nummer 705, 24 mei 2015Dit nummer wordt gestuurd naar ca. 4300 adressen.
| De WiskundE-brief is een digitale nieuwsbrief, gericht op wiskundedocenten in het voortgezet onderwijs,
met als doel om een snelle onderlinge uitwisseling van informatie en meningen mogelijk te maken. De brief verschijnt buiten de schoolvakanties ongeveer één keer per week.
Het abonnement is gratis.Uw bijdragen aan de WiskundE-brief zijn welkom op het emailadres van de redactie. Op de website van de WiskundE-brief kunt u zich abonneren, vindt u alle voorwaarden en advertentietarieven en kunt u oude nummers nalezen. |
Artikelen en bijdragen | | |
Vacatures in het onderwijs | | |
Advertenties | | |
Ernstige fout in het correctievoorschrift havo wiskunde B
Tot ongenoegen van sommige collega's is een notatiefout die geen invloed
heeft op het eindantwoord bij wiskunde A en C met ingang van dit examen
geen reden meer voor puntenaftrek. Bij wiskunde B is dat niet het geval;
daar mogen we wat strenger zijn. Toch?
Nou, op het havo niet dus. Dit jaar wordt in het correctievoorschrift (CV)
voor havo wiskunde B een volstrekt foute aanpak gepresenteerd als een aanpak
waarvoor gewoon alle punten moeten worden toegekend!
Het gaat om de volgende vraag (nr. 17):
Een bekend soort opgave waarbij product en kettingregel moeten worden
gecombineerd en daarna twee breuken op de juiste wijze moeten worden
samengevoegd. In het CV is deze aanpak ook terug te vinden. Er staat in
dat CV echter ook de volgende 'alternatieve oplossing' gepresenteerd:
Fout op fout
Deze 'alternatieve oplossing' barst van de wiskundige blunders. Laten
we deze oplossing maar eens stap voor stap nalopen:
- In deze stap wordt al een essentiële fout gemaakt door het kwadraat
van x onder het wortelteken te verwerken. Je verandert de functie hiermee
voor x < 0. Vul in deze en in de originele functie voor x maar
eens -1 in. Dat de wortel uit het kwadraat van een getal de absolute
waarde en dus niet altijd het oorspronkelijke getal oplevert, mag toch
hopelijk nog wel als basiskennis worden beschouwd?
- Vervolgens wordt ogenschijnlijk correct de afgeleide bepaald.
Maar het resultaat is bizar. Dat blijkt als je
x = 0 invult. Alhoewel de originele functie voor x = 0
prima differentieerbaar is, geeft deze afgeleide daar geen waarde. En
vul je negatieve waarden voor x in, dan zie je dat deze afgeleide ten
opzichte van de juiste afgeleide keihard tekenverkeerde
waarden geeft.
- Nu wordt de tekenfout uit de vorige stap 'gerepareerd' door
nogmaals de fout uit de eerste stap te maken. Een bekende fout in het
leerlingenwerk die nu in het officiële CV is geïntroduceerd!
- In de laatste stap worden teller en noemer zonder blikken of blozen
door x gedeeld. Bij een voorbeeld uitwerking mag je toch op zijn minst
verwachten dat het geval x ≠ 0 wordt uitgezonderd? Maar hier
komt het klaarblijkelijke wel mooi uit dat je dat niet doet want daarmee
wordt ook het niet differentieerbaar zijn voor x = 0 weer mooi
gerepareerd...
Een schets van de grafieken illustreert het bovenstaande. Merk op dat het
niet alleen voor x < 0 fout gaat. Bij x = 0 hebben we
plots te maken met niet-differentieerbaarheid, terwijl de oorspronkelijke
functie overal mooi glad is.
Over niet-differentieerbaarheid en het verschil met niet continue afgeleide
werden trouwens vroeger op het vwo aardige vragen gesteld. Maar het gaat te
ver om hier nu op in te gaan. Het punt is dat om de productregel te omzeilen,
een 'nette' functie wordt vervangen door een functie die zich qua afgeleide
veel lastiger laat beschrijven en deze operatie gepaard gaat met allerlei
onjuiste herschrijvingen.
Het lijkt me een goed idee om dit correctievoorschrift over een paar jaar
eens aan examenkandidaten (havo of vwo) voor te leggen met de opdracht om
alle fouten er uit te halen. Een mooie Wiskundige Denk Activiteit.
| |  | | Zwart: grafiek van de originele functie. | | |
|
Geen correctie
Nu hoort het maken van fouten er blijkbaar bij. Er zit een merkwaardige
drukfout in dit CV en de vermelde uiterste datum voor inzending van de
WOLF-scores klopt ook al niet. Maar je mag bij zo'n wiskundige blunder toch
op zijn minst een snelle en krachtige reactie verwachten vanuit het CvTE?
Maar nee, er heerst slechts grote stilte.
In reactie op een ingediende klacht liet men weten "(havo)kandidaten" deze foute
oplossing "niet aan te rekenen" omdat bij de daarop volgende vraag een positieve
waarde voor x moet worden ingevuld.
Ik zeg of schrijf maar even niets meer.
Gerard Koolstra
|
Opgave 6 CE vwo wiskunde B 2015
In opgave 6 van het CE vwo wiskunde B 2015 wordt de kandidaat
gevraagd om te bewijzen ...
... als de getallen p en q, afgerond op 1 decimaal,
gelijk zijn aan −5,6 respectievelijk −0,4.
Mijn eerste gedachte: dit mag niet worden gevraagd
Significante cijfers zijn niet opgenomen in het examenprogramma
vwo wiskunde B. Deze vraag mag dus niet worden gesteld.
Mijn tweede gedachte: dit is niet waar
Neem aan dat q=0,4 ± 0,05. In dat geval kun je
eenvoudig aantonen dat de 5,0 uit de formule een getal is tussen
40/9 ≈ 4,4 en
40/7 ≈ 5,7. Dat getal kan
niet worden afgerond tot 5,0. Het wordt ingewikkelder als je de
5,0 direct uit de meetgegevens wilt afleiden. Maar ook in die
situatie is de 0 niet significant.
Mijn derde gedachte: er is niets aan de hand
Contexten zijn op het wiskunde B examen alleen aanwezig om leerlingen
en docenten in verwarring te brengen en moeten worden genegeerd. De
nullen van 14,0 en 5,0 zijn loze ornamenten die slechts
de suggestie moeten wekken dat we met een reële situatie van doen hebben.
De meetgegevens uit de tabel waarmee we p en q hebben
berekend, zijn natuurlijk geen echte meetgegevens maar exacte getallen
en de getallen p en q zijn natuurlijk helemaal niet afgerond
maar exact gelijk aan −5,6 en −0,4. Je rekent gewoon met
exacte getallen en als op je rekenmachine een 5 verschijnt, maak
je daar een 5,0 van. Want dat wordt nu eenmaal gevraagd...
Ik ben bang dat mijn derde gedachte de werkelijkheid goed weergeeft. Ik
zie niet gebeuren dat het CVTE opgave 6 schrapt. Mijn leerlingen hebben
deze opgave ook prima gemaakt.
Er is niets aan de hand.
Jan van Doorn
|
Nederland wereldwijd in de onderwijs top tien
Onlangs werd door de OECD (Organisation for Economic Cooperation and Development)
een rapport uitgebracht dat is geschreven door Eric Hanushek (Stanford University
en Ludger Woessmann (Munich University). In dat rapport zijn uitkomsten van
allerlei recente onderzoeken samengevoegd, zoals het Pisa onderzoek, het TIMMS
onderzoek en het TERCE onderzoek. Het rapport werd op het World Education Forum 2015,
dat van 19 tot 22 mei 2015 in Zuid Korea werd gehouden, gepresenteerd.
In het rapport wordt het onderwijs van 76 landen met elkaar vergeleken. Het is
daarmee het grootste onderzoek dat ooit in zijn soort werd uitgevoerd. Niet
verrassend worden de eerste vijf plaatsen op de lijst ingenomen door Aziatische
landen en bevinden de Afrikaanse landen zich helemaal onder in de lijst.
Westerse landen
Nederland neemt de negende plaats in op deze lijst, net voor Canada. Van
de Westerse landen moet Nederland alleen Finland, Estland en Zwitserland
voor laten gaan. Duitsland staat op de dertiende plaats, België staat op
de zestiende plaats, Het Verenigd Koninkrijk staat op de twintigste plaats,
de Verenigde Staten staan op de achtentwintigste plaats en Zweden staat pas
op de vijfendertigste plaats.
Via deze link
kunt u via een interactieve kaart de ranglijst van alle landen opvragen.
|
WIskunde voor teams
Leerlingen die in groepjes wiskundig onderzoek doen? Dat kan!
Meer dan tienduizend leerlingen werkten dit schooljaar een
dag lang in teams aan grote en open wiskundige problemen. Bij de
onderbouw ging het over het schatten van de omvang van populaties,
tijdens de Wiskunde A-lympiade ging men aan het werk met het
vergelijken van weersvoorspellingen en bij de wiskunde B variant
speelden de leerlingen het spel 'Lights out'.
De opdrachten hebben de leerlingen wederom uitgedaagd om
creatief met wiskunde bezig te zijn en in teams allerlei
vaardigheden te combineren. Bij de Onderbouw Wiskunde Dag ging
de eerste prijs naar het team van het Scala College uit Alphen
aan de Rijn. De Wiskunde A-lympiade is gewonnen door het
Elzendaalcollege uit Boxmeer en op de Wiskunde B-dag 2014 was
een team van het Utrechts Stedelijk Gymnasium kampioen.
Volg deze link voor meer informatie over deze activiteiten en
voor de data in het komende schooljaar.
Michiel Doorman
|
Online wiskundecursus voor aanstaande studenten
Op 14 juli 2015 start de MOOC-cursus 'Pre-University Calculus',
speciaal voor vwo 6 scholieren die in september starten met een
technische opleiding. Deze cursus brengt de wiskundekennis van
leerlingen op het juiste niveau om een goede start te kunnen maken
op de universiteit.
MOOC staat voor
"Massive
open online course". Het gaat dus om een gratis Engelstalige
online cursus waarin de benodigde stof met behulp van korte videos
en opgaven wordt behandeld. De video's gaan over functies,
vergelijkingen, differentiëren en integreren. De cursus is ontwikkeld
door docenten en studenten van de TU Delft.
Voordelen
Voor de aanstaande student heeft deze cursus de volgende drie grote voordelen:
- Je gaat goed voorbereid van start met je studie, omdat je wiskundekennis op niveau is.
- Je raakt bekend met de Engelse termen van wiskundige begrippen, die straks ook in je boeken staan.
- Je krijgt een voorproefje van studeren aan de universiteit en krijgt tips van studenten over studeren.
Informatie
Via
deze link kunt u meer informatie over deze cursus opvragen. Op YouTube
staat
ook aardig fimpje waarin het Nuon Solar Team uitlegt waarom wiskunde
zo belangrijk is voor een technische studie.
Trudy Middendorp
TU Delft
|
Informatiebijeenkomst vernieuwde wiskundeprogrammas havo/vwo
Er zijn nog 11 plaatsen beschikbaar op de informatiebijeenkomst
van 3 juni over de vernieuwde wiskundeprogrammas. Zie ook WiskundE-brief 701.
U kunt zich nog aanmelden via
deze link.
|
'Wiskunde D online': nog een paar plaatsen
Zoals gemeld in WiskundE-brief 699 kunnen leerlingen met ingang van het komende
schooljaar 'Wiskunde D Online' gaan volgen. Er zijn nog een paar
plaatsen over.
Scholen die geïnteresseerd zijn om wiskunde D op deze manier aan
hun leerlingen aan te bieden, kunnen dat via
dit formulier
kenbaar maken.
Jos Tolboom
SLO (Nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling)
|
Regionale netwerkbijeenkomsten rekenen vmbo en havo/vwo
Het Steunpunt Taal en Rekenen vo organiseert in juni
weer netwerkbijeenkomsten voor rekenen voor het vmbo en havo/vwo,
in aparte groepen. Wilt u deelnemen aan één van deze bijeenkomsten?
Meld u dan vooral tijdig aan voor de netwerkbijeenkomst van uw keuze.
Het programma voor de rekennetwerkbijeenkomsten heeft als onderwerpen:
- Evaluatie van de resultaten.
- Heeft dat invloed op het rekenbeleid en het reken onderwijs?
- Worden er dingen gewijzigd?
We vragen de deelnemers ter voorbereiding op de netwerkbijeenkomst om de
bij de maartafname behaalde resultaten per schooltype (bb-kb-gt-havo-vwo)
en leerjaar (eindexamen en vooreindexamen) in te voeren in een online
bestand
dat u via deze link kunt openen.
U kunt tot 1 juni 2015 uw gegevens invoeren.
Dagprogramma
De netwerkbijeenkomsten worden steeds 's middags van 14:00 uur tot
17:00 uur gehouden. De indeling van de bijeenkomsten is ongeveer als
volgt:
Tijd |
Onderdeel |
14:00-14:30 uur |
Inloop met koffie/thee. |
14:30-15:00 uur |
Korte plenaire presentatie van het Steunpunt: laatste nieuws. |
15:00-17:00 uur |
Inhoudelijke netwerkbijeenkomst. |
Agenda
In juni zijn de volgende netwerkbijeenkomsten gepland:
regio |
datum |
locatie |
aanmelden? |
midden |
maandag 8 juni |
Marnix College Prins Bernhardlaan 30 6713 MC Ede |
klik hier |
zuid |
woensdag 10 juni |
Prinsentuin van Cooth Tuinzigtlaan 10 4812 XN Breda |
klik hier |
noord |
donderdag 18 juni |
Dr. Nassau College locatie Quintus Mr. Groen van Prinstererlaan 98 9402 KG Assen |
klik hier |
Aan het deelnemen aan een netwerkbijeenkomst zijn geen kosten verbonden.
|
De grote boekenopruiming is bijna voorbij
Er worden veel boeken verkocht op de grote boekenopruiming
van het Wereldwiskunde Fonds. De voorlopige opbrengst bedraagt
al meer dan 1500 euro. Dat is nu al een record!
Op tweede Pinksterdag wordt de laatste lijst met een nieuw
boekenaanbod gepubliceerd. Daar zitten weer fantastische titels
tussen. In totaal zullen er dan meer dan 1000 boeken zijn
aangeboden. Rond 1 juni 2015 ontvangen de gelukkige kopers een
factuur en zullen de boeken worden verzonden.
Kom snel kijken op www.wereldwiskundeboeken.nl als je voor
weinig geld mooie wiskundeboeken wilt vinden. Want in de hele
maand mei geldt: wie het eerst mailt, heeft het boek!
Jos Remijn
Veilingmeester WwF
wereldwiskundeboeken@nvvw.nl
|
Oratie Paul Drijvers beschikbaar
Donderdag 21 mei 2015 hield Paul Drijvers zijn oratie als hoogleraar
in de didactiek van de wiskunde, getiteld 'Denken over wiskunde,
onderwijs en ICT'.
Het boekje dat bij de rede van Paul Drijvers hoort,
kunt u via deze link downloaden.
|
|
|
Presentatie Concept Deltaplan Wiskunde.NL
Op 21 mei 2015 presenteerde de Commissie Deltaplan Wiskunde.NL,
ingesteld door de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk
Onderzoek (NWO) en Platform Wiskunde Nederland (PWN), haar concept
implementatieplan om het wiskunde onderzoek in Nederland te versterken
en verbeteren.
Ruim een jaar geleden werd het visiedocument
Formulas for insight and innovation, Mathematical Sciences in the Netherlands
gepubliceerd, waarin onder andere aandacht werd besteed aan de grote
uitdagingen in de wiskunde maar ook aan het primair en voortgezet
onderwijs in het algemeen.
Het implementatieplan bevat concrete acties gericht op onder andere
de bekendheid van wiskundig onderzoek, de lerarenopleidingen en de
publiek-private samenwerking.
|
Vacatures in het onderwijsHet plaatsen van vacaturemeldingen voor docenten wiskunde en rekenen is gratis voor niet particuliere instellingen voor middelbaar en hoger onderwijs. Voor de voorwaarden: zie www.wiskundebrief.nl.
Vacature te Amsterdam
Het 4e Gymnasium te Amsterdam zoekt per 1 augustus 2015 een docent
Wiskunde voor 0,5-0,8 fte. Het betreft een aanstelling met uitzicht
op vaste uren in zowel onder- als bovenbouw.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Annette Beck via
a.beck@het4egymnasium.nl. Sollicitaties kunnen voor maandag
15 juni 2015 gericht worden aan Nico de Vrede (rector) via
vacatures@het4egymnasium.nl.
|
Eerstegraads vacature te Breda
|
Het Onze Lieve Vrouwelyceum te Breda zoekt met ingang van het nieuwe
schooljaar een docent voor de bovenbouw havo/vwo. De functie wordt
maximaal ingeschaald op LC. Het betreft een functie van minimaal
0,7 fte. Ook zij die studeren voor eerste graads worden van harte
uitgenodigd om te solliciteren.
Ga voor nadere informatie naar onze website: www.olvbreda.nl.
|
|
Eerste- en tweedegraads vacature te Haarlem
Het Eerste Christelijk Lyceum in Haarlem zoekt voor het schooljaar
2015-2016 enthousiaste eerste- en tweedegraads docenten Wiskunde.
Kijk voor meer informatie op onze website.
| |
|
Vacature Lerarenopleiding Wiskunde
NHL Hogeschool Leeuwarden is op zoek naar eerstegraads bevoegde
docenten wiskunde voor de lerarenopleiding wiskunde (2,0 fte).
Ga naar www.nhl.nl> De NHL> Werken bij de NHL> Vacatures> Lerarenopleider Wiskunde voor meer informatie.
|
|
|
Eerstegraads vacature te Wierden
|
De Passie is een christelijke evangelische school en biedt
een uitdagende leeromgeving waar leerlingen hun talenten
ontdekken en leren inzetten. Een kleinschalige school met
een positieve veilige sfeer.
We zoeken op de locatie Wierden een eerstegraads docent
wiskunde voor 20 uur per week.
Volg deze link voor meer informatie.
|
|
Tweedegraads vacature te Zutphen
|
De Vrijeschool Zutphen VO zoekt een docent wiskunde voor
de klassen 7 t/m 10 HAVO/VWO. Ga voor meer informatie naar
onze site.
Uw sollicitatie kunt u sturen naar kloman@vszutphen.nl.
|
Advertenties
Zwangerschapsverlof of ziekte opvangen?
Zwangerschapsverlof of ziekte kwalitatief hoogwaardig opvangen?
Ervaren eerstegraadsdocent is vanaf augustus 2015 inzetbaar op
ZZP-basis. Werkgebied: Randstad en omgeving.
Info: wiskundeinterim@gmail.com.
|
HP Prime goedgekeurd voor examengebruik
De nieuwe HP Prime Grafische Rekenmachine is goedgekeurd door
het CvTE voor gebruik bij examens HAVO (vanaf 2017) en VWO (vanaf 2018).
Interesse in een demo, een lerarenaanbieding of het zonder verplichtingen
testen of de HP Prime ook voor u de juiste keuze is? Neem dan contact op
via hp@moravia-europe.eu.
Neem ook eens een kijkje op www.hp-prime.nl
voor veel meer informatie over de HP Prime rekenmachine.
| |
|
|
|
|