nummer 746, 3 juli 2016

Dit nummer wordt ge­stuurd naar ca. 4400 adres­sen.

De Wiskun­dE-brief is een digita­le nieuws­brief, gericht op wiskun­dedocen­ten in het voortge­zet onder­wijs, met als doel om een snelle onder­linge uitwis­seling van informa­tie en menin­gen moge­lijk te maken. De brief ver­schijnt buiten de school­vakan­ties onge­veer één keer per week. Het abonne­ment is gratis.
Uw bijdra­gen aan de Wiskun­dE-brief zijn welkom op het e-maila­dres van de redac­tie. Op de website van de Wiskun­dE-brief kunt u zich abonne­ren, vindt u alle voor­waarden en adver­tentie­tarie­ven en kunt u oude nummers nalezen.
Artikelen en bijdragen
Vacatures in het onderwijs
Advertenties

 

Statistiek als een bikini? (reactie 1)

Paul van de Veen laat in Wiskun­dE-brief 745 een nood­kreet horen over het ver­nieuwde wiskun­decurri­culum voor havo wiskun­de A en vooral over de ver­nieuwde statis­tiek in dat curricu­lum. De kern van zijn klacht is dat de manier waarop de methode Getal & Ruimte het onder­werp statis­tiek is opgeno­men, wel de aan­dacht trekt van leerlin­gen maar de essen­tie van de stof zou verhul­len.
Collega van de Veen ver­wijst in zijn bijdra­ge expli­ciet naar de hoofd­stukken 6 en 8 van Getal & Ruimte. Hij be­schrijft helder zijn twee bezwa­ren. Ten eerste vindt hij de leer­lijn onduide­lijk. Ten tweede zorgt de manier waarop Excel wordt ingezet als ICT-middel om statis­tiek op grote gege­vensbe­standen toe te passen er volgens hem voor dat leerlin­gen meer met Excel bezig zijn dan met statis­tiek.
Wij kunnen ons goed voor­stellen dat Paul van de Veen niet de enige collega is met deze bezwa­ren. Wij vermoe­den dat Paul van de Veen de uit­gangs­punten en de uitwer­king van het nieuwe statis­tiekpro­gramma zelf wel kan onder­schrij­ven. Hij richt zich vooral op de wijze waarop in de door hem gebruik­te methode het nieuwe statis­tiekpro­gramma wordt behan­deld.
Goed en gratis statis­tiekma­teriaal van SLO
Ook naar onze mening ligt er een goed nieuw program­ma dat prima aan­sluit op het vervolg­onder­wijs. Het is nu zaak om de komende jaren met elkaar te zoeken naar een adequa­te behande­ling van dit program­ma op school. Tijdens de pilotpe­riode reali­seerden betrok­kenen zich terdege dat dit geen gemakke­lijke opgave is. Daarom is er in op­dracht van SLO voor havo nieuw lesmate­riaal geschre­ven. Dat materi­aal is gratis beschik­baar via deze link.
Dit SLO-materi­aal bevat het volledi­ge nieuwe statis­tiekcur­riculum. Het materi­aal kan dus prima worden ge­bruikt voor de invul­ling van het school­examen­dossier en ter voorbe­reiding op het Cen­traal Examen. Er is sprake van een heldere leer­lijn en er wordt duide­lijk onder­scheid gemaakt tussen leer­stof die wel en die niet op het Cen­traal Examen wordt ge­toetst. Voor het prakti­sche gedeel­te wordt geen gebruik gemaakt van Excel maar van VUStat. De voor­naamste reden hier­voor is dat het met VUStat eenvou­diger is om de focus op de statis­tiek te behou­den.
Positie­ve ervarin­gen
Wij, Erik van Barne­veld en Peter Kop, zijn medeau­teurs van dat materi­aal. Samen met Ilse de Jong hebben wij dat materi­aal als pilot ook op onze school, de Goudse Scholen­gemeen­schap Leo Vroman, uitge­pro­beerd. Onze ervarin­gen met het nieuwe materi­aal zijn heel posi­tief. Wij slagen er nu in om de ver­nieuwde statis­tiek op een boeien­de manier in de taal van de leer­ling te behande­len.
We zijn echter zeker nog niet klaar met onze zoek­tocht. Wij weten als geen ander dat er voor de ver­nieuwde statis­tiek geen kant-en-klaar onder­wijs beschik­baar is. Dat vraagt van ons als docen­ten flexibi­liteit en een kriti­sche maar open houding naar het beschik­bare lesmate­riaal en naar de de lesme­thoden.
Wij zien graag dat een grote groep collega’s gebruik gaat maken van het SLO-materi­aal. Uiter­aard ontvan­gen wij graag feed­back op het gebruik van ons materi­aal. U kunt uw reac­ties sturen naar e.vanbar­neveld@gsgleo­vroman.nl.
Erik van Barne­veld, Ilse de Jong en Peter Kop

 

Statistiek als een bikini (reactie 2)

Paul van der Veen slaakt in Wiskun­dE-brief 745 onder de pakken­de kop 'Statis­tiek als een bikini' een nood­kreet. Hij gelooft niet in 'Big Data' als nieuwe werke­lijk­heid en heeft moeite met draaita­bellen in Excel. Dat is jammer want de verande­ring waarte­gen Paul ageert, is niet meer dan een aanslui­ting bij de reali­teit van vandaag.
 
Wiskun­deonder­wijs is mooi omdat het leerlin­gen logi­sche denkmo­dellen kan bijbren­gen. Bij wiskun­de A hebben wij gekozen voor prak­tijkge­richte wiskun­de; wiskun­de waaraan je iets hebt voor je vervolg­oplei­ding en je latere werk. Daar is Excel naast een 'commer­cieel program­ma' zeker ook een 'gouden stan­daard' die al ruim 20 jaar domi­neert.
Ook ik heb de afgelo­pen weken lessen in het gebruik van Excel mogen geven en dat vroeg zeker ook van mijn kant even studie. Wat mijn leerlin­gen en ik er voor terug­kregen, was echter het vermo­gen om uit grote data­sets razend­snel essenti­ële gege­vens op te duiken, te analyse­ren en te presen­teren. Veel zoge­naamd prakti­sche voor­beelden uit de wiskun­deboek­jes verble­ken daarbij. Statis­tiek is inder­daad als een bikini. Heel leuk om naar te kijken en je weet meteen waar je aan toe bent.
Verande­ren is essenti­eel
Rest de vraag of wij in 'Big Data' moeten geloven. Daar­over zou ik een heel betoog kunnen houden maar ik laat het bij een verwij­zing naar de beurs­waarde van Google: 464 miljard dollar. Hoe zou het toch komen dat traditi­onele produc­tiereu­zen als Philips (markt­waarde 22 miljard dollar) daar niet meer aan kunnen tippen? Ieder­een zal begrij­pen dat bedrij­ven in de nieuwe econo­mie als Booking.com en Adyen de meest veelbe­lovende toekom­stige werkge­vers zijn van onze leerlin­gen.
Blijft actueel. Blijf verande­ren. Blijf ook daarin een voor­beeld voor onze leerlin­gen. Die verdie­nen het.
Jos Huij­bregts
Finan­cieel strate­gisch advi­seur en (univer­sitair) docent

 

Centraal Examen wiskunde 2016

In het eerste nummer van dit school­jaar, Wiskun­dE-brief 710, ver­scheen een artikel over het Cen­traal Examen wiskun­de van 2015. Dankzij de medewer­king van Cito kunnen we nu, in het laatste nummer van dit school­jaar, al wat gege­vens over 2016 publice­ren en van commen­taar voor­zien.
Laten we eerst eens kijken naar de percen­tuele scores van de afgelo­pen 7 jaar:
vak 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016
vmbo KB 58 51 56 55 57 61 64
vmbo GT 62 57 59 63 61 66 64
havo wA 64 64 59 65 61 60 61
havo wB 49 57 56 64 56 64 58
vwo wC 60 61 58 60 57 63 59
vwo wA 61 61 64 63 61 68 67
vwo wB 59 59 59 67 62 64 55
mediaan 60 59 59 63 61 64 61
De scores van dit jaar zijn globaal genomen wat lager dan vorig jaar. Ze zijn meer in lijn met de cijfers van twee jaar geleden. Opval­lend is de terug­val bij wiskun­de B, vooral op het vwo. Docen­ten waren ook niet zo te spreken over dit examen: 87% van de docen­ten vond het examen te lang en 72% van de docen­ten vond het examen moei­lijk of zelfs te moei­lijk. Docen­ten waar­deerden dit examen met een 5,8. Ter verge­lijking: het wiskun­de B op de havo werd met een 6,7 gewaar­deerd.
In tegen­stel­ling tot wiskun­de B scoorde wiskun­de A juist hoog op het vwo. Op dat examen werd echter wel één vraag terugge­trokken. Voor die vraag kregen alle kandida­ten dus de maxima­le score.
Cijfers
De N-termen gaven dit jaar het volgen­de beeld:
  • De N-termen zijn laag op het vmbo: 0,5 en 0,7.
  • De N-termen zijn hoog bij wiskun­de B 1,5 en 2,0.
  • De N-termen zijn neu­traal bij wiskun­de A (en C) 0,9 en 1,0.
Dit resul­teerde in de volgen­de examen­cijfers:
vak 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016
vmbo KB 5,9 5,9 6,1 6,1 6,0 6,5 6,2
vmbo GT 6,0 6,0 6,3 6,2 6,4 6,9 6,4
havo wA 6,3 6,3 6,4 6,4 6,6 6,4 6,5
havo wB 5,9 6,1 6,3 6,6 6,4 7,0 6,7
vwo wC 6,2 6,2 6,3 6,4 6,6 6,6 6,3
vwo wA 6,2 6,3 6,4 6,9 6,6 6,9 6,9
vwo wB 6,4 6,4 6,8 6,9 6,6 7,2 6,9
mediaan 6,2 6,2 6,3 6,4 6,6 6,9 6,5
De stijgen­de trend die we eerder consta­teerden, lijkt zich niet door te zetten. De cijfers op havo/vwo liggen, met uitzon­dering van wiskun­de C, echter een stuk hoger dan aan het begin van dit decenni­um.
Jongens en meisjes
In aller­lei publica­ties (zie bijvoor­beeld Wiskun­dE-brief 745) wordt gemeld dat meisjes tegen­woordig beter in wiskun­de zijn dan jongens. Op het afgelo­pen Cen­traal Examen was daar echter maar weinig van te merken. De meisjes scoor­den bij alle examens duide­lijk lager dan de jongens. Bij vmbo GT gaat het om meer dan 5 procent­punten, bij wiskun­de B (vwo) om ruim 2 procent­punten. Dat ver­schijn­sel is in overeen­stem­ming met het beeld van de afgelo­pen jaren.
Op het vmbo scoor­den de meisjes zo'n 4 à 5 procent­punten lager, op het havo was de achter­stand 2 à 3 procent­punten en op het vwo ging het om maxi­maal 3 procent­punten. Op het vwo scoor­den de meisjes met wiskun­de B zowel vorig jaar als in 2013 even hoog als de jongens. In 2014 en ook weer in dit jaar scoor­den zij 2 procent­punten lager.
Opmerke­lijk is dat meisjes vóór 2010 meisjes op het vwo met wiskun­de B1 en B1,2 juist hoger scoor­den dan de jongens. Op het havo waren die scores toen onge­veer gelijk. Zie ook Wiskun­dE-brief 542.
gk

 

Meer invloed van docenten op de eindexamens?

De Tweede Kamer heeft eeen paar belang­rijke moties aangeno­men over de eindexa­mens. De aangeno­men moties geven invul­ling aan het verlan­gen naar meer transpa­rantie en naar meer invloed van docen­ten op de examens. Zie ook Wiskun­dE-brief 745.
Twee van de aangeno­men moties gaan over de digita­le examens; examens die met name op vmbo basis en kader een belang­rijke rol spelen. Eén van de aangeno­men moties eist dat de opgaven van digita­le examens voort­aan na afloop van de examen­periode gepubli­ceerd worden.
Meer invloed
De rege­ring gaat het CvTE nu opdra­gen om "actief te werken aan een nieuwe werkwij­ze, bijvoor­beeld via de princi­pes van co-creatie, met meer transpa­rantie en grotere betrok­kenheid van indivi­duele vakdo­centen". Een breed gedra­gen motie met deze tekst is overge­nomen door de bewinds­lieden en hoefde daarom niet eens in stem­ming te worden ge­bracht.
In een aanvul­lende motie, die even­eens werd aangeno­men, wordt de rege­ring ver­zocht er zorg voor te dragen dat "alleen gemoti­veerd door Cito en het CvTE kan worden afgewe­ken van de door vakorga­nisa­ties van docen­ten en LAKS aange­dragen aanpas­singen aan het ant­woordmo­del".

 

Rekentoetsopgaven openbaar

Sinds afgelo­pen vrijdag (1 juli 2016) is circa 90% van de reken­toetsop­gaven 2F en 3F die dit school­jaar zijn ge­bruikt, open­baar.
 
Via deze website zijn ruim 2000 opgaven toegan­kelijk gemaakt. Het gaat om opgaven die voor het vo en voor het mbo zijn ge­bruikt. Onge­veer 10% van de opgaven zijn niet gepubli­ceerd. Deze opgaven zullen name­lijk worden ge­bruikt om toetsen van volgen­de jaren te ijken.
Er kan op de website onder andere geselec­teerd worden op opgaven met of zonder context en op zoge­naamde "hoofddo­meinen", te weten getal­len, meten en meetkun­de, verban­den en verhou­dingen. Ook kunnen opgaven gezocht worden met een reeds bekende opgave­code. De geselec­teerde opgaven worden in een tabel weerge­geven. Elke opgave kan vervol­gens samen met het ant­woord bekeken worden. Van de in de tabel geselec­teerde opgaven kan uitein­delijk ook een PDF-bestand gegene­reerd worden.
Van de reken­toetsen 2A en 3S zijn geen opgaven gepubli­ceerd. Dat is omdat die toetsen nog in de pilot-fase verke­ren.
Meer uitleg en toelich­ting kunt u vinden op www.rekenop­gaven-etalage.nl.

 

Rekentoets in kernvakkenregeling vwo

In het komende examen­jaar maakt de reken­toets op het vwo deel uit van de kernvak­kenrege­ling. Dat bete­kent dat binnen het viertal vakken Neder­lands, Engels, wiskun­de en de reken­toets maxi­maal één vijf mag worden ge­scoord.
Een motie om de reken­toets uit de kernvak­kenrege­ling te halen, is ondanks steun van veel partij­en in de Tweede Kamer afgelo­pen dinsdag (28 juni 2016) verwor­pen. Ge­vreesd wordt nu dat leerlin­gen die veel moeite hebben met exacte vakken en die vakken in hun pakket­keuze zo veel moge­lijk hebben verme­den, nu dubbel zullen worden afgere­kend op hun zwakke punt.
Wel of geen cum laude
Dit jaar telde de reken­toets in het vwo nog niet mee in de kernvak­kenrege­ling maar al wel in de rege­ling die bepaalt of een leer­ling cum laude is ge­slaagd. Volgens berich­ten die zijn binnen­gekomen bij het Steun­punt Taal en Rekenen VO hebben sommige leerlin­gen en scholen zich hierop lelijk verke­ken!
Afgelo­pen maandag besteed­de het CvTE in een extra medede­ling naar school­leidin­gen aan­dacht aan deze materie.

 

Onderzoek naar rekentoets 2A-ER

In op­dracht van het CvTE doen het Kohn­stamm Insti­tuut, de Univer­siteit Utrecht en Ecbo onder­zoek naar de reken­toets ER voor leerlin­gen met ernsti­ge reken­proble­men.
Het doel van dit onder­zoek is om de doel­groep van de reken­toets ER beter in beeld te brengen. Ook worden er moge­lijkhe­den onder­zocht om de toets nog beter te laten aanslui­ten op de doel­groep.
Eén van de deelon­derzoe­ken gaat over de 2A ER-variant. De 2A ER-toets is nog in ontwik­keling en zal naar verwach­ting in het school­jaar 2016-2017 voor het eerst beschik­baar zijn.
Bent u betrok­ken bij het rekenon­derwijs aan een vmbo bb-oplei­ding? Dan wil het Steun­punt Taal & Rekenen vo graag van u weten hoeveel van uw leerlin­gen voor deze nieuwe toets in aanmer­king zouden komen en waarom. Het invul­len van de vragen­lijst kost u hoog­stens 5 tot 10 minuten.

 

Bij wiskunde veel onbevoegd les

Er worden rela­tief veel wiskun­de-uren onbe­voegd gegeven. Dat is vooral in het vmbo het geval. In de boven­bouw havo/vwo worden veel wiskun­deles­sen door oudere docen­ten gegeven. Dit alles blijkt uit een recente publica­tie van een in op­dracht van het ministe­rie van OCW uitge­voerd onder­zoek.
Op dinsdag 28 juni 2016 werd het resul­taat van de Integra­le Perso­neels­telling Onder­wijs (IPTO) gepubli­ceerd. Dit rapport geeft een over­zicht van de "bevoegd­heden en vakken in het vo". De peilda­tum van de meting van dit rapport is 1 oktober 2014.
Drie groepen
 
Er wordt in dit rapport een verde­ling gemaakt in drie catego­rieën, te weten bevoegd, benoem­baar maar niet bevoegd en onbe­voegd. Bij de groep benoem­baar maar niet bevoegd gaat het onder andere om "onderbe­voegde" docen­ten, docen­ten die met een tweede­graads bevoegd­heid in het eerste­graads gebied les geven. Maar ook gaat het in die catego­rie om docen­ten die bevoegd zijn in een ander vakge­bied, om zij-instro­mers en om sommige groepen stude­renden. Bij de "bevoeg­de" docen­ten gaat het niet alleen om mensen met het juiste diploma maar ook om docen­ten met bepaal­de over­gangs­rechten of met buiten­landse diploma's.
Bevoegd of onbe­voegd bij wiskun­de
De volgen­de tabel geeft aan hoe het er bij het vak wiskun­de aan toe is. Er is onder­scheid gemaakt tussen de ver­schil­lende typen voortge­zet onder­wijs.
vmbo bevoegd benoem­baar onbe­voegd
wiskun­de 74,2% 12,3% 13,4%
alle vakken 84,9% 6,7% 8,4%
havo/vwo bevoegd benoem­baar onbe­voegd
wiskun­de 86,9% 9,2% 3,9%
alle vakken 91,0% 6,0% 3,0%
De situa­tie is bij wiskun­de duide­lijk zorge­lijker dan bij andere vakken. Dat heeft, ook volgens het rapport, alles te maken met het huidige tekort aan wiskun­delera­ren. Uit de tabel­len blijkt ook dat onbe­voegd lesge­ven op het vmbo veel meer voor­komt dan op het havo en vwo.
Een verge­lijking van het eerste- en tweede­graads­gebied levert het volgen­de over­zicht op:
wiskun­de bevoegd benoem­baar onbe­voegd
tweede­graads 79,6% 9,7% 10,7%
eerste­graads 84,7% 12,7% 2,6%
Vermoe­delijk gaat het bij de 12,7% benoem­bare (maar niet bevoeg­de) leraren vooral om collega's die met een tweede­graads bevoegd­heid lesge­ven in de boven­bouw van het havo/vwo.
Leef­tijds­verde­ling
De 'vergrij­zing' van het docen­ten­corps binnen het voortge­zet onder­wijs is een bekend thema. Ook voor dat thema bestaat aan­dacht in de IPTO. Het onder­staande diagram laat zien dat dat vooral in de eerste­graads­sector rela­tief veel wiskun­deles­sen worden gegeven door wat oudere docen­ten.
gk

 

Cursus Wiskundige Denkactiviteiten in Utrecht

De cursus Wiskun­dige denkac­tivitei­ten (WDA) gaat dit najaar voor de vierde keer in Utrecht van start.
De WDA-cursus wordt gegeven op de Uithof in Utrecht op de donder­dagen van 13 oktober 2016, 17 novem­ber 2016, 15 decem­ber 2016 en 19 januari 2017. Cursus­tijden zijn steeds van 15:00 tot 19:00 uur. Uw docen­ten zijn Paul Drij­vers, Dédé de Haan en Mieke Abels.
De cursus kost € 480,= en is door Regis­terle­raar gecerti­ficeerd. U kunt zich via dit formu­lier aanmel­den.

 

Cursus Wiskundige Denkactiviteiten in Groningen

De cursus Wiskun­dige denkac­tivitei­ten (WDA) gaat dit najaar voor de tweede keer in Gronin­gen van start.
De WDA-cursus wordt gegeven op de Rijks­univer­siteit Gronin­gen op de donder­dagen van 22 septem­ber 2016, 27 oktober 2016, 24 novem­ber 2016 en 12 januari 2017. Cursus­tijden zijn steeds van 15:00 tot 19:00 uur. Der cursus wordt door Dédé de Haan gegeven.
De cursus kost € 350,= en is door Regis­terle­raar gecerti­ficeerd. U kunt zich via dit formu­lier aanmel­den.

 

Vierde symposium T3 Nederland

Dit jaar vindt alweer het vierde symposi­um van T3 plaats, met een interes­sant program­ma en ook spre­kers uit Enge­land en Belgie.
Nieuw dit jaar is ook de beta-proeve­rij, waarbij er aller­lei korte demon­stra­ties worden gegeven. Meer dan ooit is er behoef­te aan het uitda­gen en motive­ren van leerlin­gen. Met als doel het innova­tief leren denken en werken in de wereld van morgen.
Toe­komstvi­sies als ‘2032’ richten zich op onder­zoekend leren en STEM (Science Techno­logy Enginee­ring Math) en geïnte­greerde toepas­sing van natuur­weten­schappe­lijke vakken. Om innova­tief te kunnen denken, dienen leerlin­gen hun weten­schappe­lijke kennis te verrij­ken en techni­sche en sociale vaardig­heden op te bouwen. Tijdens dit symposi­um werken we samen rond een aantal thema’s met als vraag hoe je met techno­logie en wiskun­de leerlin­gen kan laten samen­werken en crea­tief kan laten denken. En hoe je leerlin­gen aan kunt zetten tot het formule­ren en oplos­sen van proble­men.
Meer informa­tie
Het symposi­um vindt plaats op woens­dag 5 oktober 2016 op de Ree­horst te Ede. Ian Gallo­way houdt een lezing over 'Survi­ving in a digital world', er zijn vele work­shops en er is natuur­lijk de beta-proeve­rij met interes­sante demon­stra­ties van leerlin­gen en docen­ten.
Meer informa­tie over het program­ma, de work­shops en een moge­lijk­heid tot aanmel­ding vindt u via deze link.
Femke Stieke­ma, De Project Winkel

 

Laatste WiskundE-brief

De wankele wette­lijke basis van de reken­toets, het eindelo­ze gedoe rond de grafi­sche rekenma­chine, overdre­ven claims van bewinds­lieden op OCW, discus­sies over digita­le en papie­ren eindexa­mens, valkui­len van statis­tiekon­derwijs, de popula­riteit van wiskun­de in 3 havo/vwo.
Ach, het is maar een kleine greep uit de grote en kleine zaken waar we geduren­de het afgelo­pen school­jaar in de Wiskun­dE-brief aan­dacht aan besteed­den. Het is natuur­lijk een open deur en een cliché van wereld­formaat maar we hebben weer een bewogen wiskun­dejaar achter de rug. En als redac­tie hebben wij die bewegin­gen steeds weer zo natuur­getrouw moge­lijk opgete­kend en bijna iedere zondag met liefde in de mailbox van ruim 4400 zeer gewaar­deerde abon­nees bezorgd.
Com­pleet archief
Deze zeven­honderd­zesen­veertig­ste Wiskun­dE-brief is de laatste brief van school­jaar 2015-2016. De redac­tie gaat er weer een maandje of twee tussen­uit. Maar terwijl wij onze tijd in genot­volle ledig­heid door­brengen, kunt u tijdens deze zomerva­kantie overal waar het inter­net in de lucht hangt, nagenie­ten van de bijna 750 Wiskun­dE-brieven die er in de afgelo­pen 20 jaar zijn versche­nen. Het comple­te archief van alle tot nu toe versche­nen Wiskun­dE-brieven is name­lijk op www.wiskun­debrief.nl flit­send snel op tref­woord te doorzoe­ken.
Vacatu­re
En mocht u tijdens uw vakan­tie geïnspi­reerd raken en daarbij in het bezit zijn van een redelij­ke hand van schrij­ven, weet dan dat wij op zoek zijn naar een nieuw redac­tielid dat vanuit het wiskun­de tweede­graads­gebied weke­lijks zijn of haar bijdra­ge aan de Wiskun­dE-brief kan leveren. De bezoldi­ging is welis­waar hoege­naamd nihil maar de roem is eeuwig en de dank­baar­heid is onmete­lijk. Uw sollici­tatie ontvan­gen wij graag op redac­tie@wiskun­debrief.nl.
Wij wensen u een bijzon­der fijne zomerva­kantie toe.
Gerard Kool­stra en Ton Groene­veld

Vacatu­res in het onder­wijs

Het plaat­sen van vacatu­remel­dingen voor docen­ten wiskun­de en rekenen is gratis voor niet particu­liere instel­lingen voor middel­baar en hoger onder­wijs. Voor de voor­waarden: zie www.wiskun­debrief.nl.


 

Eerstegraads vacature te Oegstgeest

Het Rijn­lands Lyceum Oegst­geest zoekt met ingang van 22 augus­tus 2016 voor de Neder­landse afde­ling een docent Wiskun­de voor 0,48 fte, tijde­lijk in verband met ziekte­vervan­ging, bij voor­keur met een eerste­graads bevoegd­heid.
U kunt uw sollici­tatie richten aan mevrouw Jantine Boomsma, conrec­tor, via sollici­tatie@rijn­landsly­ceum-rlo.nl.

 

Eerstegraads vacature te Uden

Het Udens College (sector havo-vwo) zoekt een eerste­graads wiskun­dedo­cent voor onge­veer 19 lessen, voorna­melijk in de boven­bouw. De omvang van deze vacatu­re is 0,7 tot 0,8 fte.
Het Udens College loopt voorop in onder­wijs met digita­le leermid­delen, zoals blended lear­ning en Kuns­kapssko­lan.
Bent u die creatie­ve team­player die binnen de sectie wiskun­de mee­denkt over de nieuw­ste onder­wijsont­wikke­lingen? Klik dan hier voor meer informa­tie.
 

 

Eerstegraads vacature te Woerden

Het Minkema College in Woerden is met ingang van 1 augus­tus 2016 voor haar havo/vwo-vesti­ging op zoek naar een eerste­graads bevoeg­de docent wiskun­de voor 12 lessen per week. Het gaat hierbij om regulie­re uren.
Informa­tie over deze vacatu­res is te vinden op de website van de school.
 

 

Eerste/tweedegraads vacature te 's Gravenhage

Op het Christe­lijk Gymnasi­um Sorgh­vliet in Den Haag bestaat er per direct een vacatu­re voor een eerste- of tweede­graads bevoegd docent wiskun­de. De omvang van de vacatu­re be­draagt onge­veer 0,85 fte.
Kijk voor meer informa­tie op www.meester­baan.nl.
 

 

Eerstegraads vacature te Zeist

Katho­lieke Scholen­gemeen­schap De Breul in Zeist zoekt een nieuwe eerste­graads wiskun­de docent voor 0,9 - 1,0 fte.
Wij staan bekend om ons sterke bèta-onder­wijs, onze creati­viteit en onze échte zorg voor leerlin­gen. Onze school gaat een nieuwe fase in en gaat daar komend jaar con­creet invul­ling aan geven.
Nieuws­gierig gewor­den? Mail uw cv naar pz@de-breul.nl.
 

Adver­tenties

Voor voor­waarden en tarie­ven: zie www.wiskun­debrief.nl.


 

Nieuwe voorstellingen Jan Beuving

Jan Beuving, bekend van de Nationa­le Wiskun­de Dagen, komt met een nieuwe voor­stel­ling:
Raak­lijn
Boorde­vol wiskun­de en rekenen: van Fermat tot Freuden­thal tot de tangens. Zodat de bèta's hun hart weer kunnen ophalen en de alfa's hun cijfers.
Kijk voor de speel­lijst (door het hele land!) op www.janbeu­ving.nl of hier.
 

 

Klaar voor de krachtigste GR voor het middelbaar onderwijs?

Verande­ringen in de examen­eisen beteke­nen verande­ring van (grafi­sche) rekenma­chine. Waarom dan niet meteen voor de beste machine kiezen? Als docent kunt u de nieuwe grafi­sche rekenma­chine van HP nu koste­loos testen. Neem contact op met p.scha­dron@hp-prime.nl voor meer informa­tie en ontvang een HP Prime voor u en/of de sectie.
  • Zeer snelle, nieuwe proces­sor.
  • Een touch­screen met kleur en hoge resolu­tie. Het is tenslot­te 2016.
  • Door het CvTE goedge­keurde examen­modus.
  • Volledi­ge support van Noord­hoff voor G&R en MW online beschik­baar.
Neem ook eens een kijkje op www.hp-prime.nl voor veel meer informa­tie over de HP Prime rekenma­chine en voor Neder­lands lesmate­riaal.
 

 
redactie:Gerard Koolstra en Ton Groeneveld
e-mail:redactie@wiskundebrief.nl
website:www.wiskundebrief.nl