nummer 802, 18 februa­ri 2018

Dit nummer wordt ge­stuurd naar ruim 4700 adres­sen.

De Wiskun­dE-brief is een digita­le nieuws­brief, gericht op wiskun­dedocen­ten in het voortge­zet onder­wijs, met als doel om een snelle onder­linge uitwis­seling van informa­tie en menin­gen moge­lijk te maken. De brief ver­schijnt buiten de school­vakan­ties onge­veer één keer per week. Het abonne­ment is gratis.
Uw bijdra­gen aan de Wiskun­dE-brief zijn welkom op het e-maila­dres van de redac­tie. Op de website van de Wiskun­dE-brief kunt u zich abonne­ren, vindt u alle voor­waarden en adver­tentie­tarie­ven en kunt u oude nummers nalezen.
Artikelen en bijdragen
Advertenties

 

Wat betekenen die mooie eindexamencijfers?

In een motie, onderte­kend door de onder­wijs­woord­voer­ders van de vier rege­rings­partij­en, wordt ver­zocht tot een onafhan­kelijk onder­zoek naar de reële ontwik­keling van de vaardig­heden van de scholie­ren in de afgelo­pen 10 jaar, onder andere voor wiskun­de, en naar de rol van de N-termen bij de beeld­vorming over deze ontwik­keling.
In de motie wordt gewezen op de dalende tendens bij de interna­tionale PISA-onder­zoeken terwijl de cijfers voor het Cen­traal Eindexa­men bij kernvak­ken sinds de kernvak­kenrege­ling behoor­lijk zijn geste­gen. Opval­lend daarbij is ook het ver­schil in ontwik­keling tussen de cijfers van het school­examen en het Cen­traal Examen. We hebben in het recente verle­den herhaal­delijk aan­dacht besteed aan deze materie, bijvoor­beeld in WiskundE-brief 797 en WiskundE-brief 785.
 
N-termen
Uitdruk­kelijk wordt in de motie gerefe­reerd aan de crucia­le rol die de N-termen spelen bij de cijfers van het Cen­traal Examen. De motie vraagt om te laten onder­zoeken in hoever­re het gebruik van N-termen en mogelij­ke andere facto­ren een rol spelen, posi­tief dan wel nega­tief, bij het verkrij­gen van een goed beeld van de ontwik­keling van de vaardig­heden. Het is immers van groot belang dat zowel de kwali­teit van de examens als de ontwik­keling van de vaardig­heden van leerlin­gen goed kunnen worden vastge­steld en over een reeks van jaren kan worden gevolgd.
Tijdens de vergade­ring van de vaste commis­sie voor Onder­wijs, Cultuur en Weten­schap van 7 februa­ri 2018 uitte Paul van Meenen (D66) al de vrees dat het ge­schuif met N-termen werkt als een rookgor­dijn. Zie hier­voor ook WiskundE-brief 801.
Tijdro­vend
Minis­ter Slob voelt niet zo veel voor een onafhan­kelijk onder­zoek. Hij is bang dat een derge­lijk onder­zoek veel tijd en geld gaat kosten, onder andere vanwege de aanbe­ste­dings­procedu­re. Hij wil eerst de gege­vens van het ministe­rie, het CvTE en nog wat andere gege­vens naast elkaar bestude­ren. Ook vindt hij het een kwestie van fatsoen om organi­saties als Cito en CvTE bij het onder­zoek te betrek­ken.
Over de motie wordt woens­dag 21 februa­ri 2018 gestemd.
gk

 

Experiment docentenparticipatie mavo-examen wiskunde

 
Om méér docen­ten de kans te geven om mee te werken aan de con­struc­tie van de Centra­le Examens voor het voortge­zet onder­wijs, wordt onder het thema 'docen­tenpar­ticipa­tie' in 2018 door Cito een experi­ment uitge­voerd.
Dit experi­ment heet 'con­struc­tie op afstand' en houdt in dat een groep docen­ten onder begelei­ding van een toets­deskun­dige van Cito in een digita­le, beslo­ten en bevei­ligde omge­ving werkt aan 'itemcon­struc­tie', dus aan het maken van vragen met antwoor­den en aan het eventu­eel aanleve­ren van bronma­teriaal.
Item­bank
Het doel van dit experi­ment is om te onder­zoeken of docen­ten op deze wijze kunnen bijdra­gen aan de con­struc­tie van opgaven voor de Centra­le Examens. De gerede produc­ten binnen dit experi­ment kunnen, indien zij ge­schikt worden bevon­den, opgeno­men worden in een item­bank en in de toe­komst worden ingezet in de Centra­le Examens.
Een van de vakken die in 2018 aan dit experi­ment meedoen, is wiskun­de vmbo tl. Volg deze link voor meer informa­tie.
Jos Remijn (jos.remijn@cito.nl)
Toets­deskun­dige Cito

 

Let op met het aanschaffen van 'Samengevat'

 
Met het Cen­traal Examen in aan­tocht neemt de belang­stel­ling voor uitga­ven als 'Samenge­vat' bij sommige leerlin­gen en docen­ten toe. Het is dit jaar zaak om goed in de gaten te houden of je wel de juiste versie van 'Samenge­vat' bestelt.
Een leer­ling van mij bestel­de via de boeken­lijst van van Dijk het boekje 'Samenge­vat VWO wiskun­de A'. Dit bleek echter de oude versie te zijn. In dat boekje is dus nog het oude wiskun­depro­gramma samenge­vat!
Kansre­kening wordt in dat boekje nog gezien als stof voor het Cen­traal Examen terwijl rijen en reeksen alleen als school­examen­stof wordt gezien. Mijn leer­ling heeft Van Dijk gebeld maar men was aldaar niet bereid om deze fout onge­daan te maken. Het is op zich logisch dat dit boekje nog wordt ver­kocht want het is nog van belang voor leerlin­gen die van plan zijn om dit jaar het bezem-examen te gaan doen. Helaas staat dit detail er op de site van Van Dijk niet bij.
Bezemge­vaar
Vertel uw leerlin­gen dus dat zij, als zij de nieuwe bundel 'Samenge­vat' aan gaan schaf­fen, er vooral goed op moeten letten dat zij niet per ongeluk de oude versie bestel­len. En zijn uw leerlin­gen van plan om een externe examen­trai­ning te gaan volgen? Let dan goed op. Niet alle aanbie­ders bleken vorig jaar op de hoogte te zijn van het nieuwe havo-program­ma.
Johan Haas­akker

 

Wiskundedocentendag Groningen

 
De jaar­lijkse wiskun­dedocen­tendag in Gronin­gen is dit jaar tot onder­deel van een bredere docen­tendag voor alle betavak­ken gemaakt. Voor wiskun­dedocen­ten is er een eigen program­maspoor van work­shops gemaakt en is er een afslui­tende wiskun­de-didacti­sche lezing georga­niseerd. Met deze 'bètabre­de docen­tendag' wordt er ge­streefd naar meer keuzemo­gelijk­heden en meer verbin­ding tussen de betavak­ken.
De bètabre­de docen­tendag zal dit jaar op vrijdag 13 april 2018 in DOT-Gronin­gen aan de Vrijde­malaan 2 te Gronin­gen plaats­vinden. Het thema van deze dag luidt: "Geef ze de ruimte". De ope­ningsle­zing van dr. Arjen Dijk­stra zal gaan over het Eise Eisinga planeta­rium. Deze lezing vindt plaats in het dome-theater, alwaar ook het planeta­rium gepro­jec­teerd zal worden.
Keuze genoeg
Tijdens de eerste work­shopron­de kunt u kiezen uit onder andere de onder­werpen wiskun­de voor teams, spelen met grafen en de samen­hang tussen wiskun­de en informa­tica. De tweede ronde biedt onder­werpen als het ont­staan van de varia­tiereke­ning, het verhaal achter de wiskun­de en muziek en wiskun­de. Als didacti­sche afslui­ting kunt u onder andere kiezen voor een lezing van Irene van Stip­hout over rol van beteke­nisvol­le contex­ten, kale defini­ties en regels in het leerpro­ces. Irene van Stip­hout is leraren­oplei­der bij de HAN en toets­deskun­dige bij Cito.
De kosten voor het gehele program­ma bedra­gen € 75,= per deel­nemer, inclu­sief cate­ring. Studen­ten en senio­ren betalen € 25,= per deel­nemer. Deelne­mers aan profes­sionele leerge­meen­schap­pen (PLG) en docen­ten ontwik­kel­teams (DOT) van Netwerk Noord kunnen de bètabre­de docen­tendag geheel gratis bezoe­ken.
Volg deze link voor meer informa­tie of om u aan te melden.

 

Geslaagde eerste ronde van de Wiskunde Olympiade

 
Dit jaar deden er maar liefst 8.924 leerlin­gen van 339 scholen mee aan de eerste ronde van de Wiskun­de Olympia­de. Ruim duizend leerlin­gen hiervan zijn door naar de tweede ronde.
De volgen­de leerlin­gen zijn door naar de tweede ronde:
  • 419 leerlin­gen uit vwo 5 en havo 5 met 20 punten of meer.
  • 376 leerlin­gen uit vwo 4 en havo 4 met 17 punten of meer.
  • 221 leerlin­gen uit de onder­bouw met 15 punten of meer
De tweede ronde wordt op 16 maart 2018 gehou­den op twaalf univer­sitei­ten. De onge­veer 130 beste leerlin­gen uit de tweede ronde worden vervol­gens uitgeno­digd voor de finale aan de TU Eindho­ven op 14 septem­ber 2018.
Scholen­prijzen
De prijs voor de beste school gaat naar het Lorentz Casimir Lyceum in Eindho­ven. De school met de beste onder­bouw­deelne­mers was dit jaar het Sint-Maar­tenscol­lege in Voor­burg. De school met de beste vrouwe­lijke deelne­mers is het Stede­lijk Gymnasi­um Nijme­gen. De prijs voor de beste voor het eerst deelne­mende school gaat naar het ISW Hooge­land in Naald­wijk.
Melanie Steen­tjes

 

Nederlands team voor de EGMO bekend

In april 2018 vindt de zevende Europe­an Girls' Mathema­tical Olympi­ad (EGMO) plaats in Floren­ce, Italië. Deze wed­strijd wordt jaar­lijks georga­niseerd. Doel van de EGMO is om meisjes te stimule­ren om hun wiskun­detalen­ten te benut­ten.
Het team dat Neder­land tijdens de EGMO zal verte­genwoor­digen, is deze week samenge­steld. Het team bestaat uit:
naam oplei­ding school
Floor Beks vwo 5 Chr. Gymnasi­um Beyers Naudé, Leeuwar­den.
Chris­tel van Diepen vwo 5 Stede­lijk Gymnasi­um Nijme­gen.
Anouk Eggink vwo 6 Etty Hille­sum Lyceum Het Vlier, Deven­ter.
Gabriël­le Zwane­veld vwo 6 Gymnasi­um Novum, Voor­burg.
Het team zal worden bege­leid door Birgit van Dalen (Univer­siteit Leiden en ISW Hooge­land Naald­wijk), Jetze Zoet­hout (Univer­siteit Utrecht) en Quin­tijn Puite (Techni­sche Univer­siteit Eindho­ven en Hoge­school Utrecht).
Goud?
Anouk en Chris­tel namen vorig jaar ook al deel aan de EGMO. Chris­tel behaal­de toen zelfs een zilve­ren medail­le. Uiter­aard gaat Neder­land ook dit jaar weer voor ereme­taal. De resulta­ten van het Neder­landse team zullen rond 16 april 2018 ver­schij­nen op www.egmo.org.

Adver­tenties

Voor voor­waarden en tarie­ven: zie www.wiskun­debrief.nl.


 

Online nascholing 'Aanscherpen van ruimtelijk inzicht met GeoGebra'

 
Ontdek de didacti­sche ge­bruiks­moge­lijkhe­den van de 3D-module van GeoGe­bra in een tiende­lige webcur­sus die dit voor­jaar via het Mathelo leer­plat­form wordt aangebo­den.
Een uitge­breide sylla­bus en een collec­tie interac­tieve applets zullen onge­twij­feld een meer­waarde beteke­nen voor uw dage­lijkse lesprak­tijk.
Meer informa­tie en in­schrij­ven via onze website.

 
redactie:Gerard Koolstra, Tineke van den Berg en Ton Groeneveld
e-mail:redactie@wiskundebrief.nl
website:www.wiskundebrief.nl