nummer 734, 3 april 2016

Dit nummer wordt ge­stuurd naar ruim 4400 adres­sen.

De Wiskun­dE-brief is een digita­le nieuws­brief, gericht op wiskun­dedocen­ten in het voortge­zet onder­wijs, met als doel om een snelle onder­linge uitwis­seling van informa­tie en menin­gen moge­lijk te maken. De brief ver­schijnt buiten de school­vakan­ties onge­veer één keer per week. Het abonne­ment is gratis.
Uw bijdra­gen aan de Wiskun­dE-brief zijn welkom op het e-maila­dres van de redac­tie. Op de website van de Wiskun­dE-brief kunt u zich abonne­ren, vindt u alle voor­waarden en adver­tentie­tarie­ven en kunt u oude nummers nalezen.
Artikelen en bijdragen
Vacatures in het onderwijs
Advertenties

 

Examenstand TI-84 'hackbaar'?

Deze week heb ik mijn examen­klassen voorbe­reid op het prepare­ren van de grafi­sche rekenma­chine voor het examen. Omdat er nogal veel ver­schil­lende soorten van Texas Instru­ments grafi­sche rekenma­chines door mijn leerlin­gen worden ge­bruikt, was dat best een heel karwei. Aan het einde van de les moesten de leerlin­gen hun rekenma­chine natuur­lijk weer uit de examen­stand halen.
 
Om een Texas Instru­ments TI-84 uit de examen­stand te halen, moeten er twee rekenma­chines aan elkaar worden gekop­peld. Dat is een mooie en veilige manier; tijdens een examen krijgt een leer­ling dat natuur­lijk niet voor elkaar. Als de TI-84 aan het begin van het examen in de examen­stand staat, weet je dus zeker dat hij geduren­de het gehele examen in de examen­stand staat. Althans, dat zou zo moeten zijn...
Uit de droom
Eén van mijn leerlin­gen kwam aan het einde van de les met zijn rekenma­chine naar mij toe. "Meneer, ik heb iets uitge­vonden", zij hij me met een wat ondeu­gende lach rond zijn mond. Hij deed op zijn TI-84 Plus C Silver Edition vervol­gens dit:
  • Hij zette eerst zijn rekenma­chine in de examen­stand door deze aan te zetten met de pijl­toetsen naar links en naar rechts inge­drukt. Dat is de gebrui­kelijke manier.
  • Vervol­gens zette hij zijn rekenma­chine op dezelf­de wijze nog een keer in de examen­stand. Hij wees mij erop dat de blauwe balk, die aan­geeft dat de machine in examen­stand staat, tijdens het opstar­ten nu heel even grijs wordt.
  • Nu liet hij mij zien dat wanneer je de rekenma­chine met de reset­button achter op het appa­raat precies 'reset' terwijl de grijze balk wordt getoond, de machine ineens niet meer in examen­stand staat!
Deze procedu­re is gemakke­lijk onopval­lend tijdens het examen uit te voeren. En even onopval­lend zet je de machine zo weer in de examen­stand. Op die manier kunnen leerlin­gen eenvou­dig verbo­den applica­ties in hun rekenma­chine toch gebrui­ken.
Gewoon uitge­pro­beerd
Natuur­lijk heb ik de leer­ling ge­vraagd hoe hij tot die procedu­re was gekomen. Hij vertel­de mij dat hij dat tijdens mijn instruc­tie gewoon even had uitge­pro­beerd. Voor een beetje inven­tieve leer­ling met een TI-84 Plus C Silver Edition is de examen­stand klaar­blijke­lijk een wassen neus!
Natuur­lijk heb ik dezelf­de truc op mijn gloed­nieuwe TI-84 Plus CE-T uitge­pro­beerd. Op die machine ver­schijnt tijdens de beschre­ven procedu­re de grijze balk niet en op die machine heb ik het dan ook niet voor elkaar gekre­gen.
Maar ik ben maar een eenvou­dige wiskun­dedo­cent en geen jonge, onderne­mende en inven­tieve leer­ling met water­vlugge compu­tervin­gertjes. Ik ben daarom be­nieuwd hoe lang het duurt voordat de volgen­de leer­ling voor mijn neus staat. Mijn vertrou­wen in de betrouw­baar­heid van de examen­stand is nu in ieder geval even ver te zoeken.
tg

 

Toegestane Grafische Rekenmachines, verduidelijking

In Wiskun­dE-brief 733 werden wat vraagte­kens gezet bij formule­ringen over de toege­stane rekenma­chines. Vanuit CASIO is er onder­tussen meer duide­lijk­heid gekomen.
Een zegsman van CASIO liet ons weten dat "Fx-CG20 met reset of examen­stand: OS 2.01 en hoger" moet worden gelezen als "fx-CG20 met RESET of met examen­stand (examen­stand herken­baar aan OS 2.01 of hoger)".
Dubbele punt
De formule­ring van de toege­stane CASIO rekenma­chines in 2018 (havo) en 2019 (vwo) nam de redac­tie in Wiskun­dE-brief 733 onjuist over. Letter­lijk staat er op Examen­blad.nl name­lijk:
  • fx-9860GII(SD) met examen­stand: OS 2.07 en hoger
  • fx-CG20 met examen­stand: OS 2.01 en hoger
Let op de dubbele punt. Deze moet worden geïnter­pre­teerd als "dus". De medede­ling moet daarom worden gelezen als:
  • Casio fx-9860GII (SD) met examen­stand, dus OS 2.07 en hoger.
  • fx-CG20 met examen­stand, dus OS 2.01 en hoger.
En hiermee is deze formule­ring ineens zonne­klaar.

 

Invoering nieuwe wiskundeprogramma's

 
Met ingang van het huidige school­jaar 2015-2016 zijn de ver­nieuwde examen­program­ma's voor wiskun­de A, B, C en D van kracht. SLO voert een evalua­tie uit naar de wijze waarop deze nieuwe program­ma's worden inge­voerd op scholen. De resulta­ten van dit onder­zoek worden ge­bruikt om de invoe­ring waar nodig bij te stellen en te verbete­ren.
Wij nodigen docen­ten die erva­ring hebben opge­daan met het nieuwe examen­program­ma graag uit om deel te nemen aan de startme­ting. Ook voorma­lig pilotdo­centen nodigen we graag uit om hieraan mee te doen.
Onder­werpen
De startme­ting richt zich op de volgen­de onder­werpen:
  • Uw onder­wijs­prak­tijk.
  • De onder­wijs­baar­heid, toets­baar­heid en haal­baar­heid van het ver­nieuwde program­ma.
  • De informa­tievoor­ziening over de verande­ringen.
  • Uw mening over de inhoude­lijke vernieu­wing, wiskun­dige denkac­tivitei­ten en de rol van ICT en contex­ten.
Vragen­lijsten
Hieron­der staan links naar de ver­schil­lende vragen­lijsten. Als u meerde­re wiskun­devak­ken in de vierde leer­laag van havo of vwo geeft, maak dan zelf een keuze voor welk van u de vragen­lijst in wil vullen.
Het is van belang dat we ook voldoen­de respons krijgen met betrek­king tot de vakken wiskun­de C en D. Geeft u ook wiskun­de C en/of D, vul dan bij voor­keur voor één van deze vakken de vragen­lijst in.
Wiskun­de A Wiskun­de B Wiskun­de C Wiskun­de D
havo Wiskun­de A havo Wiskun­de B havo Wiskun­de D havo
vwo Wiskun­de A vwo Wiskun­de B vwo Wiskun­de C vwo Wiskun­de D vwo
Waarde­ring
Het invul­len neemt onge­veer 25 minuten in beslag. U kunt de vragen­lijst invul­len tot 25 april 2016. We waarde­ren uw medewer­king aan deze startme­ting bijzon­der. Daarom verlo­ten wij onder de deelne­mers die de vragen­lijst invul­len, tien boeken­bonnen van € 50,=.
Heeft u nog vragen, neem dan contact op met Elvira Folmer via e.folmer@slo.nl. Alvast harte­lijk dank voor uw medewer­king.
Jos Tolboom en Elvira Folmer

 

"Brokkenmakers CvTE onder vuur"

Onder deze titel ver­scheen afgelo­pen vrijdag op de website van Didac­tief, opinie- en onder­zoeks­tijd­schrift voor de school­prak­tijk, een artikel over een zaak die nu al bijna vier jaar speelt.
Zoals u ook in Wiskun­dE-brief 724 heeft kunnen lezen, hebben de wiskun­dedocen­ten die deelna­men aan de centra­le examen­bespre­king wiskun­de A/C in mei 2012 unaniem een klacht inge­diend over een examen­opgave. Die klacht is onge­grond ver­klaard, ondanks de steun van ver­schil­lende deskun­digen. Jaren­lang vergeef­se pogin­gen om de zaak recht te zetten, heeft geleid tot een petitie voor een goede afhande­ling van klach­ten over eindexa­mens. Op dit moment is er tegen zo'n beslis­sing name­lijk geen inhoude­lijk beroep meer moge­lijk.
Proble­matiek alge­meen
Inmid­dels is er een officië­le reactie van staats­secreta­ris Dekker en heeft er een gesprek plaats­gevon­den met verte­genwoor­digers van OCW en CvTE. Omdat de achter­liggen­de proble­matiek alge­meen is en niet alleen het vak wiskun­de betreft, is er intus­sen ook contact opgeno­men met de onder­wijscoö­peratie. Daarbij komt het CvTE steeds meer onder vuur te liggen. Het lijkt erop dat deze organi­satie de proble­men pro­beert te bagatel­liseren maar daar­door juist groter maakt.
bron: www.didac­tiefon­line.nl.

 

Onderwijs meets Onderzoek

 
De prak­tijk van het wiskun­deonder­wijs in de klas en die van de onder­wijson­derzoe­ker zijn vaak geschei­den werel­den. Wat bete­kent wiskun­dedidac­tisch onder­zoek voor de prak­tijk van het wiskun­deonder­wijs? Hoe kunnen vragen uit de prak­tijk rich­ting geven aan het onder­zoek? Deze vragen staan cen­traal tijdens de confe­rentie "Onder­wijs meets Onder­zoek" die de Neder­landse Vereni­ging van Wiskun­delera­ren, het Freuden­thal Insti­tuut van de Univer­siteit Utrecht en SLO op maandag 20 juni 2016 in Utrecht organi­seren.
Dat dit onder­werp actueel is, blijkt bijvoor­beeld uit de oprich­ting van het Natio­naal Regieor­gaan Onder­wijson­derzoek in 2012, dat zich richt op de verbin­ding tussen prak­tijk en onder­zoek, en uit de initia­tieven van OCW om docen­ten te facili­teren voor het uitvoe­ren van didac­tisch onder­zoek (DuDOC, postdoc VO). Het doel van deze dag is dan ook om de dialoog tussen de twee werel­den verder te stimule­ren door docen­ten te informe­ren over onder­zoek en onder­zoekers te informe­ren over vragen uit het veld.
De doel­groep van deze confe­rentie bestaat uit wiskun­dedocen­ten uit de volle breedte van het voortge­zet onder­wijs en onder­wijson­derzoe­kers die zich richten op de didac­tiek van de wiskun­de.
Program­ma
Op het program­ma staat aller­eerst de presen­tatie van twee nationa­le perspec­tieven, ver­beeld door dr. Alison Clark-Wilson (Enge­land) en prof. dr. Paul Drij­vers (Neder­land). Daar­naast kent de confe­rentie poster­presen­taties van actieve onder­zoekers in wiskun­deonder­wijs en werk­groepen over onder andere metho­den in onder­zoek van wiskun­deonder­wijs.
De confe­rentie werkt toe naar een afslui­tende panel­discus­sie over de hoofd­vraag. Voor wiskun­dedocen­ten wordt zo duide­lijker, welke weten­schappe­lijke kennis over wiskun­deonder­wijs zij in hun prak­tijk kunnen benut­ten. Onder­zoekers van wiskun­deonder­wijs krijgen zo een beter beeld van de proble­men in de prak­tijk van het wiskun­deonder­wijs die om een onder­zoeksma­tige oplos­sing vragen.
In­schrij­ven
De confe­rentie wordt op 20 juni 2016 van 14:30 tot 19:00 uur gehou­den in het verga­dercen­trum Domstad, Utrecht. De deelna­mekos­ten bedra­gen € 50,=. Deelne­mers ontvan­gen na de confe­rentie een certifi­caat dat naar verwach­ting door Regis­terle­raar zal worden geaccre­diteerd.
Voor nadere informa­tie kunt u mailen naar Heleen van der Ree, hoofdbu­reau@nvvw.nl. Zowel leden van de NVvW als niet-leden kunnen zich via deze link in­schrij­ven voor dit evene­ment.

 

Digitale raadpleging over aanvulling syllabus rekenen

Er is een concept adden­dum gemaakt bij de sylla­bus rekenen met het oog op de specia­le toets voor leerlin­gen met ernsti­ge reken­proble­men: de ER-toets. U kunt t/m 13 april 2016 aan een enquête hier­over deelne­men.
Hoewel de ER-varian­ten van de reken­toetsen 2F en 3F al enige tijd worden afgeno­men, ontbrak daar­voor een goede wette­lijke basis. Daarom is er vorig jaar een aanvul­ling op de sylla­bus toege­zegd die recente­lijk is versche­nen. In dit adden­dum wordt onder andere aan­dacht besteed aan soort en com­plexi­teit van de opgaven in de ER-versies en aan het gebruik van hulpmid­delen zoals een reken­kaart. Het docu­ment bevat 18 voor­beeldop­gaven die uitge­breid worden bespro­ken.
Aanmel­ding
Voor de enquête moet u zich eerst aanmel­den via deze link. U krijgt daarna via e-mail een link naar de enquête.

 

International Mathematical Modeling Challenge (IMMC)

 
In 2015 werd bij wijze van pilot voor het eerst de Interna­tional Mathema­tical Mode­ling Challen­ge (IMMC) gehou­den. Teams op niveau van 5 havo en 5/6 vwo mochten geduren­de deze uitda­ging werken aan een lastig wiskun­dig pro­bleem. Er deden 11 landen met 17 teams mee. China, de VS en Singapo­re eindig­den in 2015 als 'outstan­ding' in de eerste catego­rie. Neder­land eindig­de heel eervol in de tweede en derde catego­rie.
In 2016 doen er 30 landen aan de IMMC mee, waaron­der natuur­lijk ook weer Neder­land. Ieder land vaar­digt één of meer teams van maxi­maal 4 leerlin­gen af. Deze teams moeten vijf dagen achter elkaar werken aan een pro­bleem met een open karak­ter. Dat pro­bleem is qua niveau verge­lijk­baar met de opdrach­ten die vanuit het Freuden­thal Insti­tuut jaar­lijks worden aangebo­den bij de Wiskun­de Alympia­de en de Wiskun­de B-dag.
De teams die het predi­caat 'outstan­ding' krijgen, mogen eind juli gratis met hun docent naar de wereld­confe­rentie ICME13 in Hamburg. Daar mogen zij hun oplos­singen presen­teren en hun prijs in ont­vangst nemen. Ze ontmoe­ten daar natuur­lijk ook de 'outstan­ding' teams van andere landen en kunnen genie­ten van een fantas­tische dag in Hamburg.
Heeft u slimme leerlin­gen?
Als u een team van 3 of 4 leerlin­gen kunt samen­stellen die het een uitda­ging vinden om vijf dagen achter elkaar met een model­leerpro­bleem te stoeien, dan kunt u aan de IMMC meedoen. U moet dan wel aan de volgen­de voor­waarden voldoen:
  • Er moeten tijdens de uitda­ging bepaal­de regels in acht worden genomen. U neemt als docent daarom de verant­woorde­lijk­heid om het team te begelei­den en om in de gaten te houden dat het team zich aan die regels houdt.
  • Er moet een periode van vijf aaneen­geslo­ten dagen kunnen worden georga­niseerd waarbin­nen het model­leerpro­bleem wordt uitge­werkt tot een afge­rond werk­stuk.
  • De werk­stukken moeten uiter­lijk op 30 april 2016 worden ingele­verd. De Neder­landse organi­satie beslist vervol­gens welke twee werk­stukken er ter beoorde­ling worden overhan­digd aan de interna­tionale jury.
Vijf dagen achter­elkaar
Die vijf aaneen­geslo­ten dagen behoe­ven niet alleen aan de op­dracht te worden besteed. En het hoeven ook niet alle­maal lesda­gen te zijn. U zou bijvoor­beeld de op­dracht op een woens­dag kunnen uitde­len en de vrijdag voor uw leerlin­gen laten uitroos­teren. De leerlin­gen kunnen dan op woens­dag­avond, op donder­dagmid­dag en -avond, op vrijdag, op zater­dag en op zondag aan de op­dracht kunnen werken. Zo veroor­zaakt u weinig lesuit­val en kunnen uw leerlin­gen toch vijf aaneen­geslo­ten dagen aan hun uitda­ging werken. Op maandag kunt u dan het werk­stuk in ont­vangst nemen en opstu­ren.
Pak die uitda­ging!
De twee Neder­landse teams van vorig jaar waren enorm enthou­siast. Met vijf dagen hard werken hebben de leerlin­gen enorm veel geleerd over de toepas­baar­heid van wiskun­de bij het oplos­sen van 'real life pro­blems'.
Meer informa­tie over IMMC vindt u op www.immchal­lenge.org. En heeft u interes­se om met uw leerlin­gen deel te nemen aan de IMMC 2016, mail mij dan op henkvander­kooij@gmail.com. Dan help ik u graag verder.
Henk van der Kooij

 

Wedstrijd weblectures wiskunde TU Delft

Leerlin­gen uit de vwo boven­bouw met wiskun­de B in hun pakket kunnen nu geld­prijzen en eeuwige roem verdie­nen met het maken van video’s waarin wiskun­de wordt uitge­legd. Het Beta­steun­punt Zuid-Holland heeft daar name­lijk een spannen­de wed­strijd voor uitge­schre­ven.
Deelne­mende leerlin­gen mogen samen met hun docen­ten eerst een work­shop bij het New Media Centre van de TU Delft volgen. Daar kunnen zij ervaren wat er alle­maal komt kijken bij het maken van een profes­sionele instruc­tievi­deo. Daarna moeten de leerlin­gen maxi­maal drie video's van 6 tot 7 minuten maken over een wiskun­dig onder­werp. Die film­pjes moeten zij op hun eigen school uitpro­beren en van hun ervarin­gen moeten zij dan weer een verslag schrij­ven. Dat verslag kan later eventu­eel uitge­breid worden tot een profiel­werk­stuk.
Aanmel­ding
Er is ruimte voor vijftig leerlin­gen uit de boven­bouw van het vwo. De aanmel­den moet vóór 1 mei 2016 geschie­den. Er mag ook in duo’s worden deelge­nomen.
Meer informa­tie is via deze link te vinden.
Wim Caspers (TU Delft)

Vacatu­res in het onder­wijs

Het plaat­sen van vacatu­remel­dingen voor docen­ten wiskun­de en rekenen is gratis voor niet particu­liere instel­lingen voor middel­baar en hoger onder­wijs. Voor de voor­waarden: zie www.wiskun­debrief.nl.


 

Eerstegraads vacature te Den Haag

Het Seg­broek College te Den Haag zoekt voor het school­jaar 2016-2017
een eerste­graads docent wiskun­de (1,000 fte)
Het Seg­broek College is een openba­re scholen­gemeen­schap voor mavo, havo en vwo. Voor meer informa­tie verwij­zen wij u naar de website van de school: www.seg­broek.nl.

 

Vacature te Den Haag

 
Lyceum Ypen­burg, geves­tigd in de wijk Ypen­burg in Den Haag, zoekt voor het nieuwe school­jaar een docent wiskun­de:
  • Bij voor­keur eerste­graads bevoegd of stude­rend voor een eerste­graads bevoegd­heid.
  • Omvang 1,0 fte. Er kan gesolli­citeerd worden op een deel van de baanom­vang.
  • Salaris­schaal LD behoort tot de moge­lijkhe­den.
Meer informa­tie is te vinden op onze website: www.lyceumy­penburg.nl.

 

Gezocht: wiskundeleraar zonder pleinvrees

 
Wij zoeken vanaf het school­jaar 2016-2017
een enthou­siaste en ervaren eerste­graads docent wiskun­de
die op een eigen­tijdse manier les geeft op ons wiskun­deplein in Heeren­veen.
Wij zoeken ook
een tweede­graads docent wiskun­de
Nieuws­gierig gewor­den? Kijk op www.bornego.nl voor meer informa­tie.

Adver­tenties

Voor voor­waarden en tarie­ven: zie www.wiskun­debrief.nl.


 

Moderne Wiskunde zoekt scholen voor pilot adaptief lesmateriaal

Bij Moderne Wiskun­de wordt volop nage­dacht over de verdere digita­lise­ring van de methode. Op dit moment wordt er hard gewerkt aan de ontwik­keling van de nieuwe editie, waarbij we met scholen in een pilot samen­werken. De pilot draait in mei en juni met drie hoofd­stukken van leer­jaar 1 havo/vwo (Hoofd­stuk 9, 10 en 12).
Deelne­men?
Vindt u het interes­sant om één of meer hoofd­stukken volle­dig digi­taal in een klas uit te voeren? Neem dan contact op met Rob Houten­bos, uitge­ver Moderne Wiskun­de, via r.houten­bos@noord­hoff.nl.

 

Word eerstegraads docent Wiskunde

Lesge­ven in boven­bouw havo/vwo? Aan­scher­pen van uw didacti­sche vaardig­heden? Een mooie note­ring in het Leraren­regis­ter? Meer kans op een LC/LD functie?
Volg naast uw werk de Master Leraar Wiskun­de. Open Avond 20 april 2016.

 

MathPlus: ervaar de wiskunde van nu

Meld u aan voor de pilot gediffe­renti­eerd leren en wiskun­dig denken.
Wilt u Math­Plus uitpro­beren bij u in de klas? Vraag dan nu een pilot aan.
Math­Plus is geba­seerd op het lesmate­riaal van de stich­ting Math4­all. Dat stimu­leert wiskun­dig denken en digi­taal onder­wijs. U kunt kiezen voor een korte pilot van 10 weken voor de zomerva­kantie of een heel proef­jaar voor komend school­jaar 2016-2017. Vraag een pilot aan op www.math­plus.nl/pilot.
 

 

33% méér oefening met de didactiek van Rekenblokken

 
Wat inves­teert uw school om die reken­vaardig­heid opti­maal te krijgen? Met Reken­blokken haalt u de beste didacti­sche rekenme­thode in huis. En met de nieuwe pakket­ten hebben uw leerlin­gen mini­maal 33% méér didacti­sche oefe­ning!
Bestel voor 1 mei 2016 en u ont­vangt voor elke 100 leer­lingli­centies een prach­tig nieuw Theorie­boek 1F 2F 3F gratis (t.w.v. € 24,50). Bel ons op 073 628 8766 of mail naar sales.vo@malm­berg.nl.

 

Klaar voor de krachtigste GR voor het middelbaar onderwijs?

Verande­ringen in de examen­eisen beteke­nen verande­ring van (grafi­sche) rekenma­chine. Waarom dan niet meteen voor de beste machine kiezen? Als docent kunt u de nieuwe grafi­sche rekenma­chine van HP nu koste­loos testen. Neem contact op met p.scha­dron@hp-prime.nl voor meer informa­tie en ontvang een HP Prime voor u en/of de sectie.
  • Zeer snelle, nieuwe proces­sor.
  • Een touch­screen met kleur en hoge resolu­tie. Het is tenslot­te 2016.
  • Door het CvTE goedge­keurde examen­modus.
  • Volledi­ge support van Noord­hoff voor G&R en MW online beschik­baar.
Neem ook eens een kijkje op www.hp-prime.nl voor veel meer informa­tie over de HP Prime rekenma­chine en voor Neder­lands lesmate­riaal.
 

 
redactie:Gerard Koolstra en Ton Groeneveld
e-mail:redactie@wiskundebrief.nl
website:www.wiskundebrief.nl