nummer 881, 17 januari 2021

Dit nummer wordt ge­stuurd naar ruim 4800 adres­sen.

De Wiskun­dE-brief is een digita­le nieuws­brief, gericht op wiskun­dedocen­ten in het voortge­zet onder­wijs, met als doel om een snelle onder­linge uitwis­seling van informa­tie en menin­gen moge­lijk te maken. De brief ver­schijnt buiten de school­vakan­ties onge­veer één keer per week. Het abonne­ment is gratis.
Uw bijdra­gen aan de Wiskun­dE-brief zijn welkom op het e-maila­dres van de redac­tie. Op de website van de Wiskun­dE-brief kunt u zich abonne­ren, vindt u alle voor­waarden en adver­tentie­tarie­ven en kunt u oude nummers nalezen.
Artikelen en bijdragen
Advertenties

 

Verdwijnt de mavo nu echt?

 
In 1968 werd het middel­baar alge­meen voortge­zet onder­wijs, afge­kort mavo, als school­soort inge­voerd. Het werd de oplei­ding die jaar na jaar door verre­weg de meeste leerlin­gen werd gekozen. In 1999 ging de mavo op in het vmbo, waarbin­nen deze oplei­ding als 'theore­tische leerweg' (TL) werd opgeno­men.
Vrij snel na 1999 werd de naam 'vmbo-TL' door sommige scholen weer veran­derd in 'mavo', ener­zijds om aan te duiden dat deze scholen alleen de theore­tische leerweg aanbo­den en ander­zijds om zich te onder­schei­den van het 'gewone' vmbo, dat vaak geen posi­tief imago had.
Afgelo­pen
Kijken we naar de jaren 2016 tot en met 2019, dan zien we dat van de leerlin­gen in de derde leer­laag van het voortge­zet onder­wijs gemid­deld bijna 54% op het vmbo zit. Van alle vmbo-leerlin­gen in de derde leer­laag volgt gemid­deld bijna 38% de theore­tische leerweg. Hiermee is het vmbo-TL de meest populai­re oplei­ding binnen het vmbo. Volgens de huidige plannen is het binnen­kort echter afgelo­pen met deze populai­re leerweg.
Al een paar jaar bestaan er name­lijk plannen voor meer prak­tijkge­richte program­ma's op het vmbo. Onder­deel van de plannen is een samen­voeging van de theore­tische en gemeng­de leerwe­gen. De nieuwe stroom telt, net als de huidige gemeng­de leerweg, vijf algeme­ne examen­vakken. De huidige theore­tische leerweg kent, net als de havo, nog zes algeme­ne examen­vakken.
Rem op aanslui­ting?
Hoewel er in de beleids­stukken veelvul­dig sprake is van een betere aanslui­ting op het mbo én het havo, kun je je afvra­gen of het terug­brengen van het aantal ver­plichte algeme­ne examen­vakken niet juist een rem gaat vormen op de door­stro­ming van mavo naar havo.
gk
bronnen: brief minis­ter OCW 18 decem­ber 2020
www.sterkbe­roepson­derwijs.nl

 

Januari-aanvulling eindexamens 2021

 
Elk jaar beste­den we aan­dacht aan de zoge­naamde "maart­aanvul­ling" bij de septem­bermede­deling die aan het begin van het school­jaar wordt gepubli­ceerd over de komende eindexa­mens. In verband met de in decem­ber vanwege de corona­pande­mie aange­kondig­de aanpas­singen van de Centra­le Examens voor 2021 is er onlangs door het College voor Toetsen en Examens (CvTE) een "januari-aanvul­ling" gepubli­ceerd.
Het meest opval­lende onder­deel is dat het tweede en het derde tijdvak in 2021 naar voren zijn gescho­ven. Dat heeft men gedaan om de invoe­ring van een extra herkan­sing moge­lijk te maken en om leerlin­gen die vanwege quaran­taine of ziekte examens niet kunnen maken, wat meer ruimte te geven.
Voor de meeste vakken ziet het schema er voor het regulie­re onder­wijs vmbo/havo/vwo er nu zo uit:
tijdvak periode datum uitslag
1 17 mei t/m 1 juni 10 juni
2 14 t/m 25 juni 2 juli
3 6 t/m 9 juli 15 juli
Met datum uitslag bedoelt men de datum waarop de N-termen bekend gemaakt worden. In de prak­tijk is dat ook de dag waarop de leerlin­gen van hun resulta­ten op de hoogte gesteld worden.
Cen­traal of op school
In afwij­king met andere jaren vindt de afname van het derde tijdvak plaats op en onder verant­woorde­lijk­heid van de scholen. Een uitzon­dering wordt daarbij gemaakt voor vakken waar­voor in het tweede of derde tijdvak erg weinig kandida­ten blijken te zijn. Die vakken worden dan moge­lijk aangewe­zen voor centra­le afname.
De centra­le schrif­telijke afname van het examens wiskun­de vmbo basis en kader voor het derde tijdvak is gepland op 15 juli 2021. De digita­le examens wiskun­de voor vmbo basis en kader mogen tot en met 23 juli 2021 worden afgeno­men. We zitten dan al ver in de vakan­tieperi­ode, zeker voor regio Noord, waar de zomerva­kantie offici­eel op 10 juli 2021 begint.
gk

 

Leerlingenenquête vakkenstructuur bovenbouw

In een eerdere Wiskun­dE-brief deden wij een oproep aan docen­ten in boven­bouw van het havo en vwo om mee te werken aan een onder­zoek over de vakken­struc­tuur van het vak wiskun­de. In op­dracht van het Ministe­rie van Onder­wijs, Cultuur en Weten­schap (OCW) verken­nen wij of er varian­ten van de huidige vakken­struc­tuur wense­lijk of moge­lijk zijn.
In opvol­ging van onze eerdere oproep willen wij nu uw medewer­king vragen voor een enquête onder leerlin­gen uit de boven­bouw van het havo en vwo. Het invul­len van de enquête kost uw leerlin­gen onge­veer 7 minuten. Onder de deelne­mers verlo­ten wij tien cadeau­bonnen van € 25,=. Aan het einde van de vragen­lijst kan de leer­ling aange­ven of hij of zij daar interes­se in heeft.
Snel­heid geboden
Wij zouden het bijzon­der op prijs stellen wanneer u op korte termijn aan uw boven­bouw­leerlin­gen wilt vragen of zij deze vragen­lijst voor ons in willen vullen. Dat moet snel gebeu­ren want de dead­line ligt al op woens­dag 20 januari 2021 om 17:00 uur. U kunt deze link naar de vragen­lijst naar uw leerlin­gen opstu­ren.
Waarom deze verken­ning?
In 2015 zijn via nieuwe examen­program­ma's de inhou­den van de wiskun­devak­ken in de boven­bouw van het havo en vwo ver­nieuwd. Bij die vernieu­wing is de vakken­struc­tuur echter onge­moeid gelaten. Het onder­wijs­veld vraagt zich nu af of het zinvol is om ook in de vakken­struc­tuur wijzi­gingen aan te brengen. Zie bijvoor­beeld de publica­tie Wiskun­de in het voortge­zet onder­wijs (NVvW). De verken­ning moet uitein­delijk leiden tot de juiste typerin­gen binnen een vakken­struc­tuur.
Bij voor­baat onze dank voor uw medewer­king.
Petra Hendrik­se (p.hendrik­se@slo.nl)

 

Webinar over de Abelprijs

Op donder­dag 28 januari 2021 organi­seert de Konink­lijke Neder­landse Acade­mie van Weten­schap­pen (KNAW) van 19:00 uur tot 20:30 een gratis webinar waarin twee win­naars van de Abel­prijs 2020 cen­traal staan.
Hillel Fursten­berg (Hebrew Univer­sity of Jerusa­lem) en Gregory Margu­lis (Yale Univer­sity) ontvin­gen de Abel­prijs, de "Nobel­prijs voor wiskun­de", voor grens­verleg­gend werk bij het gebruik van metho­des uit de kansre­kening en dynami­ca bij groepen­theorie, getal­theorie en combina­toriek.
Het program­ma ziet er als volgt uit:
spreker univer­siteit onder­werp
Charle­ne Kalle Univer­siteit Leiden What is ergodic theory?
Benja­min Weiss Hebrew Univer­sity of Jerusa­lem On the work of Hillel Fursten­berg.
Manfred Einsied­ler ETH Zurich On the work of Gregory Margu­lis: Dyna­mics and Number theory.
Volg deze link voor meer informa­tie of om u aan te melden.

 

Viva fysica 2021 online

 
Op vrijdag 29 januari 2021 organi­seren de Bèta­part­ners van 13:30 uur tot 16:30 uur de bijeen­komst Viva Fysica. Min­stens een van de onder­werpen is ook voor wiskun­delera­ren en wel­licht zelfs voor leerlin­gen uit de boven­bouw van het vwo interes­sant.
Viva Fysica is deze keer geheel online. Dat maakt het moge­lijk om met meer leerlin­gen deel te nemen dan bij de gebrui­kelijke 'live' edities. Bijzon­der is dat tijdens de bijeen­komst een rondlei­ding op afstand door CERN zal worden ver­zorgd. CERN is een Europe­se organi­satie die funda­menteel onder­zoek doet naar elemen­taire deel­tjes.
Het program­ma van 29 januari bestaat uit de volgen­de onderde­len:
tijd onder­deel spreker
13:30 uur Opening
13:35 uur Aeroso­len en de ver­sprei­ding van het Corona­virus. Daniel Bonn
13:55 uur Gelegen­heid voor vragen.
14:05 uur Het super­zware zwarte gat in de Melkweg. Natha­lie Dege­naar
14:25 uur Gelegen­heid voor vragen.
14:35 uur Hoe wiskun­de de natuur­kunde kan helpen en omge­keerd. Marcel Vonk
14:55 uur Gelegen­heid voor vragen.
15:05 uur Pauze.
15:20 uur Virtue­le rondlei­ding op CERN.
16:20 uur Afslui­ting.
Deelna­me is gratis. In­schrij­ving via deze link is echter wel noodza­kelijk. Na in­schrij­ving ont­vangt u een link die u toegang geeft tot het evene­ment.

 

Wintersymposium gemist?

Op zater­dag 9 januari 2021 was er een verkor­te online versie van het jaar­lijkse winter­symposi­um te bekij­ken en te beluis­teren. Het thema was getal­theorie.
Heeft u het symposi­um gemist? Geen nood; de power­point­presen­taties zijn, zowel in het Engels als in het Neder­lands, via deze link te bekij­ken.

Adver­tenties

Voor voor­waarden en tarie­ven: zie www.wiskun­debrief.nl.


 

Nieuw! Ontdek de NumWorks rekenmachine

Num­Works heeft een grafi­sche rekenma­chine ontwik­keld die werkt zoals je denkt dat die werkt.
Om de Num­Works grafi­sche rekenma­chine te ontdek­ken, hebben we specia­le aanbie­dingen voor docen­ten. Bezoek onze website om hiervan te profite­ren. En als u niet kunt wachten, probeer dan direct onze gratis online emula­tor.
 

 

De Rekenwinkel

Wilt u uw leerlin­gen zelf rekenma­chines laten bestel­len maar wél tegen een school­korting?
Neem dan contact met ons op via info@dereken­winkel.nl en hoor hoe we dit ook voor u kunnen invul­len.
Wij zijn partner van HP, Texas Instru­ments, Casio en Sharp.

 

Toegepaste Wiskunde studeren in Leeuwarden

 
NHL Stenden Hoge­school in Leeuwar­den biedt voor alle leerlin­gen die wiskun­de interes­sant vinden de vierja­rige hbo-oplei­ding Toege­paste Wiskun­de.
Graag willen we alle leerlin­gen in het voortge­zet onder­wijs kennis laten maken met deze oplei­ding. Het is een studie met veel wiskun­de, zoals analyse, discre­te wiskun­de, logis­tiek, statis­tiek, data science, softwa­re ontwik­keling en verzeke­rings­wiskun­de. Er is genoeg te leren.
Deel deze link met uw leerlin­gen uit de boven­bouw zodat ze alvast een eerste indruk krijgen van deze oplei­ding.

 

Prijsvraag Mathe-Magische Kunst

 
Daag uw leerlin­gen uit om crea­tief te zijn met wiskun­de. Laat ze meedoen aan de Texas Instru­ments-prijs­vraag Mathe-Magi­sche Kunst.
De wed­strijd draait om algorit­misch denken en coderen. We zoeken de mooiste opti­sche illu­sies, creatie­ve graph­ics of bijzon­dere vorm- en kleur­combina­ties. Een leuke activi­teit om in de les aan te bieden, ook als u online les geeft. Wij zijn be­nieuwd naar de codeer­talen­ten onder uw leerlin­gen.
Ga naar www.educati­on.ti.com/nl/prijs­vraag voor meer informa­tie of om aan te melden.

 

Wiskundelokaal.nl

Fysiek, hybride, online? Met www.wiskun­delo­kaal.nl heeft u de hele klas binnen één minuut aan het werk. U heeft de regie en regi­stratie is niet nodig.

 
redactie:Gerard Koolstra, Tineke van den Berg en Ton Groeneveld
e-mail:redactie@wiskundebrief.nl
website:www.wiskundebrief.nl