nummer 698, 8 maart 2015Dit nummer wordt gestuurd naar ca. 4300 adressen.
| De WiskundE-brief is een digitale nieuwsbrief, gericht op wiskundedocenten in het voortgezet onderwijs,
met als doel om een snelle onderlinge uitwisseling van informatie en meningen mogelijk te maken. De brief verschijnt buiten de schoolvakanties ongeveer één keer per week.
Het abonnement is gratis.Uw bijdragen aan de WiskundE-brief zijn welkom op het emailadres van de redactie. Op de website van de WiskundE-brief kunt u zich abonneren, vindt u alle voorwaarden en advertentietarieven en kunt u oude nummers nalezen. |
Artikelen en bijdragen | | |
Vacatures in het onderwijs | | |
Advertenties | | |
Het CvTE en de samenstelling van commissies
Begin dit jaar hebben twee belangrijke, door CvTE ingestelde
commissies hun werk afgerond. De ene commissie heeft zich verdiept
in de rol van de grafische rekenmachine bij de nieuwe examens en de
andere commissie heeft zich gebogen over de kaders van de rekentoets.
Opmerkelijk is dat, anders dan tot voor kort gebruikelijk was,
de samenstelling van beide commissies in nevelen is gehuld.
Over de samenstelling van de werkgroep GR schrijft het CvTE:
"Het CvTE maakt de namen van de leden van de werkgroep niet bekend,
ter bescherming van de privacy van de leden. De experts die zitting hadden
in deze werkgroep hebben hun inbreng kunnen leveren zonder aanziens des
persoons." |
Er wordt wel iets verteld over de uitgangspunten van de samenstelling van
de commissie. (zie bron 1). Maar voor zover bekend is ook het rapport
zelf niet openbaar.
Syllabuscommissie
Ging het bij de grafische rekenmachine nog om een 'interne' commissie die
advies uitbracht aan het CvTE, bij rekenen gaat het om de syllabuscommissie
waarvan het eindproduct naar het ministerie gaat. Bij de syllabi voor de
verschillende (wiskunde)vakken wordt de samenstelling van commissies altijd
gepubliceerd. Ook bij de eerdere syllabi rekenen voor het mbo werden de
samenstellingen van de commissies steeds vermeld. Nu wordt er echter bewust
gebroken met deze gewoonte:
"Naar aanleiding van de veldraadpleging over de conceptsyllabus rekenen VO
en mbo zijn er aan het CvTE vragen gesteld over de samenstelling van de
syllabuscommissie.
Het CvTE is verantwoordelijk voor de syllabus en is hierop aanspreekbaar.
De namen van de syllabuscommissieleden zijn niet vrijgegeven, omdat zij
allen lesgeven in examenklassen en omdat zij vrijelijk met vakgenoten
kennis en expertise moeten kunnen uitwisselen. Commissieleden worden om
die reden niet in de syllabus genoemd." |
Vervolgens worden wel achtergronden van de (9) commissieleden genoemd
(zie bron 2) maar niet de namen.
Trend?
De argumentatie voor het niet vrijgeven van de namen overtuigt ons niet echt.
De genoemde argumenten gelden toch ook voor eerdere (syllabus)commissies?
Gaat het hier om 'voortschrijdend inzicht' of speelt de gevoeligheid van de
materie een rol? Je zou dan ook kunnen verdedigen dat juist gezien die
gevoeligheid de open(baar)heid maximaal moet zijn.
redactie
Bronnen:
www.examenblad.nl
en
www.hetcvte.nl.
|
Voorstel voor een correcte notatie van kettingsommen
In het rekenonderwijs komen vaak reeksen sommen voor waarbij
elke volgende som het antwoord van de vorige som gebruikt,
bijvoorbeeld bij het optellen van meer dan twee getallen:
16 + 23 + 36 + 11 = ?
Je kunt de getallen onder elkaar zetten en op de bekende manier
optellen. Je kunt natuurlijk ook schrijven:
16 + 23 = 39; 39 + 36 = 75;
75 + 11 = 86. Ik noem zo'n reeks in deze
bijdrage een kettingsom.
Vaak zijn leerlingen geneigd om gemakshalve maar iets op te
schrijven als 16 + 23 = 39 + 36 = 75 + 11 = 86.
De bedoeling is duidelijk maar de notatie is niet goed. In de
formele taal van de wiskunde is dit een uitdrukking met de waarheidswaarde
"onjuist" of "false". Leerlingen worden er van jongs af aan op
gewezen dat deze notatie niet door de beugel kan. Dat is volkomen
terecht maar jammer genoeg heeft de leerling dan nog steeds geen
handige notatie voor kettingsommen.
Kort en correct
Mijn voorstel voor een handige notatie is als volgt: neem de kettingsom:
16 + 23 = 39; 39 + 36 = 75;
75 + 11 = 86. Als je die kettingsom schrijft als
16 + 23 = 39; + 36 = 75; + 11 = 86.
dan herhaal je niet steeds het antwoord van de vorige som. Je hebt dan
een mooie notatie voor kettingsommen die zo kan worden ingepast in de
rekenpraktijk. Je hoeft aan de formele rekentaal alleen maar de puntkomma
toe te voegen en met de leerlingen af te spreken dat die notatie alleen
direct na een vorig antwoord mag worden gebruikt. Puntkomma betekent dan
"het laatstverkregen antwoord". De puntkomma komt dus in dit verband overeen
met de de toets ANS die op veel rekenmachines te vinden is.
Johan Mebius
Oud-medewerker TUDelft en oud-leraar wis-en natuurkunde (HBS)
jemebius@xs4all.nl
|
De toekomst van de grafische rekenmachine (reactie)
"Om deze reden adviseert de werkgroep ook om naast de GR geen
'gewone rekenmachine' toe te staan, aangezien ook deze steeds
meer mogelijkheden krijgen waardoor de gelijkheid weer teniet
gedaan zou worden", schrijft Jacqueline Wooning in WiskundE-brief 696. De
adviescommissie maakt zich blijkbaar zorgen om de gelijke
behandeling van leerlingen.
Echter, Jaqueline Wooning rept nergens in haar bijdrage over het
feit dat we het ondertussen al jaren toestaan dat kandidaten hun
eigen aantekeningen in hun grafische rekenmachine meenemen maar
dat het tegelijkertijd niet is toegestaan dat kandidaten hun
aantekeningen in een fatsoenlijk schrift of boek meenemen naar
het centraal examen. Dat is eigenlijk een soort van "je mag
het niet tenzij wij het niet zien", net als bij de wietteelt in
Nederland.
Het één of het ander
Je mag niet afkijken tenzij je je aantekeningen in je grafische
rekenmachine heb weten te frommelen om ze vervolgens op een veel
te klein scherm te moeten raadplegen. Je zult maar dyslectisch zijn.
Daar gaat dan die gelijke behandeling!
Zoiets moeten we in het onderwijs niet willen. Het is van tweeën
één: óf je organiseert een examen zonder bronnen óf je organiseert
een open boek examen (wat ik nog niet zon gek idee vind). Het
probleem wordt volgens mij niet gevormd door de grafische rekenmachine
maar door hoe wij met dat apparaat omgaan.
Cor Fortgens
Docent wiskunde, Amstelveen College
|
De rekentoets in 10 vragen
Vanaf woensdag 4 maart 2015 wordt de rekentoets in het voortgezet
onderwijs weer afgenomen. Het College voor Toetsen en Examens (CvTE)
heeft voor leerlingen en voor docenten een document met de tien meest
gestelde vragen over de rekentoets in samengesteld.
De scholierenversie van dit document is in samenwerking met het LAKS
tot stand gekomen. Dit informatieve overzicht is bij uitstek geschikt
om te verspreiden onder leerlingen die dit jaar de rekentoets moeten
maken.
Via
deze link kunt u beide versies van de website van het CvTE downloaden.
|
Model in 1 dag op de TU Delft
Na de successen van voorgaande jaren organiseert de
faculteit Elektrotechniek, Wiskunde en Informatica van
de TU Delft opnieuw de wedstrijd "Model in 1 dag". Met
deze wedstrijd willen wij slimme 5 vwo bètameiden in
contact brengen met onze studies. Dit jaar vindt het
evenement plaats op vrijdag 24 april 2015.
Binnen één dag moet een team van 5 meiden een oplossing
(een model) voor een uitdagend vraagstuk verzinnen en
presenteren. In teams wordt er gestreden om de hoofdprijs.
Het niveau van de opdrachten en colleges ligt hoog; daarom
krijgen meiden met een 7 of hoger voor Wiskunde B voorrang.
Wacht niet te lang
Mochten de meiden uit uw klas samen een team willen vormen,
vermeld dit dan in het opmerkingenveld van het aanmeldingsformulier.
Maar let op: alle meiden moeten zich individueel aanmelden! Er
is slechts een beperkt aantal plekken beschikbaar, dus wacht
niet te langs met aanmelden.
Er zijn aan de wedstrijd geen kosten verbonden. Reiskosten zijn
echter voor eigen rekening. Koffie, thee en lunch worden
aangeboden door de faculteit. De dag wordt afgesloten met een
maaltijd.
Meer informatie of aanmelden kan via www.tudelft.nl/modelin1dag.
Trudy Middendorp
TU Delft / EWI
|
WDA-doedag (herinnering)
Op woensdag 25 maart 2015 van 10-16 uur organiseren PWN en SLO
in Vergadercentrum Domstad in Utrecht de WDA-doe-dag.
Tijdens deze dag gaan deelnemers in werkgroepen aan de slag om voor
een concrete les wiskundige denkactiviteiten te ontwerpen. Er zijn
werkgroepen voor de onderbouw en voor wiskunde A-C, voor wiskunde B
en voor wiskunde D.
Volg
deze link voor meer informatie of om u op te geven. Graag tot ziens op 25
maart.
Peter van Wijk en Jos Tolboom
|
Vacatures in het onderwijsHet plaatsen van vacaturemeldingen voor docenten wiskunde en rekenen is gratis voor niet particuliere instellingen voor middelbaar en hoger onderwijs. Voor de voorwaarden: zie www.wiskundebrief.nl.
Eerstegraads vacature op Aruba
Met ingang van het nieuwe schooljaar zijn wij op zoek naar enthousiaste
eerstegraads wiskundedocenten met een moderne kijk op het onderwijs die
zij met collega's durven delen. De nieuwe collega's leveren een bijdrage
aan de onderwijs- en vormingsdoelen van onze school.
Voor meer informatie: www.colegioarubano.aw.
|
Gezocht: docenten voor een school in Azië
De Modular Study Group (MSG) ondersteunt zendelingen die zich bewegen
onder de minst bereikte bevolkingsgroepen van de wereld. Om de kinderen
van die zendelingen een goede opleiding te kunnen bieden, zijn wij op
zoek naar docenten exacte vakken die in het Engels les kunnen geven
en minimaal een jaar in het Verre Oosten willen wonen.
Mail voor nadere informatie naar k.blok@xs4all.nl.
|
Advertenties
Word eerstegraads docent bij de HAN in Nijmegen
Bent u tweedegraads leraar en wilt u de stap naar de bovenbouw maken?
Toe aan uitbreiding van uw vakkennis en vernieuwing van leerarrangementen
havo/vwo? Tijd voor een mastergraad?
Kom voor de Master Leraar Wiskunde naar de Open Avond op 17 maart 2015.
Klik
hier voor meer informatie.
|
|
|
APS Studiemiddag: Het oplossen van talige rekenopgaven
Stop met de discussie over de rekentoets. Maak werk van
goed onderwijs in functioneel rekenen. Deze studiemiddag
staat in het teken van recente inzichten in instructie
aan leerlingen om (veel) beter te worden in het aanpakken
van talige rekenopgaven.
|
Kom naar de gebruikersmiddag Moderne Wiskunde
Moderne Wiskunde organiseert op 26 maart 2015 een middag voor docenten
die werken met de methode. Tijdens deze middag kunt u met collegas en
auteurs ervaringen delen. Daarnaast informeren wij u over de nieuwste
onderwijsontwikkelingen, de nieuwe edities en over de mogelijkheden van
het digitale lesmateriaal bij Moderne Wiskunde.
Volg
deze link voor meer informatie of om u aan te melden.
|
HP Prime goedgekeurd voor examengebruik
De nieuwe HP Prime Grafische Rekenmachine is goedgekeurd door
het CvTE voor gebruik bij examens HAVO (vanaf 2017) en VWO (vanaf 2018).
Interesse in een demo, een lerarenaanbieding of het zonder verplichtingen
testen of de HP Prime ook voor u de juiste keuze is? Neem dan contact op
via hp@moravia-europe.eu.
Neem ook eens een kijkje op www.hp-prime.nl
voor veel meer informatie over de HP Prime rekenmachine.
| |
|
|
|