nummer 650, 10 novem­ber 2013

Dit nummer wordt ge­stuurd naar ca. 3700 adres­sen.

De Wiskun­dE-brief is een digita­le nieuws­brief, gericht op wiskun­dedocen­ten in het voortge­zet onder­wijs, met als doel om een snelle onder­linge uitwis­seling van informa­tie en menin­gen moge­lijk te maken. De brief ver­schijnt buiten de school­vakan­ties onge­veer één keer per week. Het abonne­ment is gratis.
Uw bijdra­gen aan de Wiskun­dE-brief zijn welkom op het emaila­dres van de redac­tie. Op de website van de Wiskun­dE-brief kunt u zich abonne­ren, vindt u alle voor­waarden en adver­tentie­tarie­ven en kunt u oude nummers nalezen.
Artikelen en bijdragen
Advertenties

 

Sander Dekker reikt prijs uit aan winnares Wiskunde Olympiade

 
Michel­le Swee­ring (16) uit Krimpen a/d IJssel heeft in de catego­rie "6e klas" op een bijzon­dere manier de Neder­landse Wiskun­de Olympia­de 2013 gewon­nen. Van alle deelne­mers aan de finale van de Wiskun­de Olympia­de was zij name­lijk de enige die een volle score wist te behalen. Ook in eerdere rondes liet zij nergens een punt liggen.
Voor staats­secreta­ris van onder­wijs Sander Dekker past de Wiskun­de Olympia­de perfect bij zijn ambitie om talent­volle leerlin­gen meer uit te dagen in ons onder­wijs. Daarom ontving Michel­le afgelo­pen vrijdag uit zijn handen haar eerste prijs. Dat gebeur­de tijdens de prijs­uitrei­king op de Techni­sche Univer­siteit Eindho­ven.
Prijs­win­naars gaan door
Er werden vrijdag meerde­re prijzen uitge­reikt. Zo werd Branco Baltus­sen kampi­oen in de catego­rie "5e klas" en ontving Yuhui Cheng uit Rotter­dam in de catego­rie "4e klas en lager" de eerste prijs. In totaal waren er 15 prijs­win­naars. Zij ontvan­gen samen met nog 19 andere veelbe­lovende finalis­ten een uitnodi­ging voor een inten­sief trai­nings­program­ma in de periode novem­ber 2013 t/m juni 2014.
Na deze trai­ning zullen er zes leerlin­gen worden geselec­teerd voor het team dat Neder­land gaat verte­genwoor­digen bij de Interna­tionale Olympia­de in Zuid-Afrika. Vier meisjes zullen worden geselec­teerd voor de "Europe­an Girls Mathema­tical Olympi­ad" in Turkije en tien leerlin­gen worden geselec­teerd voor de "Benelux Mathema­tical Olympi­ad" in België.

 

Brochure pilot aangepaste rekentoets dyscalculie vo

 
In 2013-2014 kunnen leerlin­gen met dyscal­culie of ernsti­ge reken­proble­men een aange­paste reken­toets (zowel 2F als 3F) maken. De aanpas­sing betreft zowel de hulpmid­delen, de afname­condi­ties als de eisen. Zo zijn de opgaven bijvoor­beeld eenvou­diger.
Alle vo-scholen kunnen leerlin­gen met ernsti­ge reken­proble­men of dyscal­culie, als er wordt voldaan aan de voor­waarden, aanmel­den voor deze pilot.
Op 7 novem­ber heeft het College voor Examens (CvE) een voor­lich­tings­brochu­re over de pilot "reken­toets dyscal­culie vo" gepubli­ceerd. Indien nodig zal het CvE de informa­tie over de pilot in de loop van het school­jaar 2013-2014 nog actuali­seren.
Down­load de brochu­re hier

 

Conferentie Masterplan Dyscalculie

Op maandag 9 decem­ber 2013 vindt de confe­rentie "Master­plan Dyscal­culie" plaats, georga­niseerd door het Steun­punt taal en rekenen vo. De confe­rentie is bedoeld voor rekendo­centen, remedi­al tea­chers en andere betrok­kenen bij het rekenon­derwijs die leerlin­gen met dyscal­culie en ernsti­ge reken­proble­men begelei­den.
Bij de start van de confe­rentie wordt de website "Master­plan Dyscal­culie" gelan­ceerd. Tijdens de confe­rentie krijgen deelne­mers informa­tie, handvat­ten en tips aange­reikt over dyscal­culie, ernsti­ge reken­proble­men en over het signale­ren van dyscal­culie. Er is aan­dacht voor het voorko­men van en omgaan met reken­proble­men en er is ruimte om ervarin­gen uit te wisse­len.
Het program­ma bestaat uit een plenair gedeel­te en drie rondes waarin work­shops, presen­taties en een paral­lelle lezing zijn gepro­gram­meerd. Details over het program­ma kunt u hier opvra­gen.
De confe­rentie vindt plaats op maandag 9 decem­ber 2013 van 10:00-16:00 uur in Hotel Postil­lion te Bunnik. Deelna­me kost € 50,= per persoon. U kunt zich via deze link voor de confe­rentie aanmel­den.

 

2F rekentoets ook voor Wintoets

Het Cito heeft weer twee voor­beelden van reken­toetsen ter beschik­king gesteld. Ik heb de 2F toets gedigi­tali­seerd zodat die in Win­toets kan worden ge­bruikt.
Heeft u belang­stel­ling? Stuur mij dan gerust even een mailtje.
José Klein­luchten­beld
j.klein­luchten­beld@staring.nl

 

Grafische rekenmachine verbieden? Dwaasheid!

Na het doorlo­pen van de middel­bare school met een Aristo rekenli­niaal en met tabel­lenboek­jes, was het voor mij een verade­ming om in 1976 werk­tuig­bouwkun­de te mogen stude­ren aan de Techni­sche Hoge­school Twente, waar het gebruik van geavan­ceerde rekenma­chines werd gepro­moot. Wat je alle­maal niet kon doen met een HP85! We wedij­verden met elkaar om steeds weer nog slimme­re program­ma’s te schrij­ven.
 
In de wiskun­de en techni­sche weten­schap­pen is vrijwel geen pro­bleem oplos­baar zonder geavan­ceerd reken­tuig. En probe­ren we het nu echt om onze leerlin­gen wijs te maken dat bèta­vraag­stukken met uitslui­tend pen en papier op te lossen zijn?
Geavan­ceerd reken­tuig
Ik gebruik in mijn wiskun­deles­sen Geoge­bra, Wolfram Mathema­tica en soms ook Coach6. Leerlin­gen vinden het gewel­dig. Vraag­stukken behoe­ven niet op "oplos­baar­heid" te worden uitge­zocht maar kunnen geluk­kig realis­tisch blijven.
Vreemd genoeg ont­breekt in de huidige wiskun­de leerboe­ken, op een enkele bladzij­de na, elke aan­dacht voor nume­riek-wiskun­dige metho­den. En dat terwijl ieder­een in de bèta­prak­tijk zich dage­lijks van die metho­den bedient.
Stap terug
Het afwij­zen van het gebruik van de grafi­sche rekenma­chine staat haaks op de werkwij­ze van wiskun­digen en ingeni­eurs. Die afwij­zing is een stap terug in de tijd in plaats van een stap voor­waarts naar techni­sche studie en beroeps­prak­tijk.
Het verbie­den van antieke machi­nes als de TI-84 is dwaas­heid. Het is ook onnodig want het is best te doen om opgaven te formule­ren waar de grafi­sche rekenma­chine de leer­ling hooguit als contro­lemid­del kan dienen.
Paul van de Veen
Docent wiskun­de 1e graads, het Kotten­park, Ensche­de

 

ICT: wél in de les, niet op het CE (reactie)

Jan van Doorn houdt in Wiskun­dE-brief 648 een plei­dooi voor het afschaf­fen van de grafi­sche rekenma­chine op het cen­traal eindexa­men. De week erna kreeg Jan van ver­schil­lende kanten bijval. Op zich valt er best wat voor te zeggen.
Aange­zien bij schei­kunde en natuur­kunde de grafi­sche rekenma­chine in de nieuwe program­ma's is afge­schaft en die machine in vervolg­studies meestal ook al niet meer is toege­staan, kun je je afvra­gen of het nog heel veel aan het onder­wijs toe­voegt wanneer je leerlin­gen een rekenma­chine van een euro of 100 voor één vak aan laat schaf­fen.
Doorvoe­ring niet eenvou­dig
Waar ik mij echter wat zorgen over maak, is de mening van Jan van Doorn dat het een en ander eenvou­dig door te voeren is. In zijn optiek wordt er op examens zelden met een uit­komst verder gere­kend. Ik vind dat een erg bijzon­dere waarne­ming. Als je een wille­keurige opgave van vier punten uit bijvoor­beeld het havo 5 wiskun­de A eindexa­men pakt, dan is het tweede 'bolle­tje' vaak al een stap waarbij je het ant­woord van het eerste 'bolle­tje' toch echt wel nodig hebt.
Op een zelfde manier heb je vaak uitkom­sten van de inter­sect­functie van je grafi­sche rekenma­chine nodig om verder te kunnen rekenen. Dit bete­kent dat de examens zonder grafi­sche rekenma­chine toch heel anders geschre­ven zouden moeten gaan worden. Het bete­kent dat elke vraag uit onge­veer een enkele reken­stap zou moeten gaan bestaan. En dat vind ik wel een erg grote aderla­ting voor ons onder­wijs.
Erik van Maanen

 

Nieuwste Casio fx-CG20 software

In Wiskun­dE-brief 648 en Wiskun­dE-brief 649 werd de aan­dacht geves­tigd op het feit dat veel gebrui­kers van een Texas Instru­ments grafi­sche rekenma­chine werken met een verou­derd opera­ting system. Wel, dat is ook het geval bij veel gebrui­kers van de Casio fx-CG20.
Casio gebrui­kers kunnen het in novem­ber 2013 uitge­brachte, nieuw­ste Opera­ting System versie 2.0 voor de fx-CG20 downloa­den via www.casio-educa­tie.nl/down­loads/fxcg20/.
De nieuw­ste softwa­re bevat onder andere het automa­tisch haakjes zetten bij tweedui­dige invoer, zodat 1 / 2x wordt veran­derd in 1 / (2x). Verder is er vector­rekenen aan het program­ma toege­voegd (inpro­duct, uitpro­duct, etc.) en zijn er nog meer soorten kanssi­mula­ties moge­lijk.
De nieuwe softwa­re speelt goed in op de wiskun­dever­eisten van het nieuwe cTWO program­ma.
Wouter Vonk

 

Wiskunde DOT van start

Op dins­dag 19 novem­ber van 15:00 tot 18:00 uur zal de eerste bijeen­komst van het Docen­tenOnt­wikkel­Team (DOT) Wiskun­de plaats­vinden. Tijdens deze bijeen­komst zal bepaald worden waarmee de reeds aange­melde docen­ten zich precies gaan bezig­houden.
Het DOT wordt geleid door Roel van der Garde van de Haagse Hoge­school en Wim Caspers van de TU Delft. Wilt u deze bijeen­komst bijwo­nen? Laat het dan weten op info@beta­steun­puntzh.nl. Laat het ons ook weten als u op de hoogte blijven en mis­schien later een keer (altijd op een woens­dag) wilt aan­schui­ven.
Meer informa­tie over de DOT’s? Ga dan naar onze site.
Vincent Renken

 

Wiskunde C & D dag vooraankondiging

Op woens­dag 19 maart 2014 organi­seren PWN en SLO een gezamen­lijke wiskun­de C & D dag. De dag biedt plenai­re lezin­gen en werk­groepen over wiskun­dige inhoud, didac­tiek en organi­satie van wiskun­de C en D.
Voor het eerst vereni­gen de Wiskun­de C dag en de Wiskun­de D dag hun krach­ten, met behoud van de eigen karak­ters van beide wiskun­des.
De bijeen­komst vindt plaats in Cursus­centrum Domstad in Utrecht en begint om 10:00 uur, eindigt rond 16:00 uur en is (dit jaar nog) gratis toegan­kelijk. Het program­ma wordt later bekend gemaakt maar u kunt de datum natuur­lijk nu alvast in uw agenda reserve­ren.
Namens Plat­form Wiskun­de Neder­land en SLO
Nelleke den Braber (secreta­ris onder­wijscom­missie PWN)
Jos Tolboom (SLO leer­planont­wikke­laar wiskun­de Tweede Fase havo-vwo)

Adver­tenties

Voor voor­waarden en tarie­ven: zie www.wiskun­debrief.nl


 

APS – Rekenproblemen en dyscalculie – 3 december 2013

Elke wiskun­dele­raar heeft er wel een paar van in de klas: leerlin­gen die alleen maar onvol­doendes halen, de lesstof nooit snappen en de motiva­tie voor rekenen/wiskun­de hele­maal kwijt zijn. Wat te doen of juist niet te doen?
Meer informa­tie: www.aps.nl/agenda/-/event/785647

 

APS – 2F-/3F-toets analyseren en benutten - 11 december 2013

Tijdens deze studie­middag maakt u een grondi­ge analyse van een 2F- en 3F-toets. Wat voor soort vragen worden er gesteld? Hoe is de toets opge­bouwd? Hoe kunt u uw leerlin­gen hierop voorbe­reiden? Maar vooral: hoe kunt u de toets benut­ten om uw leerlin­gen reken­vaardi­ger te maken?
Meer informa­tie: www.aps.nl/agenda/-/event/785687

 

Doe de Casio fx-CG20 leerlingentest

Welke grafi­sche rekenma­chine vinden uw leerlin­gen het beste? Laat nu 3 leerlin­gen de Casio fx-CG20 testen! De actie is speci­aal voor scholen die nog niet bekend zijn met Casio grafi­sche rekenma­chines.
Meldt u aan via: www.casio-educa­tie.nl/actie
Hier leest u ook alvast hoe leerlin­gen van OSG Graaf Engel­brecht de fx-CG20 beoor­deelden.
 

 

Moderne Wiskunde gebruikersmiddag

Meld u nu aan voor de Moderne Wiskun­de gebrui­kersmid­dag!
Op het program­ma:
  • 'De toe­komst van het vak wiskun­de in het voortge­zet onder­wijs'.
  • Uitleg tussen­doelen en tussen­toets.
  • Uitleg TF 2015 examen­program­ma.
  • Inspira­tieses­sies ICT.
De toegang is gratis. Meer informa­tie en aanmel­den op www.moderne­wiskun­de.noord­hoff.nl.

 

Word eerstegraads docent bij de HAN in Nijmegen

Bent u tweede­graads leraar en wilt u de stap naar de boven­bouw maken? Bent u toe aan uitbrei­ding van uw vakken­nis en vernieu­wing van leerar­range­menten havo/vwo? Tijd voor een master­graad?
Kom op 30 novem­ber naar de Open Dag van de Master Leraar Wiskun­de.

 

Eerstegraads vacature Utrecht

 
Het USG is een klein­schali­ge school waar modern onder­wijs wordt gegeven, geba­seerd op een rijke tradi­tie. Per januari 2014 ont­staat een regulie­re vacatu­re voor een:
docent Wiskun­de - 10 lesuren – (aanko­mend) 1e graads lesbe­voegd.
Nadere informa­tie is ver­krijg­baar bij Monique Sunter, perso­neels­consu­lent, tel. 030-2122199. Je sollici­tatie kun je mailen naar rector mw. J.H.M. Taat, h.taat@usgym.nl, met een c.c. naar m.sunter@usgym.nl.
Voor uitge­breide informa­tie: www.usgym.nl.

 

SmartRekenen

Smartre­kenen. Een nieuw reken­program­ma waar docen­ten blij van worden. Wat een gebrui­kersge­mak! Honder­den kinde­ren monito­ren. Alle bewer­kingen worden gelogd en kunnen worden terugge­keken.
Spaart contac­turen. Zelf­standig oefenen, daar waar nodig onder­steund door uitleg, hints en feed­back. Motive­rend, effec­tief en effici­ënt.
Meer weten? Vraag naar onze referen­ties en probeer het zelf uit.

 
redactie:Gerard Koolstra en Ton Groeneveld
email:redactie@wiskundebrief.nl
website:www.wiskundebrief.nl