nummer 802, 18 februari 2018
Dit nummer wordt gestuurd naar ruim 4700 adressen.
|
De WiskundE-brief is een digitale nieuwsbrief, gericht op wiskundedocenten in het voortgezet onderwijs,
met als doel om een snelle onderlinge uitwisseling van informatie en
meningen mogelijk te maken. De brief verschijnt buiten de schoolvakanties ongeveer
één keer per week. Het abonnement is gratis.
Uw bijdragen aan de WiskundE-brief zijn welkom op het e-mailadres
van de redactie. Op de website van de WiskundE-brief
kunt u zich abonneren, vindt u alle voorwaarden en advertentietarieven en kunt u oude nummers nalezen.
|
Artikelen en bijdragen | | |
Advertenties | | |
Wat betekenen die mooie eindexamencijfers?
In een
motie,
ondertekend door de onderwijswoordvoerders van de vier
regeringspartijen, wordt verzocht tot een onafhankelijk onderzoek
naar de reële ontwikkeling van de vaardigheden van de scholieren in
de afgelopen 10 jaar, onder andere voor wiskunde, en naar de rol van
de N-termen bij de beeldvorming over deze ontwikkeling.
In de motie wordt gewezen op de dalende tendens bij de internationale
PISA-onderzoeken terwijl de cijfers voor het Centraal Eindexamen bij
kernvakken sinds de kernvakkenregeling behoorlijk zijn gestegen.
Opvallend daarbij is ook het verschil in ontwikkeling tussen de cijfers
van het schoolexamen en het Centraal Examen. We hebben in het recente
verleden herhaaldelijk aandacht besteed aan deze materie, bijvoorbeeld
in WiskundE-brief 797 en WiskundE-brief 785.
N-termen
Uitdrukkelijk wordt in de motie gerefereerd aan de cruciale rol die
de N-termen spelen bij de cijfers van het Centraal Examen. De motie
vraagt om te laten onderzoeken in hoeverre het gebruik van N-termen en
mogelijke andere factoren een rol spelen, positief dan wel negatief,
bij het verkrijgen van een goed beeld van de ontwikkeling van de
vaardigheden. Het is immers van groot belang dat zowel de kwaliteit
van de examens als de ontwikkeling van de vaardigheden van leerlingen
goed kunnen worden vastgesteld en over een reeks van jaren kan worden
gevolgd.
Tijdens de vergadering van de vaste commissie voor Onderwijs, Cultuur
en Wetenschap van 7 februari 2018 uitte Paul van Meenen (D66)
al de vrees dat het geschuif met N-termen werkt als een rookgordijn.
Zie hiervoor ook WiskundE-brief 801.
Tijdrovend
Minister Slob voelt niet zo veel voor een onafhankelijk
onderzoek. Hij is bang dat een dergelijk onderzoek veel tijd en geld
gaat kosten, onder andere vanwege de aanbestedingsprocedure. Hij wil
eerst de gegevens van het ministerie, het CvTE en nog wat andere
gegevens naast elkaar bestuderen. Ook vindt hij het een kwestie van
fatsoen om organisaties als Cito en CvTE bij het onderzoek te betrekken.
Over de motie wordt woensdag 21 februari 2018 gestemd.
gk
|
Experiment docentenparticipatie mavo-examen wiskunde
Om méér docenten de kans te geven om mee te werken aan de constructie
van de Centrale Examens voor het voortgezet onderwijs, wordt onder het
thema 'docentenparticipatie' in 2018 door Cito een experiment
uitgevoerd.
Dit experiment heet
' constructie
op afstand' en houdt in dat een groep docenten onder begeleiding
van een toetsdeskundige van Cito in een digitale, besloten en
beveiligde omgeving werkt aan ' itemconstructie', dus aan
het maken van vragen met antwoorden en aan het eventueel aanleveren
van bronmateriaal.
Itembank
Het doel van dit experiment is om te onderzoeken of docenten op deze
wijze kunnen bijdragen aan de constructie van opgaven voor de
Centrale Examens. De gerede producten binnen dit experiment kunnen,
indien zij geschikt worden bevonden, opgenomen worden in een itembank
en in de toekomst worden ingezet in de Centrale Examens.
Een van de vakken die in 2018 aan dit experiment meedoen, is
wiskunde vmbo tl.
Volg
deze link voor meer informatie.
Jos Remijn ( jos.remijn@cito.nl)
Toetsdeskundige Cito
|
Let op met het aanschaffen van 'Samengevat'
Met het Centraal Examen in aantocht neemt de belangstelling
voor uitgaven als 'Samengevat' bij sommige leerlingen en
docenten toe. Het is dit jaar zaak om goed in de gaten te houden
of je wel de juiste versie van 'Samengevat' bestelt.
Een leerling van mij bestelde
via
de boekenlijst van van Dijk het boekje 'Samengevat VWO
wiskunde A'. Dit bleek echter de oude versie te zijn. In dat
boekje is dus nog het oude wiskundeprogramma samengevat!
Kansrekening wordt in dat boekje nog gezien als stof voor het Centraal
Examen terwijl rijen en reeksen alleen als schoolexamenstof wordt
gezien. Mijn leerling heeft Van Dijk gebeld maar men was aldaar niet bereid om
deze fout ongedaan te maken. Het is op zich logisch dat dit boekje
nog wordt verkocht want het is nog van belang voor leerlingen die
van plan zijn om dit jaar het bezem-examen te gaan doen. Helaas staat
dit detail er op de site van Van Dijk niet bij.
Bezemgevaar
Vertel uw leerlingen dus dat zij, als zij de nieuwe bundel
' Samengevat' aan gaan schaffen, er vooral goed op moeten
letten dat zij niet per ongeluk de oude versie bestellen. En
zijn uw leerlingen van plan om een externe examentraining te
gaan volgen? Let dan goed op. Niet alle aanbieders bleken vorig
jaar op de hoogte te zijn van het nieuwe havo-programma.
Johan Haasakker
|
Wiskundedocentendag Groningen
De jaarlijkse wiskundedocentendag in Groningen is dit jaar tot
onderdeel van een bredere docentendag voor alle betavakken gemaakt.
Voor wiskundedocenten is er een eigen programmaspoor van workshops gemaakt
en is er een afsluitende wiskunde-didactische lezing georganiseerd.
Met deze 'bètabrede docentendag' wordt er gestreefd naar meer
keuzemogelijkheden en meer verbinding tussen de betavakken.
De bètabrede docentendag zal dit jaar op vrijdag 13 april 2018 in
DOT-Groningen
aan de Vrijdemalaan 2 te Groningen plaatsvinden. Het thema van
deze dag luidt: " Geef ze de ruimte". De openingslezing van
dr. Arjen Dijkstra zal gaan over het Eise Eisinga
planetarium. Deze lezing vindt plaats in het dome-theater,
alwaar ook het planetarium geprojecteerd zal worden.
Keuze genoeg
Tijdens de eerste workshopronde kunt u kiezen uit onder andere
de onderwerpen wiskunde voor teams, spelen met grafen
en de samenhang tussen wiskunde en informatica. De tweede
ronde biedt onderwerpen als het ontstaan van de variatierekening,
het verhaal achter de wiskunde en muziek en wiskunde.
Als didactische afsluiting kunt u onder andere kiezen voor een lezing
van Irene van Stiphout over rol van betekenisvolle contexten,
kale definities en regels in het leerproces. Irene van Stiphout is
lerarenopleider bij de HAN en toetsdeskundige bij Cito.
De kosten voor het gehele programma bedragen € 75,= per deelnemer,
inclusief catering. Studenten en senioren betalen € 25,= per deelnemer.
Deelnemers aan professionele leergemeenschappen (PLG) en docenten
ontwikkelteams (DOT) van Netwerk Noord kunnen de bètabrede
docentendag geheel gratis bezoeken.
Volg
deze link voor meer informatie of om u aan te melden.
|
Geslaagde eerste ronde van de Wiskunde Olympiade
Dit jaar deden er maar liefst 8.924 leerlingen van 339 scholen
mee aan de eerste ronde van de Wiskunde Olympiade. Ruim duizend
leerlingen hiervan zijn door naar de tweede ronde.
De volgende leerlingen zijn door naar de tweede ronde:
- 419 leerlingen uit vwo 5 en havo 5 met 20 punten of meer.
- 376 leerlingen uit vwo 4 en havo 4 met 17 punten of meer.
- 221 leerlingen uit de onderbouw met 15 punten of meer
De tweede ronde wordt op 16 maart 2018 gehouden op twaalf universiteiten.
De ongeveer 130 beste leerlingen uit de tweede ronde worden vervolgens
uitgenodigd voor de finale aan de TU Eindhoven op 14 september 2018.
Scholenprijzen
De prijs voor de beste school gaat naar het Lorentz Casimir Lyceum
in Eindhoven. De school met de beste onderbouwdeelnemers was dit jaar het
Sint-Maartenscollege in Voorburg. De school met de beste vrouwelijke
deelnemers is het Stedelijk Gymnasium Nijmegen. De prijs voor de
beste voor het eerst deelnemende school gaat naar het ISW Hoogeland in
Naaldwijk.
Melanie Steentjes
|
Nederlands team voor de EGMO bekend
In april 2018 vindt de zevende European Girls' Mathematical
Olympiad (EGMO) plaats in Florence, Italië. Deze wedstrijd wordt
jaarlijks georganiseerd. Doel van de EGMO is om meisjes te
stimuleren om hun wiskundetalenten te benutten.
Het team dat Nederland tijdens de EGMO zal vertegenwoordigen,
is deze week samengesteld. Het team bestaat uit:
naam |
opleiding |
school |
Floor Beks |
vwo 5 |
Chr. Gymnasium Beyers Naudé, Leeuwarden. |
Christel van Diepen |
vwo 5 |
Stedelijk Gymnasium Nijmegen. |
Anouk Eggink |
vwo 6 |
Etty Hillesum Lyceum Het Vlier, Deventer. |
Gabriëlle Zwaneveld |
vwo 6 |
Gymnasium Novum, Voorburg. |
Het team zal worden begeleid door Birgit van Dalen
(Universiteit Leiden en ISW Hoogeland Naaldwijk), Jetze
Zoethout (Universiteit Utrecht) en Quintijn Puite
(Technische Universiteit Eindhoven en Hogeschool Utrecht).
Goud?
Anouk en Christel namen vorig jaar ook al deel aan de
EGMO. Christel behaalde toen zelfs een zilveren medaille.
Uiteraard gaat Nederland ook dit jaar weer voor eremetaal. De
resultaten van het Nederlandse team zullen rond 16 april 2018
verschijnen op www.egmo.org.
|
Advertenties
Online nascholing 'Aanscherpen van ruimtelijk inzicht met GeoGebra'
Ontdek de didactische gebruiksmogelijkheden van de 3D-module van
GeoGebra in een tiendelige webcursus die dit voorjaar via het Mathelo
leerplatform wordt aangeboden.
Een uitgebreide syllabus en een collectie interactieve applets zullen
ongetwijfeld een meerwaarde betekenen voor uw dagelijkse lespraktijk.
Meer informatie en
inschrijven via onze website.
|
|
|