WiskundE-brief nummer 604   01-07-2012

Dit nummer wordt gestuurd naar ruim 3200 adressen.


redactie:Gerard Koolstra en Ton Groeneveld
email:redactie@wiskundebrief.nl
website:www.wiskundebrief.nl

De WiskundE-brief is een digitale nieuwsbrief gericht op wiskundedocenten in het voortgezet onderwijs, met als doel een snelle onderlinge uitwisseling van informatie en meningen. De brief verschijnt buiten de schoolvakanties ongeveer één keer per week. Via de website kunt u een gratis abonnement aanvragen.

Uw bijdragen zijn welkom op het emailadres van de redactie. Op onze website vindt u nadere details. De redactie behoudt zich steeds het recht voor, bijdragen in te korten of niet te publiceren.

Op onze website kunt u oude nummers op onderwerp opzoeken en nalezen. Ook onze advertentietarieven en voorwaarden vindt u daar.


Inhoud van dit nummer:


Betekenis van (werk)woorden in examens

Regelmatig is er, bijvoorbeeld op examenfora van de NVvW, discussie over de precieze betekenis van woorden als bereken, algebraïsch of exact. Een leidraad hierbij is het nomenclatuurrapport uit 2007, dat echter geen officiële status heeft.

In het verleden is in de wiskundE-brief herhaaldelijk gepleit voor (meer) duidelijkheid. Zie bijvoorbeeld wiskundE-brief 564.

Verschillen
In elke (concept) syllabus 2014 havo-vwo, te bekijken via onze eindexamenepagina, staat nu als bijlage een lijst van examen(werk)woorden. In grote lijnen komt deze lijst overeen met die in het nomenclatuurrapport 2007 (NR). Er zijn echter wel een paar verschillen:

  • Bij het woord exact staat dat de antwoorden niet benaderd mogen worden. In het NR stond slechts dat het eindantwoord niet benaderd mocht worden.
  • Bij algebraïsch staat uitdrukkelijk dat tussenantwoorden en eindantwoord benaderd mogen worden. In het NR werd alleen de benadering van het eindantwoord genoemd.
  • Bij aantonen, bewijzen en afleiden (van een formule) staat nu: "In het algemeen geldt dat het gestelde controleren door middel van één of meer voorbeelden niet voldoet".
  • Bij schatten is een toelichting vereist. In het NR was dat niet zo.
  • Bij bepalen, berekenen, oplossen (zonder verdere toevoeging) en onderzoeken is de toevoeging over het (verslag doen van het) gebruik van de grafische rekenmachine verdwenen. Wel geldt uiteraard de regel die ook in de correctievoorschriften is te lezen: “Bij de betreffende vragen (waar de GR gebruikt wordt, gk) doen de kandidaten er verslag van hoe zij de GR gebruiken.
  • Bij het tekenen van een grafiek is de toevoeging dat er expliciet gevraagd moet worden naar een toelichting, verdwenen.
  • De omschrijving van wat er gedaan moet worden bij het oplossen van een ongelijkheid, is vervallen.

Wiskunde A/C
Sommige betekenissen, zoals die van bewijzen, exact en algebraïsch, hoeven niet door leerlingen met wiskunde A/C gekend te worden. Dat betekent niet dat deze woorden niet gebruikt kunnen worden. Maar als zo’n woord in een wiskunde A/C examen staat, “wordt ter plekke aangegeven hoe het verstaan moet worden”.

Hoewel de lijst formeel nog niet geldig is bij de eerstvolgende eindexamens, is het te hopen dat er nu wat meer helderheid is ontstaan met betrekking tot de vraagstelling in eindexamens.

gk


Vijven en zessen

Soms wil je als redactie weleens een toevoeging aan een artikel geven om wat duidelijkheid te verschaffen. En soms sla je daarbij de plank dan helemaal mis.

Zo wees Marja Bos ons op het feit dat onze redactionele toevoeging in het artikel van Bert Willems (wiskundE-brief 603) niet klopte. Het boekje met de titel "vijven en zessen" is van de hand van A.D. de Groot en is pas in de zestiger jaren verschenen. Dat boekje verwijst naar "de wet van Posthumus", die wél uit 1940 is.


Blij verrast met hoge N-term (reactie)

Evenals mijn collega’s van het Sint-Maartens College in Voorburg (zie wiskundE-brief 603) vond ik het examen vwo wiskunde B in de eerste periode aan de makkelijke kant. En het examen van het tweede tijdvak leek zo mogelijk nog makkelijker.

Met de hoge N-term scoorden ook mijn leerlingen op het CE gemiddeld een punt hoger dan op het SE. Ook ik werk met Getal & Ruimte en mijn schoolexamens zijn eveneens pittig maar op niveau. Zoals collega Joop van de Vaart opmerkte, is het soms moeilijk om vast te houden aan een stevige aanpak van het wiskunde B onderwijs als het examenniveau zo laag is.

Bewuste keuze
Het niveau van mijn lessen aanpassen aan het examenniveau is voor mij geen optie. Ik bereid mijn vwo wiskunde B leerlingen niet (alleen) voor op het examen maar bovenal ook op (studie)vaardigheden die nodig zijn voor het succesvol volgen van een exacte vervolgopleiding. Bij terugrapportage melden mijn oud-leerlingen mij meestal uitstekende studieresultaten omdat zij goed voorbereid aan hun exacte studie begonnen zijn en, ondanks een stevige aanpak van de wiskunde B, een bewuste keuze voor een exacte vervolgopleiding hebben gemaakt.

In het belang van hun leerlingen hoop ik niet dat Joop en andere collega’s daadwerkelijk de leerstof van wiskunde B “op een laag pitje” zullen gaan behandelen, gericht op het behalen van een voldoende op het eindexamen. De samenleving is daarmee gediend en onze leerlingen zullen ons daarvoor dankbaar zijn.

Frans Holtzer, Stad en Esch Meppel


De Nederlandse Khan Academie

Gebaseerd op de Amerikaanse Khan Academy is er nu ook de Nederlandse Khan Academie (www.khanacademie.nl), een online platform waar gratis onderwijs wordt aangeboden in de vorm van uitlegvideo’s en oefeningen.

Op dit moment is de Khan Academie bezig met het vertalen van bestaande Engelstalige reken- en wiskundevideo’s en oefeningen naar het Nederlands. Uiteindelijk wil de Khan Academie ook andere vakken gaan aanbieden.

Lijkt het je ook leuk om mee te werken aan de ontwikkeling van de Khan Academie? Ga dan naar www.khanacademie.nl/helpmee en kijk hoe jij een bijdrage kunt leveren.

Minke Kiers, Khan Academie


Va­kan­tie

Als ik dit ar­ti­kel schrijf, ben ik net te­rug van de vwo di­plo­ma-uit­rei­king. Ik weet niet hoe dat met u gaat maar ik word van die ge­beur­te­nis al­tijd erg wee­moe­dig. Je neemt af­scheid van leer­lin­gen die, met een di­plo­ma in hun knuist­jes, in­eens vol­was­sen zijn. Leer­lin­gen die je wel­licht nooit meer zult zien en die jou waar­schijn­lijk ook snel ver­ge­ten zul­len zijn.

Nog die­per ra­ken mij tij­dens zo'n ge­le­gen­heid de kan­di­da­ten die het net niet heb­ben ge­haald. Die kan­jers die het tij­dens de uit­rei­king op kun­nen bren­gen om, vaak met o­gen vol tra­nen, hun suc­ces­vol­le ka­me­ra­den wel­ge­meend te fe­li­ci­te­ren. En ik, ploert dat ik ben, voel mij in een flink aan­tal ge­val­len de oor­zaak van hun falen. Met mijn o zo ge­wel­di­ge vak wis­kun­de!

Heel veel
Ik ver­dring in die ge­val­len mijn e­mo­ties mees­tal door uit mijn hoofd som­me­tjes te ma­ken. Dat is een beet­je vreemd, ik geef het toe, maar ik ben dan ook wis­kun­de­le­raar. Zo heb ik van­mid­dag bij­voor­beeld eens ge­pro­beerd om uit mijn hoofd een schat­ting te ma­ken van hoe­veel men­sen er de af­ge­lo­pen ja­ren zon­der wis­kun­de ge­luk­kig zijn ge­wor­den. Na ampel re­ken­werk kwam ik op het een­vou­di­ge ant­woord: heel veel!

Vier va­rië­tei­ten
"Hoe be­lang­rijk is wis­kun­de dan ei­gen­lijk wel?", vroeg ik mij daar­na met­een af. Be­lang­rij­ker dan Ge­schie­de­nis? Spaans? Bi­o­lo­gie? Ge­schie­de­nis geeft je op zijn minst een goe­de kijk op de na­tuur van de mens. Met Spaans kun je je op de hal­ve we­reld ver­staan­baar ma­ken. En de bi­o­lo­gie biedt je in­zicht in het func­ti­o­ne­ren van je lijf en je le­ven­de om­ge­ving.

Maar wat voor waar­de­vol­le in­zich­ten biedt de wis­kun­de je? Waar haalt dat vak het recht van­daan om op het vwo in maar liefst vier va­rië­tei­ten te exis­te­ren? Waar­om is wis­kun­de ver­plicht en kun je als vwo scho­lier prach­ti­ge vak­ken als ge­schie­de­nis, Spaans en bi­o­lo­gie ge­woon la­ten val­len?

Toe aan va­kan­tie
Waar­om is het toch zo be­lang­rijk dat je met wor­tels en lo­ga­rit­men kunt re­ke­nen? Dat je met de abc-for­mu­le kunt wer­ken of de merk­waar­di­ge pro­duc­ten uit je hoofd weet? Dat je kunt con­tro­le­ren of iets nor­maal ver­deeld is. Ik weet heus wel dat we in on­ze sa­men­le­ving men­sen no­dig heb­ben die dat soort din­gen kun­nen. Maar waar­om moe­ten vwo leerlingen dat toch in he­mels­naam al­le­maal kun­nen?

En waar­om moet een mo­der­ne bur­ger in de­ze tijd van com­pu­ters, iPads en smart­pho­nes trou­wens nog goed kun­nen hoofd­re­ke­nen? Wat is er in ons do­cen­ten ge­va­ren dat we col­lec­tief zo'n a­ver­sie aan het ont­wik­ke­len zijn te­gen de re­ken­ma­chi­ne?

U merkt het, col­le­gae. Het gaat niet goed met mij. Ik ben bui­ten­ge­meen ern­stig aan va­kan­tie toe.

On­za­lig
Ik wens ook u een ver­fris­sen­de va­kan­tie toe. En maakt u zich voor­al niet on­ge­rust. Ik ver­ze­ker u dat ik in sep­tem­ber al die on­za­li­ge ge­dach­ten weer kwijt ben. En dan doe ik met veel ple­zier, en he­le­maal o­ver­tuigd van de waar­de van mijn vak, ge­woon weer een jaar met u mee.

Ton Groe­ne­veld


Laatste wiskundE-brief

Het schooljaar 2011-2012 is of loopt ten einde. Het was een heftig jaar met veel bewegingen in onderwijsland, een eerste aanscherping van de eindexameneisen en hopelijk ook voor u toch bevredigende eindexamenresultaten.

De redactie van de wiskundE-brief gaat een aantal weken van de vakantie genieten. Daarom zal de eerstvolgende wiskundE-brief pas weer begin september verschijnen. Wij bedanken u voor de vele reacties en bijdragen die wij in het afgelopen schooljaar mochten ontvangen. We rekenen voor het schooljaar 2012-2013 uiteraard ook weer op uw medewerking.

Een hele fijne vakantie toegewenst.

Gerard Koolstra en Ton Groeneveld


Advertenties

Voor voorwaarden en tarieven: zie www.wiskundebrief.nl


De Rekentoets halen in 2012/2013

In het schooljaar 2012/2013 kunnen leerlingen in voor-examenklassen (3 vmbo, 4 havo en 5 vwo) meedoen aan de pilot-rekentoets 2F en 3F in maart 2013. Halen ze die toets, dan hebben ze meteen ook aan de examenverplichting voldaan!

De APS-studiemiddag is bedoeld voor docenten die direct aan de slag willen in een voor-examenklas. Ga naar onze activiteitenagenda voor meer informatie.


Opbrengstgericht werken aan de referentieniveaus (2 oktober)

Om de opbrengsten van het onderwijs verder te verhogen, zijn de referentieniveaus taal en rekenen ontwikkeld. Tijdens deze conferentie spijkert u doelgericht kennis bij, krijgt persoonlijk advies en gaat u naar huis met een concreet actieplan voor uw school.

Schrijf u in via: www.cps.nl/conferentiereferentievo.


Conferentie Referentieniveaus: van wat naar hoe (4 oktober)

De referentieniveaus maken concreet wat kinderen in hun schoolloopbaan moeten kennen en kunnen. Scholen bepalen zelf "hoe" ze deze normen gaan halen. Terecht roept dat veel vragen op. Op deze conferentie helpt CPS om referentieniveaus op de juiste manier in te zetten.

Schrijf u in via: www.cps.nl/conferentiereferentiepo.


Word eerstegraads docent bij de HAN in Nijmegen

Bent u tweedegraads leraar en wilt u de stap naar de bovenbouw maken? Toe aan uitbreiding van uw vakkennis en vernieuwing van leerarrangementen havo/vwo? Tijd voor een mastertitel? Kom naar de open avond op 22 augustus voor de Master Leraar Wiskunde.

Lees meer...


WiskundE-brief
redactie:Gerard Koolstra en Ton Groeneveld
email:redactie@wiskundebrief.nl
website:www.wiskundebrief.nl