld maakt in zijn artikel alle (wiskun­de-) collega’s die tegen mobiel­tjes in de klas zijn uit voor stoffi­ge, zure en tot op het bot behou­den­de docen­ten. En als je moeite hebt met mobiel­tjes in de klas, dan man­keert er iets aan je lesprak­tijk en moet je reflec­te­ren op je onvermo­gen. Met verba­zing heb ik kennis­geno­men van deze beledi­gin­gen – waar is dit voor nodig?
De heer Groene­veld benoemt uitslui­tend de voorde­len van ‘devices’ binnen een didacti­sche context en gaat totaal voorbij aan de enorme gevol­gen van de mobiel­tjes- en social­media­versla­ving voor het welzijn van onze leerlin­gen. Daarmee negeert hij de belang­rijk­ste argumen­ten voor een advies of verbod. Wat er dan precies aan de hand is (voor wie dat nog niet weet) leest u terug in de vele goede artike­len die er in het afgelo­pen jaar zijn versche­nen over mobiele tele­foons op school. Ik verwijs graag naar bijvoor­beeld dit artikel, onlangs gepubli­ceerd door Erik Meester: Verbied smart­phone op scholen, nú! - Kind & Adoles­cent Prak­tijk (kapon­line.nl). Daar heb ik eigen­lijk niets aan toe te voegen.
De heer Groene­veld schreef dat hij veront­rust was. Nou, ik ook! Dat u maar niet denkt dat alle wiskun­dedocen­ten er zo over denken als hij!
Jos van Velzen: Bravo
U ver­woordt precies wat ik ook vind van de huidige fase van discus­sie over omgaan met mobiel­tjes. Over 10 jaar kijken we met verba­zing terug naar de kramp waar het onder­wijs momen­teel in schiet.
Bredere discus­sie
Vanzelf­spre­kend speelt de kwali­teit van de docent een rol. Ook is het van belang om begin­nen­de docen­ten de ruimte te geven om ervaren te worden. Die ruimte is groter als zij zich op de kern kunnen richten. Zij kunnen daarbij de steun van de school­lei­ding én andere docen­ten gebrui­ken door bijvoor­beeld gezamen­lij­ke handha­ving van enkele eenvou­di­ge school­bre­de regels. Andere facto­ren zijn het school­ni­veau en de jaar­laag van de leerlin­gen. Gemid­deld genomen zijn boven­bouw­leerlin­gen op het vwo sterker gericht op het opnemen van de lesstof. Overi­gens lijkt het mij een goed idee dat leerlin­gen hun spullen simpel­weg meene­men. Tot slot speelt nog de discus­sie over de rol van midde­len om het wiskun­dig inzicht te vergro­ten met een grafi­sche rekenma­chi­ne, geoge­bra of andere hulpmid­de­len. Wat doet de docent in de les en wat doen leerlin­gen in de les of thuis?
jk

 

Grafische rekenmachines bij het Centraal Examen 2024

Het College voor Toetsen en Examens (CvTE) heeft in juli offici­eel bekend gemaakt welke grafi­sche rekenma­chi­nes er op het Cen­traal Examen wiskun­de (havo/vwo) van 2024 ge­bruikt mogen worden en wat de ge­bruiks­voor­waar­den hierbij zijn. De rege­ling is gelijk aan die voor het afgelo­pen eindexa­men, hoewel de formule­ring hier en daar iets is aange­past. Voor de duide­lijk­heid hieron­der nog even alles op een rijtje.
De machi­nes die in 2024 in elk geval zijn toege­staan zijn:
 
  • Casio fx-9860GII(SD)
  • Casio fx-CG50
  • HP Prime
  • TI-84 Plus CE-T
  • TI-Nspire CX (alleen de versie zonder CAS)
  • TI-Nspire CX II-T (zowel versie met als zonder CAS)
  • de grafi­sche rekenma­chi­ne van Num­Works
Oudere types, ook die eerder wel waren toege­staan, zijn niet meer toege­staan.
Ge­bruiks­voor­waar­den
Een grafi­sche rekenma­chi­ne is op het cen­traal examen alleen toege­staan als het geheu­gen en de func­ties die vaardig­he­den overbo­dig maken waar­over de leer­ling volgens de sylla­bus moet beschik­ken, zijn geblok­keerd door de juiste Neder­land­se examen­stand. Het moet op ieder moment tijdens het examen te contro­le­ren zijn of een machine in de juiste Neder­land­se examen­stand staat, zonder de kandi­daat te storen.
De juiste OS of firm­warever­sies, die een door het CvTE goedge­keur­de examen­stand bezit­ten, worden in de maart­aanvul­ling door het CvTE gepubli­ceerd.
Verder gelden nog de volgen­de beper­kin­gen:
  1. Een grafi­sche rekenma­chi­ne mag tijdens het examen niet op het licht­net worden aange­slo­ten of met andere appara­tuur worden verbon­den.
  2. Het is een kandi­daat niet toege­staan tijdens het examen gebruik te maken van de grafi­sche rekenma­chi­ne van een andere kandi­daat.
  3. Het is niet toege­staan dat de kandi­daat tegelij­ker­tijd de beschik­king heeft over twee (grafi­sche) rekenma­chi­nes.
  4. In machi­nes met een SD-slot mag tijdens het CE geen SD-kaart zitten.

 

De wiskundedialoog

 
De wiskun­dedia­loog, een studie­dag voor wiskun­dedocen­ten, op de Radboud Univer­si­teit te Nijme­gen, is ver­plaatst naar dinsdag 31 oktober. De studie­dag richt zich op eerste- en tweede­graads docen­ten wiskun­de. Zij worden bijge­praat over de nieuw­ste ontwik­kelin­gen binnen het voortge­zet onder­wijs.
Ieder jaar nodigen we interes­san­te spre­kers uit die hun experti­se en bevin­din­gen willen delen met collega’s. Tussen de opening en de slotle­zing kunnen de deelne­mers in drie rondes kiezen uit een groot aanbod aan work­shops met thema's uit het tweede- en eerste­graads­ge­bied. Afslui­tend kunnen de deelne­mers tijdens een borrel gezel­lig bijpra­ten.
In­schrij­ving
Volg deze link voor het program­ma en om u in te schrij­ven.
Tim van Lier (tim.vanlier@ru.nl)
Coördi­na­tor Vak­steun­punt Wiskun­de Pre-univer­si­ty college of science, Radboud Univer­si­teit

 

Dimensie-analyse als voorbeeld van Praktijkwiskunde

De werk­groep mbo-hbo wiskun­de (werk­groep van de NVvW) organi­seert een thema­bijeen­komst over dimen­sie-analyse in prak­tijkwis­kun­de.
Christi­aan Boudri, docent Enginee­ring aan de HAN, gaat in op de eerste aanzet­ten tot dimen­sie-analyse bij wiskun­di­ge Fourier en het baanbre­ken­de werk van natuur­kundi­ge Maxwell. Hij maakt een uitstap­je naar Van Dormo­len, die in een artikel in Eucli­des heeft uitge­legd dat zoge­naam­de ‘groothe­denver­gelij­kin­gen’ axioma­tisch te onder­bou­wen zijn. Daarna worden een paar voor­beel­den uit de stro­mings­tech­niek behan­deld. Ten slotte komt de vraag op tafel wanneer en hoe dimen­sie-analyse meer aan­dacht binnen het wiskun­dig curricu­lum zou moeten krijgen.
Prakti­sche zaken
Het gaat om een online bijeen­komst op donder­dag 12 oktober, 20:00-21:00. U kunt zich aanmel­den bij christi­aan.boudri@han.nl. Een week voor 12 oktober ont­vangt u dan een link om deel te nemen via MS Teams.
Werk­groep mbo-hbo
De werk­groep mbo-hbo wiskun­de initi­eert online thema-bijeen­kom­sten rondom prak­tijkwis­kun­de. Dat kan bijvoor­beeld gaan over pro­bleem­analy­se of gebruik van simula­tiesof­tware, maar ook de vraag welke wiskun­de in het onder­wijs van mbo en hbo thuis­hoort en hoe deze moet worden onderwe­zen. De bijeen­kom­sten zijn niet alleen gericht op docen­ten wiskun­de op mbo en hbo, maar ook op docen­ten in het voortge­zet onder­wijs en op ieder­een die is geïnte­res­seerd in de toepas­sing van wiskun­de in de beroeps­prak­tijk.
Heeft u belang­stel­ling om zelf eens zo’n work­shop te verzor­gen, neemt u dan met christi­aan.boudri@han.nl contact op.

 

Promotie Lonneke Boels: Interpreteren van grafieken

 
Op 20 septem­ber 2023 promo­veer­de Lonneke Boels op het proef­schrift 'Histo­grams: An educati­o­nal eye'. Zij deed onder­zoek naar het inter­prete­ren van statis­ti­sche grafie­ken en het trekken van zinnige conclu­sies uit deze grafie­ken.
Veel leerlin­gen in het voortge­zet onder­wijs zijn niet in staat goede conclu­sies te trekken uit statis­ti­sche data in histo­gram­men. Een litera­tuurstu­die, die deel uit­maakt van Boels onder­zoek, liet zien dat de meeste misvat­tin­gen rond histo­gram­men gerela­teerd zijn aan de moei­lijkhe­den met statis­ti­sche concep­ten zoals data en verde­lin­gen. Deze misvat­tin­gen zijn voor docen­ten samenge­vat in dit over­zicht. De litera­tuur wijst ook op een gebrek aan kennis over strate­gieën van studen­ten bij het werken met histo­gram­men, maar bevat weinig richt­lij­nen voor het ontwer­pen van lesmate­ri­aal. Wel zijn er aanwij­zin­gen dat het werken met zoge­naam­de stippen­diagram­men (dot­plots) kan helpen om leerlin­gen goed te leren omgaan met histo­gram­men.
Oplos­sings­stra­tegieën
In haar onder­zoek heeft Boels vervol­gens eerst kwalita­tief geanaly­seerd waar leerlin­gen uit vwo 4, 5 en 6 naar kijken als zij opdrach­ten met histo­gram­men en diagram­men die er sterk op lijken (zoge­naam­de casus-staafdi­agram­men) uitvoe­ren. Daarbij zijn vijf oplos­sings­stra­tegieën gevon­den. Deze resulta­ten zijn in een kwanti­tatie­ve analyse beves­tigd. Dit wijst erop dat deze strate­gieën betrouw­baar en automa­tisch te identi­fice­ren zijn.
Oogbewe­gin­gen
In het onder­zoek is gelet op de oogbewe­gin­gen die leerlin­gen maken bij het werken met histo­gram­men. Daaruit is af te leiden in hoever­re zij de histo­gram­men goed inter­prete­ren. Nadat leerlin­gen met stippen­diagram­men werkten werden er meer oogbewe­gin­gen gevon­den die passen bij een correc­te strate­gie. De antwoor­den op de opgaven waren echter niet signifi­cant beter. Wel wees de monde­lin­ge toelich­ting van leerlin­gen vaker op een correc­te strate­gie.
Door Boels zijn nieuwe lesmate­ria­len ontwor­pen en getest. In dit materi­aal maken leerlin­gen eerst opdrach­ten over stippen­diagram­men. Ook heeft ze bewust fysieke hande­lin­gen toege­voegd, zoals het slepen van bepaal­de metin­gen naar de juiste plek op de horizon­ta­le as van een stippen­dia­gram.
Het proef­schrift bevat een uitge­brei­de Neder­land­se samen­vat­ting. Verder geven dit artikel en dit inter­view een goed beeld.

 

Cursus verdiepende vakdidactiek

 
Vakdi­dac­tische bekwaam­heid is een belang­rijk onder­deel van de kennis en kunde van wiskun­delera­ren, en daarmee ook van de leraren­oplei­ding wiskun­de. Leraren­oplei­ders staan daarbij voor een dubbele uitda­ging: ener­zijds het onder­hou­den en verdie­pen van de eigen vakdi­dac­tische kennis en ander­zijds het ontwik­ke­len, uitvoe­ren en toetsen van onder­wijs in wiskun­dedidac­tiek.
Over deze twee uitda­gin­gen gaat deze cursus. De cursus is gericht op leraren­oplei­ders wiskun­de, maar ook docen­ten wiskun­de zijn welkom. De uitvoe­ring van de cursus is in handen van Theo van den Bogaard en Paul Drij­vers. U-Talent organi­seert de cursus.
De cursus bestaat uit 5 bijeen­kom­sten en start op 10 novem­ber. De dead­line voor in­schrij­ven is 13 oktober. Voor meer informa­tie en aanmel­den kunt u op deze webpagi­na terecht.

 

Nationale Wiskunde Dagen (NWD) 2024

 
De 30e editie van de jaar­lijk­se confe­ren­tie NWD vindt plaats op vrijdag 5 en zater­dag 6 april 2024. Een lustrum­edi­tie vol met inspira­tie.
De in­schrij­ving voor de NWD start op 20 decem­ber 2023 om 10:00 uur. Houd de website in de gaten. Daar wordt de procedu­re voor in­schrij­ven gepubli­ceerd.
U kunt voor­rang krijgen op de loting voor de NWD. Dit jaar hebben wij een prijs­vraag 'Duur­zaam­heid' uitge­zet voor leerlin­gen. Wanneer een groepje leerlin­gen die u bege­leid­de wordt uitgeko­zen voor de pitch, wordt u na in­schrij­ving automa­tisch ge­plaatst. De dead­line voor inzen­ding is 1 januari 2024.
Er is ook een moge­lijk­heid om in aanmer­king te komen voor gratis deelna­me. Als u opmerke­lijk lesmate­ri­aal heeft ontwik­keld of een bijzon­de­re lessen­se­rie heeft ontwor­pen, dan kan dat de basis zijn voor een eigen work­shop op de NWD. Stuur een voor­stel voor 31 oktober 2023 naar nwd@uu.nl.

 

Wereldwiskunde Fonds – Oktoberveiling 2023

 
De zomerva­kan­tie ligt alweer achter ons. Op 1 oktober start de oktober­vei­ling 2023 van het Wereld­wiskun­de Fonds. Tot en met 30 septem­ber verko­pen we op onze Zomer­ver­koop nog boeken voor vaste lage prijzen.
In de veiling hebben we weer veel gebruik­te wiskun­de school- en studie­boe­ken uit binnen- en buiten­land. Met veel mooie Epsilon-uitga­ven en Zebra­boek­jes. Daar­naast ook veel popu­lair weten­schappe­lij­ke boeken, wiskun­di­ge recrea­tie en boeken over de geschie­de­nis van de wiskun­de. Deze veiling ook veel biogra­fie­ën van grote wiskun­di­gen en een aantal werke­lijk antiqua­ri­sche wiskun­deboe­ken. Alle boeken op de veiling hebben een lage start­prijs. De veiling loopt tot zondag 30 oktober, maar let goed op de ver­schil­len­de eindtij­den van de boeken.
De Zomer­ver­koop heeft tot nu toe bijna 700 euro opge­bracht. U kunt nog een week ‘winke­len’ op de veiling­site. Voor weinig geld zijn er nog mooie wiskun­deboe­ken en tijd­schrif­ten te bemach­ti­gen.
Projec­ten gezocht
De volledi­ge op­brengst van zowel de veiling als de zomer­ver­koop gaat naar projec­ten rondom wiskun­deonder­wijs in ontwik­kelings­lan­den. Kijk rond op de veiling­site en bied mee, het is leuk en span­nend en u steunt het wiskun­deonder­wijs bij leerlin­gen die het heel hard nodig hebben.
Dankzij de vrijwil­li­ge bijdra­gen van de leden van de NVvW en de opbreng­sten van onze boeken­veilin­gen hebben we ruimte voor het steunen van nieuwe projec­ten. Als u bekend bent met een ge­schikt project in een land in ontwik­ke­ling, dan horen we dat graag. Daarbij gaat het om het verster­ken van het wiskun­deonder­wijs. Aanvra­gen van een project kan via een formu­lier op onze website.
Jos Remijn (wereld­wiskun­deboe­ken@nvvw.nl),
veiling­mees­ter WwF

 

Niet vergeten

Tijd­stip Evene­ment (Volg de link voor details) Organi­sa­tie
26 septem­ber Bijeen­komst over vakver­nieuwin­gen. Vaknet­werk Wiskun­de
29 septem­ber Onder­wijs meets Onder­zoek. NVvW en anderen
10 oktober Cursus examen­vra­gen maken wiskun­de A. Cito
10 oktober Lande­lijk congres actuali­sa­tie kerndoe­len. SLO
15 oktober Dead­line inzen­ding Lustrum­prijs­vraag. Ars et Mathe­sis
27 oktober Netwerk­bijeen­komst A-lympia­de en wiskun­de-B dag. Freuden­thal Insti­tuut
31 oktober (gewij­zigd!) De wiskun­dedia­loog. Radboud Univer­si­teit Nijme­gen.
4 novem­ber Jaarver­gade­ring en studie­dag van de NVvW. Neder­land­se Vereni­ging van Wiskun­delera­ren
10 novem­ber Voorron­de wiskun­de A-lympia­de en wiskun­de B-dag. Freuden­thal Insti­tuut
5 en 6 april 2024 Nationa­le Wiskun­de Dagen (NWD). Freuden­thal Insti­tuut

Versche­nen

In deze rubriek beste­den we aan­dacht aan nieuwe publica­ties en softwa­re op het gebied van wiskun­de en wiskun­deonder­wijs. Uw inzen­din­gen zijn welkom maar de redac­tie beslist uitein­de­lijk of en hoe een bijdra­ge ge­plaatst wordt.


 

Figurenfestival, Spelen met vierhoeken

 
Auteur:Els Franken
Uitgeve­rij:Epsilon Uitga­ven
Aantal pagina's:48 kaarten
ISBN:6011432330324
Prijs:€ 7,00
Met dit kaart­spel zijn vijf ver­schil­len­de activi­tei­ten rondom de eigen­schap­pen van vierhoe­ken moge­lijk.
Elke activi­teit heeft zijn eigen kleur. De achter­kan­ten van de kaarten doen ook mee. De activi­tei­ten kunnen groeps­ge­wijs, indivi­du­eel of in tweetal­len worden gedaan. Doel­groep is vmbo en onder­bouw havo of vwo.
Dit is de vierde uitgave in de Giraf-reeks.

Vacatu­res in het onder­wijs

In deze rubriek staan vacatu­res die we rele­vant achten voor wiskun­delera­ren. Voor de voor­waar­den: zie www.wiskun­de­brief.nl.


 

Vacature universitair docent wiskundedidactiek bij het Freudenthal Instituut

 
Tijd voor een nieuwe uitda­ging?
Het Freuden­thal Insti­tuut zoekt per 1 januari aan­staan­de een univer­si­tair docent Wiskun­dedidac­tiek.
Voor meer informa­tie zie de website.

Adver­ten­ties

Voor voor­waar­den en tarie­ven: zie www.wiskun­de­brief.nl.


 

Interimdocent wiskunde

Ziekte of verlof opvan­gen? Ervaren eerste­graads­do­cent is na de herfst­vakan­tie inzet­baar op zzp-basis.
Werkge­bied: Rand­stad en omge­ving. Informa­tie:  wiskun­deinte­rim@gmail.com.

 

Klantenservice Texas Instruments helpt u verder!

Bij het gebruik van uw grafi­sche rekenma­chi­nes kunt u bij Texas Instru­ments rekenen op onder­steu­ning van een goede klanten­servi­ce.
Dit zeggen anderen over de klanten­servi­ce: “Snel, effici­ënt en klant­vriende­lijk! Ik ben door de klanten­servi­ce van Texas Instru­ments telkens vakkun­dig gehol­pen.”
Op de website kunt u al veel informa­tie vinden of zaken regelen. Voor een snel ant­woord over bijvoor­beeld soft­wareli­cen­ties, kortin­gen voor docen­ten of techni­sche zaken kunt u ook ons gratis tele­foonnum­mer bellen. De medewer­kers doen er alles aan om u goed van dienst te zijn.
U kunt hier contact zoeken
 

 

Gratis de HP Prime zelf testen?

Einde­lijk werken met een grafi­sche rekenma­chi­ne die met z'n tijd is meege­gaan? Leerlin­gen minder willen laten betalen dan nu voor hun huidige machine? Dan is de HP Prime G2 voor u de juiste keus! Samen met HP biedt Eduwin­kel de moge­lijk­heid voor docen­ten om de HP Prime zonder kosten aan te vragen en te testen.
Ga meteen naar de website en vraag uw gratis docen­tenexem­plaar aan. Wij sturen u er meteen eentje op en nemen op een later moment graag contact op over een mogelij­ke demon­stra­tie of work­shop.
 

 

Vernieuwd bettermarks!

Komend jaar zal better­marks gefa­seerd een nieuw plat­form uitbren­gen, met een nieuw uiter­lijk en nieuwe functio­nalitei­ten! Wilt u (opnieuw) kennis­ma­ken met better­marks en zien welke mooie ontwik­kelin­gen eraan komen?
Neem contact op met support@better­marks.nl voor een proefac­count en toelich­ting.

 

KERN Wiskunde in Space Expo op 4 oktober?

Maak woens­dag 4 oktober kennis met het team, auteurs en gebrui­kers van KERN Wiskun­de tijdens de inspire­ren­de middag van Boom Voortge­zet Onder­wijs in Space Expo in Noord­wijk. Neuro­psycho­loog David Maij opent het program­ma over motiva­tie in het onder­wijs. Kies uit ver­schil­len­de work­shops. Laat u ten slotte inspire­ren door een avon­tuur­lijk verhaal van veelzij­dig journa­list, schrij­ver en creati­ve: Sander Koenen.
Bekijk hier het volledi­ge program­ma en meld u snel aan.
 

 

Jan Beuving zingt zijn allerbeste werk!

In novem­ber en decem­ber 2023 speelt Jan Beuving Resumé 1 - een voor­stel­ling met de aller­bes­te liedjes uit de afgelo­pen tien jaar. Slechts 23 keer te zien: mis het niet!
Nog één keer zijn Tangens en Fermat te horen, maar ook zijn mooiste verha­len­de liede­ren. En mis­schien dat hij ook nog voorre­kent op hoeveel manie­ren u 17 liedjes uit 70 stuks kunt kiezen. Een avond met alleen maar hoogte­pun­ten! Of zoals wiskun­di­gen dat noemen: een horizon­ta­le lijn.
Klik hier voor de speel­lijst.
 

 
redactie:Chantal Hulst-Neijenhuis, Jeanne Kok, Gerard Koolstra en Marja van der Wind
e-mail:redactie@wiskundebrief.nl
website:www.wiskundebrief.nl