nummer 808, 15 april 2018
Dit nummer wordt gestuurd naar circa 4750 adressen.
|
De WiskundE-brief is een digitale nieuwsbrief, gericht op wiskundedocenten in het voortgezet onderwijs,
met als doel om een snelle onderlinge uitwisseling van informatie en
meningen mogelijk te maken. De brief verschijnt buiten de schoolvakanties ongeveer
één keer per week. Het abonnement is gratis.
Uw bijdragen aan de WiskundE-brief zijn welkom op het e-mailadres
van de redactie. Op de website van de WiskundE-brief
kunt u zich abonneren, vindt u alle voorwaarden en advertentietarieven en kunt u oude nummers nalezen.
|
Artikelen en bijdragen | | |
Vacatures in het onderwijs | | |
Advertenties | | |
Moet u uw examenscores geheimhouden?
Het Centraal Examen staat weer voor de deur. Na de meivakantie
gaan de examenkandidaten een paar spannende weken tegemoet. Wij
docenten duiken het correctiewerk in, discussiëren met elkaar over de
examenopgaven en het correctievoorschrift, worden door onze leerlingen
verrast of teleurgesteld en houden vooral tot aan de officiële uitslag
stijf onze monden dicht. Want totdat de normering door het CvTE bekend
wordt gemaakt, is de uitslag geheim. Of niet?
Op de website
Vernieuwenderwijs
komt een school aan het woord die vorig jaar leerlingen al enkele
weken vóór de officiële examenuitslag naar school liet komen om hen
aan de hand van hun puntenscores alvast inzicht te geven in de verwachte
examenuitslag. Zo konden zij ruim op tijd beginnen met het leren
voor een mogelijk herexamen.
Verboden?
Heeft deze school de regels overtreden? Nee, concludeert website
Vernieuwenderwijs.
Het examenreglement staat de volgende zaken volgens deze website
al vóór het CvTE de normering bekend maakt, gewoon toe:
- Leerlingen mogen hun antwoorden van het examen inzien en hiervan zelfs een kopie maken.
- Leerlingen mogen hun antwoorden aan de hand van het correctievoorschrift met de vakdocent bespreken.
- Leerlingen mogen weten hoeveel punten zij volgens de vakdocent hebben behaald.
Het CvTE aan het woord
Op twitter ontstond enige discussie over de vraag of het echt is
toegestaan om nog vóór het bekend worden van de uitslag de leerlingen
te laten weten hoeveel punten zij volgens de docent hebben gescoord.
Ook het CvTE kwam desgevraagd met een bijdrage:
"Het eindexamenbesluit staat het delen van de punten met leerlingen
niet in de weg. Het kan zijn dat het PTA van de school eigen regels
hierover heeft, dus we raden aan om dat wel na te gaan." |
In tegenstelling tot wat men vaak aanneemt, is het dus toegestaan
om examenresultaten eerder te delen, tenzij dat in het PTA (Programma
van Toetsing en Afsluiting) of door het schoolreglement uitdrukkelijk
wordt verboden. Het spreekt voor zich dat het hierbij verstandig om
in nauw overleg met collega's en leidinggevenden op school te opereren.
gk
|
Glijden de examenresultaten wiskunde af?
De presentatie van De Staat van het Onderwijs op woensdag
11 april 2018 heeft terecht veel aandacht getrokken. Het afglijden
van het Nederlands onderwijs is een ernstige kwestie. Over een deel
van het bewijsmateriaal dat de inspectie gebruikt, kan echter nog
wel het een en ander worden opgemerkt.
Wat betreft de ontwikkeling op lange termijn baseert de inspectie zich
voor de vakken wiskunde en rekenen vooral op de onderzoeken van PISA
en TIMSS. Zie hiervoor ook WiskundE-brief 771. Wat betreft de recente ontwikkelingen
spreekt de inspectie over onverwacht gedaalde examenresultaten
wiskunde. Wel merkt men op dat er vooralsnog geen conclusies getrokken
worden maar de vermeende daling wordt wel alvast uitdrukkelijk genoemd.
Contrast met andere kernvakken
In
de
Examenmonitor 2017 is ook sprake van " een daling van de
wiskundecijfers over de gehele linie, afgezien van het cijfer
voor wiskunde B in het vwo". In de
begeleidende
brief wordt wiskunde met de andere kernvakken vergeleken. De
constatering is dat de wiskunderesultaten dalen terwijl " de
examenresultaten voor de kernvakken Nederlands en Engels en de
rekentoets blijven stijgen". Wat is hier aan de hand?
In de bovenstaande figuur heb ik de ontwikkeling van de CE-cijfers
voor de wiskundevakken in het voortgezet onderwijs even bij elkaar gezet.
Vanwege de ingrijpende herziening van de tweede fase rond 2010 is
de vergelijking van de resultaten met die van vóór 2010 lastig te maken.
Zoals ook in de examenmonitor wordt opgemerkt, zijn in de periode
van 2011 tot 2015 de eindexamencijfers wiskunde aanzienlijk gestegen.
Daarna lijkt het dat het tij enigszins keert. Het duidelijkst is dit te
zien op het vmbo KB en GT. De plotselinge daling bij wiskunde A op het
havo is in de Wiskund E-brief al uitgebreid besproken.
Een dergelijke daling kan natuurlijk gemakkelijk een tijdelijk gevolg zijn
van de invoering van het sterk gewijzigde examenprogramma. Ook in de
genoemde brief van minister Slob wordt het nieuwe examenprogramma
als mogelijke verklaring genoemd.
Betrouwbaar?
Van belang in dit verband is in hoeverre de ontwikkeling van de
eindexamencijfers van jaar tot jaar een betrouwbaar beeld geeft van de
ontwikkelingen van de kennis en vaardigheden van de leerlingen. In
de Wiskund E-brief is in het verleden meermalen
aandacht besteed aan deze kwestie. Ook de Tweede Kamer heeft zo zijn
bedenkingen, gezien het bijna unanieme verzoek naar een onafhankelijk
onderzoek " naar de reële ontwikkeling van de vaardigheden van de
scholieren in de afgelopen 10 jaar, onder andere voor wiskunde, en
naar de rol van de N-termen bij de beeldvorming over deze ontwikkeling".
Zie ook WiskundE-brief 802. Minister Slob heeft
intussen
een onafhankelijk onderzoek toegezegd.
Onafhankelijk?
Wordt dat toegezegde onderzoek echt onafhankelijk? Vormt u zelf
maar uw oordeel hierover aan de hand van de woorden van de minister:
"Voor de begeleiding van het onderzoek stel ik een onafhankelijke
commissie in, bestaande uit wetenschappers en experts. Het onderzoek
zelf wordt uitgevoerd door Cito in nauwe samenwerking met het CvTE.
Met de keuze voor deze rolverdeling kom ik zowel tegemoet aan de wens
van uw Kamer om de onafhankelijkheid in dit onderzoek te waarborgen,
als aan mijn vraag om gebruik te maken van de kennis en expertise
binnen de examenketen." |
gk
|
De examenlijn staat voor u klaar
De eerste schriftelijke wiskunde-examens vinden al over minder dan
een maand plaats. Op www.examenblad.nl meldt het College voor Toetsen
en Examens (CvTE) "De examenlijn staat voor uw klaar".
Met
een prachtig stroomschema laat men precies zien welke problemen er
aan de examenlijn kunnen worden voorgelegd en welke problemen examinatoren
vanuit de eigen professionaliteit zelf moeten oplossen.
De benamingen 'examenlijn' en 'examenloket' lopen in diverse publicaties
soms een beetje door elkaar. Deze benamingen duiden echter heel verschillende
organisaties aan.
Examenloket
Scholen kunnen bij het Examenloket terecht voor vragen die betrekking
hebben op de schoolexamens en Centrale Examens binnen het voortgezet
onderwijs. Ook kunnen er vragen worden gesteld over de rekentoets. Het
Examenloket is een samenwerking van het ministerie van OCW, de Inspectie
van het Onderwijs, het College voor Toetsen en Examens en de Dienst
Uitvoering Onderwijs (DUO).
Examenlijn
De Examenlijn is een organisatie van het CvTE en is via het examenloket
bereikbaar. Het CvTE typeert de functie van de Examenlijn als volgt:
"De Examenlijn is via het Examenloket bereikbaar voor correctoren en
het LAKS als zij een onvolkomenheid of onduidelijkheid tegenkomen in
een opgave of beoordelingsmodel waardoor de correctie van het
leerlingwerk niet volgens het correctievoorschrift; beoordelingsmodel
én algemene en vakspecifieke regels kan worden gedaan." |
C'est le ton ...
Het CvTE draagt de laatste tijd uit dat het veel waarde hecht aan een
betere betrokkenheid van docenten bij de constructie en correctie
van centrale examens. De
toelichting
van het CvTE op www.examenblad.nl over de examenlijn en
het examenloket is dan ook vriendelijk van toon en geeft blijk
van een coöperatieve instelling.
"Een examenvraag of het beoordelingsmodel kan een inhoudelijke
onvolkomenheid of onduidelijkheid bevatten. Of het blijkt dat een
vraag op verschillende manieren gelezen kan worden. In beide gevallen
hoort de Examenlijn dit graag, zodat zij kan nagaan of een aanvulling
op het correctievoorschrift nodig is of dat met de betreffende vraag
rekening moeten worden gehouden bij de normering. Zo zorgen de
verschillende betrokken partijen er samen voor dat het examenwerk van
alle leerlingen een gelijke beoordeling krijgt." |
In de 'vakspecifieke informatie' voor het komende Centrale Examen,
die deel uitmaakt van de
September/maart
mededelingen, wordt echter een veel strengere toon aangeslagen:
"Het CvTE heeft de correctievoorschriften bij regeling vastgesteld.
Het correctievoorschrift is een zogeheten algemeen verbindend
voorschrift en valt onder wet- en regelgeving die van overheidswege
wordt verstrekt. De corrector mag dus niet afwijken van het
correctievoorschrift.
Als de corrector van mening is dat het correctievoorschrift een
onvolkomenheid bevat, neemt hij contact op met het Examenloket via
het contactformulier op www.examenloket.nl." |
Het tweede deel is bij sommige vakken, waaronder alle wiskundevakken
havo/vwo, ook nog eens vetgedrukt. Dit overduidelijke directief valt naast
de vriendelijke en coöperatieve toonzetting van het vorge citaat
wat uit de toon.
Corrector?
Opmerkelijk is dat het CvTE in de aangehaalde citaten steeds de term
'corrector' gebruikt. In het licht van
het
Eindexamenbesluit VO, de wettelijke basis van de regelgeving rond
examens, is dat in juridische zin nogal slordig. Het Eindexamenbesluit VO
spreekt namelijk uitdrukkelijk over examinator en gecommitteerde.
Een 'corrector' komt in dat besluit pas in beeld als er een onoplosbaar geschil
bestaat tussen examinator en gecommitteerde dat zelfs na tussenkomst van de
betrokken 'bevoegde gezagen' niet kan worden opgelost. De inspectie wordt dan
ingeschakeld en kan een onafhankelijke corrector aanwijzen.
gk
|
Eremetaal op de European Girls' Mathematical Olympiad
Tijdens de zevende European Girls' Mathematical Olympiad, die deze
week plaatsvond in Florence, Italië, heeft Gabriëlle Zwaneveld
uit Den Haag een zilveren medaille behaald. Christel van
Diepen uit Arnhem en Anouk Eggink uit Deventer sleepten
beiden een bronzen medaille in de wacht. Het vierde teamlid,
Floor Beks uit Grou, wist één van de zes wedstrijdopgaven
foutloos op te lossen en kreeg hiervoor een eervolle vermelding.
De European Girls'
Mathematical Olympiad vond plaats van 9 tot 15 april 2018.
Deze wedstrijd wordt jaarlijks georganiseerd om meisjes te
stimuleren, hun wiskundetalent te benutten. De leerlingen kregen op
elk van de twee wedstrijddagen drie zeer pittige wiskundeopgaven voor
hun kiezen. Hiervoor kregen ze steeds vier en een half uur de tijd.
Met iedere opgave waren maximaal zeven punten te verdienen.
Resultaten
De Nederlandse deelneemsters hebben de volgende resultaten behaald:
medaille |
punten |
naam |
leeftijd |
klas |
school |
zilver |
22 |
Gabriëlle Zwaneveld |
17 |
6 vwo |
Gymnasium Novum, Voorburg |
brons |
19 |
Anouk Eggink |
17 |
6 vwo |
Etty Hillesum Lyceum, locatie het Vlier, Deventer |
brons |
16 |
Christel van Diepen |
17 |
5 vwo |
Stedelijk Gymnasium Nijmegen |
eervolle vermelding |
11 |
Floor Beks |
16 |
5 vwo |
Christelijk Gymnasium Beyers Naudé |
In totaal ontvingen 52 van de 195 deelneemsters een bronzen medaille.
39 deelneemsters kregen een zilveren medaille en 17 deelneemsters
kregen een gouden medaille. Tussen de 52 deelnemende teams pakte
Nederland in het officieuze landenklassement een mooie 24 e
plaats. Naast Europese teams deden ook gastteams mee uit onder
andere Brazilië, Japan en Mexico.
Het Nederlandse team werd begeleid door Birgit van Dalen
(Universiteit Leiden en ISW Hoogeland Naaldwijk), Quintijn
Puite (Technische Universiteit Eindhoven en Hogeschool Utrecht)
en Jetze Zoethout (Universiteit Utrecht).
|
Prijsuitreiking wiskunde B-dag
|
 | | De winnaars | | |
Op donderdag 29 maart vond de prijsuitreiking van
de 19e
editie van de Wiskunde B-dag plaats. De Wiskunde B-dag is, evenals
de Wiskunde A-lympiade en de OnderbouwWiskundeDag, een
wedstrijd onder het motto
Wiskunde
voor teams.
Tijdens de Wiskunde B-dag werken leerlingen een dag lang aan een
uitdagend wiskundig probleem. Jaarlijks nemen ongeveer 4.000
leerlingen in ruim 1.000 teams van ongeveer 100 scholen deel
aan dit evenement. Dit jaar stond de meetkundige interpretatie
van het modulorekenen centraal.
De
opgave van 2017 is via deze link te bekijken.
De winnaars
Het team van het Ulenhofcollege uit Doetinchem werd in maart
unaniem als winnaar gekozen. Op de tweede plaats eindigde het
Lorentz Casimir College uit Eindhoven en de derde plek was
voor het Stedelijk Gymnasium Nijmegen.
De 20 e editie van de Wiskunde B-dag zal op 16 november
2018 plaatsvinden. Die dag organiseert u gewoon op uw eigen school.
Per school selecteren de betrokken docenten het beste werkstuk. Uit
deze werkstukken wordt daarna een top tien gekozen. Een onafhankelijke
jury verdeelt uiteindelijk de prijzen.
|
Einde winterverkoop Wereldwiskunde Fonds
De verkoop van boeken en tijdschriften voor vaste lage prijzen van
het Wereldwiskunde Fonds heeft deze winter weer voor een mooie
opruiming gezorgd. De opbrengst was ongeveer 330 euro. Het
winteraanbod blijft nog tot 27 april 2018 op de site staan.
Sla
dus uw slag voor het te laat is.
In het weekend na Koningsdag zal de jaarlijkse meiveiling van het
Wereldwiskunde Fonds starten. Op
de
veilingwebsite staan dan ruim 600 boeken en tijdschriften
gereed, in grote verscheidenheid. Boeken over didactiek, oude
Nederlandse schoolboeken, binnen- en buitenlandse studieboeken,
prentenboeken, populair wetenschappelijke boeken, zware
wetenschappelijke boeken; er is in elke categorie wel wat te
vinden.
Automatisch bieden
De meiveiling eindigt op 1 juni 2018. De boeken hebben verschillende
eindtijden. U kunt bij het bieden op een boek een maximumprijs
opgeven. Dan wordt, als dat nodig is, uw bod automatisch in kleine
stapjes verhoogd tot aan het door u bepaalde maximum.
Kijk
hier voor meer uitleg hierover.
We vertrouwen erop dat de veiling weer een mooie opbrengst zal
hebben. De gehele opbrengst wordt, zoals altijd, besteed aan
projecten ten bate van het wiskundeonderwijs in ontwikkelingslanden.
Jos Remijn ( wereldwiskundeboeken@nvvw.nl)
Veilingmeester WwF
|
Evaluatie invoering vernieuwde vwo examenprogramma's
SLO voert een evaluatie uit met betrekking tot de invoering van de vernieuwde
examenprogramma's wiskunde. We zijn op zoek naar docenten die mee
willen doen aan een vragenlijstonderzoek in april 2018. Het gaat bij
dit onderzoek om de eindmeting voor wiskunde A en B in klas 5 en 6
van het vwo.
We willen van u weten hoe volgens u de invoering verloopt en wat de
vernieuwing betekent voor docenten en leerlingen. Zo krijgen we een
beter zicht op zaken die goed gaan en onderdelen die nog wat extra
aandacht verdienen, zodat we gericht aanvullende acties in gang
kunnen zetten.
Onder de deelnemers verloten we een boekenbon van € 100,= en
vijftien boekenbonnen van € 50,=.
Wilt u meedoen? Ga dan via een van onderstaande links naar de
vragenlijst over uw vak:
Alvast heel hartelijk dank voor uw inspanningen.
Maud Heijnen, SLO
|
Oproep: gaat u ook naar de PME?
|
Vacatures in het onderwijs
Het plaatsen van vacaturemeldingen voor docenten wiskunde en rekenen is
gratis voor niet particuliere instellingen voor middelbaar en hoger onderwijs.
Voor de voorwaarden: zie www.wiskundebrief.nl.
Eerstegraads vacature te Barneveld
Wij zoeken per 1 augustus 2018 een
eerstegraads docent wiskunde voor 25 lessen (1 fte). De lessen worden
gegeven in de onder- en bovenbouw van het havo en vwo.
Meer informatie over de vacature en onze school, het Johannes
Fontanus College te Barneveld, is te vinden op onze site
www.jfc.nl en op
Meesterbaan.
Reacties kunt u sturen naar Gonda de Jong-Slump, P&O adviseur, hjdejong@jfc.nl.
| |
|
Eerstegraads vacature te Amsterdam
|
Advertenties
HP Prime: de grafische rekenmachine
Bent u nog steeds niet op de HP Prime overgestapt? Waarom niet?
Het ligt niet aan
de
snelheid of aan het gebruiksgemak. Het kan ook niet aan de prijs
liggen; die is gelijk aan uw TI/Casio. Aan de ondersteuning bij de
lesmethoden ligt het ook niet want die is volop beschikbaar.
Wat is het dan wel? Nodig ons eens vrijblijvend uit om u te laten
zien hoeveel interessanter het gebruik van de grafische rekenmachine
kan worden. U ontvangt van ons een eigen rekenmachine en al uw
leerlingen krijgen een gratis Prime-app. Neem contact op met
info@hp-prime.nl en we plannen snel een afspraak in.
| |
|
|
|