nummer 731, 13 maart 2016
Dit nummer wordt gestuurd naar ruim 4400 adressen.
|
De WiskundE-brief is een digitale nieuwsbrief, gericht op wiskundedocenten in het voortgezet onderwijs,
met als doel om een snelle onderlinge uitwisseling van informatie en
meningen mogelijk te maken. De brief verschijnt buiten de schoolvakanties ongeveer
één keer per week. Het abonnement is gratis.
Uw bijdragen aan de WiskundE-brief zijn welkom op het e-mailadres
van de redactie. Op de website van de WiskundE-brief
kunt u zich abonneren, vindt u alle voorwaarden en advertentietarieven en kunt u oude nummers nalezen.
|
Artikelen en bijdragen | | |
Verschenen | | |
Vacatures in het onderwijs | | |
Advertenties | | |
Sander Dekker loopt hard van stapel
In november 2014 lanceerde staatssecretaris Sander Dekker een
maatschappelijke discussie over hoe het onderwijs nu moet worden
ingericht om in 2032, als de kinderen die nu op de basisschool
zitten, gaan participeren in onze maatschappij, de juiste mensen
af te leveren. In februari 2015 initieerde hij het Platform
Onderwijs2032, een commissie met als taak, de discussie aan te
sturen en een eindadvies uit te brengen. Dat advies werd onlangs,
op 23 januari 2016, gepresenteerd.
Staatssecretaris Sander Dekker ging uiterst voortvarend met dit
advies aan de slag. Zo stelde hij onmiddellijk een uitwerkingsteam
inclusief voorzitter samen en vergat hierbij de leraren, verenigd
in de Onderwijscoöperatie, te betrekken. Het één en ander kwam
hem op felle kritiek binnen en buiten de politiek te staan.
Bezwaren
In de pers en ook in het kamerdebat van 9 maart 2016 werden de
volgende punten van kritiek min of meer breed gedragen:
- Met de onmiddellijke benoeming van een ontwerpteam wekt de
staatssecretaris de indruk dat hij de in het advies voorgestelde
onderwijsvernieuwingen zonder verdere inbreng van docenten wil
doorvoeren.
- Met de hals over kop invoering van het advies toont Dekker
aan, niets te hebben geleerd van het rapport Dijsselbloem van
acht jaar geleden. Er wordt opnieuw chaos en onrust binnen het
onderwijs gecreëerd.
- Met de snelle invoering maakt Dekker weer dezelfde fouten die
ook bij de invoering van de Tweede Fase zijn gemaakt.
- Onderwijs2032 is een afleidingsmanoeuvre waarmee de staatssecretaris
de aandacht wil afleiden van de problemen van het onderwijs van vandaag,
zoals de rekentoets, de te grote klassen en de te hoge werkdruk.
- Het rapport richt zich op 2032 maar blijft bij de behandeling van
de digitale vaardigheden steken in de technieken van 2016.
- Door de invoering van kennisdomeinen in plaats van vakken dreigen
essentiële vakken als bijvoorbeeld geschiedenis in de verdrukking te
geraken.
- Het advies beoogt zowel verbreding als verdieping en legt zo
een onmogelijke taak op het bordje van de docent.
- Het advies laat het vmbo en het kleuteronderwijs ernstig
onderbelicht.
- Het advies heeft een onvoldoende wetenschappelijke basis.
- Het advies bevat veel open deuren en ideologische stokpaardjes.
De volgende mislukking?
Vooral de angst dat Onderwijs2032 de volgende mislukte onderwijsvernieuwing
zou kunnen gaan worden, was in de Tweede kamer bijna tastbaar. Paul van
Meenen van D66 zei hierover:
"De toekomst van ons onderwijs is te belangrijk om er onzorgvuldig mee om
te springen. Zet leraren veel centraler in dit proces. Laten we er een
succes van maken en niet een toekomstige parlementaire enquête." |
In zijn termijn verwoordde Michel Rog van het CDA zijn vrees als volgt:
"Maatwerk, vakoverstijgende vaardigheden en individuele leerlijnen;
het lijkt verworden tot de nieuwe heilige graal in het onderwijs.
Bij mij komen dan de angstbeelden van het studiehuis en het nieuwe
leren weer op." |
Terugkrabbelen
Tijdens het debat van 9 maart 2015 in de Tweede Kamer leek Sander Dekker
een beetje in te binden. Hij benadrukte dat de opdracht voor het
uitwerkingsteam nog niet in beton is gegoten. Hij beloofde verder om de
Onderwijscoöperatie bij de uitwerking te betrekken.
Ook was hij het ermee eens dat de invoering van een onderwijsvernieuwing
langs een "Dijsselbloem-proof" traject dient te geschieden en ontkende
hij dat belangrijke vakken als geschiedenis door invoering van Onderwijs2032
verloren zouden kunnen gaan.
Waardering
Tijdens het debat van 9 maart 2016 werd er ook waardering over het advies
uitgesproken. Terecht werd gesteld dat het een hele prestatie is om binnen het
onderwijs in Nederland met een min of meer breed gedragen verhaal te komen.
Maar toch had het debat voornamelijk het karakter van deze ene
samenvattende verzuchting: " Loop alsjeblieft niet te hard van
stapel, Sander."
tg
|
Rekenmachines op het Centraal Examen 2017
Hoewel vooral het Centraal Examen 2016 onze aandacht vraagt, is het
goed om wat betreft het gebruik van grafische rekenmachines en andere
rekenmachines nu al een paar zaken onder de aandacht te brengen die
gelden vanaf 2017.
Vanaf 2017 mag zowel op het havo als op het vwo geen gewone rekenmachine
meer gebruikt worden bij de wiskundevakken. Voor het havo was die maatregel
al eerder afgekondigd maar voor het vwo zou de maatregel oorspronkelijk pas
een jaar later ingaan. Een reden voor de vervroeging van dit bindende voorschrift
is niet gegeven.
Een andere wijziging ten opzichte van 2016 is dat uitsluitend de volgende types
grafische rekenmachines nog zijn toegestaan:
- Casio fx-9750GII, fx-9860GII (SD) en fx-CG20.
- Hewlett Packard Prime.
- Texas Instruments 84 plus, 84 plus C, 84 plus SE en 84 plus CE.
- Texas Instruments TI-Nspire CX (alleen de versie zonder CAS).
Geen oude machines meer
Oudere types zijn dit jaar nog wel toegestaan doch worden min of meer afgeraden.
Vanaf 2017 zijn die oudere grafische rekenmachines niet meer toegestaan op het
havo en vanaf 2018 ook niet meer op het vwo.
Voor dit jaar is nog een kleine wijziging aangebracht aan de eisen voor de
(niet grafische) rekenmachine voor het vmbo Basis. De rekenmachine moet daar
naast de grondbewerkingen namelijk beschikken over toetsen voor x²
en √ .
Met dank aan Niels Wensink.
gk
Bronnen:
Regeling hulpmiddelen vmbo 2016.
Regeling hulpmiddelen havo-vwo 2017.
|
DATASITE, een site met datasets en andere bronnen
Om statistiek te leren en er les in te kunnen geven, zijn realistische
datasets onmisbaar. Datasets om statistische concepten toe te lichten, grote
sets voor data analyse en sets waar leerlingen opdrachten mee kunnen maken.
Voor mensen die op zoek zijn naar geschikt statistisch materiaal is er nu
een DATASITE met veel datasets en links. Elke dataset is voorzien van
informatie die je kunt raadplegen voordat je eventueel besluit,de dataset
te downloaden. De datasets in VUStat-format zijn vrij beschikbaar.
Via het statistiekprogramma VUStat kunnen de sets ook worden geëxporteerd
als XLS, TXT (ASCII), JSON of SPSS bestand. VUStat kan op www.vusoft.be worden
gedownload.
DATASITE is te vinden op www.rustroest.eu/DATASITE. De site is vrij
toegankelijk en wordt regelmatig met nieuwe datasets aangevuld.
Carel van de Giessen
Piet van Blokland
|
Ervaringen met rekentoets 3S
In het afgelopen schooljaar hebben ruim veertig scholen deelgenomen aan het
onderzoek 'Rekentoets op referentieniveau 3S voor vwo leerlingen'. Recent heeft
het College voor Toetsen en Examens (CvTE) hierover gerapporteerd.
Het gaat bij het rekenniveau 3S niet alleen om een ander niveau maar ook om een
andere visie op rekenen. Het 'kale' rekenen gaat bij 3S een stuk verder dan bij
3F en bevat onder andere bewerkingen met breuken. De verhouding tussen contextopgaven
en 'kale' opgaven is vergelijkbaar met 3F maar een belangrijk deel van de
contextopgaven moet bij 3S zonder rekenmachine gemaakt worden. Zie ook WiskundE-brief 608.
In het onderzoek kregen de leerlingen uit 5 vwo als toets een combinatievariant
bestaande uit opgaven 3F en 3S. Het was tevens een extra kans om voor de rekentoets
een hoger cijfer te behalen. Om de scholen en leerlingen een beeld te geven van
niveau 3S, werd er een voorbeeldtoets en een lessenserie van vijf lessen beschikbaar
gesteld.
Vergelijking 3F en 3S
De 'kale' opgaven werden het best gemaakt. Bij 3S was de score weliswaar iets
lager dan bij 3F maar ook daar wordt nog ruim 80% van die opgaven goed gemaakt.
De contextopgaven werden duidelijk slechter gemaakt. Als de rekenmachine gebruikt
mag worden, is de score nog ongeveer 65% maar zonder rekenmachine daalt die score
naar nog geen 55%. Verder blijkt dat de contextopgaven zonder rekenmachine nogal
tijdrovend zijn. Gemiddeld kostte zo'n opgave de leerlingen ruim 3,5 minuten. Dat
is ongeveer evenveel als een 'kale' 3S-opgave en een 3S-contextopgave met
rekenmachine samen.
Over het algemeen wordt de 3F rekentoets door vwo-leerlingen goed gemaakt.
De 3S rekentoets scoort was lager. Volgens de opgestelde criteria zou bij deze
combinatietoets 75% van de leerlingen een voldoende hebben gehaald voor 3F. Voor
3S zou 61% van de leerlingen voldoende hebben gescoord.
Variatie per profiel
Het is bekend dat de scores per profiel en per wiskundekeuze flink variëren.
In dit onderzoek wordt uitgebreid aandacht besteed aan deze spreiding. Het blijkt
dat bij 3F 90% van de leerlingen met wiskunde B een voldoende scoort. Van de
groep CM-ers met wiskunde C scoort 21% een voldoende. Bij 3S scoort 70% tot 85%
van de leerlingen met wiskunde B een voldoende en van de groep CM-ers met wiskunde C
scoort 12% een voldoende. Opvallend hierbij is dat van de leerlingen die een
onvoldoende scoorden voor 3F, 3,5% een voldoende scoorde voor 3S.
Voor leerlingen met wiskunde A geldt dat de resultaten bij 3S ongeveer 20
procentpunten onder de resultaten van 3F liggen.
Conclusies
Het rapport concludeert dat vooral leerlingen met een CM profiel (nog) meer
moeite zullen hebben om rekentoets te halen als rekenniveau 3S op het vwo
zou worden ingevoerd. Rekenniveau 3S biedt een uitdaging aan de betere
kandidaat. Maar voordat 3S ingevoerd kan worden, moet er zeker eerst nog
een landelijke pilot gehouden worden met complete 3S toetsen.
gk
bron:
Rapport
onderzoek rekentoets 3S februari 2016.
|
Dwing leerlingen te werken zonder rekenmachine
Graag wil ik reageren op het artikel in WiskundE-brief 730 over de brief van de
Nederlandse Vereniging van Wiskundeleraren (NVvW). Het verbaast mij
namelijk enorm dat er in dat artikel nergens over de rekenmachine,
of een verbod van dat ding, wordt gesproken.
Al jaren geef ik wiskunde en rekenen in de onderbouw van het havo en het vwo.
Voor dit schooljaar hebben wij een nieuwe wiskundemethode aangeschaft die
eindelijk alle collegae op één lijn heeft weten te krijgen wat betreft het
(niet!) gebruiken van de rekenmachine. Nu is gedurende het eerste half jaar
de rekenmachine bij ons taboe. Helaas wordt het onding daarna alsnog geïntroduceerd.
Wat ik al jarenlang heb beweerd, heeft zich tot nu toe heel duidelijk bewezen:
als leerlingen op havo en vwo gedwongen worden om zonder rekenmachine te werken
en dus elke dag moeten oefenen met rekenen, verdwijnt de achterstand die ze op
de basisschool hebben opgelopen in ras tempo. Natuurlijk is er altijd wel een
enkele leerling die wat achterblijft, maar voorheen gold dat voor het grootste
deel van de leerlingen.
Vandaar mijn verbazing. Naar mijn mening zouden we zeker de eerste twee jaar
van het havo en vwo zonder rekenmachine kunnen. En dan is het rekenprobleem
daar in elk geval opgelost.
Paul Driessen
Docent wiskunde en rekenen
Dendron College Horst
|
Platform rekendocenten MBO neemt afstand van brief NVvW
In
een
brief van 10 maart 2016 aan de vaste kamercommissie OCW heeft de
voorzitter van de Beroepsvereniging MBO namens het platform Rekendocenten
MBO afstand genomen van de brief van de NVvW over rekenonderwijs. Zie
ook WiskundE-brief 730.
Het Platform stelt het 3F examen niet te discussie en verwerpt ook de
gedachte dat een rekentoets per beroepsgroep een betere oplossing zou
zijn. Betreurd wordt dat de NVvW in haar notitie namens het platform
lijkt te spreken.
Het bestuur van de NVvW laat in een reactie weten dat men door gesprekken
met rekendocenten in het mbo de indruk had gekregen dat men ook daar
eigenlijk van de 3F toets af wilde. Herhaald wordt dat het platform
rekendocenten MBO het voortouw moet nemen bij het bekijken welke
maatregelen voor het mbo wenselijk zijn. Daarbij is het uiteraard
mogelijk dat het platform een andere keuze maakt dan de NVvW.
|
Rekenen in het profiel CM - HAVO
Op dinsdag 12 april 2016 organiseert het Steunpunt Taal&Rekenen vo
vanaf 15:00 uur een werkconferentie over rekenen in het profiel Cultuur
& Maatschappij op het havo. De rekenresultaten van de leerlingen in
dat profiel blijven namelijk gemiddeld achter bij die van de leerlingen
in de andere profielen.
In de gesprekken in het kader van het Intensiveringstraject rekenonderwijs
VO is gebleken dat scholen vaak niet goed weten hoe ze het beste met die
achterstand om kunnen gaan. Daarom is deze werkconferentie georganiseerd.
Programma
George Sonderkamp, teamleider op Philips van Horne in Weert, vertelt in een
plenaire inleiding over de aanpak op zijn school. Vervolgens komt Tanja
Groenendaal, docent wiskunde aan de Hogeschool Utrecht, kort aan het woord
om het grote belang dat het hoger onderwijs hecht aan goede rekenvaardigheden
toe te lichten.
Na dit plenaire gedeelte gaan scholen in vier workshops met u in gesprek over
de succesfactoren voor goed rekenonderwijs en de manier waarop deze in hun
en uw scholen herkenbaar zijn, toegespitst op het havo-profiel Cultuur
& Maatschappij. Wilma Willems, rekenadviseur in het Intensiveringstraject,
geeft interessante en praktisch bruikbare informatie over de verbinding
van rekenen met de inhoud van andere vakken.
Vervolgens is er een gesprek georganiseerd met CM-leerlingen uit de
bovenbouw havo. En na de dinerpauze (soep en broodjes) is er een
workshopronde waarin vier scholen hun werkwijze presenteren. Tenslotte
wordt er nog aandacht besteed aan de verbinding tussen rekenen en andere
vakken, wordt een vooruitblik gepresenteerd en wordt er geëvalueerd.
De conferentie vindt plaats op de Reehorst te Ede
en duurt van 15:00 tot 20:00 uur. De kosten bedragen € 50,-.
Meer informatie over de workshops vindt u
via deze link.
U kunt zich aanmelden via
dit digitale inschrijfformulier.
|
Rekenen in Zorg & Welzijn
Op woensdag 13 april 2016 organiseren de Steunpunten Taal&Rekenen vo
en mbo gezamenlijk een werkconferentie over rekenen in de sector Zorg &
Welzijn. Aanleiding voor deze werkconferentie zijn de achterblijvende
resultaten van leerlingen en studenten uit deze sector op de rekentoets en
het rekenexamen.
Tijdens de conferentie komen in 14 verschillende workshops de volgende thema's
aan bod:
- Good practices uit het vmbo en het mbo.
- Doorlopende leerlijn rekenen.
- Didactiek, leermiddelen en klassenmanagement bij rekenen.
- Zicht op toetsresultaten.
- Begeleiding van zwakke rekenaars.
- Voorbereiding op de pabo.
Programma
tijd |
onderdeel |
14:30−15:00 |
Ontvangst met koffie en thee. |
15:00−15:50 |
Plenaire lezing: Rekenangst en rekenstress bij leerlingen (dr. Brenda Jasne, UvA). |
15:50−16:00 |
Het belang van rekenvaardigheid bij de instroom in het hoger onderwijs. |
16:10−17:10 |
Workshopronde 1. |
17:10−18:00 |
Pauze met broodjes, soep en een warme snack. |
18:00−19:00 |
Workshopronde 2. |
De conferentie vindt plaats op de
Reehorst te Ede. De kosten bedragen € 50,-.
Meer informatie over de workshops vindt u
via deze link.
U kunt zich aanmelden via
dit digitale inschrijfformulier.
|
Verschenen
In deze rubriek besteden we aandacht aan nieuwe publicaties en software op het gebied van wiskunde en wiskundeonderwijs.
Uw inzendingen zijn welkom maar de redactie beslist uiteindelijk of en hoe een bijdrage geplaatst wordt.
Alledaags rekenen
|
Auteurs: |
Marjolein Kool, Ed de Moor |
Uitgeverij: | Prometheus |
Aantal pagina's: | 208 |
ISBN: | 978 90 351 4388 3 |
Prijs: | € 17,95 |
Nummerplaten, bankbiljetten, gokautomaten, de kalender, je streefgewicht...
Het leven lijkt soms wel één grote rekensom. In elke supermarkt, stationshal,
huiskamer en kroeg wemelt het van de getallen. Om daar grip op te krijgen,
kan een rekenmachine soms helpen.
|
Maar voor je de rekenmachine grijpt, moet je nog steeds wel eerst de principes
van het elementaire rekenen kennen én begrijpen. Marjolein Kool en Ed de Moor
kozen honderd situaties uit het leven en leggen daarmee de regels en achtergronden
van het rekenen glashelder in woord én beeld uit.
Marjolein Kool is pabodocent, onderwijsontwikkelaar, onderzoeker en boegbeeld
van het nationale Bartjens Rekendictee. Ze was wiskundeleraar en hoofdredacteur
van het rekentijdschrift Volgens Bartjens.
Ed W.A. de Moor publiceert regelmatig over reken- en wiskundedidactiek en de
historie daarvan. Hij was wiskundeleraar, schoolleider, opleider, onderzoeker,
leerplanontwikkelaar en oprichter van de Nederlandse Vereniging voor de
Ontwikkeling van het Reken-WiskundeOnderwijs (NVORWO).
Samen schreven ze eerder al het succesvolle Rekenen is leuker dan/als je denkt.
|
Chancing it: The laws of chance - and what they mean for you
|
Auteur: | Robert Matthews |
Uitgeverij: | Profile Books |
Aantal pagina's: | 288 |
ISBN: | 978 17 812 5030 3 |
Prijs: | € 19,99 |
Kans, risico's en onzekerheid maken allemaal deel uit van ons dagelijks
leven. Soms worden we er door geïntrigeerd, zoals bij een bizarre samenloop
van omstandigheden. Maar vaker werken die zaken verwarrend. En soms zelf
beangstigend.
|
Voor niet-specialisten in de statistiek behandelt de auteur op glasheldere wijze
controversiële statistische onderwerpen, zoals het misbruik van p-waarden, het heilig
geloof in die p-waarden, de normale curve en correlaties. Het boek prikt op
weergaloze wijze door de statistische bluf en onkunde heen die in onderzoeksrapporten
in de medische en sociale wetenschappen vaak te vinden is.
|
Vacatures in het onderwijs
Het plaatsen van vacaturemeldingen voor docenten wiskunde en rekenen is
gratis voor niet particuliere instellingen voor middelbaar en hoger onderwijs.
Voor de voorwaarden: zie www.wiskundebrief.nl.
Vacature Lerarenopleiding Sittard
|
Vacature te Lisse
|
Wij zoeken een bevoegde en ervaren wiskundedocent met een hart voor goed
mavo-onderwijs. Je maakt er een sport van om leerlingen op verschillende
manieren uit te leggen dat het omgaan met getallen en grafieken eigenlijk
heel leuk is!
Volg
deze link voor meer informatie.
|
|
Eerstegraads vacature te Hilversum
|
Eerstegraads vacature Oegstgeest
Het Rijnlands Lyceum Oegstgeest, een bijzonder neutrale school voor havo−vwo
met een internationale afdeling, zoekt voor schooljaar 2016−2017 een docent
wiskunde, eerstegraads fulltime, voor zowel TTO als de internationale afdeling.
Solliciteren? Stuur uw motivatiebrief en CV naar Jantine Boomsma, conrector, via:
sollicitatie@rijnlandslyceum-rlo.nl.
Meer
informatie vindt u via deze link.
|
Eerstegraads vacature te Wassenaar
|
Advertenties
2016-2017: bettermarks compleet in leerjaar 1
Komend schooljaar is bettermarks wiskunde compleet in leerjaar 1
van vmbo B(K) t/m vwo(+). Vanaf 1 april zijn de eerste hoofdstukken
beschikbaar.
Kijk
op de website van bettermarks voor meer info en een pilot.
|
|
|
Klaar voor de krachtigste GR voor het middelbaar onderwijs?
Veranderingen in de exameneisen betekenen verandering van
(grafische) rekenmachine. Waarom dan niet meteen voor de beste
machine kiezen? Als docent kunt u de nieuwe grafische rekenmachine
van HP nu kosteloos testen. Neem contact op met p.schadron@hp-prime.nl
voor meer informatie en ontvang een HP Prime voor u en/of de sectie.
- Zeer snelle, nieuwe processor.
- Een touchscreen met kleur en hoge resolutie. Het is tenslotte 2016.
- Door het CvTE goedgekeurde examenmodus.
- Volledige support van Noordhoff voor G&R en MW online beschikbaar.
Neem ook eens een kijkje op www.hp-prime.nl voor veel meer informatie over
de HP Prime rekenmachine en voor Nederlands lesmateriaal.
| |
|
|
|