nummer 814, 10 juni 2018

Dit nummer wordt ge­stuurd naar circa 4750 adres­sen.

De Wiskun­dE-brief is een digita­le nieuws­brief, gericht op wiskun­dedocen­ten in het voortge­zet onder­wijs, met als doel om een snelle onder­linge uitwis­seling van informa­tie en menin­gen moge­lijk te maken. De brief ver­schijnt buiten de school­vakan­ties onge­veer één keer per week. Het abonne­ment is gratis.
Uw bijdra­gen aan de Wiskun­dE-brief zijn welkom op het e-maila­dres van de redac­tie. Op de website van de Wiskun­dE-brief kunt u zich abonne­ren, vindt u alle voor­waarden en adver­tentie­tarie­ven en kunt u oude nummers nalezen.
Artikelen en bijdragen
Verschenen
Vacatures in het onderwijs
Advertenties

 

De rol van taal bij centrale examens (deel 1: vwo)

 
De 'talig­heid' van de wiskun­de-examens is regelma­tig een bron van irrita­tie en een onder­werp van discus­sie. Sommige oudere collega's herinne­ren zich vast nog wel de tijd dat een wiskun­de-examen met gemak op één A4-tje paste. Die examens zijn nu vaak boekjes van 12 tot 15 pagina's, vol met lappen tekst waar de kandi­daat zich door­heen moet worste­len. Docen­ten vragen zich vaak verzuch­tend af of het examen niet eerder een oefe­ning in tekst­verkla­ren dan een wiskun­de-examen is.
In dit eerste deel beperk ik mij tot een eerste verken­ning van de ontwik­keling op het vwo. Ik wil probe­ren om in kaart te brengen hoe groot in het wiskun­de-examen de rol van be­schrij­vingen, situa­tie­schet­sen en toelich­tingen in de loop der jaren is gewor­den. Wanneer is het ver­schijn­sel begon­nen, in hoever­re zijn er ver­schil­len tussen wiskun­de A en B en wat zijn de recente ontwik­kelin­gen op dit gebied?
Voor een onder­zoek is het niet genoeg om het aantal bladzij­den van een examen te tellen. Bij dat gegeven spelen name­lijk ook andere zaken mee zoals de gewij­zigde inde­ling met schut­blad, pagina's met formu­les of stellin­gen, de ruimere lay-out en het grotere letter­type van de laatste jaren.
Telme­thode
Het ligt mis­schien voor de hand om voor een onder­zoek het aantal woorden in het examen te tellen. Maar zelfs wanneer we die telling beper­ken tot de examen­opgaven zelf stuit je op tal van proble­men, vooral als je het telwerk automa­tisch zou willen laten verrich­ten. In sommige wiskun­de-examens staan tal van korte aandui­dingen voor func­ties, punten, lijn­stukken, hoeken en derge­lijke die dan ten onrech­te als woord geteld kunnen worden.
Na wat proefne­mingen kwam ik tot de conclu­sie dat het automa­tisch laten tellen van woorden bij sommige examens tot een enorme over­schat­ting zou leiden. Daarom heb ik uitein­delijk gekozen voor een andere aanpak. Ik telde het aantal zinnen in de context die vooraf gaan aan de uitein­delijke vraag of op­dracht. Ook aan die methode zitten uiter­aard haken en ogen. Soms is niet hele­maal duide­lijk of je een passage voor één zin of voor twee zinnen moet tellen. Zinne­tjes van drie woorden tellen even zwaar mee als zinnen die doorlo­pen over vier regels. Het opknip­pen van lange samenge­stelde zinnen in meerde­re korte zinnen wordt in mijn methode 'afge­straft'. Toch leek het me de moeite waard om deze telme­thode eens toe te passen op de examens van de afgelo­pen decen­nia.
Vwo
Zoals reeds opge­merkt, beperk ik mij in dit artikel tot het vwo. Tot en met 1984 werden examens wiskun­de I en II afgeno­men. Wiskun­de II was daarbij slechts wegge­legd voor een selecte groep leerlin­gen. Na de over­gangspe­riode 1983/1984 kregen we de examens wiskun­de A en B. Beide vakken konden toen eenvou­dig gecombi­neerd worden en dat werd ook vaak gedaan. Aan het begin van de tweede fase, kort na de eeuwwis­seling, hadden we te maken met de vakken wiskun­de A1, A12, B1 en B12. De vakken wiskun­de A1 en B1 waren zoge­naamde 'deelvak­ken' met een beperkt examen­program­ma ten opzich­te van de vakken wiskun­de A12 en B12.
Vanaf 2010 was er weer sprake van wiskun­de A en B en in dit school­jaar maakten we het eerste examen volgens de nieuwe examen­program­ma's mee. Om prakti­sche redenen heb ik me in mijn onder­zoek beperkt tot de even examen­jaren en het eerste tijdvak.
Wiskun­de B
 
Zoals de grafiek hierbo­ven laat zien, was het aantal inlei­dende zinnen in de vorige eeuw bij wiskun­de B en de voorlo­per wiskun­de I tame­lijk klein. De meeste inlei­ding is te zien bij de onder­werpen meetkun­de en kansre­kening. Bij analyse was de formule­ring vaak zeer kort en krach­tig. Na de eeuwwis­seling is dat behoor­lijk veran­derd. Een belang­rijke verkla­rende factor lijkt het gebruik van contex­ten. Sinds 2004 zijn 80 inlei­dende zinnen bij wiskun­de B heel gewoon.
Wiskun­de A
 
Contex­ten speel­den al vanaf het begin een belang­rijke rol bij wiskun­de A. We zien echter dat dit pas in de loop der jaren tot echt lange inlei­dende teksten heeft geleid. De eerste examens wiskun­de A waren met zo'n 40 inlei­dende zinnen per examen beknop­ter dan de examens wiskun­de B12 van onge­veer 15 jaar later. In de loop van de jaren 90 zien we echter een sterke toename en vanaf 2000 zijn meer dan honderd inlei­dende zinnen voor een wiskun­de A examen heel gewoon. In tegen­stel­ling tot wiskun­de B is er hier geen abrupte over­gang te zien bij het begin van de tweede fase.
Het beeld op de havo is iets anders. Maar daar­over gaat deel 2 in één van de volgen­de WiskundE-brieven.
gk

 

Tweede tussenproduct ontwikkelteam curriculum.nu

In de week na Pinkste­ren heeft het ontwik­kelteam Rekenen en Wiskun­de van curricu­lum.nu tijdens een ontwik­kelses­sie gewerkt aan de 'grote opdrach­ten' van hun leerge­bied. Grote opdrach­ten be­schrij­ven "de essen­tie van wat leerlin­gen vanuit het perspec­tief van het leerge­bied nodig hebben om de wereld te kunnen begrij­pen (kennis) en om in die wereld ade­quaat te kunnen hande­len (vaardig­heden)".
Op dinsdag 5 juni 2018 ver­scheen het tweede tussen­product van het ontwik­kelteam Rekenen en Wiskun­de. Het team maakt in dit 'tussen­product' onder­scheid tussen opdrach­ten die geba­seerd zijn op rekenbe­kwaamhe­den en wiskun­dige bekwaam­heden en opdrach­ten die op inhouds­domei­nen geba­seerd zijn. Bij de genoem­de bekwaam­heden denkt het team aan:
 
  1. Logisch redene­ren.
  2. Kri­tisch denken.
  3. Pro­bleemop­lossen.
  4. Wiskun­dig communi­ceren.
  5. Modelle­ren.
  6. Crea­tief denken.
  7. Algorit­misch denken.
Veel van deze bekwaam­heden worden vaak gepre­sen­teerd als 21e eeuwse vaardig­heden. Logisch redene­ren is daarbij een beetje een buiten­beentje. Hieron­der citeer ik de uitwer­king van het ontwik­kelteam.
"Logi­sche redene­ringen worden ge­bruikt om ervoor te zorgen dat leerlin­gen de volgen­de stap kunnen maken in de opbouw van hun kennis en vaardig­heden binnen alle domei­nen. Daar­naast is het ook een doel om leerlin­gen te leren logisch te redene­ren om waarhe­den van onwaar­heden te onder­schei­den, zowel in het dage­lijks leven als binnen wiskun­dige contex­ten. Logisch redene­ren is een wiskun­dige bekwaam­heid die essenti­eel is als middel bij begrips­vorming (weten waarom). Het vermo­gen om logisch te kunnen redene­ren draagt bij aan alle andere leerge­bieden, omdat je door middel van een redene­ring een bewe­ring defini­tief kunt onder­bouwen.
Voor­beeld uit het voortge­zet onder­wijs: Laat zien dat de som van de hoeken van een vier­hoek gelijk is aan 360o. Redene­ring: Verdeel de vier­hoek in twee driehoe­ken. De som van de hoeken van elk van beide driehoe­ken is 180° en daaruit blijkt de hoeksom­eigen­schap voor de vier­hoek."
Inhoude­lijk
Het ontwik­kelteam Rekenen en Wiskun­de formu­leert in het tweede tussen­product de volgen­de inhouds­domei­nen:
  1. Numerie­ke wiskun­de.
  2. Formu­les en verban­den.
  3. Getal­len.
  4. Data.
  5. Meten.
  6. Verande­ringen.
  7. Variabe­len.
  8. Verhou­dingen.
  9. Meetkun­de.
  10. Discre­te wiskun­de.
  11. Logica.
  12. Program­meren.
De laatste zes domei­nen zijn nog niet uitge­werkt. Ik citeer hieron­der de uitwer­king van het ontwik­kelteam met betrek­king tot het eerste domein: de numerie­ke wiskun­de.
"Numerie­ke wiskun­de biedt de moge­lijk­heid om aan itera­tieve proces­sen (zich herha­lende stappen) te werken en zo algorit­misch te denken. Uit­gangs­punt hierbij is een goed funda­menteel begrip van getal­len, verban­den en formu­les. Bij numerie­ke wiskun­de kun je met behulp van speci­fieke metho­den systema­tisch wiskun­dige proble­men oplos­sen. Bij de uitvoe­ring van deze metho­den zijn compu­tervaar­dighe­den wense­lijk; hierbij is samen­hang met het leerge­bied Digita­le Gelet­terd­heid moge­lijk.
Voor­beelden van numerie­ke metho­den zijn inklem­men en interpo­latie. Onder numerie­ke wiskun­de valt ook dat tussen­tijds afron­den in samenge­stelde bereke­ningen kan leiden tot sterk afwij­kende uitkom­sten."
Consul­tatie
In het docu­ment formu­leert het ontwik­kelteam zes zoge­naamde 'consul­tatie­vragen' die ik hieron­der citeer.
  1. Heeft u behoef­te aan verdui­delij­king van grote opdrach­ten door middel van voor­beelden?
  2. In hoever­re dekken de grote opdrach­ten (inclu­sief degene die nog ontwik­keld moeten worden) het leerge­bied af?
  3. Is algorit­misch denken naar uw mening voldoen­de verte­genwoor­digd in de grote opdrach­ten?
  4. Is program­meren naar uw mening voldoen­de verte­genwoor­digd in de grote opdrach­ten?
  5. Moeten onder­werpen uit de meetkun­de toege­voegd worden aan de grote op­dracht over Meten of moet er een speci­fieke grote op­dracht geformu­leerd worden bij het domein Meetkun­de?
  6. In hoever­re is de grote op­dracht ... in essen­tie herken­baar voor de sector waar u werk­zaam bent of waar uw interes­se naar uit gaat?
Op de website van curricu­lum.nu is tot en met vrijdag 6 juli 2018 gelegen­heid om te reage­ren. Het bestuur van de Neder­landse Vereni­ging van Wiskun­delera­ren (NVvW) wil uiter­lijk op 14 juni 2018 een concept­reactie publice­ren en organi­seert op maandag 18 juni 2018 een bijeen­komst in Utrecht.
gk

 

Wiskunde D Online voor 2018−2019

 
Ook in het komende school­jaar is Wiskun­de D Online weer beschik­baar, zowel voor havo als voor vwo. Als op uw school slechts een beperkt aantal leerlin­gen voor wiskun­de D heeft gekozen dan kan uw school deelne­men aan Wiskun­de D Online.
Alle informa­tie over wiskun­de D Online vindt u op www.wiskun­dedon­line.nl. U kunt uw school nog steeds voor school­jaar 2018−2019 aanmel­den.
Digita­le feed­back
Bent u docent of gepensi­oneerd docent en vindt u het interes­sant om iedere school­week digi­taal feed­back te geven aan leuke en gemoti­veerde leerlin­gen die deelne­men aan Wiskun­de D Online? Er staat een passen­de vergoe­ding tegen­over. Stuur mij een email via stich­tingwis­kunded­online@gmail.com en ik infor­meer u heel graag nader.
Gert Treur­niet

 

Frietzakstandaardvraag (reactie)

Graag wil ik reage­ren op de twee artike­len in WiskundE-brief 812 over de opgave 'Friet­zakstan­daard' uit het examen vmbo-GL en GT. De teneur was dat leerlin­gen niet de dupe mogen worden van onduide­lijke vragen. Dat is natuur­lijk zo maar de vraag is of de zaak hier niet een beetje wordt overdre­ven.
 
Leerlin­gen mogen best wel een keer aan het denken gezet worden. Een scheve houder waarbij de boven­ste ring niet recht boven de onder­ste ring zit, kan omval­len als je er een zakje friet in doet. Een beetje gezond ver­stand en een minimum aan natuur­kundig inzicht mogen we toch wel van onze leerlin­gen verwach­ten?
Redelij­ke aanname
Toegege­ven, er is in de opgave niet aange­ven dat de cilin­der recht­standig is. Maar als je zo de afbeel­ding ziet, ga je er natuur­lijk niet van uit dat er een hoek van bijvoor­beeld 89° wordt bedoeld. Als er in dit vraag­stuk de moge­lijk­heid zou moeten worden openge­houden dat de cilin­der scheef is, dan zou dat wel met een duide­lijke hoek kenbaar gemaakt zijn, neem ik aan.
Het CvTE spreekt in de eerste aanvul­ling de verwach­ting uit dat de meeste leerlin­gen als vanzelf­spre­kend een rechte cilin­der aangeno­men zullen hebben. Dat blijkt in ieder geval uit de tekenin­gen van mijn leerlin­gen; in slechts twee van de werken zou je met enige fanta­sie in het boven­aan­zicht iets van een scheve cilin­der kunnen ontdek­ken.
Moeras aan moge­lijkhe­den
Ga je niet uit van de vanzelf­spre­kend­heid van een recht­standi­ge cilin­der, dan is de beer los. Hoe vanzelf­spre­kend is het dan bijvoor­beeld nog wel dat de cilin­derman­tel recht is? Mis­schien moet je wel uitgaan van een getor­deerde cilin­der. Ook voor een getor­deerde cilin­der kloppen alle gege­vens uit de tekst. Alleen ligt drie­hoek ABC dan niet meer in het platte vlak. Als je er niet vanuit gaat dat het in de friet­zakstan­daard­vraag een rechte cilin­der betreft, dan ver­dwaal je in een moeras aan moge­lijkhe­den.
Niet bijde­hand
Een leer­ling die om­schrijft waarom de gevraag­de lengte niet bere­kend kan worden en daar zelfs een wiskun­dige onder­bouwing bij schrijft, doet niet bijde­hand maar denkt gewoon heel scherp na. Scher­per zelfs dan wie dan ook in het hele traject van con­struc­tie­groep tot en met testaf­name. Wie van de wiskun­dedocen­ten, behalve de collega die dit tijdens de bespre­king van de NVvW opperde, had zélf bedacht dat dit een pro­bleem zou kunnen worden? Die leer­ling ver­dient daar dan ook punten voor.
Het toeken­nen van alle punten vind ik dan weer teveel van het goede. De omtrek van de beide cirkels kan name­lijk nog wél uitgere­kend worden. De weige­ring om zelfs maar dat gedeel­te van de op­dracht uit te voeren, vind ik dan weer wel 'bijde­hand'.
Veel tijd?
Of deze onduide­lijk­heid de leerlin­gen veel tijd gekost heeft, weet ik niet. Ook bij ons hebben veel leerlin­gen meer tijd ge­bruikt dan ik gewend ben. Dat zou een onder­zoekje waard zijn.
G. Borger
Vecht­dal College, Harden­berg

 

N-term voorspellingen

In WiskundE-brief 813 besteed­den we aan­dacht aan het initia­tief van Frans Droog om de N-termen voor de afgelo­pen centra­le examens te schat­ten. Veel wiskun­dedocen­ten hebben gehoor gegeven aan deze oproep.
In totaal zijn er voor de diverse wiskun­devak­ken een kleine duizend schat­tingen inge­voerd. Hieruit kwam het volgen­de beeld naar voren:
oplei­ding vak gemid­delde schat­ting N-term
vmbo wiskun­de 0,9
havo wiskun­de A 1,1−1,2
havo wiskun­de B 1,0−1,1
vwo wiskun­de A 0,8
vwo wiskun­de B 0,9
vwo wiskun­de C 0,9−1,0
Voor andere vakken zijn de voor­spellin­gen via deze link te bekij­ken.
Aan­staande woens­dag weten we of 'The wisdom of Crowds' heeft gewerkt.

 

Nieuwe maar toch oude rekenmachines aangeboden

 
In de kluis van onze school kwam ik een doosje met nieuwe, niet meer toege­stane grafi­sche rekenma­chines tegen. Het gaat om acht prachti­ge machi­nes die helaas van het type 'Texas Instru­ments TI-84+' zijn. Het zijn prima machi­nes maar ze zijn helaas niet meer bruik­baar binnen ons onder­wijs omdat ze niet meer voldoen aan de eisen voor het Cen­traal Examen.
Ik ben op zoek naar een goed doel voor deze rekenma­chines. Wie heeft er tips?
Klaas de Wit, wt@vanlo­den­stein.nl
Van Loden­stein College, locatie Amers­foort

 

Vmbo wiskunde dag op ELWIER-zomerstudiedag 22 juni 2018

 
Op 22 juni 2018 wordt weer de Zomer­studie­dag ELWIeR/Ecent georga­niseerd. Plaats van hande­ling is het Buys Ballot gebouw op de Uithof van de Univer­siteit Utrecht.
Na zeven versies van de Onder­bouw Wiskun­de Dag voor havo en vwo wil de organi­satie graag met enkele vmbo-docen­ten in discus­sie over een variant 'vmbo wiskun­de dag'. De organi­satie zoekt voor deze sessie dus enthou­siaste docen­ten uit het vmbo. Docen­ten die vanuit hun eigen erva­ring kunnen reflec­teren op wat je op het vmbo zou kunnen doen met een derge­lijke wiskun­de-activi­teit voor teams.
De zomer­studie­dag is gratis en voor een lunch wordt gezorgd. Volg deze link om u voor de Zomer­studie­dag ELWIeR/Ecent in te schrij­ven.

 

Zomerverkoop bij het Wereldwiskunde Fonds

 
Tjjdens de jaar­lijkse boeken­veiling van het Wereld­wiskun­de Fonds zijn er deze keer maar liefst 500 boeken ver­kocht. Vooral geduren­de de laatste week werd er flink gestre­den tussen ver­schil­lende bieders om de gewens­te boeken te bemach­tigen. Met de prachti­ge op­brengst van € 2400,=. kunnen we weer mooie projec­ten finan­cieren. Daarom onze harte­lijke dank aan alle deelne­mers.
Nu de zomerva­kantie nadert, is het weer tijd voor de uitver­koop tijdens de Zomer­verkoop 2018. Op www.wereld­wiskun­defonds.nl staan onge­veer 350 boeken en tijd­schrif­ten voor de Zomer­verkoop gereed. Ze worden u voor vaste lage prijzen aangebo­den. Veel oude school­boeken, examen­bundels, opgave­bundels, studie­boeken en vakdi­dac­tische werken zijn voor een beschei­den bedrag te koop. Ook worden er tijd­schrif­ten en heel veel comple­te jaargan­gen van Pythago­ras aangebo­den.
Wiskun­de in ontwik­kelings­landen
De Zomer­verkoop loopt tot 28 septem­ber 2018. De gehele op­brengst wordt, zoals altijd, besteed aan projec­ten die zich richten op het wiskun­deonder­wijs in ontwik­kelings­landen. Kom in de zomerva­kantie dus eens langs op onze website.
Jos Remijn, wereld­wiskun­deboe­ken@nvvw.nl
Veiling­meester WwF

 

Nascholing in Groningen/Leeuwarden

 
In het Experti­secen­trum Vakdi­dactiek Noord (EVN) werken de leraren­oplei­dingen van de Rijks­univer­siteit Gronin­gen en de NHL Stenden Hoge­school samen aan vakdi­dac­tische nascho­ling voor eerste­graads en tweede­graads docen­ten.
Voor het school­jaar 2018−2019 organi­seert het Experti­secen­trum voor zowel starten­de als ervaren docen­ten het volgen­de:
  • Een Profes­sionele LeerGe­meen­schap (PLG) voor eerste­graads docen­ten, gericht op de boven­bouw van het havo/vwo.
  • Een PLG voor tweede­graads docen­ten, gericht op het vmbo en de onder­bouw van het havo/vwo.
  • Een Lesson Study met als titel: "Leren van je leerlin­gen".
Volg deze link voor meer informa­tie, voor het program­ma of om u aan te melden.

Versche­nen

In deze rubriek beste­den we aan­dacht aan nieuwe publica­ties en softwa­re op het gebied van wiskun­de en wiskun­deonder­wijs. Uw inzen­dingen zijn welkom maar de redac­tie beslist uitein­delijk of en hoe een bijdra­ge ge­plaatst wordt.


 

Wie is er bang voor wiskunde?

 
Auteur:  Gerardo Soto y Koele­meijer
Uitgeve­rij:  Amster­dam Univer­sity Press
Aantal pagina's:  180
ISBN: 978 94 629 8839 2
Prijs: € 17,99
In "Wie is er bang voor wiskun­de?" laat Gerard Soto y Koele­meijer zien dat wiskun­de een bloeien­de en veelzij­dige weten­schap is. Een weten­schap die veel raak­vlakken met andere disci­plines heeft. Zo ge­bruikt hij in een van de hoofd­stukken de aard van het wiskun­dig bewijs om te illu­streren hoe de wiskun­de in de loop der eeuwen is veran­derd.
In een ander deel wordt het levens­verhaal opgete­kend van Terence Tao, de 'Mozart of Math'. Zijn werk heeft het mense­lijk denken blij­vend beïn­vloed. En zelfs dit genie beweert dat hard werken belang­rijker is dan talent. Voor mensen die ooit een angst voor wiskun­de hebben ontwik­keld: geen paniek! Ook dit pro­bleem wordt onder­kend. Gerard Soto y Koele­meijer geeft u waarde­volle tips om deze angst te overwin­nen.
Gerardo Soto y Koele­meijer studeer­de litera­tuurwe­ten­schap en promo­veerde in de wiskun­de. In 2015 schreef hij al de essay­bundel "Wiskun­digen mogen niet huilen".

Vacatu­res in het onder­wijs

Het plaat­sen van vacatu­remel­dingen voor docen­ten wiskun­de en rekenen is gratis voor niet particu­liere instel­lingen voor middel­baar en hoger onder­wijs. Voor de voor­waarden: zie www.wiskun­debrief.nl.


 

Eerstegraads vacature te Amersfoort

Het Stede­lijk Gymnasi­um Johan van Olden­barne­velt te Amers­foort zoekt met ingang van school­jaar 2018−2019 een eerste­graads bevoegd docent wiskun­de voor 0,6 fte.
Meer informa­tie over de school, de vacatu­re en de sollici­tatie­procedu­re vindt u op www.jvo.nl. Wilt u sollici­teren? Doe dat dan via Meester­baan.nl.
 

 

Eerstegraads vacature te Leeuwarden

Voor het Leeuwar­der Lyceum, school van OSG Piter Jelles, zijn wij met ingang van het nieuwe school­jaar op zoek naar een bevlo­gen en enthou­siaste eerste­graads bevoeg­de docent wiskun­de voor 0,8−1,0 fte.
Volg deze link voor meer informa­tie of om te sollici­teren.
 

Adver­tenties

Voor voor­waarden en tarie­ven: zie www.wiskun­debrief.nl.


 

HP Prime: de grafische rekenmachine

Bent u nog steeds niet op de HP Prime overge­stapt? Waarom niet? Het ligt niet aan de snel­heid of aan het ge­bruiks­gemak. Het kan ook niet aan de prijs liggen; die is gelijk aan uw TI/Casio. Aan de onder­steu­ning bij de lesme­thoden ligt het ook niet want die is volop beschik­baar.
Wat is het dan wel? Nodig ons eens vrij­blij­vend uit om u te laten zien hoeveel interes­santer het gebruik van de grafi­sche rekenma­chine kan worden. U ont­vangt van ons een eigen rekenma­chine en al uw leerlin­gen krijgen een gratis Prime-app. Neem contact op met info@hp-prime.nl en we plannen snel een af­spraak in.
 

 

Uitnodiging T3 Symposium 'Pakkende wiskunde in de klas'

10 oktober 2018 in Amers­foort.
Laat je onder­dompe­len in een wereld van voor­beelden om leerlin­gen te motive­ren en uit te dagen om wiskun­dige onder­werpen te onder­zoeken en te begrij­pen. Kijk op de de website van T3 voor uitge­breide informa­tie over het thema, de 15 work­shops en de bèta­proeve­rij.
Volg deze link om u in te schrij­ven.
 

 
redactie:Gerard Koolstra, Tineke van den Berg en Ton Groeneveld
e-mail:redactie@wiskundebrief.nl
website:www.wiskundebrief.nl