nummer 775, 14 mei 2017
Dit nummer wordt gestuurd naar ca. 4600 adressen.
|
De WiskundE-brief is een digitale nieuwsbrief, gericht op wiskundedocenten in het voortgezet onderwijs,
met als doel om een snelle onderlinge uitwisseling van informatie en
meningen mogelijk te maken. De brief verschijnt buiten de schoolvakanties ongeveer
één keer per week. Het abonnement is gratis.
Uw bijdragen aan de WiskundE-brief zijn welkom op het e-mailadres
van de redactie. Op de website van de WiskundE-brief
kunt u zich abonneren, vindt u alle voorwaarden en advertentietarieven en kunt u oude nummers nalezen.
|
Artikelen en bijdragen | | |
Vacatures in het onderwijs | | |
Advertenties | | |
De bepaling van de N-termen verduidelijkt
Na het Centraal Examen stelt het College voor Toetsen en Examens ieder
jaar voor alle vakken weer de zogenaamde 'N-termen' vast. Pas als dit gedaan
is, kunnen de examenresultaten worden berekend. Aan de wijze
waarop de N-termen door het CvTE worden vastgesteld, heb ik al vaker
aandacht besteed. Zie bijvoorbeeld WiskundE-brief 759.
Onlangs heeft het CvTE in Euclides (92-6) een interessant artikel gepubliceerd
over de wijze waarop de N-termen worden berekend. Met behulp daarvan kan de
bepaling van de N-term wat preciezer worden beschreven.
Referentie-examen
In het genoemde artikel wordt het wiskunde B-examen van 2016 als voorbeeld
genomen. Dat examen kreeg de extreem hoge N-term van 2,0. Hoe is die N-term
nu tot stand gekomen? Bij de vaststelling van de N-term speelt het zogenaamde
'referentie-examen' een belangrijke rol. Een referentie-examen is een examen
dat goed aansluit bij het examenprogramma en de syllabus.
In welke jaar het referentie-examen is afgenomen, wordt door het CvTE niet
vrijgegeven. Uit wat gegevens die wél zijn vrijgegeven, is echter af te
leiden dat het gaat om het examen van 2010 of 2011. Dit examen was één van
de eerste examens van het nieuwe vak wiskunde B, waarvoor 30% van de
leerlingen een onvoldoende haalde. Het gemiddeld cijfer bedroeg een 6,4
bij een N-term van 1,1. Van dit referentie-examen zijn de scores per vraag
uiteraard bij het Cito bekend.
Pretest
Voorafgaande aan het examen in 2016 werden een aantal opgaven van dit
referentie-examen samen met opgaven van het nog af te nemen examen voorgelegd
aan leerlingen uit eindexamenklassen en vooreindexamenklassen. Deze procedure
noemt men de 'pretest'. Door de scores bij de opgaven uit het
referentie-examen te vergelijken met de scores bij de opgaven uit het nieuwe
examen kreeg men een indruk van het verschil in moeilijkheidsgraad tussen
de beide examens. Op basis van de resultaten van het referentie-examen
en de uit de pretest verkregen gegevens wordt de N-term in een aantal
stappen berekend.
Stapsgewijze bepaling van de N-term door Cito
|
 | | |
- Om er voor te zorgen dat evenals bij het referentie-examen 70% een
voldoende, en dus 30% een onvoldoende, haalt, was er een N-term van 1,4
nodig. Ik noem deze term N0.
- Uit de gegevens van de pretest bleek dat de opgaven van 2016 een stuk
lastiger waren dan de opgaven uit het referentie-examen. Gemiddeld scheelde
dat ongeveer 0,75 cijferpunt. Om dit compenseren, zou een veel hogere N-term
van ongeveer 2,15 moeten worden gehanteerd. Ik noem deze term N1.
Uiteraard is N1 een schatting; het bijbehorende
90%-betrouwbaarheidsinterval was [2,0 ; 2,3].
- Er geldt dat wanneer N0 binnen dit betrouwbaarheidsinterval
valt, deze term wordt overgenomen. Maar dat was in 2016 duidelijk niet het
geval; de waarde 1,4 ligt ver buiten het interval [2,0 ; 2,3].
- Als N0 niet binnen het betrouwbaarheidsinterval valt, dan
komt het op één decimaal afgeronde gemiddelde van N0 en N1
in beeld. Ik noem dit gemiddelde N2. In 2016 was dat gemiddelde
gelijk aan 1,8.
- Nu wordt gekeken naar de mediaan van N2 en de beide
intervalgrenzen. Als N2 binnen het betrouwbaarheidsinterval ligt,
is die mediaan uiteraard gelijk aan N2 en anders is de mediaan
gelijk aan de dichtstbijzijnde intervalgrens.
- In 2016 lag N2 met een waarde van 1,8 duidelijk onder
het betrouwbaarheidsinterval. De mediaan van de waarden 1,8 en 2,0 en 2,3
leverde daarom de waarde 2,0 op, de ondergrens van het betrouwbaarheidsinterval.
- Een N-term van 2,0 zou in 2016 een gemiddeld cijfer opleveren van 6,9. Dat
is 0,3 punten lager dan het jaar daarvoor en dat mag nog net. Als het verschil
groter dan 0,3 punten uitpakt, dan wordt de N-term zodanig aangepast dat het
verschil met het voorgaande jaar minder groot wordt.
Definitieve bepaling
De N-term die Cito op deze wijze uitrekent, wordt de 'technische N-term'
genoemd. Met het vaststellen van die technische N-term is de kous nog niet
af want daarna komt het CvTE in actie. Mede op basis van reacties op het
examen bepaalt het CvTE namelijk de definitieve N-term.
Voor de N-term geldt onder normale omstandigheden een wettelijk maximum
van 2,0. Incidenteel, bijvoorbeeld bij pilotexamens die verkeerd uitpakken,
mag de N-term dit maximum overschrijden. Bij het bepalen van de N-term
voor het wiskunde B-examen van 2016 werd er echter geen uitzondering gemaakt.
Ondanks allerlei klachten over het examen werd in 2016 de technische
N-term van Cito overgenomen.
Nieuwe examens
Bij nieuwe examens, zoals bijvoorbeeld de havo wiskunde-examens van dit
jaar, kan de hierboven beschreven procedure bij gebrek aan een referentie-examen
niet worden gevolgd. Dat geldt ook voor examens met weinig deelnemers,
zoals het wiskunde C-examen. Er wordt in een dergelijk geval een andere
procedure gevolgd. Die procedure loopt als volgt:
- Er wordt een acceptabel percentage onvoldoendes bepaald, bijvoorbeeld 20%.
- De N-term wordt aan de hand van de binnengekomen scores zodanig bepaald dat
dit percentage zo dicht mogelijk wordt benaderd. Die N-term noemen we weer
N0.
- Met behulp van andere vakken wordt nagegaan of de lichting van 2017 beter
("vaardiger") is dan die van 2011, het laatste jaar vóór de aanscherping van
de slagingsregels. Dat doet men door het verschil te bepalen tussen het gemiddelde
cijfer in 2011 en in 2017 bij die vakken. Voor het gemak geef ik de uitkomst
van het gemiddelde cijfer van 2017 minus het gemiddelde cijfer van 2011
aan met de letter v.
- Voor de technische N-term geldt nu N = N0 + v.
Hierna is de taak van Cito voltooid en ligt de bal verder weer bij het CvTE.
Wiskunde C
Bovenstaande procedure wordt ook toegepast bij kleine vakken, zoals wiskunde C,
omdat daar geen betrouwbare pretest af te nemen is. Dat verklaart voor een deel
de cijferontwikkeling bij wiskunde C. Die ontwikkeling is de laatste jaren
duidelijk anders dan de ontwikkeling op vwo bij wiskunde A en B. Zie ook WiskundE-brief 747.
Als referentiejaar is bij wiskunde C het jaar 2010 gekozen. In dat jaar scoorde
26% van de kandidaten een onvoldoende voor wiskunde C. Dit percentage heeft men
als acceptabel percentage voor de opvolgende jaren aangehouden. Voor 2016
resulteerde dat via N0 = 0,9 en v = 0,1 in
N = 0,9 + 0,1 = 1,0 met 25% onvoldoende.
In tegenstelling tot wiskunde A en wiskunde B is het cijfer bij wiskunde C door
de gevolgde procedure mede afhankelijk van de resultaten bij andere vakken.
gk
|
Afrondingsregels bij bezemexamens
Over de nieuwe vakspecifieke afrondingsregels voor wiskunde A en C
is bij mij wat onduidelijkheid gerezen. Niet over de regels zelf; die
worden duidelijk beschreven
op
bladzijde 38 tot en met 40 van de Euclides van december 2016. Nee, ik
vraag me af of deze regel ook geldt bij het bezemexamen Wiskunde A
voor havo.
Met name de regel dat er per examen maximaal twee punten aftrek worden
berekend bij afrondingsfouten is hier van belang. In de zogenaamde
stuurgegevens die op de website van Cito zijn gepubliceerd, is af te
leiden dat deze regel van toepassing is op alle vwo examens
Wiskunde A en C. Maar voor het havo lijkt het erop dat deze regel
dit jaar alleen geldt voor het nieuwe programma en niet voor
het oude programma. Met andere woorden: de afrondingsregel gaat wel
op voor het reguliere examen maar niet voor het bezemexamen.
Vreemd
Op mijn vraag aan het CvTE of de regel ook geldt voor het havo bezemexamen
kreeg ik een kort antwoord: nee! De toelichting luidde: " het bezemexamen
wordt conform de examens tot en met 2016 afgenomen en dus ook zonder
de nieuwe vakspecifieke regel, die vanaf het nieuwe examen geldt,
gecorrigeerd". Op mijn vervolgvraag hoe ik dit had kunnen weten
en waarom die uitzondering voor het bezemexamen wordt gemaakt, heb ik
tot op heden nog geen antwoord gekregen.
Die uitzondering vind ik vreemd. Alle vakinhoudelijke redenen die geleid
hebben tot het invoeren van deze regel zijn namelijk onafhankelijk van het
wiskundeprogramma. Ik zie daarbij een analogie met het vak Nederlands,
waar " incorrecte formulering of foutief taalgebruik" ook een
maximale aftrek kent. Ik zou het om al die redenen vanzelfsprekend vinden
wanneer de afrondingsregel ook van toepassing zou zijn op het bezemexamen.
Onduidelijk?
Ik ben er in mijn onschuld van uitgegaan dat de afrondingsregel ook voor
mijn bezemklassen zou gaan gelden. Mijn leerlingen heb ik verteld dat
afrondingsfouten hun dit jaar maximaal twee punten kunnen gaan kosten.
Ben ik naïef geweest? Of te voorbarig? Heb ik niet goed opgelet? Hoe
had ik dit kunnen weten?
Of is er door het College voor Toetsen en Examens misschien niet goed
naar ons gecommuniceerd?
Arie Heikoop, docent VAVO Harderwijk
|
Wiskundedocent in Singapore
Door te reageren op een oproep in Euclides kreeg ik de
gelegenheid om mee te denken over het wiskundeonderwijs in Singapore.
Van 6 tot en met 22 februari 2017 verbleef ik daar als Outstanding
Educator In Residence
Ik heb in Singapore niet stilgezeten. Ik heb daar onder andere vier
verschillende soorten middelbare scholen bezocht en ik heb daar ook les
mogen geven. Ook heb ik vijf workshops gegeven die per stuk door ruim
50 sectievoorzitters wiskunde werden bezocht. Het was een geweldige
ervaring in een land waar het beroep van leraar zeer aantrekkelijk is
en waar zowel docenten als leerlingen bijzonder leergierig zijn.
Interview
Een interview over mijn ervaringen is te lezen in het
artikel
"Wat wij van Singapore kunnen leren (en zij van ons)" op leraar.nl.
Een Engelstalig verslag van mijn verblijf is te lezen op de
website
van de Academy of Singapore Teachers. Klik onder aan de
pagina op het jaartal 2017 om de informatie uit te vouwen.
Sevinç Göksen-Zayim
|
Benelux Wiskunde Olympiade: Nederlands succes
Tijdens de Benelux Wiskunde Olympiade, die vorig weekend plaatsvond in Namen
in België, heeft het Nederlandse team de teams uit België en Luxemburg ruim
verslagen. Negen van de tien teamleden behaalden een medaille. Met name de
prestaties van de vijftienjarige Thomas Chen uit Den Haag en de
zestienjarige Wietze Koops uit Meppel waren opzienbarend.
Thomas en Wietze sleepten beide een gouden medaille in de wacht en droegen
zo bij aan de hoge totaalscore van 165 punten van Nederland. België en Luxemburg
hadden met 127 punten en 56 punten het nakijken.
Medailles
De Benelux Wiskunde Olympiade is een jaarlijkse wiskundewedstrijd voor
middelbare scholieren uit België, Luxemburg en Nederland. Elk team bestaat
uit tien leerlingen. Het Nederlandse team is via vier voorrondes geselecteerd
uit ruim tienduizend deelnemers. De wedstrijd bestaat uit vier uitdagende
wiskundeopgaven waar de deelnemers vier en een half uur de tijd voor krijgen.
De best presterende helft van de deelnemers wordt beloond met bronzen,
zilveren of gouden medailles.
Dit zijn de door ons Nederlandse team behaalde resultaten:
medaille |
punten |
winnaar |
klas |
school |
goud |
22 |
Thomas Chen |
5 vwo |
Gymnasium Haganum Den Haag |
goud |
22 |
Wietze Koops |
6 vwo |
RSG Stad & Esch Lyceum Meppel |
zilver |
19 |
Erik van Cappellen |
6 vwo |
Johannes Fontanus College Barneveld |
zilver |
19 |
Ludo Dekker |
6 vwo |
Johan de Witt Gymnasium Dordrecht |
zilver |
18 |
Siebe Verheijen |
6 vwo |
Martinuscollege Grootebroek |
brons |
16 |
Matthijs van der Poel |
4 vwo |
Christelijk Gymnasium Utrecht |
brons |
16 |
Ward van der Schoot |
6 vwo |
Stedelijk Gymnasium Breda |
brons |
15 |
Nils van de Berg |
5 vwo |
Sint-Oelbertgymnasium Oosterhout (NB) |
brons |
12 |
Maarten Stremler |
5 vwo |
Wartburg College Guido de Bres Rotterdam |
- |
6 |
Lammert Westerdijk |
5 vwo |
Stedelijk Gymnasium Leeuwarden |
Van elke kleur de meeste
In totaal werden er 15 medailles uitgereikt: drie gouden, vijf zilveren en
zeven bronzen medailles. Nederland behaalde dus niet alleen de meeste punten
maar sleepte ook van elke kleur meer dan de helft van de medailles in de wacht.
De derde gouden medaille was voor de Belg Savinien Kreczman, die, eerlijk
is eerlijk, met het maximale aantal van 28 punten alle andere deelnemers
versloeg.
Het Nederlandse team werd begeleid door Julian Lyczak (Universiteit
Leiden), Jeroen Huijben (Universiteit Utrecht) en Jeroen Winkel
(Radboud Universiteit).
|
Wiskunde D Online
Heeft u voor komend schooljaar net te weinig leerlingen
voor het vak wiskunde D op havo of vwo? Dan is
Wiskunde D Online
voor u zeker interessant. Volg dan binnenkort de
informatiebijeenkomst, fysiek in Utrecht of online op school of thuis.
Op donderdag 15 juni 2017 vanaf 16:00 uur zal er door ons nadere informatie
worden verstrekt aan docenten en schoolleiders over Wiskunde D Online.
De bijeenkomst is in Utrecht maar u kunt de bijeenkomst ook online bijwonen.
Volg
deze link voor u meer informatie over deze bijeenkomst.
Gert Treurniet
|
Bijeenkomsten Regionale Netwerken Rekenen
Dit jaar organiseren wij een tweede serie van regionale
rekennetwerkbijeenkomsten. Deze tweede serie is de laatste
serie van dit schooljaar. Wij nodigen u van harte uit om
deel te nemen aan een van deze bijeenkomsten.
datum |
regio |
locatie |
7 juni 2017 |
Noord |
Dr. Nassau College locatie Penta, Assen. |
8 juni 2017 |
Midden |
Marnix College, Ede. |
15 juni 2017 |
Zuid |
De Rooij Pannen, Breda. |
De netwerkgroepen worden inhoudelijk begeleid door
rekenspecialisten en zijn uitsluitend bedoeld voor rekencoördinatoren,
rekendocenten, middenmanagers en schoolleiders die zich op hun
school met rekenbeleid bezighouden. Het programma voor de
bijeenkomsten ziet er als volgt uit:
tijd |
onderdeel |
14:00−14:30 uur |
Inloop met koffie/thee. |
14:30−15:00 uur |
Korte, plenaire presentatie van het Steunpunt: het laatste nieuws. |
15:00−17:00 uur |
Inhoudelijke netwerkbijeenkomst. |
Quickscan voor zwakke rekenaars
Het inhoudelijk deel van deze netwerkbijeenkomsten zullen wij
besteden aan het werken met de nieuwe quickscan voor zwakke
rekenaars. Dit instrument wordt gratis aan alle vo-scholen en
mbo-scholen beschikbaar gesteld. U krijgt in een relatief kort
tijdsbestek een goed beeld van het nut en de mogelijkheden van
dit instrument en hoe u deze quickscan op uw eigen school
kunt inzetten.
Volg
deze link voor nadere informatie of om u aan te melden voor een
van de bijeenkomsten. Aan het bijwonen van de netwerkbijeenkomsten
zijn geen kosten verbonden.
|
Onderzoek naar mindset in de wiskundelessen
Voor mijn onderzoek naar 'mindset in de wiskundelessen' ben ik op
zoek naar docenten die komend schooljaar wiskunde geven aan de eerste
klas van het vwo en/of aan havo 4 wiskunde A en die het interessant
vinden om met mij mee te doen aan dit onderzoek.
Het afgelopen schooljaar heb ik in mijn klassen interventies gedaan om
mijn leerlingen uit te nodigen meer vanuit een zogenaamde 'growth
mindset' te werken. Tijdens mijn interventies zijn de volgende
elementen belangrijk gebleken:
- Uitleg over de werking van het brein.
- Fouten kunnen en mogen maken.
- 'Growth' feedback geven.
In de periode van oktober 2017 tot en met maart 2018 ga ik in mijn
klassen deze elementen aan mijn lessen toevoegen.
Volg
deze link voor meer informatie over mijn onderzoek.
Low floor heigh ceiling
Daarnaast maak ik opdrachten die de 'growth mindset' verder
bevorderen. Die opdrachten moeten zogenaamde 'low floor heigh
ceiling' opgaven worden; opgaven met een laag instapniveau maar
die leerlingen zelf vervolgens zo moeilijk kunnen maken als ze
zelf willen. Ik zoek docenten die met mij mee willen doen en mijn
materiaal uit willen testen in hun eigen klassen.
U kunt zich aanmelden door mij een mail te sturen. Ook wanneer
u in een andere jaarlaag les geeft maar toch mee zou willen doen,
zie ik u reactie graag tegemoet.
Dr Marloes van Hoeve, m.l.vanhoeve@uu.nl
Goois Lyceum Bussum en Universiteit Utrecht
|
Promotieonderzoek voor wiskundedocenten
Heeft u als wiskundedocent de wens om promotieonderzoek te doen? Dan zijn wij
op zoek naar u.
Neem zo snel mogelijk contact op met Birgit Pepin, hoogleraar
Eindhoven School of Education, TU/e, Wiskunde/STEM Education, b.e.u.pepin@tue.nl
of Marieke Thurlings, universitair docent Eindhoven School of Education, TU/e,
samenwerking in STEM onderwijs, m.c.g.thurlings@tue.nl.
Birgit Pepin
|
Vacatures in het onderwijs
Het plaatsen van vacaturemeldingen voor docenten wiskunde en rekenen is
gratis voor niet particuliere instellingen voor middelbaar en hoger onderwijs.
Voor de voorwaarden: zie www.wiskundebrief.nl.
Eerstegraads vacature te Amsterdam
Het
Montessori Lyceum Amsterdam zoekt een enthousiaste eerstegraads
docent wiskunde voor de onderbouw en bovenbouw havo/vwo. De omvang
van de vacature is ongeveer 0,7 fte.
Nadere informatie kunt u verkrijgen bij M. Delvaux, conrector via
m.delvaux@msa.nl. Via dit emailadres kunt u ook solliciteren. Doe
dat wel graag voor 21 mei 2017.
|
Eerstegraads vacature te Den Haag
Scholengroep Den Haag Zuid-West zoekt met ingang van het nieuwe schooljaar
voor onze school Het Wateringse Veld College een
Eerstegraads docent wiskunde voor 1,0 fte
Volg
deze link voor meer informatie.
|
Eerste- en tweedegraads vacatures te Boxtel
|
Op het Jacob-Roelandslyceum te Boxtel hebben we een eerstegraads
en tweedegraads vacature wiskunde, beide 0,8 tot 1 fte groot.
Wij bieden u:
- Een aanstelling tot het einde van schooljaar 2017-2018 met uitzicht
op een vaste aanstelling.
- een goede begeleiding door onze docentencoaches en de sectie.
Klik
hier voor meer informatie over de vacatures. |
|
Advertenties
Fontys Wiskunde Event FWE6
Op woensdag 17 mei 2017, middag en avond, organiseert Fontys Lerarenopleiding
Tilburg een programma met lezingen en workshops voor iedereen die in wiskunde
is geïnteresseerd.
Informatie
en aanmelden via deze link.
| |
|
Betaal minder en krijg zoveel meer
Als vernieuwing en innovatie érgens thuishoren, dan is dat wel in het
onderwijs. Voor wiskundedocenten en leerlingen was er al de HP Prime
rekenmachine; de snelste en meest innovatieve grafische rekenmachine
op de markt met een uniek touchscreen. Nu kunt u dezelfde grafische
kracht ook op uw Windows, Android en Apple iOS devices installeren.
Alleen HP geeft u een CvTE-goedgekeurde grafische rekenmachine in combinatie
met een app (app zelf niet toegestaan bij CE) op het platform van
úw keuze. En dat voor een fractie van de kosten bij een concurrent!
Blijf niet achter in een veranderende (wiskunde)wereld en leer meer
over hoe HPs onderwijsoplossingen u nu en in de toekomst verder
kunnen helpen.
Mail voor meer informatie en demonstatiemogelijkheden naar info@hp-prime.nl.
|
T3 Nederland − Webinar 'Analytische meetkunde' − 17 mei 2017
Analytische meetkunde voor wiskunde B
In het nieuwe programma wiskunde B is analytische meetkunde (meetkunde met
coördinaten) een nieuw onderwerp. In dit webinar kijken we hoe we
TI-Nspire™ CX technologie kunnen gebruiken bij de lessen meetkunde.
U ontvangt een duidelijke instructie. U kunt de webinars volgen vanaf
uw PC, laptop of iPad, thuis of op school. U krijgt handige tips en kunt
vragen stellen. Inschrijven kan via info@t3nederland.nl.
| |
|
Viert u samen met ons het kroonjaar van Moderne Wiskunde?
|
Webinar HP Prime Introductie
Wilt u ook graag zelf ervaren wat de HP Prime betekent voor u en uw
leerlingen en wat deze machine de perfecte grafische rekenmachine
maakt? Neem dan gratis deel aan één van onze online webinars op
19 en 22 mei 2017.
In een 60 minuten durende sessie, die u op elke locatie kunt volgen,
geven we u een paar zeer interessante voorbeelden van deze nieuwe
machine. Na afloop ontvangt u een gratis Windows app van de HP Prime
als dank voor uw deelname.
Meld u nu aan via info@hp-prime.nl en u ontvangt alle details.
|
|
|