nummer 611, 7 oktober 2012Dit nummer wordt gestuurd naar ca. 3400 adressen.
De WiskundE-brief is een digitale nieuwsbrief, gericht op wiskundedocenten in het voortgezet onderwijs,
met als doel een snelle onderlinge uitwisseling van informatie en meningen. De brief verschijnt buiten de schoolvakanties ongeveer één keer per week.
Via de website kunt u een gratis abonnement aanvragen.Uw bijdragen zijn welkom op het
emailadres van de redactie. Op onze website vindt u nadere details.
De redactie behoudt zich steeds het recht voor, bijdragen in te korten of niet te publiceren. Op onze
website kunt u oude nummers op onderwerp opzoeken en nalezen.
Ook onze advertentietarieven en voorwaarden vindt u daar.
Inhoud van dit nummer:
Een heel nummer rekenen
De verplichte rekentoets maakt, nu hij steeds dichterbij komt,
veel gemoederen los. Daarom gaat deze wiskundE-brief helemaal
over het onderwerp 'rekenen'.
Blijft u uw uitgesproken reacties sturen. Want over de rekentoets
zijn we in Nederland nog lang niet uitgepraat...
red.
Belachelijke voorwaarden rond de rekentoets
Met stomme verbazing heb ik de situatie vernomen die bestaat rondom
het afnemen van de rekentoets. Het jarenlang gehanteerde, didactische principe
dat de aanpak belangrijker is dat de uitkomst, wordt van tafel geveegd.
En tot een behoorlijke opbouw in moeilijkheidsgraad zijn de makers van
de rekentoets klaarblijkelijk niet in staat.
En waarom kan het niet met minder dan 60 vragen? Onzin, gewoon schrappen!
Verder vind ik dat iedere leerling het recht moet hebben op het achteraf
inkijken van de rekentoets. Dat geldt toch ook bij het eindexamen? En ook
de docenten worden buitenspel gezet. Zij mogen niet oordelen over het
nakijkmodel en krijgen geen inzicht in de opbouw van de cijfer.
Weigeren
Op vrijdag 29 september 2012 heb ik na een onderwijscarrière van ruim
40 jaar afscheid genomen. Ik heb in al die tijd nog niet eerder zoiets
belachelijks gezien. Als ik die rekentoetsen zou moeten afnemen, dan zou
ik weigeren. Ik heb nooit gestaakt maar hier zou ik het voor doen!
Betty Straatman
De rekentoets en het dictaat van de software
Ik heb met verbazing gelezen hoe rekentoetsen afgenomen zullen
gaan worden. Omdat ik pas één jaar les geef, zal ik niet ingaan
op alle wiskundige of didactische manco's die er in de opzet van
de rekentoets zitten. Maar na bijna 25 jaar ICT-ervaring kan ik wel
met recht reageren op het argument dat je tijdens de toets niet
terug kunt schakelen naar een vorige opgave omdat de software daar
niet toe in staat is.
Het argument dat de toetsvragen voor elke leerling random worden
gekozen, slaat nergens op. Na het random kiezen kan een beetje behoorlijk
geprogrammeerde software best onthouden welke toetsvragen er al zijn
gemaakt. We laten de software toch niet bepalen hoe een toets wordt afgenomen?
Risico
Ik krijg sterk de indruk dat er niet goed is nagedacht over de invoering
van de rekentoetsen. Moeten we daar dan onze leerlingen mee confronteren?
Moeten we het risico lopen dat een leerling het diploma niet haalt
vanwege een verplichte, zwaar tellende maar ondoordachte rekentoets?
Hopelijk wordt er ergens geluisterd naar alle bezwaren die ik om me heen
hoor!
drs R.J. (Rob) Zuierveld
Adelbert College Wassenaar
Meetkunde en verbanden in de rekentoets
Of ik het nu eens ben met de rekentoets of niet, dat
weet ik zelf niet eens. Het maakt ook niets uit want
in maart moeten mijn leerlingen die toets toch maken. Ik
maak er met mijn collega's dus maar het beste van.
De invoering van de rekentoets had tot doel om er voor te zorgen
dat uiteindelijk iedereen in de maatschappij een bepaald basisniveau
rekenen heeft, hoofdzakelijk om in het dagelijks leven goed te kunnen
functioneren. Dit is kracht bijgezet door de definitie van de
referentieniveau's en de daarin aangebrachte onderverdeling in domeinen.
Geen meetkunde en verbanden?
Tijdens de flitsbijeenkomst van 26 september 2012 in Eindhoven kwam mij
ter ore dat de 3S-rekentoets niet de domeinen Meetkunde en Verbanden zal
gaan bevatten. Dit in verband met de overlapping met wiskunde. Zo op het
eerste gezicht lijkt dat een goed idee want wiskunde B bevat inderdaad de
domeinen Meetkunde en Verbanden al. Maar wiskunde A en C niet!
Als het ministerie uiteindelijk kiest de 3S-rekentoets op het vwo en
men besluit om, en ik denk dat dat gaat gebeuren, dezelfde toets voor
alle vwo-leerlingen te gebruiken, dan hebben we nog altijd geen meetkunde
en verbanden getoetst bij onze leerlingen met wiskunde A en C. Dan is er
geen sprake van een algemeen geldend basisniveau rekenen en schiet
de rekentoets voor leerlingen met wiskunde A en C zijn doel voorbij.
3F of uitbreiden!
Volgens mij moet er óf voor 3F worden gekozen óf moet 3S worden uitgebreid
met de domeinen Meetkunde en Verbanden. Doet men geen van tweeën, dan snap
ik er niets meer van.
John Rombouts
Docent wiskunde en coördinator rekenen
College Durendael, Oisterwijk
De rekentoets en de verantwoordelijkheid van de school
Naar aanleiding van de tekst Flitsbijeenkomsten rekentoets
in wiskundE-brief 610
heb ik onze conrector onderwijs een mail gestuurd. In die mail
heb ik gevraagd of onze onderwijsinstelling zich niet als
uitvoerende organisatie maar meer als school met verantwoordelijkheid
zou kunnen opstellen.
Een onderwijsinstelling die zich verantwoordelijk opstelt, weet dat
zij mede bepaalt wat er in onderwijsland gebeurt. Zon onderwijsinstelling
verzet zich tegen het afnemen van een toets die, zowel naar leerlingen
als naar docenten, met zoveel geheimzinnigheden is omringd. Zon
onderwijsinstelling zou misschien zelfs burgerlijk ongehoorzaam moeten
zijn en de toets niet moeten afnemen.
Oproep
Ik wil alle collegas die het niet eens zijn met de inhoud of uitvoering
van de rekentoets zoals die nu op de rol staat, willen oproepen om hun
onvrede duidelijk te maken bij hun schoolleiding, bij het
Steunpunt taal & rekenen VO,
bij de
VO-raad
en bij hun politiek vertegenwoordiger op het gebied van onderwijs.
Riet Bosman
De rekentoets: Waarom?
Ik heb de volgende, prangende vragen over de rekentoets.
- Waarom is er geen opbouw in moeilijkheidsgraad?
- Waarom kunnen de leerlingen niet terugschakelen naar een eerdere vraag?
- Waarom heeft een leerling of docent geen recht op inzage van de gemaakte toets?
Dat mag toch immers ook bij het eindexamen?
- Waarom mogen docenten niet oordelen over het nakijkmodel?
- En waarom krijgen docenten geen inzicht in de opbouw van het cijfer?
Hans van der Kleij
Adelbert College Wassenaar
Rekenscores bekijken met Examenmanager
Ik las in
wiskundebrief 610
in het artikel over de rekentoets dat de scores per vraag
niet kunnen worden ingezien. Maar dat is wel degelijk mogelijk.
In Examenmanager, het programma waarmee je de toetsen klaar kunt
zetten, kan meteen nadat een leerling de toets heeft afgesloten, gekeken
worden welke vragen er goed zijn gemaakt. Per klas zijn de scores in
te zien en ook per leerling zie je per onderdeel de score. Het is wel
flink wat werk maar je kunt dus achteraf bekijken wat er bij een
leerling tijdens het maken van de rekentoets mis is gegaan.
Geheimhouding
Op de bijeenkomsten over de pilot rekentoets is ook nog benadrukt
dat geheimhouding van de opgaven van groot belang is. Ik weet dus niet
in hoeverre het bij de echte rekentoets is toegestaan om een
leerling nogmaals naar de vragen te laten kijken met de antwoorden
erbij. Volgens mij is het sowieso niet mogelijk om buiten de 2 weken
in maart de rekentoetsen te openen. Je zou dus meteen na afname moeten
kijken met leerlingen die niet hoog gescoord hebben. Dat lijkt me
niet handig omdat de leerling dan nog niet weet of hij geslaagd is.
De oefentoets kan trouwens wèl het hele jaar door gedaan en ingezien
worden
Johan Haasakker
Koningin Wilhelmina College, Culemborg
Negende Bartjens rekendictee
Op woensdag 10 oktober start de online voorronde van Bartjens
Rekendictee 2012. De voorronde start op de websites van
De Stentor, van Bartjens Rekendictee, van de Hogeschool Utrecht,
van Windesheim en van Rabobank IJsseldelta. De online voorronde
wordt gehouden van 10 oktober tot 11 november 2012.
De online voorronde is nu ook geschikt gemaakt voor tablets en smartphones.
De beste en snelste kandidaten worden samen met de winnaars van de overige
voorrondes uitgenodigd voor de finale van het negende Bartjens Rekendictee.
De finale is op vrijdag 23 november op Windesheim in Zwolle. Dit jaar is
Thom de Graaf, oud burgemeester van Nijmegen en voorzitter van de HBO-raad,
de juryvoorzitter.
Advertenties
Leiding geven aan de wiskundesectie
In deze training krijgt u kennis, inzicht en vaardigheden
hoe leiding te geven aan de wiskundesectie: vergadering of
werkbespreking, omgaan met problemen binnen de sectie,
contact met schoolleiding, rekenen in relatie tot wiskunde,
leiderschap, werken in een professionele cultuur.
Informatiebijeenkomsten Moderne Wiskunde
Moderne Wiskunde organiseert in november informatiebijeenkomsten,
waarbij u onder andere kennis kunt maken met de 10e editie onderbouw
en de nieuwe editie Rekenen. Meld u aan op
www.modernewiskunde.noordhoff.nl.
|