nummer 882, 31 januari 2021
Dit nummer wordt gestuurd naar ruim 4800 adressen.
|
De WiskundE-brief is een digitale nieuwsbrief, gericht op wiskundedocenten in het voortgezet onderwijs,
met als doel om een snelle onderlinge uitwisseling van informatie en
meningen mogelijk te maken. De brief verschijnt buiten de schoolvakanties ongeveer
één keer per week. Het abonnement is gratis.
Uw bijdragen aan de WiskundE-brief zijn welkom op het e-mailadres
van de redactie. Op de website van de WiskundE-brief
kunt u zich abonneren, vindt u alle voorwaarden en advertentietarieven en kunt u oude nummers nalezen.
|
Artikelen en bijdragen | | |
Advertenties | | |
Exact minder in trek
Ruim een jaar geleden besteedde ik in WiskundE-brief 861 aandacht aan de
ontwikkeling van de profielkeuze in 4 havo en 4 vwo. Vooral de
jongens kiezen de laatste jaren minder een bèta-profiel. De cijfers
van het huidige schooljaar laten zien dat deze trend zich doorzet.
Dat wordt vooral duidelijk als we ons toespitsen op het profiel
'Natuur en Techniek'.
In 2015 koos ruim 28% van de jongens in 4 havo voor het profiel
'Natuur en Techniek', al dan niet in combinatie met het profiel
'Natuur en Gezondheid'. Vijf jaar later was dat nog geen 21%.
In 4 vwo zien we eenzelfde beeld. Bij de jongens was in 2014 het
profiel 'Natuur en Techniek' verreweg het meest populair. Bijna
47% van de jongens koos voor dat profiel. In het huidige cursusjaar
is dat nog maar 39% en heeft het profiel 'Economie en Maatschappij'
de koppositie overgenomen.
Evenwicht
Bij de meisjes is de ontwikkeling minder spectaculair. Het gevolg
hiervan is dat op het vwo de samenstelling van de groep met het profiel
'Natuur en Techniek' wat evenwichtiger is geworden. Van 2011 tot 2019
groeide het aandeel aan meisjes in deze groep van 37% tot 43%. In
2020 daalde dat percentage weer met een half procentpuntje. Opmerkelijk
is dat op de gymnasia dat percentage met 46% à 47% een stuk hoger ligt.
Als we in wat bredere zin naar de profielkeuze in klas 4 kijken, dan
zijn vooral de verschuivingen in 4 havo opmerkelijk. Daar is het
profiel 'Natuur en Techniek' namelijk teruggezakt naar een bescheiden
positie en is dit profiel nog maar nauwelijks populairder dan het
profiel 'Cultuur en Maatschappij'. Op het vwo is de positie van het
profiel 'Natuur en Techniek' wat sterker maar is het, zoals ik reeds
opmerkte, in populariteit voorbijgestreefd door het profiel 'Economie
en Maatschappij'. Hieronder heb ik het een en ander voor u in beeld
gebracht.
gk
|
Inspectie lovend over het CvTE
Vanaf 1 januari 2018 is het toezicht op College voor Toetsen en
Examens (CvTE) door de Inspectie van het Onderwijs wat duidelijker
geregeld. Zie ook WiskundE-brief 796. Belangrijk onderdeel van dit toezicht is een
onderzoek dat eens in de drie jaar plaats vindt. Recentelijk is
het
verslag van het eerste onderzoek verschenen.
Het onderzoek vond plaats in september 2020. Het rapport laat zich lovend
uit over het CvTE:
"Het CvTE waarborgt de waarde van het diploma en de examencijfers door
de jaren heen. Daardoor kunnen de centrale examens als ijkpunten van
het stelsel fungeren. In de eerste plaats heeft het CvTE het
examenproces (van totstandkoming tot en met becijfering) goed
georganiseerd. In de tweede plaats maakt het CvTE goed gebruik van de
beschikbare vakinhoudelijke en toetstechnische deskundigheid. In de
derde plaats bewaakt het CvTE het examenproces zorgvuldig en reageert
het adequaat op onvolkomenheden in de examens of de
correctievoorschriften. In de vierde plaats kan het CvTE de
deugdelijkheid van de validiteit, de betrouwbaarheid en van de
normering van de centrale examens op een overtuigende manier aantonen." |
Toch ziet het rapport nog wel wat verbeterpunten, voornamelijk op het
gebied van communicatie en de voorlichting.
Kritiek weerlegd?
Zoals ook regelmatig in deze Wiskund E-brief aan de orde is
gekomen, zijn er in het verleden bij wiskunde en bij andere vakken
herhaaldelijk kritische geluiden te horen geweest over de inhoud en de
correctievoorschriften van de Centrale Examens. Ook in de Tweede
Kamer zijn bij herhaling die kritische geluiden te horen geweest. De
lezer die in het rapport op zoek is naar een bespreking en een eventuele
weerlegging van deze kritiek, komt bedrogen uit.
Het lijkt erop dat het onderzoek zich voornamelijk op de kwaliteit
van procedures heeft toegespitst. Daarbij lijkt het inspectieonderzoek
ook sterk te leunen op eerder uitgebrachte rapporten, met name die van
het Research Center voor Examinering en Certificering (RCEC). Een van
die rapporten betrof onder andere twee wiskunde-examens uit 2017.
In WiskundE-brief 835 heeft u in de bijdrage
"Keurige
vinkjes voor een Centraal Examen" kunnen lezen wat mijn niet al
te fraaie indruk was van dat rapport.
Digitale schoolplein
Intussen heeft het CvTE met het oog op betere communicatie en
voorlichting het 'digitale schoolplein' heropend. Het is "een
plek voor docenten en examensecretarissen om elkaar en ons online
te ontmoeten en het gesprek over de centrale examens in het voortgezet
onderwijs te voeren". Het plein is te bereiken via
denkmee.cvte.nl.
gk
|
Curriculumvernieuwing controversieel verklaard
De commissie voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschap van de Tweede
Kamer heeft de curriculumvernieuwing als een van de weinige
onderwerpen 'controversieel' verklaard. Dit betekent dat de politieke
besluitvorming over dit onderwerp voorlopig wordt stilgelegd en pas
weer door een nieuw kabinet in werking zal worden gezet.
De ontwikkeling van curriculum.nu lijkt steeds verder op de lange
baan te worden geschoven. De eerste twee tussenadviezen van de
wetenschappelijke curriculumcommissie, die eerst voor november 2020 en
in tweede instantie voor medio januari 2021 waren gepland, zijn nog
steeds niet gepubliceerd. Nu is besloten dat de 'curriculumherzieningstrein'
pas met een nieuw kabinet in beweging zal worden gezet.
Enkele projecten die in het verleden door het ministerie nog hardnekkig
werden gekoppeld aan curriculum.nu, zoals het nieuwe wiskundeprogramma
voor het vmbo, de herverdeling van de wiskundevakken in de bovenbouw
havo/vwo en de herziening van de referentieniveaus taal en rekenen,
gaan wel door.
gk
|
Correctie examenschema
In WiskundE-brief 881 stond te lezen dat de centrale schriftelijke afnames
van het examens wiskunde vmbo basis en kader voor het derde tijdvak
gepland stonden op 15 juli 2021. Dat is onjuist. Deze examens vinden
in principe plaats in de periode 6 tot en met 9 juli 2021. In maart
2021 worden de roosters voor het derde tijdvak (regulier onderwijs)
gepubliceerd.
Wiskunde BB, de schriftelijke variant, heeft voor het tweede
tijdvak de status van 'aangewezen vak' gekregen. Dat betekende
in het verleden dat zo'n vak ook op een centrale plaats werd
afgenomen. Dit jaar is er voor gekozen om voor een aantal vakken,
waaronder wiskunde, toch te kiezen voor afname op de eigen school.
gk
|
Wiskunde-Olympiade training
Heeft u leerlingen die in de komende week aan de wiskunde-olympiade
meedoen en die een goede kans maken op een plaats in de tweede ronde?
De Universiteit van Amsterdam biedt een online training aan voor
bovenbouwleerlingen, verdeeld over twee sessies, op de woensdagen
van 17 februari en 3 maart 2021, telkens van 16:00 uur tot 18:00 uur.
Deze training geeft een gedegen voorbereiding op de tweede ronde van
de Nederlandse Wiskunde Olympiade. Tijdens de training krijgen de deelnemers
wat vaardigheid met betrekking tot een aantal mooie bewijstechnieken
en is er aandacht voor het netjes opschrijven van oplossingen van
wiskundige problemen. Elke sessie begint met een centrale inleiding
waarna de leerlingen onder begeleiding van een bachelor-student in
groepjes aan de slag gaan. Ook leerlingen die niet voor de tweede
ronde geplaatst zijn maar toch graag de training volgen, mogen zich
inschrijven.
De training is een initiatief van
het Korteweg-de
Vries instituut voor wiskunde aan de Universiteit van
Amsterdam. Ze wordt gecoördineerd door Jeroen Huijben, een
ervaren olympiër die in 2012 een gouden medaille behaalde op de
Internationale Wiskunde Olympiade.
Leerlingen
kunnen zich via deze link aanmelden.
|
Vakbijeenkomsten Galoistheorie
|
 | | Évariste Galois | | |
Op de donderdagmiddagen van 4 en 11 maart 2021 organiseert het
Vaksteunpunt Wiskunde van Bètapartners een online bijeenkomst
over Galoisgroepen.
In deze bijeenkomst richten wij ons op hogeregraadsvergelijkingen. Aan de
hand van voorbeelden en opgaven zien we hoe Galoisgroepen bij
vergelijkingen horen en hoe Galois' centrale stelling (de
Galoiscorrespondentie) luidt. U bewijst de abc-formule op een
verrassende wijze.
Voor wie onbekend is met de Galoistheorie biedt deze bijeenkomst een
mooie introductie met uitdagende wiskunde en een nieuwe kijk op
vergelijkingen. Voor gevorderden is het een mooie opfriscursus die
inzicht geeft in het 'waarom' achter de concepten.
Er zijn geen kosten verbonden aan deelname.
Volg
deze link voor meer informatie of om u aan te melden.
|
Scholennetwerk Zuid Holland
De derde bijeenkomst van het scholennetwerk Zuid Holland is op
4 maart 2021. In deze derde bijeenkomst gaan we verder met de
geschiedenis van de wiskunde.
Bestudering van de geschiedenis van de wiskunde levert een stimulerend
beeld op van hoe de mensheid geworsteld heeft met de ontwikkeling van
wiskundige concepten. In deze derde bijeenkomst gaat Roel van
Asselt verder met "evergreens" uit de geschiedenis van de
wiskunde. Het zijn verhalen die in uw klas prachtig zijn na te vertellen.
De vorige keer eindigden we met Newton en dat is daarom het
startpunt van deze bijeenkomst met titel "Van de Verlichting naar de
20 e eeuw". Naast mooie verhalen komen ook korte vraagstukken
aan bod. Ook die vraagstukken zijn prima in de klas te gebruiken.
De bijeenkomst is ook uitstekend te volgen als u niet bij de vorige
twee bijeenkomsten aanwezig bent geweest. U bent op 4 maart 2021 van
16:00 uur tot 18:30 uur uur online van harte welkom.
Leden van Onderwijsnetwerk Zuid Holland hebben gratis toegang.
Anderen kunnen een eerste keer gratis kennismaken met dit netwerk.
Volg
deze link voor meer informatie of om u aan te melden.
|
www.mathness.nl
2021 begint goed met de lancering van de website www.mathness.nl.
Deze website staat volledig in het teken van twee vragen. Vraag 1:
Waar wordt wiskunde uit je boek nou echt voor gebruikt? Vraag 2: En
door wie?
De website koppelt actuele toepassingen direct aan een onderwerp uit
uw methode. De website bevat bewust geen kant-en-klare lessenseries,
zodat leraren de ruimte krijgen om www.mathness.nl naar eigen
invulling te kunnen gebruiken.
www.mathness.nl is gratis toegankelijk en zal in de loop van het
jaar worden aangevuld met steeds nieuwe toepassingen.
Fréderique Kool en Jason Zijlstra
info@mathness.nl
|
Advertenties
Verplicht updaten van de Casio grafische rekenmachines
In de septembermededeling van 2020 staat bij de vakspecifieke
informatie van wiskunde A/B/(C) van havo/vwo een belangrijke
wijziging, die luidt:
"Belangrijke wijziging t.o.v. 2020:
Alle uitkomsten van goniometrische berekeningen en berekeningen met
wortels op de grafische rekenmachines moeten in decimale
getallen worden weergegeven. Dit is met name van belang voor de
gebruikers van een Casio en HP Prime machine." |
Het is noodzakelijk om een update naar de meest recente versie van
het operating system (OS) op de Casio grafische rekenmachine
uit te voeren om aan deze eis te voldoen. Met die update wordt
namelijk onder andere een nieuwe examenstand geïnstalleerd.
Recente versies
De meest recente OS-versies zijn:
- Voor de Casio fx-CG50: OS versie 3.50.
- Voor de Casio fx-CG20: OS versie 3.12.
- Voor de Casio fx-9860GII: OS versie 2.11.
Deze OS-versies zullen in de maartmededelingen van 2021 worden genoemd
als verplichte versies voor het Centraal Examen. Wanneer deze
verplichte versie niet is geïnstalleerd, mag de grafische rekenmachine
niet tijdens het Centraal Examen gebruikt worden.
Ga voor meer informatie of voor het downloaden van de meest recente
versie van het OS naar casio-educatie.nl/examenstand.
|
De Rekenwinkel
Wilt u uw leerlingen zelf rekenmachines laten bestellen maar
wél tegen een schoolkorting?
Neem dan contact met ons op via info@derekenwinkel.nl en hoor
hoe we dit ook voor u kunnen invullen.
Wij zijn partner van HP, Texas Instruments, Casio en Sharp.
|
Een grafische rekenmachine van NumWorks?
Wilt u de NumWorks grafische rekenmachine graag uitproberen?
Vraag dan
via
onze website een gratis testexemplaar aan of profiteer van een
gereduceerd tarief.
De voorwaarden kunt u op de website vinden.
|
|
|
Wiskundelokaal.nl
Fysiek, hybride, online? Met www.wiskundelokaal.nl de hele klas
in één minuut aan het werk. U heeft de regie.
Registratie is niet nodig. "Waarom zie ik dit nu pas?"
|
Toegepaste Wiskunde studeren in Leeuwarden
NHL Stenden Hogeschool in Leeuwarden biedt voor alle leerlingen
die wiskunde interessant vinden de vierjarige hbo-opleiding
Toegepaste Wiskunde.
Graag willen we alle leerlingen in het voortgezet onderwijs kennis
laten maken met deze opleiding. Het is een studie met veel wiskunde,
zoals analyse, discrete wiskunde, logistiek, statistiek, data science,
software ontwikkeling en verzekeringswiskunde. Er is genoeg te leren.
Deel
deze link met uw leerlingen uit de bovenbouw zodat ze alvast een
eerste indruk krijgen van deze opleiding.
|
Codeeractiviteit om thuis te doen: Mathe-Magische Kunst
Heeft u echte codeertalenten in uw klas? Laat ze dan een kijkje
nemen op de pagina van de Texas Instruments-prijsvraag Mathe-Magische
Kunst.
Deelnemen aan de prijsvraag is zeker leuk voor leerlingen die een
extra uitdaging aankunnen. En in deze periode van afstandsonderwijs
is het een prima activiteit die ze vanuit huis kunnen doen.
Ga naar education.ti.com/nl/promoties/prijsvraag" voor meer
informatie of om u aan te melden.
|
|
|
|
|