nummer 611, 7 oktober 2012

Dit nummer wordt ge­stuurd naar ca. 3400 adres­sen.


De Wiskun­dE-brief is een digita­le nieuws­brief, gericht op wiskun­dedocen­ten in het voortge­zet onder­wijs, met als doel een snelle onder­linge uitwis­seling van informa­tie en menin­gen. De brief ver­schijnt buiten de school­vakan­ties onge­veer één keer per week. Via de website kunt u een gratis abonne­ment aanvra­gen.

Uw bijdra­gen zijn welkom op het emaila­dres van de redac­tie. Op onze website vindt u nadere details. De redac­tie behoudt zich steeds het recht voor, bijdra­gen in te korten of niet te publice­ren.

Op onze website kunt u oude nummers op onder­werp opzoe­ken en nalezen. Ook onze adver­tentie­tarie­ven en voor­waarden vindt u daar.


Inhoud van dit nummer:


Een heel nummer rekenen

De ver­plichte reken­toets maakt, nu hij steeds dichter­bij komt, veel gemoede­ren los. Daarom gaat deze wiskun­dE-brief hele­maal over het onder­werp 'rekenen'.

Blijft u uw uitge­sproken reac­ties sturen. Want over de reken­toets zijn we in Neder­land nog lang niet uitge­praat...

red.


Belachelijke voorwaarden rond de rekentoets

Met stomme verba­zing heb ik de situa­tie verno­men die bestaat rondom het afnemen van de reken­toets. Het jaren­lang gehan­teerde, didacti­sche princi­pe dat de aanpak belang­rijker is dat de uit­komst, wordt van tafel geveegd. En tot een behoor­lijke opbouw in moei­lijk­heids­graad zijn de makers van de reken­toets klaar­blijke­lijk niet in staat.

En waarom kan het niet met minder dan 60 vragen? Onzin, gewoon schrap­pen! Verder vind ik dat iedere leer­ling het recht moet hebben op het achter­af inkij­ken van de reken­toets. Dat geldt toch ook bij het eindexa­men? En ook de docen­ten worden buiten­spel gezet. Zij mogen niet oorde­len over het nakijk­model en krijgen geen inzicht in de opbouw van de cijfer.

Weige­ren
Op vrijdag 29 septem­ber 2012 heb ik na een onder­wijscar­rière van ruim 40 jaar af­scheid genomen. Ik heb in al die tijd nog niet eerder zoiets belache­lijks gezien. Als ik die reken­toetsen zou moeten afnemen, dan zou ik weige­ren. Ik heb nooit ge­staakt maar hier zou ik het voor doen!

Betty Straat­man


De rekentoets en het dictaat van de software

Ik heb met verba­zing gelezen hoe reken­toetsen afgeno­men zullen gaan worden. Omdat ik pas één jaar les geef, zal ik niet ingaan op alle wiskun­dige of didacti­sche manco's die er in de opzet van de reken­toets zitten. Maar na bijna 25 jaar ICT-erva­ring kan ik wel met recht reage­ren op het argu­ment dat je tijdens de toets niet terug kunt schake­len naar een vorige opgave omdat de softwa­re daar niet toe in staat is.

Het argu­ment dat de toets­vragen voor elke leer­ling random worden gekozen, slaat nergens op. Na het random kiezen kan een beetje behoor­lijk gepro­gram­meerde softwa­re best onthou­den welke toets­vragen er al zijn gemaakt. We laten de softwa­re toch niet bepalen hoe een toets wordt afgeno­men?

Risico
Ik krijg sterk de indruk dat er niet goed is nage­dacht over de invoe­ring van de reken­toetsen. Moeten we daar dan onze leerlin­gen mee confron­teren? Moeten we het risico lopen dat een leer­ling het diploma niet haalt vanwege een ver­plichte, zwaar tellen­de maar ondoor­dachte reken­toets?

Hope­lijk wordt er ergens geluis­terd naar alle bezwa­ren die ik om me heen hoor!

drs R.J. (Rob) Zuier­veld
Adel­bert College Wasse­naar


Meetkunde en verbanden in de rekentoets

Of ik het nu eens ben met de reken­toets of niet, dat weet ik zelf niet eens. Het maakt ook niets uit want in maart moeten mijn leerlin­gen die toets toch maken. Ik maak er met mijn collega's dus maar het beste van.

De invoe­ring van de reken­toets had tot doel om er voor te zorgen dat uitein­delijk ieder­een in de maat­schap­pij een bepaald basisni­veau rekenen heeft, hoofdza­kelijk om in het dage­lijks leven goed te kunnen functio­neren. Dit is kracht bijge­zet door de defini­tie van de referen­tieni­veau's en de daarin aange­brachte onder­verde­ling in domei­nen.

Geen meetkun­de en verban­den?
Tijdens de flits­bijeen­komst van 26 septem­ber 2012 in Eindho­ven kwam mij ter ore dat de 3S-reken­toets niet de domei­nen Meetkun­de en Verban­den zal gaan bevat­ten. Dit in verband met de overlap­ping met wiskun­de. Zo op het eerste gezicht lijkt dat een goed idee want wiskun­de B bevat inder­daad de domei­nen Meetkun­de en Verban­den al. Maar wiskun­de A en C niet!

Als het ministe­rie uitein­delijk kiest de 3S-reken­toets op het vwo en men besluit om, en ik denk dat dat gaat gebeu­ren, dezelf­de toets voor alle vwo-leerlin­gen te gebrui­ken, dan hebben we nog altijd geen meetkun­de en verban­den ge­toetst bij onze leerlin­gen met wiskun­de A en C. Dan is er geen sprake van een alge­meen geldend basisni­veau rekenen en schiet de reken­toets voor leerlin­gen met wiskun­de A en C zijn doel voorbij.

3F of uitbrei­den!
Volgens mij moet er óf voor 3F worden gekozen óf moet 3S worden uitge­breid met de domei­nen Meetkun­de en Verban­den. Doet men geen van tweeën, dan snap ik er niets meer van.

John Rom­bouts
Docent wiskun­de en coördi­nator rekenen
College Duren­dael, Oister­wijk


De rekentoets en de verantwoordelijkheid van de school

Naar aanlei­ding van de tekst ‘Flits­bijeen­komsten reken­toets’ in wiskun­dE-brief 610 heb ik onze conrec­tor onder­wijs een mail ge­stuurd. In die mail heb ik ge­vraagd of onze onder­wijsin­stel­ling zich niet als uitvoe­rende organi­satie maar meer als school met verant­woorde­lijk­heid zou kunnen opstel­len.

Een onder­wijsin­stel­ling die zich verant­woorde­lijk opstelt, weet dat zij mede bepaalt wat er in onder­wijs­land gebeurt. Zo’n onder­wijsin­stel­ling verzet zich tegen het afnemen van een toets die, zowel naar leerlin­gen als naar docen­ten, met zoveel geheim­zinnig­heden is omringd. Zo’n onder­wijsin­stel­ling zou mis­schien zelfs burger­lijk onge­hoor­zaam moeten zijn en de toets niet moeten afnemen.

Oproep
Ik wil alle collega’s die het niet eens zijn met de inhoud of uitvoe­ring van de reken­toets zoals die nu op de rol staat, willen oproe­pen om hun onvrede duide­lijk te maken bij hun school­leiding, bij het Steun­punt taal & rekenen VO, bij de VO-raad en bij hun poli­tiek verte­genwoor­diger op het gebied van onder­wijs.

Riet Bosman


De rekentoets: Waarom?

Ik heb de volgen­de, prangen­de vragen over de reken­toets.

  • Waarom is er geen opbouw in moei­lijk­heids­graad?
  • Waarom kunnen de leerlin­gen niet terug­schake­len naar een eerdere vraag?
  • Waarom heeft een leer­ling of docent geen recht op inzage van de gemaak­te toets? Dat mag toch immers ook bij het eindexa­men?
  • Waarom mogen docen­ten niet oorde­len over het nakijk­model?
  • En waarom krijgen docen­ten geen inzicht in de opbouw van het cijfer?

Hans van der Kleij
Adel­bert College Wasse­naar


Rekenscores bekijken met Examenmanager

Ik las in wiskun­debrief 610 in het artikel over de reken­toets dat de scores per vraag niet kunnen worden inge­zien. Maar dat is wel dege­lijk moge­lijk.

In Examen­manager, het program­ma waarmee je de toetsen klaar kunt zetten, kan meteen nadat een leer­ling de toets heeft afgeslo­ten, gekeken worden welke vragen er goed zijn gemaakt. Per klas zijn de scores in te zien en ook per leer­ling zie je per onder­deel de score. Het is wel flink wat werk maar je kunt dus achter­af bekij­ken wat er bij een leer­ling tijdens het maken van de reken­toets mis is gegaan.

Geheim­houding
Op de bijeen­komsten over de pilot reken­toets is ook nog bena­drukt dat geheim­houding van de opgaven van groot belang is. Ik weet dus niet in hoever­re het bij de echte reken­toets is toege­staan om een leer­ling nog­maals naar de vragen te laten kijken met de antwoor­den erbij. Volgens mij is het sowieso niet moge­lijk om buiten de 2 weken in maart de reken­toetsen te openen. Je zou dus meteen na afname moeten kijken met leerlin­gen die niet hoog ge­scoord hebben. Dat lijkt me niet handig omdat de leer­ling dan nog niet weet of hij ge­slaagd is.

De oefen­toets kan trou­wens wèl het hele jaar door gedaan en inge­zien worden

Johan Haas­akker
Konin­gin Wilhel­mina College, Culem­borg


Negende Bartjens rekendictee

Op woens­dag 10 oktober start de online voorron­de van Bart­jens Reken­dictee 2012. De voorron­de start op de web­sites van De Stentor, van Bart­jens Reken­dictee, van de Hoge­school Utrecht, van Windes­heim en van Rabo­bank IJssel­delta. De online voorron­de wordt gehou­den van 10 oktober tot 11 novem­ber 2012.

De online voorron­de is nu ook ge­schikt gemaakt voor tablets en smart­phones. De beste en snelste kandida­ten worden samen met de win­naars van de overige voorron­des uitgeno­digd voor de finale van het negende Bart­jens Reken­dictee.

De finale is op vrijdag 23 novem­ber op Windes­heim in Zwolle. Dit jaar is Thom de Graaf, oud burge­meester van Nijme­gen en voorzit­ter van de HBO-raad, de jury­voorzit­ter.


Adver­tenties

Voor voor­waarden en tarie­ven: zie www.wiskun­debrief.nl


Leiding geven aan de wiskundesectie

In deze trai­ning krijgt u kennis, inzicht en vaardig­heden hoe leiding te geven aan de wiskun­desec­tie: vergade­ring of werkbe­spre­king, omgaan met proble­men binnen de sectie, contact met school­leiding, rekenen in relatie tot wiskun­de, leider­schap, werken in een profes­sionele cultuur.


Informatiebijeenkomsten Moderne Wiskunde

Moderne Wiskun­de organi­seert in novem­ber informa­tiebij­eenkom­sten, waarbij u onder andere kennis kunt maken met de 10e editie onder­bouw en de nieuwe editie Rekenen. Meld u aan op www.moderne­wiskun­de.noord­hoff.nl.


redactie:Gerard Koolstra en Ton Groeneveld
email:redactie@wiskundebrief.nl
website:www.wiskundebrief.nl