nummer 712, 20 septem­ber 2015

Dit nummer wordt ge­stuurd naar ruim 4300 adres­sen.

De Wiskun­dE-brief is een digita­le nieuws­brief, gericht op wiskun­dedocen­ten in het voortge­zet onder­wijs, met als doel om een snelle onder­linge uitwis­seling van informa­tie en menin­gen moge­lijk te maken. De brief ver­schijnt buiten de school­vakan­ties onge­veer één keer per week. Het abonne­ment is gratis.
Uw bijdra­gen aan de Wiskun­dE-brief zijn welkom op het emaila­dres van de redac­tie. Op de website van de Wiskun­dE-brief kunt u zich abonne­ren, vindt u alle voor­waarden en adver­tentie­tarie­ven en kunt u oude nummers nalezen.
Artikelen en bijdragen
Vacatures in het onderwijs
Advertenties

 

Septembermededeling CvTE voor CE 2016

 
Vroeger dan normaal is de jaar­lijkse 'septem­bermede­deling' van het CvTE versche­nen. Er zijn ook dit jaar weer een paar belang­rijke wijzi­gingen en aanvul­lingen op de regelge­ving. Geluk­kig worden deze de laatste jaren duide­lijk in geel gemar­keerd. Over de grafi­sche rekenma­chine (examen­stand/reset) staat in dit nummer een afzon­derlijk stuk.
Op het vmbo worden de digita­le centra­le examens niet langer in Examen­Tester afgeno­men maar in Facet. Voor docen­ten is het van groot belang dat zij oefenen met de correc­tie omdat deze in Facet anders werkt dan in Examen­Tester. In Facet is nu bijvoor­beeld thuis­correc­tie toege­staan.
Voor leerlin­gen zijn de verande­ringen niet heel groot maar ze moeten natuur­lijk wel geoe­fend hebben met voor­beeld­examens. In het najaar zal een set oefenop­gaven beschik­baar worden gesteld op oefenen.facet.onl.
Combina­tie wiskun­de A/B
De afgelo­pen jaren heeft een aantal scholen hun leerlin­gen de moge­lijk­heid geboden om examen af te leggen in zowel wiskun­de A als wiskun­de B. Dat ging via een gedoog­con­struc­tie. Om deze gedoog­con­struc­tie om te zetten in een gelegi­timeer­de moge­lijk­heid, is een wijzi­ging van het Eindexa­menbe­sluit nodig. Die wijzi­ging wordt naar verwach­ting in de loop van het school­jaar 2015/2016 doorge­voerd.
Wiskun­de A (en C)
Als een groei­factor of kans wordt ge­vraagd, geldt voor het eindant­woord dat groei­facto­ren moeten worden geno­teerd in min­stens 2 decima­len en dat kansen moeten worden geno­teerd in min­stens 2 decima­len of in hele procen­ten. Meer decima­len zijn vereist als dat nodig is om af te wijken van de waarden 0 of 1. Uiter­aard hoeft een eindant­woord als 1/3 niet tot 0,33 omge­schre­ven te worden. En een bereke­ning waarvan het eindant­woord exact op 1,6 uitkomt, hoeft niet tot 1,60 te worden omge­schre­ven.
Wiskun­de B
Met ingang van 2016 zullen in de centra­le examens wiskun­de B haakjes worden ge­bruikt bij sin, cos, tan, log en ln. Dus:
  • Oude notatie bijvoor­beeld sin x, cos uv, log t(b-c)
  • Nieuwe notatie sin(x), cos(uv), log(t(b-c))
Als kandida­ten de oude notatie gebrui­ken, mag dit echter niet fout gere­kend worden. Het formule­blad bij vwo wiskun­de B zal op dit punt aange­past worden. Zie hier­voor ook de (gewij­zigde) sylla­bus wiskun­de B vwo 2016.
bron: www.examen­blad.nl/publica­tie/20150909/vjw7e5ikralh-medede­lingen-over-de/2016#par56

 

Terugblik Centraal Examen

In diverse nummers (zoals in Wiskun­dE-brief 710) is er aan­dacht besteed aan de opmerke­lijke stijgen­de lijn bij diverse wiskun­de examens. Naar de oorza­ken is het voorna­melijk gissen. In in Eucli­des (91-1) staat een analyse van de examens, geschre­ven door Cito-medewer­kers. In die analyse staan een paar interes­sante passa­ges die enig licht op deze materie kunnen werpen.
Bij vmbo GT(Gemengd Theore­tisch) wordt in deze analyse vol­staan met de opmer­king dat de leerlin­gen 'dit jaar uitzon­derlijk goed ge­scoord' hebben, wat bij N=1,0 resul­teerde in een gemid­delde van een 6,9. Dat is ruim 0,5 punt hoger dan de jaren daar­voor. In de bespre­king van het KB (kader Beroeps) examen wordt iets dieper gegra­ven. Daar worden de resulta­ten van twee opgaven vergele­ken met twee overeen­komsti­ge opgaven uit het examen van 2011. De p-waarden blijken dit jaar een stuk hoger te liggen, te weten 53 en 59, tegen 43 en 43 in 2011. De conclu­sie luidt dan ook: 'Leerlin­gen lijken hier dus een stuk vaardi­ger in gewor­den te zijn!'. Het gemid­delde cijfer (6,5 bij N=1,0) lag hier onge­veer een half punt hoger dan in de voor­gaande jaren.
Havo
Het havo wiskun­de-A examen had als een van de weinige een gemid­delde dat niet hoger was dan dat van de afgelo­pen jaren. Er was veel discus­sie over opgaven en norme­ringen. Het niveau werd door docen­ten beoor­deeld als goed tot moei­lijk terwijl het examen zich volgens de Cito analyse in Eucli­des op het 'juiste niveau' bevond. Ook bij dit examen werd N=1,0 gehan­teerd, wat leidde tot 25% onvol­doendes. Bij de leerlin­gen met een CM profiel was er zelfs sprake van 44% onvol­doendes.
Het wiskun­de-B examen werd volgens de analyse 'ge­plaagd door enkele kleine en iets minder kleine onvolko­menhe­den'. Inhoude­lijk wijzen diverse indica­toren in de rich­ting van 'gemakke­lijk en enigs­zins oneven­wichtig'. De norme­ring, 'waarbij aller­lei andere gege­vens (dan de scores en derge­lijke -gk) een rol spelen, leidde uitein­delijk tot een N-term van 1,2'. Een vage formule­ring; ik vermoed dat fouten in en rond het examen hebben geleid tot een hoger N-term dan velen hadden ver­wacht. Het percen­tage onvol­doende en gemid­deld cijfer worden in het artikel 'histo­risch' laag respec­tieve­lijk hoog genoemd.
Vwo
Het wiskun­de A examen heeft bij N=0,8 geleid tot een gemid­delde van 6,9 en tot 11% onvol­doende. 'Een zodanig klein percen­tage onvol­doendes is sinds 2010 niet meer voorge­komen'. Volgens het Cito 'bleek dat de vaardig­heid van de kandida­ten op dit examen een flink stuk hoger was vergele­ken met bijvoor­beeld de popula­tie van 2010'. Die grotere vaardig­heid was niet alleen zicht­baar bij de 'trainba­re vragen' maar ook bij de 'algebra­ïsche vragen'. Met name op de rela­tief gemakke­lijke vragen werd hoger ge­scoord dan vroeger.
Toe­stroom
De groep leerlin­gen is ook wat gewij­zigd, onder andere door toe­stroom van leerlin­gen die vroeger wiskun­de-B deden maar ook door leerlin­gen die vroeger wiskun­de-C kozen. Als moge­lijk verkla­ring wordt ook genoemd het strenge­re determi­natiebe­leid van scholen, waarbij leerlin­gen eerder naar het havo worden verwe­zen dan vroeger. Tenslot­te wordt ook de nieuwe regel met betrek­king tot notatie­fouten genoemd die de scores 1 tot 2 punten zouden kunnen verho­gen. Opmerke­lijk is dat bij havo wiskun­de-A uitdruk­kelijk werd gezegd dat er geen effect aan het licht was gekomen was van deze nieuwe regel.
Invloed van contex­ten
Het wiskun­de-C examen (met steeds minder kandida­ten) werd niet duide­lijk beter gemaakt dan de laatste paar jaar. Bij de vragen die ook in het wiskun­de-A examen zaten, scoren de wiskun­de C-leerlin­gen traditi­oneel altijd wat lager. Maar dit jaar is dat bedui­dend lager. Bij wiskun­de C consta­teert het Cito dan ook geen vaardig­heids­stij­ging. De N-term van 0,7 leidde tot een gemid­delde van 6,4 (in nr Wiskun­dE-brief 710 stond per abuis 6,6). Opmerke­lijk is dat de meisjes bij wiskun­de-C lager scoren dan de jongens, moge­lijk samen­hangend met de gebruik­te contex­ten. Bij wiskun­de-A havo leek een schei­kundige context duide­lijk in het nadeel van de meisjes te werken.
Het wiskun­de-B werd door de meest docen­ten als normaal beoor­deeld. Toch vond 25% van de docen­ten het examen moei­lijk. Het aantal vragen (en het aantal te behalen punten) was wat laag in verge­lijking met andere jaren. De zeer goede resulta­ten (7,1 gemid­deld) worden mede bepaald door de hoge N-term van 1,4. Deze hoge N-term heeft mede te maken met de minder gelukki­ge formule­ring van vraag 17. Overi­gens werd het examen door de meisjes iets beter gemaakt dan door de jongens.
Drieën­dertig kandida­ten hebben dit examen, volgens de eerste correc­tie, fout­loos gemaakt, zo valt te lezen in de examen­versla­gen.
gk

 

Examenstand of reset: geen vrije keuze

In tegen­stel­ling tot wat in Wiskun­dE-brief 711 werd vermeld, is het bij het komende examen ver­plicht om de grafi­sche rekenma­chine op examen­stand in te stellen als die examen­stand beschik­baar is. Er mag alleen met een 'reset' worden vol­staan als de grafi­sche rekenma­chine geen examen­stand kent. Het één en ander blijkt uit de onlangs versche­nen septem­bermede­deling.
Als argu­ment voor de ver­plich­ting van het toepas­sen van examen­stand (indien aanwe­zig) wordt genoemd dat deze makke­lijker is te contro­leren en over het alge­meen veili­ger is dan een reset. Maar er komt al met al dus nogal wat op het bordje van de scholen te liggen:
"Bij het vast­stellen van een procedu­re voor het instel­len van de examen­stand of het uitvoe­ren van een reset én de contro­le daarvan, zal de school reke­ning moeten houden met de werking van de machine(s) die op school ge­bruikt wordt/worden. Voor een handlei­ding voor het instel­len van de examen­stand of het uitvoe­ren van een reset op boven­staande machi­nes verwij­zen wij u naar de website van de betref­fende fabri­kant. Voor alle oudere machi­nes die nog zijn toege­staan maar niet expli­ciet in de Rege­ling toege­stane hulpmid­delen voor 2016 zijn opgeno­men, geldt dat het geheu­gen geleegd moet worden middels een reset. Voor nadere informa­tie hier­over verwij­zen wij u even­eens naar de website van de betref­fende fabri­kant:
Casio-educa­tie.nl
http://forum.hp-prime.de/discus­sion/793/reset-op-hp-39gii#Item_1
Educati­on.ti.com/neder­land
Het is vaak in één oogop­slag te zien of een machine in examen­stand staat. Om te contro­leren of een machine daadwer­kelijk gereset is, moet echter gekeken worden of applica­ties en/of program­ma’s daadwer­kelijk weg zijn. Voor de stappen die doorlo­pen moeten worden om een adequa­te contro­le uit te voeren, verwij­zen wij u naar de eerder genoem­de web­sites van de fabri­kanten."
De verwij­zing naar hp39GII blijkt niet te kloppen (moet zijn: http://www.hp-prime.de/nl/id/63-reset-39gii). Belang­rijker is echter dat de afname van de centra­le examens wiskun­de op havo/vwo nu ernstig belast wordt. Er is al geop­perd dat zowel leerlin­gen als surveil­lanten een uur voor aanvang aanwe­zig moeten zijn om de contro­leproce­dures goed te kunnen uitvoe­ren. Die surveil­lanten moeten boven­dien goed ge­traind zijn om de diverse types en versies te onder­schei­den. Daar­naast kun je vragen stellen over de rechts­onge­lijk­heid die met dit voor­schrift ont­staat tussen bezit­ters van oudere en nieuwe­re versies van grafi­sche rekenma­chines.
red
bron: (onder andere)
www.examen­blad.nl/docu­ment/sept15-iii-1-2-info-wia-vwo-ce/2016/f=/info_wiA_vwo_ce_2016.pdf

 

Effecten computergebruik

 
Afgelo­pen week werd het OECD rapport 'Stu­dents, Compu­ters and Lear­ning' vrijge­geven. De belang­rijkste conclu­sie in dat rapport is dat er veel ongefun­deerd optimis­me is over de inzet van ICT binnen het onder­wijs. Het verband tussen ICT-gebruik en resulta­ten bij wiskun­de (en lezen) is zwak en soms zelfs nega­tief ...
Het rapport is groten­deels geba­seerd op het PISA-onder­zoek uit 2012 (zie onder andere Wiskun­dE-brief 654). Bij dit onder­zoek liet men leerlin­gen niet alleen opdrach­ten maken maar vroeg men ook ook naar aller­lei studie­gerela­teerde details. Hier­door kunnen er diverse rela­ties worden gelegd; in dit onder­zoek dus bijvoor­beeld tussen compu­terge­bruik en presta­ties bij wiskun­de en lezen.
Compu­terge­bruik
Compu­ters (desk­tops, note­books, tablets) waren in 2012 in de onder­zochte landen en gebie­den al gemeen­goed gewor­den; 96% van de leerlin­gen gebruik­te thuis een compu­ter en 72% van de leerlin­gen gebruik­te op school. In Neder­land was de toename van het compu­terge­bruik op school het grootst tussen 2009 en 2012, zo blijkt uit een van de weinig tabel­len waar ons land in voor­komt.
Het gebruik van compu­ters in de wiskun­deles is in het OECD rapport op de volgen­de wijze samenge­vat:
Het gebruik van compu­ters hangt klaar­blijke­lijk samen met de 'leer­stijl' van de leraren:
"The eviden­ce from PISA sup­ports the conclu­sion that tea­chers who are more incli­ned and better prepa­red for student-orien­ted tea­ching practi­ces, such as group work, indivi­duali­sed lear­ning, and project work, are more willing to inte­grate compu­ters into their lessons, when the requi­red resour­ces are availa­ble."
Hier­naast spelen leer­lingken­merken een rol:
  1. Leerlin­gen met achter­standen werken vaker met compu­ters dan anderen.
  2. Bij de meer prak­tisch/toege­paste wiskun­de wordt de compu­ter meer ge­bruikt dan bij de meer geavan­ceerde- theore­tische wiskun­de.
Effec­ten
Tegen die achter­grond moeten ook uitkom­sten als deze bestu­deerd worden:
Het rapport zet dan ook het volgen­de plaatje ernaast:
Met daarbij de conclu­sie:
"Stu­dents who use compu­ters modera­tely at school tend to have some­what better lear­ning out­comes than stu­dents who use compu­ters rarely. But stu­dents who use compu­ters very fre­quently at school do a lot worse in most lear­ning out­comes, even after accoun­ting for social back­ground and student demo­graphics."
Gevolgd door de volgen­de, belang­rijke zin:
"ICT is linked to better student perfor­mance only in certain con­texts, such as when compu­ter softwa­re and Inter­net connec­tions help to increa­se study time and prac­tice."
Andere onder­zoeken
Het OECD rapport refe­reert ook kort aan eerdere onder­zoeken over de effec­ten van meer ICT in het onder­wijs:
"The majori­ty of these studies finds that such poli­cies result in greater compu­ter use in "treated" schools, but only few studies find posi­tive effects on educati­on out­comes."
De ervarin­gen van docen­ten zijn volgens onder­zoek van Kennis­net een stuk positie­ver, waarbij moet worden aangete­kend dat het enthou­siasme binnen het basison­derwijs een stuk groter is dan in het voortge­zet onder­wijs.
Kennis­net beweert:
"Dat ICT een wezen­lijke bijdra­ge kan leveren aan de opbreng­sten van het onder­wijs, is inmid­dels weten­schappe­lijk bewezen. Gelijk­tijdig kennen we veel voor­beelden waarbij de inzet van ICT niet het gewens­te resul­taat heeft opgele­verd. "
gk
Bronnen:

 

Jaarvergadering/studiedag NVvW

 
Op zater­dag 7 novem­ber 2015 vindt de jaarver­gade­ring en studie­dag van de Neder­landse Vereni­ging van Wiskun­delera­ren (NVvW) plaats op het Ichtus College te Veenen­daal. Het thema is 'Voor de verande­ring...'
De plenai­re lezin­gen gaan over de kloof tussen onder­wijson­derzoe­kers en (wiskun­de)leraren (door Pauline Vos) en Wiskun­de voor de 21e eeuw (door Koeno Grave­meijer).
Er zijn work­shops rond vier subthe­ma's:
  1. Het curricu­lum van vandaag en morgen
  2. Werkvor­men die de toe­komst hebben (en nu al moge­lijk zijn!)
  3. Toetsen
  4. Extra
De dag is gratis voor leden, afge­zien van een bijdra­ge voor de lunch). Meer informa­tie en in­schrij­ving vindt u op www.nvvw.nl/21753/jaarver­gade­ring.

 

Inschrijving eerste ronde Wiskunde Olympiade geopend

 
Binnen­kort worden de informa­tiepak­ketten over de bèta-olympia­des, waaron­der de Wiskun­de Olympia­de, naar de scholen verzon­den. Het informa­tiepak­ket bestaat uit een poster, een beknop­te brochu­re met informa­tie voor de docent en voor leerlin­gen een leaflet om leerlin­gen enthou­siast te maken.
Heeft uw school nog nooit meege­daan? Neem dan eens een kijkje op www.wiskun­deolym­piade.nl. Daar vindt u opgaven en trai­ningsma­teriaal om uw leerlin­gen eventu­eel voor te berei­den op de wed­strijd. De afname van de eerste ronde is flexi­bel. U kunt name­lijk zelf een ge­schikt tijd­stip zoeken in de periode van 18 tot en met 28 januari 2016.
Deelne­men is eenvou­dig
Hope­lijk doet uw school dit jaar (weer) mee. U kunt zich in­schrij­ven via de wed­strijd­site wed­strijd.wiskun­deolym­piade.nl/login.php. Als u voor het eerst wed­strijd­leider bent, kunt u inlog­gen door bij zowel de gebrui­kers­naam als bij het wacht­woord op de wed­strijd­site de brinco­de van uw school in te voeren. De rest wijst zich dan vanzelf. Als u meer posters, brochu­res of leaf­lets wilt, vraag deze dan gerust via de email bij mij aan.
Namens de Stich­ting Neder­landse Wiskun­de Olympia­de,
Melanie Steen­tjes (melanie@wiskun­deolym­piade.nl)

 

Symposium Henk van der Kooij

 
Op vrijdag­middag 9 oktober 2015 organi­seert het Freuden­thal Insti­tuut een symposi­um om het pensi­oen van Henk van der Kooij te marke­ren. Henk was onder meer een bevlo­gen wiskun­dedo­cent op het Strab­recht College, lid van het bestuur van de NVvW en onder­wijsont­wikke­laar bij het Freuden­thal Insti­tuut.
Meer informa­tie over het symposi­um is te vinden op: fd8.form­desk.com/univer­siteitu­trecht/af­scheid_Henk

 

DWO op tablets en smartphones

Al enige jaren biedt het Freuden­thal Insti­tuut de Digita­le Wiskun­de Omge­ving (DWO) aan voor het oefenen en toetsen van wiskun­de. Nu is er voor leerlin­gen ook een versie van de DWO beschik­baar die niet meer afhanke­lijk is van Java applets. Hier­door kunnen leerlin­gen nu voor het eerst op aller­lei appara­ten (compu­ters, laptops, tablets en zelfs smart­phones) en in elke moderne browser met de DWO werken.
Nieuw in deze versie van de DWO is ook hand­schrift­herken­ning. Als leerlin­gen op een tablet werken, kunnen zij geschre­ven formu­les invoe­ren die door de DWO automa­tisch worden herkend.
Meer informa­tie en de nieuwe weba­dressen vindt u op de ver­nieuwde DWO website: www.dwo.nl.

 

Flitsbijeenkomsten rekentoets 2016

 
In samen­werking met het College voor Toetsen en Examens en Cito organi­seert het Steun­punt taal en rekenen vo ook dit jaar weer een vijftal flits­bijeen­komsten met uitge­breide informa­tie over de reken­toets 2016.
datum plaats locatie bijzon­derhe­den en aanmel­ding
maandag 12 oktober Capelle a/d IJssel BCN Rotter­dam klik hier
dinsdag 13 oktober Utrecht Cursus- en verga­dercen­trum Domstad klik hier
woens­dag 14 oktober Heeren­veen Abe Lenstra Stadion klik hier
donder­dag 15 oktober Eindho­ven Aristo klik hier
vrijdag 16 oktober Zwolle Regardz De Buiten­soos klik hier
Er is een ochtend- en middag­program­ma. U kunt zich opgeven voor de ochtend, middag of beide (incl. lunch). Het ochtend­program­ma over de ER-toetsen start om 10:00 u. Nadere informa­tie over het program­ma volgt.
bron: www.steun­punt­taalen­rekenen­vo.nl/activi­teiten/bijeen­komsten.

 

Afstemming wiskunde-natuurkunde tweede fase

 
Door een fasever­schil tussen de perio­den waarin de vernieu­wings­commis­sies van natuur­kunde (2005-2010) en wiskun­de (2005-2012) hun op­dracht hebben uitge­voerd, moesten deze commis­sies noodge­dwongen kansen op meer afstem­ming tussen de beide vakken laten liggen. Wel heeft een gezamen­lijke werk­groep 'Afstem­ming wiskun­de-natuur­kunde' in 2007 een aantal aanbeve­lingen gedaan (zie Wiskun­dE-brief 430).
SLO heeft daarom medio 2013 een werk­groep 'Afstem­ming wiskun­de-natuur­kunde tweede fase' inge­steld om waar moge­lijk de aanbeve­lingen uit 2007 verder uit te werken in de vorm van sugges­ties. Deze zijn ener­zijds bedoeld voor degenen die examen­program­ma's en syllabi verder uitwer­ken en ander­zijds bestemd voor de organi­saties die de kaders voor die uitwer­king stellen, zoals het CvTE en SLO.
De werk­groep 'Afstem­ming wiskun­de-natuur­kunde tweede fase' bestond uit Johan van de Konij­nenberg (docent wis- en natuur­kunde) Jos Paus (docent natuur­kunde) Maarten Pieters (SLO) Kees Rijke (docent wiskun­de) en Wim Sonne­veld (docent natuur­kunde).
Afstem­mings­rapport
In juni 2014 heeft deze werk­groep een bijeen­komst georga­niseerd met verte­genwoor­digers van Cito, cTWO, CvTE, IOBT, NVON, NVvW en leden van de sylla­buscom­missies wiskun­de en natuur­kunde. Tijdens deze bijeen­komst is een eerste versie van het verslag van deze werk­groep bespro­ken. Een jaar later is het defini­tieve rapport uitge­bracht. Dit defini­tieve rapport is op te vragen op www.slo.nl/organi­satie/recente­publica­ties/afstem­mingwi­na/.

Vacatu­res in het onder­wijs

Het plaat­sen van vacatu­remel­dingen voor docen­ten wiskun­de en rekenen is gratis voor niet particu­liere instel­lingen voor middel­baar en hoger onder­wijs. Voor de voor­waarden: zie www.wiskun­debrief.nl.


 

Tweedegraads vacature te Alkmaar

 
Het Van der Meij College in Alkmaar zoekt met ingang van 26 oktober 2015 een docent wiskun­de voor 0,4-0,84 fte.
Bent u een uitste­kende vakdo­cent die graag in de boven­bouw van het vmbo wil werken en die zich con­stant wil ontwik­kelen? Neem dan via de mail contact op met mevrouw M. Croes: mcroes@vander­meijcol­lege.nl.

Adver­tenties

Voor voor­waarden en tarie­ven: zie www.wiskun­debrief.nl.


 

Symposium T3 Nederland, 7 oktober 2015

T3 Neder­land organi­seert voor de derde maal het T3 symposi­um met als thema "Onder­zoekend leren, laat de leerlin­gen denken en onder­zoeken". Met onder andere een lezing van Jos Tolboom, leer­planont­wikke­laar wiskun­de en informa­tica bij SLO, geti­teld "Onder­zoekend leren in STEM-onder­wijs; waarom, wat en hoe?" en met veel interes­sante work­shops.
Er zijn 13 interes­sante work­shops waaruit u kunt kiezen. Op de website www.t3neder­land.nl vindt u het program­ma, een be­schrij­ving van alle work­shops en een link naar het aanmel­dings­formu­lier.
Meer info? Mail: info@depro­jectwin­kel.nl

 

Gratis Moderne Wiskunde starttraining digitaal lesmateriaal!

Noord­hoff Uitge­vers biedt gratis start­trainin­gen voor docen­ten die voor het eerst met digi­taal lesmate­riaal gaan werken of over­stappen naar een nieuwe editie met een nieuwe digita­le leerom­geving.
Trai­ningsda­ta: 6 oktober in Assen, 13 oktober in Houten en 20 oktober in Eindho­ven.
Vragen? Mail Rob Houten­bos, Uitge­ver Moderne Wiskun­de, r.houten­bos@noord­hoff.nl.

 

APS Cursus 'Zwakke rekenaars vooruithelpen'

Voor de zwakke reke­naars liggen goede presta­ties niet altijd binnen handbe­reik. Aan het eind van deze bijeen­komsten heeft een reken/wiskun­dedo­cent een keuze gemaakt hoe en met welk materi­aal hij/zij zwakke reke­naars in zijn/haar groep gaat begelei­den.
www.aps.nl/reke­nen2

 

APS Examentraining rekenen vo/mbo

Wat komt er alle­maal kijken om de leerlin­gen opti­maal, effec­tief en effici­ënt voor te berei­den op de reken­toets? Op deze middag gaat u aan de slag met: drie­slagmo­del, wet- en regelge­ving rondom de reken­toets, prakti­sche tips, hoe moet je afron­den, voor­beeld reken­toetsen, gebruik van de rekenma­chine, veel voorko­mende fouten bij de reken­toets.
www.aps.nl/aps/agenda/examen­trai­ning-rekenen-vombo-8okt2015

 

APS training 'Differentiëren in de rekenles'

In deze trai­ning gaan we con­creet aan de slag met het diffe­rentië­ren in de reken­les. Daarbij wordt er eerst een inhoude­lijk kader ge­schetst van de ver­schil­lende vormen van effec­tieve instruc­tie. In dat kader komen ook ver­schil­lende vormen van diffe­rentia­tie (conver­gent/diver­gent) aan bod.
www.aps.nl/rekenen3

 

HP Prime

Een nieuwe grafi­sche rekenma­chine met:
  • Een rela­tief nieuwe proces­sor, dus heel veel sneller dan gangba­re machi­nes.
  • Stan­daard gele­verd inclu­sief emula­tor, ook voor uw leerlin­gen!
  • Een touch­screen met kleur en hoge resolu­tie; het is 2015.
  • CAS volwaar­dige Compu­ter Algebra Softwa­re, via de examen­stand eenvou­dig tijde­lijk te blokke­ren, goedge­keurd door CvTE examens HAVO (vanaf 2017) en VWO (vanaf 2018).
  • Stan­daard voor­zien van krachti­ge applica­ties voor functie­onder­zoek, dynami­sche meetkun­de, statis­tiek, spread­sheet, plotten van impli­ciete func­ties en meer...
  • Neder­landse onder­steu­ning door onze educa­tief consul­tant Pieter Scha­dron (p.scha­dron@hp-prime.nl).
Interes­se in een demo, een leraren­aanbie­ding of het zonder ver­plich­tingen testen of de HP Prime ook voor u de juiste keuze is? Neem dan contact op via hp@moravia-europe.eu.
Neem ook eens een kijkje op www.hp-prime.nl voor veel meer informa­tie over de HP Prime rekenma­chine.
 

 

Teaching Device

Nascho­ling: Tea­ching Device met digi­taal toetsen, CAS, dynami­sche analyse, éénhe­den, gebrui­kers func­ties.
Info: sites.google.com/site/docent­info/wiskun­de.

 
redactie:Gerard Koolstra en Ton Groeneveld
email:redactie@wiskundebrief.nl
website:www.wiskundebrief.nl