nummer 906, 20 maart 2022

Dit nummer wordt ge­stuurd naar onge­veer 4800 adres­sen.

De Wiskun­dE-brief is een digita­le nieuws­brief, gericht op wiskun­dedocen­ten in het voortge­zet onder­wijs, met als doel om een snelle onder­lin­ge uitwis­se­ling van informa­tie en menin­gen moge­lijk te maken. De brief ver­schijnt buiten de school­vakan­ties min­stens één keer per twee weken. Het abonne­ment is gratis.
Uw bijdra­gen aan de Wiskun­dE-brief zijn welkom op het e-maila­dres van de redac­tie. Op de website van de Wiskun­dE-brief kunt u zich abonne­ren, vindt u alle voor­waar­den en adver­tentie­tarie­ven en kunt u oude nummers nalezen.
Artikelen en bijdragen
Vacatures in het onderwijs
Advertenties

 

Nieuwe vakkenstructuur bovenbouw havo/vwo

Op donder­dag 17 maart 2022 is het eindrap­port van de werk­groep vakken­struc­tuur wiskun­de voor de boven­bouw havo/vwo gepubli­ceerd. Over de hoofd­lij­nen van het advies schre­ven wij in WiskundE-brief 903 al eerder. Hieron­der vat ik de belang­rijk­ste punten van het eindrap­port voor u samen.
 
De illu­stra­tie rechts brengt de kern van het voor­stel goed in beeld. Er zijn, bovenop een gemeen­schappe­lij­ke basis, twee vakken, ieder met een plus­deel. Voorlo­pig worden deze wiskun­de Maat­schap­pij en wiskun­de Natuur genoemd. Alle leerlin­gen met een maat­schap­pijpro­fiel, dus ook leerlin­gen met het profiel Cultuur & Maat­schap­pij op de havo, volgen ver­plicht het vak wiskun­de M. Alle leerlin­gen met een natuur­pro­fiel, dus ook leerlin­gen met het profiel Natuur & Gezond­heid, moeten het vak wiskun­de N volgen. Voor de leerlin­gen met het profiel Econo­mie & Maat­schap­pij komt daar nog een plus­deel bij. Iets derge­lijks geldt voor leerlin­gen met het profiel Natuur & Tech­niek.
Grote vrij­heid
Overi­gens wordt er in het eindrap­port bena­drukt dat de scholen vrij zijn in de organi­sa­tie van de ver­schil­len­de wiskun­devak­ken. Zo kunnen scholen ervoor kiezen om Wiskun­de Natuur als één vak te rooste­ren of in het rooster op te split­sen voor de profie­len Natuur & Gezond­heid en Natuur & Tech­niek. Ook voor leerlin­gen is er enige vrij­heid. Zij mogen in het diagram name­lijk naar belie­ven naar rechts opschui­ven. Naar links opschui­ven mag uiter­aard niet.
Het vak wiskun­de D ver­dwijnt. Wel doet de werk­groep de aanbeve­ling om elemen­ten uit het vak wiskun­de D voor de toe­komst te behou­den. Erg con­creet gaat de werk­groep hier echter niet op in.
Studie­last
Er is in op­dracht van het Ministe­rie van Onder­wijs, Cultuur en Weten­schap (OCW) door de Stich­ting Leer­plan Ontwik­ke­ling (SLO) een notitie Verde­ling van ontwerp­ruim­te voor ontwik­ke­ling van examen­program­ma's' geschre­ven waarin kaders worden gesteld voor de relatie­ve ruimte die een vakver­nieu­wings­commis­sie kan nemen om de inhou­den van het vak in het examen­program­ma te be­schrij­ven. Mede aan de hand van deze notitie heeft de werk­groep een beeld ge­schetst van de gewens­te omvang van de nieuwe vakken. Uit dat beeld blijkt dat op de havo het basis­vak wiskun­de Maat­schap­pij een stuk kleiner moet worden dan het huidige wiskun­de A-program­ma. Samen met het pluspro­gram­ma moet het geheel echter juist weer wat groter worden dan het huidige wiskun­de A.
De program­ma's voor de natuur­profie­len worden omvang­rij­ker dan het huidige wiskun­de B program­ma. Hieron­der is dat in beeld ge­bracht, waarbij opge­merkt dient te worden dat in de huidige struc­tuur heel wat leerlin­gen met het profiel Cultuur & Maat­schap­pij wiskun­de A kiezen en de keuze voor wiskun­de B voor leerlin­gen met het profiel Natuur & Gezond­heid ook geen uitzon­de­ring is.
Op het vwo valt vooral op dat het nieuwe vak dat ver­plicht is voor het profiel Cultuur & Maat­schap­pij een stuk kleiner is dan het huidige wiskun­de C program­ma. Het program­ma dat ver­plicht is voor het profiel Natuur & Tech­niek is juist wat omvang­rij­ker dan het huidige wiskun­de D program­ma.
Meer over dit rapport en de aanlei­ding daar­voor kunt u vinden via deze link.
gk

 

Steeds minder wiskundeleraren

Het aantal wiskun­delera­ren in het voortge­zet onder­wijs daalt gestaag. Waren er in oktober 2013 nog iets meer dan 10.000 wiskun­dedocen­ten, zeven jaar later waren dat er minder dan 9.000. Die daling komt geheel voor reke­ning van de mannen; het aantal vrouwe­lij­ke wiskun­dedocen­ten nam juist wat toe.
Het aantal manne­lij­ke wiskun­dedocen­ten daalde in de periode 2013-2020 met maar liefst 21% terwijl het aantal vrouwe­lij­ke collega's met 9% toenam. Hier­door is de samen­stel­ling van het corps behoor­lijk veran­derd. In het school­jaar 2013-2014 was slechts zo'n 36% van de wiskun­dedocen­ten vrouw en in 2020-2021 was dat 45%. En wel­licht wordt komend school­jaar de 50% bereikt. Hieron­der is het een en ander in beeld ge­bracht.
Meer uren per docent
De daling van het aantal wiskun­delera­ren heeft uiter­aard te maken met de teruglo­pen­de leerlin­genaan­tal­len in het voortge­zet onder­wijs. Er spelen echter ook andere zaken. Het aantal leerlin­gen in het voortge­zet onder­wijs daalt vanaf 2017 maar de daling van het aantal wiskun­delera­ren was in 2017 al een paar jaar aan de gang. Wat betreft het aantal gegeven lesuren wiskun­de houden de cijfers gelijke tred. Tussen 2016 en 2020 daalde zowel het aantal lesuren als het aantal leerlin­gen met 6,1%.
De daling bij het aantal wiskun­dedocen­ten was dus al eerder aan de gang en is ook veel sterker dan de daling van het aantal wiskun­de-uren. Het gemid­deld aantal wiskun­de-uren per docent blijkt dan ook vooral in de periode 2013-2018 flink geste­gen te zijn.
De toename is het sterkst bij de mannen, die toch al gemid­deld meer uren les gaven. Hier­door is de 'kloof' tussen beide seksen nog groter gewor­den. Het gemid­deld aantal lesuren lijkt in de afbeel­ding hierbo­ven mis­schien wat laag maar daarbij moet reke­ning gehou­den worden met het feit dat het hier uitslui­tend om de wiskun­de-uren gaat en veel docen­ten, vooral op het vmbo, naast wiskun­de ook andere vakken verzor­gen.
Leef­tijds­verde­ling
Qua leef­tijds­verde­ling veran­dert er de laatste jaren maar weinig. De gemid­del­de leef­tijd van de wiskun­dedo­cent was in 2020 onge­veer 44 jaar, iets lager dan de jaren daar­voor. Op dit moment is de leef­tijds­verde­ling ook rede­lijk even­wich­tig, zoals hieron­der is te zien.
gk
Dit artikel is geba­seerd op gege­vens van de Dienst Uitvoe­ring Onder­wijs van het Ministe­rie van Onder­wijs, Cultuur en Weten­schap­pen.

 

Onderwijs meets Onderzoek

 
Wat kunnen wiskun­deonder­wijs en onder­wijson­der­zoek voor elkaar beteke­nen? Deze vraag staat cen­traal tijdens de vierde editie van de confe­ren­tie 'Onder­wijs meets Onder­zoek' op vrijdag 10 juni 2022.
Tijdens deze confe­ren­tie gaan wiskun­delera­ren en onder­zoe­kers van wiskun­deonder­wijs met elkaar in gesprek over de vraag wat onder­wijs­prak­tijk en onder­wijson­der­zoek voor elkaar kunnen beteke­nen. Het thema van de middag is 'de toe­komst van het statis­tiekon­der­wijs'.
De ope­ningsle­zing wordt ver­zorgd door Casper Albers, die zijn geheel eigen kijk op het statis­tiekon­der­wijs geeft. Zoals altijd vormt de poster­presen­ta­tie het bruisen­de hart van de confe­ren­tie. Daarna kunt u een van de drie werk­groe­pen bezoe­ken. Meer informa­tie hier­over volgt in een later stadium.
Voor wiskun­dedocen­ten wordt met deze confe­ren­tie duide­lij­ker welke weten­schappe­lij­ke kennis over wiskun­deonder­wijs zij in hun lesprak­tijk kunnen benut­ten. De onder­zoe­kers krijgen op hun beurt een beter beeld van de proble­men in de prak­tijk van het wiskun­deonder­wijs die moge­lijk om een onder­zoeksma­ti­ge oplos­sing vragen. Deelne­mers aan de confe­ren­tie mogen zelf een pro­bleem in het wiskun­deonder­wijs formule­ren waar­voor een onder­zoek gewenst lijkt.
Deze confe­ren­tie wordt georga­ni­seerd door de Neder­land­se Vereni­ging van Wiskun­delera­ren (NVvW), de Stich­ting Leer­plan Ontwik­ke­ling (SLO) en het Freuden­thal Insti­tuut. De confe­ren­tie vindt op vrijdag 10 juni 2022 van 15:00 uur tot 19:00 uur in Utrecht plaats. Een maal­tijd is inbegre­pen. Voor NVvW-leden zijn de kosten € 40,=; niet-leden betalen € 65,=.
Volg deze link om u aan te melden.

 

FLOS wiskundesymposium 2022

Op vrijdag 25 maart 2022 vindt van 12:00 uur tot 17:00 uur het vijfde FLOS wiskun­desympo­si­um plaats. Doel van dit symposi­um is om wiskun­dedocen­ten inhoude­lij­ke en vakdi­dac­tische verrij­king en bijscho­ling te bieden. Fontys leraren­oplei­ding Sittard (FLOS) nodigt zowel docen­ten in oplei­ding als starten­de en ervaren docen­ten van harte uit deel te nemen aan het gevari­eer­de program­ma.
De ope­ningsle­zing wordt ver­zorgd door dhr. J. Jansen en heeft als titel 'vormen en verhou­din­gen in de archi­tec­tuur'. Het Zebra­boek­je met de gelijk­nami­ge titel is een lei­draad voor deze lezing. Platoni­sche licha­men, schilde­rij­en, de driedi­mensio­na­le gulden snede en het plasti­sche getal; al deze onder­wer­pen passe­ren de revue.
Presen­ta­ties
Tijdens het symposi­um zijn er diverse presen­ta­ties en een sessie over wiskun­de en muziek.
  • Tom Goris vertelt over het gebruik van Big Data in de Top2000. Hoe kunnen we bijvoor­beeld meer over een persoon te weten komen op basis van zijn/haar muziek­smaak? Waarom was 1971 mis­schien wel het belang­rijk­ste jaar uit de popmu­ziekge­schiede­nis?
  • Diri­gent Henk Mertens explo­reert in een muzika­le sessie waarom de middel­eeuw­ers muziek als hoogste wiskun­de­vorm zagen en hoe een ratio­naal getal klinkt.
  • Charlot­te Crombag neemt u mee in de wereld van de toon­klasse­verzame­lingen­theo­rie. Wat zijn transpo­si­ties, inver­sies en multi­plica­ties in dit verband?
Daar­naast is er onder leiding van dhr. F.J.W. Houben aan­dacht voor het ontwik­ke­len van uw eigen pro­bleemop­lossen­de vaardig­he­den. Onder begelei­ding van Gaby Smeets wordt er verder inge­gaan op de wondere wereld van de meetkun­di­ge proble­men van de sangaku's.
U kunt zich tot en met woens­dag 23 maart 2022 via deze link in­schrij­ven voor dit gratis symposi­um.

 

Wat doet Cito voor de examens?

 
Hoe komen de examens tot stand? Wat doet Cito in het maakpro­ces van het examen en wat valt onder de verant­woorde­lijk­heid van andere instan­ties, zoals het College voor Toetsen en Examens (CvTE), de Dienst Uitvoe­ring Onder­wijs (DUO) en het Ministe­rie van Onder­wijs, Cultuur en Weten­schap (OCW)?
Mariël­le Kruit­hof is wiskun­dedo­cent en toets­deskun­di­ge bij Cito. Zij beant­woordt al deze vragen op 5 april 2022 in een online bijeen­komst. Ook geeft zij een indruk van hoe de digita­le examens voor het vmbo eruit zien.
De bijeen­komst wordt op 5 april 2022 van 19:00 uur tot 20:30 uur gehou­den. U kunt zich eenvou­dig aanmel­den door mij een e-mail te sturen.
Sharon Calor (calor@xs4all.nl)
www.vaknet­werkwis­kun­de.nl

 

Masterclass Differentiaalvergelijkingen

 
In veel weten­schap­pen, van wiskun­de en natuur­kun­de tot econo­mie en biolo­gie, spelen diffe­renti­aalver­gelij­kin­gen een grote rol. Beroem­de voor­beel­den zijn Newtons tweede wet, Ein­steins verge­lijkin­gen voor de krom­ming van de ruimte-tijd, Schrö­din­gers verge­lij­king en Max­wells verge­lijkin­gen.
Zodra het uitdruk­ken van de verande­ring van een groot­heid gemakke­lij­ker is dan het uitdruk­ken van de groot­heid zelf komt de diffe­renti­aalver­gelij­king om de hoek kijken. En dat is heel vaak...
In de master­class 'Diffe­renti­aalver­gelij­kin­gen' ligt het accent op diffe­renti­aalver­gelij­kin­gen die zich voor­doen in de popula­tiedyna­miek, in het bijzon­der in het Lotke-Volter­ra model. Dit model be­schrijft de interac­tie tussen een popula­tie roofdie­ren en prooi­die­ren, bijvoor­beeld wolven en konij­nen.
Het model is concep­tu­eel niet lastig; de situa­ties zijn vaak goed voor­spel­baar. Toch leidt de wiskun­di­ge analyse vaak tot verras­sen­de antwoor­den. Zo blijkt de intro­duc­tie van meer wolven niet automa­tisch tot een afname van de konij­nenpopu­la­tie te leiden. Tijdens de master­class worden onder andere derge­lij­ke verba­zen­de zaken bespro­ken.
Voor wie?
Deze master­class is bedoeld voor leerlin­gen van 5 en 6 vwo met wiskun­de B. De master­class wordt op 19 april 2022 van 13:00 uur tot 16:30 uur in het Huygens­ge­bouw te Nijme­gen ver­zorgd. Aan het volgen van deze master­class zijn geen kosten verbon­den.
De deelne­mers ontvan­gen een certifi­caat. Er kunnen maxi­maal 25 scholie­ren deelne­men. Verder geldt er een maximum van 2 leerlin­gen per school. Volg deze link voor meer informa­tie of schrijf uw leerlin­gen meteen via deze link in.

 

De aprilveiling komt eraan

 
Vanaf dit jaar houden we de voor­jaars­vei­ling van het Wereld­wiskun­de­fonds in april in plaats van mei. Vanaf 27 maart 2022 worden meer dan 700 boeken aangebo­den voor zeer lage start­prij­zen. Er kan dus weer geboden worden op wereld­wiskun­deboe­ken.nl.
Naast oude Neder­land­se en buiten­land­se school- en studie­boe­ken bieden we mooie boeken over didac­tiek en geschie­de­nis van de wiskun­de aan. Er zijn ook weer veel popu­lair weten­schappe­lij­ke en recrea­tie­ve boeken beschik­baar. Bijzon­der is deze keer de tiende­li­ge Encyclo­pae­dia of Mathema­tics. De encyclo­pe­die is eeen verta­ling van de Sovjet Matema­tiches­ka­ya Entsi­klope­diya (1977) en bevat onge­veer 5000 pagina’s met enkele duizen­den artike­len. Verder wordt er een bijzon­de­re rekenli­ni­aal aangebo­den, en wel de Faber-Castell Novo Duplex 2/83N uit 1970, een zeer uitge­brei­de rekenli­ni­aal met 31 schalen. Het was een van de laatste model­len voordat de rekenma­chi­ne het gebruik van de rekenli­ni­aal ver­drong.
Winter­ver­koop
De Winter­ver­koop van boeken voor vaste lage prijzen loopt nog tot zondag 27 maart 2022. Deze verkoop heeft onder­tus­sen al onge­veer € 500,= opge­bracht. Kijk snel nog even of er voor weinig geld nog iets leuks voor u te vinden is.
De totale op­brengst van zowel de winter­ver­koop als de veiling gaat naar projec­ten rondom het wiskun­deonder­wijs in de derde wereld. De veiling sluit op 30 april 2022.
Veel plezier gewenst met het bieden.
Jos Remijn (wereld­wiskun­deboe­ken@nvvw.nl)
Veiling­mees­ter WwF

 

Vakantiecursus voor Leraren Wiskunde 2022

 
Het thema van de vakan­tiecur­sus voor leraren Wiskun­de 2022 is 'wille­keur en struc­tuur in netwer­ken'. De cursus duurt twee dagen en wordt zowel in Amster­dam als Eindho­ven georga­ni­seerd.
Veel syste­men, zoals een spoor­net­werk, een sociaal netwerk van vrien­den of de herse­nen, bestaan uit objec­ten die met elkaar verbon­den zijn. Wiskun­dig gezien kun je zulke syste­men beschou­wen als een graaf. Grafen zijn al heel oud; Leon­hard Euler introdu­ceer­de ze al in 1736. Om grote netwer­ken te modelle­ren, gebrui­ken wiskun­di­gen vaak zoge­naam­de wille­keuri­ge of stochas­ti­sche grafen. In zo´n graaf liggen de knoop­pun­ten vast en zijn de verbin­din­gen wille­keu­rig. Paul Erdös en Alfréd Rényi bedach­ten deze stochas­ti­sche grafen al in de jaren vijftig van de vorige eeuw.
Tegen­woor­dig zijn er veel gege­vens van enorme netwer­ken beschik­baar en is de theorie van stochas­ti­sche grafen een belang­rijk wiskun­dig onder­werp gewor­den. In de vakan­tiecur­sus maakt u kennis met ver­schil­len­de stochas­ti­sche grafen­model­len en hun voor- en nadelen voor het modelle­ren van echte netwer­ken. Deze vakan­tiecur­sus wordt gegeven door Nelly Litvak van de Univer­si­teit Twente. Zij doet onder­zoek naar netwer­ken en stochas­ti­sche grafen en heeft een passie voor innova­tie­ve onder­wijsme­tho­den. Verder houden Clara Stege­huis (Univer­si­teit Twente) en Pim van der Hoorn (Techni­sche Univer­si­teit Eindho­ven) een voor­dracht.
Wanneer, waar
Op vrijdag 26 en zater­dag 27 augus­tus 2022 wordt de cursus op het CWI in Amster­dam gegeven. Op vrijdag 2 en zater­dag 3 septem­ber 2022 kunt u voor deze cursus terecht in het gebouw van het Acade­misch Genoot­schap in Eindho­ven. De cursus kost € 99,=. Voor studen­ten van leraren­oplei­din­gen is het cursus­geld slechts € 39,=. Voor gepensi­oneer­den geldt een speci­aal tarief van € 55,=. Bij de cursus is een warme maal­tijd op vrijdag en een lunch op zater­dag inbegre­pen.
Volg deze link voor nadere informa­tie of om u aan te melden.

 

Niet vergeten

Tijd­stip Evene­ment (Volg de link voor details) Opmer­king Organi­sa­tie
7 maart 2022 tot 24 april 2022 Interna­tio­nal Mathema­ti­cal Mode­ling Challen­ge. Stuur zo snel moge­lijk een bericht naar henkvan­der­kooij@gmail.com Univer­si­teit van Utrecht, Freuden­thal Insti­tuut
22 maart 2022 Gratis master­class 4, 5 en 6 vwo "Hoe ingewik­keld kan een pro­bleem zijn?". Univer­si­teit van Amster­dam
23 maart 2022 Online thema-bijeen­komst prak­tijkwis­kun­de. Werk­groep mbo-hbo wiskun­de NVvW
23 maart 2022 FLOS wiskun­desympo­si­um. Fontys leraren­oplei­ding Sittard
28 maart 2022 Profiel­werk­stuk­prijs Pythago­ras. Inzen­din­gen moeten uiter­lijk op 28 maart 2022 zijn ontvan­gen. Stem­ming en uitslag volgt op de docen­ten­dag van het Neder­lands Mathema­tisch Congres op 22 april 2022. Pythago­ras
29 maart 2022 Gratis master­class 4, 5 en 6 vwo "Wiskun­de en sport: Rekenen voor eerlij­ke competi­ties". Univer­si­teit van Amster­dam
30 maart, 12 april en 14 april 2022 Hoe kijk je een examen na? Neder­land­se Vereni­ging van Wiskun­delera­ren
31 maart 2022 Master­class origami. Radboud Univer­si­teit
5 april 2022 Wat doet Cito voor de examens? Vaknet­werk Wiskun­de
6 april 2022 Is wiskun­dedidac­tiek waarden­vrij? Wiskun­de en geloof
7 april 2022 Lezin­gen Abel­prijs. Konink­lij­ke Acade­mie van Weten­schap­pen
7 april en 28 april 2022 Computa­tio­neel denken in de wiskun­de­les. U-Talent
19 april 2022 Master­class Diffe­renti­aalver­gelij­kin­gen. Radboud Univer­si­teit
10 juni 2022 Onder­wijs meets Onder­zoek. NVvW, SLO en het Freuden­thal Insti­tuut
26 en 27 augus­tus 2022 Wille­­keur en struc­­tuur in netwer­­ken (vakan­tiecur­sus). Plat­form Wiskun­de Neder­land

Vacatu­res in het onder­wijs

Het plaat­sen van vacatu­remel­din­gen voor docen­ten wiskun­de en rekenen is gratis voor niet particu­lie­re instel­lin­gen voor middel­baar en hoger onder­wijs. Voor de voor­waar­den: zie www.wiskun­de­brief.nl.


 

Vacature te Aruba

Colegio Arubano is een school voor havo/vwo op Aruba en is voor het komende school­jaar op zoek naar een eerste­graads docent wiskun­de voor 1,0 fte.
Schrif­telij­ke sollici­ta­ties met motive­ring en curricu­lum vitae kunt u sturen naar Mirella Scheper-Werle­man via hr@colegio­aruba­no.aw.
Volg deze link voor meer informa­tie over onze school.
 

 

Vacature te Barneveld

Met ingang van het komende school­jaar ont­staat er op het Johan­nes Fonta­nus College te Barne­veld een vacatu­re voor een eerste­graads docent wiskun­de voor 1,0 fte. Ook zoeken wij per direct een eerste­graads docent wiskun­de voor vervan­ging van een zieke collega.
Meer informa­tie over de vacatu­re en het Johan­nes Fonta­nus College is te vinden op onze site en op Meester­baan.
Reac­ties kunt u sturen naar Gonda de Jong-Slump, P&O-advi­seur, via hjde­jong@jfc.nl.
 

Adver­ten­ties

Voor voor­waar­den en tarie­ven: zie www.wiskun­de­brief.nl.


 

Examenstand nu actueel

Het Cen­traal Examen staat voor de deur. Dat bete­kent dat alle examen­kandida­ten havo/vwo met wiskun­de precies moeten weten hoe hun Texas Instru­ments hand­held in examen­stand kan worden gezet. En hoe ze de examen­stand weer kunnen ophef­fen natuur­lijk.
Alle instruc­ties zijn geüpda­tet dus de leerlin­gen kunnen naar harten­lust oefenen.
Overi­gens hebben wij onlangs een pagina inge­richt op Linked­In. Wij denken op die plek uitein­de­lijk mooie discus­sies te kunnen voeren over het bèta-onder­wijs. U vindt het vast leuk om ons daar te volgen.
 

 

Bettermarks Voorkennistoetsen

Kijk per hoofd­stuk hoe uw leerlin­gen er voor staan en bied hen extra oefen­stof op maat.
Om leerver­tragin­gen gericht in kaart te brengen en geduren­de het jaar in te lopen, heeft better­marks digita­le voorken­nistoet­sen ontwik­keld bij elk hoofd­stuk.
Maak vooraf­gaand aan elk hoofd­stuk een diagno­se en laat uw leerlin­gen gericht werken aan hun persoon­lij­ke hiaten. De voorken­nistoet­sen zijn in meerde­re varian­ten beschik­baar en sluiten aan bij elke wiskun­demetho­de.
Klik hier voor meer informa­tie en vraag eventu­eel een pilot aan.
 
 

 

Boom voortgezet onderwijs start bomenplantactie

Onder­wijs is duur­zaam. Onder­wijs bereidt leerlin­gen voor op de toe­komst. In onze metho­den voor het voortge­zet onder­wijs berei­den wij leerlin­gen inhoude­lijk voor op die toe­komst. Daarbij kiezen wij ook voor een duurza­me vorm. Wij kiezen voor kwalita­tief goede boeken die meerde­re jaren in een boeken­fonds passen.
We gaan nu nog een stap verder in duur­zaam­heid. In samen­wer­king met Trees for All planten we in het komende school­jaar twee bomen voor elke klas die gaat werken met één van de lesme­tho­den van Boom voortge­zet onder­wijs.
Per klas die gaat werken met KERN Wiskun­de of één van onze andere lesme­tho­den zal er een boom in Neder­land én een boom in Vietnam worden geplant.
Boom groeit met u mee!  Lees meer ➤ 

 

LESSAM: Lesson Study ter verbetering van leerprestaties

Wilt u uw compe­ten­ties voor het lesge­ven van wiskun­de in de onder­bouw van het voortge­zet onder­wijs verder ontwik­ke­len? Wilt u beter begrij­pen welk effect uw hande­len op het wiskun­dig denken van uw leerlin­gen heeft? En wilt u met collega's en experts in profes­sione­le leerge­meen­schap­pen samen­wer­ken?
Werk dan samen met Eindho­ven School of Educati­on in een project dat u helpt om Lesson Study op uw school uit te voeren en eventu­eel duur­zaam te imple­mente­ren.
Voor meer informa­tie kunt u contact opnemen met Gonny Schel­lings via g.l.m.schel­lings@tue.nl of met Annemie­ke Vennix via j.vennix@tue.nl.
 

 

Ook fan van (Smart)Wiskunde?

Bent u ook zo’n fan van wiskun­de? Dan zien we u graag op 8 april 2022 in onze stand bij de Nationa­le Wiskun­de Dagen (NWD) 2022.
We laten u daar graag alle ontwik­kelin­gen van Smart­Wiskun­de zien. En let op: we hebben ook een cadeau­tje voor u.
Wilt u ook meer Smart­Wiskun­de in de klas? Vraag hier dan meteen gratis onze nieuw­ste wiskun­depos­ter aan en haal die poster op in onze stand op de NWD.
 

 

De Rekenwinkel

Wilt u uw leerlin­gen zelf rekenma­chi­nes laten bestel­len maar wél tegen een school­kor­ting?
Neem dan contact met ons op via info@dereken­win­kel.nl en hoor hoe we dit ook voor u kunnen invul­len.
Wij zijn partner van HP, Texas Instru­ments, Casio en Sharp.

 
redactie:Jeanne Kok, Gerard Koolstra en Ton Groeneveld
e-mail:redactie@wiskundebrief.nl
website:www.wiskundebrief.nl