nummer 612, 14 oktober 2012Dit nummer wordt gestuurd naar ca. 3400 adressen.
De WiskundE-brief is een digitale nieuwsbrief, gericht op wiskundedocenten in het voortgezet onderwijs,
met als doel een snelle onderlinge uitwisseling van informatie en meningen. De brief verschijnt buiten de schoolvakanties ongeveer één keer per week.
Via de website kunt u een gratis abonnement aanvragen.Uw bijdragen zijn welkom op het
emailadres van de redactie. Op onze website vindt u nadere details.
De redactie behoudt zich steeds het recht voor, bijdragen in te korten of niet te publiceren.Op onze
website kunt u oude nummers op onderwerp opzoeken en nalezen.
Ook onze advertentietarieven en voorwaarden vindt u daar.
Inhoud van dit nummer:
Rekenchaos voor de deur
Ik ben verbaasd door de reacties nú in
WiskundE-brief 611.
Al in
wiskundE-brief 580
wees ik namelijk al op een aantal nadelen van de rekentoets.
Bijvoorbeeld dat een vmbo-leerling met als richting 'Zorg en Welzijn',
waarbij zij wiskunde kan laten vallen, summa cum laude kan afstuderen
maar desondanks geen diploma krijgt omdat ze niet kan slagen voor haar
rekentoets.
Vorig jaar riep ik in een artikel in BON al op om massaal te ageren en
de onderwijswoordvoerders van de diverse politieke partijen op te roepen
om het besluit omtrent de rekentoets eens erg kritisch onder de loep te nemen.
Het verbaast mij dat men nu pas, met de toets voor de deur, in paniek raakt.
Vorig jaar kon iedereen toch al weten tot welk een chaos de afname van de
rekentoets zal gaan leiden?
Zicht op de chaos
In plaats van de ooit beloofde 20% krijgen we nu 60% rekenmachinesommen in
de rekentoets. In plaats van de ooit beloofde vaste normering krijgen we nu,
geheel volgens de stijl van het Cito, een normering achteraf op basis van de
resultaten. De software gaat bepalen wat er met de rekentoets wel of niet
mogelijk is. De opbouw van de vragen is onduidelijk. De toetsen kunnen niet
achteraf worden ingezien. De normering is volstrekt duister. Het is nog niet
duidelijk hoe er met leerlingen met dyslexie en dyscalculie wordt omgegaan.
Naar mate we meer zicht op de rekentoets krijgen, wordt het steeds duidelijker
dat de gevreesde chaos in volle hevigheid toe zal slaan. En ik ben bang dat
mijn opsomming nog niet volledig is.
Bij het begin beginnen
Ik ben er een absoluut voorstander van om alle leerlingen op een zodanig
rekenniveau te brengen dat ze daarop in hun verdere leven kunnen bouwen.
Maar ik heb al vaker betoogd dat we dan bij het begin moeten beginnen, te weten
bij de basisscholen. Zolang wij op het vmbo nog steeds leerlingen binnen
krijgen op een niveau van groep 3/4, is het een gotspe om van zowel de
school als de leerlingen te verlangen dat er vier jaar later ineens het
vereiste rekenniveau 2F is bereikt.
Strijd om belangen
Het is vechten tegen de bierkaai om het ministerie ervan proberen te
overtuigen dat de verplichte rekentoets een slecht idee is. OCW lijkt
namelijk per definitie haar gelijk te moeten hebben. Organisaties als
het Cito, het SLO en het CPS hebben al zoveel belang bij de rekentoets
dat ik van die kant ook geen medewerking meer verwacht. En schoolleiders?
Die bijten over het algemeen niet zo graag in de hand die hen voedt.
En masse weigeren
Ik ben bang dat het van ons zal moeten komen. Van alle wiskunde- en
rekendocenten. Wij moeten en masse weigeren om de toets af te nemen
zolang die chaos er nog is, de achterstanden vanuit het basisonderwijs
nog bestaan en de uitslag van die toets het diploma zo ernstig in gevaar
brengt. Dat is de enige oplossing. Ik kan mij daarom volledig vinden in
de maatregelen zoals die in
WiskundE-brief 611
zijn bepleit door Betty Straatman, Rob Zuierveld en Riet Bosman.
Maar of die oplossing reeel is, betwijfel ik. De lauwe reacties die ik
tot nu toe heb gekregen, maken dat ik nauwelijks nog durf te geloven
in enige actiebereidheid van collega's.
Zelfs niet nu de rekentoets voor de deur staat.
Hans Spoor
1 + 2 × 3 = ???
De opwinding over de geheimdoenerij rondom de te houden
rekenexamens is terecht. De collega's zijn wakker geworden.
Op den duur zullen zij gaan beseffen dat er, naast de
procedurele en toetstechnische kanten van de zaak, ook
inhoudelijk van alles niet deugt aan de rekentoetsen en het
rekenonderwijs.
Het Hoger Onderwijs vraagt qua rekenonderwijs niet om het
toetsen van rekenmachine- of ICT-vaardigheden. Evenmin
vraagt men om het toetsen van het ruimtelijk inzicht of het
IQ. Nee, studenten moeten gewoon sommen kunnen maken als
1 + 2 × 3 = 7,
23 × 47 = 1081,
2346 : 17 = 138,
5364 ‑ 1789 = 3575,
2/ 3 + 4/ 5 = 22/ 15 en
2/ 3 : 4/ 5 = 5/ 6. Ook moeten ze omrekeningen in het metrieke stelsel kunnen maken.
En meer niet!
Erg genoeg
Het is al erg genoeg dat de brugklassers anno 2012 dit soort
sommetjes niet kunnen maken. En het is al erg genoeg dat wij,
wiskundeleraren, voor het rekenonderwijs op moeten draaien.
Henk Pfaltzgraff
Veldraadpleging 3S Amersfoort
Op 8 oktober 2012 vond in Amersfoort een bijeenkomst
plaatst over het concept rekentoetswijzer 3S. De opkomst
viel een klein beetje tegen, hoewel de zaal redelijk gevuld was.
Ik zal geen poging tot verslag doen; er komt een uitgebreid verslag van organisator SLO. De hele bijeenkomst is daartoe op video vastgelegd. Ik beperk mij hier tot een enkele indruk.
Tijdens de bijeenkomst werd het nog eens duidelijk dat diverse
betrokkenen over tal van zaken met betrekking tot het rekenen heel
verschillend denken. Over het belang van cijferend rekenen, de rol
van de rekenmachine en veel andere zaken werden heel uiteenlopende
meningen geventileerd.
Niet gelukkig
Ik kreeg de indruk dat maar weinig deelnemers gelukkig zijn met
de huidige situatie met betrekking tot de rekentoetsen en dat de
kritiek zoals die is verwoord in
wiskundE-brief 611
breed wordt gedeeld. Bij het vaststellen van de referentiekaders
heeft de toenmalige commissie Meijerink trouwens helemaal niet
gedacht aan aparte rekentoetsen.
Overlap
Bij het concretiseren van rekenniveau 3S werd uitdrukkelijk
verwezen naar opgaven uit een havo wiskunde A eindexamen. De
vanuit Den Haag gestuurde ontwikkeling is nu juist dat overlap
tussen reken- en wiskunde-examens zoveel mogelijk wordt voorkomen.
Zodra wiskunde ook op de havo een verplicht eindexamenvak wordt,
zullen daarom vermoedelijk bij rekenniveau 3F onderdelen als Verbanden
en Meetkunde uit het rekenexamen gehaald worden.
Tot en met maandag 15 oktober 2012 is er nog de mogelijkheid om
te reageren op het concept rekentoetswijzer 3S via
rekentoetswijzer3S@slo.nl
gk
Geen toeters en bellen, wel op zoek naar slingers
In de laatste WiskundE-brieven valt de naam VO-content
geregeld. Stichting Math4All is leverancier van VO-content. Wij
leveren samen met de Wageningse Methode de havo-vwo stercollectie.
Math4All levert open wiskunde lesmateriaal, zonder toeters en bellen,
voor de internetgeneratie.
Ons open lesmateriaal is niet complex. Zie onze bijdrage via
www.mathunited.nl.
- Je hoeft geen boeken in te scannen.
- Je hoeft niet bang te zijn voor de juristen, zoals Ton Groeneveld
schrijft in zijn bijdrage.
- Je navigeert gemakkelijk naar de juiste paragraaf en opgaven.
- Bijpassende Geogebra applets en AlgebraKIT zitten op de juiste
plaats in de content en dat bespaart een heleboel werk.
- Ook leerlingen mogen het gebruiken.
- Het is toegankelijk zonder logins en wachtwoorden.
Het kan bijna niet simpeler. En het is nog eens gratis ook!
Echte meerwaarde
Als Stichting zijn we, net als VO-content, op zoek naar de meerwaarde
van ICT voor docent en leerling. Dat is een uitdagende en leuke zoektocht
naar de slingers. We denken via
www.mathunited.nl
een bijdrage te leveren om de complexiteit van ICT te reduceren en werkbaar
te laten zijn voor docenten en leerlingen. Het materiaal werkt op de iPad,
in de ELO en straks ook via de Digitale Schooltas. Zonder toeters en bellen
maar wèl op zoek naar de meerwaarde, de slingers.
Broodnodige concurrentie
Op dit moment staat bij de meeste scholen het boek centraal. Dat zal niet
op korte termijn veranderen. Toch zou het wiskundeonderwijs wel wat meer
variatie mogen bevatten. Bij geen ander vak is de keuze in lesmateriaal zo
beperkt als bij het vak wiskunde, zeker nu Netwerk ook niet meer onderhouden
wordt.
VO-content, Math4All en de Wageningse Methode zorgen voor de broodnodige
concurrentie en diversiteit. Laten we daarom niet alle innovaties afschieten.
Er ontstaat nu kwalitatief goed digitaal lesmateriaal dat voor iedere docent
van meerwaarde kan zijn, of je nu vanuit het boek werkt of volledig digitaal.
En dat moeten we koesteren.
Namens Stichting Math4All
Johan Gademan
info@math4all.nl
Septembermededeling eindexamens 2013
Onlangs is weer de traditionele Septembermededeling
betreffende de komende eindexamens verschenen. Traditiegetrouw
pikken we er paar punten uit deze en verwante publicaties.
Kent u trouwens het overzicht op onze
website?
Bij het flexibele digitale examen wiskunde KB was er tot
voor kort een uitzonderingspositie voor wiskunde. Er mocht namelijk
ook gebruik gemaakt worden van papieren versies. Deze
uitzonderingspositie bestaat niet meer. Met de nieuwe toolbox
bestaat nu de mogelijkheid om antwoorden in ExamenTester in te voeren
met speciale tekens, wiskundige notaties, verhoudingstabellen en
driehoeken.
Rekenmachinegebruik
Bij de grafische rekenmachines is 'de facto' het nieuwste model
van HP (39GII) goedgekeurd. Over mogelijke beperkingen van het gebruik
van grafische rekenmachines bij wiskunde zijn nog steeds alleen maar zeer
vage opmerkingen te lezen. Voorlopig mogen leerlingen nog steeds allerlei
zaken in het geheugen van hun grafische rekenmachine opslaan en tijdens
hun eindexamen gebruiken. Wat ook mag, en wat niet algemeen bekend is, is
het gebruik van een normale (onderbouw) rekenmachine naast een grafische
rekenmachine.
Woordenlijst
We hebben in wiskundE-brief 604
al gewezen op de nieuwe 'woordenlijst', die veel onderdelen van het het
nomenclatuurrapport een officiële status geeft maar daar op een paar punten
toch weer van afwijkt. Officieel is de lijst van toepassing op het CE van 2014.
Maar uitdrukkelijk wordt vermeld dat de lijst ook bruikbaar voor het komende
examen.
Succes bij de voorbereiding!
gk
Wiskunde A en B?
Af en toe wordt geopperd of het niet mogelijk is dat een leerling
met wiskunde B als extra vak wiskunde A neemt, of andersom. De volgende
tekst, afkomstig van het College voor Examens, is binnenkort te lezen op
www.examenblad.nl en biedt
duidelijkheid.
Voor havo en vwo
Een leerling wil examen doen in wiskunde A en B maar die vakken staan
op dezelfde plaats in het rooster. Wat moet er gebeuren?
De leerling mag niet in beide vakken examen afleggen. Volgens het
Inrichtingsbesluit (artikel 26b) mag het examenpakket van de leerling
niet meer dan één vak uit het rijtje wiskunde A, B en C hebben (wiskunde
D heeft een andere positie). Als bij een leerling voor aanvang van het
centraal examen van twee van de vakken wiskunde A, B en C een SE-cijfer
wordt doorgegeven, wordt dus een ongeldig examenpakket opgegeven.
De leerling moet voor het begin van het centraal examen gekozen hebben
of hij examen aflegt in wiskunde A of wiskunde B (of eventueel C).
De keuze wordt daarbij uiteraard soms bepaald door het gekozen profiel.
Alleen van het gekozen vak wordt het SE-cijfer doorgegeven. Alleen
in het gekozen vak wordt centraal examen afgelegd. Dit geldt sinds
de vernieuwde tweede fase, dus havo 2009, vwo 2010. Tussen de inhoud
van de wiskundevakken is overlap. In de oude tweede fase werd dat
geregeld door een lagere studielast. In de vernieuwde tweede fase
is studielast als examencriterium vervallen en daarom is er gekozen
voor uitsluiting.
Wilma den Boer
Calvijn College Goes
Consultatie wetsvoorstel bovenbouw havo-vwo
Op dit moment loopt er voor het wetsvoorstel bovenbouw
havo-vwo een internetconsultatie. Deze consultatie
loopt nog tot 29 november 2012. Het wetsvoorstel gaat
onder andere over het verplicht stellen van wiskunde
voor havo C&M.
Andere punten uit dat wetsvoorstel zijn het afschaffen
van de vakken ANW en CKV en nog een paar kleine details
in naamgeving van vakken.
Meer ruimte
Het wetsvoorstel is bedoeld om scholen meer ruimte te bieden
in het curriculum bovenbouw havo en vwo voor de kernvakken
Nederlands, Engels, wiskunde en rekenen. Ook moet de
wetswijziging meer vrijheid aan de scholen geven wat betreft
hun culturele en vormende taak.
Het wetsvoorstel kunt u hier
bekijken. Uw reacties kunt u
hier
kwijt.
Nascholingscursus meetkunde TU/e
Het Vaksteunpunt Wiskunde van de Technische Universiteit
Eindhoven en Fontys organiseren dit najaar een nascholingscursus
meetkunde voor tweedegraads docenten maar ook voor eerstegraads
docenten die hun kennis willen opfrissen.
De twee bijeenkomsten vinden plaats op dinsdag 13 november 2012
en dinsdag 27 november 2012, op beide data van 16:00 tot 19:30 uur,
aan de TU/e.
Gratis
De nascholingscursus is gratis.
Meer informatie vindt u
via deze link.
Hans Sterk
Online nascholingsaanbod GeoGebra 2012-2013
Om wiskundedocenten te ondersteunen bij het gebruik van het gratis softwarepakket GeoGebra worden ook dit schooljaar een aantal GeoGebra nascholingscursussen georganiseerd via het leerplatform www.mathelo.net
- Basiscursus GeoGebra 4 is een tiendelige webcursus waarin de basistools om GeoGebra vlot te integreren in de klaspraktijk worden uitgelegd.
- Vernieuwingen in GeoGebra 4 is afgestemd op gevorderde gebruikers, die de minder voor de hand liggende gereedschappen willen ontdekken.
- GeoGebra van starter tot expert is een langlopende jaarcursus. De onbeperkte gebruiksmogelijkheden van GeoGebra worden geïllustreerd met originele voorbeelden in honderd instructielessen.
- Grafieken en analytische meetkunde omvat vooral interactief lesmateriaal en werkbladen in verband met analytische meetkunde en de studie van lineaire en kwadratische verbanden.
- De webcursus Extremumproblemen bestaat uit direct bruikbaar lesmateriaal met een grote collectie leerlingenwerkbladen en bijhorende GeoGebra applets.
- De webcursus Mathematiseren en onderzoekscompetentie wiskunde biedt eveneens een uitgebreide collectie aan origineel lesmateriaal, werkbladen en applets.
Wiskundedocenten kunnen individueel of in groep, thuis of op school, op een tijdstip naar keuze deze webcursussen volgen via het Mathelo leerplatform.
meer info via de website www.mathelo.net of per e-mail ivan@mathelo.net
|