nummer 730, 6 maart 2016

Dit nummer wordt ge­stuurd naar ca. 4400 adres­sen.

De Wiskun­dE-brief is een digita­le nieuws­brief, gericht op wiskun­dedocen­ten in het voortge­zet onder­wijs, met als doel om een snelle onder­linge uitwis­seling van informa­tie en menin­gen moge­lijk te maken. De brief ver­schijnt buiten de school­vakan­ties onge­veer één keer per week. Het abonne­ment is gratis.
Uw bijdra­gen aan de Wiskun­dE-brief zijn welkom op het e-maila­dres van de redac­tie. Op de website van de Wiskun­dE-brief kunt u zich abonne­ren, vindt u alle voor­waarden en adver­tentie­tarie­ven en kunt u oude nummers nalezen.
Artikelen en bijdragen
Vacatures in het onderwijs
Advertenties

 

De rekentoets: waar staan we nu en hoe verder?

 
Af­scheid nemen van de huidige digita­le reken­toets en inzet­ten op het rekenonder­wijs, met aan­dacht voor de ver­schil­len tussen havo/vwo, vmbo en mbo. Dat is in het kort het stand­punt van het bestuur de Neder­landse Vereni­ging van Wiskun­dedocen­ten.
De NVvW, die op uitdruk­kelijk verzoek van de Tweede Kamer ge­spreks­partner is van het ministe­rie met betrek­king tot de reken­toets, heeft vorige maand in een brief haar stand­punten nog eens samenge­vat. Daarin wordt uitdruk­kelijk onder­scheid gemaakt tussen de (sterk uiteen­lopende) resulta­ten op de reken­toets en goed rekenon­derwijs. Een citaat uit die brief:
"Immers, er zijn sterke aanwij­zingen die twijfel aan de correla­tie tussen rekenon­derwijs en uitslag van de toets recht­vaardi­gen."
De stand­punten van de NVvW worden nog niet alle­maal omarmd door het ministe­rie. Ook op het ministe­rie vindt men echter dat de discus­sie niet meer over de rekentoets maar over het rekenonder­wijs zou moeten gaan.
Onder­bouw havo/vwo
Voor de onder­bouw van het havo/vwo pleit het bestuur van de NVvW in zijn brief bij herha­ling voor de integra­tie van rekenen in wiskun­de, waarbij 'uiter­aard' voor voldoen­de facili­teiten gezorgd moet worden. In de brug­klas moet worden begon­nen met rekenon­derhoud en het wegwer­ken van achter­standen. Aan het eind van de onder­bouw zou dan een toets op papier moeten worden afgeno­men om te borgen dat het funda­mentele rekenni­veau op orde is. Deze toets zou ook ge­bruikt kunnen worden bij de profiel­keuze.
Boven­bouw havo/vwo
Voor de boven­bouw zet de NVvW in op het onder­houd van de reken­vaardig­heid binnen "alle vakken". Als borg zouden bij zoveel moge­lijk vakken in het Centra­le Examen vragen gesteld moeten worden waarbij gere­kend moet worden. Als voor­beeld wordt inge­gaan op het vak geschie­denis, waarbij het prima moge­lijk is om vragen te stellen waarbij in een histori­sche context gere­kend moet worden. Dit soort vragen worden tot nu toe verme­den door de examen­makers. Het niveau van de vragen zou in alle vakken aan moeten aanslui­ten bij het referen­tieni­veau 3F.
vmbo
Uit onder­zoek is geble­ken dat eigen­lijk alle vaardig­heden van de reken­toets 2F bij het Centra­le Examen wiskun­de al aan bod komen. Alleen de basis­vaardig­heden uit het primair onder­wijs worden niet ge­toetst. Apart rekenon­derwijs zou volgens de NVvW dus alleen zin hebben voor de leerlin­gen zonder wiskun­de. Deze leerlin­gen zouden dan een aange­paste reken­toets kunnen doen.
In het vmbo wordt het komende school­jaar begon­nen met een nieuwe opzet. Het voor­stel van de NVvW is om een commis­sie in te stellen die het wiskun­depro­gramma, inclu­sief het rekenen, nog eens tegen het licht houdt van deze ontwik­kelin­gen. Het rekenen zou kunnen bestaan uit een basis­program­ma voor alle leerlin­gen, aange­vuld met een module per sector.
mbo
Het onlangs opge­richte Plat­form Rekendo­centen in het mbo zou het voor­touw moeten nemen bij het aandra­gen van oplos­singen voor deze onder­wijs­vorm. Sommi­gen zien heil in aparte reken­toetsen per beroeps­rich­ting, zoals des­tijds al werd aanbevo­len door de commis­sie Meije­rink.
Primair onder­wijs
Over het rekenon­derwijs op de basis­school wordt in de brief begrij­pelij­kerwijs weinig gezegd. Wel is de NVvW het afgelo­pen jaar nauw gaan samen­werken met de NVORWO met het doel om doorlo­pende leerlij­nen tussen groep 7/8 en het voortge­zet onder­wijs. Ook is een gemeen­schappe­lijke werk­groep opge­richt, genaamd "Wiskun­de voor Morgen".
gk

 

Bijeenkomsten door en voor rekendocenten

 
In de maanden maart en juni van 2016 organi­seert het Steun­punt taal en rekenen vo ver­spreid over het land op een vijftal goed preste­rende scholen klein­schali­ge bijeen­komsten in het kader van kennis­over­dracht/kennis­deling door en voor rekendo­centen.
De betref­fende scholen zijn:
  • Fioret­ti College, Veghel (vmbo-bb, kb en gt)
  • Marnix College, Ede (vmbo-tk havo, vwo)
  • Tabor College, Hoorn (vmbo-tl, havo, vwo)
  • Christe­lijk Lyceum, Delft (havo, vwo)
  • de Heem­gaard, Apel­doorn (vmbo-tl, havo, vwo)
Tijdens de eerste bijeen­komst deelt de gastdo­cent 'de gehei­men van de reken­succes­sen' van die school met u en beant­woordt daarna uw vragen hier­over. Ook wordt er aan­dacht besteed aan het gebruik van de beschik­bare rappor­tages van het intensi­verings­traject, het reken­rapport van Ven­sters vo, het onder­zoeks­rapport "Reken­lessen uit de prak­tijk" en het Spinnen­web, dat het Steun­punt heeft ontwik­keld bij de eerste tranche rekenge­sprek­ken.
Plan van aanpak
De deelne­mers gaan daarna aan de slag met het maken van een plan van aanpak waarin zij concre­te stappen opnemen die zij in hun eigen school zouden willen zetten om tot verbete­ring van het eigen rekenon­derwijs te komen.
De bijeen­komsten zijn gepland in de namid­dag/voor­avond (16:00−19:00). Voor een warme maal­tijd wordt gezorgd.
Meer informa­tie en aanmel­ding via deze link.

 

Docentendag BeNeLuxMC 2016

Dinsdag 22 maart 2016 wordt er als onder­deel van het BeNeLux Mathema­tical Congres een docen­tendag georga­niseerd. 's Morgens is er de gelegen­heid om twee lezin­gen bij te wonen die gericht zijn op een breed wiskun­dig publiek. De middag is gewijd aan profiel­werk­stukken met een wiskun­dig onder­werp. In de namid­dag zijn er lezin­gen van Marcus du Sautoy en Ionica Smeets.
Het ochtend­program­ma ziet er als volgt uit:
tijd onder­deel
9:45−10:00 Opening.
10:00−11:00 Lezing door de Britse wiskun­dig James Maynard, vooral bekend door zijn baanbre­kend onder­zoek naar priemge­tallen.
11:00−11:15 Pauze met koffie en thee.
11:15−12:15 Lezing door Mark Pele­tier of Ivan Nourdin.
In de middag worden er drie presen­taties ver­zorgd rond profiel­werk­stukken:
  • Saskia van de Jagt (VU en Coorn­hert Gymnasi­um Gouda) spreekt over het effec­tief begelei­den van kwanti­tatief onder­zoek bij profiel­werk­stukken.
  • Sven Arts (4e Gymnasi­um, Amster­dam) licht toe hoe breed het scala van aan wiskun­de gerela­teerde profiel­werk­stukken is en gaat in op de rol van de begelei­der.
  • Marijke Mahieu (Stede­lijk Gymnasi­um Leiden) vertelt over de emanci­patie van wiskun­de C en gaat in op een bijzon­der wiskun­de C-profiel­werk­stuk.
Na deze presen­taties wordt de Pythago­ras Profiel­werk­stuk Prijs uitge­reikt. De drie genomi­neerden zullen een korte voor­dracht houden waarna het publiek de winnaar kiest. Zie ook Wiskun­dE-brief 722.
Aan het einde van de middag (17:00−18:30) zijn er lezin­gen van Marcus du Sautoy en Ionica Smeets in het Konink­lijk Insti­tuut voor de Tropen. Aanslui­tend is er een Buffet-diner.
Docen­ten betalen voor deze dag een bijdra­ge van € 30,= exclu­sief diner. De docen­tendag is door regis­terle­raar.nl gevali­deerd als nascho­lingsac­tivi­teit (6RU). Meer informa­tie en aanmel­ding vindt u via deze link.

 

Petitie beroepsprocedure Centraal Examen (deel 2)

 
In Wiskun­dE-brief 724 heeft u kunnen lezen dat wiskun­dedocen­ten die deelna­men aan de Centra­le Bespre­king (in Utrecht) van het Cen­traal Examen vwo wiskun­de A/C van 2012 en unaniem een klacht hadden inge­diend bij het toenma­lige CvE, een petitie hebben inge­diend bij de staats­secreta­ris en de vaste Kamer­commis­sie onder­wijs. De aanlei­ding daartoe was, dat bij de afhande­ling van de klacht een adequa­te beroeps­procedu­re, waarbij de klacht inhoude­lijk wordt beoor­deeld, blijkt te ontbre­ken.
Naar aanlei­ding van deze petitie heeft de staats­secreta­ris het CvTE inmid­dels ver­zocht om een oriënte­rend gesprek met ons aan te gaan. Dit gesprek zal nog deze maand plaats­vinden waarbij ook verte­genwoor­digers van het ministe­rie van OCW aanwe­zig zullen zijn.
Onderte­kenen
De volledi­ge tekst van de petitie kunt u hier vinden. Inmid­dels hebben ruim 100 collega’s en betrok­kenen de petitie al onderte­kend.
Als u de petitie ook wilt onder­steunen, kunt u dat doen via deze link. U door­loopt dan ook een bevesti­gings­procedu­re met een aantal vragen en moge­lijkhe­den. Wij vragen daarbij even vol te houden; het gaat uitein­delijk om een kwalita­tieve impuls van de gang van zaken rond de eindexa­mens.
U mag uw collega’s bij u op school natuur­lijk ook attende­ren op deze petitie.
Wij houden u op de hoogte.
Grada Fokkens en Harry Schut­jes

 

Model in 1 dag op de TU Delft

 
Na de succes­sen van voor­gaande jaren organi­seert de facul­teit Elektro­tech­niek, Wiskun­de en Informa­tica van de TU Delft opnieuw de wed­strijd "Model in 1 dag". Met deze wed­strijd willen wij slimme 5 vwo bètamei­den in contact brengen met onze studies. Dit jaar vindt het evene­ment plaats op vrijdag 22 april 2016.
Binnen één dag moet een team van 6 meiden een oplos­sing (een model) voor een uitda­gend vraag­stuk verzin­nen en presen­teren. In teams wordt er gestre­den om de hoofd­prijs. Het niveau van de opdrach­ten en colle­ges ligt hoog. Daarom krijgen meiden met een 7 of hoger voor Wiskun­de B voor­rang.
Wacht niet te lang
Mochten drie meiden uit uw klas samen een team willen vormen, vermeld dit dan in het opmer­kingen­veld van het aanmel­dings­formu­lier. Maar let op: alle meiden moeten zich indivi­dueel aanmel­den! Er is slechts een beperkt aantal plekken beschik­baar dus wacht niet te langs met aanmel­den.
Er zijn aan de wed­strijd geen kosten verbon­den. Reiskos­ten zijn echter voor eigen reke­ning. Koffie, thee en lunch worden aangebo­den door de facul­teit. De dag wordt afgeslo­ten met een maal­tijd.
Meer informa­tie of aanmel­den (vóór 1 april 2016) kan via www.tudelft.nl/modelin­1dag.
Trudy Midden­dorp, TU Delft/EWI

 

Pi-daglezing

 
Maandag 14 maart 2016 is het weer zover. Pi-dag! Voor alweer de vijfde keer organi­seren wij op school de pi-dagle­zing, dit keer ver­zorgd door Mar­griet van der Heijden.
Mar­griet van der Heijden is natuur­kundige en journa­list. Ze schrijft stukjes voor de rubriek Vormen en getal­len van de kinder­weten­schaps­pagina van NRC Handels­blad. Deze verha­len zijn gebun­deld in het boekje 'Het wiskun­dehond­je'. Samen met Maarten Franken­huis schreef ze eerder het boek 'Drinken vissen water?'
Onder­werpen
Mar­griet van der Heijden gaat in haar lezing onder andere in op de volgen­de vragen:
  • Hoe reken je met hagel­slag?
  • Bestaat er een oneindi­ge cirkel?
  • Wanneer is 7 hetzelf­de als 0111?
  • Waarom zijn 220 en 284 vrien­den van elkaar?
De pi-dag lezing begint op 14 maart 2016 om 20:00 uur en vindt plaats in de aula van het Lyceum Sancta Maria, van Limburg­stirum­straat 4, 2012 MN Haarlem. De toegang is gratis maar meld u vooraf wel even aan via deze link.
Ton Reijman
Docent wiskun­de, Lyceum Sancta Maria

 

Online nascholingen GeoGebra

Bent u op zoek naar origi­neel interac­tief lesmate­riaal voor uw wiskun­deles­sen? Neem dan eens deel aan één van de webcur­sussen via het Mathelo leer­plat­form.
Nieuw in ons voor­jaars­aanbod zijn de leer­werkboe­ken "Be­schrij­vende statis­tiek" en "Mathema­tiseren met GeoGe­bra". Meer informa­tie hebben wij op www.mathelo.net. voor u klaarge­zet.
Ivan De Winne, ivan.dewinne@telenet.be

 

Gratis interactief lesmateriaal voor wiskunde-D

SOWISO heeft een cursus over com­plexe getal­len ontwik­keld. Die cursus bestaat uit theorie, veel random gegene­reerde voor­beelden en sets van interac­tieve oefenop­gaven.
Om het materi­aal te bekij­ken, moet u zich eerst even met een demo account regi­streren. Wilt u het materi­aal met uw leerlin­gen gaan gebrui­ken, stuur mij dan even een mailtje.
Marc Habbema, marc@sowiso.com
SOWISO BV

Vacatu­res in het onder­wijs

Het plaat­sen van vacatu­remel­dingen voor docen­ten wiskun­de en rekenen is gratis voor niet particu­liere instel­lingen voor middel­baar en hoger onder­wijs. Voor de voor­waarden: zie www.wiskun­debrief.nl.


 

Eerstegraads vacature Utrecht

 
Het St. Bonifa­tiuscol­lege in Utrecht heeft per 1 augus­tus 2016 een vacatu­re voor een eerste­graads docent wiskun­de met enige jaren erva­ring in zowel onder- als boven­bouw voor een aanstel­ling van onge­veer 17 lesuren.
Uw sollici­tatie kunt u tot 1 april 2016 sturen naar Mevrouw T. Uijtte­waal (rector): t.uijtte­waal@boni.nl. Meer informa­tie vindt u via www.boni.nl.

 

Vacature hogeschool Venlo

 
Bij de teams mecha­tronica en werk­tuig­bouwkun­de/ipo van Fontys Hoge­school Tech­niek en Logis­tiek te Venlo is een vacatu­re voor een docent wiskun­de (0,8−1,0 fte). Reageer uiter­lijk op 7 maart 2016.
Meer informa­tie vindt u via deze link.

 

Eerstegraads vacature te Amsterdam

 
De wiskun­desec­tie van het St. Nico­laasly­ceum te Amster­dam zoekt voor het school­jaar 2016−2017 een bevlo­gen en ervaren eerste­grader met oog voor de indivi­duele leer­ling en een natuur­lijke drang tot samen­werken.
Interes­sante vacatu­re? Lees meer op www.nico­laas.nl. Reac­ties graag voor 14 maart 2016 naar econ­standse@nico­laas.nl.

Adver­tenties

Voor voor­waarden en tarie­ven: zie www.wiskun­debrief.nl.


 

ffLeren Rekenen vrijblijvend met uw leerlingen uittesten

Vraag via help­desk@ffleren­rekenen.nl nadere informa­tie aan.
ffLeren Rekenen (www.ffleren­rekenen.nl) is de eerste digita­le rekenme­thode met micro-adapti­viteit in een doorlo­pende leer­lijn van 1F t/m 3F. Daar­naast zijn er aanvul­lende activi­teiten­boeken.
Aantrek­kelijk rekenon­derwijs voor ieder lesroos­ter. ffLeren Rekenen biedt een laagste-prijs garan­tie!

 

Beoordeel de nieuwe activiteitenboeken van ffLeren Rekenen

Vraag vrij­blij­vend informa­tie aan via help­desk@ffleren­rekenen.nl.
Bij ffLeren Rekenen zijn aanvul­lende activi­teiten­boeken (2F en 3F) beschik­baar. Met gratis handlei­dingen waarin u per opgave sugges­ties voor extra aan­dachts­punten, verdie­pings­stof en doe-opdrach­ten aan­treft.
Maak uw onder­wijs flexi­bel met ffLeren Rekenen. ffLeren Rekenen biedt een laagste-prijs garan­tie!

 

Wiskunde examentrainingen vwo

Ervaren docen­ten geven voor het negende achter­eenvol­gende jaar in de meiva­kantie weer 3-daagse examen­trainin­gen. Zij worden daarbij geassis­teerd door oud-leerlin­gen die de afgelo­pen jaren met mooie cijfers voor wiskun­de ge­slaagd zijn. Iedere groep bestaat uit maxi­maal 18 leerlin­gen. Per 6 leerlin­gen is er één begelei­der.
Voor meer informa­tie: www.mathema­ticus.nl.

 

Fontys Wiskunde Event FWE5

Woens­dag 20 april 2016 (middag en avond) organi­seert Fontys Leraren­oplei­ding Tilburg een program­ma met lezin­gen en work­shops voor ieder­een die in wiskun­de is geïnte­res­seerd.
Informa­tie en aanmel­den.

 

SmartRekenen – De volgende stap in rekenen

SmartRe­kenen is dé adaptie­ve rekenme­thode. Al 150 scholen werken ermee.
Uniek is het intelli­gente uitwerk­blad met tussen­stappen, hints, feed­back en interac­tieve theorie. Ook volgen en bijstu­ren is erg eenvou­dig.
Ervaar SmartRe­kenen
Kom op 12 april naar onze meet & greet SmartRe­kenen. Klik hier voor info en aanmel­den.
Past 12 april niet? Klik hier en vraag een gratis pilot aan.
 

 

Klaar voor de krachtigste GR voor het middelbaar onderwijs?

Verande­ringen in de examen­eisen beteke­nen verande­ring van (grafi­sche) rekenma­chine. Waarom dan niet meteen voor de beste machine kiezen? Als docent kunt u de nieuwe grafi­sche rekenma­chine van HP nu koste­loos testen. Neem contact op met p.scha­dron@hp-prime.nl voor meer informa­tie en ontvang een HP Prime voor u en/of de sectie.
  • Zeer snelle, nieuwe proces­sor.
  • Een touch­screen met kleur en hoge resolu­tie. Het is tenslot­te 2016.
  • Door het CvTE goedge­keurde examen­modus.
  • Volledi­ge support van Noord­hoff voor G&R en MW online beschik­baar.
Neem ook eens een kijkje op www.hp-prime.nl voor veel meer informa­tie over de HP Prime rekenma­chine en voor Neder­lands lesmate­riaal.
 

 
redactie:Gerard Koolstra en Ton Groeneveld
e-mail:redactie@wiskundebrief.nl
website:www.wiskundebrief.nl