nummer 712, 20 september 2015Dit nummer wordt gestuurd naar ruim 4300 adressen.
| De WiskundE-brief is een digitale nieuwsbrief, gericht op wiskundedocenten in het voortgezet onderwijs,
met als doel om een snelle onderlinge uitwisseling van informatie en meningen mogelijk te maken. De brief verschijnt buiten de schoolvakanties ongeveer één keer per week.
Het abonnement is gratis.Uw bijdragen aan de WiskundE-brief zijn welkom op het emailadres van de redactie. Op de website van de WiskundE-brief kunt u zich abonneren, vindt u alle voorwaarden en advertentietarieven en kunt u oude nummers nalezen. |
Artikelen en bijdragen | | |
Vacatures in het onderwijs | | |
Advertenties | | |
Septembermededeling CvTE voor CE 2016
Vroeger dan normaal is de jaarlijkse 'septembermededeling' van
het CvTE verschenen. Er zijn ook dit jaar weer een paar belangrijke
wijzigingen en aanvullingen op de regelgeving. Gelukkig worden deze
de laatste jaren duidelijk in geel gemarkeerd. Over de grafische
rekenmachine (examenstand/reset) staat in dit nummer een afzonderlijk
stuk.
Op het vmbo worden de digitale centrale examens niet langer in
ExamenTester afgenomen maar in Facet. Voor docenten is het
van groot belang dat zij oefenen met de correctie omdat deze in
Facet anders werkt dan in ExamenTester. In Facet is nu bijvoorbeeld
thuiscorrectie toegestaan.
Voor leerlingen zijn de veranderingen niet heel groot maar ze moeten
natuurlijk wel geoefend hebben met voorbeeldexamens. In het najaar
zal een set oefenopgaven beschikbaar worden gesteld op
oefenen.facet.onl.
Combinatie wiskunde A/B
De afgelopen jaren heeft een aantal scholen hun leerlingen de
mogelijkheid geboden om examen af te leggen in zowel wiskunde A
als wiskunde B. Dat ging via een gedoogconstructie. Om deze
gedoogconstructie om te zetten in een gelegitimeerde mogelijkheid,
is een wijziging van het Eindexamenbesluit nodig. Die wijziging wordt
naar verwachting in de loop van het schooljaar 2015/2016 doorgevoerd.
Wiskunde A (en C)
Als een groeifactor of kans wordt gevraagd, geldt voor het eindantwoord
dat groeifactoren moeten worden genoteerd in minstens 2 decimalen en dat
kansen moeten worden genoteerd in minstens 2 decimalen of in hele procenten.
Meer decimalen zijn vereist als dat nodig is om af te wijken van de
waarden 0 of 1. Uiteraard hoeft een eindantwoord als 1/3 niet tot 0,33
omgeschreven te worden. En een berekening waarvan het eindantwoord exact
op 1,6 uitkomt, hoeft niet tot 1,60 te worden omgeschreven.
Wiskunde B
Met ingang van 2016 zullen in de centrale examens wiskunde B haakjes
worden gebruikt bij sin, cos, tan, log en ln. Dus:
- Oude notatie bijvoorbeeld sin x, cos uv, log t(b-c)
- Nieuwe notatie sin(x), cos(uv), log(t(b-c))
Als kandidaten de oude notatie gebruiken, mag dit echter niet fout
gerekend worden. Het formuleblad bij vwo wiskunde B zal op dit punt
aangepast worden. Zie hiervoor ook de (gewijzigde) syllabus wiskunde B vwo 2016.
bron: www.examenblad.nl/publicatie/20150909/vjw7e5ikralh-mededelingen-over-de/2016#par56
|
Terugblik Centraal Examen
In diverse nummers (zoals in WiskundE-brief 710) is er aandacht besteed aan de
opmerkelijke stijgende lijn bij diverse wiskunde examens. Naar de
oorzaken is het voornamelijk gissen. In in Euclides (91-1) staat een
analyse van de examens, geschreven door Cito-medewerkers. In die analyse
staan een paar interessante passages die enig licht op deze materie
kunnen werpen.
Bij vmbo GT(Gemengd Theoretisch) wordt in deze analyse volstaan met
de opmerking dat de leerlingen 'dit jaar uitzonderlijk goed gescoord'
hebben, wat bij N=1,0 resulteerde in een gemiddelde van een 6,9. Dat
is ruim 0,5 punt hoger dan de jaren daarvoor. In de bespreking van
het KB (kader Beroeps) examen wordt iets dieper gegraven. Daar worden
de resultaten van twee opgaven vergeleken met twee overeenkomstige
opgaven uit het examen van 2011. De p-waarden blijken dit jaar een
stuk hoger te liggen, te weten 53 en 59, tegen 43 en 43 in 2011. De
conclusie luidt dan ook: 'Leerlingen lijken hier dus een stuk
vaardiger in geworden te zijn!'. Het gemiddelde cijfer (6,5 bij N=1,0)
lag hier ongeveer een half punt hoger dan in de voorgaande jaren.
Havo
Het havo wiskunde-A examen had als een van de weinige een gemiddelde dat
niet hoger was dan dat van de afgelopen jaren. Er was veel
discussie over opgaven en normeringen. Het niveau werd door docenten
beoordeeld als goed tot moeilijk terwijl het examen zich volgens de
Cito analyse in Euclides op het 'juiste niveau' bevond. Ook bij dit
examen werd N=1,0 gehanteerd, wat leidde tot 25% onvoldoendes. Bij
de leerlingen met een CM profiel was er zelfs sprake van 44%
onvoldoendes.
Het wiskunde-B examen werd volgens de analyse 'geplaagd door enkele
kleine en iets minder kleine onvolkomenheden'. Inhoudelijk wijzen
diverse indicatoren in de richting van 'gemakkelijk en enigszins
onevenwichtig'. De normering, 'waarbij allerlei andere gegevens
(dan de scores en dergelijke -gk) een rol spelen, leidde uiteindelijk
tot een N-term van 1,2'. Een vage formulering; ik vermoed dat fouten
in en rond het examen hebben geleid tot een hoger N-term dan velen
hadden verwacht. Het percentage onvoldoende en gemiddeld cijfer worden
in het artikel 'historisch' laag respectievelijk hoog genoemd.
Vwo
Het wiskunde A examen heeft bij N=0,8 geleid tot een gemiddelde van
6,9 en tot 11% onvoldoende. 'Een zodanig klein percentage onvoldoendes
is sinds 2010 niet meer voorgekomen'. Volgens het Cito 'bleek dat de
vaardigheid van de kandidaten op dit examen een flink stuk hoger was
vergeleken met bijvoorbeeld de populatie van 2010'. Die grotere
vaardigheid was niet alleen zichtbaar bij de 'trainbare vragen' maar
ook bij de 'algebraïsche vragen'. Met name op de relatief gemakkelijke
vragen werd hoger gescoord dan vroeger.
Toestroom
De groep leerlingen is ook wat gewijzigd, onder andere door toestroom
van leerlingen die vroeger wiskunde-B deden maar ook door leerlingen die
vroeger wiskunde-C kozen. Als mogelijk verklaring wordt ook genoemd het
strengere determinatiebeleid van scholen, waarbij leerlingen eerder naar
het havo worden verwezen dan vroeger. Tenslotte wordt ook de nieuwe regel
met betrekking tot notatiefouten genoemd die de scores 1 tot 2 punten
zouden kunnen verhogen. Opmerkelijk is dat bij havo wiskunde-A uitdrukkelijk
werd gezegd dat er geen effect aan het licht was gekomen was van deze
nieuwe regel.
Invloed van contexten
Het wiskunde-C examen (met steeds minder kandidaten) werd niet duidelijk
beter gemaakt dan de laatste paar jaar. Bij de vragen die ook in het
wiskunde-A examen zaten, scoren de wiskunde C-leerlingen traditioneel
altijd wat lager. Maar dit jaar is dat beduidend lager. Bij wiskunde C
constateert het Cito dan ook geen vaardigheidsstijging. De N-term van
0,7 leidde tot een gemiddelde van 6,4 (in nr WiskundE-brief 710 stond per abuis 6,6).
Opmerkelijk is dat de meisjes bij wiskunde-C lager scoren dan de jongens,
mogelijk samenhangend met de gebruikte contexten. Bij wiskunde-A havo
leek een scheikundige context duidelijk in het nadeel van de meisjes
te werken.
Het wiskunde-B werd door de meest docenten als normaal beoordeeld. Toch
vond 25% van de docenten het examen moeilijk. Het aantal vragen (en het
aantal te behalen punten) was wat laag in vergelijking met andere jaren.
De zeer goede resultaten (7,1 gemiddeld) worden mede bepaald door de
hoge N-term van 1,4. Deze hoge N-term heeft mede te maken met de minder
gelukkige formulering van vraag 17. Overigens werd het examen door de
meisjes iets beter gemaakt dan door de jongens.
Drieëndertig kandidaten hebben dit examen, volgens de eerste correctie,
foutloos gemaakt, zo valt te lezen in
de examenverslagen.
gk
|
Examenstand of reset: geen vrije keuze
In tegenstelling tot wat in WiskundE-brief 711 werd vermeld, is het bij het
komende examen verplicht om de grafische rekenmachine op examenstand
in te stellen als die examenstand beschikbaar is. Er mag alleen met
een 'reset' worden volstaan als de grafische rekenmachine geen
examenstand kent. Het één en ander blijkt uit de onlangs verschenen
septembermededeling.
Als argument voor de verplichting van het toepassen van examenstand
(indien aanwezig) wordt genoemd dat deze makkelijker is te controleren
en over het algemeen veiliger is dan een reset. Maar er komt al met al
dus nogal wat op het bordje van de scholen te liggen:
"Bij het vaststellen van een procedure voor het instellen van de
examenstand of het uitvoeren van een reset én de controle daarvan, zal
de school rekening moeten houden met de werking van de machine(s) die op
school gebruikt wordt/worden. Voor een handleiding voor het instellen
van de examenstand of het uitvoeren van een reset op bovenstaande
machines verwijzen wij u naar de website van de betreffende fabrikant.
Voor alle oudere machines die nog zijn toegestaan maar niet expliciet
in de Regeling toegestane hulpmiddelen voor 2016 zijn opgenomen, geldt
dat het geheugen geleegd moet worden middels een reset. Voor nadere
informatie hierover verwijzen wij u eveneens naar de website van de
betreffende fabrikant:
Casio-educatie.nl
http://forum.hp-prime.de/discussion/793/reset-op-hp-39gii#Item_1
Education.ti.com/nederland
Het is vaak in één oogopslag te zien of een machine in examenstand staat.
Om te controleren of een machine daadwerkelijk gereset is, moet echter
gekeken worden of applicaties en/of programmas daadwerkelijk weg zijn.
Voor de stappen die doorlopen moeten worden om een adequate controle
uit te voeren, verwijzen wij u naar de eerder genoemde websites van de
fabrikanten." |
De verwijzing naar hp39GII blijkt niet te kloppen (moet zijn:
http:// www.hp-prime.de/nl/id/63-reset-39gii). Belangrijker is echter dat de afname van de
centrale examens wiskunde op havo/vwo nu ernstig belast wordt. Er
is al geopperd dat zowel leerlingen als surveillanten een uur voor
aanvang aanwezig moeten zijn om de controleprocedures goed te kunnen
uitvoeren. Die surveillanten moeten bovendien goed getraind zijn om
de diverse types en versies te onderscheiden. Daarnaast kun je vragen
stellen over de rechtsongelijkheid die met dit voorschrift ontstaat
tussen bezitters van oudere en nieuwere versies van grafische
rekenmachines.
red
bron: (onder andere)
www.examenblad.nl/document/sept15-iii-1-2-info-wia-vwo-ce/2016/f=/info_wiA_vwo_ce_2016.pdf
|
Effecten computergebruik
Afgelopen week werd het OECD rapport 'Students, Computers and
Learning' vrijgegeven. De belangrijkste conclusie in dat rapport
is dat er veel ongefundeerd optimisme is over de inzet van ICT binnen
het onderwijs. Het verband tussen ICT-gebruik en resultaten bij
wiskunde (en lezen) is zwak en soms zelfs negatief ...
Het rapport is grotendeels gebaseerd op het PISA-onderzoek uit 2012
(zie onder andere WiskundE-brief 654). Bij dit onderzoek liet men leerlingen
niet alleen opdrachten maken maar vroeg men ook ook naar
allerlei studiegerelateerde details. Hierdoor kunnen er diverse
relaties worden gelegd; in dit onderzoek dus bijvoorbeeld tussen
computergebruik en prestaties bij wiskunde en lezen.
Computergebruik
Computers (desktops, notebooks, tablets) waren in 2012 in de onderzochte
landen en gebieden al gemeengoed geworden; 96% van de leerlingen
gebruikte thuis een computer en 72% van de leerlingen gebruikte op
school. In Nederland was de toename van het computergebruik
op school het grootst tussen 2009 en 2012, zo blijkt uit een van de
weinig tabellen waar ons land in voorkomt.
Het gebruik van computers in de wiskundeles is in het OECD rapport
op de volgende wijze samengevat:
Het gebruik van computers hangt klaarblijkelijk samen met de 'leerstijl'
van de leraren:
"The evidence from PISA supports the conclusion that teachers who
are more inclined and better prepared for student-oriented teaching
practices, such as group work, individualised learning, and project work,
are more willing to integrate computers into their lessons, when the
required resources are available." |
Hiernaast spelen leerlingkenmerken een rol:
- Leerlingen met achterstanden werken vaker met computers dan anderen.
- Bij de meer praktisch/toegepaste wiskunde wordt de computer
meer gebruikt dan bij de meer geavanceerde- theoretische wiskunde.
Effecten
Tegen die achtergrond moeten ook uitkomsten als deze bestudeerd worden:
Het rapport zet dan ook het volgende plaatje ernaast:
Met daarbij de conclusie:
"Students who use computers moderately at school tend to have
somewhat better learning outcomes than students who use computers
rarely. But students who use computers very frequently at school do a
lot worse in most learning outcomes, even after accounting for social
background and student demographics." |
Gevolgd door de volgende, belangrijke zin:
"ICT is linked to better student performance only in certain
contexts, such as when computer software and Internet connections
help to increase study time and practice." |
Andere onderzoeken
Het OECD rapport refereert ook kort aan eerdere onderzoeken over de
effecten van meer ICT in het onderwijs:
"The majority of these studies finds that such policies result
in greater computer use in "treated" schools, but only few studies
find positive effects on education outcomes." |
De ervaringen van docenten zijn volgens onderzoek van Kennisnet een
stuk positiever, waarbij moet worden aangetekend dat het enthousiasme
binnen het basisonderwijs een stuk groter is dan in het voortgezet
onderwijs.
Kennisnet beweert:
"Dat ICT een wezenlijke bijdrage kan leveren aan de opbrengsten
van het onderwijs, is inmiddels wetenschappelijk bewezen. Gelijktijdig
kennen we veel voorbeelden waarbij de inzet van ICT niet het gewenste
resultaat heeft opgeleverd. " |
gk
Bronnen:
|
Jaarvergadering/studiedag NVvW
Op zaterdag 7 november 2015 vindt de jaarvergadering en
studiedag van de Nederlandse Vereniging van Wiskundeleraren
(NVvW) plaats op het Ichtus College te Veenendaal. Het
thema is 'Voor de verandering...'
De plenaire lezingen gaan over de kloof tussen onderwijsonderzoekers
en (wiskunde)leraren (door Pauline Vos) en Wiskunde voor de
21e eeuw (door Koeno Gravemeijer).
Er zijn workshops rond vier subthema's:
- Het curriculum van vandaag en morgen
- Werkvormen die de toekomst hebben (en nu al mogelijk zijn!)
- Toetsen
- Extra
De dag is gratis voor leden, afgezien van een bijdrage voor de lunch).
Meer informatie en inschrijving vindt u op
www.nvvw.nl/21753/jaarvergadering.
|
Inschrijving eerste ronde Wiskunde Olympiade geopend
Binnenkort worden de informatiepakketten over de bèta-olympiades,
waaronder de Wiskunde Olympiade, naar de scholen verzonden. Het
informatiepakket bestaat uit een poster, een beknopte brochure met
informatie voor de docent en voor leerlingen een leaflet om leerlingen
enthousiast te maken.
Heeft uw school nog nooit meegedaan? Neem dan eens een kijkje
op www.wiskundeolympiade.nl. Daar vindt u opgaven en trainingsmateriaal
om uw leerlingen eventueel voor te bereiden op de wedstrijd. De afname van
de eerste ronde is flexibel. U kunt namelijk zelf een geschikt tijdstip
zoeken in de periode van 18 tot en met 28 januari 2016.
Deelnemen is eenvoudig
Hopelijk doet uw school dit jaar (weer) mee. U kunt zich inschrijven
via de wedstrijdsite wedstrijd.wiskundeolympiade.nl/login.php. Als
u voor het eerst wedstrijdleider bent, kunt u inloggen door bij zowel
de gebruikersnaam als bij het wachtwoord op de wedstrijdsite de brincode
van uw school in te voeren. De rest wijst zich dan vanzelf. Als u meer
posters, brochures of leaflets wilt, vraag deze dan gerust via de email
bij mij aan.
Namens de Stichting Nederlandse Wiskunde Olympiade,
Melanie Steentjes ( melanie@wiskundeolympiade.nl)
|
Symposium Henk van der Kooij
Op vrijdagmiddag 9 oktober 2015 organiseert het Freudenthal
Instituut een symposium om het pensioen van Henk van der Kooij
te markeren. Henk was onder meer een bevlogen wiskundedocent
op het Strabrecht College, lid van het bestuur van de NVvW
en onderwijsontwikkelaar bij het Freudenthal Instituut.
Meer informatie over het symposium is te vinden op:
fd8.formdesk.com/universiteitutrecht/afscheid_Henk
|
DWO op tablets en smartphones
Al enige jaren biedt het Freudenthal Instituut de Digitale
Wiskunde Omgeving (DWO) aan voor het oefenen en toetsen van
wiskunde. Nu is er voor leerlingen ook een versie van de DWO
beschikbaar die niet meer afhankelijk is van Java applets.
Hierdoor kunnen leerlingen nu voor het eerst op allerlei
apparaten (computers, laptops, tablets en zelfs smartphones)
en in elke moderne browser met de DWO werken.
Nieuw in deze versie van de DWO is ook handschriftherkenning.
Als leerlingen op een tablet werken, kunnen zij geschreven
formules invoeren die door de DWO automatisch worden herkend.
Meer informatie en de nieuwe webadressen vindt u op de vernieuwde
DWO website: www.dwo.nl.
|
Flitsbijeenkomsten rekentoets 2016
In samenwerking met het College voor Toetsen en Examens en
Cito organiseert het Steunpunt taal en rekenen vo ook dit jaar
weer een vijftal flitsbijeenkomsten met uitgebreide informatie
over de rekentoets 2016.
datum |
plaats |
locatie |
bijzonderheden en aanmelding |
maandag 12 oktober |
Capelle a/d IJssel |
BCN Rotterdam |
klik hier |
dinsdag 13 oktober |
Utrecht |
Cursus- en vergadercentrum Domstad |
klik hier |
woensdag 14 oktober |
Heerenveen |
Abe Lenstra Stadion |
klik hier |
donderdag 15 oktober |
Eindhoven |
Aristo |
klik hier |
vrijdag 16 oktober |
Zwolle |
Regardz De Buitensoos |
klik hier |
Er is een ochtend- en middagprogramma. U kunt zich opgeven voor de ochtend, middag of beide (incl. lunch). Het ochtendprogramma over de ER-toetsen start om 10:00 u. Nadere informatie over het programma volgt.
bron: www.steunpunttaalenrekenenvo.nl/activiteiten/bijeenkomsten.
|
Afstemming wiskunde-natuurkunde tweede fase
Door een faseverschil tussen de perioden waarin de
vernieuwingscommissies van natuurkunde (2005-2010) en wiskunde
(2005-2012) hun opdracht hebben uitgevoerd, moesten deze
commissies noodgedwongen kansen op meer afstemming tussen de
beide vakken laten liggen. Wel heeft een gezamenlijke werkgroep
'Afstemming wiskunde-natuurkunde' in 2007 een aantal aanbevelingen
gedaan (zie WiskundE-brief 430).
SLO heeft daarom medio 2013 een werkgroep 'Afstemming wiskunde-natuurkunde
tweede fase' ingesteld om waar mogelijk de aanbevelingen uit 2007
verder uit te werken in de vorm van suggesties. Deze zijn enerzijds
bedoeld voor degenen die examenprogramma's en syllabi verder uitwerken
en anderzijds bestemd voor de organisaties die de kaders voor die
uitwerking stellen, zoals het CvTE en SLO.
De werkgroep 'Afstemming wiskunde-natuurkunde tweede fase' bestond
uit Johan van de Konijnenberg (docent wis- en natuurkunde) Jos Paus
(docent natuurkunde) Maarten Pieters (SLO) Kees Rijke (docent
wiskunde) en Wim Sonneveld (docent natuurkunde).
Afstemmingsrapport
In juni 2014 heeft deze werkgroep een bijeenkomst georganiseerd met
vertegenwoordigers van Cito, cTWO, CvTE, IOBT, NVON, NVvW en leden
van de syllabuscommissies wiskunde en natuurkunde. Tijdens deze
bijeenkomst is een eerste versie van het verslag van deze werkgroep
besproken. Een jaar later is het definitieve rapport uitgebracht. Dit
definitieve rapport is op te vragen op
www.slo.nl/organisatie/recentepublicaties/afstemmingwina/.
|
Vacatures in het onderwijsHet plaatsen van vacaturemeldingen voor docenten wiskunde en rekenen is gratis voor niet particuliere instellingen voor middelbaar en hoger onderwijs. Voor de voorwaarden: zie www.wiskundebrief.nl.
Tweedegraads vacature te Alkmaar
Het Van der Meij College in Alkmaar zoekt met ingang van
26 oktober 2015 een docent wiskunde voor 0,4-0,84 fte.
Bent u een uitstekende vakdocent die graag in de bovenbouw van het
vmbo wil werken en die zich constant wil ontwikkelen? Neem
dan via de mail contact op met mevrouw M. Croes:
mcroes@vandermeijcollege.nl.
|
Advertenties
Symposium T3 Nederland, 7 oktober 2015
T3 Nederland organiseert voor de derde maal het T3 symposium
met als thema "Onderzoekend leren, laat de leerlingen denken
en onderzoeken". Met onder andere een lezing van Jos Tolboom,
leerplanontwikkelaar wiskunde en informatica bij SLO, getiteld
"Onderzoekend leren in STEM-onderwijs; waarom, wat en hoe?"
en met veel interessante workshops.
Er zijn 13 interessante workshops waaruit u kunt kiezen. Op de
website www.t3nederland.nl vindt u het programma, een
beschrijving van alle workshops en een link naar het
aanmeldingsformulier.
Meer info? Mail: info@deprojectwinkel.nl
|
Gratis Moderne Wiskunde starttraining digitaal lesmateriaal!
Noordhoff Uitgevers biedt
gratis
starttrainingen voor docenten die voor het eerst met digitaal
lesmateriaal gaan werken of overstappen naar een nieuwe editie met
een nieuwe digitale leeromgeving.
Trainingsdata: 6 oktober in Assen, 13 oktober in Houten en 20 oktober in Eindhoven.
Vragen? Mail Rob Houtenbos, Uitgever Moderne Wiskunde, r.houtenbos@noordhoff.nl.
|
APS Cursus 'Zwakke rekenaars vooruithelpen'
Voor de zwakke rekenaars liggen goede prestaties niet altijd binnen
handbereik. Aan het eind van deze bijeenkomsten heeft een
reken/wiskundedocent een keuze gemaakt hoe en met welk materiaal
hij/zij zwakke rekenaars in zijn/haar groep gaat begeleiden.
www.aps.nl/rekenen2
|
APS Examentraining rekenen vo/mbo
Wat komt er allemaal kijken om de leerlingen optimaal, effectief
en efficiënt voor te bereiden op de rekentoets? Op deze middag gaat
u aan de slag met: drieslagmodel, wet- en regelgeving rondom de
rekentoets, praktische tips, hoe moet je afronden, voorbeeld
rekentoetsen, gebruik van de rekenmachine, veel voorkomende fouten
bij de rekentoets.
www.aps.nl/aps/agenda/examentraining-rekenen-vombo-8okt2015
|
APS training 'Differentiëren in de rekenles'
In deze training gaan we concreet aan de slag met het differentiëren
in de rekenles. Daarbij wordt er eerst een inhoudelijk kader geschetst
van de verschillende vormen van effectieve instructie. In dat kader
komen ook verschillende vormen van differentiatie (convergent/divergent)
aan bod.
www.aps.nl/rekenen3
|
HP Prime
Een nieuwe grafische rekenmachine met:
- Een relatief nieuwe processor, dus heel veel sneller dan gangbare machines.
- Standaard geleverd inclusief emulator, ook voor uw leerlingen!
- Een touchscreen met kleur en hoge resolutie; het is 2015.
- CAS volwaardige Computer Algebra Software, via de examenstand eenvoudig
tijdelijk te blokkeren, goedgekeurd door CvTE examens HAVO (vanaf 2017) en VWO
(vanaf 2018).
- Standaard voorzien van krachtige applicaties voor functieonderzoek, dynamische
meetkunde, statistiek, spreadsheet, plotten van impliciete functies en meer...
- Nederlandse ondersteuning door onze educatief consultant Pieter Schadron
(p.schadron@hp-prime.nl).
Interesse in een demo, een lerarenaanbieding of het zonder verplichtingen testen
of de HP Prime ook voor u de juiste keuze is? Neem dan contact op via
hp@moravia-europe.eu.
Neem ook eens een kijkje op www.hp-prime.nl voor
veel meer informatie over de HP Prime rekenmachine.
| |
|
|
|