nummer 699, 22 maart 2015Dit nummer wordt gestuurd naar ca. 4300 adressen.
| De WiskundE-brief is een digitale nieuwsbrief, gericht op wiskundedocenten in het voortgezet onderwijs,
met als doel om een snelle onderlinge uitwisseling van informatie en meningen mogelijk te maken. De brief verschijnt buiten de schoolvakanties ongeveer één keer per week.
Het abonnement is gratis.Uw bijdragen aan de WiskundE-brief zijn welkom op het emailadres van de redactie. Op de website van de WiskundE-brief kunt u zich abonneren, vindt u alle voorwaarden en advertentietarieven en kunt u oude nummers nalezen. |
Artikelen en bijdragen | | |
Vacatures in het onderwijs | | |
Advertenties | | |
Brandpunt brengt Sander Dekker in verlegenheid
Op 17 maart 2015 besteedde Brandpunt aandacht aan de geschiedenis van
de verplichte rekentoets. De titel van het nieuwsitem luidde 'Een dure
misrekening'. Die titel gaf de teneur van de zeer kritische reportage
goed aan.
In de reportage zegt Jan Karel Lenstra over de huidige rekentoets: " Als
dat rekenen is, dan is Nederland aan het einde van de 21e eeuw
een intellectuele bananenrepubliek geworden". Jan van de Craats noemt
het half miljard dat de invoering van de rekentoets tot nu toe heeft gekost,
" weggegooid geld". Hij betitelt de rekentoets als " de Fyra van het
onderwijs" en vindt het commerciële geweld dat rond de rekentoets is
losgebarsten " volmaakte waanzin".
Dekker in het nauw
Op het Andreas College in Katwijk, een bovengemiddeld presterende school,
staat Sander Dekker Brandpunt te woord. Hij wordt op deze door hem zelf
geselecteerde school echter ernstig in verlegenheid gebracht door het
feit dat ook op deze school 40% van de leerlingen de rekentoets niet haalt.
Daarbij blijkt de rekencoördinator op deze school zelf geen goed woord voor
de rekentoets over te hebben.
U
kunt de reportage van Brandpunt via deze link bekijken. Het item
over de rekentoets begint op 22:30.
|
De rekentoets in 10 vragen (reactie)
In WiskundE-brief 698 stond een bijdrage over het document 'De rekentoets
in 10 vragen' van het CvTE. De rekentoets in 10 vragen? Dat lijkt
me een verstandig besluit! Tien vragen moeten toch genoeg zijn
om te beoordelen of iemand kan rekenen?
Eén vraag met breuken, eentje met procenten, één staartdeling, één
vermenigvuldiging van twee getallen met twee of drie cijfers, één
verhaalsom, één vraag over eenheden omzetten, één som met geldbedragen
en één som met rekenen met uren en minuten.
Vraag nummer negen gebruiken we om het inzicht in grootheden te
toetsen. Nummer tien besteden we dan aan het basale kansbegrip.
Monica Woldinga
Docent wiskunde Nova College, Amstelveen
|
VO-raad adviseert over tweede correctie centraal examen
Meer dan 60% van de correctoren voert de tweede correctie van het
centraal examen niet volledig uit. Dat bleek in 2013 uit een
onderzoek van Cito. De werkdruk werd door de onderzochte docenten
als belangrijkste oorzaak opgevoerd.
De VO-raad heeft naar aanleiding van dit gegeven tijdens het examen
van 2014 een aantal pilots uitgevoerd. Tijdens die pilots werd er
geëxperimenteerd met een blanco tweede correctie, dus een correctie
waarbij de tweede corrector de resultaten van de eerste corrector
niet onder ogen krijgt. Het resultaat van dat experiment was
voorspelbaar: de blanco tweede correctie leidt tot verhoging van
de werkdruk en krijgt bij docenten dus de handen niet op elkaar.
Eerste en tweede correctie omdraaien
Ook werd er geëxperimenteerd met het omdraaien van de eerste en
tweede correctie. Ondanks dat deze vorm van corrigeren de werkdruk
natuurlijk niet verlaagt, werd de omdraaiing door de deelnemende
docenten positief gewaardeerd.
Op grond van de resultaten van de pilot heeft de VO-raad de
staatssecretaris onlangs geadviseerd om gedurende twee examenjaren
deze omkering toe te passen. Daarna moeten de effecten hiervan met een
onafhankelijk onderzoek worden blootgelegd en kan er een definitief
besluit worden genomen.
|
Hulp bij veranderende examenprogrammas wiskunde
In augustus 2015 veranderen de Nederlandse examenprogrammas
wiskunde A, B, C en D in het havo en het vwo. Wat betekent
dat precies voor wiskundeleraren en hun leerlingen?
In de publicatie ' Veranderd wiskundeonderwijs' zet SLO
voor u op een rij wat er vanaf augustus niet meer in de
examenprogrammas zit en wat er vanaf dat moment wél in zit
wat er voor die tijd nog niet in zat. Nieuwe onderwerpen
worden zo mogelijk met een voorbeeld uit de pilotexamens
van de afgelopen jaren toegelicht.
U
kunt de publicatie via deze link downloaden of bestellen.
Peter van Wijk (CvTE)
Jos Tolboom (SLO)
|
Kick off Wiskunde D Online op 30 maart 2015
Met ingang van schooljaar 2015-2016 kunnen leerlingen 'Wiskunde D
Online' gaan volgen. Deze nieuwe mogelijkheid wordt opgezet om
leerlingen van havo en vwo in de gelegenheid te stellen om Wiskunde
D te volgen als dat op hun school niet wordt aangeboden.
De leerlingen krijgen via een digitale leeromgeving toegang tot
leermateriaal, planningen en videolessen. Het meeste doen leerlingen
in zelfstudie. Wekelijks moeten ze huiswerk insturen dat binnen een
paar dagen nagekeken wordt. Om de acht weken maken ze een toets op
school.
Online bijeenkomst
Op 30 maart 2015 is er, uiteraard online, een bijeenkomst over
' Wiskunde D Online' van 19:30 tot 21:00 uur. Tijdens deze bijeenkomst
wordt uiteengezet hoe alles in zijn werk zal gaan, hoe scholen kunnen
deelnemen en wat er van leerlingen verwacht wordt. De bijeenkomst is
online te volgen via www.ou.nl/conferentie. Gebruik bij het volgen
dan wel Internet Explorer 8.0 of hoger, Chrome of Firefox.
Vooraf aanmelden is voor de organisatie wel plezierig. Stuur daarom
een mailtje naar evv@ou.nl als je van plan bent om deel te nemen.
Zet in de mail je naam, je email-adres en de school of instituut
waaraan je verbonden bent. Ook voor vragen vooraf of achteraf kun
je altijd een mailtje naar evv@ou.nl sturen.
Evert van de Vrie, Open Universiteit
Frits Beukers, Platform Wiskunde Nederland
Jos Tolboom, SLO (Nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling)
|
Leve de Wiskunde!
Op vrijdag 10 april 2015 van 10:00 tot 16:00 uur vindt weer
het congres Leve de Wiskunde! plaats in Amsterdam. Dit congres
wordt dit jaar voor de dertiende keer georganiseerd door het
Korteweg-de Vries Instituut voor Wiskunde (KdVI) en het
Institute for Logic, Language and Computation (ILLC),
beide van de UvA.
Het congres bestaat uit korte lezingen van wetenschappers die verbonden
zijn aan één van de Amsterdamse universiteiten. In alle voordrachten
speelt wiskunde een belangrijke rol. Zo zal Joost Hulshof
uitleggen hoe groot n ! is, gaat Bas Klein vertellen hoe de
statistiek misbruikt wordt om data te manipuleren en laat Klaas
Slooten zien hoe de statistiek gebruikt wordt om DNA matches
te vinden.
Taart
Sonja Cox zal u tonen hoe oplossingen van differentiaalvergelijkingen
door computersimulaties benaderd kunnen worden. En tenslotte gaat Ulle
Endriss u uitleggen hoe je taart eerlijk kan verdelen. Uiteraard is
er gelegenheid om dit laatste in de praktijk ook te toetsen.
Tijdens de borrel na afloop kunt u uw collega's en aanwezige wetenschappers
nog even informeel spreken.
Deelname
Deelname is kosteloos. In het bijzonder zijn wiskundedocenten en
en leerlingen uit 5 en 6 vwo van harte welkom. Docenten mogen maximaal
5 leerlingen meenemen en er geldt een maximum van 10 leerlingen per school.
Op aanvraag wordt een nascholingscertificaat verstrekt.
Volg
deze link voor meer informatie of om u in te schrijven.
|
Johann Bernoulli lezing over het 'mechanisme van Antikythera'
Maandag 13 april 2015 vindt vanaf 19:30 uur aan de Rijksuniversiteit
Groningen weer de jaarlijkse Johann Bernoulli lezing plaats. De lezing
wordt dit jaar verzorgd door sterrenkundige Rien van de Weijgart.
Zijn onderwerp is het mechanisme van Antikythera.
Het mechanisme van Antikythera (ca. 140-80 v.Chr.) is een analoge
computer die in 1901 uit een gezonken schip werd opgedoken, in de buurt
van het Griekse eiland Antikythera. Het apparaat, met tientallen tandwielen,
is te zien in het Nationaal Archeologisch Museum van Athene. Het werd
gebruikt voor tal van astronomische berekeningen, zoals het voorspellen
van zonsverduisteringen.
In de lezing wordt ingegaan op de werking van het instrument en de
betekenis ervan voor onze kennis over de rol van de technologie in de
(Griekse) oudheid.
De lezing vindt plaats in de Aula van het Academiegebouw. De toegang
is gratis.
Via
deze link vindt u meer informatie.
|
Teams voor Benelux- en Europese meisjesolympiade
De teams voor de European Girls' Mathematical Olympiad (EGMO) en de
Benelux Mathematical Olympiad (BxMO) zijn bekend.
De vierde editie van de EGMO vindt plaats in Wit-Rusland van 14 tot
en met 20 april 2015. De zevende editie van de BxMO vindt plaats
in Luxemburg van 8 tot en met 10 mei 2015.
Het EGMO-team bestaat dit keer uit:
naam |
klas |
school |
Eva van Ammers |
6 vwo |
Spinoza Lyceum Amsterdam |
Christel van Diepen |
3 vwo |
Stedelijk Gymnasium Nijmegen |
Kirsten Peeters |
5 vwo |
Pantarijn Wageningen |
Elise Sänger |
6 vwo |
Het Baarnsch Lyceum Baarn |
Het EGMO-team zal worden begeleid door Birgit van Dalen (Universiteit
Leiden en Aloysius College Den Haag) en Milan Lopuhaä (Radboud
Universiteit Nijmegen).
Het BxMO-team bestaat dit keer uit:
naam |
klas |
school |
Dirk van Bree |
6 vwo |
Twickel College Hengelo |
Tim Brouwer |
6 vwo |
Da Vinci College Leiden |
Yuhui Cheng |
5 vwo |
Wolfert van Borselen Tweetalig Rotterdam |
Mike Daas |
6 vwo |
St. Michael College Zaandam |
Hugo Melchers |
5 vwo |
Augustinianum Eindhoven |
Levi van de Pol |
2 vwo |
Ichthus College Veenendaal |
Jasper Stammes |
4 vwo |
Christelijk Gymnasium Utrecht |
Michiel Versnel |
5 vwo |
Goois Lyceum Bussum |
Jorke de Vlas |
6 vwo |
Pantarijn Wageningen |
Bob Zwetsloot |
6 vwo |
Teylingen College Noordwijkerhout |
Het BxMO-team zal worden begeleid door Quintijn Puite (Hogeschool
Utrecht en Technische Universiteit Eindhoven), Julian Lyczak
(Universiteit Leiden) en Daniël Kroes (Universiteit Utrecht).
De
opgaven van de selectietoets zijn via deze link te vinden.
Birgit van Dalen en Quintijn Puite
|
Zevende Symposium 'Wiskunde en Geloof'
Op 22 april 2015 organiseren we voor de zevende keer een symposium
in het kader van 'Wiskunde en Geloof'. Onze doelgroep is ten eerste
docenten wiskunde en daarnaast andere wiskundigen. We denken vanuit
ons Christelijk geloof.
Ook dit jaar is er een mooi programma samengesteld. Ronald Meester
en Emanuel Rutte zullen respectievelijk spreken over statistiek en
logica. Zijn deze onderwerpen te koppelen aan het bestaan van God?
Arjan van den Noort schreef een dagboekje gebaseerd op getallen en
maakte enkele lesbrieven hierover. Hij zal vertellen over de
totstandkoming van dit boek.
Wederzijdse invloed
Ook dit jaar willen we elkaar ontmoeten en met elkaar van gedachten
wisselen over de wederzijdse invloed tussen wiskunde en Christelijk
geloof. Het belooft een boeiend symposium te worden. Voor informatie
en aanmelden kunt u terecht op www.wiskundeengeloof.nl onder het
kopje 'symposium'.
Ab van der Roest
Veenendaal
|
Vacatures in het onderwijsHet plaatsen van vacaturemeldingen voor docenten wiskunde en rekenen is gratis voor niet particuliere instellingen voor middelbaar en hoger onderwijs. Voor de voorwaarden: zie www.wiskundebrief.nl.
Vacatures Gooise Scholen Federatie
De Gooise Scholen Federatie heeft acht VO scholen, elk met een eigen gezicht.
(PRO, VMBO, Havo, Atheneum, Technasium). Voor het komend schooljaar zoeken
wij docenten wiskunde.
Meer
informatie vindt u via deze link.
|
Advertenties
Gauss Tool maakt normale verdeling tastbaar en inzichtelijk
Gauss Tool maakt de normale verdeling tastbaar en inzichtelijk voor
scholieren en studenten. De 'geodriehoek' voor de statistiek maakt
de normale verdeling tastbaar. De verdeling kan eenvoudig, snel en
nauwkeurig worden getekend en de Gauss Tool stelt de gebruiker bovendien
in staat om zijn of haar werkproces te controleren en de valideren.
Kijk op www.gausstool.com of
bestel
direct voor slechts € 3,=.
| |
APS Studiemiddag: Het oplossen van talige rekenopgaven
Stop met de discussie over de rekentoets. Maak werk van
goed onderwijs in functioneel rekenen. Deze studiemiddag
staat in het teken van recente inzichten in instructie
aan leerlingen om (veel) beter te worden in het aanpakken
van talige rekenopgaven.
|
Examentraining mathematicus nu ook in Apeldoorn
Ervaren docenten geven in de meivakantie wederom 3-daagse examentrainingen.
Zij worden daarbij geassisteerd door oud-leerlingen die de afgelopen jaren
met mooie cijfers voor wiskunde zijn geslaagd. Iedere groep bestaat uit
maximaal 18 leerlingen. Kijk voor meer informatie op www.mathematicus.nl.
|
16 juni, 24 juni en 2 juli 2015: Cursus Statistiek
De statistische verwerking van databestanden speelt een grote rol
in het nieuwe examenprogramma wiskunde en in het hedendaags onderzoek.
Deze cursus biedt de docent gedurende drie bijeenkomsten wiskundige
verdieping én praktische toepassing met behulp van ICT.
Klik
hier voor meer informatie.
|
Ontdek MathPlus via twee extra webinars
In het webinar, op woensdag 25 maart of woensdag 1 april 2015, komen wij
virtueel bij u op bezoek en lopen we samen met u door de digitale
mogelijkheden heen.
U kunt vanuit huis deelnemen, of vanuit school samen met uw vaksectiegenoten.
Voor meer informatie en aanmelding kijkt u op
www.mathplus.nl.
|
|
|
Freelance Lerarenopleiders Wiskunde NCOI Opleidingsgroep
In verband met uitbreiding van ons opleidingscurriculum zijn wij
voor de Lerarenopleiding Wiskunde op zoek naar freelance
Lerarenopleiders.
Als lerarenopleider ontwikkel en/of verzorg je onderwijs binnen
de tweedegraads Lerarenopleiding Wiskunde en ben je betrokken
bij begeleiding van studenten.
Voor je sollicitatie of informatie kun je contact opnemen met
Imma Heutink, HR Consultant, via trainer@ncoi.nl of 035-6721032.
| |
|
HP Prime goedgekeurd voor examengebruik
De nieuwe HP Prime Grafische Rekenmachine is goedgekeurd door
het CvTE voor gebruik bij examens HAVO (vanaf 2017) en VWO (vanaf 2018).
Interesse in een demo, een lerarenaanbieding of het zonder verplichtingen
testen of de HP Prime ook voor u de juiste keuze is? Neem dan contact op
via hp@moravia-europe.eu.
Neem ook eens een kijkje op www.hp-prime.nl
voor veel meer informatie over de HP Prime rekenmachine.
| |
|
|
|
|