Tijdens de havo en vwo wiskunde-examens zijn op dit moment alleen
grafische rekenmachines toegestaan die een zogenaamde examenstand
kennen. Dat blijft voorlopig zo maar er wordt op dit moment gewerkt
aan mogelijke alternatieven. Splitsing van het Centraal Examen in
twee delen is daarbij een optie die serieus onderzocht wordt.
Omdat tijdens het examen alleen grafische rekenmachines zijn toegestaan
die in examenstand kunnen worden gezet, blijft het aantal functies die
de examenkandidaten kunnen gebruiken beperkt. Hierdoor biedt de grafische
rekenmachine aan iedere examenkandidaat ongeveer dezelfde mogelijkheden.
De ontwikkeling van grafische rekenmachines gaat echter steeds verder.
Ook worden er steeds nieuwe machines ter goedkeuring aan het College
voor Toetsen en Examens (CvTE) aangeboden. Het wordt daarom steeds lastiger
om op het gebied van de ICT binnen de wiskunde gelijke kansen te bieden
aan examenkandidaten.
Veel meer technologie beschikbaar
Er is naast de grafische rekenmachine veel meer technologie beschikbaar
die bij wiskunde kan worden ingezet. Als je het gebruik van laptops, tablets
of smartphones op het examen zou toestaan, valt het gebruik van programma's
als Geogebra, Excel en Mathematica ineens binnen de mogelijkheden. Zoals
u weet, is de inzet van deze technologie op dit moment nog niet toegestaan.
In 2017 heeft de werkgroep
"ICT bij het CE wiskunde in havo-vwo"
enkele scenario's verkend voor het inzetten van meer technologie tijdens
de wiskunde-examens. Tijdens een veldraadpleging werden de deelnemers wat
betreft de toekomst van het gebruik van ICT tijdens het examen drie
scenario's voorgelegd:
- Een eindexamen met alleen een 'gewone' rekenmachine.
- Een eindexamen met een computer met Geogebra.
- Een eindexamen in twee delen: een deel met en een deel zonder technologisch hulpmiddel.
De uitslag van de veldraadpleging werd in
WiskundE-brief 824 gepubliceerd.
Scenario 1 was voor de werkgroep geen optie omdat het beperken
van ICT niet in lijn is met de ontwikkelingen in de maatschappij
en in het onderwijs. Scenario 2 is op dit moment logistiek niet
haalbaar. Je kunt niet van alle scholen eisen dat zij tijdens het
examen alle leerlingen gelijktijdig van een geschikte computer kunnen
voorzien. De veldraadpleging liet een voorkeur zien voor het
derde scenario. Dat scenario wordt nu door het CvTE nader onderzocht.
Scenario 3: eindexamen in twee delen?
Het CvTE voert op dit moment een onderzoek uit met als doel, een scherp
beeld te verkrijgen van welke mogelijkheden er zijn voor een wiskunde-examen
in twee delen. Enkele uitgangspunten zijn reeds geformuleerd, waarbij
steeds wordt gekeken naar:
- Inhoud
Welke wiskunde kunnen en willen we met en zonder technologie toetsen?
- Technologie
Welke vormen van technologie zijn beschikbaar en bruikbaar?
- Organisatie
Welke vormen van organisatie van een wiskunde-examen zijn mogelijk en haalbaar?
Dit inventariserende onderzoek brengt visies, meningen en suggesties in
kaart van experts en instanties die bij het wiskundeonderwijs in
Nederland zijn betrokken. Ook beschrijft het onderzoek wat er in het
buitenland op het gebied van de wiskunde-examinering gebeurt.
Het CvTE streeft er naar om in de zomer van 2019 een tussenrapportage
van dit onderzoek gereed te hebben, inclusief aanbevelingen voor
vervolgstappen. Voorlopig zal de grafische rekenmachine met examenstand
de enige toegestane vorm van technologie blijven tijdens de
havo en vwo wiskunde-examens.
Martin van Reeuwijk
College voor Toetsen en Examens (CvTE)