nummer 904, 20 februa­ri 2022

Dit nummer wordt ge­stuurd naar onge­veer 4800 adres­sen.

De Wiskun­dE-brief is een digita­le nieuws­brief, gericht op wiskun­dedocen­ten in het voortge­zet onder­wijs, met als doel om een snelle onder­lin­ge uitwis­se­ling van informa­tie en menin­gen moge­lijk te maken. De brief ver­schijnt buiten de school­vakan­ties min­stens één keer per twee weken. Het abonne­ment is gratis.
Uw bijdra­gen aan de Wiskun­dE-brief zijn welkom op het e-maila­dres van de redac­tie. Op de website van de Wiskun­dE-brief kunt u zich abonne­ren, vindt u alle voor­waar­den en adver­tentie­tarie­ven en kunt u oude nummers nalezen.
Artikelen en bijdragen
Advertenties

 

Online lesmateriaal Getal & Ruimte nog steeds niet in orde

In WiskundE-brief 886 en WiskundE-brief 899 waren al pittige artike­len van Ruud Wijers over de tekort­komin­gen van de online­metho­de van Getal & Ruimte te vinden. Onlangs ontvin­gen wij op de redac­tie weer een mail van Ruud Wijers, voor­zien van veel adhesie­betui­gin­gen van andere docen­ten. De proble­men met het online lesmate­ri­aal van Getal & Ruimte blijken nog steeds groot te zijn. Daarom besloot de redac­tie om aan Noord­hoff, de uitge­ver van Getal & Ruimte, een reactie te vragen.
Noord­hoff legt in haar reactie uit dat zij bezig is met een omscha­ke­ling naar een nieuw leer­plat­form. Fouten worden daarbij wel in het nieuwe maar niet in het oude leer­plat­form her­steld. De uitgeve­rij schrijft desge­vraagd:
"Dit nieuwe plat­form is sinds de zomer van vorig jaar beschik­baar voor een deel van de 12e editie van vmbo boven­bouw en van de tweede fase maar nog niet voor de onder­bouw van deze editie."
Noord­hoff beloof­de in eerdere instan­tie dat een nieuwe omge­ving, zonder fouten, aan het begin van school­jaar 2021-2022 operati­o­neel zou zijn. Later ver­schoof de uitgeve­rij dat tijd­stip op tot na de kerstva­kan­tie. Uit het citaat valt nu wel­licht te conclu­de­ren dat de nieuwe omge­ving pas aan het begin van school­jaar 2022-2023 operati­o­neel zal zijn. 'De zoveel­ste belofte', zuchten veel gebrui­kers.
Alles
Noord­hoff schrijft verder in haar reactie:
"We doen er alles aan om scholen en docen­ten die hier­door proble­men onder­vin­den te helpen.' Docen­ten kunnen via deze link in contact komen."
Dat klinkt mooi. Maar als je als docent niet kunt vertrou­wen op een nage­noeg fout­loos werken­de methode, dan kweek je leerlin­gen die de methode, het vak en uitein­de­lijk zelfs de docent niet meer serieus nemen. En dan heb je hele­maal niets aan dat in het citaat beloof­de 'alles' maar heb je gewoon een goed werken­de online methode nodig.
Docen­ten zijn oplos­sers
Alhoe­wel Noord­hoff docen­ten oproept om bij proble­men contact op te nemen, zullen maar weinig docen­ten de moeite nemen om hun ongenoe­gen actief naar de uitgeve­rij te uiten. Docen­ten zijn name­lijk oplos­sers en geen klagers. Het ongenoe­gen over de online methode van Getal & Ruimte wordt onder docen­ten echter breed gedeeld. Dat blijkt onder andere uit de vele reac­ties die volgden op de bijdra­gen van Ruud Wijers in de WiskundE-brief en de klach­ten die regelma­tig op de face­book-groep 'Leraar Wiskun­de' worden geuit.
 
Maar al zijn docen­ten geen klagers, uit alles blijkt dat uitgeve­rij Noord­hoff, die met de metho­des Getal & Ruimte en Moderne Wiskun­de wel­haast een monopo­lieposi­tie op de Neder­land­se markt heeft, vol­strekt op de hoogte is van de grote proble­men in haar online methode. Al was het maar omdat gebrui­kers van de online methode van Moderne Wiskun­de verge­lijkba­re proble­men met de online methode ervaren.
After­sales
Dat werpt meteen de vraag op of Noord­hoff de Neder­land­se wiskun­dedo­cent wel serieus neemt. Het moet voor een uitgeve­rij als Noord­hoff, waar jaar­lijks alleen aan de wiskun­demetho­des al sloten geld worden ver­diend, toch geen pro­bleem zijn om snel een deugde­lij­ke online methode te fabrice­ren? Het moet verder toch geen groot pro­bleem zijn om een fatsoen­lij­ke ICT-afde­ling op te tuigen die alert kan reage­ren op in het veld gecon­stateer­de proble­men?
Noord­hoff moet als geen ander bedrijf weten dat een proac­tief after­salesbe­leid een belang­rijk onder­deel van een moderne be­drijfs­voe­ring is, zeker als je je op de educa­tie­ve markt begeeft. Het is een gegeven dat 60% van je ontevre­den klanten niet klaagt maar gewoon naar de concur­rent gaat. Helaas is er op het gebied van wiskun­demetho­des voor het voortge­zet onder­wijs nauwe­lijks concur­ren­tie en kan Noord­hoff het zich blijk­baar permit­te­ren om mooie sier te maken met nieuwe edities terwijl de bestaan­de, soms wanhopi­ge gebrui­ker wordt verwaar­loosd.
red

 

Begin van een ombuiging?

In WiskundE-brief 901 hebben we aan­dacht besteed aan de advie­zen die aan het einde van de basis­school worden gegeven en aan de samen­stel­ling van de brug­klas­sen in het voortge­zet onder­wijs. In de eerste twee leerja­ren bestaan er binnen het voortge­zet onder­wijs nog veel mengvor­men. Pas in de derde klas zijn de leerlin­gen voldoen­de 'uitge­sor­teerd'. Het is daarom logisch om de advise­ring te verge­lij­ken met de samen­stel­ling van het derde leer­jaar die twee jaar later op­treedt.
De stich­ting plat­forms vmbo meldde vorige maand dat 'tot hun grote verras­sing' het aantal leerlin­gen in de beroeps­georiën­teer­de leerwe­gen van het vmbo na jaren van daling voor het eerst weer was geste­gen. Het totaal aantal leerlin­gen in de derde klas daalt al enige tijd en dat maakt dat het aandeel van het 'prakti­sche' vmbo weer in de lift lijkt te zitten. De stich­ting heeft het voor­zich­tig over een trend­breuk. Voor mij was dit aanlei­ding genoeg om de cijfers van leer­jaar 3 eens nader te bekij­ken.
Golfbe­we­ging
Voor het gemak beperk ik mij in deze beschou­wing even tot de periode vanaf 2011. In de eerste vijf jaar na 2011 nam het aandeel havo- en vwo-leerlin­gen wat af. Van die afname 'profi­teer­de' de theore­ti­sche en gemeng­de leerweg van het vmbo, ook wel 'mavo' genoemd. Het aandeel van de andere leerwe­gen van het vmbo bleef, net als het aandeel van het prak­tijkon­der­wijs, onge­veer gelijk. Geduren­de de volgen­de vijf jaren zagen we weer een duide­lij­ke ver­schui­ving rich­ting havo/vwo. Ook in de derde klassen zien we hier een bekende golfbe­we­ging terugko­men.
De 'mavo' wist zich na 2015 rede­lijk te handha­ven maar het aandeel van vooral de basisbe­roeps georiën­teer­de leerweg van het vmbo liep sterk terug. De grafiek hieron­der brengt dit in beeld.
Omme­keer?
Het derde lustrum in de golfbe­we­ging is aange­bro­ken. Aan het begin van het school­jaar 2021-2022 lijkt er nu weer sprake te zijn van een omme­keer. Het aandeel havo/vwo daalt wat en het aandeel van het vmbo stijgt weer iets. Die stij­ging zit vooral bij de zoge­naam­de 'gemeng­de leerweg' maar dat onder­scheid maakt de stich­ting plat­forms vmbo niet. Het is echter een feit dat het aandeel havo/vwo na een jaren­lan­ge stij­ging nu niet meer toe­neemt.
Om iets meer te kunnen zeggen over de toekom­sti­ge ontwik­ke­ling is het mis­schien goed om de ontwik­ke­ling van de advie­zen aan het eind van de basis­school er eens bij te pakken. In de onder­staan­de figuur heb ik de ontwik­ke­ling van de advie­zen en het aandeel havo/vwo klas 3 eens over­zichte­lijk naast elkaar gezet:
De ontwik­ke­ling van de advie­zen is opval­lend. Na een top in de jaren 2017 en 2018 is een daling te zien in het aandeel van de advie­zen voor havo/vwo. In 2021 lijkt die daling weer voorbij te zijn. De samen­stel­ling van de derde klas loopt zo op het eerste gezicht enigs­zins mee met de advise­ring van twee jaar eerder.
Bijzon­de­re ontwik­ke­ling
Globaal gezien lijkt de samen­stel­ling van de derde klas de ontwik­ke­ling van de advie­zen van twee jaar daar­voor te volgen. Vanaf 2020 zien we echter wat bijzon­ders. Door de jaren heen lag het percen­ta­ge havo/vwo in de derde klas steeds onge­veer 2 procent­pun­ten onder de advise­ring van twee jaar eerder. Maar voor 2021 komen de lijnen in de grafiek ineens bij elkaar.
Volgt de samen­stel­ling van de derde klas dan een eigen dyna­miek die minder te maken heeft met de advie­zen aan het eind van de basis­school dan je mis­schien zou denken? Of is dat ver­schijn­sel vanuit de corona­pande­mie te verkla­ren? Wie het weet mag het zeggen.
gk

 

Statistiek op havo/vwo

 
De vakken­struc­tuur wiskun­de boven­bouw havo/vwo gaat op de schop. Zie WiskundE-brief 903. Statis­tiek speelt een belang­rij­ke rol in de discus­sie over de herzie­ning van het wiskun­depro­gram­ma. In die discus­sies is mij vaak onduide­lijk wat nu eigen­lijk ver­staan wordt onder 'statis­tiek' voor havo/vwo.
Wordt er bij het nieuwe statis­tiekon­der­wijs gedacht aan onder­wijs dat is gericht op het krijgen van inzicht in het redene­ren met onzeker­heid? Wordt er gedacht aan de ontwik­ke­ling van de statis­ti­sche gelet­terd­heid, dus aan het ontwik­ke­len van het kri­tisch en crea­tief denken op statis­tisch gebied? Of gaat het over de statis­tiek van big data, ICT en hypothe­setoet­sing? Dat laatste komt naar mijn overtui­ging op niveau van havo en vwo al snel neer op knoppen­drukke­rij en dat kan niet de bedoe­ling van ons wiskun­deonder­wijs zijn.
Alleen kansre­ke­ning op havo/vwo
In tegen­stel­ling tot de statis­tiek van data en inferen­tie van data is de kansre­ke­ning een onder­deel van de wiskun­de met een wissel­wer­king met andere delen van de wiskun­de. Kansre­ke­ning als wiskun­de­vak is de gemeen­schappe­lij­ke basis voor alle speci­fie­ke vormen van statis­tiek en data science die in het hoger onder­wijs aan bod komen en die per studie­rich­ting sterk ver­schil­len.
Ik ben daarom van mening dat het onder­wijs zich op havo/vwo zou moeten beper­ken tot de kansre­ke­ning, waaron­der Bayesi­aans redene­ren, de binomia­le en normale kansver­delin­gen met de z-score, de centra­le limiet­stel­ling en aan­dacht voor de rol van compu­tersimu­la­ties. De statis­tiek kan beter worden overge­la­ten aan het hoger onder­wijs. Daar is het onder­werp al lastig genoeg.
Verder denk ik dat zowel wiskun­delera­ren als hun leerlin­gen meer les- en leerple­zier zullen vinden in een modern opgezet wiskun­de­vak 'kansre­ke­ning' dan in een data­science­vak 'statis­tiek'.
Zwaarge­wich­ten aan het woord
Al in de jaren zeven­tig stelde Hans Freuden­thal in zijn stan­daard­werk Mathema­tics as an Educati­o­nal Task:
"... I simply do not under­stand the philoso­phy of those who propose to teach high school chil­dren a lot of statis­ti­cal tech­niques..."
Nog duide­lij­ker was de bekende statis­ti­cus David Moore in zijn veel geci­teer­de artikel Should Mathema­tici­ans Teach Statis­tics (College Mathema­tics Journal, Vol. 19, 1988):
"No, Statis­tics is no more a branch of mathema­tics than is econo­mics, and should no more be taught by mathema­tici­ans."
Deze stand­pun­ten zijn onver­min­derd van kracht in de huidige tijd.
Henk Tijms, emeri­tus hoogle­raar toege­pas­te wiskun­de

 

Geen goed zicht op rekenniveau groep 8

 
We hebben in de WiskundE-brief al vaker aan­dacht besteed aan het rekenni­veau in groep 8 ten opzich­te van de referen­tieni­veaus 1F en 1S. De eind­toet­sen die in groep 8 worden afgeno­men, zouden inzicht moeten bieden in het door de leerlin­gen bereik­te rekenni­veau. In 2020 werd de eind­toets vanwege de corona­pande­mie niet afgeno­men. In 2021 ging de eind­toets wel door maar leverde wat betreft het rekenni­veau helaas weer geen betrouw­ba­re cijfers op.
In WiskundE-brief 860 besteed­de ik al aan­dacht aan de diverse aanbie­ders van eind­toet­sen. Cito/CvTE is de groot­ste aanbie­der maar concur­ren­ten als ICE en A-vision hebben samen een onge­veer even groot markt­aan­deel. Een pro­bleem is dat er grote ver­schil­len bestaan tussen de eind­toet­sen van de ver­schil­len­de aanbie­ders en dat pogin­gen om tot een gemeen­schappe­lij­ke norme­ring te komen, tot op heden onvol­doen­de hebben opgele­verd. Eind januari 2022 stuurde Minis­ter Wiersma hier­over een brief aan de Tweede Kamer. In die brief beves­tig­de de minis­ter dat de eerdere gepubli­ceer­de cijfers over de referen­tieni­veaus in 2019 en 2021 niet meer gecorri­geerd kunnen worden en dus onbruik­baar zijn.
Norme­ringsmo­del­len
Voor de komende twee eind­toet­sen van 2022 en 2023 wil men nu probe­ren om met behulp van norme­ringsmo­del­len de uitkom­sten van de diverse eind­toet­sen beter verge­lijk­baar te maken. Vanaf 2024 treedt een nieuwe rege­ling in werking waarin de eind­toets wordt vervan­gen door een 'door­stroom­toets'. Het CvTE krijgt dan in samen­wer­king met Cito de regie in handen.
gk

 

Vooruitblik grafische rekenmachines

Het CvTE heeft weer de vooruit­blik toege­sta­ne hulpmid­de­len voor de examens van 2024 (vmbo, havo) en 2025 (vwo) gepubli­ceerd. Er zijn weinig verande­rin­gen. Wel ver­dwijnt een van de toege­sta­ne grafi­sche rekenma­chi­nes binnen­kort van de lijst.
De eindexa­mens van 2024 en 2025 lijken mis­schien nog ver weg maar het zijn de jaren waarin de leerlin­gen die het komend school­jaar in de boven­bouw plaats­ne­men, examen gaan doen. Het is goed om te weten welke typen grafi­sche rekenma­chi­nes zij in septem­ber moeten aan­schaf­fen. Het gaat in ieder geval om de volgen­de machi­nes:
 
  • Casio fx-9860GII(SD) - Let op: na 2025 niet meer toege­staan!
  • Casio fx-CG50
  • HP Prime
  • Num­Works
  • TI-84 Plus CE-T (eventu­eel de Python edition)
  • TI-Nspire CX (alleen de versie zonder CAS)
  • TI-Nspire CX II-T (zowel versie met als zonder CAS)
Voor­waar­den
Voor alle typen grafi­sche rekenma­chi­nes geldt dat de machine voor­zien moet zijn van een (Neder­land­se) examen­stand en mini­maal de opera­ting system versie of firm­warever­sie die uiter­lijk in de maart­aanvul­ling vooraf­gaand aan het Cen­traal Examen voor de betref­fen­de machine door het CvTE wordt gespeci­fi­ceerd.

 

Hulp gevraagd voor havo/vwo wiskunde D

Mijn school, het Sonder­vickcol­le­ge te Veldho­ven, heeft het vak wiskun­de D vanaf het moment dat het bestaat op het lesroos­ter staan, op zowel havo als vwo. Wij zijn al jaren door­dron­gen van het belang van het vak wiskun­de D voor de leerlin­gen.
We hebben nu echter een verve­lend pro­bleem. Wij bieden wiskun­de D op havo en vwo geschei­den aan. Door teruglo­pen­de leer­lingaan­tal­len is wiskun­de D in de huidige vorm te duur gewor­den. Wij zijn daarom op zoek naar een format waarbij havo en vwo gezamen­lijk in een groep wiskun­de D krijgen. Wij kennen de moge­lijk­heid van wiskun­de D online maar dat zien wij als laatste redmid­del.
Heeft u als docent een format ontwik­keld voor het gecombi­neerd aan havo en vwo doceren van wiskun­de D? Stuur mij alstu­blieft een e-mail als u mij, op welke wijze dan ook, verder kunt helpen. Tips, doorver­wijzin­gen, alles is welkom.
Diede­rik van Delft (ddelft@sonder­vick.nl)

 

Pilot innovatief doceren

Ik ben op zoek naar docen­ten wiskun­de en leerlin­gen met een achter­stand bij wiskun­de die mee willen werken aan de pilot 'innova­tief doceren'.
Het innova­tie­ve aspect van deze manier van lesge­ven is de moge­lijk­heid om met een compu­ter de verrich­tin­gen van iedere leer­ling afzon­der­lijk, in real time te volgen en te analyse­ren. Dit stelt u als docent in staat om uw uitleg beter af te stemmen op het indivi­due­le denk- en leerpro­ces van de leer­ling. 'Innova­tief doceren' werkt zowel bij klassi­kaal fysiek lesge­ven als bij online en blended lesge­ven. De locatie van de docent of de leer­ling speelt bij 'innova­tief lesge­ven' geen rol meer.
Als deel­nemer aan deze pilot veran­dert er voor u verras­send weinig aan de manier waarop u les geeft. De erva­ring zal voor u en uw leerlin­gen daaren­te­gen waar­schijn­lijk wel heel anders zijn.
Organi­sa­tie
Iedere deel­nemer krijgt vijf volle­dig geïn­stal­leer­de Micro­soft Surface GO2 laptops te leen die alle­maal zijn voor­zien van een toetsen­bord en een stylus. Meteen nadat u en uw leerlin­gen zijn inge­logd, kunt u dus aan de slag.
Als u aan de pilot wilt deelne­men, wordt vanzelf­spre­kend alles voor u gere­geld. Heeft u interes­se, neem dan contact met mij op en alles komt in orde.
Ir. Sjuup Rekko
E-mail: info@math­mind.nl
Tele­foon: 06 5477 1171

 

Kantoorwerk

 
Wilt u uw leerlin­gen laten zien hoe een baan bij een groot kantoor er nu écht uitziet? Stich­ting Elevate brengt de prak­tijk de klas in. Op 15 en 17 maart 2022 is er van 17:00 uur tot 20:00 uur name­lijk een bijeen­komst waarin u als docent wiskun­de, econo­mie, be­drijfs­econo­mie of informa­ti­ca kan worden gekop­peld aan een paar werkne­mers van EY (Ernst & Young).
Op deze avonden ontwik­kelt u, onder begelei­ding en op het kantoor van EY Rotter­dam, samen een les of lessen­se­rie voor die u vervol­gens op school, eventu­eel nog voor de zomerva­kan­tie, kunt geven.
De bijeen­komst wordt georga­ni­seerd door de stich­ting 'Elevate' in samen­wer­king met EY. De stich­ting heeft als doel om 'next level' onder­wijspro­jec­ten te facili­te­ren waarbij verbin­ding gemaakt wordt tussen de lesstof en de prak­tijk van studie en beroep.
Bent u geïnte­res­seerd? Meld u dan via deze link aan. Er zijn geen kosten aan verbon­den. Heeft u eerst nog vragen? Neem dan gerust via e-mail contact met mij op.
Mara Hulspas (stich­tingele­vate@gmail.com)

 

Online formatief evalueren en computationeel denken

Het Plat­form for Innova­tive Lear­ning Assess­ments (PILA) is een initia­tief van de OECD. PILA is een web­based digi­taal plat­form waarin de vooruit­gang van de leerlin­gen wordt gevolgd en geanaly­seerd. Dit voor­jaar organi­se­ren het Freuden­thal Insti­tuut en SLO een pilot waarin computi­o­neel denken cen­traal staat.
De pilot is bedoeld voor derde en vierde klassen. Er worden voor deze pilot drie sessies van 40 tot 50 minuten georga­ni­seerd in april en mei 2022. Vooraf­gaand wordt er in maart of april een twee uur durende, inlei­den­de work­shop voor docen­ten georga­ni­seerd. In juni 2022 sluiten we dan af met een laatste work­shop van twee uur.
Informa­tie en aanmel­ding
Meer informa­tie kunt in deze uitnodi­gings­brief lezen. U kunt zich uiter­lijk op 1 maart 2022 aanmel­den bij Mario Piacen­ti­ni via mario.piacen­ti­ni@oecd.org, graag met cc naar p.drij­vers@uu.nl en j.tolboom@slo.nl.
Heeft u nog vragen, stel deze dan gerust aan Jos Tolboom van SLO via j.tolboom@slo.nl.

 

Bètapartnersconferentie 'Water in haar element'

 
In de bètavak­ken vervult water een veel­heid aan rollen. De wonder­lij­ke fysi­sche eigen­schap­pen van water laten het drijven als vaste stof. Een over­vloed aan water geeft over­stromin­gen. Water­vervui­ling be­dreigt het leven. De confe­ren­tie 'Water in haar element' is, de titel zegt het al, hele­maal gewijd aan water. In diverse lezin­gen is er ook aan­dacht voor aller­lei wiskun­di­ge aspec­ten die met water te maken hebben.
De confe­ren­tie 'Water in haar element' wordt op 17 maart 2022 online georga­ni­seerd en begint met de ope­nings­voor­dracht 'Hoogwa­ter in Neder­land' van meteoro­loog Laura van der Blij. Daarna volgen er twee rondes met een ruim aanbod aan work­shops.
Deze twee onderde­len zijn voor u als wiskun­dedo­cent zeker interes­sant:
  • 'Een korte histo­rie van de wiskun­de van de water­golf' (Hessel Posthu­ma, Korte­weg-de Vries Insti­tuut)
    In 1834 reed John Scott Russell op zijn paard langs een kanaal bij Edin­burgh terwijl hij een golf volgde die zich kilome­ters voortbe­woog zonder zijn vorm of snel­heid te verlie­zen. Gefasci­neerd door dit feno­meen begon hij een zoek­tocht naar de wiskun­di­ge be­schrij­ving van dit soort golven, ook wel 'solito­nen' genoemd. Deze zoek­tocht resul­teer­de in de Korte­weg-de Vries (KdV) verge­lij­king. In deze voor­dracht wordt de geschie­de­nis van de KdV-verge­lij­king ge­schetst en wordt bespro­ken wat deze verge­lij­king zo bijzon­der maakt.
  • 'Ptole­mae­us en de spiege­len­de water­rand' (Kees Temme, Bèta­part­ners)
    De Stel­ling van Ptole­mae­us zegt dat in een koorden­vier­hoek ABCD geldt dat AB·CD + AD·BC = AC·BD, een stel­ling die sterker is dan de stel­ling van Pythago­ras. In deze work­shop bewij­zen we de stel­ling op een fraaie wijze: we gooien de koorden­vier­hoek in een cirkel­vormi­ge vijver en spiege­len in de rand. Daarna is het recht toe recht aan ...
De confe­ren­tie vindt online plaats op donder­dag 17 maart 2022 van 15:00 uur tot 18:00 uur. Volg deze link voor meer informa­tie of om u aan te melden.
Kees Temme, steun­punt­coördi­na­tor wiskun­de

 

Masterclass wiskundige netwerken leerlingen

 
Voor leerlin­gen van 4, 5 en 6 vwo worden in maart en april 2022 gratis online master­clas­ses wiskun­de georga­ni­seerd met als onder­werp 'Netwer­ken en algorit­men'. De master­clas­ses bestaan uit lezin­gen, opdrach­ten en eventu­eel een dag op de Univer­si­teit van Amster­dam (UvA).
Hieron­der volgt een be­schrij­ving van de lezin­gen:
  • 'Hoe ingewik­keld kan een pro­bleem zijn?' (Op dinsdag 22 maart 2022 van 13:00 uur tot 15:00 uur door Giulia Bernar­di­ni)
    Mobiele tele­foons, geldau­toma­ten, moderne autos, televi­sies, e-readers: deze appara­ten werken alle­maal met softwa­re. Het hart van de softwa­re bestaat uit algorit­mes en deze algorit­mes kunnen aanzien­lijk in effi­ciën­tie ver­schil­len. In deze lezing laat Giulia Bernar­di­ni zien hoe wiskun­di­gen de com­plexi­teit van algorit­mes kunnen meten.
  • 'Wiskun­de en sport: Rekenen voor eerlij­ke competi­ties' (Op dinsdag 29 maart van 13:00 uur tot 15:00 uur door Roel Lambers)
    In veel sport­toer­nooien worden com­plexe schema's ge­bruikt om te bepalen hoe teams of atleten door­gaan naar de volgen­de ronde. Helaas kan een schema invloed hebben op de presta­ties van een team of atleet. Zo zou een klein detail in de organi­sa­tie van het TATA Steel Schaak­toer­nooi van 2020 aan de winnaar een voor­deel gegeven kunnen hebben. Lees hier meer over in dit artikel. In deze lezing laat Roel Lambers zien hoe wiskun­di­ge technie­ken kunnen worden ingezet om een competi­tie eerlijk te maken.
Na de lezin­gen wordt er op dinsdag 5 april 2022 van 10:00 uur tot 15:00 uur een dag aan de Univer­si­teit van Amster­dam georga­ni­seerd. Tijdens die dag wordt er gedis­cussi­eerd over het gepre­senteer­de materi­aal en wordt er gewerkt aan oefenin­gen die zijn geba­seerd op de online lezin­gen. Als de situa­tie van dat moment een live ontmoe­ting niet moge­lijk maakt, wordt de bijeen­komst online georga­ni­seerd.
Organi­sa­tie
De master­clas­ses worden georga­ni­seerd door het NET­WORKS program. Het is moge­lijk om één of beide lezin­gen te volgen, al dan niet gecombi­neerd met de afslui­ten­de dag op de UvA. De bijeen­kom­sten zijn in het Engels en zijn dus ook ge­schikt voor interna­tiona­le scholen.
Volg deze link voor meer informa­tie of om u in te schrij­ven. Wilt u meer weten over voor­gaan­de edities van de master­class? Volg dan deze link. Blijven er nog vragen over? Stuur dan gerust een e-mail naar editor@network­pa­ges.nl.
Marion Vetter, redac­teur Weten­schaps­communi­ca­tie en -educa­tie
Univer­si­teit van Amster­dam

 

Themabijeenkomsten praktijkwiskunde

 
De werk­groep mbo-hbo wiskun­de is een werk­groep van de Neder­land­se Vereni­ging van Wiskun­delera­ren (NVvW). Deze werk­groep initi­eert online thema­bijeen­koms­ten rondom prak­tijkwis­kun­de. Die bijeen­kom­sten kunnen bijvoor­beeld gaan over pro­bleem­analy­se of het gebruik van simula­tiesoft­ware maar ook over de vraag welke wiskun­de in het onder­wijs van mbo en hbo thuis­hoort en hoe die wiskun­de moet worden onderwe­zen.
De bijeen­kom­sten zijn niet alleen bestemd voor docen­ten wiskun­de in het mbo en hbo. Zij zijn bestemd voor op ieder­een die op eniger­lei wijze te maken heeft met de toepas­sing van wiskun­de in de beroeps­prak­tijk. Roel Jansen, docent-onder­zoe­ker aan de Acade­mie Enginee­ring & Automo­tive van de Hoge­school van Arnhem en Nijme­gen, trapt de reeks af met een interac­tie­ve work­shop over het gebruik van wiskun­de bij prak­tijkon­der­zoek.
Eerste bijeen­komst
De eerste bijeen­komst wordt op 23 maart van 20:00 uur tot 21:00 uur online georga­ni­seerd. U kunt zich eenvou­dig aanmel­den door mij een e-mail te sturen. U ont­vangt dan ruim op tijd een link waarmee u via MS Teams aan de work­shop deel kunt nemen.
Er komen uiter­aard nog veel meer thema­bijeen­koms­ten. Heeft u belang­stel­ling om zelf een keer een derge­lij­ke bijeen­komst te verzor­gen? Neemt dan zeker ook contact met mij op.
Christi­aan Boudri (christi­aan.boudri@han.nl)

 

Niet vergeten

Tijd­stip Evene­ment (Volg de link voor details) Opmer­king Organi­sa­tie
28 februa­ri 2022 W4Kan­goeroe­wed­strijd. In­schrij­ven kan tot en met 28 februa­ri 2022. Kangoe­roe Neder­land
10 maart 2022 Buil­ding a Thin­king Class­room. Onder­wijsnet­werk Zuid-Holland
14 maart 2022 Gala van Weten­schap en Samenle­ving. Ionica Smeets en Jim Jansen
15 en 17 maart 2022 Bijeen­komst 'Kantoor­werk'. Stich­ting Elevate
17 maart 2022 Bèta­part­nerscon­feren­tie "Water in haar element". Bèta­part­ners
22 maart 2022 Gratis master­class 4, 5 en 6 vwo "Hoe ingewik­keld kan een pro­bleem zijn?". Univer­si­teit van Amster­dam
23 maart 2022 Online thema-bijeen­komst prak­tijkwis­kun­de. Werk­groep mbo-hbo wiskun­de NVvW
28 maart 2022 Profiel­werk­stuk­prijs Pythago­ras. Inzen­din­gen moeten uiter­lijk op 28 maart 2022 zijn ontvan­gen. Stem­ming en uitslag volgt op de docen­ten­dag van het Neder­lands Mathema­tisch Congres op 22 april 2022. Pythago­ras
29 maart 2022 Gratis master­class 4, 5 en 6 vwo "Wiskun­de en sport: Rekenen voor eerlij­ke competi­ties". Univer­si­teit van Amster­dam

Adver­ten­ties

Voor voor­waar­den en tarie­ven: zie www.wiskun­de­brief.nl.


 

Nieuw Python-BootCamp-webinar

Het T3-leraren­net­werk organi­seert in de komende maanden een Boot­Camp met als onder­werp 'Computa­tio­nal thin­king en Python'. Coderen spoort leerlin­gen aan om crea­tief proble­men op te lossen. Dat is niet alleen handig bij het program­me­ren maar ook in het dage­lijks leven.
Het eerste webinar van dit jaar heet 'Cellu­lai­re auto­maat Game of Life'. We houden dit webinar op 17 februa­ri 2022 om 19:00 uur.
Zorg dat u dit webinar niet mist.
 

 

Emulatorsoftware voor de MathPrint™-rekenmachines

De emula­torsoft­ware voor de Math­Print™-rekenma­chi­nes simu­leert weten­schappe­lij­ke rekenma­chi­nes. Daarom is deze softwa­re een gewel­dig hulpmid­del bij demon­stra­ties in de klas,
Dat is zeker het geval wanneer uw leerlin­gen bijvoor­beeld de TI-30XS Multi­view of TI-30XB Multi­view gebrui­ken.
Als leraar kunt u nu via deze link een gratis licen­tie bemach­ti­gen.
 

 

Aan de slag met Math4all

De Math4­all website kent u waar­schijn­lijk al. Maar wist u dat u bij alle leerja­ren havo/vwo, de eerste leerja­ren vmbo en het tech­nisch mbo vanuit het Math4­all materi­aal uw eigen readers kunt samen­stel­len?
Vraag een gratis account aan om een keer te experi­mente­ren met het samen­stel­len van een reader. Tegen een kleine vergoe­ding is meer maat­werk moge­lijk. Dan kunt u uw eigen materi­aal toevoe­gen, verre­gaan­de keuzes maken, examen­trainin­gen en keuzeon­derwer­pen opnemen en nog veel meer.
Hebben wij uw interes­se gewekt? Neem dan snel contact op met f.spij­kers@math4­all.nl of met a.f.otten@math4­all.nl.
 

 

Engelstalige uitlegvideo's bij KERN wiskunde

Bij de Engels­tali­ge editie van KERN Wiskun­de van Boom voortge­zet onder­wijs zijn nu ook Engels­tali­ge uitleg­vi­deo's beschik­baar.
Vraag via deze link een gratis demoli­cen­tie aan en bekijk de voor­beel­den van dit Engels­tali­ge materi­aal van KERN Wiskun­de.
 

 

Eerstegraads leraar wiskunde worden?

Dan kiest u voor duaal bij de HAN. Bent u tweede­graads docent en wilt u verder? Hoe boeit en bindt u zelf­standi­ge en kriti­sche leerlin­gen? Start bij de HAN met de Master Leraar Wiskun­de.
De HAN Master Leraar Wiskun­de is een unieke en prak­tijkge­rich­te master. U blijft lesge­ven tijdens de oplei­ding. Vraag een advies­ge­sprek aan of meldt u aan voor de Online Open Avond van 9 maart 2022.
Ga voor meer informa­tie naar han.nl/mlwi.
 

 

Gratis HP Prime webinar

Wilt u het komende jaar aan de slag met écht de aller­bes­te grafi­sche rekenma­chi­ne? Bied uw leerlin­gen ook het ge­bruiks­ge­mak van een super­snel­le proces­sor, een touch­screen en de uitge­brei­de functio­nali­teit van de HP Prime G2.
Menno Lager­wey, van het populai­re YouTube kanaal 'Math with Menno', laat u in dit gratis webinar zien waarom ook úw leerlin­gen een HP Prime verdie­nen en hoe gemakke­lijk een over­stap voor uw docen­ten­team kan zijn.
Schrijf u in en ontvang een beoorde­lings­exem­plaar om zelf ook over­tuigd te raken. Het webinar vindt plaats via Teams, op 15 maart 2022 van 16:00 tot 17:00 uur.

 

Gratis SmartWiskunde proberen

Smart­Wiskun­de is de enige methode met een echt blended leercon­cept. Leerlin­gen werken digi­taal, net als in een wiskun­de­schrift, in stapjes de opgaven uit.
De intelli­gen­tie van Smart­Wiskun­de herkent de door de leer­ling gekozen strate­gie en stuurt waar nodig direct bij door het geven van waarde­vol­le hints en feed­back per tussen­stap.
Klinkt dat goed? Vraag dan gratis proefma­teri­aal aan en ontdek zelf de kracht van Smart­Wiskun­de.
 

 

Webinar: introductiewebinar NumWorks rekenmachine

Op woens­dag 9 maart 2022 organi­se­ren wij van 15:30 tot 16:30 uur een intro­ductie­webi­nar over de Num­Works grafi­sche rekenma­chi­ne.
We lopen dan samen met u langs alle, dus ook de nieuw­ste, functio­nalitei­ten en delen tips & trucs voor de beste ge­bruiks­erva­ring met u.
U kunt zich via deze link regi­stre­ren voor ons webinar.
 

 

De Rekenwinkel

Wilt u uw leerlin­gen zelf rekenma­chi­nes laten bestel­len maar wél tegen een school­kor­ting?
Neem dan contact met ons op via info@dereken­win­kel.nl en hoor hoe we dit ook voor u kunnen invul­len.
Wij zijn partner van HP, Texas Instru­ments, Casio en Sharp.

 
redactie:Jeanne Kok, Gerard Koolstra en Ton Groeneveld
e-mail:redactie@wiskundebrief.nl
website:www.wiskundebrief.nl