nummer 733, 27 maart 2016

Dit nummer wordt ge­stuurd naar ruim 4400 adres­sen.

De Wiskun­dE-brief is een digita­le nieuws­brief, gericht op wiskun­dedocen­ten in het voortge­zet onder­wijs, met als doel om een snelle onder­linge uitwis­seling van informa­tie en menin­gen moge­lijk te maken. De brief ver­schijnt buiten de school­vakan­ties onge­veer één keer per week. Het abonne­ment is gratis.
Uw bijdra­gen aan de Wiskun­dE-brief zijn welkom op het e-maila­dres van de redac­tie. Op de website van de Wiskun­dE-brief kunt u zich abonne­ren, vindt u alle voor­waarden en adver­tentie­tarie­ven en kunt u oude nummers nalezen.
Artikelen en bijdragen
Vacatures in het onderwijs
Advertenties

 

Toegestane grafische rekenmachines in 2016 en 2017

Het CvTE heeft afgelo­pen maandag een nieuwe lijst gepubli­ceerd van toege­stane grafi­sche rekenma­chines op het Cen­traal Examen 2016 en 2017. Met het oog op de voorbe­reiding van het volgen­de school­jaar is het verstan­dig om ook nog wat verder te kijken.
 
Voor dit jaar (2016) zijn in ieder geval volgens de laatste informa­tie op www.examen­blad.nl de volgen­de types toege­staan:
Texas Instru­ments:
  • TI-83 Plus met reset en TI-83 Plus silver edition met reset
  • TI-84 Plus, TI-84 Plus silver edition en TI-84 Plus C silver edition
  • TI-84 Plus T en TI-84 Plus CE-T
  • TI-Nspire CX
Casio:
  • Fx-9750Gll met reset
  • Fx-9860Gll (SD) met reset of examen­stand: OS 2.07 en hoger
  • Fx-CG20 met reset of examen­stand: OS 2.01 en hoger
Hewlett Packard:
  • HP 39Gll met reset
Examen­jaar 2017
Tijdens het Cen­traal Examen 2017 zijn de TI-83 en de HP 39GII niet meer toege­staan (op havo). Wel toege­staan zijn:
Texas Instru­ments:
  • TI-84 Plus; TI-84 Plus silver edition; TI-84 Plus C silver edition
  • TI-84 Plus T en TI-84 Plus CE-T
  • TI-Nspire CX
Casio:
  • Fx-9750Gll met reset
  • Fx-9860Gll (SD) met reset of examen­stand: OS 2.07 en hoger
  • Fx-CG20 met reset of examen­stand: OS 2.01 en hoger
Hewlett Packard:
  • HP Prime
Om misver­standen te voorko­men: voor het komende CE geldt in alle geval­len ook de regel dat het geheu­gen van de grafi­sche rekenma­chine dient te zijn geblok­keerd door een examen­stand, dan wel te zijn gewist door een 'reset' van de gehele machine.
Vraagte­kens
U vindt de lijst voor 2016 en 2017 op www.examen­blad.nl. Ook deze nieuw gepubli­ceerde lijst laat nog ruimte voor wat vraagte­kens. Hoe moet je bijvoor­beeld "Fx-CG20 met reset of examen­stand: OS 2.01 en hoger" lezen? Is iedere Fx-CG20 toege­staan maar moeten ze vanaf OS 2.01 en hoger in examen­stand staan en anders alleen gereset zijn? Of mogen er alleen Casio FX-CG20 machi­nes worden toegela­ten met een opera­ting system versie 2.01 en hoger. Deze vraag wordt in 2017 echt belang­rijk omdat dan oudere types niet meer zijn toege­staan op havo.
En moet er voor de TI-Nspire CX niet worden vermeld dat alleen de versie zonder CAS is toege­staan? Voor 2018 (havo) en 2019 (vwo) wordt dat wel gedaan.
2018 (havo) en 2019 (vwo)
Voor de leerlin­gen die het komend school­jaar in 4 havo of 4 vwo zitten, is de lijst toege­stane rekenma­chines een stuk beperk­ter. U vindt deze lijst ook op www.examen­blad.nl:
  • Casio fx-9860GII (SD) met examen­stand en OS 2.07 en hoger.
  • Casio fx-CG20 met examen­stand en OS 2.01 en hoger.
  • Hewlett Packard Prime (CAS moet in de examen­stand uitge­scha­keld zijn).
  • TI-84 Plus T vanaf versie OS 5.1, de basis­versie met LED lampje.
  • TI-84 Plus CE-T vanaf versie OS 5.1.5
  • TI-Nspire CX (alleen de versie zonder CAS).
Het is moge­lijk dat er in de komende tijd nog nieuwe types zullen worden toege­staan.
Het aanpas­sen van de officië­le bekend­makin­gen via publica­tie in de Staats­courant vraagt wat meer tijd. Het is dus moge­lijk dat u de komende tijd nog op onjuis­te informa­tie stuit.

 

Hoe kijk je een examen na?

 
Hoe kijk je een examen na? Dat is de titel van de cursus die dit jaar door de Neder­landse Vereni­ging van Wiskun­delera­ren zal worden ver­zorgd. De cursus kan zowel voor leden van de NVvW als voor niet leden worden gevolgd.
De vraag "Hoe kijk je een examen na?" is vanwege de nieuwe richt­lijnen voor havo en vwo van het CvTE een zeer actueel thema. De nieuwe richt­lijnen zullen dan ook zeker te sprake komen. De cursus is echter geen podium om deze richt­lijnen ter discus­sie te stellen. We bespre­ken slechts hoe we die richt­lijnen, net als het correc­tievoor­schrift, moeten toepas­sen. Docen­ten met weinig erva­ring en docen­ten met veel erva­ring praten hier met elkaar over. Op deze manier helpen we elkaar de verant­woorde­lijke klus van het examen nakij­ken uitvoer­baar te maken.
Gratis voor NVvW-leden
De cursus­sen voor havo en vwo vinden plaats in Amster­dam, Eindho­ven en Veenen­daal. Voor het vmbo wordt de cursus in Veenen­daal gehou­den. De cursus wordt op donder­dag 14 april 2016 van 16:00 uur tot 18:00 uur gegeven. We sluiten af met een eenvou­dige maal­tijd.
Voor leden van de NVvW is de cursus gratis. Niet-leden betalen € 20,=. U kunt zich met een email naar Lidy Wesker (hoofdbu­reau@nvvw.nl) voor deze cursus in­schrij­ven.

 

NVvW verrast door ontwikkelingen rond onderwijs2032

 
In de nieuws­brief van afgelo­pen week neem het bestuur van de NVvW afstand van diege­nen die de advie­zen van het Plat­form Onder­wijs2032 in hoog tempo willen omzet­ten in een nieuwe curricu­lum voor het primair en voortge­zet onder­wijs.
Het verzoek van de onder­wijscoö­peratie (waarin de NVvW op twee manie­ren is verte­genwoor­digd) om een adempau­ze in te lassen, wordt onder­steund. Binnen de vereni­ging is nog nauwe­lijks gelegen­heid geweest om met elkaar van gedach­ten te wisse­len over het advies en de beteke­nis ervan voor het wiskun­de-onder­wijs van de toe­komst. Wel is er intus­sen een bijeen­komst geweest van het samen­wer­kings­verband van betavak­vereni­gingen IOBT (zie Wiskun­dE-brief 714).
Kantte­kenin­gen
Het bestuur van de NVvW maakt alvast wat kantte­kenin­gen bij het advies.
  • Reken­vaardig­heid (inclu­sief wiskun­de) wordt genoemd als basis­vaardig­heid in het kerncur­riculum. Wat het voortge­zet onder­wijs betreft, zou wiskun­de op de eerste plaats moeten komen.
  • Wiskun­de speelt ook binnen de kennis­domei­nen (Mens & Maat­schap­pij, Natuur & techno­logie en Taal & Cultuur) een rol.
  • De nadruk op vakover­stijgen­de vaardig­heden moet niet ten koste gaan van vakin­houde­lijke kennis.
  • De invul­ling van het curricu­lum binnen het keuze­deel biedt kansen om wiskun­deonder­wijs te ontwer­pen dat nog meer dan nu aan­sluit bij de behoef­te van de leer­ling en kan inspe­len op de wensen van vervolg­oplei­dingen en het be­drijfs­leven.
Geen plaats voor de NVvW?
De deelna­me van de vereni­gingen is onont­beer­lijk. De binnen de vereni­gingen aanwezi­ge kennis en erva­ring is van groot belang. Maar ook zijn de vereni­gingen onmis­baar als het gaat om het creëren van het benodig­de draag­vlak. Opval­lend is daarom dat in het 'ontwerp­team' hele­maal geen plaats is inge­ruimd voor deze vereni­gingen. Het bestuur van de NVvW pro­beert nu via diverse wegen om de vakin­houde­lijke vereni­gingen een rol te geven in het vervolg­traject. Daarbij wordt gepro­beerd om de leden er dichter bij te betrek­ken.

 

Beter Onderwijs Nederland over Onderwijs2032

Over het advies van het Plat­form Onder­wijs2032 van 23 januari 2016 heeft Beter Onder­wijs Neder­land (BON) zich in niet mis te versta­ne bewoor­dingen uitgela­ten. Geen wonder, BON pleit al sinds haar oprich­ting voor een duide­lijke vakgere­lateer­de inbreng in het onder­wijs en voor hoog opgelei­de vakdo­centen; een streven dat diame­traal staat tegen­over de opvat­tingen die in het advies van het Plat­form Onder­wijs2032 worden verkon­digd.
Letter­lijk schrijft BON over Onder­wijs2032 in een email aan haar leden het volgen­de:
"Onder­wijs2032 bevat dezelf­de desa­streuze mix van onder­wijside­ologie en vermeen­de vooruit­gangsge­dachten als de onder­wijsver­nieuwin­gen van de tweede fase en het studie­huis van zo'n vijf­tien jaar geleden. Het opmerke­lijke eraan is niet zozeer dat dit weer de kop op­steekt, maar dat de Tweede Kamer open­lijk weigert de staats­secreta­ris te vragen om het toet­singska­der van Dijssel­bloem op deze vernieu­wingen te betrek­ken."
BON is voorne­mens om voorop te lopen in de strijd voor het behoud van de vakle­raar als cen­traal punt in het onder­wijs en gaat daarom binnen­kort bijeen­komsten organi­seren met mede­stan­ders en alterna­tieven ontwer­pen voor Onder­wijs2032.

 

Draagvlak-enquête Onderwijs2032

 
Volgens staats­secreta­ris Dekker is er een behoor­lijk draag­vlak voor de plannen van het Plat­form Onder­wijs 2032 van de commis­sie Schna­bel. Andere berich­ten wijzen op het tegen­deel. Een enquête kan hierin duide­lijk­heid brengen.
Daarom heb ik, een sugges­tie van wiskun­decolle­ga Karin den Heijer volgend, een korte enquête gemaakt en daar via twitter bekend­heid aan gegeven. Er waren binnen een week al onge­veer 450 respon­denten.
Via twitter worden natuur­lijk lang niet alle docen­ten bereikt. Ik roep u daarom ook via de Wiskun­dE-brief op om mijn enquête in te vullen en vooral ook om mijn enquête onder de aan­dacht van collega's van andere vakken te brengen.
Een paar minuten
De enquête bestaat slechts uit enkele vragen, waarbij naast een keuze tussen antwoor­den ook een eigen ant­woord moge­lijk is. Het invul­len kost u maar een paar minuten.
Ga via deze link naar de enquête.
Frans van Haandel

 

Ontwikkelingen profielkeuze

In de Wiskun­dE-brief besteed ik zo af en toe eens wat aan­dacht aan ver­schui­vingen die in de loop der jaren in de wiskun­dekeuze van leerlin­gen merk­baar zijn. Zie bijvoor­beeld mijn bijdra­ge in Wiskun­dE-brief 725. Recent speelde de kernvak­kenrege­ling natuur­lijk een rol bij die ver­schui­vingen; er zijn meer zaken die de wiskun­dekeuze beïn­vloeden.
Ver­schui­ving
Op havo/vwo vindt er sinds de intro­ductie van de Ver­nieuwde Tweede Fase in 2010 een duide­lijke ver­schui­ving plaats in de rich­ting van de Natuur profie­len (Natuur & Gezond­heid en Natuur & Tech­niek). Deze ontwik­keling is alge­meen maar het sterkst bij de vrouwe­lijke leerlin­gen. Op het vwo zijn ook bij de meisjes de laatste paar jaar de N-profie­len popu­lairder dan de M-profie­len (Econo­mie & Maat­schap­pij en Cultuur & Maat­schap­pij).
Meisjes op het vwo
Bij de meisjes is traditi­oneel het profiel Econo­mie & Maat­schap­pij het popu­lairst. Bijna een derde deel volgt dit profiel (een deel daarvan tege­lijk ook Cultuur & Maat­schap­pij). Maar het profiel Natuur & Tech­niek is in opkomst. In 2010 was het aandeel (in 6 vwo) 24 %, dit school­jaar ruim 28%. De meeste meisjes combi­neerden dit profiel met het profiel Natuur & Gezond­heid
 
Zoals te verwach­ten is, gaat het een en ander ten koste van de maat­schap­pijpro­fielen. Vooral de keuze voor het profiel Cultuur & Maat­schap­pij flink terug. In 2010 koos nog bijna 20% voor een 'zuiver' CM-profiel (zonder EM); vijf jaar later was dat nog maar 14%.
Meisjes op het havo
Op het havo lijkt de positie van het profiel Econo­mie & Maat­schap­pij onaan­tast­baar. Zo'n 43% van de meisjes (jongens: 50%) in 5 havo volgt dit profiel. Het profiel Cultuur & Maat­schap­pij stond tot voor kort op de tweede plaats maar heeft moeten inleve­ren aan Natuur & Gezond­heid en Natuur & Tech­niek. In het school­jaar 2010-2011 volgde nog geen 30% van de meisjes een natuur­profiel en dit jaar is dat ruim 38%. Het aandeel Natuur & Tech­niek staat op havo nog op een beschei­den 11%. De groei is daar echter onmis­kenbaar. Evenals op het vwo volgen NT-meisjes op het havo in feite vaak twee profie­len (NG en NT) maar het aantal 'zuivere' NT-meisjes is de laatste paar jaar wel verdub­beld.
 
En op het vmbo?
Op het vmbo zijn geen profie­len maar secto­ren. Ook hier zijn wat ontwik­kelin­gen waar te nemen maar die zijn lastig te verge­lijken met de ontwik­kelin­gen op havo/vwo. Dat komt met name omdat de groep die 'inter­secto­raal' kiest, sterk in opmars is. De verge­lijking zal in de nabije toe­komst lastig blijven omdat vanaf het komende school­jaar de sector­inde­ling van het vmbo ingrij­pend wordt ver­nieuwd.
gk

 

Positie Wiskunde D

In ver­schil­lende publica­ties wordt gespro­ken over wiskun­de D als een vak dat steeds margina­ler wordt. Delta­plan voor de Neder­landse Wiskun­de beweert dat wiskun­de D steeds minder wordt aangebo­den en in het laatste nummer van Eucli­des staat een artikel met als kop Wiskun­de D in de verdruk­king? Mis­schien is het daarom goed om eens naar de cijfers te kijken.
Op het vwo deed in 2015 één op de dertien leerlin­gen eindexa­men met wiskun­de D. De belang­stel­ling voor wiskun­de D is sinds 2013 weer wat ge­groeid en is nu bijna terug op het niveau van 2010 en 2011, toen onge­veer 8% van de leerlin­gen voor wiskun­de D kozen.
Het havo geeft een heel ander beeld. In 2010 had 2,7% van examen­kandida­ten wiskun­de D in het pakket. Vijf jaar later was dat nog maar 1,7%.
Zorge­lijke ontwik­keling?
Helaas heb ik niet de beschik­king over cijfers wat betreft de vakken­keuze in het vierde leer­jaar. Voorlo­pig lijkt het vak wiskun­de D op het vwo echter niet echt in gevaar te zijn. Wel doen er verha­len de ronde over aller­lei 'noodgre­pen' die er voor moeten zorgen dat wiskun­de D voor scholen niet te kost­baar wordt, zoals combina­ties van groepen, aange­paste 'honore­ring' en de inzet van af­stands­onder­wijs.
De ontwik­keling op het havo is natuur­lijk wel zorge­lijk.
gk

 

Deltaplan voor de Nederlandse Wiskunde aangeboden

Afgelo­pen week maandag (21 maart 2016) ontving de minis­ter van Onder­wijs, Cultuur en Weten­schap Jet Bussema­ker het 'Delta­plan voor de Neder­landse Wiskun­de' uit handen van profes­sor Jacob Fokkema, voorzit­ter van de Commis­sie Delta­plan Wiskun­de.NL.
Aan de inhoud van dit delta­plan hebben we in Wiskun­dE-brief 728 al aan­dacht besteed. De NWO (Neder­landse Organi­satie voor Weten­schappe­lijk Onder­zoek) heeft voor 2016 al twee miljoen euro beschik­baar gesteld voor de uitvoe­ring van het plan. De minis­ter kondig­de aan dat de Wiskun­deraad die het plan gaat imple­mente­ren, binnen­kort geïn­stal­leerd zal worden.
Boven de kruin
Een knel­lend pro­bleem is op dit moment dat de omvang van de weten­schappe­lijke staf te klein is ten opzich­te van het sterk gegroei­de aantal wiskun­destu­denten. De toegeno­men popula­riteit van wiskun­destu­dies heeft zo haar keerzij­de. Met name het funda­mentele onder­zoek komt in gevaar. "Het water staat niet tot de lippen maar boven de kruin.", aldus profes­sor Jan Karel Lenstra, vice­voorzit­ter van de commis­sie.
Het plan is via deze link te bekij­ken.

Vacatu­res in het onder­wijs

Het plaat­sen van vacatu­remel­dingen voor docen­ten wiskun­de en rekenen is gratis voor niet particu­liere instel­lingen voor middel­baar en hoger onder­wijs. Voor de voor­waarden: zie www.wiskun­debrief.nl.


 

Vacature senior onderwijsontwikkelaar Groningen

De Facul­teit Wiskun­de en Natuur­weten­schap­pen (FWN) van de Rijks­univer­siteit Gronin­gen heeft een vacatu­re voor een senior onder­wijsont­wikke­laar. De onder­wijsont­wikke­laar ver­richt taken bij de ontwik­keling van onder­wijspro­gramma’s van de oplei­dingen wiskun­de, informa­tica en kunstma­tige intelli­gentie. Daar­naast worden taken ver­richt als docent (20%) en bij Science­LinX, het netwerk van FWN met VO-scholen (20%).
Volg deze link voor meer informa­tie.
 

 

Vacatures te Doetinchem

Het Ulenhof­college, locatie Doetin­chem, zoekt voor het nieuwe school­jaar 2 docen­ten wiskun­de:
  • Eerste­graads docent wiskun­de (1,0000 fte)
  • Tweede­graads docent wiskun­de (0,5000 fte)
Ulenhof­college is een christe­lijke scholen­gemeen­schap met twee vesti­gingen. In Doetin­chem bevin­den zich de afdelin­gen mavo, havo, vwo, tweeta­lig vwo en techna­sium.
Volg deze link voor meer informa­tie.

Adver­tenties

Voor voor­waarden en tarie­ven: zie www.wiskun­debrief.nl.


 

Moderne Wiskunde zoekt scholen voor pilot adaptief lesmateriaal

Bij Moderne Wiskun­de wordt volop nage­dacht over de verdere digita­lise­ring van de methode. Op dit moment wordt er hard gewerkt aan de ontwik­keling van de nieuwe editie, waarbij we met scholen in een pilot samen­werken. De pilot draait in mei en juni 2016 met drie hoofd­stukken van leer­jaar 1 havo/vwo (Hoofd­stukken 9, 10 en 12).
Deelne­men?
Vindt u het interes­sant om één of meer hoofd­stukken volle­dig digi­taal in een klas uit te voeren? Neem dan contact op met Rob Houten­bos, uitge­ver Moderne Wiskun­de via r.houten­bos@noord­hoff.nl.

 

Klaar voor de krachtigste GR voor het middelbaar onderwijs?

Verande­ringen in de examen­eisen beteke­nen verande­ring van (grafi­sche) rekenma­chine. Waarom dan niet meteen voor de beste machine kiezen? Als docent kunt u de nieuwe grafi­sche rekenma­chine van HP nu koste­loos testen. Neem contact op met p.scha­dron@hp-prime.nl voor meer informa­tie en ontvang een HP Prime voor u en/of de sectie.
  • Zeer snelle, nieuwe proces­sor.
  • Een touch­screen met kleur en hoge resolu­tie. Het is tenslot­te 2016.
  • Door het CvTE goedge­keurde examen­modus.
  • Volledi­ge support van Noord­hoff voor G&R en MW online beschik­baar.
Neem ook eens een kijkje op www.hp-prime.nl voor veel meer informa­tie over de HP Prime rekenma­chine en voor Neder­lands lesmate­riaal.
 

 
redactie:Gerard Koolstra en Ton Groeneveld
e-mail:redactie@wiskundebrief.nl
website:www.wiskundebrief.nl