nummer 830, 9 december 2018
Dit nummer wordt gestuurd naar ruim 4800 adressen.
|
De WiskundE-brief is een digitale nieuwsbrief, gericht op wiskundedocenten in het voortgezet onderwijs,
met als doel om een snelle onderlinge uitwisseling van informatie en
meningen mogelijk te maken. De brief verschijnt buiten de schoolvakanties ongeveer
één keer per week. Het abonnement is gratis.
Uw bijdragen aan de WiskundE-brief zijn welkom op het e-mailadres
van de redactie. Op de website van de WiskundE-brief
kunt u zich abonneren, vindt u alle voorwaarden en advertentietarieven en kunt u oude nummers nalezen.
|
Artikelen en bijdragen | | |
Verschenen | | |
Vacatures in het onderwijs | | |
Advertenties | | |
Alle bètavakken moeten contextrekenen
Ik wil er graag voor pleiten om het rekenen niet alleen met
wiskunde maar met alle exacte vakken te toetsen. Rekenen komt in
elk exact vak voor. Het is daarom nuttig om rekenen met al die
vakken ook te toetsen. Op die manier komen contextopgaven
uitstekend tot hun recht. Voor het Centraal Examen kan dan
worden volstaan met een korte toets met uitsluitend 'kale'
rekensommen.
Het prikkelende stukje over de rekentoets van Ton Groeneveld
in WiskundE-brief 827 leverde nogal wat reacties op. Sommige van deze reacties vind
ik wat overtrokken. De reactie van Cor Willemsen in WiskundE-brief 829 deel
ik inhoudelijk echter helemaal. Hij kiest niet voor de frontale aanval
maar beschrijft zaken die ik goed herken. Ik geef al jaren les aan
havo en vwo examenklassen en het klopt: leerlingen delen nog steeds
schaamteloos door nul, kunnen niet hoofdrekenen, kunnen geen breuken
door elkaar delen, kunnen inhouden en oppervlakten niet naar andere
eenheden omrekenen en ga zo maar door.
Wist u dat 3 3 gelijk is aan 9? Tien procent van mijn
vwo 6-leerlingen beweerde dat op een schoolexamen dat ik vorige
maand afnam...
Alle bètavakken
Redactiesommen horen naar mijn idee thuis in de proefwerken,
schoolexamens en eindexamens van alle bètavakken. Een verstandige
schoolleiding geeft alle bètasecties de opdracht om rekenen in het
PTA op te nemen. Voor het Centraal Examen is het dan voldoende dat
er één item aan de syllabus van ieder bètavak wordt toegevoegd. Als
je daarnaast het rekenen dan gewoon nog even landelijk met 25 'kale'
rekensommen toetst, is het rekenen helemaal gedekt.
De huidige situatie met 15 'kale' en 30 contextrijke rekenopdrachten
is onzinnig. Het gebruik van context is onnodig; contextopgaven zitten
nu al meer dan genoeg in de examens van de exacte vakken.
Eilanden
Als rekencoördinator bovenbouw ervaar ik dat secties wat het
rekenen betreft graag op hun eigen eilandje vertoeven en niet of
nauwelijk met andere secties overleggen. Begrijpelijk, de werkdruk
in het onderwijs is erg hoog. Maar het moet echt anders.
Hoofdrekenen
Rekenen komt in elk vak voor, zelfs bij vakken als tekenen of
lichamelijke opvoeding, vakken waarbij je niet onmiddellijk naar
een rekenmachine kunt grijpen. Daarom pleit ik voor meer hoofdrekenen
en minder rekenmachinegebruik. Zeker met sommen die mooi uitkomen en
met slim hoofdrekenen kunnen worden gemaakt, kun je het rekenen
waardevol toetsen.
Stop niets meer of minder dan dergelijke sommen in de rekentoets.
Jaap Verhees
Docent wiskunde Keizer Karel College
|
Cadeau van Cito: schoolexamens statistiek
Cito bestaat dit jaar 50 jaar en trakteert op twee datasets
met bijbehorende opgaven en correctievoorschriften. Uit die opgaven
kunt u een uitstekende selectie maken voor uw schoolexamen havo
wiskunde A statistiek met ICT.
De opdrachten zijn ontwikkeld met behulp van ervaren wiskundedocenten
en gaan uiteraard over de meegeleverde datasets. Die datasets zijn
gebaseerd op authentieke dataverzamelingen. De databestanden zijn
geschikt voor gebruik met Excel en VUSTAT. U kunt dus zelf kiezen met
welke software u de leerlingen wilt laten werken. De opgaven zelf
zijn met Microsoft Word gemaakt; u kunt deze opdrachten dus eenvoudig
aanpassen. Naast de datasets en de opgaven wordt nog een Excelbestand
meegeleverd met een classificatie van de opgaven.
Aanvragen
Klik
hier om u via e-mail aan te melden. Zorg er wel voor dat u de
BRIN-code van uw school bij de hand heeft.
Aan het gebruik van de opgaven zijn geen kosten verbonden. Wel horen
we na afloop graag van u hoe u de data en de opdrachten heeft ervaren.
We nodigen u hiertoe later nog uit voor een enquête.
Irene van Stiphout, Ivo Claus en Ger Limpens
Toetsdeskundigen wiskunde, Cito
|
Internationale posterwedstrijd
Aan de sinds 2007 gehouden internationale posterwedstrijd voor
statistiek mogen dit schooljaar ook leerlingen uit Nederland deelnemen.
Een nationale jury bepaalt in het voorjaar van 2019 welke
inzendingen internationaal worden genomineerd. Deze posters dingen
dan mee naar de internationale prijzen die op het 62e
wereldcongres van het International Statistical Institute (ISI) in
Kuala Lumpur (Maleisië) zullen worden uitgereikt.
De wedstrijd wordt georganiseerd in het kader van het International
Statistical Literacy Project (ISLP), onder de paraplu van de
International
Association for Statistical Education, de onderwijsafdeling van
het ISI. Het ISLP heeft tot doel, de bewustwording te bevorderen van
het belang van statistiek in de maatschappij van nu en morgen. De
posterwedstrijd is een van de vele activiteiten binnen dit project.
Momenteel doen 92 landen mee aan de posterwedstrijd.
Posterthema
De opdracht voor het maken van een poster is heel ruim. Presenteer
op een poster een verhaal over een reeks gegevens. Maak de data
inzichtelijk met behulp van grafieken of tabellen. Kijkers moeten
in één oogopslag zien welke boodschap de poster bevat. Het thema
is helemaal vrij.
Op
de internationale wedstrijdpagina staan waardevolle adviezen
voor het maken van een goede poster. Ook is er via deze webpagina
speciale software beschikbaar gesteld waarvan gebruik mag worden
gemaakt. Het staat deelnemers echter volledig vrij om hun eigen
hulpmiddelen te kiezen.
De wedstrijd is bedoeld voor teams van 2 tot 5 leerlingen. Er
worden twee leeftijdscategorieën onderscheiden, te weten de
categorie van deelnemers die in of na 2000 geboren zijn en de
categorie van deelnemers die in of na 2003 geboren zijn.
Nationale wedstrijd
Het nationale deel van de wedstrijd wordt op 30 maart 2019 afgesloten
met de bekendmaking van drie prijswinnaars per leeftijdscategorie.
De winnaars van de eerste prijs mogen Nederland vertegenwoordigen bij
de internationale wedstrijd. De jury en de prijzen van zowel de
nationale als van de internationale wedstrijd worden nog bekend
gemaakt. Aan deelname zijn geen kosten verbonden
Informatie en aanmelden
Docenten kunnen hun team tot 1 februari 2019 aanmelden via
info@islp-nederland.nl. De deadline voor de inzendingen is
vrijdag 8 maart 2019, 23:59 uur.
Volg
deze link voor meer informatie.
Harun Cetin
Coördinator ISLP-Nederland
|
Wie is er bang voor wiskunde?
Enkele maanden geleden werd het boek "Wie is er bang voor
wiskunde?" van Gerard Soto y Koelemeijer gepubliceerd.
Zie ook WiskundE-brief 814. Naar aanleiding van deze publicatie vindt er op
donderdagavond 13 december 2018 in Amsterdam een bijeenkomst
plaats.
Het verhaal van de beroemde hedendaagse wiskundige Terence Tao
speelt in het boek van Gerardo Soto y Koelemeijer een
belangrijke rol en staat ook deze avond centraal. Sprekers zijn:
- Gerardo Soto y Koelemeijer.
Koelemeijer studeerde literatuurwetenschap en promoveerde in
de wiskunde. Hij is postdoc onderzoeker bij het ICLON Leiden. In 2015
verscheen zijn boek "Wiskundigen mogen niet huilen". Hij schreef
twee romans, "Armelia" (2006) en "De gestolen kinderen"
(2013). Momenteel is hij docent wiskunde aan het Stedelijk Gymnasium
te Leiden.
- Diederik Burgersdijk (moderator)
Burgersdijk is classicus, schrijver en docent
literatuurgeschiedenis aan de Universiteit Utrecht. Hij had een
zes voor wiskunde A op zijn eindexamen.
- Jeanine Daems
Daems is lerarenopleider wiskunde aan de Hogeschool Utrecht.
Ze geeft onder meer cursussen over de geschiedenis van de wiskunde en
de toepassing daarvan in het wiskundeonderwijs. Samen met Ionica
Smeets schreef ze het boek Ik was altijd heel slecht in
wiskunde (2011).
- Han Peters
Peters is docent en onderzoeker aan het Korteweg de
Vries Instituut voor Wiskunde van de UvA. Zijn onderzoek richt zich
op het langetermijngedrag van dynamische systemen, met name in
meerdere complexe variabelen. In 2015 werd hij verkozen tot docent
van het jaar.
Aanmelden
De bijeenkomst wordt op donderdag 13 december 2018 van 20:00 tot 21:30
uur gehouden in
Academisch-cultureel
centrum SPUI25. De toegang is gratis maar aanmelding is verplicht.
Vanwege het beperkte aantal plaatsen verzoekt de organisatie u
vriendelijk doch dringend om u bij verhindering ook weer af te melden.
Volg
deze link voor meer informatie of om u aan te melden.
|
Winterverkoop bij het Wereldwiskunde Fonds
De oktoberveiling van het Wereldwiskunde Fonds is voorbij.
De veiling heeft dit jaar het mooie bedrag van € 2291,30 opgeleverd.
We bedanken alle bieders hier hartelijk voor. Het geld zal weer volledig
worden besteed aan projecten voor wiskundeonderwijs in de derde
wereld.
Niet alle boeken zijn geveild. We hebben dus nog heel wat mooie
boeken over, waaronder veel Nederlandse school- en opgavenboekjes
en veel tijdschriften. We hebben vooral nog veel jaargangen van het
tijdschrift Pythagoras. Al die jaargangen zijn voor
slechts 2 euro per stuk te koop.
Winterverkoop
De Winterverkoop 2018 is aangebroken. Op onze website staan zo'n 350
boeken en tijdschriften voor u klaar. Ze worden aangeboden voor vaste
lage prijzen. En voor wie het gemist heeft: natuurlijk is ons
jubileumboekje over 25 jaar Wereldwiskunde Fonds ook te koop. Neem
vooral een kijkje en sla toe. De Winterverkoop loopt tot 26 april 2019.
Kom
deze herfst en winter dus kijken op onze website en sla uw slag.
Jos Remijn ( wereldwiskundeboeken@nvvw.nl)
Veilingmeester WwF
|
KWG Wintersymposium (herhaalde oproep)
Op zaterdag 12 januari 2019 vindt in het Academiegebouw van
de Universiteit Utrecht (Domplein) het jaarlijkse wintersymposium
van het Koninklijk Wiskundig Genootschap (KWG) plaats. Het symposium
begint om 10.30 uur en zal tot 16.00 uur duren. Dit jaar is de
betrouwbaarheid van statistiek het thema.
Het symposium richt zich op docenten wiskunde, van docenten in
opleiding tot ervaren docenten. Maar ook voor leerlingen en collega's
van andere vakgebieden kan het symposium interessant zijn. Alle
belangstellenden zijn daarom van harte welkom.
Informatie en inschrijven
Het volledige programma, inclusief uitgebreidere beschrijvingen van
de lezingen, is te vinden op
de
website van het symposium. Op deze website vindt u ook het digitale
inschrijfformulier. De kosten voor deelname aan het symposium
bedragen voor KWG-leden € 30,=, voor niet-leden € 35,= en
voor leerlingen, studenten en standhouders € 15,=. Dit bedrag is
inclusief lunch en consumpties. Bij betaling na 31 december 2018
worden de deelnamekosten met € 5,= verhoogd.
Voor nadere inlichtingen kunt u contact opnemen met Theo van den
Bogaart, via e-mailadres theo.vandenbogaart@hu.nl of via
telefoonnummer 06-2337 5306.
|
Verschenen
In deze rubriek besteden we aandacht aan nieuwe publicaties en software op het gebied van wiskunde en wiskundeonderwijs.
Uw inzendingen zijn welkom maar de redactie beslist uiteindelijk of en hoe een bijdrage geplaatst wordt.
Kerstcadeautip: Over Groei en Vorm
Auteur: | DArcy Wentworth Thompson |
Uitgeverij: | Meromorf Press |
Aantal pagina's: | 332 |
ISBN: | 978 09 9290 080 9 |
Prijs: | € 24,95 |
"Over Groei en Vorm" door DArcy Wentworth Thompson is
een heel bijzonder boek. Het is een iets bewerkte, verkorte uitgave
van een boek uit 1917 dat ondertussen 41 herdrukken gehad heeft. Het
boek wordt beschouwd als een van de meesterwerken uit de wetenschappelijke
literatuur van de twintigste eeuw.
"Over Groei en Vorm" is het eerste boek van
Meromorf Press.
Het is een vertaling van de verkorte versie van Cambridge University Press.
Het boek is in Engeland een populaire klassieker.
Inspirerend, mooi en invloedrijk
Associate professor Jaap Kaandorp van de UvA schrijft over dit
boek in niet mis te verstane woorden:
"Het is behalve een zeer inspirerend boek ook een heel mooi boek. De
vraag hoe vormen zich ontwikkelen, behoort tot een van de meest fundamentele
vragen uit de biologie. Iedereen die geïnteresseerd is in deze vraag
zou moeten beginnen met dit boek te lezen." |
Matthew Jarron, curator van het museum van de universiteit van
Dundee in Schotland, schrijft, vrij vertaald:
"Vanaf de biomorfe vormen van Henri Moore tot aan de spetterpatronen
van Jackson Pollock en de vele Britse studenten van de kunstacademie,
die dit boek leerden kennen tijdens hun basisopleiding ontwerpen van
Richard Hamilton en Victor Pasmore, heeft het boek een diepgaande
invloed uitgeoefend op de beeldende kunst." |
"Over Groei en Vorm" is misschien wel het mooiste kerstcadeau
dat je aan een natuurliefhebbende wiskundige kunt geven.
Het
boek is onder andere verkrijgbaar bij bol.com.
|
Vacatures in het onderwijs
Het plaatsen van vacaturemeldingen voor docenten wiskunde en rekenen is
gratis voor niet particuliere instellingen voor middelbaar en hoger onderwijs.
Voor de voorwaarden: zie www.wiskundebrief.nl.
Eerstegraads vacature te Rotterdam
Het Erasmiaans Gymnasium in Rotterdam zoekt per 1 januari 2019
voor 1,5 fte collega's voor de sectie wiskunde. Bij voorkeur zoeken
wij eerstegraads bevoegde collega's met ervaring op het vwo.
Voor informatie kunt u contact opnemen met onze conrector Ank
Groenendijk via groenendijk@erasmiaans.nl. U kunt
solliciteren bij Ineke Leentfaar, assistent schoolleiding,
via leentfaar@erasmiaans.nl.
|
Advertenties
Dat kan beter!
Wanneer de grafische rekenmachine als hulpmiddel wordt gebruikt,
is het zaak dat deze krachtig en snel genoeg is. Maar de rekenmachine
moet uiteraard ook intuïtief genoeg voor uw leerlingen zijn.
Los de vergelijking:
maar eens op met uw rekenmachine en
klik
op deze link om te zien dat een window ook zonder gedoe kan
worden aangepast.
Meer info? Mail naar info@hp-prime.nl.
|
|
|
Vernieuwd: WIL-de Wiskunde Videokanaal
Het Wil-de Wiskunde Videokanaal met korte en heldere
instructievideo's over het gebruik van de TI-84 Plus CE-T en
de TI-Inspire™ CX technologie is compleet vernieuwd.
Zoek eenvoudig naar handleidingen, introductievideo's over een voor
de gebruiker nieuw onderwerp of lesactiviteiten voor STEM educatie.
Kijk
snel op T3 Nederland voor meer informatie.
| |
|
|
|