nummer 699, 22 maart 2015

Dit nummer wordt ge­stuurd naar ca. 4300 adres­sen.

De Wiskun­dE-brief is een digita­le nieuws­brief, gericht op wiskun­dedocen­ten in het voortge­zet onder­wijs, met als doel om een snelle onder­linge uitwis­seling van informa­tie en menin­gen moge­lijk te maken. De brief ver­schijnt buiten de school­vakan­ties onge­veer één keer per week. Het abonne­ment is gratis.
Uw bijdra­gen aan de Wiskun­dE-brief zijn welkom op het emaila­dres van de redac­tie. Op de website van de Wiskun­dE-brief kunt u zich abonne­ren, vindt u alle voor­waarden en adver­tentie­tarie­ven en kunt u oude nummers nalezen.
Artikelen en bijdragen
Vacatures in het onderwijs
Advertenties

 

Brandpunt brengt Sander Dekker in verlegenheid

 
Op 17 maart 2015 besteed­de Brand­punt aan­dacht aan de geschie­denis van de ver­plichte reken­toets. De titel van het nieuwsi­tem luidde 'Een dure misreke­ning'. Die titel gaf de teneur van de zeer kriti­sche reporta­ge goed aan.
In de reporta­ge zegt Jan Karel Lenstra over de huidige reken­toets: "Als dat rekenen is, dan is Neder­land aan het einde van de 21e eeuw een intel­lectue­le bananen­repu­bliek gewor­den". Jan van de Craats noemt het half miljard dat de invoe­ring van de reken­toets tot nu toe heeft gekost, "wegge­gooid geld". Hij beti­telt de reken­toets als "de Fyra van het onder­wijs" en vindt het commer­ciële geweld dat rond de reken­toets is losge­barsten "volmaak­te waanzin".
Dekker in het nauw
Op het Andreas College in Katwijk, een bovenge­middeld preste­rende school, staat Sander Dekker Brand­punt te woord. Hij wordt op deze door hem zelf geselec­teerde school echter ernstig in verle­genheid ge­bracht door het feit dat ook op deze school 40% van de leerlin­gen de reken­toets niet haalt. Daarbij blijkt de rekenco­ördina­tor op deze school zelf geen goed woord voor de reken­toets over te hebben.
U kunt de reporta­ge van Brand­punt via deze link bekij­ken. Het item over de reken­toets begint op 22:30.

 

De rekentoets in 10 vragen (reactie)

 
In Wiskun­dE-brief 698 stond een bijdra­ge over het docu­ment 'De reken­toets in 10 vragen' van het CvTE. De reken­toets in 10 vragen? Dat lijkt me een verstan­dig besluit! Tien vragen moeten toch genoeg zijn om te beoorde­len of iemand kan rekenen?
Eén vraag met breuken, eentje met procen­ten, één staart­deling, één verme­nigvul­diging van twee getal­len met twee of drie cijfers, één verhaal­som, één vraag over eenhe­den omzet­ten, één som met geldbe­dragen en één som met rekenen met uren en minuten.
Vraag nummer negen gebrui­ken we om het inzicht in groothe­den te toetsen. Nummer tien beste­den we dan aan het basale kansbe­grip.
Monica Woldin­ga
Docent wiskun­de Nova College, Amstel­veen

 

VO-raad adviseert over tweede correctie centraal examen

Meer dan 60% van de correc­toren voert de tweede correc­tie van het cen­traal examen niet volle­dig uit. Dat bleek in 2013 uit een onder­zoek van Cito. De werk­druk werd door de onder­zochte docen­ten als belang­rijkste oorzaak opge­voerd.
De VO-raad heeft naar aanlei­ding van dit gegeven tijdens het examen van 2014 een aantal pilots uitge­voerd. Tijdens die pilots werd er geëxpe­rimen­teerd met een blanco tweede correc­tie, dus een correc­tie waarbij de tweede correc­tor de resulta­ten van de eerste correc­tor niet onder ogen krijgt. Het resul­taat van dat experi­ment was voor­spel­baar: de blanco tweede correc­tie leidt tot verho­ging van de werk­druk en krijgt bij docen­ten dus de handen niet op elkaar.
Eerste en tweede correc­tie omdraai­en
Ook werd er geëxpe­rimen­teerd met het omdraai­en van de eerste en tweede correc­tie. Ondanks dat deze vorm van corrige­ren de werk­druk natuur­lijk niet ver­laagt, werd de omdraai­ing door de deelne­mende docen­ten posi­tief gewaar­deerd.
Op grond van de resulta­ten van de pilot heeft de VO-raad de staats­secreta­ris onlangs geadvi­seerd om geduren­de twee examen­jaren deze omke­ring toe te passen. Daarna moeten de effec­ten hiervan met een onafhan­kelijk onder­zoek worden blootge­legd en kan er een defini­tief besluit worden genomen.

 

Hulp bij veranderende examenprogramma’s wiskunde

In augus­tus 2015 verande­ren de Neder­landse examen­program­ma’s wiskun­de A, B, C en D in het havo en het vwo. Wat bete­kent dat precies voor wiskun­delera­ren en hun leerlin­gen?
In de publica­tie 'Veran­derd wiskun­deonder­wijs' zet SLO voor u op een rij wat er vanaf augus­tus niet meer in de examen­program­ma’s zit en wat er vanaf dat moment wél in zit wat er voor die tijd nog niet in zat. Nieuwe onder­werpen worden zo moge­lijk met een voor­beeld uit de pilotex­amens van de afgelo­pen jaren toege­licht.
U kunt de publica­tie via deze link downloa­den of bestel­len.
Peter van Wijk (CvTE)
Jos Tolboom (SLO)

 

Kick off Wiskunde D Online op 30 maart 2015

Met ingang van school­jaar 2015-2016 kunnen leerlin­gen 'Wiskun­de D Online' gaan volgen. Deze nieuwe moge­lijk­heid wordt opgezet om leerlin­gen van havo en vwo in de gelegen­heid te stellen om Wiskun­de D te volgen als dat op hun school niet wordt aangebo­den.
De leerlin­gen krijgen via een digita­le leerom­geving toegang tot leerma­teriaal, plannin­gen en video­lessen. Het meeste doen leerlin­gen in zelfstu­die. Weke­lijks moeten ze huis­werk instu­ren dat binnen een paar dagen nageke­ken wordt. Om de acht weken maken ze een toets op school.
Online bijeen­komst
Op 30 maart 2015 is er, uiter­aard online, een bijeen­komst over 'Wiskun­de D Online' van 19:30 tot 21:00 uur. Tijdens deze bijeen­komst wordt uiteen­gezet hoe alles in zijn werk zal gaan, hoe scholen kunnen deelne­men en wat er van leerlin­gen ver­wacht wordt. De bijeen­komst is online te volgen via www.ou.nl/confe­rentie. Gebruik bij het volgen dan wel Inter­net Explo­rer 8.0 of hoger, Chrome of Firefox.
Vooraf aanmel­den is voor de organi­satie wel plezie­rig. Stuur daarom een mailtje naar evv@ou.nl als je van plan bent om deel te nemen. Zet in de mail je naam, je email-adres en de school of insti­tuut waaraan je verbon­den bent. Ook voor vragen vooraf of achter­af kun je altijd een mailtje naar evv@ou.nl sturen.
Evert van de Vrie, Open Univer­siteit
Frits Beukers, Plat­form Wiskun­de Neder­land
Jos Tolboom, SLO (Natio­naal experti­secen­trum leer­planont­wikke­ling)

 

Leve de Wiskunde!

Op vrijdag 10 april 2015 van 10:00 tot 16:00 uur vindt weer het congres Leve de Wiskun­de! plaats in Amster­dam. Dit congres wordt dit jaar voor de dertien­de keer georga­niseerd door het Korte­weg-de Vries Insti­tuut voor Wiskun­de (KdVI) en het Insti­tute for Logic, Langua­ge and Computa­tion (ILLC), beide van de UvA.
Het congres bestaat uit korte lezin­gen van weten­schap­pers die verbon­den zijn aan één van de Amster­damse univer­sitei­ten. In alle voor­drach­ten speelt wiskun­de een belang­rijke rol. Zo zal Joost Hulshof uitleg­gen hoe groot n ! is, gaat Bas Klein vertel­len hoe de statis­tiek mis­bruikt wordt om data te manipu­leren en laat Klaas Slooten zien hoe de statis­tiek ge­bruikt wordt om DNA matches te vinden.
Taart
Sonja Cox zal u tonen hoe oplos­singen van diffe­renti­aalver­gelij­kingen door compu­tersimu­laties bena­derd kunnen worden. En tenslot­te gaat Ulle Endriss u uitleg­gen hoe je taart eerlijk kan verde­len. Uiter­aard is er gelegen­heid om dit laatste in de prak­tijk ook te toetsen.
Tijdens de borrel na afloop kunt u uw collega's en aanwezi­ge weten­schap­pers nog even infor­meel spreken.
Deelna­me
Deelna­me is koste­loos. In het bijzon­der zijn wiskun­dedocen­ten en en leerlin­gen uit 5 en 6 vwo van harte welkom. Docen­ten mogen maxi­maal 5 leerlin­gen meene­men en er geldt een maximum van 10 leerlin­gen per school. Op aan­vraag wordt een nascho­lings­certifi­caat ver­strekt.
Volg deze link voor meer informa­tie of om u in te schrij­ven.

 

Johann Bernoulli lezing over het 'mechanisme van Antikythera'

 
Maandag 13 april 2015 vindt vanaf 19:30 uur aan de Rijks­univer­siteit Gronin­gen weer de jaar­lijkse Johann Bernoul­li lezing plaats. De lezing wordt dit jaar ver­zorgd door sterren­kundige Rien van de Weij­gart. Zijn onder­werp is het mecha­nisme van Antiky­thera.
Het mecha­nisme van Antiky­thera (ca. 140-80 v.Chr.) is een analoge compu­ter die in 1901 uit een gezon­ken schip werd opgedo­ken, in de buurt van het Griekse eiland Antiky­thera. Het appa­raat, met tiental­len tandwie­len, is te zien in het Natio­naal Archeo­logisch Museum van Athene. Het werd ge­bruikt voor tal van astrono­mische bereke­ningen, zoals het voor­spellen van zonsver­duiste­ringen.
In de lezing wordt inge­gaan op de werking van het instru­ment en de beteke­nis ervan voor onze kennis over de rol van de techno­logie in de (Griekse) oudheid.
De lezing vindt plaats in de Aula van het Acade­miege­bouw. De toegang is gratis. Via deze link vindt u meer informa­tie.

 

Teams voor Benelux- en Europese meisjesolympiade

De teams voor de Europe­an Girls' Mathema­tical Olympi­ad (EGMO) en de Benelux Mathema­tical Olympi­ad (BxMO) zijn bekend. De vierde editie van de EGMO vindt plaats in Wit-Rusland van 14 tot en met 20 april 2015. De zevende editie van de BxMO vindt plaats in Luxem­burg van 8 tot en met 10 mei 2015.
Het EGMO-team bestaat dit keer uit:
naam klas school
Eva van Ammers 6 vwo Spinoza Lyceum Amster­dam
Chris­tel van Diepen 3 vwo Stede­lijk Gymnasi­um Nijme­gen
Kirsten Peeters 5 vwo Panta­rijn Wagenin­gen
Elise Sänger 6 vwo Het Baarnsch Lyceum Baarn
Het EGMO-team zal worden bege­leid door Birgit van Dalen (Univer­siteit Leiden en Aloysi­us College Den Haag) en Milan Lopuhaä (Radboud Univer­siteit Nijme­gen).
Het BxMO-team bestaat dit keer uit:
naam klas school
Dirk van Bree 6 vwo Twickel College Hengelo
Tim Brouwer 6 vwo Da Vinci College Leiden
Yuhui Cheng 5 vwo Wolfert van Borse­len Tweeta­lig Rotter­dam
Mike Daas 6 vwo St. Michael College Zaandam
Hugo Mel­chers 5 vwo Augusti­nianum Eindho­ven
Levi van de Pol 2 vwo Ichthus College Veenen­daal
Jasper Stammes 4 vwo Christe­lijk Gymnasi­um Utrecht
Michiel Versnel 5 vwo Goois Lyceum Bussum
Jorke de Vlas 6 vwo Panta­rijn Wagenin­gen
Bob Zwet­sloot 6 vwo Teylin­gen College Noord­wijker­hout
Het BxMO-team zal worden bege­leid door Quin­tijn Puite (Hoge­school Utrecht en Techni­sche Univer­siteit Eindho­ven), Julian Lyczak (Univer­siteit Leiden) en Daniël Kroes (Univer­siteit Utrecht).
De opgaven van de selec­tie­toets zijn via deze link te vinden.
Birgit van Dalen en Quin­tijn Puite

 

Zevende Symposium 'Wiskunde en Geloof'

 
Op 22 april 2015 organi­seren we voor de zevende keer een symposi­um in het kader van 'Wiskun­de en Geloof'. Onze doel­groep is ten eerste docen­ten wiskun­de en daar­naast andere wiskun­digen. We denken vanuit ons Christe­lijk geloof.
Ook dit jaar is er een mooi program­ma samenge­steld. Ronald Meester en Emanuel Rutte zullen respec­tieve­lijk spreken over statis­tiek en logica. Zijn deze onder­werpen te koppe­len aan het bestaan van God? Arjan van den Noort schreef een dagboek­je geba­seerd op getal­len en maakte enkele lesbrie­ven hier­over. Hij zal vertel­len over de tot­standko­ming van dit boek.
Weder­zijdse invloed
Ook dit jaar willen we elkaar ontmoe­ten en met elkaar van gedach­ten wisse­len over de weder­zijdse invloed tussen wiskun­de en Christe­lijk geloof. Het belooft een boeiend symposi­um te worden. Voor informa­tie en aanmel­den kunt u terecht op www.wiskun­deenge­loof.nl onder het kopje 'symposi­um'.
Ab van der Roest
Veenen­daal

Vacatu­res in het onder­wijs

Het plaat­sen van vacatu­remel­dingen voor docen­ten wiskun­de en rekenen is gratis voor niet particu­liere instel­lingen voor middel­baar en hoger onder­wijs. Voor de voor­waarden: zie www.wiskun­debrief.nl.


 

Vacatures Gooise Scholen Federatie

De Gooise Scholen Federa­tie heeft acht VO scholen, elk met een eigen gezicht. (PRO, VMBO, Havo, Athene­um, Techna­sium). Voor het komend school­jaar zoeken wij docen­ten wiskun­de.
Meer informa­tie vindt u via deze link.

Adver­tenties

Voor voor­waarden en tarie­ven: zie www.wiskun­debrief.nl.


 

Gauss Tool maakt normale verdeling tastbaar en inzichtelijk

Gauss Tool maakt de normale verde­ling tast­baar en inzich­telijk voor scholie­ren en studen­ten. De 'geodrie­hoek' voor de statis­tiek maakt de normale verde­ling tast­baar. De verde­ling kan eenvou­dig, snel en nauwkeu­rig worden gete­kend en de Gauss Tool stelt de gebrui­ker boven­dien in staat om zijn of haar werkpro­ces te contro­leren en de valide­ren.
Kijk op www.gauss­tool.com of bestel direct voor slechts € 3,=.
 

 

APS Studiemiddag: Het oplossen van talige rekenopgaven

Stop met de discus­sie over de reken­toets. Maak werk van goed onder­wijs in functio­neel rekenen. Deze studie­middag staat in het teken van recente inzich­ten in instruc­tie aan leerlin­gen om (veel) beter te worden in het aanpak­ken van talige rekenop­gaven.

 

Examentraining mathematicus nu ook in Apeldoorn

Ervaren docen­ten geven in de meiva­kantie wederom 3-daagse examen­trainin­gen. Zij worden daarbij geassis­teerd door oud-leerlin­gen die de afgelo­pen jaren met mooie cijfers voor wiskun­de zijn ge­slaagd. Iedere groep bestaat uit maxi­maal 18 leerlin­gen. Kijk voor meer informa­tie op www.mathema­ticus.nl.

 

16 juni, 24 juni en 2 juli 2015: Cursus Statistiek

De statis­tische verwer­king van databe­standen speelt een grote rol in het nieuwe examen­program­ma wiskun­de en in het heden­daags onder­zoek. Deze cursus biedt de docent geduren­de drie bijeen­komsten wiskun­dige verdie­ping én prakti­sche toepas­sing met behulp van ICT.
Klik hier voor meer informa­tie.

 

Ontdek MathPlus via twee extra webinars

In het webinar, op woens­dag 25 maart of woens­dag 1 april 2015, komen wij virtu­eel bij u op bezoek en lopen we samen met u door de digita­le moge­lijkhe­den heen.
U kunt vanuit huis deelne­men, of vanuit school samen met uw vaksec­tiegeno­ten. Voor meer informa­tie en aanmel­ding kijkt u op www.math­plus.nl.
 

 

Freelance Lerarenopleiders Wiskunde NCOI Opleidingsgroep

In verband met uitbrei­ding van ons oplei­dings­curricu­lum zijn wij voor de Leraren­oplei­ding Wiskun­de op zoek naar freelan­ce Leraren­oplei­ders.
Als leraren­oplei­der ontwik­kel en/of verzorg je onder­wijs binnen de tweede­graads Leraren­oplei­ding Wiskun­de en ben je betrok­ken bij begelei­ding van studen­ten.
Voor je sollici­tatie of informa­tie kun je contact opnemen met Imma Heutink, HR Consul­tant, via trainer@ncoi.nl of 035-6721032.
 

 

HP Prime goedgekeurd voor examengebruik

De nieuwe HP Prime Grafi­sche Rekenma­chine is goedge­keurd door het CvTE voor gebruik bij examens HAVO (vanaf 2017) en VWO (vanaf 2018).
Interes­se in een demo, een leraren­aanbie­ding of het zonder ver­plich­tingen testen of de HP Prime ook voor u de juiste keuze is? Neem dan contact op via hp@moravia-europe.eu.
Neem ook eens een kijkje op www.hp-prime.nl voor veel meer informa­tie over de HP Prime rekenma­chine.
 

 
redactie:Gerard Koolstra en Ton Groeneveld
email:redactie@wiskundebrief.nl
website:www.wiskundebrief.nl