nummer 746, 3 juli 2016
Dit nummer wordt gestuurd naar ca. 4400 adressen.
|
De WiskundE-brief is een digitale nieuwsbrief, gericht op wiskundedocenten in het voortgezet onderwijs,
met als doel om een snelle onderlinge uitwisseling van informatie en
meningen mogelijk te maken. De brief verschijnt buiten de schoolvakanties ongeveer
één keer per week. Het abonnement is gratis.
Uw bijdragen aan de WiskundE-brief zijn welkom op het e-mailadres
van de redactie. Op de website van de WiskundE-brief
kunt u zich abonneren, vindt u alle voorwaarden en advertentietarieven en kunt u oude nummers nalezen.
|
Artikelen en bijdragen | | |
Vacatures in het onderwijs | | |
Advertenties | | |
Statistiek als een bikini? (reactie 1)
Paul van de Veen laat in WiskundE-brief 745 een noodkreet horen over het vernieuwde
wiskundecurriculum voor havo wiskunde A en vooral over de vernieuwde statistiek
in dat curriculum. De kern van zijn klacht is dat de manier waarop de methode
Getal & Ruimte het onderwerp statistiek is opgenomen, wel de aandacht
trekt van leerlingen maar de essentie van de stof zou verhullen.
Collega van de Veen verwijst in zijn bijdrage expliciet naar de hoofdstukken
6 en 8 van Getal & Ruimte. Hij beschrijft helder zijn twee bezwaren. Ten eerste
vindt hij de leerlijn onduidelijk. Ten tweede zorgt de manier waarop Excel wordt
ingezet als ICT-middel om statistiek op grote gegevensbestanden toe te passen er
volgens hem voor dat leerlingen meer met Excel bezig zijn dan met statistiek.
Wij kunnen ons goed voorstellen dat Paul van de Veen niet de enige collega is
met deze bezwaren. Wij vermoeden dat Paul van de Veen de uitgangspunten en de
uitwerking van het nieuwe statistiekprogramma zelf wel kan onderschrijven. Hij
richt zich vooral op de wijze waarop in de door hem gebruikte methode het
nieuwe statistiekprogramma wordt behandeld.
Goed en gratis statistiekmateriaal van SLO
Ook naar onze mening ligt er een goed nieuw programma dat prima aansluit op het
vervolgonderwijs. Het is nu zaak om de komende jaren met elkaar te zoeken naar een
adequate behandeling van dit programma op school. Tijdens de pilotperiode
realiseerden betrokkenen zich terdege dat dit geen gemakkelijke opgave is.
Daarom is er in opdracht van SLO voor havo nieuw lesmateriaal geschreven.
Dat
materiaal is gratis beschikbaar via deze link.
Dit SLO-materiaal bevat het volledige nieuwe statistiekcurriculum. Het
materiaal kan dus prima worden gebruikt voor de invulling van het
schoolexamendossier en ter voorbereiding op het Centraal Examen. Er is
sprake van een heldere leerlijn en er wordt duidelijk onderscheid gemaakt
tussen leerstof die wel en die niet op het Centraal Examen wordt getoetst.
Voor het praktische gedeelte wordt geen gebruik gemaakt van Excel maar van
VUStat. De voornaamste reden hiervoor is dat het met VUStat eenvoudiger is
om de focus op de statistiek te behouden.
Positieve ervaringen
Wij, Erik van Barneveld en Peter Kop, zijn medeauteurs
van dat materiaal. Samen met Ilse de Jong hebben wij dat materiaal
als pilot ook op onze school, de Goudse Scholengemeenschap Leo Vroman,
uitgeprobeerd. Onze ervaringen met het nieuwe materiaal zijn heel positief.
Wij slagen er nu in om de vernieuwde statistiek op een boeiende manier in de
taal van de leerling te behandelen.
We zijn echter zeker nog niet klaar met onze zoektocht. Wij weten als geen ander
dat er voor de vernieuwde statistiek geen kant-en-klaar onderwijs beschikbaar
is. Dat vraagt van ons als docenten flexibiliteit en een kritische maar open
houding naar het beschikbare lesmateriaal en naar de de lesmethoden.
Wij zien graag dat een grote groep collegas gebruik gaat maken van het
SLO-materiaal. Uiteraard ontvangen wij graag feedback op het gebruik van ons
materiaal. U kunt uw reacties sturen naar e.vanbarneveld@gsgleovroman.nl.
Erik van Barneveld, Ilse de Jong en Peter Kop
|
Statistiek als een bikini (reactie 2)
Paul van der Veen slaakt in WiskundE-brief 745 onder de pakkende kop 'Statistiek als een bikini'
een noodkreet. Hij gelooft niet in 'Big Data' als nieuwe werkelijkheid en heeft
moeite met draaitabellen in Excel. Dat is jammer want de verandering waartegen Paul
ageert, is niet meer dan een aansluiting bij de realiteit van vandaag.
Wiskundeonderwijs is mooi omdat het leerlingen logische denkmodellen kan bijbrengen.
Bij wiskunde A hebben wij gekozen voor praktijkgerichte wiskunde; wiskunde waaraan
je iets hebt voor je vervolgopleiding en je latere werk. Daar is Excel naast een
'commercieel programma' zeker ook een 'gouden standaard' die al ruim 20 jaar domineert.
Ook ik heb de afgelopen weken lessen in het gebruik van Excel mogen geven en dat
vroeg zeker ook van mijn kant even studie. Wat mijn leerlingen en ik er voor
terugkregen, was echter het vermogen om uit grote datasets razendsnel essentiële
gegevens op te duiken, te analyseren en te presenteren. Veel zogenaamd praktische
voorbeelden uit de wiskundeboekjes verbleken daarbij. Statistiek is inderdaad als
een bikini. Heel leuk om naar te kijken en je weet meteen waar je aan toe bent.
Veranderen is essentieel
Rest de vraag of wij in 'Big Data' moeten geloven. Daarover zou ik een heel
betoog kunnen houden maar ik laat het bij een verwijzing naar de beurswaarde
van Google: 464 miljard dollar. Hoe zou het toch komen dat traditionele
productiereuzen als Philips (marktwaarde 22 miljard dollar) daar niet meer
aan kunnen tippen? Iedereen zal begrijpen dat bedrijven in de nieuwe economie
als Booking.com en Adyen de meest veelbelovende toekomstige werkgevers zijn van
onze leerlingen.
Blijft actueel. Blijf veranderen. Blijf ook daarin een voorbeeld voor onze
leerlingen. Die verdienen het.
Jos Huijbregts
Financieel strategisch adviseur en (universitair) docent
|
Centraal Examen wiskunde 2016
In het eerste nummer van dit schooljaar, WiskundE-brief 710, verscheen een artikel
over het Centraal Examen wiskunde van 2015. Dankzij de medewerking van Cito
kunnen we nu, in het laatste nummer van dit schooljaar, al wat gegevens
over 2016 publiceren en van commentaar voorzien.
Laten we eerst eens kijken naar de percentuele scores van de afgelopen 7 jaar:
vak |
2010 |
2011 |
2012 |
2013 |
2014 |
2015 |
2016 |
vmbo KB |
58 |
51 |
56 |
55 |
57 |
61 |
64 |
vmbo GT |
62 |
57 |
59 |
63 |
61 |
66 |
64 |
havo wA |
64 |
64 |
59 |
65 |
61 |
60 |
61 |
havo wB |
49 |
57 |
56 |
64 |
56 |
64 |
58 |
vwo wC |
60 |
61 |
58 |
60 |
57 |
63 |
59 |
vwo wA |
61 |
61 |
64 |
63 |
61 |
68 |
67 |
vwo wB |
59 |
59 |
59 |
67 |
62 |
64 |
55 |
mediaan |
60 |
59 |
59 |
63 |
61 |
64 |
61 |
De scores van dit jaar zijn globaal genomen wat lager dan vorig jaar. Ze zijn
meer in lijn met de cijfers van twee jaar geleden. Opvallend is de terugval bij
wiskunde B, vooral op het vwo. Docenten waren ook niet zo te spreken over dit
examen: 87% van de docenten vond het examen te lang en 72% van de docenten vond
het examen moeilijk of zelfs te moeilijk. Docenten waardeerden dit examen met
een 5,8. Ter vergelijking: het wiskunde B op de havo werd met een 6,7 gewaardeerd.
In tegenstelling tot wiskunde B scoorde wiskunde A juist hoog op het vwo.
Op dat examen werd echter wel één vraag teruggetrokken. Voor die vraag kregen
alle kandidaten dus de maximale score.
Cijfers
De N-termen gaven dit jaar het volgende beeld:
- De N-termen zijn laag op het vmbo: 0,5 en 0,7.
- De N-termen zijn hoog bij wiskunde B 1,5 en 2,0.
- De N-termen zijn neutraal bij wiskunde A (en C) 0,9 en 1,0.
Dit resulteerde in de volgende examencijfers:
vak |
2010 |
2011 |
2012 |
2013 |
2014 |
2015 |
2016 |
vmbo KB |
5,9 |
5,9 |
6,1 |
6,1 |
6,0 |
6,5 |
6,2 |
vmbo GT |
6,0 |
6,0 |
6,3 |
6,2 |
6,4 |
6,9 |
6,4 |
havo wA |
6,3 |
6,3 |
6,4 |
6,4 |
6,6 |
6,4 |
6,5 |
havo wB |
5,9 |
6,1 |
6,3 |
6,6 |
6,4 |
7,0 |
6,7 |
vwo wC |
6,2 |
6,2 |
6,3 |
6,4 |
6,6 |
6,6 |
6,3 |
vwo wA |
6,2 |
6,3 |
6,4 |
6,9 |
6,6 |
6,9 |
6,9 |
vwo wB |
6,4 |
6,4 |
6,8 |
6,9 |
6,6 |
7,2 |
6,9 |
mediaan |
6,2 |
6,2 |
6,3 |
6,4 |
6,6 |
6,9 |
6,5 |
De stijgende trend die we eerder constateerden, lijkt zich niet door te
zetten. De cijfers op havo/vwo liggen, met uitzondering van wiskunde C,
echter een stuk hoger dan aan het begin van dit decennium.
Jongens en meisjes
In allerlei publicaties (zie bijvoorbeeld WiskundE-brief 745) wordt gemeld dat meisjes
tegenwoordig beter in wiskunde zijn dan jongens. Op het afgelopen Centraal
Examen was daar echter maar weinig van te merken. De meisjes scoorden bij
alle examens duidelijk lager dan de jongens. Bij vmbo GT gaat het om meer
dan 5 procentpunten, bij wiskunde B (vwo) om ruim 2 procentpunten. Dat
verschijnsel is in overeenstemming met het beeld van de afgelopen jaren.
Op het vmbo scoorden de meisjes zo'n 4 à 5 procentpunten lager, op het
havo was de achterstand 2 à 3 procentpunten en op het vwo ging het om
maximaal 3 procentpunten. Op het vwo scoorden de meisjes met wiskunde B
zowel vorig jaar als in 2013 even hoog als de jongens. In 2014 en ook
weer in dit jaar scoorden zij 2 procentpunten lager.
Opmerkelijk is dat meisjes vóór 2010 meisjes op het vwo met wiskunde B1
en B1,2 juist hoger scoorden dan de jongens. Op het havo waren die scores
toen ongeveer gelijk. Zie ook WiskundE-brief 542.
gk
|
Meer invloed van docenten op de eindexamens?
De Tweede Kamer heeft eeen paar belangrijke moties aangenomen over de
eindexamens. De aangenomen moties geven invulling aan het verlangen naar
meer transparantie en naar meer invloed van docenten op de examens. Zie
ook WiskundE-brief 745.
Twee van de aangenomen moties gaan over de digitale examens; examens die
met name op vmbo basis en kader een belangrijke rol spelen. Eén van de
aangenomen moties eist dat de opgaven van digitale examens voortaan na
afloop van de examenperiode gepubliceerd worden.
Meer invloed
De regering gaat het CvTE nu opdragen om " actief te werken aan een nieuwe
werkwijze, bijvoorbeeld via de principes van co-creatie, met meer transparantie
en grotere betrokkenheid van individuele vakdocenten". Een breed gedragen
motie met deze tekst is overgenomen door de bewindslieden en hoefde daarom niet
eens in stemming te worden gebracht.
In een aanvullende motie, die eveneens werd aangenomen, wordt de regering
verzocht er zorg voor te dragen dat "alleen gemotiveerd door Cito en het
CvTE kan worden afgeweken van de door vakorganisaties van docenten en LAKS
aangedragen aanpassingen aan het antwoordmodel".
|
Rekentoetsopgaven openbaar
Sinds afgelopen vrijdag (1 juli 2016) is circa 90% van de rekentoetsopgaven
2F en 3F die dit schooljaar zijn gebruikt, openbaar.
Via deze website
zijn ruim 2000 opgaven toegankelijk gemaakt. Het gaat om opgaven die voor het
vo en voor het mbo zijn gebruikt. Ongeveer 10% van de opgaven zijn niet gepubliceerd.
Deze opgaven zullen namelijk worden gebruikt om toetsen van volgende jaren te ijken.
Er kan op de website onder andere geselecteerd worden op opgaven met of zonder
context en op zogenaamde "hoofddomeinen", te weten getallen, meten en
meetkunde, verbanden en verhoudingen. Ook kunnen opgaven gezocht
worden met een reeds bekende opgavecode. De geselecteerde opgaven worden in een tabel
weergegeven. Elke opgave kan vervolgens samen met het antwoord bekeken worden.
Van de in de tabel geselecteerde opgaven kan uiteindelijk ook een PDF-bestand
gegenereerd worden.
Van de rekentoetsen 2A en 3S zijn geen opgaven gepubliceerd. Dat is omdat die
toetsen nog in de pilot-fase verkeren.
Meer uitleg en toelichting kunt u vinden op www.rekenopgaven-etalage.nl.
|
Rekentoets in kernvakkenregeling vwo
In het komende examenjaar maakt de rekentoets op het vwo deel uit van
de kernvakkenregeling. Dat betekent dat binnen het viertal vakken Nederlands,
Engels, wiskunde en de rekentoets maximaal één vijf mag worden gescoord.
Een motie om de rekentoets uit de kernvakkenregeling te halen, is ondanks
steun van veel partijen in de Tweede Kamer afgelopen dinsdag (28 juni 2016)
verworpen. Gevreesd wordt nu dat leerlingen die veel moeite hebben met exacte
vakken en die vakken in hun pakketkeuze zo veel mogelijk hebben vermeden,
nu dubbel zullen worden afgerekend op hun zwakke punt.
Wel of geen cum laude
Dit jaar telde de rekentoets in het vwo nog niet mee in de kernvakkenregeling
maar al wel in de regeling die bepaalt of een leerling cum laude is
geslaagd. Volgens berichten die zijn binnengekomen bij het Steunpunt Taal
en Rekenen VO hebben sommige leerlingen en scholen zich hierop lelijk verkeken!
Afgelopen maandag besteedde het CvTE in een extra mededeling naar
schoolleidingen aandacht aan deze materie.
|
Onderzoek naar rekentoets 2A-ER
In opdracht van het CvTE doen het Kohnstamm Instituut, de
Universiteit Utrecht en Ecbo onderzoek naar de rekentoets
ER voor leerlingen met ernstige rekenproblemen.
Het doel van dit onderzoek is om de doelgroep van de rekentoets ER
beter in beeld te brengen. Ook worden er mogelijkheden onderzocht om
de toets nog beter te laten aansluiten op de doelgroep.
Eén van de deelonderzoeken gaat over de 2A ER-variant. De 2A ER-toets is
nog in ontwikkeling en zal naar verwachting in het schooljaar 2016-2017
voor het eerst beschikbaar zijn.
Bent u betrokken bij het rekenonderwijs aan een vmbo bb-opleiding? Dan
wil het Steunpunt Taal & Rekenen vo graag van u weten hoeveel van
uw leerlingen voor deze nieuwe toets in aanmerking zouden komen en waarom.
Het
invullen van de vragenlijst kost u hoogstens 5 tot 10 minuten.
|
Bij wiskunde veel onbevoegd les
Er worden relatief veel wiskunde-uren onbevoegd gegeven. Dat is vooral
in het vmbo het geval. In de bovenbouw havo/vwo worden veel wiskundelessen door oudere docenten gegeven. Dit alles blijkt uit een recente publicatie van een in opdracht van het ministerie van OCW uitgevoerd onderzoek.
Op dinsdag 28 juni 2016 werd het resultaat van de Integrale Personeelstelling
Onderwijs (IPTO) gepubliceerd.
Dit
rapport geeft een overzicht van de " bevoegdheden en vakken in het vo".
De peildatum van de meting van dit rapport is 1 oktober 2014.
Drie groepen
Er wordt in dit rapport een verdeling gemaakt in drie categorieën, te weten
bevoegd, benoembaar maar niet bevoegd en onbevoegd. Bij
de groep benoembaar maar niet bevoegd gaat het onder andere om "onderbevoegde"
docenten, docenten die met een tweedegraads bevoegdheid in het eerstegraads gebied les
geven. Maar ook gaat het in die categorie om docenten die bevoegd zijn in een ander
vakgebied, om zij-instromers en om sommige groepen studerenden. Bij de "bevoegde"
docenten gaat het niet alleen om mensen met het juiste diploma maar ook om
docenten met bepaalde overgangsrechten of met buitenlandse diploma's.
Bevoegd of onbevoegd bij wiskunde
De volgende tabel geeft aan hoe het er bij het vak wiskunde aan toe is. Er is
onderscheid gemaakt tussen de verschillende typen voortgezet onderwijs.
vmbo |
bevoegd |
benoembaar |
onbevoegd |
wiskunde |
74,2% |
12,3% |
13,4% |
alle vakken |
84,9% |
6,7% |
8,4% |
havo/vwo |
bevoegd |
benoembaar |
onbevoegd |
wiskunde |
86,9% |
9,2% |
3,9% |
alle vakken |
91,0% |
6,0% |
3,0% |
De situatie is bij wiskunde duidelijk zorgelijker dan bij andere vakken. Dat
heeft, ook volgens het rapport, alles te maken met het huidige tekort aan
wiskundeleraren. Uit de tabellen blijkt ook dat onbevoegd lesgeven op het
vmbo veel meer voorkomt dan op het havo en vwo.
Een vergelijking van het eerste- en tweedegraadsgebied levert het volgende
overzicht op:
wiskunde |
bevoegd |
benoembaar |
onbevoegd |
tweedegraads |
79,6% |
9,7% |
10,7% |
eerstegraads |
84,7% |
12,7% |
2,6% |
Vermoedelijk gaat het bij de 12,7% benoembare (maar niet bevoegde) leraren
vooral om collega's die met een tweedegraads bevoegdheid lesgeven in de bovenbouw
van het havo/vwo.
Leeftijdsverdeling
De 'vergrijzing' van het docentencorps binnen het voortgezet onderwijs is
een bekend thema. Ook voor dat thema bestaat aandacht in de IPTO. Het onderstaande
diagram laat zien dat dat vooral in de eerstegraadssector relatief veel
wiskundelessen worden gegeven door wat oudere docenten.
gk
|
Cursus Wiskundige Denkactiviteiten in Utrecht
De cursus
Wiskundige
denkactiviteiten (WDA) gaat dit najaar voor de vierde keer in Utrecht van start.
De WDA-cursus wordt gegeven op de Uithof in Utrecht op de donderdagen
van 13 oktober 2016, 17 november 2016, 15 december 2016 en 19 januari 2017.
Cursustijden zijn steeds van 15:00 tot 19:00 uur. Uw docenten zijn
Paul Drijvers, Dédé de Haan en Mieke Abels.
De cursus kost € 480,= en is door Registerleraar gecertificeerd.
U
kunt zich via dit formulier aanmelden.
|
Cursus Wiskundige Denkactiviteiten in Groningen
De cursus
Wiskundige
denkactiviteiten (WDA) gaat dit najaar voor de tweede keer in Groningen van start.
De WDA-cursus wordt gegeven op de Rijksuniversiteit Groningen op de donderdagen
van 22 september 2016, 27 oktober 2016, 24 november 2016 en 12 januari 2017.
Cursustijden zijn steeds van 15:00 tot 19:00 uur. Der cursus wordt door Dédé
de Haan gegeven.
De cursus kost € 350,= en is door Registerleraar gecertificeerd.
U
kunt zich via dit formulier aanmelden.
|
Vierde symposium T3 Nederland
Dit jaar vindt alweer het vierde symposium van T3 plaats, met een
interessant programma en ook sprekers uit Engeland en Belgie.
Nieuw dit jaar is ook de beta-proeverij, waarbij er allerlei
korte demonstraties worden gegeven. Meer dan ooit is er behoefte aan
het uitdagen en motiveren van leerlingen. Met als doel het innovatief
leren denken en werken in de wereld van morgen.
Toekomstvisies als 2032 richten zich op onderzoekend leren en
STEM (Science Technology Engineering Math) en geïntegreerde toepassing
van natuurwetenschappelijke vakken. Om innovatief te kunnen denken,
dienen leerlingen hun wetenschappelijke kennis te verrijken en technische
en sociale vaardigheden op te bouwen. Tijdens dit symposium werken we
samen rond een aantal themas met als vraag hoe je met technologie en
wiskunde leerlingen kan laten samenwerken en creatief kan laten denken.
En hoe je leerlingen aan kunt zetten tot het formuleren en oplossen van
problemen.
Meer informatie
Het symposium vindt plaats op woensdag 5 oktober 2016 op de Reehorst te
Ede. Ian Galloway houdt een lezing over 'Surviving in a digital
world', er zijn vele workshops en er is natuurlijk de beta-proeverij
met interessante demonstraties van leerlingen en docenten.
Meer
informatie over het programma, de workshops en een mogelijkheid
tot aanmelding vindt u via deze link.
Femke Stiekema, De Project Winkel
|
Laatste WiskundE-brief
De wankele wettelijke basis van de rekentoets, het eindeloze
gedoe rond de grafische rekenmachine, overdreven claims van
bewindslieden op OCW, discussies over digitale en papieren
eindexamens, valkuilen van statistiekonderwijs, de populariteit
van wiskunde in 3 havo/vwo.
Ach, het is maar een kleine greep uit de grote en kleine zaken waar
we gedurende het afgelopen schooljaar in de WiskundE-brief aandacht
aan besteedden. Het is natuurlijk een open deur en een cliché van
wereldformaat maar we hebben weer een bewogen wiskundejaar achter
de rug. En als redactie hebben wij die bewegingen steeds weer zo
natuurgetrouw mogelijk opgetekend en bijna iedere zondag met liefde
in de mailbox van ruim 4400 zeer gewaardeerde abonnees bezorgd.
Compleet archief
Deze zevenhonderdzesenveertigste WiskundE-brief is de laatste brief van
schooljaar 2015-2016. De redactie gaat er weer een maandje of twee
tussenuit. Maar terwijl wij onze tijd in genotvolle ledigheid
doorbrengen, kunt u tijdens deze zomervakantie overal waar het
internet in de lucht hangt, nagenieten van de bijna 750
WiskundE-brieven die er in de afgelopen 20 jaar zijn verschenen.
Het complete archief van alle tot nu toe verschenen WiskundE-brieven
is namelijk op www.wiskundebrief.nl flitsend snel op trefwoord te
doorzoeken.
Vacature
En mocht u tijdens uw vakantie geïnspireerd raken en daarbij in het
bezit zijn van een redelijke hand van schrijven, weet dan dat wij op
zoek zijn naar een nieuw redactielid dat vanuit het
wiskunde tweedegraadsgebied wekelijks zijn of haar bijdrage aan de
WiskundE-brief kan leveren. De bezoldiging is weliswaar hoegenaamd
nihil maar de roem is eeuwig en de dankbaarheid is onmetelijk.
Uw sollicitatie ontvangen wij graag op redactie@wiskundebrief.nl.
Wij wensen u een bijzonder fijne zomervakantie toe.
Gerard Koolstra en Ton Groeneveld
|
Vacatures in het onderwijs
Het plaatsen van vacaturemeldingen voor docenten wiskunde en rekenen is
gratis voor niet particuliere instellingen voor middelbaar en hoger onderwijs.
Voor de voorwaarden: zie www.wiskundebrief.nl.
Eerstegraads vacature te Oegstgeest
Het Rijnlands Lyceum Oegstgeest zoekt met ingang van 22 augustus 2016
voor de Nederlandse afdeling een docent Wiskunde voor 0,48 fte,
tijdelijk in verband met ziektevervanging, bij voorkeur met een
eerstegraads bevoegdheid.
U kunt uw sollicitatie richten aan mevrouw Jantine Boomsma,
conrector, via sollicitatie@rijnlandslyceum-rlo.nl.
|
Eerstegraads vacature te Uden
Het Udens College (sector havo-vwo) zoekt een eerstegraads wiskundedocent
voor ongeveer 19 lessen, voornamelijk in de bovenbouw. De omvang van deze
vacature is 0,7 tot 0,8 fte.
Het Udens College loopt voorop in onderwijs met digitale leermiddelen,
zoals blended learning en Kunskapsskolan.
Bent u die creatieve teamplayer die binnen de sectie wiskunde meedenkt
over de nieuwste onderwijsontwikkelingen?
Klik dan hier voor meer informatie.
| |
|
Eerstegraads vacature te Woerden
Het Minkema College in Woerden is met ingang van 1 augustus 2016 voor haar
havo/vwo-vestiging op zoek naar een eerstegraads bevoegde docent wiskunde
voor 12 lessen per week. Het gaat hierbij om reguliere uren.
Informatie over deze vacatures is te vinden
op
de website van de school.
| |
|
Eerste/tweedegraads vacature te 's Gravenhage
Op het Christelijk Gymnasium Sorghvliet in Den Haag bestaat er per direct
een vacature voor een eerste- of tweedegraads bevoegd docent wiskunde.
De omvang van de vacature bedraagt ongeveer 0,85 fte.
Kijk
voor meer informatie op www.meesterbaan.nl.
| |
|
Eerstegraads vacature te Zeist
Katholieke Scholengemeenschap De Breul in Zeist zoekt een nieuwe
eerstegraads wiskunde docent voor 0,9 - 1,0 fte.
Wij staan bekend om ons sterke bèta-onderwijs, onze creativiteit en
onze échte zorg voor leerlingen. Onze school gaat een nieuwe fase in
en gaat daar komend jaar concreet invulling aan geven.
Nieuwsgierig geworden? Mail uw cv naar pz@de-breul.nl.
| |
|
Advertenties
Nieuwe voorstellingen Jan Beuving
Jan Beuving, bekend van de Nationale Wiskunde Dagen, komt
met een nieuwe voorstelling:
Raaklijn
Boordevol wiskunde en rekenen: van Fermat tot Freudenthal tot de
tangens. Zodat de bèta's hun hart weer kunnen ophalen en de alfa's
hun cijfers.
Kijk voor de speellijst (door het hele land!) op www.janbeuving.nl
of hier.
| |
|
Klaar voor de krachtigste GR voor het middelbaar onderwijs?
Veranderingen in de exameneisen betekenen verandering van
(grafische) rekenmachine. Waarom dan niet meteen voor de beste
machine kiezen? Als docent kunt u de nieuwe grafische rekenmachine
van HP nu kosteloos testen. Neem contact op met p.schadron@hp-prime.nl
voor meer informatie en ontvang een HP Prime voor u en/of de sectie.
- Zeer snelle, nieuwe processor.
- Een touchscreen met kleur en hoge resolutie. Het is tenslotte 2016.
- Door het CvTE goedgekeurde examenmodus.
- Volledige support van Noordhoff voor G&R en MW online beschikbaar.
Neem ook eens een kijkje op www.hp-prime.nl voor veel meer informatie over
de HP Prime rekenmachine en voor Nederlands lesmateriaal.
| |
|
|
|