WiskundE-brief nummer 604 01-07-2012Dit nummer wordt gestuurd naar ruim 3200 adressen.
De WiskundE-brief is een digitale nieuwsbrief gericht op wiskundedocenten in het voortgezet onderwijs,
met als doel een snelle onderlinge uitwisseling van informatie en meningen. De brief verschijnt buiten
de schoolvakanties ongeveer één keer per week. Via de website
kunt u een gratis abonnement aanvragen.
Uw bijdragen zijn welkom op het emailadres van de redactie.
Op onze website vindt u nadere details. De redactie behoudt
zich steeds het recht voor, bijdragen in te korten of niet te publiceren.
Op onze website kunt u oude nummers op onderwerp opzoeken en
nalezen. Ook onze advertentietarieven en voorwaarden vindt u
daar.
Inhoud van dit nummer:
Betekenis van (werk)woorden in examens
Regelmatig is er, bijvoorbeeld op examenfora van de NVvW, discussie
over de precieze betekenis van woorden als bereken, algebraïsch of exact. Een leidraad hierbij is het
nomenclatuurrapport
uit 2007, dat echter geen officiële status heeft.
In het verleden is in de wiskundE-brief herhaaldelijk gepleit voor (meer)
duidelijkheid. Zie bijvoorbeeld
wiskundE-brief 564.
Verschillen
In elke (concept) syllabus 2014 havo-vwo, te bekijken via onze eindexamenepagina, staat nu als bijlage een lijst van examen(werk)woorden. In grote lijnen komt deze lijst overeen met die in het nomenclatuurrapport 2007 (NR). Er zijn echter wel een paar verschillen:
Sommige betekenissen, zoals die van bewijzen, exact en algebraïsch, hoeven niet door leerlingen met wiskunde A/C gekend te worden. Dat betekent niet dat deze woorden niet gebruikt kunnen worden. Maar als zon woord in een wiskunde A/C examen staat, wordt ter plekke aangegeven hoe het verstaan moet worden. Hoewel de lijst formeel nog niet geldig is bij de eerstvolgende eindexamens, is het te hopen dat er nu wat meer helderheid is ontstaan met betrekking tot de vraagstelling in eindexamens. gk Vijven en zessen
Soms wil je als redactie weleens een toevoeging aan een artikel geven
om wat duidelijkheid te verschaffen. En soms sla je daarbij de plank
dan helemaal mis.
Zo wees Marja Bos ons op het feit dat onze redactionele toevoeging in het
artikel van Bert Willems
(wiskundE-brief 603) niet klopte.
Het boekje met de titel "vijven en zessen" is van de hand van A.D. de Groot en
is pas in de zestiger jaren verschenen. Dat boekje verwijst naar "de wet van
Posthumus", die wél uit 1940 is.
Blij verrast met hoge N-term (reactie)
Evenals mijn collegas van het Sint-Maartens College in
Voorburg
(zie wiskundE-brief 603)
vond ik het examen vwo wiskunde B in de eerste periode
aan de makkelijke kant. En het examen van het tweede tijdvak leek zo
mogelijk nog makkelijker.
Met de hoge N-term scoorden ook mijn leerlingen op het CE gemiddeld een punt
hoger dan op het SE. Ook ik werk met Getal & Ruimte en mijn schoolexamens
zijn eveneens pittig maar op niveau. Zoals collega Joop van de Vaart opmerkte,
is het soms moeilijk om vast te houden aan een stevige aanpak van het wiskunde B
onderwijs als het examenniveau zo laag is.
Bewuste keuze
Het niveau van mijn lessen aanpassen aan het examenniveau is voor mij geen optie. Ik bereid mijn vwo wiskunde B leerlingen niet (alleen) voor op het examen maar bovenal ook op (studie)vaardigheden die nodig zijn voor het succesvol volgen van een exacte vervolgopleiding. Bij terugrapportage melden mijn oud-leerlingen mij meestal uitstekende studieresultaten omdat zij goed voorbereid aan hun exacte studie begonnen zijn en, ondanks een stevige aanpak van de wiskunde B, een bewuste keuze voor een exacte vervolgopleiding hebben gemaakt. In het belang van hun leerlingen hoop ik niet dat Joop en andere collegas daadwerkelijk de leerstof van wiskunde B op een laag pitje zullen gaan behandelen, gericht op het behalen van een voldoende op het eindexamen. De samenleving is daarmee gediend en onze leerlingen zullen ons daarvoor dankbaar zijn. Frans Holtzer, Stad en Esch Meppel De Nederlandse Khan Academie
Gebaseerd op de Amerikaanse Khan Academy is er nu ook
de Nederlandse Khan Academie
(www.khanacademie.nl),
een online platform waar gratis onderwijs wordt aangeboden in
de vorm van uitlegvideos en oefeningen.
Op dit moment is de Khan Academie bezig met het vertalen van
bestaande Engelstalige reken- en wiskundevideos en oefeningen naar
het Nederlands. Uiteindelijk wil de Khan Academie ook andere vakken
gaan aanbieden.
Lijkt het je ook leuk om mee te werken aan de ontwikkeling van de
Khan Academie? Ga dan naar
www.khanacademie.nl/helpmee
en kijk hoe jij een bijdrage kunt leveren.
Minke Kiers, Khan Academie
Vakantie
Als ik dit artikel schrijf, ben ik net terug van de vwo diploma-uitreiking.
Ik weet niet hoe dat met u gaat maar ik word van die gebeurtenis altijd
erg weemoedig. Je neemt afscheid van leerlingen die, met een diploma in hun
knuistjes, ineens volwassen zijn. Leerlingen die je wellicht nooit meer zult
zien en die jou waarschijnlijk ook snel vergeten zullen zijn.
Nog dieper raken mij tijdens zo'n gelegenheid de kandidaten die het net niet hebben
gehaald. Die kanjers die het tijdens de uitreiking op kunnen brengen om, vaak met
ogen vol tranen, hun succesvolle kameraden welgemeend te feliciteren. En ik, ploert
dat ik ben, voel mij in een flink aantal gevallen de oorzaak van hun falen. Met mijn
o zo geweldige vak wiskunde!
Heel veel
Ik verdring in die gevallen mijn emoties meestal door uit mijn hoofd sommetjes te maken. Dat is een beetje vreemd, ik geef het toe, maar ik ben dan ook wiskundeleraar. Zo heb ik vanmiddag bijvoorbeeld eens geprobeerd om uit mijn hoofd een schatting te maken van hoeveel mensen er de afgelopen jaren zonder wiskunde gelukkig zijn geworden. Na ampel rekenwerk kwam ik op het eenvoudige antwoord: heel veel! Vier variëteiten "Hoe belangrijk is wiskunde dan eigenlijk wel?", vroeg ik mij daarna meteen af. Belangrijker dan Geschiedenis? Spaans? Biologie? Geschiedenis geeft je op zijn minst een goede kijk op de natuur van de mens. Met Spaans kun je je op de halve wereld verstaanbaar maken. En de biologie biedt je inzicht in het functioneren van je lijf en je levende omgeving. Maar wat voor waardevolle inzichten biedt de wiskunde je? Waar haalt dat vak het recht vandaan om op het vwo in maar liefst vier variëteiten te existeren? Waarom is wiskunde verplicht en kun je als vwo scholier prachtige vakken als geschiedenis, Spaans en biologie gewoon laten vallen? Toe aan vakantie Waarom is het toch zo belangrijk dat je met wortels en logaritmen kunt rekenen? Dat je met de abc-formule kunt werken of de merkwaardige producten uit je hoofd weet? Dat je kunt controleren of iets normaal verdeeld is. Ik weet heus wel dat we in onze samenleving mensen nodig hebben die dat soort dingen kunnen. Maar waarom moeten vwo leerlingen dat toch in hemelsnaam allemaal kunnen? En waarom moet een moderne burger in deze tijd van computers, iPads en smartphones trouwens nog goed kunnen hoofdrekenen? Wat is er in ons docenten gevaren dat we collectief zo'n aversie aan het ontwikkelen zijn tegen de rekenmachine? U merkt het, collegae. Het gaat niet goed met mij. Ik ben buitengemeen ernstig aan vakantie toe. Onzalig Ik wens ook u een verfrissende vakantie toe. En maakt u zich vooral niet ongerust. Ik verzeker u dat ik in september al die onzalige gedachten weer kwijt ben. En dan doe ik met veel plezier, en helemaal overtuigd van de waarde van mijn vak, gewoon weer een jaar met u mee. Ton Groeneveld Laatste wiskundE-brief
Het schooljaar 2011-2012 is of loopt ten einde. Het was een heftig jaar met veel
bewegingen in onderwijsland, een eerste aanscherping van de eindexameneisen
en hopelijk ook voor u toch bevredigende eindexamenresultaten.
De redactie van de wiskundE-brief gaat een aantal weken van de
vakantie genieten. Daarom zal de eerstvolgende wiskundE-brief pas weer begin september
verschijnen. Wij bedanken u voor de vele reacties en bijdragen die wij in het
afgelopen schooljaar mochten ontvangen. We rekenen voor het schooljaar 2012-2013
uiteraard ook weer op uw medewerking.
Een hele fijne vakantie toegewenst.
Gerard Koolstra en Ton Groeneveld
AdvertentiesVoor voorwaarden en tarieven: zie www.wiskundebrief.nlDe Rekentoets halen in 2012/2013
In het schooljaar 2012/2013 kunnen leerlingen in voor-examenklassen
(3 vmbo, 4 havo en 5 vwo) meedoen aan de pilot-rekentoets 2F en 3F
in maart 2013. Halen ze die toets, dan hebben ze meteen ook aan de
examenverplichting voldaan!
De APS-studiemiddag is bedoeld voor docenten die direct aan de slag
willen in een voor-examenklas. Ga naar
onze activiteitenagenda voor meer informatie.
Opbrengstgericht werken aan de referentieniveaus (2 oktober)
Om de opbrengsten van het onderwijs verder te verhogen, zijn de
referentieniveaus taal en rekenen ontwikkeld. Tijdens deze
conferentie spijkert u doelgericht kennis bij, krijgt
persoonlijk advies en gaat u naar huis met een concreet actieplan
voor uw school.
Schrijf u in via:
www.cps.nl/conferentiereferentievo.
Conferentie Referentieniveaus: van wat naar hoe (4 oktober)
De referentieniveaus maken concreet wat kinderen in hun
schoolloopbaan moeten kennen en kunnen. Scholen bepalen zelf
"hoe" ze deze normen gaan halen. Terecht roept dat veel vragen
op. Op deze conferentie helpt CPS om referentieniveaus op de
juiste manier in te zetten.
Schrijf u in via:
www.cps.nl/conferentiereferentiepo.
Word eerstegraads docent bij de HAN in Nijmegen
Bent u tweedegraads leraar en wilt u de stap naar de bovenbouw
maken? Toe aan uitbreiding van uw vakkennis en vernieuwing van
leerarrangementen havo/vwo? Tijd voor een mastertitel? Kom naar
de open avond op 22 augustus voor de Master Leraar Wiskunde.
Lees meer...
|